28 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

28 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Ehlisalib Istanbulu nasıl aldı? “Kadıköy ve Üsküdar saraylarını zaptettik,, İmparator Aleksiye: “Sen bu tahtı gaspettin! çekil!, diye haber yolladık. Bizans prensini gemiye bindirerek surların üzerinde toplanan halka gösterdik Mareşal Vülehardoüin Yestanbul üzerine Haçlıların taarruzunu şöyle anlatıyor: Bütün bir gece, Ayastanafosta din. #endik. Ertesi gün 24 haziran 1203 dü. Her şeyimizi hazırladık. Silâhlarımızı kalkanlarımızı muayene ettik. Bir eksiğimiz yoktu. Tayfalar, nihayet demir aldılar. Yelkenleri açtılar. Kendimizi rüzgâ- Ta bıraktık. Cenabıhak, bize iyi bir hava ihsan etmişti, İstanbulun önü- ne doğru ilerledik. Surların, kulelerin önlerinden geçtik. O kadar kalabalık- tı ki, şehrin içinde çok insan olduğu- nu anladık. Dün gece verdiğimiz kararı değişti. rerek adaları yağmadan sarfı nazar ettik. Karşı taraftaki yakın sahile çıkmağı daha muvafık bulduk. Burada imparator Aleksi'nin bir sarayı vardı, İstanbulun tam karşı- sında Haikedon (1) denilen yere ih- raçia bulunduk. “ Kadıköy sarayı, şimdiye kadar gördüklerimizin en güzeliydi. Kontlarımız, baronlarımız, burası- ni işgal ederek bayrakIarını sarayın üstüne diktiler. Atlar karaya indirli- di. Çavuşlar da silâhlarile birlikte in- diler. Öyle ki, gemilerde yalnız tayfa. lar kaldı. Çıktığımız memleket, fevkalâde gü- zel, zengindi. Ne arasak buluyorduk, Hasad zamanıydı. Demetler yığın yi ğın duruyordu. Ne istersen al! İndiğimiz bu sarayda ertesi gün de kaldık, Üçüncü gün tayfalar yine ge- mmileri hazırladı. Binip yarım fersah kadar boğaza girdik. Burada da im- parator Aleksi'nin bir sarayı vardı. İsmi Esküter'di (2). Burada gemilerimiz tekrar durdu. Yeniden ihraç yaptık. Kadiköy sara- yında geceleyin atlarımız ve uşak- larımız karadan mesafe katederek bi- ze katıldılar, Artık bu tarafları işgal etmiş bulu- nuyorduk. İmparator Aleksi bizim bu hareke. timizi takip ediyordu. Üsküdarda bu- lunduğumuzu görünce şehirden as. kerlerini çıkardı. Boğazın karşı sa- hillerinde bize karşı cephe aldırdı. Kendi de oraya geldi. Bayraklarını diktirdi, Tamamile hazır bulunuyor. du, Haçlılar ordusu, bu Suretle dokuz gün kadar Üsküdarda kaldı. Etrafta erzak ve levazım namına ne lâzımsa hepsini tedarik ediyorduk. Karada kaldığımız müddet zarfın. da herhangi bir baskına uğramamak için fevkalâde ihtiyatkâr davranıyor. duk, Ona göre tertibat almıştık. Etrafı araştıranlar, oradaki bir da- ğın altında (3) imparatorun kuvvet- lerine rastladılar. Bunlar beş yüz sü- vari kadardı. Bunun üzerine, bir kısım askerleri. miz, greklerle muharebe için hazır. landı. Üzerlerine şiddetle hücum et- tik, Allaha şükür ki, muharebe pek ki- sa sürdü. Bizanslılar hemen sırtlarını çevirdiler. Bizimkiler onları hay uzaklara kadar takip etti. Kendilerin- den pek çok atlar, katırlar, çadırlar, bayraklar vesâir ganimetler aldılar, Muvaffakiyetten sonra Üsküdara dönen askerlerimiz selâmlanarak kar. Şılandı. Ganimetler hepimiz arasında taksim edildi, Bir gün sonra, imparator Aleksi, kontlarla baronlara bir murahhasla mektup yolladı. Lombardialı olan Nikola Ru isimli bu elçi, bizimkileri, Üsküdar sarayın- da toplantı halinde buldu. Mektubu Bonifas Monferra'ya verdi, Kumandanımız nameyi açarak he- pimize okudu. Bu mektupta uzun uzun kısımlar vardı ki, bahsetmiye- tırları okuduktan sonra, Marki, eiçi- ye dedi ki: — Senyör! Mektubun muhteviya- tam anladık. Sizin salâhiyetli bir zat olduğunuzu öğrendik. Ne söyliyecek- seniz söyleyin... Ne istersiniz? Mümessil, baronların karşısında ayakta duruyordu, Dedi ki; — Senyörler! İmparator Aleksi; «Ben bu zatların taç taşıyan şahsi- yetler bertaraf edilirse, dünyanın en mükemmel insanları olduklarını bili yorum. - diyor. Onun için hükmüm altındaki topraklara niçin geldikleri- ne mütehayyirim.» Zira, kendisi de hıristiyandır; siz de hiristiyansınız. Ve siz, mukaddes beldeyi kurtarmak üzere yola çıktınız. Şayet fakir ve muhtaç bir haldeyseniz, imparator size memnuniyetle yardımda buluna” caktır, Fakat topraklarından çekili- niz. Size zarar vermesini istememekle beraber buna iktidarı da vardır. Şa- yet yirmi misli dahi olsanız eğer is- terse hakkınızdan gelebilir. Bu sözleri söyledikten sonra, İçi- mizden Konon dö Betün (3) gerek bizlerle gerek Venediklilerle mutabık kaldı ve ayağa kalkıp şu sözleri süy- ledi: — Senyör! Diyorsunuz ki, efendi. niz bizlerin toprağınıza niçin girdi- gimizi anlamamış ve bundan dolayı mütehayırmiş. Burası onun toprakla- rı değildir. Gâsbettiği arazidir, O, Al. Jaha karşı bir cürüm işlemiştir. Bu devlet efendinizin biraderi im- parator İzak'a aittir. Onun da oğlu bizim aramızdadır. Fakat şayet Alek- si yeğenine şehri teslim ederse, biz de ondan günahlarının affını istirham ederiz. Yaşıyacak kadar bir servet alıp bir tarafa çekilir. Şayet bu zemin üze- rinde anlaşacak bir cevap getirmez- seniz bir daha yanımıza dönmek ce- saretini göstermeyiniz. Bu konuşma üzerine, elçi, İslan- bula imparator Aleksi'nin yanına döndü. Baronlar aralarında (görüşerek, prens Aleksiyi ferdası gün İstanbul halkına gösterip nümayiş yapmak ar- zunu izhar ettiler. (5) Bütün donanmayı Üsküdarın önü- ne getirdik. İçine bindik kumandanı- mız Monferra ile Venedik doju, prens Aleksiyi ortalarına aldılar. Diğer gemilere büronlar bindiler. Böylece, İstanbulun surları önün- den geçtik. Prensi halka gösterip şöyle haykırdık; — İşte, hakiki efendiniz buradadır. Öğreniniz'ki size zarar etmek için buraya gelmedik. Bilâkis sizleri koru. mak; müdafaa etmek için geldik. Başınıza geçen adam haksız yere O mevkide bulunuyor. Allah da, adale$ de bunu İstemez. O, biraderine zul- metmiştir. İmparatorunuzun gözle. rini çıkardı. Şimdi, hakiki efendiniz bu yanımızdaki prenstir, Şayet, bi- zimle olursanız hakkınızda hayırlı olur. Sözümüzü dinlemezseniz sizlere elimizden gelen fenalığı yaparız. İmparator Aleksiden korktukları belliydi. Zira şehirde hiç kimse bizim tarafımız olmak arzusunu izhar et- medi, Söylediklerimizi dinledikten sonra halk, geri çekildi. Biz de Üsküdara döndük. Ertesi gün, ibadet ettikten sonra, bir meclis akdetlik, *. Kabataş, Fındıklı ve Tophane sa. hillerindeki muharebeyi müteakip Galata kulesinin nasıl zaptedildiğini gelecek hikâyemizde anlatacağız; Yürük Çelebi (1) Bugünkü Kadıköy, (2) Üsküdar, (3) Çamlıca. (4) Conone de Bethune (5) Haçlılar, prens Aleksinin Bi. zanslılar tarafından sevildiğini sanı yorlardı. Başka müverrihlere naza- ran bu yüzden inkisara uğramışlar- dır. Üsküdarda bulundukları müddet zarfında da kimsenin gelerek prense Aârzi hürmet etmeyişine şaştılar. İsmet İnönü reyini atıyor İzmir mektupları Kültürparkta sersi sarayı yapılıyor Bu yıl bir pavyon, önümüzdeki iki yılda da diğer iki pavyon yapılacak İzmir (Akşam) — Fuar komitesi, Kültürparkta sergi sarayı binası in- şaalını ihale etmek üzeredir. Açılan eksiltmeye göre sergi sarayı binası yüz bin liraya inşa edilecektir. Bu yıl, sergi sarayının ön cephesi ile bir paviyonu yapılacak, önümüz- deki iki yıl zarfmdada diğer iki paviyon inşa edilecek, bütün bina üç | yüz bin liraya çıkacaktır. Elektrik te- sisatı ve deklârasyon işlerine ehem- miyet verilecektir. Belediye fen he- yeti tarafından sergi sarayının ma- keti hazırlanmıştır. Sergi sarayından 50 metre karelik yer, şimdiden Almanya tarafından tutulmuştur, Almanya, bu seneki fuara resmen iştirak edecek, afakat ayrıca paviyon inşa ettirmiyerek Al- man sanayi eserlerini sergi sarayın- da teşhir edecektir. rgi sarayı bik nasının inşası , zaten Külürparkta b yer az kaldığından bu sene hususi müesseseler için faz- la paviyon yaptırimıyacaktır. Mü- esseselerimiz, hattâ küçük sanalkâr- larımız, eserlerini sergi sarayı binâ- sında kiralyacakları yerlerde teşhir etmek ve satışa arzeylemek imkân- larını bulacaklardır. 9 uncu İzmir enternasyonal fuarı | afişlerinin bastırılmasına başlanmış- İ tır. Nisan ortalarında afişlerin mü- him bir kısmı fuar komitesine teslim edilecekğir. Ayrıca İzmirin ve Ege bölgesinin muhtelif güzellik ve zenginliklerini gösteren bir broşür tabettirilmektedir. Broşürde Egedeki eski medeniyet eserleri, plâjların da resimleri vardır. Türkofis teşkilâtı, dış memleketler- de fuarımız için geniş mikyasta pro- pagandaya başlamıştır. Bu yıl hariç- ten fuarı görmeğe gelecek ecnebiler, turistler ve ekspozanlar için her tür- lü kolaylıklar güsterilecekt demiryolları idaresinin yaptığı gibi Denizyolları idaresi de yolcu ve eşya akliyatında yüzde 50 tenzilât kabul etmiştir. Tenzilâtlı tarifeler, fuara gelecek- ler için geliş ve gidişte muteber ola- caktır. Bu gibi yolcu biletlerinde fo- *ograf bulunacak, fuar komitesinin vizesindern sonra avdet biletleri pâ- rası verilecektir. Ecnebi memleketlerden gelenler, | fuârı ziyaretten sonra memleketimi- zin başka yerlerini de gezmek isler- lerse yüzde elli tenzilâlu tarifeden is- tifade edebileceklerdir. Fuar için yol- cu ve eşya tarifelerinde yapılan ten- zilât 10 ağustostan 30 Iylül akşami- na kadar muteber olacaktır. Şehir gazinosu Belediye tarafından Şehir otelinin önünde Birinci Kordonda inşa edile- cek açık şehir gazinosunun tanzimi- ne başlanmak üzeredir. Açık hava gazinosu 185,000 liraya inşa edile. cektir, Şehir mütehassısı istendi Nafia Vekâleti, İzmir şehrinin Devlet | müstakbel imar plânı hazırlanırken her halde bir şehirdilik müte- hassısının omütaleasını almaklâ- zamgeldiğini belediye reisliğine bil dirmiş ve plânın, böyle bir mütalâa alınmadan belediye fen heyeti tarâ- fından hazırlanmasını muvafık bul mamıştı. Bunun üzerine belediye ro- isliği, Nafia Vekâleline müracaatla müstakbel imar plânının hazırlan ması için mütalâası alınmak üzere bir şehir mütehassısının Vekâletçe tavsiye edilmesini istemiştir. Ekmek ve süd fabrikalari Belediye, İzmir ekmek ve süt fab- rikalarını bu yıl İnşa ettirmeğe ka- rar vermiştir. Ekmek fabrikası için Sovyet Rusya, Alman ve İngiliz sâ- mayi firmalarından belediyeye tek- lifler gelmiştir. Bu teklifler tedkik edilmektedir, Ekmek fabrikası, şebir halkının ihtiyacını temin edecek büyüklükte olacağından şehirdeki fırınalr, fabri- kanın satış yerleri ittihaz edilecek, ayni zamanda pişirme işlerini yapa- caklardır. Süt fabrikasının, yağ, yoğurt, pey- nir ve sterilize sütlerini satmak için de şehrin mubtelit yerlerinde bayi- likler ihdas edilecek, abone olacakla- ra her türlü kolaylıklar gösterilecek, bütün bu işleri belediye idare ede- cektir. İzmir valiliği Vali B. Fazlı Güleç'in Bursadan mebus intihab edilmesi üzerine İz- mirde vilâyet ve belediyenin birleşti- rileceği ve belediye reisi B. doktor Behçet Uz'un ayni zamanda İzmir valiliğine tayin edileceği kuvvetle söyleniyor; İzrnirde vilâyet ve beledi. ye işlerinin birleştirilerek bir elden idare olunması, efkârı umumiyece arzu edilmektedir. Enerjik ve çok çalışkan bir adam olan, İzmirde pek çok büyük eserleri bulunan B. Behçet Ul'un bu mühim 5 —— vazifeye getirilmesi, İzmir şehri ve i vilâyet için isabet olacaktır. AKŞAM Abone ücretleri Pk i | Posta ittihadina miyan memleketler: Seneliği 3000, attı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Sefer 7 — Kasım 14i 8. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 940 1121 550 921 124 132 Va. 408 5801219 1551 1849 202 İdarehane: Babıâli civarı Acımustuk kak No. 13