28 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İ | İ t İ Eminönü ile Atatürk köprüsü arasınd resmi bina ve bankalar yapılacak Evkaf umum müdürlüğü de Valide hanını ve apartı- man ve sihema binalarını bu sahada yaptıracak Eminönü ile Atatürk köprüsü arasın. daki sahanın Belediye tarafından istim-| lik edileceğini, binalar yıkıldıktan son-| ra arsaların yeni bina yapacaklara satı-| Mıcağını yazmıştık. Belediye, bu işe şim- dilik iki milyon lira sarfetmek niyetin- | dedir, Vakıflar Umum Müdürlüğü imei hareketinde Belediyeye yardım edecek, | azami müzaheret gösterecektir. İstanbul. Ja beraber diğer vilâyetlerin de imar iş lerine yardım etmeği kararlaştırmış olan Vakıflar İdaresi, bu vesile ile bazı inşaa. ta da başlamış bulunmaktadır. Bu arada! da İstanbulda da muhtelif binalar yapı-| lacağımı evvelce yazmış, Vakıflar iânre | sinin Tepebaşında bir apartıman yapmak istediğini bildirmiştik. Eminönünde yıkı.| Ian Valide hanının yerine Yeripostana karşısında diğer bir han yapılması da ka- rarlaşmıştı. Vakıflar İdaresi Tepebaşı ve (Umum Müdürlüğüne bildirm Yenipostane karşısında bina yapmaktan şimdilik sarfınaza etmiş gibidir. Belediye, Eminönünden Atatürk köp- rüsüne kadar uzanacak yirmi beş metre genişliğindeki yolun iki tarafmı hükü- met, şirketler, bankalar ve resmi mües-| seseler binaları yapılmak suretile şüslen- mesini arzu etmektedir, İstimlâkler bit- tikten ve binalar yıkıldıktan sonra bu arsalar vekâletlere, bankalara vesair müesseselere satılacaktır. Belediye Va- kıflar İdaresinin Tepebaşında yaptıraca- İh apartıman ve sinema binasının ve yeni Valide hi s'ni arzu lar Umum Müdürlüğü Beled fikrini muvafık bulmuş ve & lamıştır. Sinema binası, Valide hanı ve apartıman bu civarı süsliyecek ilk bina- Jar olacaktır. Etrüskte şimdilik tadilât yabılmıyacak Ankarada bulunmakta olan Denizbank Umum Müdürü Yusuf Ziya Erzin birkaş| güne kadar şehrimize dönecektir. Umum Müdür, bir müddet evvel şehrimizde Al- man heyetile yapılar müzakereler *0- nunda imzalanan anlaşmalar hakkında Ankarada alâkadarlara izahat vermiştir. Evvelce de yazdığımız gibi Almanlar- la Denizbank arasında mevcud ihtilâflar dostane bir şekilde halledilmiştir. Ese- sen Alman vapur müesseseleri müzaks- reler başlamadan evvel Etrüsk tipi va- purlara küçük bir kazan daha ilâvesini kabul etmiş, Denizbank buna mukabil Etrüsk tipi vapurlara, mevcud kazanla- rn ab'adında bir kazan ilâvesini İste- işti, Alman heyeti son müzakerelerde bu teklifi de kabul etmiştir. Etrüsk tipi vapurlara, seyir kabiliye- tini artırmak maksadile ilâvesi kararlaş- tarılan üçüncü kazan gemilerin süratini bugünkü vaziyetine nazaran yüzde 30-40 nisbetinde fazlalaştıracaktır. Etrüsk vapurunda kabül edilen tadilât k. şimdilik yapılmıyacaktır. Vapur bundan sonra seferlerine devam edecek, Alman- yada yapılmakta olan Etrüskün eşi Tir- Ban, Kadeş, Şalon vapurları kabul edi- geldikten sonra Etrüskte tadilât yapıla- caktır, Bakırköy tahsil şubestodeki yolsuzluk tahkitkatı nölicelendi Bakırköy Belediye tahakkuk ve tahsil gobesinde bir müddetterben yapılan yol suzluk tahkikatı sona ermiştir. Bazı me- mürlar hakkında Mizumu muhakeme ka- Cumartesi günü akşamı Maksim salon © cirmişlerdir. Resmimiz balo gecesinde Ma ER |. Boğaziçinde iki ıl! « > ilk mekteb yapılac-k Boğaziçi halkı zaman zaman mekteb- sizlikten şikâyet etmektedir. Son sene- lerde bu civarda birkaç orta ve ilk mek- teb açılmışsa da, bunların ihtiyacı kar- şılıyamadığı görülmüştür. Halkın öteden- beri vaki şikâyetlerini nazarı itibara &- lan İstanbul Maarif Müdürlüğü, biri Rumelihisarında, diğeri Rumelikavağın- da olmak üzere iki ilk mekteb binası ya- pılmasını kararlaştırmıştır. Bu seneki bütçeye yeni mekteb inşaatı için İstanbul Maarif Müdürlüğü iki yüz bin liralık bir tahsisat koymuştur. Bo- Haziçindeki iki mekteb binası bu tahsi- satan ayrılacak paralarla vücude getiri- Jecektir. Mtteferrik; Çeko - Slovakyadan gelecek mallar Çekoslovakya arazisinin Almanya ta- rafından işgal edilmesi üzerine Gümrük- ler idaresi, bu mıntakadan gelecek mal- lar hakkında ne gibi muamele yapılaca- ğını Gümrük ve İnhisarlar Vekâletinden sormuştur. Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti bu hu- susta alâkadarlara dün bir emir gönde- rerek Almanya tarefından işgal edilen Çekoslovakya arazisinden gelecek mal- lar hakkında yeni bir iş'ara kadar eskisi gibi muamele yapılmasını bildirmiştir. 87 esnaf cezalandırıldı Belediye zabıtası tallmatnamesins ay- kırı hareketlerinden dolayı Adalarda on altı, Beyoğlunda yetmiş bir esnaf ceza- landırılmıştır. Bunlardan birisi yere tü- kürdüğü için cezaya çarpılmıştır. Jarında verilen Matbuat balosu çok eğ- İenceli olmuş, davetliler İstanbul gazetgeilerile beraber çok güzel bir gece gö- kaim salonlarının bir köşesini gösteriyor. mın bu civarda inşa edilme.) , | Bun da kazazede vapurun gi Denizlerde fırtına şiddetle devam ediyor Akdeniz, Ege ve Marmara denizlerinde fırtına şiddetle devam etmektedir. Fenike civarında karaya oturan Sadık- zade vapurunun kurtarma âmeliyesi fır- tına yüzünden durmuştur. Kazazede va- purun hamulesini almak üzere Fenike- ye giden Konya vapuru da gene fırtına yüzünden Sadıkzadenin yükünü alamâ- miştir. İ Sadıkzade vapurunun yolcuların alan ve dün İstanbula gelmesi beklenen Ana- farta vapuru fırtınadan Marmarise sığın- İrmstır. Vapur bugün veya yarın gele cektir. | Sudikzadenin Mersin vapuru tarafın. dan alınan diğer iskeleler yolcuları yer- lerine bırakılmışlardır Sadıkzade vapurunun karaya oturması üzerine, Mersin ve Anafarta vapurları. ipin yolda bulunması ve Konya vapuru- üzere Fenikeye gönderim Mersin hattı seferlerj aksamıştır. Bugün ” |Mersin hattına kalkması lâzım gelen pos- vapur bulunamadığından yapılamıya- caktır, Ancak Anafarta vapuru döndük- ten sonra Cuma günü ya Anafarta vapu- ru veya Karadenizder: gelecek Tarı vapu- ru Mersin hattına gönderilecektir. Peniz işleri: Mudanya hattı ilkbahar tarifesi hazırlandı Dennizbank, Mudanya hattı ilkbahar tarifesini hazırlamıştır. İlkbahar tarifesi 15 Nisandan 15 Mayısa kadar bir ay müd. detle mer'i olscak, bundan sonra yaz ta- rifesi tatbik olunacaktır. İlkbahar tari- fesine göre İstanbul - Mudaı ve Mu danya - İstanbul hatları hergün vapur seferleri yapılacaktır. Vapurlar İstanbuldan sabah 8,5 te, Mudaryadan 17 de hareket edecektir. Ayrıca Cumarte- si günleri de mevend pastadan başka saat yarımda Mudanyaya bir vapur kalka- caktır. Yaz tarifesi ilkbahar tarifesinin ayni olacak ve ilkbahar tarifesinden farklı o- larak her Pazar akşamı karşılıklı vapur seferleri yapılacaktır. Yarın 3000 seyyah gelecek Yarın General Fon Ştenberg seyyah İ vapurile limanımıza muhtelif milletlere mensub 300 seyyah gelecektir. Seyyahlar İşehrimizde bir gün ardir. Aske:ik i eri: Askerliğe davet Eminönü Yabancı Askerlik Şubesinden: 1 — İstanbulda bulunan yabanci mükellef- lerden aşağıda doğum ve sınıfları gösteri - len yokisma kaçakları serkedileceklerinden İtoplanma günü olan 29 Mart 939 gününe ka- dar nüfus cüzdanlarile şubeye geleceklerdir. Bedel vereceklerin bedelleri 26 Mart 930 ak- gamına kadar kabul edilecektir. 1 — 316 - 332 (dahil) piyade sınıfları 3 — 316 - 3X3 (dahil) muhabere sınıfları. 9 —316 . 333 (dahi) nakliye sınıfları. 4 — 316 - 333 (dahil) muzıka sınıfları. 5 — 318 - 393 (dahi) £etihkâm sinıfları, 6 — 914 - 394 (dahli) topçu sınıfları. 2 — Teşrin 938 celbinde bedel vermiş o - lanlarla daha evvelki celblerde bedel ver - dikleri halde kanun! sebebler dolayısile sev» kedilmemiş olanların da 30 Mart 939 günü gubeye gelmeleri, aksi takdirde haklarında kanunun gösterdiği ceza hükümlerinin tat- bik edileceği ilân olunur, * Kadıköy Yerli ve Yabancı Askerilk Şube- sinden: 1 — 088 Teşrin celbinde bedel veren erler. le 990 Nisan celbinde bedel verecek erler talim için 1 Nisan 939 da kot'ada bulunmak üzere 90 Mart 939 da sevkedileceklerdir. 2 — Kadıköy yerli ve yabanci şubesinde kayıdı bedel erlerinin meskör gün saat O da şubeye gelmeleri ân olunur. 3 — 333 doğumlu erler sevkedilmiyecek - YARIN AKŞAM MELEK ü v Orijinal garkılı tahkikatına d evam ediliyor Yıkılan binanın tek tuğla üzerine mahallinde Yenişehirde vukubulan inhidam facia- &« etrafında müddelumumilikçe yapıl makta olan tahkikata ehemmiyetle de- vam edilmekte, biihassa hâdişenin mes'ul leri olup olmadığı araştırılmaktadır. Elde edilen tahkikat neticesine göre, bodrum katı hariç olmak üzere altı katlı apartımanın temelleri kaymak suretile bu cihetin kat'i olarak tesbiti için temel- ler üzerinde tedkikat ve esaslı bir keşif yapmak icab etmektedir. Enkaz ise he- nüz tamamile kaklırılamamış olduğun- dan, dün keşif yapılamamıştır. Keşfin bu- gün yapılması muhtemeldir. Diğer taraftan faciadan bir müddet evvel binanın duvarlarında çatlaklar hâ- sıl olduğu ve apartıman sahiblerinin bir mühendise tetkikat yaplırdıklarına dair, bir şayla vardır. Apartıman sakinlerinden (bazılarının ve civar komişuların ifadelerine nazaran, buu kendilerine Atlas apartımanının kapıcısı Niko söylemiş ve şunu da ilâve etmiş: — Mühendis binanın daha bir müddet mukavemet edeceğine ve herhangi bir tehlike mevzuubahs olamıyacağına dair rapor verdi. Fakat, kapıcı Niko ölmüş bulunduğu ve mal sahiblerinin de böyle bir şey ol- madığını iddia etmeler: dolayısile, bu ci- het henüz tevsik ve mühendisin ismi tes- bit olunamamıştır. Esasen mal sahibleri binanın sağlam olduğunu söylemekte, ne- ticeyi de şu mütaleaya bağlamaktadırlar: — Bu apartıman 20 senedenberi da- yandı. Fakat, kul yapısı bu, yıkılabilir. Fakat, apartımanın tek tuğladan, gayri fenni şekilde yapılmış olduğu da anlaşı- maktadır. Bu gibi birkaç katlı binaların, ilk katları iki veya üç tuğladan, ancak üst kısımları tek tuğladan yapılmak 18- nm gelmektedir. - Halbuki, şehirdeki bazı apartımanların bu evsafı haiz olmadıkları görülmekte. dir. Bunun ds tek sebebi, binayı ucuza mal etmekten ibarettir. Şehir işleri: Belediye bütçesmin varidat kısmı hazırlandı Dün Cümhuriyet Halk Partısi vilâyet İmerkezinde Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdarın reisliği altında bir toplantı ya- pılmış, Belediye ve vilâyet bütçesi etra- fında görüşülmüştür. Belediye bütçesi- nin varidat kısmı hazarlanmıştır. Masraf kısmı da üç güne kadar tamamlana. caktır, Ekonomi istişare heyeti süt işini tetkik ediyor Belediye ekonomi istişare heyeti şeh- rin süt ihtiyacı ile meşgul olmaktadır. Bu arada sütçüler çağırılarak konuşula- cak, şehirde yapılması lâzım gelen süt teşkilâtının ana hatları tesbit oluna- | caktır. BÜYÜK SAN'ATKAR Karakaş şerefine GALA MÜSAMERESİ Bu akşam Gedikpaşa «Azak» sinemasında 1 — On iki kişilik saz heyetinin konseri, 2 — Otello: Karakaş ve arkadaşları 3 — Komedi: İsmail Dümbüllü kumpan- 4 — Hill bando heyeti: 30 kişilik, Büyük TANA M A K 10 binlerce halkımızın senenin görülmemiş muvajffakiyeti Lİ Gl / FRANSIZCA Yarın gece için numaralı biletleri evvelden aldırmız. Tel: 40868 yıkıldığı kanaatine varılmıştır. Ancak,|” ve 100 artist, 9 NISAN PAZAR günü saat 16,30 da Salonlarında numaralarına başlıyacaktır. ile yapılmış olduğu iddiası bir keşif yapılacak Yıkılan binanın sahibleri Yani, Alekg ve Rokadan ibarettir. Bunlar, yeniden ig tevab olunacaklardır. Hâdise esnasında yaralananlar arasını da, yeniden ölüm vukubulmamıştır. Ös lenlerin bir kismi vücudleri parçalanan rak. bir kısmı da inkıtm teneffüsten ök müşlerdir. Ticaret işleri: | Borsa, abone, mübayancı ve simsar lardan alınan ücretler indirildi İstanbul Ticaret ve Zahire borsasına lalimatnamesinin yirmi birinci madöesi değiştirilerek sbone, mübayaacı ve sirg sarların *âbi oldukları ücretler tenzil © dilmiştir. Vekiller Heyetince de tasdik edilen talimatnamede abonelerin ücrete leri sınıflarına göre 50, 30, 20 ve 8 liradan 25, 15, 10 ve 4 liraya, mübayaacıların yık ık ücretleri 50, 30 ve 20 Uradan 25, 15 ve 10 Hraya ve simsarların senevi ücretle ide 30 liradan 15 liraya indirilmiştir. İsviçreye yumurta ihracatı artırılacak İsviçre hükümeti memleketimizden it hal edilecek yumurta için 106 ton miktas rında bir kontenjon ayırmıştı. Ahiren İs« viçre ticâret nezareti bir kontenjanı bin misli artırarak 212 tona iblâğ etmiştir. Bazı İsviçre firmaları Türkofise müra caat ederek tekliflerde bulunmuşlar ve Ofisçe bu talebler ihracatçılarımıza bil dirilmiştir... Kültür işleri: Maarif memurları dün bir tophintı yaptılar İstanbul vilâyetine bağlı kazaların ma» arif memurları tarafından dün Kültür Direktörü Tevfik Kutun başkanlığı ai tında bir toplamtı yapılmıştır. Toplantı. da, kaza ve köy okullarının talebe vazi- yetleri ile, köy okullarındaki hademe kad» rosu vesair küMür işleri etrafında görü- şülmüştür. Her hafta olduğu gibi Yarın matinelerden itibaren ALKAZAR Sin-ması Mevsimin çok heyecanlı bir filmi olân Dinamit Kaçakcıları Artistler : ROLPH BYRD - DORİS WESTON Baştan başa heyecan... Esrar... dolu şaheser filme başlıyor. SE Revrü Trupu arzu ve İsrarı Üzerine ALS Mükâlemeli nüshası