12 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Nazır Saro TELGRAF HABERLERi Fransızları maddi fedakârlıklara davet ediyor Ü LEAE I AA Fransız Dahiliye Nazırı Fransanın her tehlike ânında müttehid bir kütle halinde Noyon, 11 (A.A.) — Dabhiliye nazırı Al- ber Saro, söğlediği bir nutukta bilhassa dmı'“l' ki: .Birleşerek bütün imanını ve azmini Fransanın büyüklüğüne ve emniyetine tahsiş etmeğe karar verdiği zaman mem- leketimiz için yapılamıyacak hiçbir şey Yoktur, Eğer yarın tehlike ve vazife sü- dti çalacak olursa Fransa haricden gelen | her tehlike ânında olduğu gibi derhal müttehid bir kütle halinde toplanacak- fır, Hakiki olmaktan ziyade zahiri olan ve alâkadarların propagandasile izam e- dilen dahili ihtilâflarımıza hartoden ba- kıp aldanmamalı ve mücrimane ümidler boslemenin faydasız olduğunu anlamalı- dır. Sulh terazisine memleketimiz otori- tesinin bütün ağırlığile basabilmesi için bu dahili ittifakın her zamandan ziyade Sokakta çıplak — | gezen çocuk Bebekte teyzesinin evinde misafir bü- lunan Civani isminde bir çocuk dün sa- tilde denize girmiş, bir müddet denizde kaldıktan sonra karaya çıktığı vakit e- biselerini bulamayınca şaşırıp kalmıştır. Akli müvazenesi bir parça bozuk olan Ci- vani çırçıplak bir halde teyzesinin uiıî! gitmek üzere yola çıkmış, bu gırada bir polis kendisine tesadüf etmiş, bu vazi- yette nereye gittiğini ıormu!ıuı.'lîışuı- tdan geçeni anlatmış, polis de kendisine e- tine teslim etmiştir. 'Yapılan tahkikatta Civaninin elbisele- rinin arkadaşları tarafından kaldırıldığı 've teyzesine teslim edildiği anlaşılmıştır. Hariciye Vekili Belgraddan geçerken Belgrad, 11 (A.A.) — Doktor Aras, dün akşam, Belgraddan geçmiş ve istasyonda hariciye nezareti mümessillerile Yunanis- tan ve Romanya elçileri tarafından se- Tâmlanmıştır. Aras, istasyonda kendisile görüşen ga- zetecilere, Balkanlıların bugünü ve istik- bali nikbinlikle derpiş ettiklerini söyle- Mmiştir, Bursa dün ; Bayram yaptı Bursa V1 (Telefonla) — Kurtuluş bayramı bugün halkın coşkun, parlak tezahüratile kutlulandı. Mektebler, 5- ker geçid resmine iştirak — ettiler. Bir çok teşekküller de geçid resmin2 katıldı- lar, Askerlerimiz şiddetle alkışlanmışlar- dır, Belediye ordu namına çeukpııı:u mükellef bir ziyafet verdi. Halkevleri bulunacağını ilân ediyor edilmesi ve zarların atıl- | ilân Ö teyid edilmesi lâzım- ması beklenmeden dır. Daha şimdiden selâmeti umumiye na- mına bütün Fransızların vatanın kendi- lerinden beklediği maddi ve manevi fe- dakârlıklarda bulunmaları lâzımdır. Hü- kümet reisinin etrafında her zamandan daha sıkı bir şekilde toplanmalıyız. Fran- sız milleti bu diplomatik fırtınanın için- de takdire şayan bir gşekilde sinirlerine bâkim bulunuyor. y Birkaç haftadan evvel İngiltere harici- ye nazırı Fransız - İngiliz tesanüdünü te- yid etmişti. Bu beyanat, iki milletin sul- hün sükünetle tesisi için rejimleri ne o- dursa olsun bütün devletlerle teşriki me- sat etmeğe hazır bulunduğu manasını ta- zammun etmektedir. Dokuzuncu Balkan Oyunları başladı | (Baş tarafı 1 inci sayfamızda) 100 metre -birinel seçme-: 1 inci İstefa- noviç (Yugoslav) 10,8, 2 nei Sakalarya (Yu- Ban) 108, 3 üncü (Rumen) 11,48. 100 metre -ikinel — seçme-: 1 inci Klind| ve bu arada da ilk gollerini yaptılar. Bu CYugoslar) 10/1, yeni Yuguslav rökoru, 2 -| 4c1 Ankaragüçlülere hız vördi. Ankara- el Plavidis (Yunan) 10,8, 3 üncü Kristiyan (Rumen) 114. Bizden birinci seçmeye Halük, ikinci seç- meye Fikret girdi ve ikisi de elimine oldu - lar. BO0 metre 1 inel Dorjek (Yugoslav) 15TB, 2 incl Kiş (Rumen) 1.50,1, $ üncü Protakos (Yunan) 1,50,9. 800 metzede bizden Galib dördüncü oldu. 100 metre -Final-: 1 inci İstefanoviç (Yu- goslav) 108, 2 nci Kiind (Yugoslav) 10,8, 3 Üncü Plavidis (Yunan) 10,9, 4 üncü Saka- laryu (Yunan) 1L I, 6 inel Nezanaryo (Ru - men) 11,2. Yüksek atlama; 1 incl Martini (Yugos - lav) VS 2 nci Dezegu - (Yugoslav) — 1.80, 3 üncü Pulat (Türk) 1,80. 180 atlıyan Pulat barag dolayısile Üçüncü olmuştur. Gülle: 1 inel Kovagoviç (Yugoslav) 14,58, 2 imel Vukeviç (Yugoslav) 14.35, 3 üncü Btd- fanes (Yunan) 13,95. Ateş İbrabim 13,76 ile altıncı olmuştur. 10000 metre: 1 inci Krlstiyan (Rumen) 92,15/7, 2 inci Ragozos (Yunan) 32,40, 3 ün- cü Grevs (Yugoslav) 3306/4. 4X400 bayrak yarışı: 1 İnct Yugoslarya $ dakika 25,8, ikinci yeni Yugoslay ve Bal - kan rökoru, 2 nol Yunanlstan 3 dakika 27 saniye, 3 üncü Romanya 3 dakika 28 saniye, Belgrad 11 (AA) — Belgrad spör klü - bünün sahadında başlanmış — olan Balkan atlötizm müsabakalarının birinei günü Yu - goslavlar 40,6 puvanla başta gitmektedirler. Yunanlatan 26 puvanla ikinci, Romanya 16 puvanla üçüncü, Türkiye 7,5 puvanla dör - düncü ve Arnavudluk 1 puvanla beşinci gel- mektedir. — de Çelikpalasta bir gardenparti terlib etti. Gece fener alayları yapıldı. Avcılar dün bayram yaptılar Dünkü atcılar bayramına iştirak eden bir grup İstanbul avcıları bayramı dür. Âml ada Çobançeşmöde yapılmıştır. Avcılar| hep bir arada yemek yenilmiş ve atış bar-| çekilmiştir. Bayrak merasiminden sonra Fransız Cumhurreisi Hatay devlet reisine muvaffakiyetler diledi Antakya, 11 — Anadolu ajansının hü- | susf muhabiri bildiriyor: Hatay devlet reisi tarafından kabul e- dilen Fransız delegesi Kolone! Kole, hari- ciye nazırından aldığı talimata tevfikan | Fransız reisieumhutu M. Löbrön'ün, B. | Tayfur Sökmenin gönderdiği telgrafa te- şekkürde ve muvaffakiyet temennisinde | bulunduğunu iblâğa memur edildiğini söylemiştir. Kolonel Kole kezalik, âli komiser tara- | fından, B. Tayfur Sökmene Suriye ve | Lübnan reislerine gönderdiği telgraftan | dolayı teşekküre memur edildiğini ifade etmiştir. Anâagucu Vefalıları 3-7 mağlüb etti Dünkü maçta Bnşvekil ve Adliye Vekili bulundular Ankara, 11 (Hususi) — Şehrimizde bu- | lunan İstanbulun Vefa futbol takımı bu- | gün Ankaragücile karşılaştı. Seyirciler a- rasında Başvekil Celâl Bayar, Adliye Ve- kili Şükrü Saracoğlu da bulunuyordu. Maça 1630 da Vefalıların akınile baş- landı. Vefalılar çok seri akınlarla Anka- ragücü kalesini sıkıştırmağa başladılar, | gücünün bir akınında sağ açık Hamdi kaleci ile karşı karşıya kaldı. Geriden ye- tişen Vefa müdafii Hamdiye favl yaptı- ğından hakem penaltı verdi. Ankaralılar bunu göole tahvil ettiler, Ankaragüçlüler tazyiklerini artırdıkla- rı bir sırada koörnerden gelen topu Vefa |müdafii Abdüş kendi kalesine atarak An- karagüçlülere ikinci golü kazandırdı, Va- ziyet 2-1 Güçlüler lehine iken birinci dev- re bitti. İkinci haftaym başladığı zaman Vefa- hların ön iki kişi oynadıkları görüldü. Vefalılar ikinci devrenin on ikinci daki- kasına kadar on iki kişi oynadılar. Bir Vefa akınında Vefalılar ikinci ve bera- berlik gollerini attılar. Bu sırada hakem Vefalıların on iki olduklarını farkederek bir kişiyi dışarı çıkardı. Bundan sonra Güçlüler Vefa kalesini iyice sikıştırdılar ve birbiri arkası sıra üç gol atarak 5-2 maçı kazandılar, Tramvay Şirketi yıl başında hükümete geçiyor (Baş tarafı 1 inci sayfamızda) ayet etmediğinden satın alınması çok ko- lay olacaktır. Tünel şirketi mukavelesi mucibince Galatada yapmağa mecbur olduğu üç katlı binayı inşa etmemiş, bütün mesele- lerin halledilmesine rağmen binayı yap- maktan sarfınazar ederek bütün tesisatı- İmi Nafıa Vekâletine satmağı kabul etmiş- tiz, Elektrik şirketinin satın alınmasın. dan sonra tramvay şirketi de ayni teklif- te bulunduğundan Vekâlet bu yolda ha- zırlıklar yı Nafıa — Vekâleti tramvay şirkejini satın aldıktan — sonra tramvay şebekeleri ve arabalar üzerinde mühim ıslahat yapacaktır. Nafia Vekilinin tedkikleri Dün sabah Ankaradan şehtimize gel- miş olan Nafıa Vekili Ali Çetinkaya bu- rada bulunduğu müddet zarfında tram- vay şirketinin satın alınma hazırlıkları etrafında da meşgul olacak, bundan baş- ka Sirkeci ve Eminönü meydanlarının a- çılma işleri, elektrik şebekesinin ıslahı ve diğer hususlar hakkında tedkikler yapa- Acıklı bir ölüm Büdce encümen reisi Mustafa Şeref öldü Eski İktisad Ve- kili ve Meclis Büd- ce Encümeni Reisi, Hukuk Fakültesi Profesörü Mustafa Şerefin — ölümünü dün ikinci tabımız- da teessürle bildir. miştik. — Müustafa Şeref — cumartesi günü öğleden son- ra Kımntıyî git miş, bit müddet meşgul olmuş, son- Fa evine gitmiştir. Merhum Evine — vardıktan Mustafa Şeref biraz sonra da kalb sektesinden vefat et- miştir. Mustafa Şerefin ölümü Ankarada olduğu gibi bütün memlekette büyük bir teessür uyandırmıştır. Cenazesi bugün Ankara Nümyune has- tanesinden merasimle kaldırılacaktır. * Mustafa Şeref Özkan, 1884 de Burdur- da doğmuştur. İstanbul Hukuk ve Paris Hukuk Fakültelerini bitirmiş, muhtelif devlet hizmetlerinde vazife görmüş, Lo- zan konferansında müşavir olarak bulun- ur. 9 eylül 1932 ye kadar İktısad Vekilliği- ni yapmış ve rahatsızlığı dolayısile çekil- miş, Büdce encümeni reisliğine seçilmiş- ti. BiFTuEdura boyacısı bir hademeyi ölüm derecesinde yaraladı Evvelki gece saat 23.30 da Üsküdarda feci bir cinayet olmuş, bir kundura boya- cısı kadın yüzünden bir mekteb hademe- sini sırtının muhtelif yerlerinden oğır ve tehlikeli bir surette yaralamıştır. Vak'anın tafsilâtı şudur: Mecruh Mehmed Haydarpaşa lisesinde hademedir. Evvelki gece vapur iskelesi eivarında dolaşırken o civarda kundura boyacılığı yapan Ferhadın kibar bir ka- dına söz atmasından sinirlenmiş ve boya- cıya yaptığı hareketin doğru olmadığını söylemiştir. Ferhad bu nasihat karşısın- da süküt edecek yerde bilâkiş Mehmede galiz külfürler savurmıya başlamıştır. Mehmed de birdenbire asabileşmiş ve yumruklarını sıkarak boyacının üzerine yürümüştür. Fakat daha henüz vurması- na vakit kalmamış, Ferhad birden bıça- ğinı çekmiş ve kaçmak isteyen Mehme- din arkasından yetişerek onun tam iki küreği arasına saplamıştır. Mehmedin darbenin tesirile yüzükoyun yere düştü- ğünü gören Ferhad bununla da iktifa et- memiş ve onun sırtını delik deşik etme- ğe başlamıştır. İlk darbede, can acısı ile feryad eden Mehmedin imdadına yetişen polisler ca- rihi elinde kanlı biçağı ile yakalamışlar, mecruhu dâ cankurtaran — otomobili ile Nümüune hastanesine — kaldıtmışlardır. Mehmedin yaraları çok ağır ve tehlikeli- dir, Hayatından ümid -kesilmiş gibidir. ingiliz anavatan ve kdeniz filolarının manevraları Londra 11 (AA.) — Anavatan fi - losunun mutad senelik — manevraları, önümüzdeki hafta İskoçya — sülarında başlıyacaktır. Bu manevralar, Amiral Forbes'in kumandası altında yapıla - caktır. Manevralara üç dritnot, iki tayyare gemisi, üç kruvazör, 12 distro- yer ve dokuz mayın gemisi iştirak e - decektir. Bu manevralar birkaç hafta sürecek ve deniz hava — kuvvetlerinin iştirakile cereyan edecektir. Diğer taraftan Akdeniz İngiliz filo- su Şarkt Akdenizde mahevralar yap - mak üzere Malta üssü bahrisinden ay- Tılmıştır. Mussolini caktır. Nafıa Vekili burada bir hafta kadar ka- lacak ve İzmire gidecektir. Ali Çetinkaya Birliğinin hazırladığı program mucibince | müsabakaları yapılmıştır. Müsabakalar-|, »» v l e bca satın alın- davetliler ve avcılar dün sabah Küçük- da kazananlara mükâfatlar dağıtılmıştır. | ması işini tedkik edecek ve Aziziyeyo gi-|bah otomobille Romadan ayrılmıştır. çekmeceden otobüslerle bayram yerine Bötürülmüşlerdir. Sâat 11 de bit av açı- UŞ nutku söylenmiş ve merasimle bayrak Bayram çok neş'eli vakit şehre dönmüşlerdir. cektir. Romadan ayrıldı Roma, l1 (ALA.) — Muzsolini, bu sa- gittiği, orada hafta sonuna kadar kalaca- © Yarın bir harb çıkarsa bundan kim istifade edebilir? Yazan: Selim Racıp Emee lman nasyonal sosyalist parti- A sinin Nürnbergdeki kongresi münasebetile Hitlerin irad ettiği nutkum derin tesiri hâlâ zail olmuş değildir, bu nüutkun Çekoslovakyadan hiç bahsetme- mesi ne derece hayret uyandırmışsa, alı- nan son tedbirlerle Almanyanın iktısa« den, diğer milletlerin esaretinden — kur- tulduğuna işaret eden başlıca fıkrası da, © nisbette alâkayı davet etmiştir. Man- mafih Almanyanın, bundan böyle çem- ber içine alınamaz bir hale geldiğinin ifade edilmesi bir vakıâya işaretten ziya- de bir tehdid addolunmak istenmiştir. İster İngiliz - Fransız anlaşmasının tesi- rile olsun, ister, Rus - Fransız paktının icabında harekete gelmesiriden doğacak avakıbden çekindiği için olsun, isterse sulhü bozmanın samimiyetle lüzumsuz- luğuna kail bulunsun, bugünkü Alman devleti, sarih bir tahrik karsısında kal- madıkça harbe sebebiyet vereceğe ben- zemez. Bunu, benim gibi üciz bir kalem sahibinin karakuşt bir hükmü saymak- tan ziyade, meselâ İngiltere gibi beynel- milel büyük menfaatler sahibi bulunan bir devletin kanaati olarak nazara almak daha müvafıktır, İngiltere devleti, defaat. la işaret etmiştir ki Alman öevlet reisi Hitlerde, sırf keyif için ve sadece sulhü bozmak zevkini tatmak için harb arzusu mevcud değildir. Almanya, büyük ihti- yaçlar içinde kıvranan dinamik bir mem- lekettir. Bu memleket, bu iht'yaçlarını tatmin ve temin etmek için çareler ara- maktadır. Bu çareleri ararken çok defa, geçen harbde düşman olarak karşılaştığı bazı devletlerin almış oldukları tedbirle- ri, önünde, hail olarak görnüstür. Bu tedbirleri alanlarla Almanya arasında bir takım karşılaşmaların vukuu, bu va- ziyetin zaruri bir neticesi olmuş ve iktı- sadi ihtiyaçlar, içtimai kanaatlere tesir e- de ede, Avrupayı iki muhasım zümreve ayırmıştır. Bu iki zümre: Doymuş olan- lar ve açlardır. Açların iyilikle veya zorlukla emelle- rine muvaffak olamıyacaklarını görme- leri, onları kendi kabukları içine çekil- meye ve bir nevi müdafaalı milli Iktısad kurmalarını intaç etmiştir. Bu tedbirle- rin kendilerine verdiği emniyet sayesin- de kuvvetlerinin arttığını görmeleri de nefislerine itimad hissini doğurmuştur. Vaziyet işte bu safhadadır. Bundan bir harb doğar mı? Ve ne zaman doğar? Bu, artık vaziyetin inkişafına bağlı bir şeydir ve bir parça da gayba aid mülâ- hazalardır ki peşinen bir şey söylemek doğru olmaz. Bu böyle olduğu için şu devletin sulh istediği, ötekinin de. harbe taraftar olduğu hakkındaki iddialar ay- ni derecede batıldır. Büyük barbi yapmış olan bütün milk letler, harbin feci netayicini yakinen bil- dikleri için, istiye istiye bir harbe gide- mezler, bu, ancak kat'i bir zaruret halin- de ihtiyar olunacak bir yöldür ve bu yo- Tun sonunda tek istifade sadece komüniz- mindir. Bunu da gene bütün — milletler pekâlâ biliyorlar, — Selim kagıp Emeç Rusya garb hududunda hazırlıklar yapıyor (Baş tarafı 1 inci sayjamızda) kalarındaki kıtaat, daha seri harekette bulunabilmek üzere yeni teşkilâta tâbi tutulmuşlardır. Diğer taraftan malüm olduğu Üzere genç sınıfların silâh altına alınması de- vam etmektedir. Eskileri ise yirmi eylül- den evvel terhis olunmıyacaklardır. İngiliz - Fransız anlaşması Londra, 11 (ALA.) — Röyter ajansının zannettiğine göre mart 1986 tarihli iti- lâflar mucibince Fransız ve İngiliz aske- ri eksperleri arasında yapılan istişare - ler esnasında verilen kararların tatbikı için Paris ile Londra arasında bir itilâf imza edilmiştir. —— ——— —e —a ğı ve önümüzdeki pazara da doğrudan geçmiş ve avcılar geç|derek inşa edilmekte olan tüneli göre-| Mussolini'nin Rokka della - Kaminateye | doğruya Triyesteye gideceği söylenmek- tedir.