26 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

i - kânı ve kordinlomatik te hazır bu- Sahife 2 AKŞAM 26 Mart 1939 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler İngilterede mecburi askelik lehinde | kuvvetli bir cereyan var Hükümet mecburi askerliğin ihdası için parlâmentodan kati karar almak niyetinde Lonâra 25.(A.A.) — İyi haber alan muhafazakâr mahfillerde şöylendiği- re göre, hükümet, halihazırda mec- buri askerlik hizmetinin lüzumuna dair palâmentodan kati bir karar istihsal etmek tasavvurundadır. Taarruzlara mukâvemet beyanna- mesi projesi hakkında yapılan son diplomatik görüşmeler neticesinde sulh zamanında iken de herhangi şekilde olursa olgun mecburi sasker- lik hizmetinin ihdası zartri olduğu anlaşılmıştır. Birkaç ay evvel Chamberlainin par- lânsento sureti katiyede haberdar edilmeden evvel sulh zamanında mec- buri askerlik kizmeli ihdas etmiye- ceğini Avam Kamarasında resmen taahhüd ettiği hatırlardadır. Franco 8 saat mühletli bir ültimatom verdi Franco kıtalarının. bugün Madride girmeleri bekleniyor Londra 25 — Alman ve İtalyan Söylendiğine göre, hükümet eri nı'arasında ve efkârı umumiyede mecburi askerlik hizmeti hakkında müşahadeedilen ihtilâflar, yeni in- tihabat yapılmasını muhik göstere cek mahiyettedir, Fakat efkârı umu. Mmiyenin muvafakat edeçeği muhak- kak olmadığı gibi şimdiki beynelmi. Jel şerait altında umumi intihabat yapılması da mümkün görülmemek- tedir, Bunun içindir ki Chamberlain, Lord Halifaxın kuvveti müzahareti- ne dayanarak barlei vaziyet dolayı- sile İngilterenin bütün müdafaa ted- birlerine başvurması lâzım geldiğine dair tanzim edilecek bir karar sureti şeklinde bu meseleyi ilk fırsattan is #ifade ederek parlâmentoya arzede- cektir, Franco ile Cümluriyeçi İspanya l1- derleri arasında bir itUâf hasıl oldu- ğuna dair ecnebi memleketlerde neş- redilen haberleri matbuat bürosu kati surette tekzib etmektedir, muhabirlerinin işaratına göre gene- ral Franco, Madrid mili komitesine sekiz saat mühletle bir ültimatom | vermiştir. Franco, bu ültimatom mu- cibince bütün silâhların ve mühim- i ; panyadaki muharebeler matin tasiimini taleb ediyor. Ültima- ” Yy. | tonı müddeti ne zaman başlayıp | yam 26 — Resmi mahafil Mad- ne zaman biteceği hakkında malö- ridin teslimi hakkında henüz bir mat yoktur. Şey öylemiyor. Bu şehrin teslimi saat Londra 25 — İngiltere hükümeti | meselesidir. Maamafih diğer yerler. evvelce Cebelüttârık Ilmanına iltica | d© Madrid hükümetinin nüfuzu ol etmiş olan Cümhuriyetçi İspanyaya madığından taarruz yapılması lâzım- ald bir gemiyi Franco hükümetine gelecektir. teslim etmiştir. Berlin 26 — Buraya gelen baber- Burgos 25 (AA) — Cariilo ile | lere göre Franco kuvvetlerinin yarn Örtega'nın Burgosa geldiklerine ve İ Madride girmesi muhtemeldir. Müstakil mebusluklar (Geceleyin enkaz altından B. Berc Türker, doktor Tap- çıkarılanlar tas ve Abravaya, İstamat Özdamar namzedliklerini koydular Ankara 26 (Telefonla) — Partinin namzeğ listesinde Afyonkarahisar, 3 kadın, bir çocuk ölü, bir çocuk sağ olarak çıkarıldı Dünkü inhidam faciasında enkaz Ankara, Niğde ve Eskişehir olmak üzere dört yerde müstakil mebus s€- çilmek üzere birer mebusluk açık | han isminde bir çocuk keza ölü ola- bırakılmıştı. rak saat 2,5 da Fikriye isminde 4 yaş- Haber aldığıma göre Afyonda Berç | larında bir kız çocuğu sağ olarak çi- Türker, Ankarada doktor Taptas, | karılmıştır. Fikriyenin yalnız bür. Niğdede doktor Abravaya Marmarajı,| nundan kan gelmiş ve başka bir ta- Eskişehirde İstamat Özdamar nam- İrafında bir yara bulunmamıştır. zedliklerini koymuşlardır. Bu dört zat evvelce de bu dört yerde me- bustu. Bundan başka bir iki vilâyette, bir iki zat mebusluk için müstakil ola- rak namzedliklerini koymuştur. İngilterede bir infilâk Londra 25 (AA) — Kent dükalı- ğında kâin Favershau'da taş ocak- Jarı için patlayıcı maddeler imal eden bir fabrikada bu sabah infilâk olmuş- tur. İnfilâk neticesinde 3 kişi ölmüş, Bundan sonra saat 3 de Makbule isminde bir kadın da ölü olarak çıka- rılmıştır. Bu suretle enkaz altında ka- lanların mecmuu 19 kişi olduğu tesbit edilmiş ve ciimlesi sağ veya ölü ola- rak çıkarılmıştır, İngiliz Ticaret Naziırının Moskovadh temasları Londra 25 — Moskovadan gelen ha- berlere göre orada bulunan İngiliz ti- caret nazırı B. Hudson Sovyet ticaret komiserile dört saat süren çok sami. mi bir mülâkat yapmıştır. bir kaç kişi de yaralanmıştır. Fabrikü | emesesssrsrsnsun190191199919901an ns sEnEANNN binasından biri tamamile harap ol ÖLÜM muştur. Civardaki bütün evlerin | Nafia Vekâleti İstanbul elektrik çanları kınlmıştır. umum müdürlüğü doktorlarından . Leda Nazif İbrahim Akyüzün annesi ba; « Yunanistanın istiklâli Sıdıka Akyüzün vefat ettiğini çil yıldönümü sürle haber aldık, Merhumun cena- Atina 25 (A.A.) — Yunanistanın t gesi bugün ikindi vakti Fatihte İstiklâli yıldönümü bugün burada ve | tramvay mevkiinde postane bitişiğin- bütün memlekette büyük törenle kut- deki Azim apartımanından kaldır lanmıştır. Atinadaki merasimde kra), | jarak namazı Fatih camisinde kılın ve Başvekil Metaksas, hükümet er- dıktan sonra Edimekapıya defnedi- leraktir Son dakika Romada mühim bir mülâkat Görüşülen mesele tamamen gizli tutulüyor Roma 26 — İngiliz sefareti müste- şarı dün Kont Ciano ile görüşmüş- tür. Bu mülükatın mezvuu tamamen gizli tutuluyor. Görüşme büyük bir alâka uyandırmıştır, Mareşal Göring diyor ki: Berlin - Roma mihveri tahrip edilemez Roma 26 — Mareşal Göring, Po- polo d'italia gazetesine beyanatta bulunarak demiştir ki; «Berlin - Ro- ma mihveri asla tabrib edilemez. Almanya daima İtalyanın yanında bulunacaktır. Alman - İtalyan dost- luğunun bir gün tahrib edileceği ümidi gülünç bir şeydir» Bir Alman gazetesinin İngiltereye hücumu Berlin 26 — Yarı resmi Korespon- dans Polotik e Diplomatik yazdığı bir makalede İngilterenin Alman aleyh- darı bir blok teşkili teşebbüsünden bahisle İngilterenin Fransa ve Sov- yet Rusya ile kendi arasında mah- dud bir üçler anlaşması bile yâpa- madığını söylüyor. Almanyada askere çağrılanlar Berlin 26 — Resmi Alman mahfil- lerinden bildirildiğine göre Almanya- nın iki snf askeri silâh altına ça- ğırdığı doğru değildir. Yalnız 906 ve SO sınıflar şimdiye kadar hiç asker- ik yapmadıklarından askeri talim ve terbiye görmek üzere davet edil mişlerdir, Macarlarla Slovaklar arasındaki çarpışma Tondra 26 — Macarlarla Slovak- lar arasındaki çerpışma haberlerinin neşri. Berlinde yasak edilmiştir. Bu süküt Macar lezinin Almanya tara- fından müsaid görüldüğü, fakat Al manyanım iki gün evvel himayesine aldığı Slovakyayı sukutu hayale uğ- ralınaktanı çekindiği için bu süretle hareket ettiği suretinde tefsir edi- Yiyor. Prag 26 — Resmi bir tebliğe göre Slovaklarla Macarlar arasındaki mu- harebe durmuştur. Maamafih - Ma- carlar, Slovak ordusunun harekâtı tarassud için müfrezeler göndermiş- derdir, Fransada bir şimendifer kazası Lil 26 — ll şehri civarında bir yük bir şimendifer kazası olmuştur. Pariş ekspresi bir marşandizle çar. pışmıştır. Bir çok yaralı vardır. İsviçrede seferberlik yapılmıyor Yalnız hudud kuvvetleri takviye ediliyor Bere 26 — İsviçre ajatısının bik dirdiğine göre, federal Konseyin aldı- ğı askeri ihtiyat tedbileri, geçen ey- Yülde alman tedbilerin çerçevesini geçmemektedir, Askeri seferberlik mevzuubahis de- ğildir. Mevzuubahis olan yalnız hu- dut muhafazası kıtalarını takviye- dir, Chamberlain - in - Valera Söylendiğine göre Romada Papanın taçgiyme merasiminde hazır bulun. duktan sonra memleketine dönen Ir. | |, Amerika Hariciye Nazırı Bi Hullün mühim beyünüt Tehdid altında bulunan dünya sulbünü kuvvetlendirmek için başladığımız mücadeleye devam edeceğiz Yüşington 25 (A.A) — Floridede | de ihtiyaç olduğunu gösteriyor. Teh- iki haflalık bir islirabalten avdet eden Hull, matbuata aşağıdaki beya natta bulunmuştur: «Gaybubetim esnasında, beynelmi- lel hadiseleri yakından takib ettim, Ben de, halk gibi, düriya sulhunu cid- di bir şekilde tehdid edecek mahiyet te bulunan son Avrupa hadiselerin- den dolayı son derecede müteessir ol- dum. Beynelmilel anarşinin bu yeni delilleri, hak ve nizamın idaresi ve sağlam iktisadi münasebetler temini için bütün memleketlerin bir an ev- vel birleşmesine her zamandan zöyâr did altında bulunan dünya sulhunu kuvvetlendirmek için geçen seneler zarfında başladığımız mücadeleye des vam edeceğiz. Sulhun idamesi için €)- zem olan hakkın galebesi ve sağlamı iktisadi münasebetler temini için im- kân nisbetinde çalışacağız. Bu mü- him ve müstacel vazifeyi yaparken bütün vatandaşlarımızın sedakatle ve” bütün kalblerite bize yardım edecek- * lerinden eminiz.» Hull, dün öğleden sonra vaziyet hakkında Roosevelt ile görüşmüştür. i Romanya buğday ve petrolunu satmak için zorluk çekti Bu sebepten dolayı Almanya ile ya ile anlaşmağa mecbur kalmakla beraber, Rumen piyasası herkese açıktır Pariş (A.A) — Bükreşten bildirili- yor: İktisadi Rumen mahfillerinden bil- dirildiğine göre, bu sene Romanya, 200,000 vagon fazla, hububat istihsal etmiş ve bunları beynelmilel piyase- da satmak için büyük güçlüklerle karşılaşmıştır. Romanya petrolünün kâr temin etmesi için dünya normal | fiatlerinden daha pahalı satılması lâ- | nm gelmektedir. Memleketin başlıca İ zenginliklerinden ikisi bu suretle teh- likeye maruz bulunmakta idi. Hükü- | met, kabule şayan bir çarei hal ara- mak mecburiyetinde kalmıştı. Ro- manya, herşeyden evvel Fransa ve İngiltere Ile ticaretini arttırmağa te- şebbüs etmiştir. Fakat maalesef çim- diye kadar elde ettiği neticeler, Ro- manyanın ihtiyaçlarını karşılayama- miş ve neticede Almanya ile anlaş- mağa mecbur olmuştur. Alman - Rumen itilâfı iki memle- ket arasında sıkı bir teşriki mesaiyi istilzam etmekte, fakat Romanyanın Alman menfaatleri sahasına şartsız olarak girmesini temin eylememekte- dir. Bu İtibarle Romanyanın kapıları herkes için açıktır. Diğer milletler de arzu ettikleri takdirde Romanya ile müzakereye gireşerek Almanya ile rekabet etmekte serbestirler, İktisadi mahfiller, halihazırda Al- man - Rumen itilâflarının şumulünü tayin etmenin müşkül olduğunu ve ancak tatbikat sahasında Almanyaya verilen imiiyazların kıymeti anlaşı- Yabileceğini ilâve etmektedirler, Bu tatbikatın derecesi, bilhassa Rumen piyasasında faal rakiblerin mevevdi- yetine bağlıdır. Almanya eski müstemlekelerinin de iadesini taleb edecek Japonyanın Almanlara Kiao - Çeu limanını ve Karolin adalarını geri vereceği söyleniyor Paris 25 — Beriinden bildiriliyor: Diğer cihetten News Chronlele ga- Nasyonal : Sosyalist partisi memuriz. | zetesinin öğrendiğine göre, Almanya- rının bir toplantısı esnasında beyanat- ta bulunan von Epps, ecnebi memle- ketlerde izhar edilen hoşnudsuzluğun Almanyayı müstemleke istemekten alı- koymuyacağını söylemiştir. Londra 25 (A.A.) — Daily Herald gazetesinin bildirdiğine göre dün ak- şam Bertinde Kiao - Çeu müstemleke- nın eski Büyük Okyanus müstemleke- Jeri olan Karolin adalarının iadesi, Milletler Cemiyetinin mandasıma is- tinaden bu adeları idare etmekte olan Japonya tarafından Berline teklif edile miştir. Bu ide teklifi, eski Alman müstemlekelerini ellerinde bulundu- ran diğer devletlere kayşı bir hüsnü- sinin Almanyaya iadesinden bahse- dilmekte idi. Bu hususta Daily Herald diyor ki: «Kiao » Çe bir ticaret üssü olarak pek faydalı bir müstemleke teşkil et- mekle beraber Almanya için iktisadi olmaktan ziyade sevkülceyşi bir kıy- niyet misali olmak üzere yapılmıştır. Bu teklif ile beraber, aşağıdaki ga- * rTib şart koşulmuştur: «Almanya, eski müstemlekelerini Fransanm ve İngilterenin elinden alır * almaz, Karolin adalarını Japonyaya meti haiz olacaktır.» inde edecektir. izmirdeki maç | Kazovanın sulama ameliyati p Fe EK . | Sulamı eliyatı Nafia Zahid Beşiktaşlılar Doğansporlulari| hir miyon dört yüz bin raya Mae 6-1 yendiler edilmiştir. Halk sevinç içindedri, İzmir 25 (Telefonla) — Beşiktaş futbol takımı bugün gayet güzel bir oyunla Doğanspor takımını bire kar- ga 6 gol ile yendi. İzmirliler bu maçı alâka ile bekle- diklerinden saha ve tribünler tıklım tıklım dolu idi. Beşiktaşlılar, rüzgâr Jehlerine olduğu halde birinci devre- yi 1-0 bitirdiler. İkinci devrede rüzgâr aleyhine beraber birbiri r#kasına beş gol attılar. Bu suretle me 6-1 Doğanspor aleyhine bitti. Londra Fransız sefirinin temasları Londra 25 (A.A.) — Fransa sefiri Corbin bu sabah Cadogan ile görüs şecektir, Cadogan, Alman maslahat. güzarını kabul etmiştir. Lord Halifax, Hariciye nezareti ila teması muhafaza etmek Üzere halta #onu tatilini Londrada geçirmeğe karar yeriniştir. gı ni 'de bulunan