26 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Müntehibi saniler Üniversite konferans S/ovakla salonundaki sandığa reylerini atıyorlar Türkiyede milli hâkimiyet mefhumu Bugün Türkiyenin her tarafında mebus intihabı yapılıyor. Reisicümhur ve Cümhuriyet Halk Partisi Başkanı İsmet İnönü, bir be- yanname ile Parti namzedlerini mil. lete ilân etti. Bü beyanname - dünyanın geçirdi- ği buhran devrinde - gönüllere ferah verecek kudrette, değerli bir devlet programı olduğu kadar, namzedler Yistesi de - seçilmesi, hazırlanması ve mahiyeti bakımından - demokrasi ve halkçılık prensiplerinin geniş ölçüde inkişafına doğru atılmış ilk mühim adımdır. Aziz Şefimiz, namzedlerin seçimin. de, yalnız vazifenin vicdani ilcasile va- tandaşların temayülü rehber olduğu- nu söylüyor. Bunun için halk taba. kaları arasında ve Parti teşkilâtında uzun tetkikler yapıldığını, ikinci mün. tehiplerin takdir ve tavsiyeleri de dik- kat gözü önünde tutulduğunu ilâve ediyor, Namzed listesine bakılınca büyük bir değişiklik karşısında olduğumuz derhal anlaşılır. Meclisin, yenileşen dörtte bir âzası, Parti teşkilâtından, halk ile teması ve halk işlerinde çalış- ması çok olan faal unsurlardan seçil» miştir. Bunun, istikbal için ifade ettiği mâ- nâ büyüktür. Türkiye Cümhuriyeti, milletin bün- yesini kemireçek mahiyette siyasi ve içlimai nifaklardan uzak, demokrasi» lerin, birbirine ztd Parti menfaatlerini memleketin huzur ve sükünu üstüne çıkaran didişmelerinden sıyrılmış bir mil hâkimiyet idaresi şeklinde yaşa- mak azmindedir. Kemalist Türkiye, ne büyük demokrasilerin renk renk politika kar, ıma, ne de otokrat idarelerin ferdi ceberutuna yer veren bir rejimdir, Gayemiz, tek Partili ni- gami, halk hâkimiyetinin azami tecel- Hisi imkünile telif etmektir. Bunun iki çaresi vardır; Biri, bu tek Partiyi gerek teşkilâtı, gerek çalışma tarzı ile, samimi olarak millete mal etmek, yani Partinin hâ- kikaten ve sırf milletin hizmetinde bir teşekkül olduğu kanaatini âmme vic- danına yerleştirmek; diğeri de milleti (Devamı 13 üncü sahifede) Necmeddin Sadak Dikkatle: Radyoda türkçe yanlışları Radyoda mebus namzstdleri oku- nurken kulağı yanlış telâffuzlar çarptı: Şerâfeddin, Nâki... Tabialile; Şerefeddin ve Naki ola cak... Bünlar, türkçe sarfın, yahuf tecvi- din yapılıp yapılmamış olmasile alâ- ildir, Doğrudan doğ- Türk radyosunda fransızca, yahuğ #ngilizcenin diksiyonuna itina eden- lere değil, türkçeyi doğru bilenlere ih- #iyaç var. Diğer milletlerin böyle res- mi kürsüsünden duyulacak bir yanlış inle sebebivet verir. Bizde de öyle | PAZAR 26 Mart 1939 Şehrimizde mebus seçimi bu sabah dokuzda başladı Vi * Reisicümhur İsmet İnönü Parti Memleketin her tarafında olduğu gibi şehrimizde de bu sabahı mebus intihabatına başlanmıştır. İntihabın yapılacağı üniversite konferans salo- nu daha dünden itibaren bayraklar- la donunmış, konferans Salonunda "Türk bayrakları ve kordelâlar ile süş- lenen kürsünün önüne İstanbulun -tarihi intihap sandığı yerleştirilmiş idi. İntihaba saat 9 da başlandığından müntehibisaniler saat 8 den itibaren konferâns salonuna gelmeğe başla» mişlardır. Teftiş heyeti tarafından tanzim ve tagdik edilmiş olan hüvi- a yüksek divanına riyaset ediyorlar | | | | i | yet cüzdanları, müntehibisanilere ve- riliyor, cüzdani alan İkinci münle- hipler de sandığa reylerini atıyorlar, Kürsünün karşısına konulmuş olan iki siyah yazı tahtasından birine Cümhüriyet Halk Partisi, namzedle- rinin, diğerine de müstakilen nani zedliklerini koyanların isimleri yazı- İı bulunmaktadır. İntihabın devamı müddetince şehir bandosu da muhte lif parçalar çalmıştır, İntihap öğleye kadar devam ede- cek ve öğleden şonr& reylerin tasni- fine başlanacaktır, (Devamı 13 üncü sahifede) Beş katlı bir apartıman ile iki ev yıkıldı 3 kadınla 1 erkek, 2 çocuk öldü. Ağır, hafif on üç kişi de yaralandı Yukarda Inhidam yerinin umumi görünüşü, aşağıda: Yıkılan aparlımanda oturanlardan biz kadın işleri: 20765 — Mussolini, Slovakyanın İdare: 20681 — Müdür; 20497 Hitlerden Macaristana ilhakını taleb etti r.Macarlarla harb ediyorlar. Hava muharebeleri oldu. Slovaklar Almanyadan yardım isteyecekler Lehistan iki sınıf askeri silâh altına çağırdı. Alman hududundaki kuvvetlerini takviye ediyor Prag 25 (A.A.) — Havas: Emin bir menbadan verilen, fakat kontrolü Umkfini bulunmıyan bir habere görö | Mussolini, Hitlere bir telgraf gönde- Terek Slovakyayı işgal etmesi için Macaristana müsaade etmesini İste- miştir, Macarlar ile Slovaklar yeniden çarpıştılar Lonâra 25 — Peşteden gelen ha- berlere göre, Karpat Ukraynası civa- rında, Macarların işgal ettikleri Slo- vak arazisinde Macarlarla Slovaklar arasında şiddetli müsademeler vuku- bulmaktadır, Geçen gün başlıyan bu müsademeler, hâlâ devam ediyor. Peşteden gelen haberlere göre, Slo- vak tayyareleri üç açık şehre bomba- | Mussolininin nutku Bugün Olimpiya stadyo- munda irad edilecek Roma 25 (A.A.) — Alman iş cephe. si şefi Robert Ley, refakatinde birçok Alman ricali olduğu halde faşist hüz- melerinin 20 inci yıldönümü münase- betile yapılacak şenliklerde hâzır bu- Tunmak üzere bu sabah Roa'ya gek miştir. Bu münasebetle yarın bütün İtalyada şenlikler yapılacaktır. Romadaki merasim Olimpiya #ta- dında yapılacak ve Mussolini, faşiz- min ilk hücüm kıtalarında hizmet et. | miş olan 80,000 kişinin buzurunda bir nutuk söyliyecektir. Bu nutuk, radyo ile bütün İtalyaya yayılacaktır. Halk, Mussolinin sözle- rini dinlemek için meydanlarda top- lanacaktır, Merasimde bir İspanyol murahhas heyeti de hazır bulunacaktır, lar atmışlardır. Peştenin de böyle bir hava hücumuna uğraması ihtimali karşısında Macarlar Peşte şehrinin etrafına hava müdafaa topları yer leştirmişlerdir. Slovakyada vaziyet gene karıştı Prag 25 (A-A.) — Slovakyada vazi- yet dündenberi karışıktır. Alman Slovak itilâfının imzasını müleakib Budapeştede, Macar kıtalarının Slo- vâk Vopraklarından çekileceğine dair neşredilen beyannamelere rağmen Macarlar yeniden taarruza geçmişlere dir. Diplomatik mahfillerde söylendi. ğine göre «Slovakyayı himaye altına» (Devamı 13 üncü sahifede) Çekirge ile mücadele Ankara 25 — Ege mıntakasında geniş bir sahada çekirge tehlikesi baş | göstermiştir. Derhal mücadeleye giri- İ şilmesi kararalşmıştır. Urfa havali- sindeki tarla farelörlle de mücadeleye girişilecektir, (AKŞAM)ınyeni müsa- bakası i Nisanda başlıyor 30 arkadaş 300000 lira kazandı! 5 Hediye listesi ve tafsilât bugün 7 ci sahifede İADE UENAAEEORAEAAANARAEEKESEESERASAANABABESA KAN EBUAEENANEEEBASEAEBEAEEEADEBASEAAAASAAAND Dünya — Meydana çık artık, bak yaz geldi...