4 Kasım 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

4 Kasım 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

BON POSTA Ingiltere Almanyaya yeni tekliflerde bulunacak İki memleket arasında bütün meseleler hakhkkında istişareler yapılacak Paris 3 (A.A.) — Bayan Tabui, Övr|beklenilen neticeleri verecek olursa dört Bazetesinde İngiliz siyasetinden bahse - den yazısında Çemberlaynin tekrar Al- Manyaya gidece, dalr dün akşam İn- Biliz gazetel e intişar etmiş olan ha- beri tekzib tedir. Bayan Tabui © ediyor: «Çemberlaynin bugünlerde Berlindeki İngiliz sefiri Hendersona Alman hükü - Metine tevdi edilmek Üzere, müsbet tek- lifler göndereceği muhakkaktır. Bu tek- lifer açık şehirlerin bombardıman e - dilmemesine karşı misaklar akdi ve bü tün meseleler hakkında iki memleket a- Tasında İstişareler yapılması şeklinde o - lacaktır.» Maten gazetesi, Londradan istihbar e- diyor: Ğ tüşmelerin Noclden evvel yapılacağı tah- min edilmektedir. Eğer bu görüşmeler, devlet, yani Almanya, Fransa, İngiltere ve İtalya arasında müzakereler icrasına imkân hâsıl olacaktır.. 'Teklifler Londra 3 (A.A.) — Star gazetesine gö- re, Çemberlayn, Hitlerle tekrar görüş - mek tasavvurundadır. Bu görüşme Noel- den sonra yapılacaktır. Gazeteler, mükâlemenin Fransa, İngil- tere, İtalya ve Almanya arasında bır kon- feransın içtimaa davet edilmesine m feransın mevzuu aşağıdaki Üç merhale Nle bir barış paktı tanzim etmektir: 1 — Harb zamanında gaz kullanılması- nın ilgası, 2 — Sivjl hava bombardımanlarının il- «Çemberlayn ile Hitler arasındaki göw;ux, 3 — Bombardıman tayyarelerinin tah- didi. Balkan devletlerinin dış ticaret ofisleri Atinada dört devlet mümessilleri arasında akdedilen konferansta bir teşriki mesai plânı hazırlandı Tiyor: Balkan Antantı istişari ekonomik Atina 3 (AA.) — Atina ajansı bildi-|da bir teşriki mesai plânı hazırlamış- tır, Keza kanferans, dört mömleket ara- kornseyinin son toplantısında verilen | sında esasen mevcud ticaret münase - karar muvsibince 25 teşrinievvelden 29|betler veriminin arttırılması maksadi- tesrinievvele kadar Atinada toplanmış|le tüccar arasındaki teşriki mesai va - ©lan Balkan Antan'ı dış ticaret ofizleri | sıtalarile de meşgul olmuştuz. Bu prog - konferansı, dört milletin ekonomık te- Şekkülleri, dış ticaret ofisleri ve diğer buna benzer organizasyonları arasın - ram, dört memleket hükümetleri ta - rafından kabul edilir edilmez tatbik e- dilecektir. Dün Avam Kamarasında İngilterenin müdafaası meselesi görüşüldü Muhalifler bir takbih takriri verdiler Londra 3 (A.A.) — Bugün öğleden son- ta Avam kamnrasında İngilterenin pasif Müdafaa sistemi meseleleri, teşkilât ve eylül buhranı esnasında meydana çıkan bozuklukları, teknik ve politik umumi bir müzakereye mevzu teşkil eylemiştir. Hafif bir nezleden dolayı odasından çı- kamıyan Çemberlaynin yokluğu, parla- Mmento azasını inkisara uğratmıştır. Zıra, Parlamento, Sir Andersona verilen va « zifeler hakkında başvekilin izahatını beklemekte idi. Müzakerenin sebebi, muhalefet tara - fından taleb edilen bir takbih tehlikesinin Bu takrirde ezcümle «Harb tehlikesinin yakın bulunduğu bir zamanda halkın mu hafaza ve hay Mi bahsinde memleketin hazır bulunma! layı Avam kamarasi — endişe! etmektedir» deniliyordu. Hükümet, takrirlere karşı bir tadil teklifi ver - Miştir. Hükümetin bu tadil teklifinde, pa- Bif müdafaa sisteminin mevcua bozuk - lukları nazarı dikkate alınmakta ve A - Vam kamarasından bu işin hususi bir ne- Zarete verilmesi kararına muvafakati ta- leb edilmektedir. Şurası şayanı kayıtt: ki, muhalefetin bir takbih takririne hükümetin bir tadil | *” teklifi yapması İngiliz parlarnento usu - Tünde şimdiye kadar görülmemiş bir key- fiyettir. Bu meselede söz alan muh let lider- lerinden Herbet Morrison demiştir ki: lükümetin halka teminat vermesi ve HGemokratik üsüllerin totaliter usuller ka- dar mücasir olduğunu isbat eylemesi 14 - Zimdır, Morrison'a bükümet namına cevab veren Dahiliye Nazırı ve pasif müda- faa mes'ul âmiri Sir Samuel Hoare ez- cümle demiştir ki: karışık ve bir çok « Bu mesele, çok cephesi olan bir meseledir. Bugünkü teşkilâtın bütün mes'uliyetini üzerime alıyorum. Bu teşkilât, Almanya hari olmak üzere, diğer bütün memleket - lerdeki teşkilât ile mukayese kabul e- debilir. Dahiliye Nezareti, birkaç gün içın- de 30 milyon gaz maskesi dağıtmıştır. Buhran esnasında kırk milyon maske elde mevcud bulunuyordu. O zaman maske imalâtı devam eylemekte idi ve bütün halka maske vermek imkânına doğru yürüyordu. Umumi parklarda yapılan siperler takviye edilecek ve muhafaza olunacaktır.» Amerika.îb_in tonluk dört zırhlı inşa ettiriyor Vaşington 3 (A.A.) — Bahriye Ne- zareti, her biri 70 milyon dolar kıyme- tinde 4 aded 35,000 — tonluk zırhlının husust tezgâhlarda inşası için bir ta- kım teklifler almıştır. Bu dört zırhlı, aş hududuna varmış olan dört cü. tamın yerine kaim olacaktır. Yeni zırh- hıların sür'ati 25 mil olacaktır. Hepsin- de 16 pusluk dokuz top, tayyare dafil toplar ve tahtelbahir hücumlarına kar- şı kullanilacak cihazlar bulunacak « tar. Devlet Şürası âzasından Mustafa Arif vefat etti Ankara 8 (Hususf) — Deviet Şürası â- zasından Mustâfa Arif Akgün kısa bir hastalık neticesi dün vefat etmiş ve bu- gün cenazesi kaldırılarak Cebeci me - zarlığına defnedilmiştir. -|Meclis Reis Vekili arasında Kral Karol - Prens Pol mülâkatı Belgrad, 3 (A.A.) — Kral Naibi Prens Pol, Kral Karol ile görüşmek üzere bu akşam Bükreşe hareket et- miştir, Hükümet reislerinin Başvekil Celâl Bayara telgrafları Ankara 3 (Husust) — Cumhuriyetin 15 inci yıldönümü münasebetile Sovyetler Birliği kamiserler meclisi başkanı Molo- tof, Yunan başvekili Metaksas ve Bul - gar başvekili Köse İvanof tarafiarından Başvekil Celâl Bayara hararetli tebrik telgrafları gönderilmiştir. Başvekü — bu telgraflara samimi cevablar yollamıştır. | Romanya harici | siyasetinde değişiklik Bükreş, 3 (Hususi) — Salâhiyettar mahfellerde söylenildiğine göre pek yakında Ramanyanın harici siyasetinde gmühim değişiklikler vuku bulacaktır. Bu değişikliklerin tahakkuku için hariciye — Nazırı Kümnenin — İstifası beklenmektedir. Komnenin yerine, eskl Başvekil Ge - orgi Miraneskonun hariciye Nazırlığı- na tayin edilmesi muhtemeldir. Bu takdirde Miranesko, Kralın Londra se- ine refakat edecektir. Madrid yeniden bombardıman edildi Madrid 3 (ALA.) Frankis'lerin arı, saat 21 de ve 22,15 te her biri yarımşar saat devam etmek üzere şehri iki defa bombardıman etmişler- dir. Zayiat hakkında henüz malümat alınamamıştır. Febüs Ajansı direktörü ağır surette ralanmştır. Frankocular ilerliyor Burgos 3 (A.A.) — Şierra Cabbes - ve| Sierra Pandolsdan aşağı inmekte — olan | Franko küvvetleri, Ebreye doğru ilerle- | mektedir. Bazı noktalarda Frankist kuv- wetleri, Ebreye iki kilometreye kadar yak- | laşmışlardır. İleri hareket devam etmek- tedir. Boembardımanlar Valensya 3 (AA) — Üç motörlü 5 tayyare, Valensiya limanını bombardı- man etmiştir. Stamburn ismindeki bir İngiliz ge - misine bir bomba düşmüş ve gemi rahnedar olmuştur. Bu vapur batmak üzeredir. Diğer taraftan Alsira ve Kartajen de! bombardıman edilmiştir. Bir Alman vapurunda infilâk oldu Londra 3 (Hususi) Nevyorkçlan henüz yola çıkmış olan «Hamburg - Araerika Liner kumpanyasına aid Vankuver transatlantiğinde bir infilâk olrmuuştur. Gemider; kesif dumanların — çıktığı gözülmüştür. Sahilden kazazede gemiye imdad gönderilmiştir. | Meclis Reisi ile Hatay telgraflar teati edildi ci yildönümü münaseb&tile Büyük Mil- let Meclisi Reisi B. Abdülhalik Renda ile Hatay Millet Meclisi reis vekili Vedi Karabay arasında hararetli tel - graflar teati edilmiştir. Ankara 3 (Hususi) — Cumhuriyetin on beşinci yıldönümü münasebetile Harici- ye Vekili doktor Rüşdü Arasla Yunan başvekili Metaksas, Bulgar başvekili Kö- se İvanof, Sovyet Hariciye halk koamiseri Litvinof ve Roamanya hariciye nazırı a- |pılacaktır. Törende bulunmak üzere Na- Ankara 3 — Cumhuriyetin ön beşin- | draya döneceklerdir. B.İnini kabul eyliyecektir. ralarında telgraflar teati edilmiştir. Kırtasiyeciliğin önüne geçilecek | Dahiliye Vekâletinde bir talimatname hazırlandı. Ankara 3 (Husust) — Dahiliye Ve- kâleti devlet dairelerinde evrakın gi - rip çıkma işlerinin başka başka surette cereyan eti gözönünde tutarak bütün resmi dairelerde bir sistem da - hilinde bareket ve bir şeklin kabul edilmesini temin maksadile Başvekâ- lete bir talimatname hazırlayıp ver - miştir. Başvekâlette talimatname Üze- rindeki tedkikler bitmiştir. Talimatnamede bariz değişiklikler yapılmamıştır. Yalnız kırtasiyeciliğe nihayet verilmesini temin için bazı maddeler değiştirilmiştir. Talimatna - menin yakın zamanda tatbikına geçi - lece İn—gîliz - İtalyan anlaşması Çörcil, Eden Avam Kamarasında müstenkif kalcılar Londra 3 (A.A.) — Aralarında Çör- çil, Eden, Harold, Nikolson ve Adams bulunan hükümet taraftarlarından bir- çoğu İngiliz - İtalyan itilâfının mer'i - yet mevkiine girmesine müteallik tek- lifin reye konulması sırasında müsten- kif kalmışlardır. Londra 3 (A.A.) — Avam Kamara-| sı, hükümetin İngiliz - İtalyan itilâfı- nın mer'iyet mevkiine konulmasına dair olan takririni 138 reye karşı 345 veyle kabul etmiştir. Lordlar Kamarası da anlaşmayı tasdik etli Londra 3 (Hususi) — Avam Kama- inda olduğu gibi, Lordlar Kama - da bugünkü toplantısında İngi İtalyan anlaşmasını 6 ya karşı 55 le tasdik etmiştir. Çek Hariciye Nazırı Cumhurreisliğine intihab ediliyor Roma 3 (Husust) — Jiornale d'İtal- ya gazetesinin istihbaratına göre Çe - koslovuk Hariciye Nazırı Şvalkovsky- nin Çekoslovakya Cumhurrel ne in- tihabı kararlaştırılmıştır. İntihebat önümüzdeki hafta içinde yapılacaktır. Erzincan tren Hattı açılıyor Ankara 3 (Hususi) — Erzincan tren hattının açılış töreni bu ay içerisinde ya- fia Vekili, meb'uslar ve nafia erkânından bir heyet Erzincana gidecektir. Marsilya faclasının Kurbanları : Marsilya 3 (A.A.) — Marsilya faci- asının son bilânçosuna göre, 72 kayıb vardır. Bunların altmış altısı «yeni galeriler» mağazaları müstahdeminin - dendir. 44 cesed enkaz altından çıka - rılmış ve bunlardan yedisinin hüviye- ti tesbit edilmiştir. İngilterede devlet | konseyi toplanıyor Londra 3 (ALA.) — Kral ve Kraliçe bugün Sandringham şatasundan Lon- Kral, yarın husust devlet konseyine riyaset edecek ve yeni nazırların yemi- Kral ve Kraliçe, 15 teşrinisanide Romanya Kralı Karol şerefine büyük | bir ziyafet vereceklerdir. © İngiltere yeni bir tasfiye — İşine girişiyor ” Yazan: Selim Ravın Emeç evletler arası münasebetlerde a- benk ve teşriki mesai yerine şüp- he ve tereddüdün hâkim olmasıdı- ki bugünkü müessif ve tahammül edilmesi- — güç vaziyeti ihdas ediyor. Tereddüd bey- nelmilel krediyi öldürüyor. Şüphe ise memleketlerin bütçelerini mahveden bir silâhlanma yarışile dayanılmaz bir ih - tiras ve rekabet havası yaratıyor. Bu va- ziyeti ıslah etmek için şimdiye kadar ya- pilan teşebbüslerin hiç biri iyi netice vermemiştir. Bunun sebebi, mevcud derdin eşaslı bir surette tedavisinden zi- yade geçici tedbirlerle vaziyeti kurlar « manın mümkün olabileceğine inanılmış olmasındandır. Halbuki derd malüm ol- duğu için bunun çaresi de kendiliğinden meydana çıkmış oluyor: Emniyet ve iti- İınadı tesis suretile krediyi iade ve para istikrarını temin. Şimdiye kadar vaziyeti kurtarabilecek | olan bu tedbirlerin alınamamış olmasının sebebi, dünyanın ikiye ayrılmış bulun « masından ileri gelmiştir. Bu ayrılığın bü- yük fecaatini teşkil eden nokta, taraf - lardan birinin servetçe zengin, diğerinin ise gelir kaynağı itibarile fakır olmasın « dandır. Bunda, dünya milletlerinin galib ve mağlüb diye iki ayrı sınıfa taksim & dilmesinin büyük tesiri olduğu muhak- kaktır. Bu gayri tabif vaziyetin uzun zaman ıslahı çarelerinin alınmamış, daha doğ - rusu alınmak istenmemiş olması, derdin — müzminleşmesini ve nihayet harb tehli- — kelerinin tebarüz etmesini intaç etmiştir. Çekoslovakyanın taksimi, — İspanyanın kanlı dahili bir cidale tutuşması, millet- lerarası münasebetlerin gümrük du - varları ile tahdidi, serbest mübadele yollarının kapanması heb bundandır. Dünyayı ikiye ayıran bu vaz'yetten İlk kurtulma teşebbüsü Münih temasile te « zahür etmiştir. Bu temasın nası; acı bir netice doğurduğunu Çekoslovakyanın bu- günkü ,vaziyeti pekâlâ bize gösteriyor. Şayed milletler, ğeçmişteki hâdiselerden intibah duyar da mahiyeti de, aevası da |malüm olan bu vaziyeti tasfiye edecek çareye baş vururlarsa - ki vurmalıdır - lar - kaybolan sükün ve huzur tekrar av- |det edebilir. Yoksa bütün atılacak adım- — lar akim kalmıya mahkümdur. Nitekim n vahametini anlıyan İngiltereden son zamanda sadır olan bazı fikir ve hare » ketler, bu vaziyetin daha ziyade devamı- — nın muvafık olamıyacağı telâkkisinin res- mi mahfelleri istila ettiğini gösteriyor. — Şimdi sıra bunun ameli tezahüratına gelmiştir ki yakın bir ati bu husustlki — korku veya ümidleri tahakkuk ettirmek itibarile ya umumi! ferah bir nefes aldı- racak, yahud dünyayı yeni bir karanlığa sürükliyecektir. — Selim Ragıp Emeç * Kaçakçı hahamın karısıda tevkif edildi —— —— Nevyork 3 (AA.) — Uyuşturucu — maddeler, kaçakçılığından dolayı hali- bazırda Pariste mahpus bulunan Bruk- lin hahamının zevcesi Madam Layfer, ayni sebebden dolayı tevkif edilmiştir. Amerikan makamatı, İzak Layfer'in » adesini Fransız hükümetinden istemek- tedir. Köylü ve ciftci için radyoda konuşma Ankara 3 (AA.) — Ziraat Vekâletince her Perşenbe günü saat 19 da Ankara radyosunda Köylü ve Çiftci ile günün mevzuları üzerinde bir konuşma yapıla- caktır. « Maarifte tayinler Ankara 3 (Hususi) — Meslekf tedrisat şube müdürü Nureddin Bayman orta ted- — risat şube müdürlüğüne, yerine de Edir » — ne bölge san'at okulu direktörü Sana ta- — yin edilmişlerdir. Çoemberlayn rahatsız Landra 3 (AA.) — Hafif bir rahat- sızlak sebebile Başvekil Çemberlayn, bu akşâm hava müdafaa işini müzake- re edecek olan Avam Kamarası toplan - tısma iştirak eylemiyecektir. İtalyanın Paris elçisi Paris 3 (A.A) — Hükümet, İtalyanın Paris Büyük Elçiliğine B. Guariglianın — lııyizı!m agremanını vermiştir.