21 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

21 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

l ç— ay aBa *«Son Postas mın tefrikamı — 23 Tercüme eden: Mebrure Sami Büyük tasavvurlar Odaların kapanıklığına tahammül ede- miyerek Mariyi acele acele arabasına bindirir, ya Pariste, ya da civar kır - larda gezmeğe, Sevr'e, Mödin'a, Bu- lony' ormanına götürürdü. Bir seferinde ona Malmezon'u (!) gezdirirdi. Bir başka defasında da meş- hur «tac giyme merasimi» tablosuna çalışan en sevdiği ressamlardan Da - vid'in Sorbon meydanındaki 'atölyesini göstermeğe sötürdü, San'ata karşı büyük bir merakı ol- mamasına ve resimden de pek anlama- masına rağmen o şaşaalı anın, bir san- atkâr fırçasile o kadar küdretle tesbit edilebilmesine hayran oldu. Üstadı teb- rik etti ve sevgilisinin resmini yapma- sın: diledi. Genç kadının zarafeti, güzelliği kar- şısında ve tabloları hakkında da söyle- 1 anlayıslı. okşayıcı bir kaç sözü üs- ik mütvhassis olan David, İspar- san'atkâr, imparatorun bu büyüt kız kardesleri için katlanmağı gö- ze alamadığı bir zahmeti de seve seve kabu! ye sokağına gitme- Bi ü rtreye başladı. Mari, beya” kaplı odasında, bsş tarafı bir ku”n boynu ahendile kıvrı - lan Meridieu dedikleri ampir biçimi bir şezlonga u: nış, eli yarı açık bir ki » tabın üstünde. mavi gözlerini, gamlı tebessümünü nencereden vuran soğuk gün ışığına doğru çevirmiş, dalgın ve tarihi pozunu alıyordu. FUSE'NİN PLÂNI Bir fikir avsetmek, bir hizmet tekli- finde bulunmak bahanesile, Fuşe bir çok defalar madam Valevskaya - gitti.| | v Dalma yerinde ve sıralı bir saatte Ho- ussaye soka”na uğrar, bir çeyrek kadar oturur ve tekrar bin bir işinin başına dönerdi. Çok nazik. babacan, nim resmi bir bal takınıyordu. Onun tesir ve nüfuzi- le Lehlilere bir çok lütüflarda bulu - nuluyordu. Mari yavase yavaş, onun o korkunç sarılıktaki e'eiz, kuru, uzun suratına, keskin sesine alışır olmuştu. Bu adam- 'dan öyle kuvvetli bir zekâ caz!besi ta- şiyordü ki, insana adetâ çirkinliğini u- nütturuyordu. Gösterdiği nezaket, genç kadını hiç bir zaman *-4di aşmıyan bir şekilde iltifat ve ih''mamlarla kuşatışı onu mütehassis brakmaktan geri kalmıyor- du. Esasen irvaratorun bu âdam hak- ) ri de, onu gözden dü- Şürecek mahivette değildi. Tam Nars'vonun gözdesi olduğu sı- ralardı bunlar İmparator her ne kadar nazırının tabiatini betermiyorsa da, Fuşe'nin nefsine olan herikulâde itimadı, anla- yışı, basireti, sok şümullü bilgisi karşı- Bında, garib ve büyüleyici bir tesir altında kabvordu. Birbirinder cok farklı yaradılışlarda olan bu iki insan yekdiğerini beğeniyor ve arıyordu. Runun için de gitgide Na- polyon, siyasatinin en esaslı noktaları- na temas eden mühim ve büyük bazı (D Malmemn- 18 inci asır ortalarında imşa edilmiş, Versay civarında Parislen 13, Ben nehrinden de 1 kilometre mesatedek! şibir şatonun ismidir. 1798 de İmparatoriçe Jozefin tarafından entın almmış olan bu bina, Persiye ve Fonteu isimli iki san'atkâr mimarın elinde oldukça yenilik ve değişiklik- lere uğramıştır. İmparatorluk allesi Senk- düyu tercih edinceye kadar, epey bir zaman ddvrin en büyük edebiyetçilarile mın toplandıkları bir yer ol - tür. Waterlo felâkel ve herimetinden sonra talihinin parlak yıldızı birdenbire sönüveren imparatorun d beş gün kadar Malmezon'a gekildiği kaydet'imektedir. 1905 de bu şato birinci ve ikinsi imparatorluk devirlerine fld bir müze selini almış ve meşhur Gülüs- tam da yeniden ihya edilmiştir. ni anun eline vermeğe ve j düşüncelerini de onunla konuşmağa başlamıştı. Zaptiye nazırlığından, reisi vükelâ- kğa kadar çıkmış gibi idi. Her işin içi- ne onun parmağı karışıyordu. Bir zamanlar Fuşe, Napolyona hoşa gidecek bir metres bulmakla mevkiini «Mari Valevska filminden: 'sağlamlamak istemişti. Bu iş için 'de aklına madam (Röcamier) Rekamiye gelmişti. Halbuki ne, etrafında pek çok İsevgiler uyandıran adetâ el üs'.ünde' tutulan bu güzel kadın, ne de Napol - yon, Fuşe'nin ağına takılmamışlar ve imşele de böylece kendi kendine suya düşmüştü. (Arkası var) 'Nafia Vekili Anadoluda tedkik seyahatine çıktı Birkaç gündenberi şehrimizde ted - ler yapmakta olan Nafıa Vekili Al Çetinkaya dün öğleden evvel elektrik idaresinde bir müddet meşgul olmuş ve öğleden sonra Haydarpaşaya geç - miştir. Vekil Haydarpaşada Devlet De miryolları idaresinde muhtelif işler et- rafında alâkadarlardan bazı izahat al - mıştır. Ali Çetinkaya saat — 15,30 da Eskişehir trenine bağlanan husust va - gonla Eskişehire hareket etmiştir. Haydarpaşa istasyonunda Nafıa er- kânı ve diğer bir çok zevat tarafından uğurlanan Nafıa Vekili, hareketinden evvel kendisile görüşen bir muharriri- mize şu beyanatta bulunmuştur: — «İzmir, Aydın mıntakalarındaki gu işleri ve diğer hususlar hakkında tedkiklerde bulunmak üzee Eskişehir, Kütahya, Balıkesir ve Bandırma üze - rinden İzmiye gideceğim, İzmirde iki üç gün kadar kalacak — ve bu esnada türistik yollar inşantı, İzmir elektrik işlerinin ıslahı etrafında tedkikler ya- pacağım. Ayrıca Menemen, — Alaşehi Bakırçay, Küçük Menderes ve Büyi Menderes mıntakalarındaki su işleri - ni de mahallinde teftiş edeceğim. Su mıntakalarında birer ekip su işlerile meşgul olmaktadır. Bu ekipler bazı yer lerin etüdlerini yapmış — ve projeleri hazırlanarak inşaata başlanmak üzere münakasaya konmuştur. Etüdleri he - nüz ikmal edilmemiş olan bazı mınta- kaların su tesisatı projeleri de, yakın- da hazırlanacak ve derhal inşaata ge - çilecektir. İzmirdeki tedkiklerimi bitirdikten sonra Aydına gidecek ve Aydın yolu üzerinde inşa edilmekte olan yeni A - ziziye tünelini gezeceğim, Bu havalide- ki seyahatim iki hafta kadar sürecek- tir. Devlet demiryollarında, gerek hat kesafeti ve gerek İdari personel bakı- mından alacağı en mütekâmil şekil tes- bit edildikten sonra, bazı tadilât ve lü- zumlu ilâveler yapılmasını da düşün - mekteyiz. Bu tadilât ve ilâveler, ted - kiklerimden sonra kat'i şeklini almış olacaktır. Ankara garı ve Etimesud radyo istasyonu — «Ankara garı ve Etimesud radyo —iibd Jistasyonile stüdyosunun inşaatı tamam lanmış ve tecrübe neşriyatına başlan - mıştır. Gerek radyo istasyonunun ve gerekse Ankara garının açılış tören - leri, 29 Teşrinievvel Cumhuriyet bay- ramında yapılacaktır. Etimesud radyo- su ikinciteşrin başından itibaren ha - zırlanmış olan yeni bir program dahi - linde faaliyete geçecektir. Yeni demiryollarımız — «Doğu mıntakasında Sivas - Erzurum ve Diyarbakır - Cizre hatla - rının inşaatına, faaliyetle devam olun- maktadır. Sivas - Erzurum hattında ray fer - şiyatı Erzincana 20 kilometre mesafe- ye kadar ilerlemiştir. Erzincana kadar ray ferşiyaltı teşrinievvelin ilk hafta - sında tamamlanacaktır. Doğu bölgemizde sür'atle ilerleyen ve şimendifer siyasetimizin mühim bir eseri olan Erzincan hattı, 29 Teşrini - evvel Cumhuriyet bayramından bir - kaç gün sonra yapılacaktır. Küşad me- rasimine sayın Başbakan Celâ! Bayar- la birlikte gideceğiz. Diyarbakır - Cizre hattına gelince; bu hatta aid inşaatın 100 kilametrelik kısmı bu sene ayrilan - tahsisatla ik - ma! olunacaktır. Hat inşaatı, 30 kilo - metrelik kısımlara ayrılmak suretile sür'atle ilerlemektedir. Tramvay, tünel ve havagazı şirketleri «İstanbul tramvay, tünel ve hava gazı şirketlerinin satın alınması etra - fında yapılan hazırlıklara devam ©o - tunmaktadır. Şirketin halihazır vazi - yetini tesbit etmekte olan komisyonun Taporunu da, dün tedkik ettim. Şirket murahhaslarını teşrinicvvel içinde da- vet ederek müzakerelere başlıyaca - ğiz. Bu müzakerelerin kısa bir zaman- da iyi bir şekilde neticeleneceğini Üü - mid ediyorum.» ğ Kaf dağının arkası (Baş tarafı 7 inci savfadel — Gelin size, Londrada sarayı krali için ısmarlanan halıyı göstereyim.. Dedi. Bir çiçek bahçesinde gezer gibi, asılı nefis halıların altından ilerlere doğru yürüdük.. Vasfi R. Zobu ) — SN İnhisarlar U. Müdürlüğünden : I Cinsi Mikdarı Muhammen be, — Muvakkat te, — Eksiltmenin beheri tutarı şekli saati HoRs L1 K L K Masa Di alar MN ee Bıra -- Elbise dolabı —— 307 50 42 88 Pazarlık M STL 50 Su tesisatı 60 00 Açık eksiltme 15 malzemesi 12kalen — — — B00 — 5S1 75 Açık eksilme 16 BSandık raptiyesi — 600 kilo — 1 15 — 690 — 750.000 adet I — Nümune, resim ve şartrameleri mucibinge satın alınacak yukarıda cins ve mikdarı yazılı 5 kalem muhtelif malzeme hizalarında yazılı usuilerle eksilt- meye konmuştur. JI — Muhammen bedellerile muvakkat teminatları hizalarında gösterilmiştir. TU — Eksiltme 6/X/938 tarihine rastlayan Perşembe günü yukarıda yazılı saatlerde Kabataşta levazım ve mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapi- lacaktır. . IV — Şartnameler her gün parasız olarak sözü geçen şubeden alınabileceği gibi resim ve nümuneleri de görülebilir. V — İsteklilerin eksiltme için tayin odilen gün ve saatlerde 96 7,5 güvenme paralarile birlikte adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur. — «6682. İstanbul Sıhht Müesseseler Artırma ve Eksiltme' Komisyonundan: Gazianteb Traholm mücadelesi için açık eksiltmeye konulan 49 kalem lâbora- tuvar malzemesine teklif edilen fiat fazla görülmüş olduğundan eksiltmesi 289938 çarşamba günü saat 15 e bırakılmıştır. 1 — Muhammen fiat: 1670 lira 50 kuruştur. Muvakkat garanti kuruştur. 2 — Eksiltme Cağasloğlunda Sıhhat ve İçtimaf Muavenet Müdürlüğü binasın- da kurulu komisyonda yapılacaktır. 3 — İsteklilerin şartnameyi her gün komisyondan alabilirler. 4 — İstekliler cari seneya akl ticaret odası vesikasile 2490 sayılı kanunda ya- zılı belgeler ve bu işe yeter muvakkat garanti, makbuz veya banka mektubu ile (6643) 125 lira 33 birlikte belli gün ve saatte komisyona gelmeleri. Kansızık, kemik — hastalıkları, — dimağ yorgunlu'darı ile vitaminsizlikten doğma bütün zayıflıklara karşı KUVVET ŞURUBU VİTALIİN Her annenin bilmesi icab eden bir kuvvet şurubudur. Çocuk- larınıza Vitalin kuvvet” şurubu vermekle onları sağlam, gür büz ve neş'eli yetiştirirsiniz. VİTALİN KUVVET ŞURUBU Mektep çağındaki gençlerle emzikli kadın veya ihtiyarların hayati kudret ve kuüvvetlerini artırır. İNGİLİZ. KANZUK — ECZANESİ Kadıköy 3 cü Ortaokul Satınalma Komisyonundan: Adet sherinin tahmin bedeli Dershane sırası 25 Y1 5€ Kürsü Li 16 50 Yazı tahtası 3 1250 Teminat bedeli Yemek masası 4 1275 — Lira kuruş Yemek masası bankı 8 5 00 64 87 Okulumuzun ihtiyacı vian yukarıda cins ve muhammen bedeli ile teminati yazılı olan işler 22/9/938 Perşembe günü saat on birde İstanbul Kültür Direk- törlüğü binası içinde toplanan okul komisyonunca pazarlıkla ihalesı yapılacaktır. Bu işe girecekler bu gibi işler yaptığına dair resmi dairelerden verilmiş vesika ticaret odası veya ruhsat, ünvan tezkeresi ve teminat makbuzu ile birlikte belli gün ve saatte komisyona gelmeleri. «8681> Erkek kadın ve çocuklar için Trençkotlar, Renkotlar ve Waterproofs muşambalarının Her cinste zengin koleksl- yonlarını her yerden ucuz flat ve mügsalt şartlarin Boyoğlunda BAKER mağa- zalarında bulursunuz. İlân Tarifemiz Tek sütun santimi Birinel sahife 400 kuruş İkinci ıılıı'l. 250 DOYÇE OiİENT BANK Dresdner Bank Şubesi Merkezi: Berlin Türkiye şubeleri: Galata - İstanbul - İzmir Deposu: İst, Tütün Gümrüğü