21 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

21 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Hitler, Gzfenkodan İngiliz - Rumen 7 Bugünkü vaziyeti İitifakını reddetmelerini istemiş (Baştarafı 1 inci sayfada) hakkmda Alman ricalinin memnuniyet Bösterrnesi, Romanya mehafilmin nazari dikkatini celbetmiştir, çünkü Trarsilyan- Ya Mücaristanm Romanyadan yaptığı ta- *n mevzuunu teşkil eylemektedir, Diğer taraftan gene temin olunduğuna , Gafenko, Polonyanın nokati nazarı- Bi da Berline bildirmiştir. Fakat gerek in, gerek Polonya mehafili Gafenko- Bun Polonya hariciye nazırı tarafından bir vazife ile tavzif edilmiş olduğu. Dü kabul etmemektedir. * Bir Fransız gazetesinin verdiği haber Paris, 20 — Petit Journal diyor ki: *Alman ricaK Romanya hariciye nazırı âfenkodan kral Ksrola hakiki bir İn » Romanya ittifakını kabul etmemesi Ve Londre tarafından verilen bir taraflı Garenti ile iktifa eylemesi tavsiyesinde bulunmasını istemişlerdir. Gafenko çok âr davranmış ve Romanyanın AL Manya ile büyük ekonomi menfaatleri ol- Makla beraber siyasi istiklâlini tamamile Muhafaza edeceğini bildirmiştir. Resmi Alman gazetesinin makalesi Berlin, 20 (A.A) — Romanya hariciye Mazırı Gafenkonun Berlini ziyareti mlüna- sebetile «Diplomatisehe Korresponden?» ki: r Avrupanın cenubu şark'sinde, mes'ud bir irtikbalin ancak bu muntakada oturan bütün milletler arasında sıkı ve itimadlı teşriki mesal ile kabil olabileceğini inkâr edemez. Gafenkonun, Alman - Rumen iktisad an nm aktinden sonra Berlini ziya. beti bunu bir kere daha isbat etmistir. Bu cümleden olarak Macaristanın ve Bulga- anın mihver devletlerine olan dost- larını ve siyaseti hiçbir teredeilde ma- hal vermiyen Yugoslavyanın hattı hare. Ketini de unutmamak lâzımdır. Gafenko, Almanyaya yaptıı zivatetin, her iki memleketin münasebetlerin! sıkı. ve hem Almanya ve Romanya için, hem de Avrupa sulbu için feyizii ye- Dİ bir ticaret mübadelesi siyasetini temin ru istihdaf ettiğini açıkça söyl Romanya hariciye nazırı Berlinde bu- İunurken Macar devlet adamlarının Ro- mayı ziyaretleri ve Yugoslavya haricive Dazırının da birkaç güne kadar İtalyan İye nazırı ile görüşmesi isbat'r “ki, bir asırlık hatalardan sonra Merkezi Av. Yupa devletleri arasında yeni bir teşriki Mesai devresi açılmaktadır. Dünya bu hakikatleri anlamalıdır. bazı büyük dev. | letlerin Hegemonya hülyalarından vaz. Btçmeleri icab etse bile... Amerikan mil. erine uzun zamandanberi kendilerini İstedikleri gibi tensik etmek ve başkula- Mnin müdahalesini reddetmek hakkı ta. Binmiş bulunuyor. Macar başvekili Kont Teleki, Romada Yaptığı bayanatta, Macar siyasetinin baş- ka bir devlet tarafından yanlış aksettiril. mesini kabul edemiyeceğini o sarahaten eylemiştir. Tuna havzasındaki bü. #in milletlerin kendi aralarında Amerika 'swındaki devletler derecesinde dosthük Münasebetleri kurmak istediklerine şüp- yoktur. Başkalarımn işlerine, bilhassa hayat! menfaatleri bulunmadığı yerlerde karışmak #detini bırakmak istemiyen devletlerin hâlâ bulunduğuna da ke- tâ şüphe yoktur. Bu devletin reçeteleri Anl alâkadârların menfaatlerini hiç gö- N statükoyu muhafaza etmek- tedir. Bu temayüller nihayet cebren ve- Bayet altına ahmanları bile usandırır, he- bu manevralar sulu bozmak ve millet- biribirine düşürmek için yapılırsa... tecrübeleri, bu müdahele teşeb- bilslerinin hakiki hedeflerinin ne oldu. um, iş işden gecmeden, anlaşılacağı Amld ederiz ve bu teşebbüslerin sulh fa. de gayretlerinin boşluğunu anlıya- saklar ve su düşmanı olarak mütema. ortaya çıkmanın hicbir faydası ol. Miyacağını göreceklerdir.» Romanya, Fransız - İngiliz » Sovyet komhinezonu dışmda kalıyor Berlin, 20 (A A.) — Havas ajansı bil * İyi malümat alan mahfellere gö- Te Gafenkonün ziyareti o Romanyanın 1Z - İngiliz garantisine rağmen, her Ürü Fransız - İngiliz - Sovyet kombine- Yonu dışında kalmak hakkındaki nu tebarüz ettirmiştir, Alman mehfelleri Gafenko ile yapılan in neticesinden çok memnun- durlar. Bu mahfellere göre, Gafenko Ka- toviç mülâkalı esnasında Beke Romanya- İ nin bitaraf kalmak arzusunu bildirmiştir. Gene Alman mahfellerinden bildirildi. ğine göre, Alman ricali, Romanya, AL manyaya karşı hasmane addedilecek kombinezonlara girdiğ;: takdirde Alman- yanın hattı hareketi ne olacağı hakkında! hiçbir tereddüd bırakmamışlardır. Pariste endişeler Paris, W — Stefani ajansı bildiriyor: Bütün akşam gazeteleri Berlin - Roma mihveri tarafından açılan şiddetli diplo- İ matik mukabil taarruzu kaydetmekte ve bunun hedefi hakkındaki endişelerini gizlemektedirler. Temps gazetesi İtalyan- Macar görüşmelerinin ehemmiyetine işa- ret ederek bundan öyle herkesin Maca- ristanı kat'i olarak totaliter devletler ya- nında yer almış olarak addetmesi lâzım geleceğini söylüyor. Gafenko, Pazar günü Londrada Londra, 20 (Hususi) — Bu ayın B ün. de buraya muvasalatı beklenen Romanya hariciye nazırı Galenko, Pazartesi günü öğleye kadar Lord Talifaks ile müzake- relerde bulunacaktır. İki nazır öğle yemeğin! beraber yedik- | ten sonra, Gafenko Çemberlayn tarafın. dan kabul edilecektir, elere devam edile- âhare Gafenkn, krahn misafiri emeğini sarayda yiyecektir. Çarşamba cek ve bi olarak öğle Romanya hariciye nazırı, günü Parise hareket edecektir. Almanya, Romanyaya 30 senelik teminat vermiş | , Berlin, 20 (A.A.) — B. Gafenko bu ak- şam Berlinden hareket etmiştir. Söylendiğine göre, kendisi Alman rica- lile yaptığı görüşmelerden çok memnun- dur. Milli sosyalist ricali de Rorranyadan alınan teminattan aşikâr bir memnuniyet göstermektedirler, Henüz tahkikine imkân olmıyan bazı $ayialara göre Almanya iki memleket | arasındeki ekonomik münasebetlerin in- kişafını temin için Romanyaya otuz sene- Uk bir garanti vermiştir. İtalya ve Yurnslavya Londra, 20 (A.A.) — 'Times gazetesi ya- lerde İtayan hükümeti Belgrad hüküme- tini Hırvatlarla olan iktilâflarının halli- ne teşvik etmiş ve kendisine Roma İçin kuvvetli bir Yugosla ın Adriyatikte bir mesned olduğunu bildirmiştir. Gazete ilâve ediyor: Bu malümat İtal. yanın kendisine hâs bir politika güttüğü. nü göstermektedir. Pamuk” ziraatinin fenni şekil'e yaşılması için tedbirler zlındı Ankara 20 (Hususi) — Pamuk zirâ- atinin fenni bir şekilde yapılmasını teşvik için Ziraat Vekâleti yeni tedbir almış ve alâkadarlara lüzumlu tebii - igatta bulunmuştur. Ziraat Vekâletine aid eğme makine - leri bu yıl Seyhan ve Eze bölgelerinde pamuk ziraatinde (kullanılmaktadır. Vekâletin Amerikadan getirttiği yük - sek vasıflı 10 ton orijinal pamuk tohu- mu Mersir » gelmiştir. Burada dezen - fekte edilen tohumflar Malatya, Sa - karya ve Nazilli pamuk üretme mü- esseselerinde teksir edilecektir. Bu suretle Amerika hükümeti Tür- kiye Cümburiyetine bir cemile ola - rek en vüksek vasıflı tohumların gön- derilmesine müsaade etmiş bulunmak- | tadır. i Diğer raftan Ziraat Vekdleti yağ - İmur ve doludan zarar gören Seyhan ve İçel çiftliklerine saf klevland tevzia - tmdan hariç olarak ayrıca taviz sure - tile 600 ton yerli tohumu tevzi etmiş bulunmaktadır. Bu bölgede Vekâletin tohum tevzlatı bu yıl hemen hemen iki milyon kiloya yaklaşmıştır. —— — Yeni Büyük Millet Mecelisi binası Ankara 20 (Hususi) — Devlet ma - kat'i| hallesinde kurulacak yeni Büyük Mir olmadığından, let Meclisi binası çıkarık mıştır. Muhammen kıymet 5,779,659 lira olarak tesbit edilmiatir. ,. : Türkiyenin rolü Clara ön sayda) : Ecnebi heyetler Berlin, 20 — D. N. B. ajansı tebliğ eği.) Berlin 20 A.A.) — Hitler'in doğu - yor: Börsen Zeitung, Von Papenin Anka- ize inci Jaa pi ra büyük elçiliğine hakkında çun- rine çet olan ve enaz hi e pr ir memleketi temsil eden resmi misafir - Von Papen, son zamanlarda fevkalâde| İer arasında bilhassa İspanya namın# enternasyonal ehemmiyet alan bir vazi- | Alcazar xahramanı General Möscardo, feye gitmektedir. Visamira! Estrada, İtalyan ordusu er- Von Papen, eski Türkiyenin meselele. | Kâniharbiye reisi General Pariani, fa- rini bildiği için eski Türkiye ile şist milisleri erkânıharbiyesi reisi Ge- Türkiye, Atatürkün yarattığı bu mükem.| NeTal Russo, sabık Macar nazırların - mel genç devlet arasındaki farkları kav.| dan Daranyi ve İmredi, Bulgar milli zıyor: Verilen malümata göre son gün-| rıyabilecektir, Türkiye bizzat kendi kuvvetinin yarat- tığı bir eser olduğundan onun tam ve mutlak isüklâli enternasyonal kanunun esasıdır. Dünyanın mühim bir mevkiin- de oluran Türkiye bugünkü karışık vazi- yette ehemmiyetli rol oynamaktadır. Coğrafya, tarih ve kendi menfaatleri Türkiyeye, başkalarının teşebbüsleri kar- sısmda, bazı esaslı prensipler tahmil eder ki bu prensipler kendisini umumi vaziye- tin çerçevesi içinde tutmaktadır. Börsen Zeitung, Türkiyenin ihyası ese- rinde şahsi meziyetlerinin mütebariz bu- /lunduğu Reisioimhur İnönünün kıymetli arkadaşlarının, modern Türkiyenin müm- taz mümessillerinin Berlinde, Hitlerin ellinci yıldönümü merasimine iştirak et- mekte oldukarını kaydeylemekledir. (2.2) Mussolini Ruzvelte . cevab veriyor (Baştarafı 1 inci sayfada) Büna binaen bizi müttehimler sırasın- da oturtmak teşebbüsü haksız ve müda- faa edilemiyecek bir harekettir. Avrupa vaziyeti hakkında en İptidai malâmatı olmıyan bazı kimselerin diş- tükler! büyük coğraf! hatalar bir tarafa bırakılırsa dahi, on senelik karşılıklı g- ranti mekanizması bundan daha az batıl, bir şey değildir. Mussolini, teklif edilen büyük konfe- rensın muhakkak olarak akim kalacağı! ikten sonra sözlerini şu suretle bi- tirmiştir: «Malüm mesaja herhangi bir cevab ve- İ risin verilmesin Roma ve mihver politi- kasının barış ve teşriki mesaiden mülhem bir politika olduğunu bir kere daha teyiâ için zuhur eden bu fırsatlan İstifade et. memezlik yapamazdım. Almanya ve İtal. ya bunu çok müsbet delillerle isbat et- mişlerdir.» (a.a) Bone'nin sözleri Paris, 20 (A.A) — Amerikan Klüpte bir nutuk söyliyen Bone ezcümle demiş- tir ki; — Ruzvelt çok muğlâk olan beynelmi- lel ibtilâfları bir darbe İle halletmek id- diasında bulunmadan ve ani bir şiddet hareketine lüzum kalmadan bütün iyi niyetli insanların noktai nazarlsrını de- Ziştirmeye çalışıyor. Ruzvelt bütün hü- kümlerden muayyen bir müddet zarfında taarruzda bulunmamak vadini istemiştir. Bütün hükümetler, otorite ve prestijle- rinden hiçbir şey kaybetmeden bu teklif; kabul edebilirler, Rüzveltin sesi derhal duyulduğu tak- dirde, insanları boğan sıkıntı ortadan kal. Kacaktır. Amerikanın vaziyeti Vaşington, 20 (A.A.) — Hitlerin Ame- rika Relsicümhuru Ruzveltin mesajına ne vakit cevgb vereceği hakkında Berlin. de resmi bir güna mâlümat yoktur. Diplomasi mehafili, Amerika hülme- tinin, şimdiki #hval ve şersit dahilinde gefirini Berline göndermiş olan İngilte- renin hattı hareketine imtisal etmiyeceği mütaleasında bulunmaktadır. İngilterede akisler Londra, 20 (A.A.) — Akşam gazeteleri B. Mussolininin bugünkü nutkunu büyük harflerle neşrediyorlar, Gazetelerin baş- lıklarında, Mussolini'nin Ruzvelte cevab verdiği ve fakat mesajdaki teklifi kabul etmediği bildirilmektedir. Giszeteler, Mümeolininin büyük bir sü. Amerikada akisler Vaşingtan, 20 (A.A.) — B. HuH, B, Mussolininin nufcu hakkında tefsiratta » Romadaki Amerika elçi. hiçbir tebligat mevcud Dü nutkun Ruzvelin me. Sili ace yene cevab olup olma hariciye nazaretince mechul bulun. maktadır. müdafaa rüesası Yugoslav hava ordusu başkumandanı, Türkiye, Yunanistan, İsveç ve Litvanya mümessilleri bulun- m4ktadır. İngiltere ile Fransa henüz resmi heyetler göndermemişlerdir. Ma- amafih Lord Brocket ile İngiliz gene - rali Füller, Führer'in misafirleri ola - caklardır. İngiliz Kralının tebrik telgrafı Londra 20 (A.A.) — Kral, doğumu- nun 50 nci yıldönümü münasebetile ee bir tebrik telgrafı göndermiş - Görinz'in makalesi Berlin 20 'A.A.) — Alman gazete - leri bugünkü yazılarını Hitler'in 50 nci yıldönümüne tahsis etmişlerdir. Gazeteler dün Hitler'e yapıld teb - riklerin tafsilâtı Hitlerle nasyonal s0s- yalistlik başardığı eserleri anlatan makâleler'e doludur (Bastarafı 1 inci sayfada) 1 — Bir hava paktı yapılması. Buna İs- tinaden Sovyet Rusyaya, Şarki Avrups- sın bazı mıntakalarını askeri tayyare göndermek sulâhiyeti verilecektir. 2 — Romanyaya Sovyet harb malze- İ mesinin sevki, Bu malzemelerin bedeli- nin tediyesini Fransa ve İngiltere hükü- metleri tekeffül edeceklerdir. Cesaret verici cevab Londra, 20 — Times gazetesi, İngiliz - Fransız - Sovyet mukarenetirin iyi yolda ilerlediğini müşahede ederek Moskovanın Fransız - İngiliz tekliflerine cesaret ve- rici bir cevab gönderdiğini yazıyor. Daily Telegraph, Lord Halifaksın dün- kü nu'kundan İngiliz - Sovyet anlaşma- sının Asva ve Uzakşarka da teşmil edile- ceğin! istihraç ediyor. Daily Mail, Paris muhabirinden aldığı bir haberde Sovyetlerin İngiltere ve Fransadan bir Japon taarruzu karşısında yardım İstemiş olduğunu bildiriyor. İngiltere ile Çin arasında müzakereler Çarking, 20 (A.A) — İngiltere büyük elçisi Kerr tayyare ile dün buraya gel- miştir. Mareşsl Çankayşekle önümüzdeki günlerde mühim müzakerelerde buluna- cağı tahmin edilmektedir. Amerika donanması Uzakşarka gidiyor Paris, 20 — Republigue şöyle demek- tedi 60 parça Amerikan harb gemisi sefer- ber bir halde meçhul bir tarafa hareket etmiştir. Fakat biz iyi bir membadan öğ- rendik ki bunlar, Japonyanın Cenubi Çin denizinde İngiliz, Fransız veya Holanda topraklarına karşı melhuz bir hareketi- ne oralardaki filolarla teşriki mesai ede- rek mâni olmak için Pasifiğin öte ucuna gitmişlerdir. ir: İngilterede Mühimmat nezareti Londra 20 (Hususi) — Başvekil Çemberlayn, bugün Avam Katnarasın da beyanatta bulunarak, bir mühim - mat nezaretinin ihdasına karar veril - diğini bildirmiştir. Buna dair kanun Yâyihası yakındı meclise tevdi edile - cektir. Yeni nez#ret, Harbiye Nezaretine i- cab eden harb levazımı ve mühimmat temin edeceği gibi, bu levazımm ima - line mahsus iptidaf maddelerin tedari- ki ve stok edilmesile de meşgul olacak tır. Şimdi münakalât nazırı Lesiy Ber - gin, bu yeni nazerte tayin edilecektir. Bergin'in yerine ilmin getirileceği be Düz belli değildir. Hitlerin yıldönümü Völkischer Beobaheter, Mareşal Gö“ riny'in şu yâzısmı neşretmektedir; © Alman milleti bugünkü varlığını borçlu olduğu büyük adama derin hür- met ve sarsilmaz bir sedakatle ve müt- tehid olarak tazimatını bildirir. Al“ mesyayı uçurumdan ve zilletten kur « taran onun azmi olmuştur. Allmanyays yükselten o olmuştur. Eğer bugün Al manyaya tekrar dünyada ihtiram ri ve kini elde etmişse, bu, milli kuvve' 3 « rinin müessir himayesi sayesind: Bütün bunlar dünyanm en yükse a «. damı olan Hitler'in eseridir. Bize “ bancı olan âlemin hücumlarını ! sayarız. Aleyhimizde beslenen kinlar «. den bize ne, bizim için Hitler sözü lâ « zımdır ve kâfiğir. Prag'da Prag. 20 (A. A.) — Havas ajansı bidirla yor: B. Hitlerin yıldönümü Pragda könetle tes'id edilmiştir. Sabehleyin kalabalık bir halk kütleği, 15 inci asırda Almanları Prag üniversite sinden kovmuş olan Jesn Huss abidesine giderek abideyi çiçekle ( doldurmuştum Ekseri kimseler tatil günü olmasından im" tifade ederek şehri terketmişer ve bu #ua retle askeri geçidde halktan hemen hiçbi seyirci bulunmamış gibidir, Berlin, 20 (A.A.) — B. Hitler mütead did. defalar Şansölüri balkona Gi alkışlanmıştır, makalelere doludur... lk taradım hararetle alkşlanmaylını ingiltere Sovyetleri /Lord Halifaksın Lordlar kandırmıya çalışıyor | Kamarasında beyanatı. Londra 20 — Lordlar Kamarasında, ha Hiblere cevab veren Hariciye Nazırı Lord Hüm iifaks, İspanya hakkında ve bilhassa İtal « yan gönünülerinin geri alınmasındaki teah- bur, yeni İtalyan askerlerinin vürudü, Ce « | belüttarık'ıa tehdid edildiğine dair çıkan ha- berlere pek © kadar ehemmiyet verilmemeğ Mzım geldiğini İngiltere hükümetinin enik ternnsyonal vaziyet hakkındn Amerika Re « islcümhuru Ruzvelt ile yeni firirde olduğu nu söylemiştir. Halitaks demiştir ki « Eğer harb dünyayı saracak olursa, bu, biz İngilizler için, hayattan da das ha kiymetli olan mühim davaları mü- dafaz için başka bir çare kalmamış ol- duğuna delâlet eder.» Cephe, Uzakşarka da teşmil edilecek mi? 3 Tondra 20 (A.A.) — Yorkshire Posf gazetesi, mütecavize karşı teşkil edil « miş olan cephenin Uzakşarka teşmili ihtimalinden bahsetmektedir. Bu gazele, bu meselenin - iptidai bir. safhada da olsa - evvelce Çin sefiri ile Lord Helifaks arasnda müzakere e « dilmiş olduğunu ilâve etmektedir. Posta memurları Arasında tayinler Ankara, 20 (Hususi) — Postada yeni tayin ve nakilleri bildiriyorum: Aksaray merkezi 'eski şefi Sırrı İstanbul pakef posta servisi şefliğine, Balikesir merkezi şefi Tevfik Afyon merkez şefliğine tayin Tavşanlı merkez şefi Hüseyin Nazmi muamelât müdürlüğü memurluğuna, Bursa memurlarından Reşad İstanbul. i mes'ul muhasibliği memurluğuna, Tekin dağ memuru Atı? Kocaeli memurluğun Unkapanı eski memuru Clmcoz Erzurum memurluğuna, Sivas orman memuru ; bit posta işleri reisliği memurluğuna, X zarcıkta Tevfik Dinçer Islahiye muhabem re memurluğuna, Tekirdağda Mehmeğ Ali Çorlu muhabere memurluğuna, Boy. oğlu eski memüru Arif Hikmet İstanbul  posta memurluğuna tayin ve nakledi. mişlerdir. Berlin ve Romanın talebi üzerine bir İrpon filosu Akdenize geliyormuş (Baştaraf: ? inci sayfada) Paris, 20 (A.A) — Stefani ajansı bildik riyor: Fransız harbeu mahfelleri, İn ve Fransız filolarının toplanmmalasmz gezi mukabele olmak üzere Japon: 3 yanın 15. Mayısta Akdenize 35 harb gemisinden | mürekkeb bir filo göndere: yaymaktadır. a Ni