17 Kasım 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

17 Kasım 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Çankırı Ankaranın sayfiyesi halini alıyor Şehrin cadde ve ana yolları barkelenip ağaçlandı- rılıyor. İçme suyu tertibatı da tamamlandı Çankırıdan güzel Çankırı (Husust) — Çankırı beledi- yesi cumhuriyetle beraber onun him - metlerinden istifadeye başlamış, şehre ve hemşerilerine karşı vazifesini ba - #armışlır. Geçen 15 yıl zarfında şehrin en müb- Tem ihtiyaçlarından başlanarak ve bir program içinde çalışmak suretile bir Çok işler meydana getirmiştir. Bu cüm- teden olarak Çankırının içme ve diğer fhtiyaçlarına kâfi gelecek yüksek taz- Yikli su tertibatı yapılmıştır. Son zamanlarda çok genişliyen şeh- rin bütün ihtiyaçlarını tam olarak kar- şılamak maksadile elektrik tesisatı de- Giştirilmekte ve yenilenmektedir. Çankırınm büyük ihtiyaçlarındarnı b' Ti olan otel; belediye tarafından küçük Mikyasta inşa edilerek bu ihtiyacı kar Şilemiş bulunuyor. Şehrin ağaçlanmasına her yıl önem | Vverildiği gibi şehre yakın ve hâkim bir Noktasında vücude getirilen şehir or- Manı büyük gayretle genişletilmekte - tir. Cadde ve ana yolların parkelenmesi | İçin çalışılmaktadır. Şehirdeki her türlü bayındırlık işleri âlndek! imar plânına göre yapılmakta - Bilhassa yaz ayları esnasında Anka- Tanın bir sayfiyesi haline gelen güzel Çankırının bu yolda daha büy dalar e'de etmesi için lcab eden tedi alınmaktadır. / Cumhüuriyet devrinden evvelki fistikler tedkik edilirse Çankırı vilâ Jeti dahilinde Çankırıdan itibaren An- Taya doğru tam şose adile bozuk dü- ;ü'ıoanc.-ılı 15-20 ve Kastamunuya doğru ve Kastamonu hududundan Çan- | ga çalış bir görünüş kırıya doğru 5-6 kilometrelik şosenin mevcud olduğu görülür. Bugün vilâyetin idarei hususiyesine aldâ (222) kilometrelik yoldan Ankara hududundan Kastamonu hududuna ka- dar vilâyet dahilinde 109 ve Çerkeşten Gerede hududuna kadar (40) kilomet- relik muntazam şöse yapılmış, Ilgaz ile lâtı sınaiyeli tesviye üzerinde kısım kı- gım şose yapılma suüretile yaz kış gidiş ve gelişe müsaid hale getirilmiştir. Çankırı her şeyden ziyade nafıa iş- lerinin yollarına ehemmiyet vermiş ve idarei hususiye büdcesine koyduğu tahsisatı sene sonlarında tamamen sar- fettiği görülmüş Bu yollar üzerinde bulunan öprülerin bir kısmı beton ve kâ çevrildiği ve ileride tamamen çevrile- İ gibi, (19) bin küs ira ile nafıa dairesi lanmıştır. Kızılcahamamda yakacak tuhranı Kızılcahamam (Hususi) — Kızılcaha « mamda havalar birdenbir bozmuş ve ilk fi bü olan kazamız bir sobalık odun bi ük bir sıkıntı çekmekte- rdenbire soğuması ve ak için kasabaya o- ek için dir. Ha civar köylü dun getir nan ün endi « ak memurların odalarını isitma- ktadırlar. top! ŞA Man: —ıem“a (Hususf) — Bu yıl yapılan en başında gelen iş Atatürk cad- Mi Bu caddenin biran evvel ikma- Cidı;p 390' ve gündüz çalışılmaktadır. ,ğ"*n Benişliği yirmi iki metredir. büya 'T taraftan İş bankası tarafından Yük ve modi larn bir banka binası, bü- l4 | yük ve modern olarak bir sinema binası yapılmaktadır, Son günlerde doğum ve çocuk bakım evinin temeli de Atatürk caddesinde Jatıtmıştır. Sağ ve sol taraf hep mamur bir haldedir, Gönderdiğim fotograf asfalt dökülür iken göstermektedir. idaresinden | izmirde Devrim Müzesisinin inşasına başlandı İzmir (Hususi) — İzmir Kültür parkkın- da Kültür Bakanlığı tarafından inşasına karar verilen Devrim müzesinin temel at- ma merasimi yapıldığını yazmıştım. Kültür müzesi olarak Inşası bidayeten muvafık görülen binanın ilk kısmı Kül - tür Bakanlığının verdiği 24,000 liva ile yaptırılacak, üst kısmı da inşa edildikten sonra (Devrim müzesi) meydana gelmiş olacaktır. Bu müze, Kültür parkı ve fuzrı süsliyen en güzel ve mükemmel binalar- dan biri olacak, fuar zamanı inkılâb e - serlerimizi görmek için yüz binlerce kişi tarafından ziyaret edilecektir. Devrim müzesi, fuar açılıncıya kadar inşa ve tan- zim edilecektir, Kızılcahamam belediye intihabatı neticelendi Kızılcahamam (Hususi) — Kızılcaha - mamda belediye intihabatı neticelenmiş, umumiyetle Parti namzedleri kazanmış- tır. Bu meyanda kadınlar da reylerini ek- siksiz olarak tamamen istimal etmişler -| dir. İntihab neticesinde reyler tasnif edil- | miş, Tahir Barlas, avukat Bahri Müste -| caboğlu, Osman Türedi, Sadi Dinçer, fab- rikâcı Ali kardeşler, İsmail Aydın, İs - mail Çolak, Etem Suner; Necib Ayaşlı; | Hüseyin Koçak, Hüseyin Akdoğan, Hancı Mehmed çavuşun en fazla rey aldıkları anlaşıldığından belediye âzalıklarına se- çilmişlerdir. Seçimden sonra reis intihabına geçil » miş, tasnifi ârâ neticesinde on iki sene - denberi bilâfasıla belediye başkanlığını yapan ve kendisini halka çok sevdirmiş olan ve en fazla rey âlan sabik belediye reisi Tahir Barlas tekrar belediye reisli- ğine seçilmiştir. Gebzede ikhi çocuk Kuyuya düşerek Boğuldular İzmit (Hususi) — Gebzede feci bir ka- za olmuş, anneleri tarlada olan, 5-9 yaş- larında iki erkek çocuğu oynarlarken ci- warda bulunan kuyuya düşerek boğul - muşlardır. Zongu'dakta amele için çıkarılan faydalı bir kitab Zonguldak (Hususi) — Hayreddin Dö- ler isminde bir zat, Zonguldak havzası için yapılan neşriyat arasında pratik ba- kımdan en faydalı addedilebilecek küçük | bir kitab çıkarmıştır. | Kitab, gayet açık ve sada bir Jisanla| ve gene açık ve sade krokilerle maden kuyularında vukuu melhuz - tehlikeleri anlatmakta ve korunma tedbirlerini gös- termektedir. Maden kuyularında ve küçük dikkat. sizliklerin, ufak tefek ihmallerin bazı ah- valde çok büyük tehlikeler doğurduğunu gözönünde tutunca bü küçük kitabın de- ğeri kendiliğinden meydana çıkacaktır. Kitabı çıkaran Hayreddin Döler, ilk hamlede akla geldiği gibi bir mühendis, bir teknisyen, hiç olmazsa bir maden ça- vuşu falan değildir. Sadece bir maden şirketinde çalışan bir memurdur, Ve fa- kat küçük iş noksanlarının, herkesin bil- mesi lâzım gelen bilgisizliklerin doğur - duğu kazalâfı göre göre yüreği burkul- muş ve böyle bir kitabı çıkarması hekle. nen alâkalılardan önce bu himmeti gös - termiştir. İzmit emniyet müdürü terfi etti İzmit (Hususi) — İzmit emniyet mü- dürü Şerif Nimet emniyet umum mü - dürlüğü müfettişliğine terfian yerine de Ankara emniyet umum müdürlüğü 6 ncı şube müdürü Necib tayin olunmuştur. İzmüt çevresinde pek sevilen Nimetin terfian da olsa, İzmitten ayrılışı teessür husule getirmiştir. İzmit C. Müddeiumumiliği İzmit Asliye ceza mahkemesinin kıymetli Retsi Kemal, İzmir —C. Müddelumumiliğine terflan tayin olunmuştur. Adana portakalları ıslah edilmeğe başlanıyor Portakal ağaçlarında görülen bazı hastalıklarla da mü cadeleye başlandı. Mücadeleden iyineticeler bekleniyor Adananın altın C renkli portakalları Adana (Hususi) — Adananın çeşidli|için harakete geçilmiştir. ihraç malları arasında en başta gelen pamuk ve portakal ağaçlarında bazı hastalıklar görülmüş ve derhal müca - deleye geçilmiştir. Portakal, limon, mandalin ağaçlarındaki sinek hastalık- ları ile şimdiye kadar mücadele yapıl - mamıştı. Bu sene başlanan mücadeleden çok iyi neticeler alınacağı, bilhassa mahsu- lün kalitesinde büyük inkişaflar görü- leceği umulmaktadır. Pamuklara ârız olan pembe kurt haşeresinin bölgemiz- den tamamen kaldırılması için ziraat mücadele baş teknisiyerliğince esaslı tedbirler alınmak üzere tarlalarda kal- mış olan kör kozaların toplattırılması Her köye ve çiftlik sahiblerine bu hur susta tebligat yapılmakla beraber me 4 murlar ve maiyetler vasitasile bu kozâs lar toplattırılıp tarlalarda yakılmaktak dır. Pamuğun verimine tesir yapan ve kalitesini bozan bu kurdun imhasına karşı çiftçilerimizin de yardımlarınt esirgemiyecekleri şüphesizdir. İtılması için de çalışılmaktadır. $ Filistinden arzu edenlere parası vau kabilinde dağrtılmak üzere altı çeşiğ portakal, üçer çeşid limon ve mandarin getirtilecektir. Manisada belediye reisi ve belediye dzaları seçimi yapıldı Manisa (Hususi) — Yeni yapılan be-| lediye reisi seçiminde eski başkan Avni Gemictoğlu ekseriyetle — kazanmıştır. Âzalıklara da Muhtar Özer, Selim Ak- yüz, Hulüsi Can seçilmişlerdir. Seçimi kib #zalar büyüklerimize tâzim Kızılcahamam köyleri müşterek tayyare piyangosu bileti alıyorlar Kızılcahamam (Hususi) — Bu sene ka- zamızın bütün köyleri bedeli köy sandık- larından verilmek ve ikramiye isabet et- tiği takdirde bu parayı köyün ihtiyaç ve kalkınması hususlarına sarfedilmek üze- re Tayyare Kurumu Başkanı jandarma komutanı yüzbaşı Zühdü Güven'in teş- viki ile birer tayyare bileti almağa başla- mışlardır. Biletler köy sandıklarında sak- lJanmaktadır. İzmitte köylü kalkınması İzmit (Hususi) — İzmitte köylünün kalkınması yolunda başlıyan çalışmalar devem etmektedir. Vilâyet, köylüye ıslah edilmiş cins buğday tohumları tevzi et- mekte olduğu gibi, bütün çift âlâtımın da fenni şekillerde olmasına çalxşmnkudır.; Geçen hafta köylüye 50 çift pulluk tevzi | edilmiştir. ü İ telgratları çermişler ve belediye heyeti valimiz doktor Lütfi Kırdara gidereli kendilerini tanıtmışlardır. Resim belediye âzalarını ve belediya reisini doktor Lütfi Kırdarın etrafında toplannıış bir halde gösteri İnegöl çocuk esirgeme kurumunun yardımları İnegöl (Hususi) — İnegöl Çocuk Esim geme kurumu her yıl olduğu gibi bu yıl da okullara giden 121 çocuğun elbise, ae yakkabı, çorap, defter, kalem, ıhtiyaçlaş rını temin etmiştir. Çocuk Esirgeme Kurumu giydirdiği çoş cuklara öğle yemeği de vermek gayesila okul himaye kurumlarını davet edereli memlekette hamiyet sahibi zevatın yapâme cakları yardım mikdarını tesbit etmişlerı dir. Yakında bu' güzel işe başlanacaktır, Çanakkalede orta mektebin bir toplantısı Çanakkale (Hususi) — Orta okul di ş rektörü Kemal Batu; talebe - velilerini sinema binasına davet ederek onlarla ww zun bir hasbıhal yapmıştır. Direktörün hasbıhali çok büyük dikkatle dinlenmiştir.