28 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bene 21 — No, 7343 — Finti her yerde 5 kuruş : Mussolininin nutku her Almanya Danzig hakkında tak hilmi Roma mahafili nutkun Akdenizde bir anlaşmaya imkân açtığı kanaatinde Mussolininin Adriyatik denizine dair imaları, Polonyadan istekte bulunmuş Bu husustaki haber teeyyüd etmemekle Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yam İşleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 “beraber Polonya askeri tedbir alıyor Bir Polonya gazetesi: “Kuvve- timize itimadımız vardır. Hariçten muhayyel yardımlara bel bağlamıyoruz,, diyor Vaziyet Romanya, Almanyanın iştediği şe. kilde iktisadi salaşmaya razı olduk. tan sonra, Avrupanın şarkında tehli, ke kalmadı. Almanyanın Çek ülkesi. ni işgali yüzünden hasıl olan gergin. lik ortadan kalktı, İngilterenin, Fransa ve Sovyetlerle birleşerek, Almanyanın şarktaki akin- larını durduracak bir cephe teşkili- ne çalışmasına da lüzum kalmadı, Esasen böyle bir cephe teşebbüsü, Polonyanın itirazile ilk günden aka- mete uğramıştı. İngiltere ve Fransa, Almanyanın yeni bir hamlesi karşı- e mecbur kaldılar, rışmadıkça Roman yaya yardım edilemiyeceğini Fransız matbunti & 4 yazıyor. Zaten Ro- manya, büyük garb devletlerinin yar- dımından üm iğ içindir ki, Almanya sadi -mukaveleyi imzaya mecbur kalmıştır, Polonya iş ile o İki İyice antaşıidı ki, Fransa ve İngil- tere, ya kendilerine, yahut kendi hu- dutları olan Belçika, ve İsviçreye bir tecavüz olmadık, Almanyanın şark- taki hareketlerine karışmayacaklar- dır. Almanyanın istediği de, Avrupa- nın şarkında serbes kalmaktır. Bu vaziyet kabul edildikten #onra İngiltere ile Almanya arasında ihtilâ- fa sebep kalmamış olur. Almanya tarafından bü suretle or- tadan kalkan harb tehlikesi, Musso- lininin pazar günkü nutkundan sön- ra, İtalya cephesinde'de zail olmuş sayılıyor. (Devamı 11 inci sahifede) (AKŞAM)in yeni müsa- bakası 1 Nisanda başlıyor 3O arkadaş 300000 lira kazandı! e Hediye listesi ve tafsilât bugün 4 üncü sahifede | kazanın toprak . kaymasından | geldiğini söylemiştir. Raka serbes bi- Paris Yi (A.A) — Journal gazete sinin Londra muhabirinin bildirdiği- he göre Almanya geçen cuma günü Polonyaya bir nota göndererek Dan- zig meselesinin Milletler Cemiyetini nazarı itibare almadan doğrudan doğ- ruya iki memleket arasında halleğil. mesini istemiştir. Notada şunlar ta- Jeb edilmektedir: 1 — Almanyaya bazı haklar veri mesi, 2 — Yüksek komiserlik makamının ilgası, 3 — Polonyanın Danzig . limanın. dan istifade etmek hakkının ibkası, Ayni mubabire göre İngiltere ve Polonya hükümetleri malt ve iktisa- di bir teşriki mesainin başlıca hatla- rı üzerinde mutabık kalmışlardır. | 1 İ Üç nota rivayeti “ «Paris 21 (A.A.) — Berlinden bildi- riliyor: Almanya hükümetinin geçen hafta Polonyaya Üç nota göndererek Danzig'in Almanyaya iadesini, Oder- berg şehrinin geri verilmesini ve Po- lonya koridorundan geçmek Üzere bir otomobil yolu inşasına müsaade edilmesini istediğine dair dolaşan Şayiaları iyi haber alan Alman mah- filleri tekzib etmektedirler Almanyanın cenubunda, İsviçre hududunda Alman kıtalarının bazı hareketlerde bulunduğuna dair ve- rilen hâberler de ayn! suretle tekzib edilmektedir. (Devamı 11 inci sahifede) Yenişehirde yıkılan aparımanın yerinde henüz keşif yapılamadı Belediye fen işleri tedkik şubesi mühendis ve mimarlarından mürekkeb bir heyet seçildi, enkaz kaldırılınca işe başlanacak Dört gün evvel Beyoğlunda Yeni- şehirde Mangasar caddesinde sekiz kişinin feci şekilde ölümü ve on bir kişinin (o yaralanmasile neticelenen âpartıman yıkılması etrafında müd. delumumilik tahkikata devam edi- yor. Alınan malümata göre yıkılan apartımanda Rakadan maada diğer iki kişinin'de alâkası vardır. Raka. dün gene sorguya çekilmiş ve ifade sinde bu kazada: kendisinin -mesuli- yetini icap ettirecek bir ihmali olma- dığını; binanın sağlam olduğunu ve ileri rakılmıştır, Bina ile alâkası bulunan diğer iki kişi de sorguya çekilmek üzere aran- maktadır. Yıkıntı yerinde bir laştırılmışta nanın çürüklü; madığınım tesbiti için bu keşfin mü- keşif yapılma- İnhidamda bi- Vehassıslardan müteşekldi bir heyet z ün tesiri olup ol- | NDikikmtlerz: —————- Son felâket karşısında... Bon çöküntü faclasına kurban gidenler- den biri, zevcesine, mütemadiyen: — Bu ev çökecek.. Başka yere taşin- sak... - dermiş. O anlamış; fen adamları anlayamamış- Jar mu? İstanbulda senede bir kaç kere bu kabili facialar oluyor. Mangi evlerin otu- rulmağa elverişli olmadığını belediye mü- fettişlerinden değil, Azrali işini görüp git- tiklen sonra öğreniyoruz. Binaların hepsi- ni könirolden geçirmek için feleğin daha nasıl, ne Lürlü ihtarda bulunmasını İ bekliyoruz? Pakat asıl yapılacak şey: Çerden çöp- ten malzemeyle bina inşasını artık menet- mektir. Dünyanın hiç bir yerinde bizim şeraitle yapı yapılmıyor. Yarım milyon- dan fazla nüfuslu şehirlerde ev ve apar- tımanlar ne evsafta iseler hizimidiler de behemehal öyle olmalıdır. İnşaat işinin fen işi olduğunu nihayet anlamalıyız. İn- şant hakkındaki telâkkilerimiz ve âdetle- rimiz. baştanbaşa inkılâba muhlaçtır, Yeni kanunlar, yeni nizamlar, yeni in- pat şirketleri ile şehirlerimizin zevkini ve Kii ker üçüncü bir devletin burada yerleşmesini arzu etmediğine işaret telâkki ediliyor Roma 27 — Siyasi mahfillerin be- yanına göre Mussolininin nutku cüzi | olmakla beraber Ankdeniz anlaşma- sına imkân açmaktadır. Nutkun en esaslı noktası Fransız - İlalyan mü- nasebetlerine taalluk eden kısımdır. Mussolini, İspanya meselesinin artık iki millet arasında bir mâni teşkil et- mediğini sarahalle söylemiş ve yalnız müstemleke meselesinin halle muh- taç olduğunu ilâve eylemiştir. Siyasi mahafil, Mussolininin nut- kundan «müddeiyat» kelimesini kul- lahmağdığını tebârüz ettiriyor. Musso lini, müstemleke meselesinin mahiye- tini tasrih etmemekle beraber, iyi mas lümatlı mahafll asgari İtalyan emelle- rinin şunlardan ibaret olduğunu söy- Jüyor: 1 — Tunus İtalyanları için umumi bir statü tanzimi, 2 — Cibuti - Adiş- (Devami 11 nci sahifede) Şeker meselesi B. Şakir Kesebir muhakeme edilecek Hükümet, şark vilâyetleri ihtiyaci için Arkoz şirketin- den satın alınan Rus şekerlerinden hasıl olan 273193 lira zarar hakkındaki fezleke ve merbutatını Meclisten geri istedi — - Sekiz, şeker Ankara 27 (Teleionla) doku? sena kadar evvel mülga | inhisarı idaresince Şark vilâyetleri- nin ihtiyacı için oArkoz şirketinden külliyetli miktarda Rus şekeri satın alınmış ve bu satış dolayısile mez- kür idarenin 273,000 küsur lira ka- dar zarar ettiği anlaşılmıştı. Bunun üzerine maliye müfettişleri tahkikata * başlamışlar o ve tahkikat sırasında İnhisar idaresi meclisi idare âzaları- nın da İfadelerine müracaat etmiş- lerdi. İdarenin © zamanki meçlisi idaresi, Edirne mebusu B. Şakir Ke- sebirin riyaseti altımda Kastamonu mebusu merhum B. Hasan Fehmi, eski Beyazıt mebusu B. Şefik ve Ahmed Ağaoğullarından müteşekkil. dl. B. Şefik ile B. Ahmed Ağaoğlunun ifadeleri . müfettişleree alınmış, B. (Devamı 11 net sahifede) Eski İktısad Vekili B. Şakir Kesebir LL A TE Ni ğ UR i İl MA | İ i 21. İ | 7. j | a — Ah, ben bir erkek olsaydım, kimbilir ne olurdum...