4 Kasım 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

4 Kasım 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

# İkinciteşrin yjeniden gözden g Japonya Uzakşarka aid muahedelerin eçirilmesini istiyor (Baş tarafı 1 inci sayfamızda) Mek için Uzakşarka müteallik müuahe - delerin umumi surette yeniden gözden Geçirilmesinin zaruri olduğunu söylemiş- tir, «Harb yeni başlıyore 'Tokyo 3 (A.A.) — Başvekil Prens Ko - höoye imparatorun doğum yıldönümü mü- hasebetile bütün millete radyo ile hitab ederek Japon politikasının ana hatlarını anlatmıştır. Başvekil, Çin anlaşmazlığının Han - Kkeu ile Kantonun işgaline kadar olan ta- Tihçesini yaptıktan sonra demiştir ki: «Japonya asla Çinin tahribin hiyor, o Hun müşterek bir cebhe Içinde Çin mille- fi ile teşriki mı edebhilmesi için tensi- kini> istiyoruz. Japonya, bolşevizme ve Şan-Kay-Şeke karşı olan harbinde eğilmiyecektir. Şan- Kay-Şekin mukavemeti bolşevizmin mü- Zühereti sayesindedir. Hankeunun işgali Çin - Japon anlaş - Mazlığının nihayet bulması demek de - GÜldir. Harb ancak yeni başlıyor, bu va- Ziyet Japon millet ve hükümetinin sar - #ılmaz bir imanla nihaf gayeye varmak için yüksek bir gayret sarfını istilzam et- Mektedir.» i Şan - Kay - Şek'e harb Şanghay 3 (A.A.) — Müşahidler, Ja Ponya hariciye nezareti namına söz söy- İiyeh zatın beyanatındaki «Japonya» ko- Münizm lehindeki ve Japonya aleyhin - deki hattı hareketini terkettiği takdirde K“vminlıng ile teşriki mesni etmeği red. iyecektir» fıkrası ile pek ziyade alâ- kadar olmaktadırlar. Japonya, Çine kar- H1 değil, Şan-Kay-Şeke karşı muharebe etmektedir. Müşahidler, Japonyanın bu hattı hareketini Kuamintang erkânı ara- fında tefrika çıkarmağa matuf bir ma - Hevra addetmektedirler. Müşahidler, bu beyanatın Kantanun sukutunu takib et- Miş olan yarı resmi müzakereler ferası te- şebbüslerinin suya düşmüş olduğu ma - nasını ifade etmekte bulunduğunu söy - lemektedirler, Japanların tphminleri Çinlilerin mukavemet azimlerinin kırı- lacağını ve Çin zimamdarları arasında ni- fak zuhur edeceğini ümid eden Japonla- rın muhasematın uzaması ihtimali kar - şısında Şan-Kay-Şekin defedilmesi şarti- le bir tesviye sureti kabul edecekleri tahmin edilmektedir. Bütün dünyaya iktısadi harb Nevyork 3 (A.A.) — Nevyork Taymis gazetesi, Japonyanın Çindeki açık kapı siyasetine müteallik olan beyanatının bü- tün dünyaya ilân edilmiş iktısadi — bir harb olduğunu yazmaktadır. Japonya, sa- dece Amerikanın açık kapı prensibinin muhafazası hakkındaki Amerika talebine gert bir cevab vermekle kalmamakta bel- ki B. Hül'ün harici ticaret milli meclisi huzurunda prensiplerini izah etmiş ol - duğu ticari mübadelelere mütcallik A - merikan hükümeti programının esasını reddeylemektedir. Çinliler de mukavemete karar verdiler Şanghay 3 (ALA.) — Şanghay bölge- sinde faaliyette bulunan «Partizanlar müfrezeleri» nin kumandanı bir mesaj neşrederek bu müfrezelerin Japon mü - tearrızlarına mukavemet - politikasında Şan-Kay-Şeke tamamen müzahir bulun- duklarını teyid etmiştir. Mesaj, Çin partizanlarının, Çinin tam zaferine kadar Japonlara karşı mücadele edeceklerini bildirmektedir. Yeni zebtedilen şehirler Tokyo 3 (A.A.) — Hankeu mıntakasın- daki Japon kuvvetleri, aşağıdaki dört Çin şehrini elde etmişlerdir. Kanton - Hankeu demiryolu üzerinde Puçi, Yangtse nehri üzerinde Kiaku, Sienninigin 28 kilametre cenubu şarki - sinde Şaoling, Tungşanın 18 kilametre şimali şarkisinde Aypaşin. Yeni Macar hududları (Baştarafı 1 inci sayfada) hakemlikleri sayesinde nihayet halledil- di. Bu bir ay içinde gerek Macarlar, ge- Tek Çekler muhtelif zamanlarda ayrı ay- Tı tezler müdafaa ettiler. Bratislava ve Nitra da dahil olmak üzere Macarlar, Çeklerden altı şehir istiyorlar, buna mu- kabil, Çekler de Macarlara yalnız bir şe- hir veriyorlardı. Beş şehir ve bu beş şo- hirle birlikte bir havli arazi ve nülfus Ü- “Zetinde aralarında oldu. Komaron içtimada taraf- lar, birbirlerini ikna edemedikleri — için nihayet dava her iki tarafın da hâmileri Mevkiine geçen Almanya ile İtalyanm hakemliğine arzedildi Hakemlerin verdikleri hi Macar - a göre ye- Bul olacak bir Çek - Macar muhtelit Tiİsyonu tarafından nihaf surette tayi edilecektir. Macarlarla Çekler arastnda İhtilâf mevzun olan beş şehirden ücü Ma- , bunların en mühimmi Olan Bratislava şehri ile dahildeki Nitra tarlara veri Şehri Çekoslovakjaya bırakılmıştır. Neticeden her iki taraf ta hoşmudsuz- İuk gösteriyor. Çekler çok verdiklerini Zannediyorlar, Macarlar da az aldıkları fikrindedirler. Bununla beraber artık bu hudud kat'idir. Çünkü hakemlerin ka - Tarlarına itiraz etmiyeceklerini, her !ki faraf evvelden kabul ve taahhüd etmiş bulunuyorlardı. Yeni Macaristanın nüfusu: 9 milyon.... Son gelen telgraflar, Macaristana 12,400 bilometre murabbar arazi geri verileceği- Di ve Macaristan nüfusunun 8 milyondan 9 milyona çıkacağını bildirmektedir. Macarkttanda — * Budapeşte 3 (A.A.) — Viyanada Verilmiş olan hakem kararı alındıktan Bonra muhtelif cemiyetler, muazzam bir nümayiş tertib etmişlerdir. On bin- lerce kişi, Hürriyet meydanında mem- leketin şimal, şark, cenub ve garbın - dan koparılıp alınmış olan araziyi tem- sil eden âbideler önünde toplanmıştır. | başlı! Müteakıben halk, ellerinde meş'aleler, olduğu halde Tryanon muahedesinden beri yarı çekilmiş bulunan millf san - cağın önüne gitmiştir. Bundan sonra halk, İtalya, Alman - ya ve Polonya sefarethaneleri ve niha- yet Başvekâlet dairesi önüne gitmiş - tir. Talebe mümessillerinden birisi, Baş- vekil B. İmredi'yi tebrik etmiştir. Ahali, bundan sonra Kral sarayının önünde toplanmış ve Nalbi hükümet A- miral Horti'yi şiddetle alkışlamıştır. Çekoslovakyada Prag 3 (Hususi) — Hariciye Svalkovski Viyanadan dönmüştü Gazeteler, Viyana tebliğini büyük ar altında neşretmektedirler, Çesko Slovo, şöyle diyor: Slovaklarla birlikte ayni kederleri hissediyörüz. Polizni List, şöyle demektedir: « Milli faclanın son noktası.» İtalyanlara göre Roma, 3 (A.A.) — İtalyan gazeteleri, B. Mussolini ve onun siyaseti için bir zafer telâkki etmekte oldukları Viyana mülâkatına uzun sayfalar tahsis et - mektedirler. Gazeteler, 1919 senesin - den beri B. Mussolini'nin «Macaris - tan için adalet» Istemiş olduğunu ha - tırlatmaktadırlar. Yunanistanda af Atina 3 (Atina ajansı bildiriyor) — Ga - zeteler Vellahd Prons Pol'ün bir. kazıniın dünyaya gelmiş olması dolayısila Klen hü- Kümetinin sevincine tercüman olmaktadır. Memleketin her tarafından bu sevince işti- raki bildiren tebrik telgrafları gelmekte - dir. Vellahd Prens Pol, Kralın seyahati se - beblle Nalb sıfatile bir seneye kadar hapse mahküm olanların bir kısmının cezasın! af- fetmiştir. Ayni emimame ile, Kandiye di- vanıharbinin mahküm ettiği eşhastan ©on sene kadar hapis cezası alan 130 kişinin ya- rı cezaları da affedilmiştir. Emniyet direktörlüğü tarafından sürülen 400 kişinin bu sürgün cezaları de tecil olun- muştur. SON POSTA Avni Bayer Arabistana kaçmış ! Ahmed Emin Yalmanla aralarında as - liye 1 inci cezada görülen karşılıklı ha- karet davası neticesinde 6 ay müddetle hapse mahküm olan diş tabibi Avni Ba- yer, kararın mahkemei temyiz tarafın - dan tasdik edilmesi üzerine hükmün in- fazı için aranmaktaydı. Diş tabibi adre- sinde bulunamamış ve başka hiç bir yer- de de izine rastlanamamıştır. Nihayet, müddeiumumtflikçe yapılan tahkikat neticesinde, Avni Bayerin şark hududlarımızdan, memleket dışına firar ettiği anlaşılmıştır. Elde edilen bazı ma- lümata göre, suçlu hâlen Arabistan ta - raflarında bulunmaktadır. Adliyece, tah- kikata devam edilmektedir. Hileli eşya mlı;ı;ı;eleri (Baştarafı 1 inci sayfada) telâkki edilen muvazaslı bir ticaret u - sulü meydana çıkarılmıştır. Alâkadarların verdiği malümata göre, bu yeni usul ticarelin iç yüzü şudur: Mağara ve depolarındaki malları top - tan ve iyi ftatlarla elden çıkarmak İsti - yen bir kısım mobilyeciler aralarında birleşerek müvazaalı müzayedeler hazır- lamaktadırlar. Bunlar, boş apartıman dal- relerini kısa müddetler için kiralıyarak burayı tefriş etmekte, sonra da ilânlar yaparak meçhul bir aile namına bu eş - yaları müzayedeye çıkarmaktadırlar, Va- ziyeti bilmiyen ve ucuz eşya almak mak- sadile bu müzayedelere giden kimseler, ekseriyetle esnafın bulunduğu ve İştirak eder gibi göründüğü bu satışlarda çok pahalı mal almaktadırlar, Belediyeye yapılan bir ihbar üzerine bu iş meydana çıkmış ve geçen pazar günü yapılan bir müzayedede bu vaziyet tes - bit edilerek alâkadarlar hakkında za - bıtlar tutulmuştur, Verilen bir emir üzerine şimdiden son- ra bu gibi eşya müzayedeleri sıkı bir kon- trol altına alınacaktır, Susığırlık gün geçtikçe Terakki ediyor Susığırlık, (Hususi) — Kaza kayma- (Baş tarafı 1 inci sayfamızda) gani Türkmenin riyasetl altındaki he - yetin Ankaradan İstanbula hareket etti- ğini ve evvelki gün İstanbula vardığını yazmıştık. Heyet dün müzeleri, Topkapı sarayını gezmiş, Hürriyetebediye — te - pesinde bir gezinti yapmıştır. Hataylı misafirler dün bir buçukta üzerinde «Ha- tay millet meclisinin ana yurda minnet ve şükranları» yazılı çok güzel bir çelen- gi Cumhuriyet âbidesine koymuşlardır. Öğle yemeğini Özipek palasta yiyen, kar- deş. Hatay mümessilleri bilâhare Dolma- bahçe sarayına giderek defteri mahsusu imzalamışlar, oradan Büyükdereye doğru bir gezinti yapmışlardır. Dün kendisile görüşen bir muharriri - mize kardeş Hatay millet meclisi reisi Abdülgani Türkmen şu beyanatta bulun. muştur: «— Her şeyden evvel ana yurdda gör- müş olduğumuz hüsnü kabülden bahset- mek ve teşekkürlerimizi bildirmek iste- rim. Her yerde hürmet, ve iltifat gör - |dük. Ankarada çok kıymetli hükümet Ti- calinin iltifatlarına mazhar olduk. Fab- rikalar, mektebler, bütün yeni eserler zediyorlar, Türkiyeyi görmemiş olan diğer arka -| daşlarla beraber hepsini iftiharla ziyaret ettik. Ankara muhakkak ki, dünyanın en moödern şehirlerinden biri. Size biraz da Hatayın umümi vaziye -| tinden bahsedeyim: Şimdi Hatayda tam bir huzur ve sükünet hüküm sürmekte, vatandaşlar işlerile, güçlerile meşgul ol- maktadırlar. Bütün anasır birleşmiştir. Ermenilik, Arablık, filân yoktur. Hepsi Türktür ve kardeştirler. — Menfi propagandalar devam ediyor mu? — Önüne geçmeğe çalışmakla beraber ftamamen kökü kurutulmuştur denemez. Suriyedeki Vatani partisi aleyhimize ça- hşmaktadır. Gizli teşkilât faaliyetini ta- til etmiş değildir. Fakat bir netice ala - mazlar, Çünkü biz artık müttehit bir küt- kamı İsmail Hakkının geceli gündüzlü | leyiz. çalışması sayesinde Susığırlık günden güne terakki etmektedir. Yakında Balı- kesir vilâyetinin değil, yurdun modern bir kasabası olacaktır. Cumhuriyetin ilânındanberi kasabada modera tohum ayıklama istasyonu, fen- ni mezbaha, tekinil köylere muntazam yollar yapılmıştır. Yakında elektrik fab- rikasının da resmi küşadı icra oluna- caktır, Kasaba nüfusu (5800) dür. İki nahiye ve 5l köy kazaya merbuttur. Umumt nü- fusu 33,185 dir. Gençlik teşkilâtı ile yo- Tulmaksızın kasaba husust muhasebe me- muru Kadri Kaytak meşgul bulunmak. tadır, Asayiş son derece mükemmeldir. Ka- rakol kumandanı Receb Bozkurdan bu husustaki gayreti takdire lâyıktır. Hal. kın en büyük bir sevinci de Başvekilin Susığırlıkta bir şeker fabrikasının kuru- lâcağına dair verdiği müjdedir. Kültür meselesine gelince kasabada iki ilk okul vardır. Seneden seneye talebe mikdarı artmaktadır. Halkın en büyük arzusu Yüce Önderin bir büstünü gör- mek olduğundan yakında şerefile müto- nasib bir surette yaptırılarak şanına 1â- yık bir surette kaldesine konacaktır., Arab memleketlerinde galeyan (Baştarafı 1 inci sayfada) da kanlı çarpışmalar olmuş ve bir çok kimseler ölmüş ve yaralanmışlardır. Nümayişler, bilhassa, Suriye ve Lüb- nanda hasmane bir şekil almıştır. Berut- ta zabıta kuvvetlerile nümayişçiler ara- Sında ciddi çarpışmalar olmuş, 80 kişi yaralanmış ve bir çok kimseler tevkif e- dilmişlerdir. Tevkif edilenlerin sayısı el. Hiye yaklaşmaktadır. Kudüste 16 Arab maktül düştü Kudüs 3 (A.A.) — Dün Arab grevi ex- nasında bir çok vak'alar olmuştur. On altı Arab maktul düşmüş ve yirmi kadar Arab yaralanmıştır. Bir Yahudi öldü - rülmüştür. En büyük hâdise, Şarkiş'de vukua ge- len çarpışmadır. Bu çarpışma esnasında en üsi maktul düşmüştür. Yüze yakm tevkifat vardır. Kardeş Hatay heyeti dün âbideye çelenk koydu göz kamaştıracak bir mükemmeliyet ar -| T. C. ZİRAAT BANKASI Kuruluş tarihi : 1888 Sermayesi: 100.000.000 Türk Lirası n Şube ve ajans adedi: 262 Ziralt ve ticari her nevli banka muameleleri — Suriyenin gümrükler hakkında ver- | diği son karara ne dersiniz? | — Bu bizim lehimizdedir. Bizim ayrı- lığımızı kabul ediyorlar, demektir. Bu suretle kendilerinden ayrılmadığımız id- dlasını tekzib etmiş oluyorlar. Biz bu son karardan fevkalâde istifade etmiş o- lacağız. Fevkalâde kamiser Kont dö Martel Su- riyeden un ve buğday idhalini menet « miş, ne çıkar? Buna mukabil Türkiye - den ilk parti olarak 300 ton un ve buğ - day gönderilmiştir. Ve Türkiye hükü : meti ile aramızdaki gümrüğün kaldırıl « ması bir gün meselesidir. Tütün işine gelince: Suriye re olan alâkamızı keseceğiz. Ya kendimiz bir fabrika tesis edeceğiz, yahud da tütün ihe tiyacımızı ana yurddan karşılıyacağız. — İlk iş olarak Hatayda neler yapma- Bi dü. 1 — Mecliste mühim kanunlar var, bun- ları sür'atle çıkaracağız. Sonra Amık gö- lü bataklığını kurutacağız. Bu, Hatay içim hayati bir meseledir. 27 bin hektarlık bir arazi yalnız malaryadan kurtulmakla kale mıyacak, ayni zamanda pamuk yetis*ir « meğe fevkalâde müsald mümbit bir ara« zi de elde edilmiş bulunacaktır. Bu araziyi köylüye uzuna vâde ile teva zi etmek kararındayız. Anayurdun yar- dım ve himayesile pek kısa bir zaman için de Hatay tam bir refah ve saadet kayna« ğı olacaktır. Sözlerimi bitirirken bize en karanlık ve buhranlı günlerimizde ateşli İyazılarile kuvvet ve cesaret veren Türk |matbuatından şükranla bahsetmek bi - zim için bir borçtür.> Kardeş Hatay heyeti pazartesi günü Hataya dönecektir. Türkiye - Hatay gümrükleri Ankara, 3 (Hususi) — Türkiye - Hatay gümrük idhal ve fhraç vaziyeti hakkında İktisad Vekâletinde tedkiklere başlan « mıştır. Amasyada bir dere tamir ediliyor Amasyada geçen selde kapanan Selağıi deresinin yapılmasına karar verilmiş ve işi başlanmıştır. Her mükellef — 380 kuruş alif günlük yevmiye vermek suretile yardımda bulunacaktır. PARA BiRiKTİRENLERE 28.810 Lira iIKRAMiIYE VERECEK Ziraat Bankasında kumbaralı ve ihbarsız tasarruf hesablarında en 22z 50 lizası bulunanlara senede 4 defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plâna göre ikramiye dağıtılacaktır: A 4 Aded 1,000 Liralık 4,000 Lira A, D00 (4 2,000 ,, 4 » 250 ©, . 1000 , MÜd0 ., KOND0 100 , S0 , SÜ » 120 , 4 , 4,800 ,, 160 » 20 » 3,200 ,, DİKKAT: Hesaplarındaki paralar bir sene içinde 50 liradan aşağı düşmiyenlere ikramiye çıktığı takdirde $e 20 fazlasile verilecektir.. xmmı&ınuıwuuı.ınhnuımıı tarihlerinde çekilecektir.