12 Kasım 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

12 Kasım 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Sayfa 9 Kilis bu yıl iyi ve bol suya kavuşuyor Şehirde imar faaliyeti elektrikle aydınlatıldı. kıymetli — eserler arttı. Kilis baştanbaşa Üç yıl içinde bir cok vücüude getirildi Kilisten bir görünüş Kilis, (Hüsusi) — Türkiyenin en büyük kaza merkezlerinden birisi olan Kiliste büyük bir nüfus artışı vardır. Cumhuri- Yetten evvelki mikdar üçte bir nisbetin- de artmıştır. Kazanın köylerile birlikte fimdiki nüfusu altmış bine yakındır. Ki- lis bekârı en az bir kazadır. Dörtten az $ocuklu alilelere nadir rastlanır, Burada imar hareketleri son üç yıl zar- fında memnuniyetle kaydedilmeğe şayan Burette artmıştır. Dahiliyemizin cidden kıymetli bir uzvu olan Necmeddin — Er- Bin, harab kasabayı imar için büyük bir foragat ve fedakârlıkla çalışmış ve Üç se- 'e içinde birçok kıymetli eserler möyda- Yapılan işler arasında elektrik tesisa- fını başta saymak Tâzımdır. Şehr! başlar- başa tenvir eyliyen medenf ışık ayni za- Manda içtimaf hayat üzerinde de bekle. hen tesirini yapmış ve sönük olan gece hayatını uyandırmıştır. Ana cadde par- ke döşenmiş, üç aile parkı açılmış, iki â- bide dikilmiş, bir hayvan pazar: kurul- | Tratzon belediye meclisi toplantıları Trabzon (Husust) — Trabzon bele - diye meclisi ikinciteşrin “iptidasın - dan itibaren belediye reisi Cemal Tur- fanın başkanlığında toplanarak reis ve killerini, divan kâtiblerini ve encümen fzalarını seçmiştir. Meclis daimi encümen âzalıklarına Halim Çolakoğlunu, Bayan — Emine Kadri Evreni, ve Cemil Serdarı Seç - Miştir. Meclir içtimalarına devam et - Mektedir. Samsun belediye reisi seçimi yapıidı Samsun (Husüst) — Burada | 'Teş - Tinden itibaren başlıyan belediye reis Ve belediye âzaları seçimi sona ermiş Ve reisliğe şebrimizin kıymetli doktor- larından Necmeddin Divitcioğlu seçil- Miştir. Belediye azaları seçimi de bit - Miştir. Seçilen zalar ve reis vazifele - Tine başlamışlardır. N. Divitcioğlunun Teis seçilmesi halkımız tarafından bü - Yük memnuniyetle karşılanmıştır. Karabikte hayvan sergisi Karabük (Husust) — Fabrikaca ter- edilen hayvan sergisi bu pazar gü- hü yapılmıştır. Bütün civar köylülerin İştirakile büyük bir yekün teşkil eden Meraklı kafilelerini alâkalandıran bu Bergide müteaddid hayvanlar teşhir e - dilmiş ve derece alanlara Brassert şir- :: tarafından nakdi mükâfatlar veril- tir. Babaeski belediye reisi saçildi B Babaeski (Husust) — Yeni seçilen abaeski belediye hey'eti ilk toplan - fisını yaparak belediye reisliğine tüc - tardan Salmi seçmiştir. muş, kanalizasyon şebekesi ilerlemiş, en- kaz ve harabeler ortadan kaldırılmış, mezbaha yapılmış, sebze ve kasab hali yükselmiş ve belediye bütcesi 85 bin li- vaya iblâğ olunmuştur. Değerli idareci kültür işlerine de aze- mi önemi vermiş ve Iki köyde çayet gü- zel ve modern İki İlk okul binası İnşa ey- lemiştir. Merkezde bir orta, tam ve nok- san teşkilâtlı beş ilk okul mevcud olduğu halde ihtiyaca kâfi gelmemektedir. Halk- taki okuma ve okutma zevki günden gü- ne artıyor. Kilia iktısadiyatında busule gelen in- kişafta'da güzide İlçebayın büyük yar- dım ve hissesi vardır. Fabrika ve imalât- hanelerin tevsi ve taaddüdü için müte- madi teşviklerde bulunmuş, iş sahibleri. ne her türlü müzahereti göstermiş ve bu şayanı takdir gayretin güzel neticeleri memnuniyetle alımmıştır. Yatak kadrosu yirmi beş olan ve Emin Bilgenin idaresi altında çalışan Kihs memleket hastanesi muhite gittikçe daha faydalı olmaktadır. Orhangazide bir mezbaha yapılıyor Orhangazi (Hususi) Kıymetli kaymakamımız Fuad Alper şehrin i - mar işlerini ehemmiyetle takib etmek- te ve şehir dahili yollarının intizamı i- le şehrin en mübrem — ihtiyaçlarından olan asri bir mezbaha ile hâlen pek çir kin bir manzara arzeden umumi helâ yıktırılarak yerine asri bir helâ yaptı « rılacaktır. izmirde bir evlenme teşebbüsünün ortaya attığı garih_bir macera Yugoslavyada bir Hırvatla evlendirilen bir genç kadın zmirde bir Türkle evlen- mek istiyor İzmir (Hususi) — Zehra isminde genç bir kadın nüfus dairesine müra - caat ederek İzmirde Sadi isminde - bir adamla evlenmek istediğini söylemiş- |tir. Fakat kendisine müssid cevab ve- rilmediği için Dahiliye Vekâletine şi- kâyette bulunmuştur. Müşteki Zehra, bir maceranın kızı- dir. Macerasını kendi lisanından dinli- yelim: — Ben 7 yoşımda bulunduğum sı - rada, bundan 23 sene evvel Bosna - Hersekten Türkiyeye hicrete karar vermiştik, Balkan muhacirleri arasın- da Türkiyeye gelirken annem babam trene binmişti. Tren kalkınca ben İs- tasyonda kaldım. O zaman 7 yaşında bit Ççocuk olduğum için ağlamağa baş- ladım. Beni bir Yugoslav zabiti alarak evine getirdi. Kendisine evlâd yaptı. Orada senelerce kaldım. Fakat Türk olduğumu biliyordum. Beni kendi â - detlerine göre büyüttüler. Beraberce kihseye götürdüler. Bu zabit bir Hır - vattı. On beş yaşına gelmiştim. Bir gün e- vimizde bir oduncu odunları keserken Bildiğim birkaç cümle türkçe ile ken- disine hitab ettim. Bu oduncu: — Seni givur yaptılar, buradan ka- çarak Türkiyeye git, dedi. Bunu yapamadım. Beni, hâlen Vre- me gazetesinde operatörlük eden bir Yugoslavyalı ile evlendirdiler, Bu a- damdan menınundum. Fakat bir türlü ısmamıyordum. Türk olduğum için Türkiyeye gelmeği arzu ediyordum. Sefarethanemize müracaat ettim. Mu- amelemi yaptılar. Bundan bir sene evvel İzmire geldim. Şimdi burada evlenmek - istiyorum. Belgradda koacamdan ayrılmadığım i- çih evlenrmeme müsaade etmiyorlar, Ben o adamı istemiyorum, çünkü Tür- küm,» Edirne Çocuk Esirgeme Kurumunun yardımları Edirne (Hususf) — Çocuk Esirgeme Kurumu tarafından ilk okullarda oku- yan kimsesiz ve yoksul — çocuklardan 300 kişiye birer takım — elbise ve 200 kız çocuğa da göğüslük yaptırılmıştır. Trabzon içme suyunun temeli atı!dı | %. Trabzon (Hususi) — Türkiyenin en büyük ve en eski şehirlerinden biri o- lan Trabzon tarihi bir derdi olan içme suyu meselesini Ulu Önder Kemâl A- tatürkün bir işaretile kökünden yok etmiştir. Atatürk'ün Trabzon halkına bağış - ladığı bu ölmez eserin temeli — bütün Trabzan halkı ve münevverlerinin iş - tirakile muazzam bir tören yapmak su- retile atılmıştır. Temelatma merasiminde Vali Refik Koraltan, belediye reisi Cemal Turfan, ve lise direktörü Sami tarafından birer söylev verilmiş ve temele üçüncü u - mumi müfettişlik başmüşaviri Niza - mi Ataker, Vali Refik Koraltan ve pi - yade alay kömutanı Hüsnü Algan ta - rafından kazma vurulmuştur. — Resim valiyi temele kazma vururken göste - riyor. İsmet İn onunun nu tku (Baştarafı 1 inci sayfada) tahsis edilen localarda bulunmakta idi- ler. Herkes yaşanılan dakikaların tesiri al- tında ve derin bir sükün içinde celsenin #çılmasını beklemekte idi. 'Tam saat 11 de Relsicümhur vekili ve Büyük Millet Meclisi Reisi Abdülhalik Renda riyaset makamını işgal etti ve yoklama yapılacağını bildirdi ve yokla- ma sonunda ökseriyet bulunduğu anla - şıldığından müzakere açılarak aşağıda - ki tezkere okundu. Büyük Millet Meclisi Yüksek huzurlarına Ankara meh'usu Reisicümhur Ata - ve müşavir tabiblerinin raporda gösterildiği veç- bile sönteşrinin onuncu perşembe günü szat 9,05 de terki hayat ettiklerini onul - maz acı ve teessürlerle arzederim. Başvekil Celâl Bayar Reisicümhur Vekilinin beyanatı Hükümetin tezkeresi ile rapor okunduk |tan sonra Reis Abdülhalik Renda ayağa |kalkarak şaklamağa muktedir olamadı - ği büyük bir teessür ve heyecan içinde şu beyanatta bulundu: — Çok sayın arkadaşlarım, Büyük Ha- lâskârımızın ölmünden hepimizin ve bü- tün milletin duyduğu elemin ne kadar bü rek kendimizde ve gerekse millette gör - düğümüz büyük acılarla anlıyoruz. Bu- gün burada bunun için çok söz söylemek imkânı, teşkilâtı esasiye kanununun bi- re emrettiği bir vazile dolayısile yoktur. Bunun başka bir güne talikine müsan - denizi rica ederim. Teşkilâtı esasiyenin emrettiği vazifeyi ifa etmek, o da bizim için büyük bir vecibedir. Bu vazifeyi ifa etmeden evvel çok aziz ve büyük ölünün hatırasını tebcilen ayakta, beş dakika sü- küt ile kalmanızı istirham ederim. Beş dakika süküt Bütün hazırunun ayakta ve derin bir huşü ile dinledikleri bu beyanatı takib eden süküt dakikalarının ilk ânında baş- Lyan hıçkırıklar, birden, bütün içtima salonunu sarmış bulunuyordu. Vekiller, meb'uslar, dinleyiciler ara - sında bulunan ardu erkânı ve bütün sa - miinin göz yaşlarını zaptetmedikleri rünüyordu ve bu teessür tezahüratı, kor- |diplomatik localarına, samtin ve matbuat mümessilleri arasında bulunan ecnebile- |re kadar sirayet eylemişti. Bütün kalb - ler Büyük Şefin yüksek hatırasile çarpı - yordu. Reisicümhur intihabı Bu heyecanlı tazim dakikalarından sön ra Başkan Abdülhalik Renda teşkilâtı e- susiyenin 34 üncü maddesi — mucibince Relsicümhur intihabına — başlanacağını bildirdi. Hafi olarak reylerin toplanmasını mü - teakib Meclis huzurunda yapılan tasnifı ârâ neticesinde Abdülhalik Renda bütün Meclisin ve hazırunun şiddetli ve sü - yekli alkışları arasında, Malatya meb'usu İsmet İnönünün 348 reyle mevcudun it- tifakile Reisicümhur intihab edildiğini bildirerek, yeni Reisicümhuru yemin &et- meğe davet eylemlek üzere celseyi 20 da- kika tatil etti. İsmet İnönüne intihab neticesinin arzı Celsenin tatili akabinde Büyük Millet Meclisi Reisi Abdülhalik Renda, İsmet İnönünün Çankayadaki köşklerine gide- rek intihab neticesini kendilerine arzet - miştir. Bunun üzerine Reisicümhur İs - met İnönü refakatinde Abdülhalik Ren- da bulunduğu halde saat 12 de Büyük Millet Meclisine gelmiştir. Meclis önünde ihtiram resmini ifa ey - lemek üzere yer almış olan bir piyade İkıt'ası, yeni Reisicümhdru selâmlamış ve mızıka İstiklâl marşını çalmıştır. Sabahtanberi Meclis önünde toplanmış | bulunan ve Meclis kararları neticesine intizar etmekte olan kesif biz halk taba- kası İsmet İnönüne karşı sevgi tezahür - leri göstermiş ve başta Başvekil Celâl Ba- şar olduğu halde Büyük Millet Meclisi tiyaset divanı azaları kendilerini Meclis kapısında karşılamışlardır. Reisicümhurun Büyük Millet Meclisi- ne gelişi akabinde ve saat tam 12,05 de Abdülhalik Renda celseyi açmış ve yeni Reisicümhur İsmet İnönü rıyaset mev « kiline gelmiştir. Bu dakika Moeclisin arzettiği manzara | yük ve derin olduğunu dündenberi ge -| tarif edilemiyecek bir derecede idi. Meb- uslar ve içtimada hazır bulurmakta olan vil ve askeri erkân ile samlin ve kor « diplomatik, yeni Cümhurreisini ayakta ve dakikalarca süren alkışlarla karşıla» dıkları gibi İsmet İnönünün yemin etmes sini müteakib irad ettikleri nutku da aynl suretle ayakta dinlemişlerdir. İsmet İnönünün nutku Nutuk şuduür: Büyük Türk milletinin muhterem ve - killeri, Arkadaşlığzınızla müftehir olan, şeref. li vazifenizde kendi nefsi için bahtiyarlık bulan bu arkadaşınıza devletin en yük « sek vazifesini tevdi etmek teveccühünü gösterdiniz. Sizlere şimdiden çok samimf şükranımı takdim ederim. Omuzlarımda hissettiğim ağır vazifeyi ifa ederken, tek istinadım, büyük Türk milletinin itimadı ve bunun, sizin yardı « mınızla ve sizin dilinizden ifadesi nlacak- tir. Bu anda Atatüirkün hatırası teselli bule maz acılarla dolu olan kalbimizin azia tiünsalidir. Atatürkün fevkalâde hizmet. lerini bugünkü Türk devletinin bünye « sinde tam ve temiz eserler olarak tecese süm etmiş görüyoruz. Kadir bilen ve büe yük evlâd yetiştiren milletimiizin yüre « ğinde, «Kemal Atlatürk» adı, sevgi ve hür. met içinde ebedi olarak yaşıyacaktır. Şük ran ve tazim hislerimi söylemeğe çalışan sözlerimin sizin muhabbet ve takdır duy- gularınızı da aksettirdiğine eminim. Muhterem arkadaşlar, devlet ve mille- timizin insaniyet ve medeniyetin ası! he e deflerine doğru durmadan ilerleyıp yük- seleceğine kat'i İnancım vardır. Büyük ve kahraman bir milletin hiz « metinde bulunuyoruz: Türk — vatanının bölünmez, hiç bir tecavüze tahammül et. mez, hiç bir zor karşısında milli hakla « rından vazgeçmez mahiyeti, her zaman: dân ziyade taze ve canlıdır. Türk milleti devlet kurmak, vatan ko« rumak kudretinde, kendi cevherindekl kiymet ve faziletlere istinad eden ya « pıcı ve yaratıcı bir millettir. Sulh ve te- rakki yoluna bütün gayretlerini asil bir surette vakfetmiş olan milletimiz mec « bur olursa, kendisi ve şanlı ordusu geç « miş kahramanların hayranlığını eelbe « decek yeni kahramanlarla dolu olan fes dakâr göğsünü en parlak vaz'felerle süse lemeğe hazırdır, Türk milletini az zamanda büyük bir medeniyet seviyesine yükseltmiş, Türk milletine en kısa yoldan temiz cemiyet hayatını, feyizli terakki yollarını açmış olan inkılâblar, kalb ve vicdanımızın en aziz varlıklarıdır. Arkadaşlarım, Millet hizmetinde vazifelerin iyi ifa ©. lunmasımı emel edinmek başlıca kaygu: muzdur. Sükün, istikrar ve emniyet içinde Ça. lışmaktan başka arzusu olmıyan mille « timizi anarşiden ve cebirden uzak, bütün vatandaşlar için müsavi bir emniyet hâ- Vası içinde bulundurmağı, tümhuriyetin en kıymetli nimeti biliyoruz. Vatandaşlar arasında muhabbeti Beniş. Tetmek ve derinleştirmeği, ea şerefli va. zife sayıyoruz, Arkadaşlar, k milletinin en fe » yizl hazinesi: Büyük Millet Meelisi « dir, Geçmişte büyük zorlukları yenmiş olan Türkiye Büyük Millet Meclisi, ge- lecekte de büyük saadetlerin, zafer ve Muvaffakiyetlerin başlıca kaynağı o « lacaktır. Cümhur Reisinin avdeti İsmet İnönü nutkunu irad buyurduk- tan sonra içtima salonunu ayni suretle sevgi tezahürstı arasında terketmiş ve Bir müddet Meclisteki Riyaseticümhür makamında istirahat eylemiştir. Reisicümhur saat | de Çankayadakt köşklerine avdet etmek üzere Büyük Milet Meclisinden ayrılırken — Moeelig nde ve geçecekleri yollar üzerinde birikmiş olan halk ve gençler tarafıı dan selâmlanmıştır. Reisicümhür İsmet İnönü bugünkü merasim esnasında fraklarının sağ ta- rafına İstiklâl ve sol tarafına da, Sa « karya hazbini müteakıb Büyük Millet Meclisinin kendisine vermiş olduğu kiliçli altın imtiyaz madalyesini talik etmiş bulunuyorlardı. Parti grupunda n Ankıra 11 (ALA.) — C. H. Partisi Büyük Millet Meelisi grupu umumt! (Devamı 12 nci sayfada)