24 Aralık 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

24 Aralık 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sayfa RADYO Türkiye radyo difüzyon postaları . Ankara radyosu | DALGA UZUNLUĞU | ' 1689 m. — 183 Kos. 190 Kw TAR. 19,74 m. 15195 Kos. 20 Kw. TAP. 31,100 m. 0465 Kos, 30 Ew. PAZAR 25-12-28 12330 Müzik (küçük orkestza), 1300 Saat, ajans haberleri, meteor - Ankara, 13,10 Mü- Kik (küçük orkcatranın devamı), 1345 Ko- puşma (ev kadını saati), 14,00 - 1630 Türk 1730 Müzik fcazbandi, 1300 Konuşma (gocuk sant, 15,19 Müzik (cazbandın de - İ yamı), 1830 Snat, ajans, meteoroloji, ziraat | borsası haberleri, 1845 Türk müriği, 19,15 Müzik (bir molodi), 2000 Türk müziği (klâ- gik program), 21,00 Saat ve sonbahar at yarışlarının son günü neticeleri, 21,10 Türk Mmürziği (İncrscz faslı - ferahnâk Üç fadlı), 9200 Müzik (vraryete - PD, 2245 - 23 Son aberler ve yarınkl program, PAZAR'TESİ 26-12-38 İ 1280 Müzik (PN, 1300 Saat, ajans ha - t berleri ve metcor Ankara, 13,10 Müzik (bir solist - PD, 1330 - M 'Türk müziği (PD. 1830 Müzik (dang aaatl), 19,00 Konuşma (dektorun saati), 19,1$ Müzik (dans saati " Gevam), 1990 Saat, ajans, meteoroloji — ve i Rirsat borsası haberleri, 1945 Türk müziği $ Vincesaz faslı - bestenigâr - seba faslı), 20,15 Müzik (radyo orkeştramı Şef: Praetorlusa), 2115 sant, esham, tahvilât ve kambiyo, nu- kud borsası flatları, 2128 Türk müzlüi, sax lezerleri ve şarkılar, 22,10 Konuşma, 2228 Mü- zik (küçük orkestra), 23,25 Müzik (cazband), 2345 - M Bon haberler ve yarınki proğram. BALI 27-12-18 1230 Müzik (büyük bir virtüomun plâkla- Tü, 13,00 Saat, afans haberleri ve metoor İ Ankara, 1130 Müzik (valılar - Pi, 13.25-14 'Türk müziti (earkılar - PD. 1830 Müz'k (Çizan ve salre), 1855 Konuş- ma (hukuk flmi yayma kurumu), 19,10 Ba- at ajans, meteoroloji ve ziraat borsası ha - berleri, 1998 Türk müziği.. (Muhayyer fas- hh - İncesaz), 20.00 Temsil - BOŞ BEŞİK VE AK KUŞ (milli piyes), 2190 Konuşma (Tür- Kiy> postam), 2145 Saat, esham, tahvilât ve Kambiyo - nukud borsası fiatları, 21,56 'Türk Mmüziği (muhtolif sarkılar), 22.20 Müzik (kü- | Çük örkestrei, 9125 Mürik (aryalar), 2345 - | 24 Sön baberler ve yarınki program. ç ÇARSAMBA 28-12-318 Ü 1230 Türk müsiği (şarkılar - PD, 1300 Sa- | ah alans haberleri ve meteor Ankara, 13.10| ÜN Mürik (zümel sedler - PN, 1330 - 14 Müzik OD neseli pias), 1830 Müzik (dans saati), 1845 Konuş - MA, 19,00 Türk müziği (muhtelif garkıları, J0 AS Saat, njans, meteoroloji ve ziraat bar- sası haberleri, 2000 Türk müziği (incesaz - Mlcazi yezih faslı), 2100 Konuşma (mizah gaRİD, 2115 Bnat, esham, tahvilât ve kambi- yo - nuküd borsası fiatlarn, 21.25 Müzik XCümhur barkan bandosu. Şef: İhsan Kün- DN eli n Çeri, 2210 Sinema sesi, 2245 Müzik (küçük erkestra), 2245 - 24 Son haberler ve yurınki _n;ı-ım. PERŞEMBE 29-12-18 1930 Müzik (muhtelif memleketlerin halk darkıları - Pİ), 1300 Saat, afana haberleri, meteor Azkars, 19,10 - 14 Türk müziği (şar- | külar ve törküler - PD. Ü 220 Müzik (Subert'in ezerlerinden), 1845 | Konuşma (rirant mati), 10905 Saat, ajans, || meteorololi ve zirant borsası haberleri, 19.20 Ü Türk mü-M (faet heyeti - hicarkâr fan, 20,20 Konvema, 20,35 Müzik (sololar - muh - delif parçalari, 2120 Saat, esham, tahvilât, Kanıbiyo - nulur borsası flatları, 2120 Türk Matlziği (p>srev ve sarkılar), 2230 Müzik (kü- Çük oörkestra), 2390 Müzik (operetler £ Pn, Ln.&!-nlsrn!ubedunyımın program. CUMA 20-18-38 19. 30 Türk müriği (muhtelif şarkılar -| Pi 1300 Saat. afana haberleri ve metcor Ankara, YA1A - M Mürir (kücük orkestra), 1830 Türk mürlüt (halk - türküleri ve o - [. yun havaları). 1009 Konuşma (spor faali - | ye'leri, 10.18 Sant, alans. meteoroloji ve ri- 1920 Türk Mmüsiği ÜY aat barsası haherleri O lmühtetif sarkı ve türküleri, 20.00 Konuşma, N 015 Müzik (Cümhur Rask. flârmonik or - kertram şef: Haran Ferld Alnar), 2115 Sa- mt, caham, tabvilât ve kambivo - nukud bor- Bası flatları, 212? Türk müziti (fasıl heye- Mi » Acem Asiran ve Acem Kürdi fasılları), B215 Temeli (TiMat kumvanvaları - fante- BKÜ, 2245 Mür'k (seleksivonlar), 2818 Mi - Kik (cazbandı, 2325 - 22? Son haberler ve Yarmki proğram. CUMARTESİ 31-12-38 1330 Müzik (solo - PlD), 14.00 Saat, afans Ü haberleri, metcaz Ankara, 1410 Türk mürüğt ş (garkıilar - PİN, 1425 Türk müziöi (aax sas- Seri ve ta Her), 1500 - 15,30 Müzik (VI « yana ve Marar molodilerl) 1T20 Mürik (dans saati-PD. 1800 Türk Kmnüziği finorsaz - Kürdili Hicazkâr fasin, 1846 Bant, afna, meteoroloji ve ziraat bor - gösi haberleri, 1000 “Türk müziği (incesaz devam - Beyati v* Sevkefra fasılları), 1945 Konuzma (dış polttika hüdlseleri, 20,00 Türk Mziti (blâsik prorram - koronun İstiraki - 26), 20.30 Müzik (folklor - Halil Bedil Yö - melgen, Kute' Terel tarafından, 2100 Saat, gsham, tahvilit! ve kambiyo - nukud bor - gam flathzı, 2110 Konusşma (haftalık pos- ta Kutus). 2126 Küçük orkestra - müzik, 2240 Mürik (cazbartd), 2345 - 24 Bon ha - berler ve yarınki program. İSTANBUL BELEDİYESİ İLÂNLARI Umumi meclisin 30 - 11 - 938 ta.li içtimaında tadilen kabul edilen müşteil maddeler talimatnamesi aşağıya yazılmıştır. İlân olunur. maddelerin muhafa zasına dair talimat Madde 1 — Bu talimatname hükümleri mayi balindeki bilümum — müşteil maddelerle bunların halitalarından mürekkep olup 15 derecede sulp veya nim sülp halinde bulunmayıp ancak mayi halinde bulunan maddelerin muhafaza ve- ya depo ediüdiği yerlerde ve bunların kara nakil vasıtası ile naklinde de caridir. Bu talimatname hükümleri haricinde kalan maytat şunlardır: a) Alev noktası 21 derecede veya daha fazla olcp içindeki sulp maddelerin mikdarı sıkletine nazaran 9o 30 dan fazla olan mayi halitalar, b) Alev noktası 140 dereceden fazla clan mayiler, €) Alev noktası 21 dereceden fazla olup su ile her nisbette hal olan müşteil mayiler. Madde 2 — İstiap hacmi beş litreden fazla olup içine en son defa işbü tali. matnamenin hükümlerine tâbi müşteil mayiler konmuş olan ve gerek nakliyat kususunda gerekse depo edilmek üzera kullanılan boş kaplar dahi bu talimat- nameye tâbidir. Mâadde 3 — Talimatname hükümlerine tâbi tutulan mayiler iki tehlike grupu- na taksim edilmiştir. * 1— A grupu: Su ile hal olmıyan voya yalnız muayyen bir nisbette hal olu- man müşteil maddeler ile bunların her nevi halitaları. Bu grupta tehlike derecelerine göre ayrıca üç sınıfa ayrılır. I — Birınci sınıf: Alev noktası 21 dereceden aşağı olan niayiler (benzin ve emsali), Iİ — İkinci sınıf: Alev noktası 21-65 derece arasında bulunanlar (gaz ve em- seli), 5 TU — Üçüncü sınıf: Alev noktası 65-140 derece arasında olanlar (motorin ve emsali). 2 — B grupu: Alev noktası 20 dereceden aşağı olup su İle her nisbette hallo- Tan müşteli mayilerle bunların hafitaları, Madde 4 — Alev noktasının tarifi: p6 Alev noktası, mayilerin 760 milimetre cıva sütununa muadil barometre taz- yiki altında iştial edebilir bir buhar neşrettiği hararet derecesine derler ve Abel-Penaky usulü e açık kaplarda ölçülür. Madde 5 — Tehlike smıflarının isbatı mecburiyeti: İştial edebilen Mayileri depo edenlerle atanlar kullandıkları mayiin grup ve sınıfını gösteren ve mayii gönderen fabrika veya büyük şirketin bir vesikasını daimi surette dükkânlarında bulundurmağa mecburdurlar. Böyle bir vesika gösterilmediği takdirde meveund mayiler A grupunun birinci sınıfından imiş gibi görürler ve buna aid hükümlere tâbi bulunurlar. Madde 6 — İşbu maddenin tatbiki sureti: Müşteil mayilerin muhafazasına ve depo edilmesine mahsus yerlerle bunların boş kaplarının konduğu mahaller ve mayilerin naklinde kullanılan nakil vası. taları aşağı maddelerde yazılı şartlara göre yapılmış ve öylece muhafaza edil- miş olacaklardır. Madde ? — Maylatı müşteile kapları: A) Her kaptaki mayiin miktarı kabın hakik! istiap haem'ne göre hesap edilir. Böş kaplar mayi miktarının tesbitinde hesaba katılmaz. b) Kapler tamamile doldurulmıyacak hiç olmazsa 96 5 miktarında boş yer bı- rokılacaktır. e) Müştei! mayileri depo muhafaza ve nakletmek için kullanılan kaplar sızıntı yapmıyacak ve tanklar müstesna clmak üzere hava sızdırmıyacak veçhile kapa- tıtmış olacaklardır. d) A grupunun birinci sınıfındaki mayileri yanabilir bir maddeden yapılmış Kap içinde bulundurmak yasaktır K e) Sabit kapların okunabilecek mahallerine ve yer altındaki depolarda ise tu- lumba tesisatının bulunduğu yere sabit boya #le maytin ismi, atd olduğu grup ve sınıfı ve miktarı yazılacaktır. f) İçinde (A) grupunun birinci sınıfındaki mayiler muhafaza veya depo edi- len kapların üzerine okunacak büyüklükte ve sabit mürekkeb veya boya ile (ateş tehlikesi) ibaresi bulunacaklır. £) İçinde müşteti mayiler bulunan cam veya toptak kapların dışına konan mu- hafaza kabına ayrıca (dikkafli taşımacak) ibaresi yazılacaktır. h) Yanmaz bir maddeden yavpılmış olan boş kaplar ancak imlâ delikleri sı- zıntı yapmıyacak veçhile kapatılmış olmak şartile toplu olarak muhafaza edile- bilir. Evvelce içine (A) grupunun ikinci sınıfına veya B. grupuna dahil mayiler konmuş ve yanabilir bir maddeden yapılmış olan boş kaplar, depo yerinin sınırı dışında muhafaza edilecektir. Muhafaza edilecek kapların adedi 50 yi — geçtiği takdirde Belediyenin ayrıca müsandesi alımacaktır. Madde 8 — Tulumbalı satış yerlerindekt tulumbalar dışarıdan herhangi - bir kimsenin kullanmasına mani olacak veçile kayıd altında bulunmadığı veya tu- Tumba kolunun kendiliğinden kilidlenmesi gibi otamatik tertibatı haiz olma- dığı takdirde bu yerler daima kiltd altında bulundurulacaktır. Mayi alınıp veri- Tirken dökülmesi ihtimal dahilinde olan maydlerin lâğım mecraları ile boirum katına veya kuyulara akmamasının temini mecburidir. Madde 9 — Açık ateş ve lâmba kullanma yasağı ve yangın söndürme cihazı: a) Gerek A ve gerek B grubuna mensub müşteil maddeler muhafaza olunan mahallerde (açık ateş veya lâmba bulundurmak, sigara içmek veya yakıcı şeyler bulundurmak yasaktır). Bu yasak silinmez bir yazı ile ve göze görünecek bir yere asılmış levhalar ile ilân edilecekt'r. Sun'i ziya kullanıldığı takdirde ziya membamı va açılmıyacak veçhile yapılmış bir pencere arkasına koymak veya infilâka kargı emniyet altına alınmış elektrik ziyası kullanmak şarttır. Ten « virata aid olan bu hüküm perakende olarak petrol satan dükkânlar için cari değildir. b) Benzin satış yerleri civarında açık ateşle çalışmak mecburiyeti halinde bu (Ş devam ettiği müddet zarfınd, benzin alp satmak yasaktır. €) Depoya benzin verildiği zaman nlevli lâmbalar söndürülecektir. Bu mashal - lerde teabeden yangınsöndürme tertibatı bulundurulması mecburidir. Madde 10 — A guruübunun birinci sınıfında bulunan benzin ve emsali mayile. lerin muhafazasına dair şarttır. a) Merdiven altlarında, koridor ve dehlizler ile giriş çıkış yerlerinde ben - Zzin vesaire gibi mayileri bulundurmak yasaktır. b) Aşağıda yazılı yerlerde tayin olan mikdarlar kadar mayilerin bulunmasına müsaade edilmiştir. 1 — Meskenlerde, dükkânlarda ve kahve, gazino gibi umumt mahallerde iki litreden fazle müşteil madde bulundurmak yasaktır. 2 —'"İmnlâthanelerle, * bakkal dükkânları gibi perakende satış yerlerinde 20 Titre' bulunabilir. 8 — İmalâthanenin çalışma tarzı icabı olarak burada daha fazla mikdarda A gürübunun birinci sınıfından mayi bulunması icabettiği takdirde imalâthane sahibi belediyeye esbabi mucibeli bir istida |)le mürataat ederek bu İş için husu- si bir izin almağa mecburdur. Bu takdirde bu maylat şu şekilde muhafaza edilir. 1 — Doaimta kullanilmayan ve içinde kolay ygnar madde bulunmıyan kâgir depo ve ambarlarda 150 litreye kadar, 2 — Sırf müşteil mayi depo etmek için yapılmış ve üzerinde işçilerin çalışma- sına veya ikamete mahsus maha! bulunmayan kâgir ve kapısı demir mahaller- de 500 iitreye kadar, 3 — Daha fazlası için benzin satış yerleri talimatnamesine uygun toprak altı depolarında 2000 Htreye kadar, €) Tank veya büyük kaplardan mayiler ancak tulumba vasıtasile alınabilecek ve bunları doldurmak kapalı boru tesisatı ve tank arabaları vasıtasile olacaktır. d) İki lttreden fazla olan mayiler kırılmaz ve yanmaz kaplâr içinde 100 litre « den fazlaları ise demir saçtan varille ve ya tanklar içinde saklanacaktır. a €) Kibriti karbon mayii hiç bir zaman 100 litreyi geçmemek şartile yukarda yazılı mikdarların ancak beşte biri kadarı bulundurulabilir. £) 20 litreden fazla mayi muhafaza edilmesi halinde belediyeden hususi izin ah mak Jâzım gelir, 8) Dopo müsaadesi için verilecek istidaya Gepo yapılacak yerin plânı ile üze- rinde bulunan inşaatın tafsilâtını gösterir üç nüsha resim ilâve edilecektir. h) Tank arabaları sahibleri ilk serv'se başlamadan evvel belediyeye nümu - nesine göre yapilmış bir beyanname ile müracaat ederek arabayı merker fen heyetine muayen ettirip bir vesiza alacaklardır. Tank grabasının goförü bu ve- sikanın aslını veya tasdikli bir suretini datma yanında taşıyacaktır. Tank şoförü Ve muavininin ve arabada bulunacak her şahsın iş başında tütün içmesi, kibrit ve çakmağı herhangi bir husus için kullanması y: Madde 11 — Mayilerin tren veya gemilerle nakli hususi hükümlere tabidir. Madde 12 — Boğaziçinde deniz vesalti ile nakliyat dahi liman dahilinde deniz vasıtasile yapılan nakliyat hükümlerine uygun olacaktır. o Madde 13 — B gurübu ile A gurvbununikinci sınıfında bulunan mayilere ait hükümler.: a) Bu gruba dahil müştell mayileri merdiven altında ve koridor gibi geçid yen lerinde muhafaza etmek yasaktır. b) Aşağıda yazılı yerlerde ve mıktarlarda bu gruba dahil müşteil mayilerin muhafazasına müsaade edilir. 1 — İkamet edilen mahallerde kahve ve gazino gibi yerlerde 35 litreye kadar, 2 — İmalâthanelerle perakende satan bakkal dükkânlarında 100 itre ve kırıl maz kaplar içinde olmak ve döşemesi sokak seviyesinden B0 santim derin ol - mak şartile 1000 litreye kadar müsaade edilir. 8 — İmalâthanelerle perakende satış yerlerinin dafma — kullanılmıyan depo ve ambarlarında 400 litreye kadar (eğermayiler saç variller içinde muhafaza ed'lip bu kapların üzerinde ölçü ve doldurma cihazları tesbit edilmişse ve bu kap- larda her vakit içine girilmiyen ve döşemesi sokak seviyesinden 80 santim de - tinde kârgir bir mahalde ise depo edilecek mayiin mikdarı 3000 litreye kadar arttırılabilir.) Madde 14 — Perakende benzin satış yerlerine mahsus hükümler: a) Oturulacak bina dahilinde ve ehşap dükkânlarda satış yeri tesis edilemez. b) Dükkân ve depolarda bir tenekeden 2000 litreye kadar benzin konacak yerler € fıkrasında yazılı şartları haiz olacaktır. €) Elli metre kuturlu daire dahilinde üç dükkândan fazla maylatı müştefle dükkânı bulunamaz. Bu şarta uygun olan yerler için etrafında yol veya hali ar- ga bulunması mecburiyeti yoktur. İki depo arasındaki mesafe plân üzerinde öl- çülmek üzere 25 metreden aşağı olamaz. Mevcudlar müstesnadır. d) Benzinler ancak tahtezzemin yapılacak ve her terafı birer metre toprak ve- ya kum ile örtülecek tanklara konabilecektir. €) Tanklar asgarf 5 milimetre kalınlığında saçtan yapılacaktır. f) Tangın ledelicap tamiri ve temizlenmesi ve saire için üstüne yapılacak kâs pağın üzerine toprak veya kum konmayıp bu kapak cesametinde bir baca yapı- Jacak ve bacanın üzerinde ağır sıklete tahammül edecek ve hariçte çıkacak bir yangının tanga nüfuz etmesine mâni olacak şekilde bir kapakla kapanacaktır. g) Tangın toprak altında paslanmamasına mâni olmak için haricen katran ve- ya buna mümasil bir madde ile boyanacaktır. Hadisatı elektrikiyeye karşı mü- hafaza için tangın madeni aksamı toprakla nakli elektrik bir tarzda bağlanacaktır. h) Tanklar toprak altma gömülmeden evvel Belediye merkez heyeti fenai- yesi tarafından muayene edilerek 2 atmosfer tazyikli su tecrübesine tâbi tutü- lacak ve muayene raporu verilecektir. i) Havalandırma borusu kapalı bir yerde nihayet bulmayacak ve alevin gerl tepmesine mâni bir cihazla mücehnez olacaktır. i) Tanktan çıkan bütün boruların zeminden itibaren 10-25 santim miktarı h- Fici tesirden müteessir olmayacak veçhile takviye edilecektir. k) Belediyeyo verilecek izin alma istidasına leffedilecek bilâmum — malümat maddenin (C) fırkasındaki hükümlere uygun olacaktır. Macdde 15 — A grupunun üçüncü sınıfına mensub mayilere aid hükümler. A grupunun TI ünçüncü sınıfına dahil müştell mayilerin muhafaza depo ve na* killeri 13 ncü maddenin 2 ve üçüncü fıktası hükmüne tâbidir. Bu mayilerin di- Ber sınıf ve gruplara dahil mayilerle birlikte muhafazası 16 ıncı madde hükmü- ne tâbidir. Madde 18 — Muhtelif grup ve tehlike sınıflarına mensub müşteil mayilerin ayni yerde depo ve muhafaza edilmesi halinde A grupunun birinci sınıfına men- sub mayilerin tâbi oldukları şartlara tâbi clurlar. Madde 17 — Toptancılara mahsuz mütevassıt tevzi istasyonları. 1 — Ticaret odasına petrol müştakkatı toptancı tüccarı olarak kayıdlı olan Şi ket ve müesseslere aşağıdaki şartlar dahilinde olmak ve bir tanesi Anadolu V€ diğeri Rumeli kıyısında bulunmak Üzere iki tevzi istasyonu açmak için izin ve- rilebilir. 2 — Bu tüccarlar bu depolarını her sene muayene ettirerek ruhsatnamelerini değiştirmeğe mecburdurlar, Aşağıdaki yazılı fenni evsafı haiz olan mevcud dt poların ruhsatnameleri tecdid edilir. 3 — Belediye depoları daimf surette mürakabe etmeğe salâhiyettardır. 4 — Bu deporlarda toprak altı tanklar dahilinde olmak üzere 40 ar metr€ mikâbı benzin, gaz, motorin ve evsafı aşağıda yazılı mahallerde de 2000 litr€ benzin 10,000 Titre gaz, ve 10,000 litre mo! bulunabilir. Bu üç nevi mayideti birinden az bulundurmak mukabilinde diğerinden fazla bulundurmak — hattâ tehlikeleri daha az olsa dahi fazla miktarda bulundurmak yasaktır. Muayyet miktarlardan fazla miktarda mal bulunduran tüccarın izini geri alınır. 5 — İstasyonum hususl evsafı: A) Dökme benzin satış yerlerine sid talimatnamede yazilı evsafı haiz toprak altı tanklarında muhafaza edilecektir. B) Teneke veya varil içinde bulünan benzinler toprak altında yapılmış ve &- riş yeri demir kapaklı ve içi bolca havalandırılmış hususi kürgir veya — betof mahzenlerde saklanabilir. Bu deponun havalandırma borusu binanın çatısınds? daha yükseğe çıkmalı ve menfezi de alevi geri tepmemesine mahsus cihaz İlt mücehhez olmalıdır. C) Böyle tenoke ile benzin saklanan toprak altı deposunun üstündeki mahbaldt #ncak mazot muhafaza edilebilir. Bu takdirde bu yerin döşemesini zeminden (Devamı 1linci sayfada )