26 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

26 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Dün şehrimizde bir facia old (Baştarafı 1 inci sayfada) Hidise saşt 13 de altı katlı apartıma- gın birdenbire ve büyük bir gürültü ile yıkılmasile başlamış ve bu yüksek kâr- gir binanın arka cephesindeki iki katlı küçük iki ahşab binanın üstüne yığıla- rak onu da tamamile ezmiş ve yan cep- besindeki ikişer katl; diğer iki binayı kas- men beraber sürükleyip, bitişik olan ki- iştir, İşitilen müthiş gürültü ve bunu müte- akıb yükselen dumen, civar halkını bü- yük bir endişeye düşürmüş, merak ve te- cessüsle apartıman ve evlerden uzanan başlar birkaç dakika evveline kadar dim- dik duran binanın çökmüş olduğunu ve çöküntü yerinden yıkınlıdan mütevellid dumanlar yükseldiğini dehşetle görmüş- İerdir, Apartımana mücavir sokaklarda oturanlar, içerde bulunanların fee; aki- be'lermi düşünerek sokağa | fırlamışlar ve gerideki binaları da ezerek arkadaki uçuruma doğru kapıp gitmiş olan enkaz yığınının karşısında feryada başlamış- lardır, Hüdiseden derhal zabıta haberdar edil- miş, kısa bir müddet zarfinda can kurta- ran ve jtfa'ye otomobilleri vek'a mahal- Ine gelerek kurtarma ameliyesine baş- lamışlardır. Vak'a mahalline oem Bevoğlu kay. makamı Ahmed de temilik isleri smele- sinden elli kadarını celbettirmiz ve der- hal enkazm kaldırı? na baslanmıştır, Bu sırada 73bıta dön tahk'katı yapa- rak içerde bulunanların miktarını tesbit etmiş ve bu soruşturma neticesinde kişinin yıkılan binanın içinde olduğu ve enkaz altında kaldık'arı iimiştir, Tüyler ürpertici sahneler Bu korkunç rakam karşısında enkazm kaldırıkması işine hız verilmiş ve a2 sön- ra da tuğla kireç ve taş yığınlarının el- tında kol ve bacaklar görülmeğe başla” mıştır, Karmlaşilin ilk vücudler henüz eseri hayat göstermekte ve fakat ezilmiş olan baş ve vücüdlerinden sızan kanların toz ve toprakla karışmıa ve her taraflarına bulaşmış olmasi, deha! tanınmalarına imkân bırakmamakta idi, Bu arada çıkarılan bir kadın sedyeye konulup imdadı sıhhi otomobiline doğru götürülürken komsuları ve akrabaları el- bisesinden onu teşhis etmişler ve: — Katina, ah Katma!... diye haykırış mağa başlamışlardır. Enkazın kaldırılması amelivesi devam edip te canlı, cansız kanla yoğrulmuş vü- cudler toprak altından ve ezilmiş, varça- lanmış eşyâlar arasından o çıksrıldıkca, evlerin pencerelerini ve sokakları doldu- ren halktan yeni ve boğuk bir feryad yükseliyor ve bilhassa kadınlar çırpına- rak ağlaşıvorlardı, Peyderpey hâdise ma- haline gelen ve giden imdadı sıhhi oto- mobillerinin çıkardığı canhıraş düdükler ise asabı gerilmiş halkı ürperterek hâdi- seve feci bir mahiyet veriyordu. Bilhassa içerde Kalarların çok fazla ol duğu ve son dakikalarda kalabalık bir misafir kafilesinin de bu binaya girdiğini görüldüğü hakkında bazı ifadeler, di yenleri dehşetten dehşete düşürüyor ve ber lâhza kaldırılan bir taşın altında yeni kanlı bir sahne ile karşılaşmak ihtime'- leri beliriyordu. Bu arada eşyalar, yastıklar, keçe ve perde parçaları da çıkarılarak bir tarafa yığılıyor ve bunların üzerinde görülen kan lekeleri, yanında diğer bir insanm daha henüz belki de vaşımakta olduğunu anlatarak enkazın kaldırılması işine ye. niden hız veriliyordu. Ölen ve yaralananlar Vak'anın zuhürundan ancak yarım $a- at geçmeden bu şekilde çıkarılanların sa- yısi 12 yi bulmuştur. Hâdiseden 6-7 saat sonra da enkaz altından bir yaralı ve iki 6 çıkarılmıştır. İlk partilerde kurtarı- lanlar derhal ve yavalarının mahiyetine göre Beyoğlu ve Haseki * hastanelerine kaldırılmış ve tedavilerine başlanmıştır. Hidise mahallinde yaptırdığımız tah- kikata göre yıkılan bina, yirmi sene ev- vel yapılmış ve makarnacı Yani Raka a dında birine aid altı katli ve ve her ka- tında bir aile oturan 16 odalı kârgir bir binadır. Yıkılma keyfiyetinm, binanın haremm toprak olmasından ve yağmurların tesi rile suların duvarlardan nüfuzundan ile- ri geldiği ve arazinin de meyili ve ayni zamanda toprağın çürük olmasının amil olduğu kuvvetle tahmin edilmektedir. Zemin katta hiçbir ailenin ikamet et- 18) Bir kadın enkaz mediği, birinci katta şoför Niyazi ile ka- rısı Fatmanın, ikinci katta marangoz Si- mon, karısı Angeliki, Simonun kardeşi Yani ve nişanlısı Eleninin, üçüncü katta marangoz Pavlos, karısı Katina ile kı ları 12 yaşında Anastasya, 9 yaşında An- droniki ve oğulları 13 yaşında Todorinin, dördüncü katta halet Yusuf, karım Mak- bule ve 3 çocuğu ile gene halıcı Arab Yu- suf, karısı Sultan ve 4 çocuğunun, beşir- ci katta kapıcı Niko karısı Donna, kızı PFrosonün ikamet ettiği ve bu suretle ev. de 25 kişinin barındığı anlaşılmıştır. Bun- lardan marangöz Pâvlosun Fenerden | Makarati ve kalıcı Yusufun evinde de Ansa adında bir kadının misatireten bu- lundukları öğrenilmiştir. Bunlardan birinci katta Fatma ile ko- İcam şoför Niyazi, üçüncü kattan Pavlos, j Katina ve çocukları Adroniki ve Anas- İtasya ve Todori ve misafirleri Makara» ni, dördüncü kattan Makbule ve üç ç0 cuğu, beşinci kattan kapıcı Niko ile ka- rısı Donna ve kızı Froro enkaz altından çıkarılmışlardır. Enkaz altında kalanlardan şof&r Niya- z! hâdiseden beş saat ve 13 yaşındaki To- İdöri de sekiz saat sonra ölü olarak çıka- İ rılmıslardır. Hemen hastansve — kaldırı. vdan beş'nci katta oturan kapıcı İ Niko ile ücünel ki oturan Pavlos ve | misafir Makaran müddet sonra has- İ tanede ölmüslerdir. İ edilenlerden dördünün yaraları Jağır, dördünün hafiftir, sFyvalarım nerede?» İki buçuk saat enkaz altında kaldıktın. İsonra sağ J orak çikârılen Katina kendi. İne gelir peİmez eosvalarım nerede?» dive bağırmağa barlamış ve eşyaları gösteril. dikten sonra sükün bulmustur. Cesedler aranıyor Enkaz altında bulundukları tahmin e- dilerler de, dördüncü katta Yusufu ka» risı Sultan ve çocuğu İlhan ve Yusufun baldızı Ansadır. Bunların enkaz altında cesedleri aranmış ve sabaha karsı seyyar halıcı Yusufun aranmakta olan kızı İlhan ile karısı Sultanm cesedleri bulunmustur. Bunlardan başka marangoz Simon; ka. rısı Angeliki ve kardeşi Yani ve nişan'ısı Eleninin yortu wünasebetile babalarının evine gittikleri, Sultanm çocukları Mu- zoffer, Alive ve Kümilin sokakta oyna: 7 ii İdıkları, halıcı Arab Yusuf ve dier Yu. İsufun isleri başında bulundukları ve h&- dise eşmasında ev dahilinde olmadıkları | tesbit edilmistir. Dört enat enkaz altında Kurtarma isi evin duvarlarının yekna- re pareslar halinde birbiri üstüne yıkıl- mış olması vüründen güclükle ilerlemsi- tir Nitekim saat 17 ve doğru bir tünel ve baca açılmak suretile N'vazinin karısı Fatma muhtelif yerlerinden yarah nls- rak evkarılmıstır. Dört saatlik mütemadi bir salhsmadan sonra büyük güçlüklerle vwkubulan bu kurtarma keyfiyeti esna- sinda yaralı kadına mütemadiyen yuka- ndan korkmaması ve kurtarlacağı tel kin edilmis ve büvük b'r ihtimamla disa n almarak derhal müdavatına başlanmış, con kurtaranla hastaneye kaldırılmıştır. altından çıkarılırken dilmiş ve bu evlerin diğer kısımları da birer tedbiri ihtiyati olarak yıktırılmış ve desteklendiritmiştir. Valtadan haberdar edilen Polis Müdü- TÜ Sadri Aka ve müteskiben de Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar hâdise yeri ne gelmişler ve icab eden tedbirleri aldı- rarık kurtarma smeliyesine nezaret eğ- mişlerdir. Enkazım kaldırılma işine gece de de- vam edilmiş ve itfaiye kuvvetli o projek- törlerle hâdise mahallini tenvir ederek sabaha kadar çalışılmıştır. Faelanım şahidleri neler söylüyorlar? Yenişehir muhitinde büyük bir dehşet uysndırm bu hâdiseye şahid olanlar ve kurtulanlar dün kendilerile görüşen mu- harririmize hâdiseyi şu şekilde anlatmış- lardır: Ayni mahalde oturan ve faciayı ilk defa haber veren Mit Konserve fabrikam ş0- förü Mehmed Ali: — Evde yemeği yedikten sonra baba. mm sergisine uğradım. Buradan fabrfka- ya gidecektim, Apartımanm birdenbire büyük bir gürültü ile srkaya doğru yı kıldığım gördüm. Koca apartıman gör acıp kapayıncıya kadar tamamen yıkıldı. Tiemen eczaneye koşarak itfalyeye tele- fon eltim ve sonra kaza mahalline gele- rek enkaz arasından yaralıları çıkarmağa basladık» demiştir. Apırtımann arka tersftaki iki evin ö- zer'ne yıkılmasile beraber bu O evlerde bulunan ve sokağa fırlıyan Pareskevi ve Evyamen deşunları söylemişlerdir: — Biz evde işle meşguldük. Birdenbire bir gürültü işittik ve derhal sokağa fır- ladık. Bir dakika geçmeden apartıman bizim evin üzrine yıkılmıştı, Kurtuluşu- uz büyük bir tesadüf eseridir. Eğer bir idakika daha evde dursaydık enkaz altın- da kalacaktık.» i Arka sokakta yıkılan evde bulunan Presso, kın Sevasti (le apartımanın ya- nında kısmen yıkılan 10 numarah evde bulunan Niko ve karısı Olga da aym şe- kilde hödisenin birdenbire vukua geldi- Bini ve kendilerini derhal sokağa attık- larını, dehşet içinde kaldıklarını söyle- mişlerdir. Yacia hakkında zabıta ve adliye tahki- kata ehemmiyetle devam etmektedir. Bu ©varda oturan bazı kimseler yıkılan a- partrmanın birkaç gün evvel bazı yerle- rinin çatlamıs ve'sallanmakta olduğunu söylemektedirler, Karısı Sultan, baldızı Anşa ve kızı İL hanı kaybetmiş olan Yusuf da şunları söylemiştir: «— Ben, dördüncü katta oturuyordum. (Bu apartımanı tutmak istediğim zaman imal sahibi ile uyuşamadık. Sonra tekrar geldim. Bu sefer 4 öncü katı tutmakta mutabık kaldık. Bana, bir müddet evvel binamn sakat olduğunu söylemişlerdi. Faka! başkaları da daha yüz sene daya. nır, demişlerdi, Meğer, başımıza bu feci Akıbet gelecekmiş; 500 lira bulundu Enkaz arasında arama yapılırken bir Dört saat enkaz altında kalan Fatma top-|torbs içinde 500 lira bulunmuştur. Bun- rek altmdan çıkanılıken hafif hafif ne. |dan başka marangoz Pavlosa aid kasa çı- fes shvor ve (yavaş yavaş çıkarın) diye | Karılımış ise de içinden bir kasa anahta- inliyordu. rından başka bir şey bulunmamıştır. Vakanın tahkikatına nöbetçi müddet. * ği umumisi Rifat el koymuş ve Beyoğlu Söm kok fiatları ucuzlatılacak kaymakamı tarafından diğer yıkılan Bos. (Baştarafı 1 inci sayfada) tan sokağındaki 18 ve 18 numaralı evler. |!er yapılmakta idi, Haber aldığımıza gö- Caneriği sokağındaki 13 numaralı ve|7e, bü arada bilhassa sömikokun #iatla: Gülleci sokağındaki 10 numaralı evlerde 7mm düşürülmesi etrafında da tetkikat de araştırma yaptırılmıştır. yapılmıştır. Bu tetkikat neticesinde sö- Kısmen yıkılan ve tamamen yıkılan 4İzzikokun beher tonunda 3.4 lira arasında evde bulunarların fik dakikada derhal|bir tenzilât yapılabileceği neticesine va- sokağa fırlıyarak kurtuldukları tesbit e-İrılmıştır. uu, Yurdun her tarımda bu sabah meh'us intihabına başlandı (Baştarafı 1 inci sayfada) Üsküdar kazalarının (kinci müntehible- ri veylerini Üniversite konferans o solo- manda bulunan sandığa, Kartal, Şile, Ça- taca ve Silivri kazalarının ikinci mün- Bun buhunduğu Üniversite konferans sa- onu bayraklarla donatılmış, sandık kor- delâlarla süslenmiştir. Uzak kazaların ikinel müntehibleri muayyen vakitte sa- onda bulunabilmek için İstanbulda kal mış, saat sekizden itibaren OÜniversite konferans salonu dolmağa başiamıştır. Vali, Vali Muavinleri, Belediye Reis Muavinleri, inthab teftiş heyeti azaları da bu esnada salona gelmişlerdir. Tam sasi dokuz buçukta sandığın kapağı açıl mış, boş olduğu herkese gösterilmiş, mü- teskiben kapağı kapanarak mühürlen- miştir, İkinei müntehiblerin intihâb maz- bataları hüviyet varakası şekline sokul- muş olduğundan her ikinci müntehib mazbatasını göstermekte ve müteakiben reyini istimal etmektedir, italya orta Avrupada rol mü almak istiyor? (Baştarah 1 inci sayfada) karışmış olduğu anlaşılmaktadır. Pragdan slınan haberlere göre, Alnan- Slovak itilâfınm: imzasını müteakib Bu- dapeştede, Macar kıt'alarının Slovak topraklarından çekileceğine dair neşredi- len beyannamelere rağmen Macarlar ye- niden taarruza geçmişlerdir. Bu vaziyet karşısında «Slovakyayı hi- mayesi altına, almış olan Almanyanın normal bir şekilde müdahslesi lâzım gel- mektedir. Slovak hükümeti, Slovak ara- zisinde çarpışmalar olduğunu ve Alman kıt'alarının yardımını taleb etmek zaru- reti hâsıl olabileceğmi Beriine bildir. miştir. Slovakyada gönüllü toplanıyor Slovak makamları, gönüllü toplamak- fadırlar. Askerlik şubeleri gönüllü kay- dedilmek istiyen gençlerle doludur. Bun- ların arasında henüz 18. yaşını doldurma- mış birçok mektebliler de bulunmakta. dır, Askeri makamlar, süratle müdafaaya hazırlanmaktadır. Bu makamlar, her ta- raftan Çek ordusu tarafından terkedilen harb malzemesini toplamaktadırlar. EL de mevcud birçok silâh ve cephane var. dır. Dün akşam Macar tayyarelerinin Spis- ka-Novenes üzerine yaptıkları bir akın neticesinde 8 kişi ölmüştür. Macar tayya- releri bu sabah da Horny-Ozorovee'i bom- bardıman etmişlerdir. Hariciye nazın Duchantez, keyfiyeti, derhal Budapeşte nezdinde protesto et- 7 Slovak tayyaresi düşürüldü Budapeşte, 3 (A.A) — Resmen bildi- riliyor: Macar kıta'ları, dün muntazam Slovak kıt'alarının taarruzuna uğramış- lsrsa da 73 Martta işgal ettikleri mevzi. leri muhafaza etmişlerdir. Slovak tayya- releri Ungvar, Roesnyon ve Magybercua- yı bombardıman etmişlerdir. Macar hava kuvvetleri, 7 Slovak tay- yaresiri düşürmüşlerdir. e Muksbelebil- misil olmak üzere Macar tayyareleri de İgio hava meydanmı bombardımanı et. mişlerdir. Macar hükümeti, Slovak murahhasla- rı Budapeşteye davet etmiştir. Resmi mahfeller, Slovakların, Maca- ristanın bir uzlaşma zihniyeti ile yaptığı bu daveti kabul edeceğini ve yakmda Slovak muhtariyeti esaslarına müsteni- den iki memleket arasında bir hudud tes- bit edileceğini ümid etmektedirler, Prag, (AA) — Havas: Emin bir membadan verilen, fakat kontrolu -imkâ. nı bulunmıyan bir haber göre Mussolini, Hitlere bir telgraf göndererk Slovakya- yı işgal etmesi için Macaristana müsâa- de etmesini istemiştir. Macarların bir tavzihi Budapeşte, 25 (A.A) — Bugün neşre- lunan bir tavzihte Ung vadisinde Macar kıtaatı tarafndan işgal olunan stratejik noktalarda bu kıtaatın ecnebi kaynakla. rından çıkan haberler hilâfına olarak hiç rahatsız edilmeksizin yerleşmiş bulun- dukları bildirilmektedir. Romanyada askeri tedbirler Bükreş, 25 (A.A.) — Macar ordusunun Sayfa 11 , | İntihab teftiş heyetine 9 kişi müracaat müstakil meb'usluğa telib olmuşlardın Sandık saât on ikide kapanacak ve den İhal reylerin fasnifine geçilecektir. Tas nifi mütcakib alınan netice Umumi Mes keze bildirilecek, yarın Büyük Millet Meclisinin azaları belli olmuş buluna caktır, 9 müstakil namzed İstanbul intihabı meb'usan tefiğe heyetinden: | — Halil Güden: Gümrük komisyoncusu, 2 — Nikolaki Ma: hu: Pendik bakteriyoloji enstitüsü muavini, 3 — Naum Numan dol İ4 — Rıza Ertüm: Evkaf müdürlüğüm” den mütekzid, 3 — Fehim Eronur: Br habı emlâkten, 6 — Ali Sacid: Avu - kat, 7 — Hüseyin Hüsnü Karta: E * mekli tuğbay, 8 — Lüi Döğrati; F. İs tanbul gazetesi neşriyat müdürü, 9 — Muharrem Feyzi: Cümhuriyet gazetesi siyast muharriri, Yukarıda isimleri yakıl zevatın İm tanbul meb'usluğuna müstakilen nam ' zedliklerini koydukları ilân olunur, Mussolini bugün 80 hin kişiye hitab ediyor (Baştarafı 1 inci sayfada) Kaordiplomatik, nutkun irsd edilece ği Mussolini stadına davet edilmiştir. Salâhiyettar İtalyan mahfillerine gö re, Mussolininin nutku tecavüzkâr ma hiyette olmıyacaktır. Hitler'in telgrafı Faşistlerin yirminci yıldönümü müs nasebetile Hitler bugün Mussoliniye bir tebrik telgrafı göndermiştir. Hit « ler telgrafında İtalyanın haklı taleble* rine Almanyanın dalma müzaheret e deceğini bildirmiştir. Mareşal Göring'in beyanatı sa Roma 25 (Hususi) — Birkaç gün evvel tekrar San Remo'ya dönmüş o < lan Mareşal Göring, «Popolo d'İtalyas. gazetesine şu beyanatla bulunmuşturü «Son günlerde, bazı ecnebi mahfil — lerde İtalyan - Alman münasebatınım gevşemiş olduğuna dair şayialar çık $ mıştı. Tekrar San Remo'ya dönerek, bu şay'aları tekzib etmek istedim. z İtalyan - Alman dostluğu hiçbir şeye den sarsılmaz. Almanyanın muvaffa - kiyeti, İlalyanın muvaffakiyeti demeli tir, Almanya, daima İtalyanın yanı bas şında hazir bulunacaktır.» Göring, İngilterenin Almanyaya kaz şa bir blok vilcude getirmek üzere son teşebbüslerine de telmih -ederek, bu teşebbüsün akim kaldığını söylemiş * tir. 80 bin kişiye hitab Roma 25 (A.A.) — Alman iş cep besi şefi Robert Ley, refakatinde bir » çok Alman riceli olduğu halde faşist hüzmelerinin 20 nci yıldönümü müne" şebetile yapılacak şenliklerde hazır bu Yunmdk üzere bu sabah Romaya gelmiş tir. Bu münasebetle yarın bütün İtal » yada şenlikler yapılacaktır. Romadaki merasim Ollmpiya sia « dında yapılacak ve Mussolini, faşizmin ilk hücum kıt'alarında hizmet etmiş olan 80,000 kişinin huzurunda bir nu” tuk söyliyecektir. Bu nutuk, radyo ile bütün İtalyaya yayılacaktır. Merasimde bir İspanyol murahhas heyeti de hazır bulunacaktır. Süpheli İtalyanlar Fransadan çıkarıhıyorlar Grenoble 25 (A.A.) — Civar fabri * kalarında çalışan ve Fransa aleyhinde hissiyatlarını izhar eden bazı İtalyan lar, hudud haricine çıkarılmışlardır. Diğer cihetten Toü; de Pin'de gizi faaliyette bulunan bir İtalyah mektebi meydana çıkarılmıştır. Bu mekteb, mıntaka dahilinde çalı “ şan İtalyanları, çocuklarını orstin o © kutmağa icbar etmekte idi. Mektebde bulunan bir haritada Kor sika, Nis ve Savoje İtalyan eyaletleri şeklinde gösterilmiştir. selerber edilen kısmının terhisi için ya» pılmakta olan siyasi müzakerelere int zaren Romanyanın tevessül ettiği askeri *edbirlere devam eğiliyor. Seferberlik münasebetile Transilvanya halkının gösterdiği vatanperverlik ehem- miyetle kaydolunmaktadır e KE a a A İd | rin, Bağl ika ik İL