26 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

26 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Beş katlı bir apartıman ile iki ev yıkıldı Popazoğlu sokağında beş kath bir partıman birdenbire çökmüş, ârka- Bında bulunan iki ahşap ev de enkaz Altında kalarak yıkılmıştır. Yıkılan apartıman Yenişehirde ma- karna fabrikatörü Yani Rakanın 8 numaralı apartımanıdır. Burası beş katlıdır, Bir de ayrıca bodrum katı yardır. Bu apartımanda 21 kişi otur- makta idi. Apartımanın birinci ka- tında hallâç Niyazi, kansı Fatma Emine ve çocukları, ikinci katta ma- rangoz Simos, karısı ve baldızı, üçün- pü katta marangoz Pavlos karısı Kar | tina, çocukları, dördüncü de halıcı Yusuf, gene akrabasından arap Yu- 8uf bunların karıları Makbule, Sul- fana ve çocukları, beşinci katta ise Niko, Donino ve Froso adındaki kimseler oturuyorlardı. Apartımanın yıkılması pek ânf ok muştur, Faclayi ilk gören Mehmed (Ali adında bir şofördür. Apartıman nasıl yıkıldı Mehmed Ali apartımanm yıkılma- ını şöyle anlatıyor: — Saat tam yarımdı zannederini. (Apaytıman, önündeki bostanlara doğru, sanki dibinden kopmuş gibi bir halde kayıyordu. Apartıman yek- pare bir hâlde temelinden kopmuş hissini veriyordu, Üçüncü, dördüne beşinci katları biribirinden ay mışlardı. Bu esnada ortalığı müthiş bir duman kapladı Ben hemen koştum telefonu olan bir yer buldum. Derhal itfaiyeye ba- ber verdim. Yıkılan apartımanın mevki y Bekti. Aşağıda boşlukta bir çok bos- tanlar vardı. Bu bostanların önünde yıkılan âpartımanın arkasındaki 18 numaralı terzi Mihal, 16 numaralı Froso isminde kadınların evleri var- dı. Bunlar apartıman yıkılırken çi kan müthiş gürültüyü işiterek evle- rinden dışarı fırlamışlardır. Kazayı ufak defek yaralarla savuşturmus- lardır. Bu evler yıkılan apartımanın enkazı altında tamamile kaybolmuş” Jardır. Bundan başka Raka aparlımanı, yanındaki 10 numaralı madam Olga- | nın evinin duvarlarını da söküp ko- İ parmıştır. Yıkılan apartımanın ikinci katında oturan marangoz Simosun âilesi mu- barririmize ştinları söylemiştir; — Yeni evlenmiştik, Eşyamızı da ona göre almıştık. Bu başımıza geldi. oturan Pavlosun akrabasından biri kendisile görüşen bir muharririmize; i — Bizim çocuklardan ikisi dışarı- ya çıkmıştı. Lâkin İl yaşındaki To- dori, son dakikada apartımandaki futbol topunu almak üzere İçeri gir- | sadüfler de olmuştur. mişti, İşte tam bu esnada apartıman yıkıldı. Todori enkazın altında kaldı. İtfaiyenin gayreti İtfaiye kuvvetleri halâ enkaz al- tında bulunan bu çocukla diğer bazı kiracıları çıkarmağa çalışıyordu. Fa- kat üst üste yıkılan enkaz müaz- zam bir yığın teşkil-ettiği için bun- ların altından kazazedeleri çıkarmak hakikate müşkül bir işti. İkinci kat kiracısı marangoz Simo- sun zevcesi Angeliki muharririmizin: — Siz nasıl kendinizi kurtardınız? Sualine karşı şunları anlatmıştır: — Apartıman yıkılmadan beş da- kika evvel: «Komşum Vasilikiye gi- deyim de biraz konuşalım.» dedim. Ben evden çıktım. Köşeyi dönerken | öyle müthiş bir bağrışma, öyle bir gürültü oldu ki, hiç soryaymız. Ba şumı çevirip baktım. Yalnız bir du man gördüm, Bu dumanın içinden | gürültüler, bağrışmalar işitiliyordu. Duman biraz hafifleyince baktım. Apartıman yerinde yok. Apartımanın Gökmesi bir dakika bile sürmedi. En- kazın en altında kalanlardan bi- ri de dördüncü kat kiracıları olan iki | Yusufun ailesi ve iki çocukları idi. Yıkılan apartımanın: yanındaki 10 numaralı evin duvarları da tamami. le çökmüştür. Raka apartımanı yı | kılırken bu evin bir kısmını da âlıp götürmüştür. Bu evde oluran madam Olga mu- harririmize şunları anlatınıştır: — Yarısı yıkılan odada, oturuyor- dum. Birdenbire zelzele oluyor san- dım. Karşımdaki duvar açılıverdi. duman içinde (kaldım. göremiyordum: | — İmdad!.. İmdad!.. diye bağıra- | rak kapıya doğru koştum. Birisi elim- den çekti, Beni dışarıya çıkardı. Bu yıkılan evin en alt katında en- İ kâz arasmda iki cins kurt köpeği kal | mışlır, Acıklı tesadüfler Yıkılma hâdisesinde bazı acıklı te- Meselâ üçüncü kata yıkılma hâ- disesinden yarım saat. evvel Arna- vudköyünden misafirler gelmiştir. Bu misafirler senelerce bu ziyareti yapmak istiyorlar, bir türlü ayaklar rı düşüp de gelemiyorlarmış. Apartımanın yıkılmasından on da- kika evvel Raka apartımanına gel mişlerdir. Yıkıntıdan on dakika sonra da Ra- ka aparlımanı kiracılarından ikisine iki mektup gelmiştir. Kurtarma ameliyesi Yıkılma hâdisesini müteakip itfaiye. nin tahlisiye ve tahrip gruple cankur- taran teşkilâtı, Beyoğlu kaymakamı B. Ahmed, müddetumumi B. Fehmi Bey- golu Belediye mühendisi, Beyoğlu emniyet âmiri, baş komiser, Taksim Dünkü inhidamda yaralananlardan dört kişi komiseri B. Fazıl, itfaiye kumanda» nı B. İhsan, Kasımpaşa nahiye mü- dürü B. talât ve diğer alâkadar me- murlar yıkılan apartımanın bulun- duğu yere gelmişler ve derhal fnali- yete geçmişlerdir. Tahlisiye teşkilâtı ilk olarak enkaz arasından Ligor, Nikola, Pavli isim- lerindeki erkeklerle, Markarina, Arna, Eleni, Virus, Kalina ve Dönna isim- lerindeki kadınlar, Anaslasya ve An- driki isimlerindeki çocuklar muhte. lif yerlerinden yaral olarak çıkan!- | muşlar ve otomobillerle Beyoğlu has- | tanesine nakledilmişlerdir. Hastaneye yatırılanlardan Marka. | rina ismindeki kadınla Nikolâ, yapı» lan bütün tedavilere rağmen ölmüş- | lerdir. Ligor, Pavli Katina ve Donnanin ya- raları da henüz vahametini muhafa- za etmekte olduğundan bunlar has- taneye yatırılmış, gene yaralılardan Eleni, hastanede yer kalmadığı için | Haseki hastanesine naklolunmuştur. Anna, Krosa isimlerindeki Iki ka- dınla Andriki ve Anâstasya isimlerin- deki çocukların yaraları ayakta te- davi edilerek hastaneden çıkarılmış. | lardır, İnhidamı façlasının ilk bilân- çosu bu şekilde tesbit edildikten son- Ta bina enkazı arasında araştırmala- ra girişilmiştir. Enkaz altında kaldıkları tahmin edilenler Zabıta tahkikatına nazaran; enkaz | arasında ölü veya yaralı olarak bu- | | Junması lâzımgelen şunlardı: Apartımanın dördüncü katında bu- bunan iki halıcı «Yusuf» ların karı ları Sultana ve Makbule ile çocuk- Yarı İlhan, Meh bir de heslanede a marangoz Pavlinin üç çocuğundan biri 'Todori ve birini kattaki hallaç Niyazi ve karısı Fatma, Alâkadar fen adamlarının söyledik- lerine güre; yirmi iki sene evvel inşa edilmiş olan bu apartımanın malze- mesinin gayet fena olması, ayni zâ- manda meyilli bir sahada inşa edil- miş bulunması, binayı daimi bir su akıntısına maruz tutmuş ve İşte bu facia da ânl olarak vukua gelmiştir. İtfaiye tehtisiye grupu dün gece | karanlık besıncaya kâdar çalışmış, bu sırada apartıman sakinleri, elleri- ne geçen eşylarını birer birer çekip almak ka; na düşmüşlerdir, Tah; lisiye grupu, son derce itina ile bi- nanın demir aksamını bir tarafa yı- kıp atmış, biraz daha aşağılara inin- ce, «Hallaç Niyazi: bir tarafda ölü olarak, karısı Fatıma da ağır yaralı bir halde görülmüşlerdir. Hallaç Niyazinin cesedi bir tarafta muhafaza altına alınmış, tehlikeli bir halde bulunan karısı Fatma da cankurtaranla hemen hastaneye naklolunmuştur. Akşam geç vakte kadar Belediye sermühendisinin gösterdiği lüzum ü- zerine, o civarda diğer üç evin boşal. tılması kararlaştırılmıştır. Gece de projektörlerle araştırmalara devam edildi Dört büyük projektör yakılarak ge- ce de sabaha kadar araştırmalara de- vüm edilmiştir. Geç vakit itfaiyenin verdiği malümata göre, halıcı Yusu- fun karısı, çocuğu, baldızı ve ayrıca ki Türk ailesinin de enkaz altından çıkarılması için çalışılmışsa da muvaf. fak olunamamışlır. Bu cescdler an- cak bu sabah çıkarılabilecektir. (AKŞAM) ın yeni müsabakası 1 Nisan da başlıyor 30 arkadaş 300000 lira kazandı! Bir müessesede çalışan 30 arkadaşbir olupbir piyango bileti aldılar. Biletlerine (300,000) lira çıktı. Ve her biri (10,000) lira hisse aldı. «Zenginin malı züğürdün çenesini yorar»sa da bu otuz zenginin akibet. leri herhalde merak edilmeğe değer!.. Biz de bu merakla bu otuz zenginin hayatlarını takip ettik ve otuzunun da parasını ayrı işe yatırdığını öğrendik, Öğrendiklerimizi, birer resim hâlinde 1 Nisan 1939 tarihinden itibaren neşredeceğiz. Hangisinin parasını daha iyi bir işe harcadığını biz bilmiyoruz. Bu wktayı karilerimizin takdirine bırakacağız. Müsabakaya iştirak etmek isteyenler bu resimleri takip edecekler ve re- simleris beraber neşredilecek olan numaralı kuponları kesip saklıyacaklar- dır. Otuzuncu resim çıktıktan sonra, paralarını ayrı maksadlara barcıyan otuz zengin arasında hangisinin daha iyi hareket ettiğini tayin edip ku- panlarla beraber bize göndereceklerdir, Gelen cevaplar tasnif edilecek, hangi zengin çok rey kazanırsa ona rey verenler arasında bir seçim yapılarak (50) kişiye sıraile şu hediyeler verilecektir: | | Hediyelerin listesi 1 inciye — Gayet zarif bir yazı makinesi, | 2 w — Şık bir bisiklet, 3 kişiye — Birer bornuz. — Birer duvar saati, usuaum Birer istilo. — Cemal Nadir'in yeni | İmzalı olarak» Zawna » — Bir ekmek kızartma makinesi, «Bay Amcanın resimlerile süslü birer masa lâmbası, Akşamsın üçer aylık abonesi, — Hazım'ın gişesinden ikişer tane -devamsız- piyango bileti Birer kilo kestane şekeri, Pirer tane -devamsız- piyango bileti, Birer fotoğraf albümü. karikatür albümünden birer nüsha Yalnız bu güzel hediyeleri kazanmak için değil böyle eğlenceli ve meraklı bir müsabakaya iştirak et- mek zevkini kaçırmayınız!... Birinci resim 1 Nisanda intişar edecektir. Gene itfaiyenin verdiği malümata göre, ölenler Nikola, Malkarane, Ni- İ yazi ve Dodoridir. Muhtelif hastane- | lere nakledilen yaralılar da şunlardır: Donna, Krosa, Pavlo, Eleni, Andoro- niya, Anastasiya, Yarikinis, Katina, Fatma. Fatma, ölenlerden Niyazinin İ karısıdır. İtfaiyeden 153 numaralı Nuri ile 326 numaralı Kâmil de dünkü araş- İ tırmalar esnasında yaralanmışlardır. Nurinin yarası kolunda, Kâmilin de alnındadır. İki yaralı tedavi altına alınmışlardır. Facianın son bilânçosu Geceki araştırmalar esnasında hü- viyetleri henüz tesbit edilmeyen bir İ kadınla bir çocuk cesedi daha çıkarıi- mıştır. Bu suretle ölenlerin sayısı al. tıya baliğ olmuştur. On bir yaralıya, itfalye grupundan iki yaral ilâve edit- diği takdirde yaralılar da on üç kişi- dir. Yakacık civarında heyelân Yenişehirdeki feci inhidam hâdise- sinden başka Yakacıkta da evvelki gün bir hayelân hâdisesi olmuş, fakat çö- küntü olan saha boş ve gayrimeskün İ olduğundan nufusça bir zaylat olma | mıştır. Yakacıktaki heyelân, (Şeker- | suyu) denilen memba suyunun bu- | İ lunduğu on bin metre murabbamda- ki geniş arazide olmuştur. Heyelân evvelki gece geç vakit ve tedrici bir surette başlamış, bu suretle çöken topraklar bu saha dahilinde bulunan bir ağılın etrafını oymuş, ağıl eski ozeminine nisbetle bir met re kadar (yukarda kalmıştır. Hâdise derhal Kartal hükümet da- iresine bildirmiş ve yapılan tahkikat neticesinde nufusça bir zayiat olma- dığı anlaşılmakla beraber bir kazaya meydan verilmemek üzere heyelân sahası muhafaza altına alınmıştır” Keytiyet Kartal (o kaymakamlığın- dan vilâyete bildirilmiş ve vilâyet zi- raat müdürlüğü hâdiseyi bir taraf- tan Ziraat Vekâletine, Siler taraf- tan üniversite enstitü gönderilecek £ nin fenni sel lerdir. edecek: i öze “Amer! metle- | Adanada kadastro işleri Halka haritalı tapu sened- leri dağıtılmasına başlandı Adana (Akşam) — Halkın emlâk ihtilâflarını hal için Cümhuriyet hü. kümetimizin ne kadar fedakârlık ve alâka gösterdiği malümdur. Bu mak- sadia kurulan kadastro teşkilâtının bir merkezi de Adanadır, Adanada bu teşkilâtın çok iyi çalış. ması halkı, mahkemelere müracaat- ten kurtarmaktadır. Şehrimizde hal- ka haritalı tapu senedlerinin dağıtıl- masına başlanmıştır. Kurtuluş, Reşad- bey ve Kayalıbağ mahalleleri sened. leri tevzi edilmiştir, kanunu medeni ile bağlı olan yeni teşkilâtının tatbik etiği İsviçre sistemi sicil defterleri, tapu sicil muhâfızlığına devredilmek- tedir. Şimdiye kadar yedi mahallenin defteri devredilmiş ve sahipsiz 188 i gayrimenkul da hazine namına tescil edilmiştir. Şimdiye kadar 3738 gayri. menkulün senedleri hazırlanmış Ye ekserisi sahiplerin edağıtılmıştır. Şehrin gerek hudud ve gerekse ta- sarruf hakları noktasından karışık mahallelerinden Kurtuluş ve Cemak paşa mahallesi şimdi plânlı bir mâ. halle haline getirilmiştir. Eski İstas. yon mahallesinin de kadastrosu ikmal edilmiştir. Pek yakında İstiklâl ve Ha- nedan mahallelerinin kadastrosuna da başlanacaktır. Bu suretle şehrin en kıymetli ve işlek ve imar plânına da- hil bir kısmı ikmal edilmiş olacaktır. Birkaç sene sonra Adanada bir tek kişi emlâk yüzünden mâhkemelere baş vurmak mecburiyetinde kalmiya» caktır, İzmir vilâyeti Emlâk banka- sından 200 bin lira alıyor İzmir 25 — (Telefonla) — Vilâyetin lâk bankasından 200 bin liralık istikraz mu elesi imzalandı. Bu para vilâyetin mühim inşa, imar İş- lerine sarfedilecektir. E Çıngi çın