16 Ocak 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

16 Ocak 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Gay SON POSTA Dünkü lig maçları Beşiktaş dün Vefayı zorla4 - O mağlüb edebildi (Baştarafı 8 inci sayfada) miyenler bugün duyacakları neticeye elbette hayret edeceklerdir. Hekiksten Galatasaray, Hâl ile 1-1 berabere kaldı. Antrenörile, masörile, sıcak duşları mevcud bu kadar teş kilâtile bu dereceyi almak ne de- tektir? Bana sorarlarsa bu futbol oynanan Her memleketteki bir cilvedir. Hilâl takımı fena oynasa idi, elbette bu netice böyle olmazdı. Galatasaray, doksan dakika değilse bile uzun bir zaman tek kale oynadı. Bunun isbati kolay. LAM sırası gel - 8! şüt çekti, Adnan, Musa ileride oy - badi *Tamamile müdafaa amma, iyi bir #müdafan yapan Hilâlin kale önünde toplanan oyuncuları kâfi gelmiyormuş gibi, bunlara Gaiatasarayın bir o ka - dar oyuncusu karıstı. On sekiz yardada kaç Sişi toplanır? Bu kadar insan bir yerde meşin topa: «Sen vuracaksın, ben buracağım's dive bir küme teşkil ederse karsılıkh mütemadiyen tekme yiyen top tabit seyrini kaybeder, ser - sem tavuğa döner. dü. İtdalini kavheden oyuncular gibi gideceği yeri saşırdı. Oyunun bidsvetinde kornerden bir sayı yapen Hilâl beraberlik golü ye - memek için icsh eden müdafaayı güzel bir şekilde yaptı. Kalecilerinin fevkalâde cansiparane oyununu zikretmek lâzımdır. Galatasaranı berabeyliğe düşüren tilicum hettinm beruk oyunudur. Hilâle zaferi kalecileri kazandırdı. Devrenin 44 öncü dakikasında Nec det penaltıdan beraberlik sayısını yap” tı. Top ortaya peldi, düdük çaldı. İkinci devre ovun birinel devreye na- zarın deha sönük gecti, Kırk bes dakika LO vurdu, Musa yakaladı, Necdet sürdü, o durdu, öte - ki şiit attı, dakikalar geçtikçe geçti, bir de baktık ki oyun !-İ berabere bitmiş! Galatasaray: Osman - LâfI, Adnan - Musa, Bedii, Frrrm Necdet, Süley - man, Cemil, Berri, Mehmed. Hilâl: Murad-Akif, Muammer-Mus- tafa, Zevnel, Sslim - Lütfi, o Rüstem, Hakkı, Halfik. İhrahim. Hakem: Şazi Tezcan (Güneş). Ömer Besim Topkapı kalesine Revkozun yağdırdığı gol yağmuru Fener stadında Topkapı ile Beykoz arasındaki macın İlk anları, her iki ta- rafın birbirini denemesile geçti. 10 uncu dakikada Beykozlular s0i açıkları K#zım vasttasile Topkapı ka - Jesine indiler. Kâz'm iyi bir ortalayıs- la topu Şahabn rönderdi. O da sıkı bir şüt çekti, ton Tonkapı müdafilerinden birinin koluna carpta hakem penaltı verdi. Bahadır da bımt arkı bir şütle gole tahvil etti. Beykozlular bunllan Sonra bircok fırsatları kaçırdılar. 14 Üncü dokikada sa*dan bir akında Mus- tafa fkinci, 17 nei dakikada da Şahab Üçüncü golü attılar. Beykozlular osuna hikim vaziyette Topkapı kalesi önünden ayrılmıyorlar. 27 nci dakikada Sahab vasıtasile dör - düncü gollerini #ten Beykozlular, o - yünün yerim olmadan galibiyeti sigor- talamış vazivetteler. Ovun, bundan son ra karşıbklı hitem'aria secti. Ton or- talarda iken devre 4 - 0 Beykoz lehine bitti. * İkinci devreve Bevkozlular daba st kı hücumlarla baslıvarak gol adedini çoğaltmığa calısıvorlar. Fakat Top - kapı müdMaam Reykoz akıncılarının hatalarından istifade ederek sayı ade- dinin çoğalmasına mâni oluyor. 7 nci dakikada Beykozlular Musts- fa vasıtasile besinci, IZ nci dakikada gene Mustafa vastasile 6 ncı gollerini atlılar. 22 nci dakikada sol açığın or - tasından istifade eden Şahab yedinci golü attı, Oyun. bundan sonra Topka- Dünkü Galatasaray « Hilâl ma çından heyecanlı Bir safha değişmediğinden Beykozlular 7 - O mer çı bitirdiler, kütlesi önünde devam edildi. İlk maç Alsancak - Demirspor arasında idi, Fenerbahçenin İstanbulspor karşısında | Birinci devre | - | berabere bitti, $ - kazandığı bol gollü galibiyet Topkapı - Beykoz maçından sonra Fenerbahçe - İstanbulspor karşılaştı. Oyuna İstanbulsporun akını ile baş - " İlandı. Fenerliler bu hücumu haf hat - larında keserek derhal akına geçtiler ve İstanbulspor kalesini tazyika baş - ladılar. Fenerlilerin mutad olan kale önle - pek İrindeki ağır hareketleri gol olması - na mâni oluyor. Bir aralık Fenerin taz- yikından kurtulan İstanbulsporlular Fener kalesine bir korku geçirttiler. Hüsameddinin müdahalesi Feneri mu - hakkak golden kurtardı. San - lâciverdliler vaziyetin şakaya tahammülü olmadığını anlatan bu teh- like üzerine derhal sıkı akınlarla İs - tanbulspor kalesini sardılar. 12 nci dakikada soldan bir korner kazanan Fenerliler, İstanbulspor kale - cisinin yersiz çıkışından istifade ederek | Şaban vasıtasile ilk gollerini attılar. 15 inci dakikada Fikret bütün İstan- bulspor haf hattını, müdafaasını geçe- rek kale önlerinde Yaşara güzel bir pas verdi, o da yavaş bir vuruşla Fenerin ikinci golünü attı. 19 uncu dakikada topu gerilerden ka- pan Şaban üçüncü, 21 inci dakikada Fikret # üncü golü attılar. Bu golden sonra Fenerliler gevşedi- ler, gene hirkaç tehlike atlattılar, Top ortalarda iken devre # - 0 Fener lehi- ne bitti * İkinci devreye Fenerlilerin akını ile başlandı, Fenerliler 13 üncü dakikada Fikret, 15 inci dakikada Şaban, 23 üncü dakikada gene Fikret, 26 ncı dakikada da Şaban vasıtasile 4 gol a- tarak, 8 - O galib vaziyete geçtiler. Ar- tık 8 golü kâfi görerek gevşediler. Bu- nun cezasını 38 inci dakikada İstanbul- sporlu Salâhaddin attığı bir golle çek- tiler. Fenerliler soldan İstanbulspor kale- sine #nerlerken maç 8 - | Fener lehine bitti. Niyazi Aydın İkinci küme maçları Dün, Beşiktaşta Şeref stadında sa - at 9,30 da yapılan ikinci küme maçla - rında Boğaziçi takımı güzel bir oyun- dan sonra Ortaköyü 4 - | mağlüb et - miştir. Fener Yılmazla, Davudpaşa arasın - daki ikinci küme futbol maçını Davud- paşa takımı 2 - | kazanmıştır. Eyüble Galata Gençler takımı ara - smdaki maçı da Eyüb 3 - 2 kazanmış tur. Pazar ligi maçları Taksim stadı tarafından tertib edilen Pazar İri maçları dün yapılmıştır. Pera ile Bozkurd takımları arasın - daki maçı Peralılar #4 - O kazanmışlar - dır. Sişi ile Galataspor arasındaki maç da 4 - 1 Şişli takımının gelibiyetile bit- miştir. İzmir lig maçları İzmir 15 (Husust) — Bugün lig maç- kinci devrede çok güzel oynıyan Al - sancaklılar © gol (daha atarak maçı 7-1 gibi büyük bir farkla kazandılar, Bundan sonra yapılan Değanspor - Ateşspor maçında bu iki takım da bi- rinci devrede 1-1 berabere kaldılar, İkinci devrede daha ağır basan Do- ğansporlular maçı 4 - 2 kazandılar. Ankara lig maçları Ankara 15 (Hususi) — Lig maçla - rına bugün de devam edildi. Bugün yalnız Galatasaray - Demirspor karşr laşması vardı. Oyunun ilk anları Gala- tasaray lehine devam etti ise de, De- mirsporiular üstünlük tesis etmekte gecikmediler, Demirsporlular bu devrede attıkları üç golle devreyi 3 - 0 bitirdiler, İkinci devreye sıkı hücumlarla baş - uyan Demirspolular Galatasarayın kendisini toparlayamamasından istifa- de ederek 2 gol daha atarak maçı 5-0 ka zandılar Dünkü kır koşusu İstanbul Atletizm Ajanlığınm ha - zırladığı kır koşusu dün Şişlide ya - pıldı. Müsabaka 3000 ve 6000 metre idi. 3000 metrede talebeler: Haydarpaşadan Aabdullah 12.10, İs- tanbul Lisesinden Habib, gene İstan - bul Hsesinden Ender, Klüpler: Peradan İzak 11.522, Halkevi Ke - mal, gene Halkevinden Hüseyin. 6000 metre: İbrahim (Galatasaray) 20.51.2, Hü- seyin (Demirspor), Artin (Beşiktaş). 6000 metre talebeler: Nedim (Haydarpaşa) 21.47, Pilimi- ridis (Kolej), Çestakof (Kolej). Sofyada bisikletçilerin kongresi Sofya 15 (A.A.) — Balkan bisiklet birliklerinin kongresi dün burada Da- hiliye Nazırının bir nutku ile açılmış - tır, Kongre, Balkan devlet reislerine ta- zim telgrafları gönderilmesine karar vermiştir. Buzda hokey dünya şampiyonası Prağ 15 (A.A.) — Kanadanın Smo - ke Caters ekipi le Çekoslovakyanın L. 'T. C. ekipi Sporpalasta binlerce seyir ci önünde buzda hokey dünya şampiyo- nası için karşılaşmış ve çok kuvvetli olan Kanadalılar, çetin bir mücadele- den sonra, rakiplerini ancak 2-1 mağ - lüb edebilmişlerdir. Yeni seçim (Baştarafı 1 inci sayfada) maksadla seçimin tecdidine karar veriİ- mesi hususunda Meclis bünyesinde kuv- vetli bir cereyan baş göstermiştir. Bu husustaki vaziyetin yakında tavaz- zuhuna intizar etmek lâzımdır. Köylüye pulluk dağıtılacak İzmit Hususi Muhasebesi muhtaç köylü - lerimiza tevzi edilmek üzere vilâyetimiz top- raklarına uygun tek tekerlekli pulluklardan getirterek Ziraat Müdürlüğü yasıtasila tey - ziata başlamıçtır. Bunların fiatı 18 Ilra 60 Şının uğraşmasile geçti Fakat neticellarına oldukça kalabalık bir seyirci | kuruştar. Tarihten sayfalar (Baştarafı 9 uncu sayfada) tersburg elçiliğine gönderildi, Havası ya- ramadı; senenin birçok aylarını çiftli- ğinde ve mezun olarak geçiriyordu. O sı- rada İngiltereye gitti. Meşhur İngiliz Başvekili ve Türk dostu Dizraeli onunla konuştuktan sonra yanındakilere: — Dikkat ediniz; bu adam her istediği. ni yapabiliri Demişti, Prusya kralı yeniden pek çıkışık bir halde bulunduğu sırada Bismark Pariste idi, Başvekil onun getirilmesini ve kendi yerine geçirilmesini, işin ancak onun ta- rafından düzeltilebileceğini söyledi, Kral olsa da kabul etmez ki!..> dedi. Başvekil bunu fırsat bildi; önceden çağırmış oldu- ğu Bismarkı kralın huzuruna çıkardı. Bismark krala tahttan vazgeçtiğine dair olarak ve imza edilmek üzere gönderilen beyannameyi yırttı. Diğer tarafta onun başvekil ve hariciye nazırlığı hakkında- ki emirname yazılıyordu. Bismark, meclisi hiç dinlemiyordu. Her sene bütceyi veriyor; tasdik edilme- yince meclisi feshediyor; dilediği gibi para harcamakta devam ediyordu. Bis- markın sayesinde Prusya idaresi fevka- lâde mükemmel bir hale geliyor; Hohen- zolern sülâlesi daha altmış sene için tahtı ” tacı garanti etmiş bulunuyordu. İspanyollar Hohenzolern ailesinden Le- opoldu kral yapmak isteyince Fransa im- poratoru üçüncü Napolyon fevkalâde kız- dı. Gerek Prusya kralının ve gerek pren- sin istememelerine rağmen prens Bis. mark İspanyolların arzusunu kabul et- mek taraftarı idi. Devletler arasında ko- nuşmalar oldu. Bir netice çıkmadı; Leo- pold namzedliğini geri aldı. Üçüncü Napolyon bununla kalmadı. Sefir vasıtasile Prusya hükümetin: bir ihtarda bulundu. Bunda prens Leopol- dun bir daha İspanya tahtına namzedli- ğ'ni koymaması isteniyordu.Kral © sıra- graf çekerek vaziyeti bildirdi. Bisme” telgrafı General Moltke ve eski bişV” kil Fon Ronla yemek yerken aldı. Onl ra okudu. Canları sıkıldı Sonra Pİ mark yandaki odaya geçti; telgraf üre rinde küçük bir değişiklik yaptı. arkadaşlarına gösterdi ve şu mül aldı: «Deminki şekil bir gerilemeye yordu. Şimdiki ise bir fanfar gibi ediyor.» : Bismark telgrafı gazetelere gönderi Bir hafta sonra üçüncü Napolyon yaya harb ilân ediyordu. Kısa bir zaman sonra Sedanda üçün Napolyon Prusya kralına kılıcını tesi? etti. Müzakereler sırasında Fransız $ nerali ile Fon Moltke teslim şartlar görüşürken Fransız generali demişti BÜ — Müsnid şartlar kabul edilirse Fri” sanın ebedi minnettarlığını kazanmıj ş lacaksınız! Moltke yanaşmıyordu. Fransız #9” rali ısrar edince şu cevabı verdi: | — Bir milletin şükran hislerinden #İĞİ bir şey beklenemez. Siz sinirli, çabuk “8 zan, hırçın ve kıskanç bir milletsiniz. w J bize Sadova (*) yı bile J Sedanı hiç bağışlamazsınız! J Bismark harbden önce o kadar xe | ten atan üçüncü Nüpolyomun yanına Gİ | olmadan, başında eski bir şapka, aysğ da çamurlu çizmelerle girdi. Na; ordusu hakkında bazı ricalarda bulus” yordu. Bunlerm hiç bir kabul edilme 1571 senesi İkincikânunun 18 inci #ğ nü yani bundan altmış sekiz sene GTİ Versay sarayının meşhur (Aynalar Di nu) nda bütün Alman kral ve rin: topladı; Almanya imparator! kurdu. 1898 de öldü; merasim yapılmadı; ace hazırlanan bir mezara gömüldü. O Ld da 83 yaşında bulunuyordu. veni tesi (*) Prusyanın Avusturyalılara yaf da bulunduğu Emzden başvekile bir tel- | kezandıkları zafer, Hergün : Hangi komisyoncuyu? | — CC (Baştarafı 2 inci sayfada) olduğu kadar azaltmak üzere ittihaz edi- lecek tedbirlerden dolayı ne kadar mem- nun olsak azdır. Ancak, fikrimce, bu iş te kolay değildir ve bunların faaliyetle- rine mâni olmak üzere alınacak tedbir ler, kararnamede gözönüne getirilen ted- birlerden daha başka mahiyettedir, Evvelâ nüfuz komisyoncusunu ele ala- lum. Bu unsur, devletin iş âlemi ile te- mas ve münasebetlerinde, daima faaldir ve ber faaliyet sahasında başka bir şe- kilde görünür. Bir kere bunların siyasi olanları var- dır. Siyasi nüfuz ve kuvvet ne kadar tek bir noktada'temerküze meyyal olursa bu nevi unsur da o kadar çoğalır. Bunlarm hakikaten nüfuzları var midır? Yahud iddia ettikleri veya taşır göründükleri sis yasi nüfuzları bu işlerde kullanma kud- retleri ne dereceye kadar gidebilir? Bu suallerin cevabları meçhuldür; bence, bu unsur, dalaveresini bu nüfuzu Kullar- maktan daha ziyade, «kullanıyor görün- mekles bürünür, Diğer taraftan, «siyasi» tâbiri de çok geniştir. Bunu, «gayri fenni», eşahsis, «doğrudan doğruya siyasi: ve nihayet «gâyri tabii münasebet ve nüfuz gibi &nvaa ayırmak kabildir. Siyasetle hiç meşgul olmıyan, fakat, muhtelif alâka- larla bu tarzda nüfuzlar kullanan bir ta- kım insanlar bu zümreye mensubdurlar. Bunlara karşı alınacak en mühim ted- bir, bence, normal komisyoncuyu orta- dan kaldırmak değil, bilâkis onu takviye etmektir. Çünkü bu nevi adamlardan devlet kadar, fabrikalar ve bilhassa ko- raisyoncular da muztaribdirler. Normal komisyoncu ne kadar kuvvetlenir, tabif fonksiyonunu ne kadar serbestçe icra e- debilirse, nüfuz komisyoncusu da o ka- dar kuvvetini kaybeder, * Hülâsa, ticaretin hak, tacirin de hak sahibi olduğu bir cemiyet nizamında, ha- kiki manasile, komisyon da bir hak ve komisyoncu da normal bir tacirdir, Nü- fuz komisyoncusu ise her zaman ve her yerde merdud olan bir mahlüktur. O ka- dar merdud bir mahlük ki onun faal ol- duğu bir içtimal ve siyasi muhltte en kö- tü bir cemiyet mikrobu olan dedikodu, en müsaid bir faaliyet sahası bulur. Bu mühim noktaya dikkat edelim: w İuz komisyoncusunu bertaraf derken komisyoncu aleyhine tedbir >. cak olursak meydanı, bulanık su see rına büsbütün serbest bırakmış sb Esasen vüfuz komisyoncularına mücadele o kadar da güç değildir. Be? şart bir araya geldiği zaman, onun! layca mücadele edilir, Bu şartları sır” hım: 1 — Devletin siyasi kuvvetini emer ettirmekten ziyade bu kuvveti ei denler arasında kabil olduğu kadar “e sim etmek ve bu kuvvetin istimal İSE? İni genişletmek. Bu genişliğin had anarşi hududuna yaklaşma dere kadar gidebilir. O hududa yaklaşı, timalleri gözükünce durmak icsb si Bu suretle milletin kontrol faaliyeti ii vetlenir ve kütlenin kontrolü hâkim ğu yerde millet ve kanun korkusü kesin yüreğinde kuvvetle hükmed?” İs otorite olur. 2 — Matbuatın söz söyleme wi gene ayni şartlar dahilinde, kabil ş kadar genişletmek. ; Ancak, bu iki şart, bizim meni Miz gibi memleketlerde tedricen *#4 kuk edebilir. Daha geri tesirli teği5, lere gelire, bunlar da yok değildir kat bahis uzadığı için, bunların ni yarına bırakacağız. Mademki P” bir musibetle mücadele için ür takım tedbirlerin ittihazı için g girişmiştir; şu halde, biz de faydel düğümüz fikirleri söylemekten : lan vazifemizi tamam yapalım. m an BE ŞEHİR TİYATRO İstiklâl enddesi Komedi Kıs! yam onat SAS Oğlumuz? HAFIZ. CEM (Lokman Hekim) hergün (4 - 6) Diranyolu mumars Ji“ eionu 12398 - 2104 i Dr.