21 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

21 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF HABERLERİ Hitlerin yıldönümü Dün Berlinde 4 saat Süren muazzam | Ağrıyor bir geçid resmi yapıldı Hitler Dançig heyetini kabul etti, kendisine Dançig fahri vatandaşlığı diplomu takdim edildi Berlin 20 — Führer'in 50 nei yıldö- hümü bütün Almanyada parlak bir su- Tette tes'id edilmektedir. Berlin sokak gamal: bayraklarla ve Hitler'i gös teren muhtelif şeki! ve renkli resimler- le doludur. Saat 8 de saray pencereleri önünde Mızıka çalmağa başlamış, saat 9 da Füh Terin önünde muhafaza alayının ilk res Migeçidi yapılmıştır. Muhafaza alayı - MI muhafız polisi geçidi takibet - Miştir. Bunu müteakıb tebrik merasi- Mi başlamıştır. Yabancı misafirler, bu sabahki as- keri geçidi iki geniş tribünden seyret- mi: ir. ir. Geçidle birlikte. birçok askeri tay - Yareler şehir üzerinde uçmağa başla - Uş'ardır. Tam 4 saat süren bu geçid resmine, Motörlü kıt'alardan maaHla, Alman or- dusunun bütün teşekküllerini temsil &den 55 bin asker, alay sancaklarile iş- tirak etmiştir Hitlerin harici siyaseti kat'i olarak çizildi “Bütün vasıtalarla Komünistliğe karşi müca- | dele etmek, İspanya ve İtalya ile müşterek ve müstakar bir siyaset takib eylemek ,, Berlin 20 (A.A.) — Nacht Ausgabe Fitlerin bayramı dolayısile Von Neu - tath'ın Hitler tarafından takib edilen rici siyaset hakkında bir mülâkatını heşretmektedir. Von Neurath, Hitlerin 6 senedenberi Mütemadiyen çember siyasetine karşı muvaffakiyetle mücadele ettiğini söy- yerek diyor ki: * Daha 1933 te, Litvinof Londrada birçok devletlerle demokrasileri Al - Manyaya taarruza icbar için müzake - telerde bulunmuştur. Almanya buna Mültetler Cemiyetinden çekilmekle mu le etmiştir.» «Von Neurath Polonya ile 1934 te aktedilen dostluk muahedesi hakkında $öyle demektedir: a ,, Eğer başkalar: kör olmamış olsalar - dı bu hâdise Hitlerin niyetlerini anlat- mak için onlara kâfi gelirdi. Mezkür Mudhedeye halk kiç te taraftar değil - Ve Almanya ağır fedakârlıklar yük- Hiyordu, Eden'in 1934 te Berline yaptığı zi - Yaret bu İngiliz devlet adamının daha Ruzveli Lindbergle G .—. .. orüştü Londra, 20 (Hususi) — Sovyşt Rusya, ya ve İtalya da dahil olmak üzere Avrupa memleketlerini ziyaret €- havacılık hakkında etüdlerde bu- olan Lindberg, bugün Vaşington- Ân Ruzvalt tarafından kabul edilmiştir. velt ile Lindbergin mülâkatı hayli u- ,Zun sürmüştür. / (i Üerek, l Danziyta bir hükâmet darbesi hazırlanmış Danzig, 20 (A.A) — Denzigdeki Leh İleri, serbest şehirde bir hükümet si hakkında yabancı gâzetelerde çı- haberlerin doğru olmadığını, Polon- Ya iş Danzig arasındaki münasebetlerin Mormal bulunduğunu bildirmektedirler. Hitler, yüksek bir tribünde, ayakta olduğu halde geçmekte olan bütün kıt'aları selâmlamıştır. Doğum yıldönümünün münasebetile Hitler'e binlerce heğiye gönderilmiştir. Nari partisi de, Büyük Frederik'in elile yazılmış bazı tarih! omektubların bir koleksiyonunu Hitlere takdim etmiş - tir. Berlin 20 (A.A.) — Hitler bugün geçid yerine gitmeden önce Danzig'de- ki milli sosyalist âefi Forsteri ve Dan - zig hükümeli azasını kabul etmiştir. Forster, Führere serbest şehrin fahri vatandaşlık diplomunu takdim ede - rek, bunun Danzig şehrinin büyük minnettarlığını arz için olduğunu, ge- çen 20 yıl zarfında Vistül mansabının önkarakolu vazifesi gören ve Alman mahiyetlerini muhafaza etmiş bulu - nan Danziglilerin Führerin bu Vatan - daşlık sıfatını kabul etmesile bahtiyar olduklarını bildirmiştir. | (Devama 11 inci sayfada) © zamanlarda bite iyi niyetler besle - mediğini isbat eylemişti. İngilterenin hakikatte istediği bizi çember içine al- mak için birçok taraflı muahedeler ak- di idi. Hitler, buna 1935 Martında Alman - yanın askeri hürriyetini ilân etmekle mukabele eyledi ve bu suretle de Al - manyanın diplomatik vaziyetini kur - tardı. Müteakıben Von Neurath, 1935 Mar tında Hitler'in Rayiştağ'da ileri sürdü ğü 13 prensipi hatırlatarak şöyle de - mektedir: Eğer diğer devletler Hitlerin bu tek liflerini kabul etmiş olsalardı dünya - yı birçok endişelerden, sıkıntılardan kurtarmış olurlardı. Halbuki aksi ya - pıldı. Fransa, Moskova ve Pragla itti- fak eyledi. Şimdi Hitler harici siyasetini kat'i olarak çizmiş bulunuyor: Her tarafta ve bütün vasıtalarla komünistliğe kar- şı mücadele etmek ve binaenaleyh İs - panya ve İtalya ile müşterek ve müs - takar bir siyaset takib eylemek. Balkan Antantı Konesyi Toplanıyor Bükreş, 20 (Hususi) — İyi haber alan bir membadan öğrenildiğine göre, Bal kan Antantı konseyi önümüzdeki Mayıs 17 de toplanacaktır. Romanya hariciye nazırı Gafenkonun riyâsetinde cereyan edecek olan bu top- lantının yeri, henüz tayin edilmemiştir. Ticaret gemilerinin gaze karşı korunmasına dair nizamname Ankara 20 (Hususi) — Hava tanrruz larına karşı korunma kânununun 12 pci maddesine göre hazırlanan ticaret gemilerinin gaze karşı korunmasına! dair nizamn#me Heyeti Vekilece tes -| dik edilmiştir. Fransada yeni Mali tetbirler Paris, 20 (A A.) — Yarın saat 16 da E- lize de mühim bir nazırlar konseyi top - lanacak ve mühim kararlar Cümhurrel- sinin imzasına arzedilecektir. Alınacak mall ve ekonomik tedbirle- rin şimdiye kadar alınanlardan çok daha geniş ve ehemmiyetli olacağı zenneğil- mektedir. Bu tedbirler Fransaya vaziyetin icab ettirdiği teslihat masraflarını karşılamak imkânını vereçek ehemmiyette olacaktır. Yeni kararnameler Cumartesi günkü resmi gazetede intişar edecektir. / Tenim Yugoslav Müzakereleri Venedik, 20 (A.A) — Cumartesi sabahı Venediğe gelecek olan Yugoslavya hari- ciye nazırı o Marköviçe > Yugoslavyanın Roma elçisi ile kalemi mahsus müdürü ve İtalyanın Belgrad elçisi refakat ede- cektir. Nazır, Venedike ihtimal töyyare ile gelecek olan Kont Ciano tarafından istasyonda karşılanacaktır. Alman filosu gece Atlentik Olkyanosuna açıldı Londra, 20 (Hususul) — İspanya sula- rında manevra yapacak olan Alınan do- nanması, bu gece Duver önünden geçerek Atlantik Okyanusuna açılmıştır. Alman donanması 40 cüzütamdan mürekkebdir. Diğer taraflan, manevra yapmak Üze- re Garbi Atlantikte toplanmış olan 126 ”” parça Amerika harb gemisi, evvelce b dirildiği veçhile bugün Pasitikteki “üsle- rine hareket etmişlerdir. İngilterenin Akdeniz donanmasına men sub bir kruvazör ve iki muhrib de tekrar bugün, Maltadan Cebelüttarıka gitmiş lerdir. Bulgaristanın dış vaziyeti Sofya, 20 (A.A) — Havas: Köşeivanof tarafından dış vaziyet hakkında bu sa- bah yapılan beyanat parlamento mahfel- lerinde çok iyi 'bir inlıba tevlid etmişti Hükümetin yabancı memleketlere hiçbi İ taahhüdle bağlı olmadığı hakkındaki te-| çi minat bilhassa muhalefet üzerinde bir ya- tışma hâsıl eylemiştir. Muhalefet mahfel-| lerine en ziyade huzur veren şey, hükü- mete meclise sormadan gizli anlaşmalar akti salâhiyetini veren 17 inci maddeden istifade edilmiyeceği hakkındaki O beya. natlır. Filhakika Köseivanof, hükümetin, bazı mühim kararlar vermeye mecbur kaldığı takdirde, meclisin tavsiyelerini gözönünde tutmaktan hal; kalmıyacağım bildirmiştir. Şehinşah dün ecnebi heyetleri kabul etti Tahran, 20 (A.A) — İtalya, Türkiye, Mısır, Afganistan, Fransa, Norveç ve Finlandiya heyetleri dün sabah Majeste Şehinşah tarafından kabul edilerek iti- mad mektublarını takdim etmişlerdir. Heyet arası birer birer Şehinşaha takdim edilmiştir. Bu heyetler müteakiben veliahd tara- fından kabul edilmiş ve hükümetlerinin gönderdiği düğün hediyelerini vermiş. lerdir. Papanın mümessili de veliahdi ziyaret &derek Papanın gönderdiği hediyeyi tak- dim eylemiştir. “Tahran, 20 (A.A) — Fransız bahriye heyeti de dün Tahrana varmıştır. "Tahran, 20 (A.A) — Pars ajansı bildi. riyor: Lord Athloneun başkanlığındaki İngiliz fevkalâde heyeti dün saat 1130 da tayyare ile Tahrana gelmiş ve Altes Şahpur Ali Rıza ile harlelye nazırı tara. fından karşılanmıştır. | alınması kı (Jar. Yeni tesekkül eden bu kabine, şimdi, Buhran karşısında Fransa Suriyedeki siyasetini değiştirdi İstiklâl muahedesinin tasdiki lehinde cereyan gittikçe kuvvetleniyor Şam, 14 (Hususi muhabirimiz yazı- yor) — Avrupa ahvalinde vukua gelen mühim tebeddüller, burada büyük akis- ler yaptı. Bu akislerin Suriye hayatı ü- zerinde mühim tesirler yapabileceğini tahmin etmek yanlış değildir. Her şeyden evvel Fransızlar tarafından Suriye ve Lübnanda alınmakta olan â8- keri tedbirleri zikredeyim. Geçende de bildirdiğim gidi, Fransızlar, hinihacette. bütün Suriyeyi değilse bile, Lübnanı ol- sun müdafan için tahkimat yapmaktadır- lar, Bundan başka, Fransadan ve Afrika- dan getirdikleri yeni kuvvetlerle levante ordusu dedikleri işgal ordularını takviye ediyorlar, Akdenizde zuhur edecek bir harbin Fransa ile Lübnan ve Suriye arasındaki muvasalayı uzun müddet keseceği şüphe- siz olduğundan Fransız kumandanlığı bu- ralarda uzun müddet askeri takviye kıta- &tı ahmaksızın yaşamak inecburiyetinde kalacağını hessb ettiği gibi yiyecek teda- rikinde de büyük müşkülâta uğrıyacağını biliyor. Bunun için gerek ordunun, gerek halkın faşesine yardım etmek üzere 7a- hire ve #onserve stokları mek maksadile mühim (tedbirler t, asıl mühim olan hareket, siyasi »t sahasındadır. Avrupa işlerinin çok karışması ve Akdenizde bir harb çık- ihtimalinin çok kuvvetle gözönüne yeti, Fransızların Suriye meselesinde siyasetlerini değiştirmelerini mucib oldu. Yakın zamaba kadar Suriye. hir istekletinden herhangi birini kabul etmek şöyle dursun, bilâkis onu kat'i su- retle pürçalamaktan ve Şam hükümetini "k edilmesi gecikmiyeceğinden bahsetmeğe basladı, Bu arada. Şamda, bitaraf Eyüb Buharinin riyaselinde bir de kabine teşkilini Fransızlar kolaylaştı müzakere yolile Fransa (le anlaşmaya muvaffak olacağını söylemeğe başladı. Diğer taraftan Piriste de değişen bir hava var. Halk cephesi hükümetlerinde hariciye nazırlığı yapmış olan o Delbos, Suriye istiklâli muahedesinin şimdiye kadar tasdik edilmemiş olmasına karşı) şiddetli bir mücadeleye girişmiştir. Bu muahedenin biran evvel tasdik edilmesi lehinde açılan bu mücadelenin pek çok| taraftar kazanacağı ve nihayet Suriyenin d in kabul edileceği hakkında Şamda büyük ümidler peyda ol- muştur, Her ne kadar Akdeniz Cemiyeti ismini taşıyan ve Fransanın en müfrit fada) Sebal:tan sabaha: © “Mecnunane yarış, nasıl durdurulabilir? ee e ir Fransız gazetesi o«Felâkete doğru» başlığı altında siyasi durumu şöyle anlatıyor: «Bundan böyle diktatörler için mecni- nane yarışlarını durdurmak bir hayli zordur, Çünkü bunlar, bir sinema temsi- Dinin başlangıcında, aktünlite filmini gös terdikten sonra asıl halkın seyretmek için geldiği büyük filmi göstermek İste- miyen bir sinema müdürü vaziyetinde bulunuyorlar. Ya halkın parasını geri vermek, yahud da sinema salonunun tah. ribine razı olmak lâzım. Milyonlarca in- sana senelerce heyecan ve mahrumiyel tahmil ettikten sonra hattı hareketlerinin İhem müsbet vesikası, hem de bir mükâ- fatı yerine geçecek olan büyük macerayi tahakkuk ettirmemek nasıl olur? Maamafih Rooseveltin mesajı bu mecx Dunane yarışı durdurmak için pek güzel bir vesiledir. Acaba Her Hitler yirmi 80 kiz Nisan için toplantıya çağırdığı Rayhış- tag önünde bu fırsattan istifade edecek. midir? j Roosevelt'e karşı «evet, demesi pek beklenemez. Fakat «hayır» diyecek yerde «hayır, çünkü» şeklinde bir cevab verme- İsi mümkündür. Yeni kapıyı açık bırske- mak ve konuşmak., ve böylece dövüşmek» ten kaçınmak, Maamafih mihver matbuatı mütecaviz vaziyelini aynen muhafaza etmektedir. Hattâ Roma matbuatı, Berlinin dün yap- tığı gibi, lisanını tahkir edecek kadar U zatıyor. Halbuki ilk çarpışmanın harb sahnesi- ni teşkil edecek olan İtalyanın gözü ka- palı bir dünya harbine sürüklenmesi iti. zar kabul eder şeylerden değildir. Berlinin bu mesaja karşı gösterdiği ka- bul şekli, İngilterenin Rusya ve Türkiye ile ya; kta olduğu müzekereleri hız- landıracaktır. Ayni zamanda bu devletin. mühim askeri tedbirler ahmakta olduğu da görülmektedir. İngilterenin alabilece-' © ği en mühim karar, taraftarlarının her- gün bir parça daha arttığı görülen «mec buri hizmet» usulünü kabul ve tatbik et. mesidir. Harbe hazır olmayı ilân etme. nin kâfi olmadığı anlaşılıyor. Bütün bir Taymis nehri boyunca «hazır olalım, ha- zırız» gibi levhalar asmakla iş bitmiyor. Tayyare, gemi ve bilhassa asker bakımın. dan da hazır olmak lâzımdır.» Fransız matbuatı, umumiyetle vaziye- *i, bugün, böyle tasvir ediyorlar, Selim Ragı Vali aliil Ankara 20 (Hususi) — İstanbul Va- lisi Lütfi Kırdar geldi, temaslarına baş» 1adi Evlenmek, ayrılmak Adliye Vekâletinin noterlere gönderdiği sirküler müh'm bir içtimal derd" kurcalamış oldu. Medeni kanınumuz? birden fazla kadınla hayat arkadaşlığı etmiye müsaade etmez. Bütün medeni cemiyetlerin nizamı da budur. Fikit seviyesi kemalini bulmuş insanlar içi yoktur. Fakat bazı ahvalde öyle zaru çerçevesinde yer bulunamaz, Mes'ud calığın bazan tahammül edilmez bi m bunun aksini düşünmiye de imkâp retler hasii olur ki bunlara kanunun bir istikbal ümidile başlıyan karı ko işkence helinde tecelli ettiğine şüphe yoktur. Bu gibi ahvalde erkek içtimai vaziyetini, mali kudretini hesab ederek talihini bir ikinci münasebetle tecrübe etmek istediği zaman önüne bir çok kanuni müşküller çıkar. Fakat zaruretler her müşkülü yenecek çare ve ter » birler doğurduğu için bu ihtiyaca da edilecek mukavele ile birleşmek, imkân bulunmuştur. Bunun ahlfki tarafını münakaşa etmek manasızdır. Kanuni tarafı ise sadece bir muvazaadır. Yalnız böyle muva zaalı münasebetler tabif şekilde kalmaz, Araya çocuk, ölüm ve miras gibi hâdiseler karışır. İşte böyle vaziyetler mu » vezaayı da, noter mukavelenamesin! de altüst edebilir. Çünkü artık söz kanu. nundur, Bu mühim noktayı düşünen Adliye Vekâleti noterlere bu şekilde mu, kavelenameler yapmak için müracaat edenlere karşı müteyakkız olmalarını emretmiştir. Vekâlet endişesinde haklıdır. Yal rılmayı tam bir inzibat altına alabildiği ve ferdlerin hürriyeti ile cemiyetin hukuku arasında nâzım vazifesi görebildiği de iddia edilemez. Vak'alar, hâdi. nız medeni kanunumuzun evlenme ve ay. seler bu hususta bize kâfi kanaat vermiştir. Şu halde kanunun evlenme ve boşanmayı güçleştiren maddeleri üzerinde durmak ve ahlâk kanununa aykırı hareketleri önlemek için evlenmeyi mak faydah olur fikrindeyim.. olduğu kadar ayrılmayı da kolaylajtır» OB zir gam CAKİ” Noterde tanzim