26 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

26 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

26 Mart 1939 Manisa mektupları Yeni borsa binasının temeli merasimle atıldı Yapılan ağaç bayramına bütün Manisalılar iştirak ettiler Manisa borsasının temelatma Manisa (Akşi beri ilimiz belediyesi kümmalı bir su- relte çalışarak muhtelif cins ağaçlar getirtmiş ve. yerleri hazırlatmıştır. Dün saat 2 de Halkevi hıncahınç dol. muş ve azalar ağaç dikilecek sahaya gitmek üzere h omuşlardı, Başta valimiz Osman Şahinbaş olduğu hel- de mebuslarımızdan Kâzım Nami, Kâ- ni ve belediye reisi ile daire müdür. Jeri ve halk Ulu cami altındaki geniş mahalle gitn lemiş ve le dikmiştir. Bunun üzerine diğ vat ve Manisa ha yetir , MEN 'det sonra tamamen ağaçlanmı. Dönüşte vali başta olduğu hak de şehir dahilinde bir gezinti ya- Pulmıştır. Esnafın birer birer hatırla. rinı soran vali şehrin iktisadiyatı ile de yakınen alâkadar olmuştur. Me- buslarımızdan B. Kâzım Nami tarafın. | Di yi i Belediyenin yanlış bir karari dan yapılmış olân kütüphaneye Mu- ve çeşnegir kütüphaneleri na Jedilecektir, Yeni borsa binasının temeli atıldı 938 mali si nin sonu olması nasebetile ki müddet Imar har ketleri durmuştu. 939 mali yıl bütçe. sinin kabul ve tatbiki yaklaşması do- laysile “yapılacak işler etrafında bir | t göze çarpmaktadır. 938 yılı içinde vekâlet tarafından yapılan 15 bin küsür lira yardım ile modem bir bors abinası inşa edilmesi kararlaşmış olduğundan dün eski bor- sa binasının bulunduğu yerin bitişi. findeki arsada merasimle yeni bina- nın temeli atılmıştır. Senede 60 bin çuval üzüm istihsal eden memleketimizde büyük deposu İzmit ikinci kâğıt fabrikası inşaatı İzmit kâğıd ve selüloz fabrikası ve asid kulesi * İzmit (Akşam) — Memleketimizin kâğıt ihti- Jacına cevap verebilecek kabiliyette yapılmakta olan Sümerbank ikinci kâğt ve sellüloz fabrika- * larının inşaatıma hümmalı bir faaliyetle devam edilmektedir. Pek fazla bir dikkat ve itina ile meydana getirilen bu fabrikamız bakiki bir sanayi eseridir. 55 metre irtifamdaki betonarme asit kulesinin ayni ©lmak üzere Avrupada ancak bir tane geçen sene Sanat adamları bu kuleye pek İzzia ehemmiyet vermişlerdir. Fabrika in- — Bir haftadan | | demektir, Temelatma töreninde vali | da atmıştır. | edeceği üzümleri depo etmek ve iyi İ beher ton İD merasiminden bir görünüş olan modern bir borsa binasına ihti- yaç vardı. Bugün bu ihtiyac giderilmiş müfid sözler söyledikten sonra eline malayı almış ve temeli alkışlar arasın- Bofsarın alt kısmı züreın istihsal bir flat bulduğu zamanda satmak üze. re alıkoyacak bir depo, üst kısmı ida- reye aid olacaktır, Şehir kulübü Muhitimizde içtimai durumu Üze- rinde bir kalkınma husule getiren şe- hir kulübü bütün münevverlerin top- landıkları yer VEEE Şehir kulü- bünde memur tin ileri gelenleri ienianilekiz ve bu. rada iyi vakit geçirmektedirler. Hariç- ten gelenler için de gidecek bir yer olan klüb cidden ilimiz için çok ya- rarlı olmuştur, Haftada bir aile toplan- tıları yapılmakta ve geç vakte kadar vakit geçirilmektedir. Şehrimizde su satlerile sarfolunacak sudan 15 kuruş alınması belediyece kararlaştırılmıştı. Bilâhare belediyenin bundan bir gelir temin ede. miyeceği anlaşılarak mezkür karar değiştirilmiş, kiş mevsiminde ne kü dar su sarfedilirse edilsin 1 nüfustan 4 nüfusa kadar bir lira ve fazlasından da bir lira 25 kuruş alınması, yaz mey. siminde ise beher tonun 25 kuruş Üze- rinden hesaplanması kararlaştırılmış ve bu yolda mükelleflere tebligat ya. pılmağa başlamıştır. Temizlik işine garfolunan suyun böyle kayıdlara ta- bi tutulması sılıhi bakımdan fena olu- cağı tabil bulunduğundan muhitimiz için çok fiatli olan bu şeraltin tadil edilmesi lâzımdır. yapılmıştır. V poktal pazarından hemen hemen bitmiş ve makina montajının fe 15 00 gibi | AKŞAM Türkiyede milli hâkimiyet mefhumu (Baş tarafı 1 inci sahijede) temsil eden mebus namzedlerini, mil. let hizmetindeki gayreti yüzünden halk tabakalarında sevgi ve itimad uyan dırmış, efkârı umumiyece ne ahlâki kiymetinde, ne fikri değerinde şüphe olmayan unsurlardan seçmektir. Par- ti, âmme vicdanının en derin ve en geniş messhasına tekabül ettikçe, Par- ti teşkilâtının ayıracağı namzedler de, en serbes en umumi, en bilâvasıta rey- lerle seçilmiş millet mümessilleri de- recesini bulur. Şahidi olduğumuz hareket budur. İsmet İnönü, ilik gündenberi, Kemalist rejimi, milli hâkimiyetin en temiz en saf tecellisi şeklinde azami inkişaf et. tirmek kararıhdadır, Muhterem Şefin bütün nutuklarından ve beyanalından çıkardığımız mânâ budur. Yen! se- çimde de bu yüksek ve halis niyetin ilk verimli tecrübesini görüyoruz. Millet ihtilâlinden doğmuş, dünyâ- yı hayrete düşüren inkılâplar başar- mış olan Türkiyede mini hâkimiyet boş sözden ibaret değildir. İsmet İnö- nü âleme bunu ispat ediyor. Kurma- ya başladığı büyük nizam, istikbalde ve her zamân kendiliğinden işleyecek, millet temayüllerinin en faydalı ve en doğru şekilde tezahürüne imkân ve- recek sistemler manzumesidir. Millet hizmetinde, devlet işlerinde şahsi li- yakat, feragat ve fazilet bu nizamın temelidir.İktidar mevkiinde, idarede, politikada, elimizdeki ölçü manevi ve fikri kıymetlerden başka bir şey olmı- yacaktır. Bu yolda 1 bütün Türk mil. Jeti Şefinin arkasındadır ve ona sev- gisi kadar itimadı da hudutsuzdur. Necmeddin Sadak Erzincanda bir dere temizleniyor Yapılacak sedlerle mezruata yaptığı zararların önüne geçilecek Erzincan (Akş&m) — Her yıl ilkba- harda karların erimesinden ve sön- baharda da yağmurların devamlı yağ- masi yüzünden on bilerce dönümlük erazinin mezruat ve mahsulâtını çâ- murlu selleri altına alarak sürükliyen Vaskert deresinin yaptığı zararların önüne geçilmek üzeredir. Şehre altı kilometre mesafede bu- lunan Vaskert köyünden dar bir bo- gazla şimale doğru uzanan Vaskert çayı, bu köye kadar iki dağ arasından gelmekte ve köyün önünden itibaren cenuba doğru geniş bir sahaya yayi- larak geçmektedir. Vaskert köyünün cenubunda bulu- nan Fırat nehrine kadar olan mesafe dokuz kilometredir. Bu mecraya te- sadüf eden çayın civarında bulunan erazi ve köylerin zarardan kurtulma- sı için, sayın Nafla Vekilimizin Erzin- can hattını açmağa geldikleri sırada bu köyler tarafmdan bir dilekçe su- |. nulmuştu. Halkın bu dileklerini yerine getire- ceğini vadbuyuran Nafia Vekilimiz B. ANI Çetinkaya burada bulunan su mü- hendislerine bir emir vererek, sellerin erazi ve mahsulâta zarar vermden gçmesi için birproje ve keşif yapılma- sını istemişti. Yapılan keşfe göre, çayın sağ ve sol sahillerinde vücude getirilecek olan sedler için kırk bin lira ve yalnız za- Tarı izale için bir sahile yapılması icab eden sedler için de on dukuz bin kü- sur liraya ihtiyaç olduğu tesbit ve ar- zedilmiştir. Buna Vekâletin verdiği cevapta, sel mevsiminden evvel bu ameliyenin bitirilmesi ve lâzım olan on dokuz bin küsur liralık havalenin de gönderileceği bildirilmiştir. Bu hs- beri duyan Erzincanlılar büyük bir sevinç içindedirler, Fuzuli işgal İzmir 25 (Telefonla) -—- İzmir civa- rında 60,000 Ura kiymelinde 1990 dönümlük metrük arazinin fuzüli “şağiller aklında bulunduğu hakkında. Bahife 19 , Mussolini, Hitlerden Sloyakyanın Macaristana ilhakını taleb etti (Baş tarafı 1 inci sahifede) almış olan Almanyanın normal bir şekilde müdahalesi lâzımgelmektedir. Slovak hükümeti, Slovak arazisinde çarpışmalar olduğunu ve Alman kı- talarının yardımını talep etmek z2- rureti hasıl olabileceğini Berline bil- dirmektedir. ç Slovak makamları, gönüllü topla- maktadırlar, Askerlik şubeleri gönül- lü kaydedilmek istiyen gençlerle do- ludur. Bunların arasında henüz 18 yaşını doldurmamış mekteplilerde | bulunmaktadır, Askeri makamlar, süratle müdafa- aya hazırlanmaktadır. Bu makamlar, her taraftan Çek ordusu tarafından terkedilen harp malzemesini topla- maktadırlar, Elde mevcut birçok si- lâh ve cephane vardır. Dün akşam Macar tayyarelerinin Spiska - Novenes üzerine yaptıkları bir akın neticesinde 6 kişi ölmüştür. | Macar tayyareleri bu sabah da Horny . Ozorovcel bombardıman et- mişlerdir. Duchantez, keyfiyeti derhal Buda- peşte nezdinde protesto etmiştir. Macar tebliği Budapeşte 25 (A.A.) — Resmen bik diriliyor: Macar kıtaları, dün munlazam Slovak kıtalarının taarruzuna uğrâ- mışlarsa da 23 martta işgal ettikleri mevzileri muhafaza etmişlerdir. Sl0- vak tayyareleri Ungvar, Roesnyon ve Magybercuayı bombardıman etmiş- lerdir. Macar hava kuvvetleri, 7 Slovak tayyaresini düşürmüşlerdir. Mukabe- Jebilmisil olmak üzere Macar tayya- releri de İlglo hava meydanını bom- bardıman etmişlerdir. Macar hükümeti, Slovak murah- haslarını Budapeşteye davet etmiştir. Resmi mahfiller, Slovakların, Ma- caristanın bir uzlaşma zihniyeti ile yaptığı bu daveti kabul edeceğini ve yakında Slovak muhtariyeti esasları- na müsteniden iki memleket arasında bir budud tesbit edileceğini ümid et- mektedirler. Lehistan iki ihtiyat sınıfı çağırdı . Londra 25 — Lehistanın iki sınıf ihtiyatı silâh altına çağırdığı teeyyüd ediyor. Silâh altına çağrılan ihtiyat- lar, 1914 ve 1915 sınıflarıdır, Lehis- tan, Alman Silezyası hududuna da takviye kıtaatı gönderiyor. Sabık Litvanya Başvekili Hitlerden yardım istiyecek Varşova 25 — Malümatlı mahfille- rin Kaunastan aldıkları haberlere gö- re, elyevm Berlinde bulunan sabık Htuanya Başvekili Valdemdraş B. Hitleri ziyaret edecek ve Lituanyayı Varşova ajanlarının ve Lituanya hü- kümet partisinin elinden kurtarmak için kendisinden yardım istiyecektir. Almanlar ile Lehler arasinda çarpışma mı oldu? Varşova 25 — Son üçgün içinde Leh - Slovak hududu Üzerinde Bogu- min civarında Leh ve Alman asker- leri arasında bir çarpışma vukubul- duğu öğrenilmiştir. Rivayete göre Alman kuvvetleri, şiddetli bir müse- demeden sonra çekilmişlerdir. Bu ha- disenin ciddi neticeler doğurması bek- lenmiyor, Bu haber teyid edilmemiş- tir, TAkşam: Yükarıki haber, başka bir menbadan'teyid edilmediğine göre Azami ibtiyatla karşılamak icab eder.| Avrupada sükünet 20 nisana kadar sürecek , Paris 25 -—— Sureti umumiyede zan- nedildiğine göre, Avrupada 20 nisana kadar bir sükjnet devresi geçecektir. B. Hitler Berehtesgadende üç hafta istirahat edeceklir. Mareşal Göring de 15 nisafia kadar İtalyada kalacak- tır. B, Hitletin 50 nci yıldönümü merasimle tesi edilecektir. 1 nisan- da 35,000 tonluk ikinci Alman zuh- ksı Von Firpitz zırhlısı denize ind rilecektir. i Şehrimizde mebus seçimi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Müstakil namzedler İstanbul intihabı mebusan tefüş heyetinden: 1 — Rai Güden gümrük komisyoncu. $u, 2 « Nikulaki Mavrooğlu Pendik Bakterie yolaji enstitüsü. A. muavini, 3 - Naum Kuman doktor, 4 - Riza Erlâm ü dürlüğünden mütekalt, 3 - Feh eshabi emlâkten, 6 - Ali Sacit gi Büseyin Hüsnü” Kartal emekli tuğba Lül Doğati FP. İstanbul güzetesi ney müdârü, 9 - Müharrem Feyzi Cumhuriyet gazetesi siyasi muharriri, i Yukandâ isimleri yazılı zezatın İs- tanbul mebuüsluğuna (Omüstakilen namzedliklerini koydukları İlân olu- Abone ücretleri Türkiye Ecnebi 2700 kuruş 40 » “0 » , — .» BENELİK 6 AYLIK 3 AYLIK i AYLIK ME... | Posta ttihadına dahil olmıyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 600, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuronlar pul göndermek Sefer 5 — Kasım 139 8. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 946 1 552 022 1200 132 Va, 412 5,54 1220-1580 1828 1959 İdarehane: Babığli civarı Acımusluk. sokak No, 13 1400 kuruş m. > “00 , Ordu dış memleketlere fındık iharac ediyor Güzel Ordudan bir görünüş Ordu (Akşam) — Fındık nizam- namesinin bakkiyle tatbiki mıntaka- mız kalitesi üzerinde eyi tesirini gös- termiş ve Ordu malları dış pazarlar- dan isim zikrolunarak istenmeğe baş- Yanmıştır. Başta Almanya, Fransa, Macaâris- tan ve Amerikadan iki yüz parti, ce- Mahsul azlığına rağmen iyi para etmektedir. Şimdilik elde 3000 çuval iç çıkarılacak kadar kabuklu fındık. olduğu tahmin ediliyor. Bir yandan yeni bahçeler kurulur-” ken, er teraftan mahsulün diş pazarlarda tanıması Ordu İimdık- a