9 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

9 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Dün bir kaza K kby iskelesinde bulunan halka heye - muş, Akay idaresinin Göztepe vapuru çok mühim bir tehlike atlatmıştır. Vak'a şudur: Saat 15 de limanımıza gelmiş olan Ege vapürunun Galgşta rıhtımina ya - naşmak üzere, rıhtıma attığı halatlar - Müteferrik : Macarlar Edirne fidanlığına aşı ve tohum gönderdiler Edirnede hususi muhasebe tarafın- dın tesis edilen fidanlık için, Macaris- — tan hükümeti tarafından 15 kilo muh- telif cins meyva aşı kalemi ile, 10 kilo — kiymetli çiçek tohumu hediye — edil - Eökiştir. Toprak mahsulleri ofisi umum müdürü geldi Toprak mahsulleri Ofisi Direktör « — küğüne tayin edilen uyuşturucu mad - /| deler inhisarı müdürü Hamza Osman, “dün Ankaradan şehrimize dönmüştür. — Hamza Osman, Ankarada, merkez teş- “kilâti için tedkik ve temaslar yapmış - — tar. Toprak mahsulleri Ofisi merkez teşkilâti için Ankarada bir bina hazıt- — danmıştır. Otobüsle Belçikalı seyyahlar geldi — Dün, şehrimize, Londra - İstanbul asfalt yölile büyük bir otobüsle 20 Bel -Ççikalı seyyah gelmiş, şehrin görülecek /— yerlerini gezmişlerdir. Seyyahlar, bir — kaç gün İstanbulda — kaldıktan sonra memleketlerine döneceklerdir. İş dairesi reisinin teftişleri — İki üç gündür şehrimizde bulunan “İktisad Vekâleti İş dairesi reisi Enis Be — hiç bugün Garbi Anadoluda tedkik ve — teftişler yapmak üzere — şehrimizden hareket edecektir. Askerlik işleri: Kısa hızmetlileri davet — FPatih kaymakamlığından: 333 doğum ve bunlarla muameleye tab! kısa hizmetliler - den tam ehliyetnameliler 1/9/938 günü ye- dek sübay okulunda bulunmak üzere sevke- — dileceklerinden durumlarını tesbit ve tevsik — Şçin şubeye müracaaltları ilân olunur. - Galatasaraylıların deniz gezintisi Galatasaraylılar Cemiyetinin — tertib et- — tiği dentz gezintisi önümüzdeki Cumarlesi — günü yapılacaktır. O gün saat on dörtte Köprüden hareket “edecek olan hususi vapur Galatasaraylıları — ye allelerin! Çam limanına götürecek Çam — Himanında denize girilecektir. Adadan dö - Hüşte Modaya yanaşılacak, yemek Modada yenecektir. Gece mehtapda Boğaza çıkılacak ve saat O yirml dörtte Köprüye avdet edilecektir. : Cemiyet gezintinin mükemmel ve çok eğ- 5 ı;-;ıcw olmauasi için büyük gayret sarfetinek- r, Vapurda caz, sair eğlenceler, ve büfe var- dır. Davetiye mikdarı pek ax kalmıştır. Ox - Tatasaraylılar davetiyelerini Cemiyet bina - limanda mühim atlatıldı Ege vapuru rıhtıma yıııışu'ken halat kopararak Göztepe vapurile hafifce çarpıştı Ege vapuru limanda Dün saat 15,20 de Köprünün Kadı-|pur büyük bir sür'atle, Kadıköy iske - lesinin Galata tarafında yanaşık olün /— canlı dakikalar yaşatan bir hâdise ol -| Göztepe vapurunun üzerine doğru git- meğe başlamıştır. Göztepenin iskele i- le Ege arasında ezileceğini —anlayan Ege süvarisi çok mahirane bir manev- ra ile hâdisenin önüne geçmiş ve iki vapur birbirile hafifce çarpışmışlarsa —— dan birisi birdenbire kopmuş ve va “|da hiç bir hasar olmamıştır. Poliste : Havaya silâh atan bir adam yakalandı Karagümrükte Sedefliçeeme caddesinde oturan Mısırçarşısında kuru kahveci Cevad, trenle Floryadan dönerken Yeşilköyle Bakır- köy arasında birdenbire tabancasını çeke - Tek hayaya ateş etmeğe başlamıştır. Cevad Safraköy jandarmaları tarafından yakalan- | miştir. Komşularımın eşyalarını çalanlar yakalandı Paşabahçede Karaca sırtlarında 17 nima- rah evde oturan Şerafeddin, zabıtaya mü - racaatla kendi evde olmadığı bir sırada İçeri hirsiz girerek sandığında bulunan 50 lira pa ra ile muhtelif eşyasının: çalındığını — iddla, etmiştir. Şerafeddinin ayni mahallede Os - yman Şener ile karısı Fatma ve oğulları Meh- medden şüphesi olduğunu söylemesi üzerine yapılan tahkikatta oşyalardan bir kumu suç- luların evinde bulunmuş, üçü de yakalana - rak tahkikata başlanmıştır. Tramvay manevra yaparken bir adama çarptı Üzsküdarda-oturan seyyar gazozcu 55 ya- şında Halil Suadiyede tramvay yolundan ge- gerken vateman Şerafeddinin — 38 numaralı tramvay arabasına çarpmış, Şerafeddin vü - cudünün muhtelif yerlerinden ağır surette yaralanmıştır. Kaza, tramvay — Sundiyede manevra yapmaktayken vakua gelmiştir. Bi Tetci te vatman yakalanarak tahkikala baş- lTanmıştır. 11 yaşında bir çocuk 12 yaşında bir çocuğu yaraladı Yeşildirekte Tarakelar caddesinde otu - ran Mehmedin oğlu 11 yaşında Mustafa Jle, Kumkapıda Karakol sokağında — oturan 12 yaşında Artin arasında Mahmudpaaş cadde- Binde bir kavza olmuş, Mustafa Artini bi - çakla sağ kolundan yaralamıştır. Yaralı gh- hi imdad otomobili ile Cerrabpaşa bhasta - nesine kaldırılmış, suçlu Çocuk — yakalan - mıştir. Bir çocuk ayağı kayarak düşüp yaralandı Beykorzda Fevzipaşa caddesinde — oturan Lütfünün kızı 12 yaşında Neriman, Abra hampaşa korusundan aşağı doğru — inerken ayağı kayarak düşmüş, bacağından ve ba - gından- yazalanmışlır. Belediye doktoru ta - rafından yapılan muayenesinde — vaziyeti tehliketli görüldüğünden Haydarpaşa Nümu- ne haştanesine günderilmiştir. Bir kadına araba çarparak yaraladı Arabacı Mehmedin idaresindeki çift atlı beygir arabası, Erenköyünde Bağdad cadde- sinden geçerken o civarda otaran 48 yaşla- rında Hikmet ismizde bir iadına çarpmış, vücudünün muhtelif yerlerinden — tehlikeli surette yaralamıştır. Yapılan tahkika$ ne « tlcesinde Mehmedin akıl hastalığım müp- telii olduğu tesbit odilmiş, böyle bir adama araba teslim eden anaba sahibi Kemal, ya « kalanarak tahkikata başlanmış, yaralı sıh - Bi imdâd ölomobili ile Nümune hastanesine Bından ve Galatasaray llisesinden alabilirler, | kaldırılmıştır. Otobüs mü, tramvay mı? Ayın 15 inde Ankarada top- lanacak kongreden sonra bu mesele hakkında kat'i karar verilerek işe başlanacak Tramvay şirketinin Nafia Vekâle - tince satın alınmasının arifesi olan şu | günlerde bir — «tramvay mü?>» meselesi çıkmıştır. Alâkadarlar- dan bir kısmı, otobüsün daha ucuz ve iktisadi, daha seri ve daha rahat va- ssta olduğunu ileri sürmektedirler. Bu fikirde ulanlara — göre, bazı Avrupa memleketlerinde olduğu gibi, — otobüs umumi nakil vasıtası olmalıdır. Bu hâ- dise, son günlerin üzerinde ehemmi - yetle durulan bir tedkik mevzuu ha - Hne girmiştir. Şehircilik — mütehasaısı Prost da, plânda otobüs yolları göste - rerek ötobüs nakliyatımn genişletil - mesi tavsiyesinde bulunmaktadır. Diğer taraftan, belediye de, İstan - bulda otobüs işletmek üzere aldığı im- tiyazı tezelden kullanarak yeni - oto - büsler getirmek üzere harekete geç -| miştir. Yalnız, benzinle işleyen oto - büslerden diğer — muharrik kuvvet ve maddelerle işleyen otobüslerin iktısadi olacağı hakkında ileri surJlEn mütalcalar, belediyenin otobüs sipa - rişini biraz geciktirmiştir. Bu ayın on beşinde Ankarada mem- leket motörcülüğünün ihrak maddeci - Eğini tayin edecek bir kongre topla - nacağından belediyenin otubüs siparişi bu kongrenin neticesine göre tayin e - dileçektir. Bundan sonra, belediye, ilk partide 50 otobüs getirtecek ve yeni — otohüs hatları da tesis olunacaktır. — Otobüs şehrin umumi nakil vasıtası halini al- diği takdirde, döşenmesi — mutasavver yeni tramvay hatlarının tefrişine lü - zum ve mahal kalmıyacaktır. Bu hu - susla, yakında tedkiklere başlanacak - tır. Altın zıynet eşyası | damgalanacak Halkın alım satımda aldatılmaması ziynet eşyasını ve evaniyi Darphane - ce, 14, 18 ve 24 âyar olmak üzere üç sınıfa ayrılarak damgalanması karar - laştırılmış, Darphane idaresi bu hu - susta hazırlıklara başlamıştır. Bu gibi €eşya, âyar derecesi tesbit edilip dam - galanmadan satılamıyacaktır. Bu kararın tatbikine yakında başla- nacak, kuyumcular, ellerindeki — altın ziynet eşyasını ve avaniyi Darphane - ye götürerek âyarlarını te.:blt ettirip damgalatacaklardır. Feci bir kaza Dün saat !! de Süleymaniyede genç bir adamın ölümile neticelenen feci bir kaza olmuştur. Süleymaniye camlinin şadırvamı ü- zerinde on iki metre yüksekliğindeki kubbede kurşun tamiratı yapan 38 ya- şında Murad, kucağında kurşun levha- lar olduğu halde kubbenin üzerinde -İyürürken ayağına bir şey takılarak sen delemiş ve müvazenesini kaybederek taş zemin üzerine düşmüştür. Hâdise mahalline yetişen - polisler tarafından çağırılan sıhhi imdad oto - mobili ile Cerrahpaşa hastanesine kal- dırılmak istenen Murad yolda ölmüş -|. tür. Hâdise etrafında zabıta ve müddei- umumilik tahkikat yapmaktadır. İncir ağacından düşen çocuk Kumkapıda İbrahimpaşa yokuşunda o - turan Tahirin oğlu 7 yaşında Kemal İbra - Himepaşa camil avlusundaki İncir ağacından düşerek başından ağırca yaralanmış, Cer - rahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. mı, ötobüs | ü İiştirak edenlerin eserlerini tedkik et - dsla y —/;J yapılacak Türk E KON OM K Nevynrk beynelmilel sergisinde pavyonları için açılan müsabaka neticelendi Pavyonlarm—d&kora:yon müsabakasını, Pariste tahsil etmiş bir kadın ressamımız kazandı 939 yılında Nevyorkla açılacak olan beynelmilel sergide kurulacak devlet pavyonlarının yapılması için bir mü - sabaka açılmıştı. Tarih Kurumu U - mumi kâtibi Muzafferin riyasetindeki ri hey'eti ıopl'ınarık müsabakaya |miştir. Bu tedkikat — neticesinde, Adil Tuzcu ve Vedad Ar'ın müştereken mey dana gelirdikleri A. A. projesi seçil - miştir. Jüri hey'eti, müsabakada kaza- nan bu iki artiste 1000 lira para mü -| kâfatı verilmesini kararlaştırmıştır. Diğer taraftan, Noyyork sergisi dev- let pavyonundaki dekorlar hakkında, Parisde tahsil etmiş olan ressam Bu - yan Nerimanla ressam Nuvreddin Âr - güven'in fikirlerinden de istifade edil- |miştir. Bu hizmetlerine mukabil, ressam |Bayan Nerimana 250, Nureddin Argü- ven'e de 150 lira verilmesi kararlaştı- rılmıştır. Nevyork sergisi için yapılan hazır - İlıklar günden güne ilerlemektedir. Ev- velce de yazdığımız gibi, devlet pav - Kültür işleri: Stenoğrafi kursun' bitirenlere diploma verildi Eminönü Halkevinin açlığı stenoğ - rafi kursunu bitiren altı gence, - dün akşam, Halkevinde, merasimle diplo - maları verilmiştir. Bu gençlere, Hal - kevi tarafından bir çay ziyafeti veril - miştir. Kursu bitiren altı genç, Hüsa - meddin, Lütfü, Behcet, Mesrure, Gü - zin ve Fehimedir. Dün bir Yugoslav talebe grupu geldi Dön, şehrimize, yüksek tahsil genç- lerinden mürekkeb 32 kişilik bir Yu - goslav talebe grupu gelmiştir. Yugos- lav talebeleri dün Üniversiteyi ziya - ret etmişler, sonra, İstanbul Üniver - sitelileri, Yugoslav arkadaşlarına mü - zeleri gezdirmişlerdir. Akşam üstü de, misafiy gençler şerefine, Üniversite ta- rafından Suadiye plâjında bir çay zi - yafeti verilmiştir. Bir elektrikci merdivenden düştü Ortaköyde Portakal yokuşunda oturan Ah med, dün yerli mallar sergizinde elektrik te- sişatinı sükmek Üzere çıktığı — merdivenden düşerek muhtellf yerlerinden yaralanmıştır. NİKÂH Merhum mukarrir Ahmed Midhat Bfen - di torunu, Doktör İrfan — Necip Önay kızı, Etenköy kız lisesi kimya muallifhi Perihan Önay ile Askeri Voteriner — tatbikal okulu muallim muavinlerinden Yüzbaşı Zeki Ök - tem Futih Belediye dalresinde her iki ta - rafın allesi, akrabaları ve bir çok — güzide davetlileri huzurunda nikâhlanmışlardır. Bu (iki münevver gence kurdukları yuvada saa- detler dileriz. TAKViM AĞUSTOS |telif safhaları, inkilâbdan — evvelki ve sonraki devirler canlandırılacak, ka - dının iş bölümü ve içlimat hayalta al « |dığı bugünkü mevki tebarüz ettirile « cekti | ork sergisine, — Denizbank da, büyük mikyasda iştirak etmek — üzere hazırlıklara başlamıştır. Küçük sanayicilerin itirazlarının tedkikine başlandı Maliye Vekâleti varidat umum mü - dürü İsmail Hakkı ile Vekâlet tedkik rosu Âzasından Zeki dün Ankaya - dan İstanbula gelmişlerdir. Dün, Ga » lala varidat müdürlüğünde defterdar Küzımın da iştirakile toplanan komis - yon, müuamele vergisi teşmil edilen beş beygirden aşağı kuvvel muharrikeyle çalışan sanayi erbabimm — itirazlarını tedkike başlamıştır. Komisyon, bu iti- razları gözden geçirdikten sonra Ma - liye Vekâletine bildirecektir. Vekâlet, icab edenleri defter tutmak kaydından istisna edecek, muamele — vergisinden istisna edilecek olan müesseseler için de hey'eti vekileden karar alınacaktır. Deniz işleri : Geliboluda karaya oturan vapur kurtarılamadı Birkaç gün evvel Yunan bandıralı Akdi vapurunun Gelibolu — civarında Zincirbozan denilen mevkide — karaya oturduğunu yazmıştık. Dört günden - beri kurtarma için sarfedilen — gayret hiç bir netice vermemiş, vapuru kur - tarmak kabil olmamıştır. Şimdi de so2 bir çare olmak üzere vapurun hamu - lesinin boşaltılmasına ve ondan sonra tahlis işine devam edilmesine — karar verilmiş ve işe başlanmıştır. Nişan Töreni Birinel Vakıf Handa tüccar ve müteah « hid Mehmod All Tapdıik kızı Merih Tapdık e Vakıf paralar Müdürü Kemal Gür'ün oğ- m Hamid Gür'ün nişan törenleri kıymetili akraba ve güzlde üşinaları huzurile Şirketi Hayriyenin 58 numaralı vapırunda Boğazl- çinde kutlulanmıştır. Cenç çiftlere madamtll- hayat saadetler diler buzurlarile töreni şe « reflendiren davetlilere ve nezaket, sühulet gösteren vapur süvarisi Münir, çarkçıbaşısı Mahmuda derin saygılar sunarız. — (1122) TEŞEKKÜR 935 senesi Galatasaray mezunlarından ve Tıbbiye Fakültesi 3 ün- cü BSömcstr — talebe « sinden — Hayri Arse bük'ün cenazesine iş tirak eden arkadaşla - YA mektub ve tel - grafla — teessürülmüztü paylaşan — dostlarma sonsuz teşekkü-'” narız. Yalidesi ve kardeşleri Şaşılacak şey;