26 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

26 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

— PA A A SON POSTA Sayfa 3 TELGRAF HABERLERİ Müşterek cephe karşısında Lehistanın vaziyeti Almanyada talim için iki sınıf silâh altına alındı Berlin 25 (Hususi) — Umumi Harb senelerinde askerlik hizmeti yapma - mış olan 1906 ve 907 sınıfları silâh al” tana çağırılmışlardır. Bu sınıflara mensub efrad, 3 aylık bir talimden sonra terbik ediğecek - Londra ve Pariste yapılan temaslar | pin tir kaloriferci henüz kat'i bir netice vermedi Londra 25 (Hususi) — Fransız Cüm- Burreist Lebrön'ün Londrayı ziyareti Mmünasebetile Başvekil oÇemberlayn, Lord Halifaks ve Fransız Hariciye Na” zırı Bone arasında cereyan etmiş olan müzakereler ve bu müzakerelerden istihsal edilen petice gerek İngiliz, ge rek Fransız hükümet mahfellerinde de gön bir memnuniyeti mucib olmuş - tur. e Bu mahfeller, iki hükümet ricaji a- rasında yapılar. görüşmelerden sonra, İngiliz - Fransız (dostluğunun bir kat daha takviye edildiğini söylemektedir. ler. Diğer taraftan Alman genişlemesi - önüne geçmek üzere, müşterek bir ın imzası için alâkadar ıda cereyan etmekte 0“ lere devam edilmektedir, ta Lehistanın ileri sürdüğü Mtirazi kayıdlar Londrada iyice tak - Sir edilmektedir. Siyasi mahfeller, Lekistanın böyle bir deklarasyonu imzalamaktan imti- namı mübah görmektedirler. Maaha - ra, Leh Hariciye Nazırı Bek'in 4 Ni - sanda Londraya yapacağı seyahat mü- hasebetile müşterek cephe meselesi hakkında etraflı surette görüşülecek - iye Nazırı bugün Leh ve Fran firlerile Alman maslahatgüzarı - hı kabul etmiştir. Diğer taraftan Fransız Hariciye Nar gırı Bone de Sovyet, Rumen ve Ame - pika sefirleçile görüşmüştür. Romadaki İngiliz maslahatgüzarı da) Taarruzlara mukavemet beyannamesi /nerek ölmüştür. Kont Ciano'yu ziyaret ederek, Macatris- tanın Romanya aleyhinde itühaz etti- Hi hareket hakkında görüşmüştür. Çemberlayn Londradan ayrıldı Londra 25 (Husust) — Başvekil Çemberlayn, hafta sonu tatilini geçir” mek üzere Çekerz'e gitmiştir. Lord Halifaks Londrada kalmaktadır. Moskovada müzakereler Londra 25 (Hususi) — Moskovskla bulunan denizaşırı #caret müsteşarı Hudson'un Sovyet ricalile yapmakta olduğu müzakerelerin, ticaret sahası - na münhasır kalmıyacağı anlaşılmış - tor. Hudson, Litvinof ile 4 saat osüren bir görüşmeden sonra, bugün de Sov - yet harici ticaret nazırı Migoyan ile uzun bir mülâkatta bulunmuştur. Hudson, yarın da görüşmelerine de- vam edecektir. İmparatorluk müdafaa komitesi, toplandı Londra 25 (A.A.) — İmparatorluk müdafaa komitesi toplanmıştır. Müza kereler esnasında millf hizmet plânının takviyesi için derpiş edilen tedbirlerin tetkik edildiği siyasi mahfellerde söy- lenmektedir. Mecburi askerlik Londra, 28 (A A.) — İyi haber alan! muhafazakâr mahfelerde söylendiğine göre, hükümet, hali hazırda mecburi as- kerlik hizmetinin lüzumuna dair parla- mentodan kat'i bir karar istihsal etmek taşavvurundadır. Almanya yakında müstemleke meselesini de oraya atacakmış Bir İngiliz gazetesine göre Japon hükümeti Karolin adalarını Almanyaya iade ediyormuş Londra 25 (A.A) — Daily Herald Eazetesinin bildirdiğine göre dün ak - gam Berlinde Kino - Çeu müstemleke- sinin Almanyaya iadesinden bahsedil- mekte idi, Bu hususta Daily Herald di- yor ki: «Kiao --Çeu bir ticaret üssü olarak pek faydalı bir müstemleke teşkil et - mekle beraber Almanya için iktisadi olmaktan ziysde sevkülceyşi bir kıy *| meti haiz olacaktır.» Diğer eihetten News Chronicle ga * zetesinin öğrendiğine göre, Almanya - nm eski ik Okyanus müstemleke- leri olan Karolin (adalarının iadesi, Milletler Cemiyetinin mandâxına isti- naden bu adaları idare etmekte olan Vaponva tarafından Berline teklif edil miştir. Bu inde teklifi, eski Alman müs temlekelerini ellerinde bulunduran di ğer devletlere karşı bir hüsnüniyet mi- gli olmak Üzere yapılmıştır. Bı teklif ile beraber, aşağıdaki ga - sib sar; koşulmuştur! «Almanya, eski müstemjlekelerini Fransanın ve İngilterenin elinden alır nlmaz. Karolin (o adaletini Japonyaya fade eiecektir.» Par'i 25 (A.A.) — Berlinden bildi - rilive Nr “anal - sosyalist partisi memur- laru “ bir toplantısı esnasında beya - bati- bulunan von Epps, ecnebi mem-| leke “de izhar edilen hoşnudsuzlu - Bum Almanyayı müstemicke istemek Pen alikoyamıyacağını söylemiştir. Sureti umumiyede zan: Idiğine gö fe, 20 Nisana kadar bir sükünet dev - Yesi geçecektir. Hitler, Berehtesgâden Ün 3 hafta istirahat edeceklir, Göring ie 15 Nisana kada, İtalyada kalacak” dr. I Nisanda Amiral von Tirpitz zırhlısı denize indirilecektir. Franko kıtaatı .. : bugün Madride .. giriyor Burgos, 25 (A.A.) — Politik mahfeller- deki umumi intrba, nasyonalist kıt'ala. rın hemen yarın Madride girecekleri merkezindedir. Yari resmi membalardan gelen bu tahminler resmen teyid edilmiş olmamakla beraber ciddidir, Madrid cep- hesinde harekât tamamile durmuştur. Madrid garnizonunun askerleri o birçok yerlerde nasyonalist hatlara gitmekte, 0- radan Sigara vesa'r yiyecek almakta ve bilâhare mevzilerine dönmektedir, İş ihtilâflarını Uzlaştırma Nizanmemesi Ankars 25 (Hususi) — İş ihtilâfları- ni uzlaştırma ve tahkim nizamnamesi İİcra Vekilleri Heyeti tarafından tas » İdik edildi, nizamname mer'iyete gir - di, İçviçrede askeri tedbirler Bem 25 (A.A.) — Federal meclis, bir *htiyat tedbiri olmak üzere hudud- Idedaki büttin lâğımların doldurulma- sına ve bunların daha sıkı bir nezaret altıma alınmasına karar vermiştir, projesi hakkında yapılan son diplomatik görüşmeler neticesinde, mecburi askerlik hizmetinin ihdası zaruri olduğu anlaşıl mıştır. Hükümet erkfini arasında ve efkârı u- mumiyede mecburi askerlik hizmeti hak- kında müşahede edilen ihtilâflar, yeni intihabat yapılmasına muhik gösterecek mahiyettedir, Fakat şimdiki beynelmilel şerait aklında umumi intihabat yapılma- sı da mümkün görülmemektedir. Fransanın vaziyeti Paris, 25 (A.A.) Reisicümhur Leb- rönün İngiltere seyahatinden dönüşü ü- zerine dahili siyaset Fransa efkârı umu- miyesini tekrar alâkadar etmeğe başla- mıştır? Kabine, Pazartesi günü Reisicümhü- run riyaseti altında toplanacak ve devlet relsinin Londra seyahati ve orada yapı- lan müzakerelerin diplomatik neticeleri ğ hakkında verceği izahatı dinliyecektir. Salı veya Çarşamba günü başvekil Da- ladyenin radyoda nutuk söyliyerek en- terasyonal siyasette Fransanın hattı ha- reketini bildirmesi bekleniyor. Londra, 26 (A.A) © Mancester Guar- diyen gazetesinin diplomatik o muhabiri yazıyor: İngiltere, Fransa Sovyetler Birliği ve Polonyadan mürekkeb bir dört devlet deklarasyonu hakkındaki ilk İngiliz tek- lifi bugün terkedilmiş vaziyettedir. Fakat İngiltere, Fransa ve Sovyetler Birliğin. den mürekkeb bir üçler deklarasyonu mümkün olarak kalmaktadır. Avrupadan Amerikaya milyon liralık altın sevkedildi Londra 25 (Husus) — Dün on iki ve bugün de beş milyon İngiliz lirası kıymetinde altın, İngiltereden Ameri - kaya (gönderilmiştir. Bundan baş - ka 1900 sandık da gümüş gönderilmiş" tir. Yarın da «Normandi, vapurile Fran sağın Amerikaya 4 milyon İngiliz hi - rast kıymetinde altın sevkedilecek - tir. Bu suretle 2 gün zarfında 24 mil - yon İngiliz lirası kıymetinde altın Ay- Tupadan Amerikaya nakledilmiş ola- caktır, Belçikada askeri hazırlıklar Brüksel 25 (A.A.) — Bugünkü resmi; gazete, Belçikanın askeri hazırlıkları €çin iki emirname neşretmiştir. Birinci emirnamede seferberlik iş - lerile meşgul olmak üzere kabine aza- sından mürekkeb daimi bir komite ku- rulmaktadır. İkinej emirname, Dahiliye, İktısad, Ziraat, Nafia ve Sihhiye Nezaretlerinin » de «Seferberlik işleri» namı altında bi- rer daire tesisi hakkındadır. Bu daire- Ter, Ordunun seferberliği için icab e - den tedbirleri #tacaklardır. Amerikada 48 Dakikada 6 kişi İdam edildi Columbia -South-Carolina 23 (A. A.) — Dün akşam Columbia hapisane- side bulunan 6 mevkuf 48 dakikada idam edilmiştir. Bunlar, İlkkânun 1937 de hapisaneden kaçmağa teşeb - is ettikleri esnada yüzbaşı Sanders'i öldürmüşlerdi, i bu toprakları da ilhak etmesinden kork zehirlenerek öldü (Baştarafı 1 inci sayfada) Eski meb'uslardan muharrir Ağaoğlu Ahmedin apartımanında kaloriferci ola- rak bulunan 60 yaşındaki Arnavud Meh- med, kalorifer dairesinin bozukluğu yü- zünden intişar eden fazla miktardaki ze. | hirli gazdan zehirlenmiş, ölmüştür. Vak'a mahalline derhal imdadı sıhhi otomobili! gelmiş, Mehmedin zehirlendiği odaya gi- rilerek ölüsü dışarı çıkarılmak istenmiş. ! tir. Bu sırada, içeride bulunan nöbetçi dok- toruna zehirli gaz tesir etmiş ve o da ba- yılmıştır, Apartımanda oturanların ve vak'a mahalline gelenlerin yardımı ile nöbetçi doktoru hemen dışarı çıkarılmış, | bu suretle ikinci bir ölüm hâdisesinin ö:| nü alınmıştır. Kaloriferei Mehmedin cesedi morga kaldırılmıştır. Tahkikat devam etmektedir. Lehistan yeniden tedbir aldı Varşova 25 (Hususi) — Lehistanda silâh altına alınan askerlerin iki sı - nıftan fazla olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca diğer tedbirler de alınmıştır. Bütün gazeteler, Leh milletinin Leh topraklarının tamamiyetini muhafaza- ya azmelmiş olduğunu kuvvetle teba- rüz ettirmektedir. Bu gazeteler, Lit - vanyanın akıbetinden ve Almanyahın maktadırlar. Leh kâbinesini tadil ederek, geniş bir mâlli kabine kurmak tasavvurların- ve Mareşal dan bahsedilmektedir. Cümhurreisi o Mosiçki Ridz - Smigli, bugün bazı siyasi şef lerle görüşmüşlerdir. Yunanistanın istiklâli yıldönümü Atina, 25 (AA) — Yumanistanın iş. tiklâli yıldönümü bugün burada ve bü- tün memlekette törenle yapılmıştır. A tinadaki merasimde kral ve başvekil Me. taksas, hükümet erkânı ve kordiploma- 2 İZ A A mr ra EM RL e Bir harbden kim faydalanabilir? Yazan: Selim Ragıp Emeç aman zaman siyasi havanın bü- lanmakta olduğunu görenlerin harb tehlikesine yaklaşmaktan doğan bir ürperme duymalarını tabii görmek lâ- zımdır. Geçmiş ve gelecekteki harblerin cümlesi bir felâket kaynağı olmuştur. Hele en modern tahrib vasıtalarını yap- maya ve hazırlamaya muvaffak olmuş bulunan insanlar için, bugünkü harb büs- bütün bir facia olacaktır. Hemen cümle Alemin üzerinde ittifak ettiği bu hakika- te rağmen insanların hâlâ bu meşum kelimeyi ağızlarından bırakamadıklarına bakacak olursak, felâketle hembezm ok maklan adeta zevk duyduğumuza hük- metmemiz lâzımdır. Maamafih şu nokta- ya da dikkat etmek icab eder ki harb za- ruretini hiçbir millet, kat'! bir icab ola- rak ortaya sürmüyor. Meselâ bir Çekoslo- vakya meselesi ortaya çıkmadan evvel böyle bir mesele çıkarmanın bir harb s8 bebi olacağı söylenmiştir. Fakat bu me- sele halledilmiş, amma harb çıkmamış #ir, Bu misal, taaddüd etmiş, fakat kor- kulan tehlikelerin hiç birinden eser zu- hür eylememiştir. Demk ki, vaziyeti za- man zaman vahim göstermekte menfaat- tar olan malüm siyaset amilleri, hadisa- tın süratli seyri ile, iddialarının bu ka. dar çabuk tekzibe uğrıyacağını tahmin etmemişlerdi. Bu, demek değildir ki bir taraf istemekte ısrar etmelidir. Çünkü öbür taraf her türlü hareket kabiliyetin. den mahrumdur. Hayır. İstemenin bit haddi olduğu kadar verebilmenin de bir hududu vardır. Bütün hüner, verilmiye. ceği istememek ve verilebileceği kesti- Terek icabında buma, alâkadarların rızası İbilâfına dahi el atmaktan çekinmemek- tir, Maamafih dünya kuruldu kurulalı, bu nevi davalarda görülegeldiği veçhile, bir üçüncü taraf vardır ki kendini gös- termeden, vaziyet üzerinde tesir icra e- der. Ayni hale, bugün de şahid oluyoruz. Miltetler ihtilâftadır. Fakat hiç birinden harbetmek için bugünden yarına bir te- şebbüs beklenemez. Halbuki gizli ağız- lar harbin olacağını, bundan kaçınılamı yacağını, hattâ olması icab eylediğini fx sıldarlar. Bu ağızlar kimlerin ağızlarıdır? Ortalık sakin dururken karışmasını niçin isterler? Bu suallerin cevabını verebil- mek pek zor sayılamaz. Çünkü bunun 0. yununu kolaylıkla takib edebilirsiniz. Bu zümre, bugünkü durumdan müteessirdir Çünkü sulh devam ederse, belki millet- lerin aralarında bir anlaşma imkânı bu- Tunabilir, Onun için bu zümre harb ister. “İT ki ortalık karışım, mevcud nizam ahüst olsun ve bundan kendileri istifade etsin, Bu zümre hangi zümredir? diye tik te hazır bulunmuş ve büyük bir as | sorarsanız verilecek cevab şu olabilir: keri geçid resmi yapılmıştır. Suriye hududunda 18 kaçakçı yakalandı Bundan kim fayda umuyorsa odur, İsim söylemeyi size birakiyorum. Selim Ragıp Emeç ——— ——— m... uyuşturucu madde, 10 kaçakçı; hayva Ankara 25 (A.A.) — Geçen bir haMta|nı ele geçirmişlerdir. İiçinde gümrük muhafaza teşkilâtı, Su- Eğe mıntakasında, kera sularımızda riye hududunda 18 kaçakçı, 330 (kilo) avlanan 3 yabanc: ile 2 ballıkçı kayığı İ gümrük kaçak malı ile ! kilo 150 gramlele geçirilmiştir. #easasasaansnnanazusasunmsananansu susu sassusskap0n08008p00800884080884100 KUM #8b98s0n8esanese asena sa0saneNeNasem Yeni yetişen beynelmilel bisikoloğ lardan (R. Coudenhove Sıra kimde? harb sonunda meydana çıkan yeni rejimlerden bahsederken totaliter devlet (sistemlerinin mücadele ile doğdukları için gene mücadele ile yaşıyabileceklerini söyler. Geniş halk tabakaları üzerinde nifuzlarını yürütebilmek için mutlak taze za- ferler kazanacak ileri hareketler yapmağa mecbur olan bu çeşid devletler mücadelesiz ve hareketsiz yaşıyamazlar, Bu ilmi bir iddiadır. Yeni ideoloji lerin hareket noktasıdır. Fakat vak'alara uyduğu için doğru olarak kabul et. mek lâzım geliyor. Bu tasnife dahil olan memleketlerden Almanya ile İtalya daima bir mücadele içindedirler. Dinamik Dynamigue olmak bugünün oemi- yet hayatı ve siyaset âlemi için meziyettir. Fakat bu sıfatı yalnız totaliter rejimlere hasretmiye imkân yoktur. Demokrasiyi modası geçmiş bir akide gibi gösterenler bu iddiada bulunabilir. Fakat dinamik olmak için mutlak demokrasi dışma çıkmağa ne lüzum var? Kendi bünyesine göre tam dinamik bir rejim olan Türk cümhuriyeti ifadesi değil mi? ayni zamanda demokrasinin de mutlak Totaliter devlet sisteminin gıdası rrücadele olduğunu iddia edenlere göre Almanya ve İtalya için sükünet imkânı yok, Ve son yılların birbirini takib eden hâdiseleri de bunu teyid ediyor. Figaronun siyasi muharriri (Habeş, Avusturya, Çeko-Slovakya ve nihayet Memel hâdiselerinin hep bu ihtiyaçtan doğduğunu izah ediyor. Şu halde vak'alar devam edecek. Ve iki devlet nö. betleşe mütemadiyen yeni hareketlerle dünyayı heyecana verecekler. O halde sira İtalyanın, Birhan Cahid |