23 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

23 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sayfa — —— Fotoğraf tahlilleri İSLER A ze 3 Gİ Olduğundan fazla görünen | Yapacaklarını belli etmiyen bir tip bir tip Ankaradan Al Okuyucu- İlarmızdan RH. Sa- ger karokterini s0- ruyor” İ Şöhreti ve gös - terişı sever, konuş kan ve sokulgan Bareketleri var - dır, Münakaşa ya- (parsa da işi müca- 'deleye vardırmaz. (Gürültü ve kavgacı olmaktan ziyade an- Jotoğrafının tahli. İlini istiyor: lık vardır. Herkese açılmaz, çok ko. nuşmaz ve yapa - caklarını belli et mez. Parasını ida - reli kullanmak iş - ter. İşinde geri kalmamak için çalışmak - Til ve hareket « lerinde ihtiyatkâr SON POSTA Hergün: Bir dostumun mektubu (Baş tarafı 2 nci sayfada) Salisen, bugünkü dünyanın birbirlerile çarpışacak kuvvetleri arasında bugünkü Türkiye, her Iki tarafın da en evvel ve en sonra yardımını istiyecekleri tek WWia- raf bir kuvvettir. Biz bu kuvveti evvelâ Türkiyenin, sonra da dünyanın sulhünü muhafaza için kullanmaya azmetmiş ol- duğumuz için, ne bir tarafın,me de diğer tarafın politikasına alet olmak hatırımız-| 1“ ç dın re Bizim bütün iddialarımız.| Yeni İtalya, geniş tasavvurlar ve di- hududlarımızın içindeki huzur ve sükü-| Namik usullere ehemmiyet veren mem nu, yükselen refahı muhafazadan ibaret |lekettir. Siyasetinin o mülhem olduğu olduğu ve hiçbir sertüzeş peşinden git-| uh budur. Şayed harb olursa, ona ver- memeğe münhasır bulunduğu için. Tür-|mek istiyeceği şekil kendi tabiyesi - kiyenin kuvvetlerini dalma sulh için kul-|dir. Cür'etkâr ve faal olmasını iltizam lanacağız. Fğer bu kuvvet, dünya sulhü-| edecek ve Akdenizde hedeflerini te - Bir Fransız askeri mütehassısına gö- laşmağa mütemayildir. ten yorulmaz. XXX EN Çalışkan ve intizamı seven / Kendini meydana vurmıyan bir talebe bir tip : Okuyucu larımızdan Necati Ankaradan He sün Rıza Kâhya - a Dbğlu © kareklerini | karakterinin tah - goruyor: Üilini istiyor: Yaşıma mahsuş Birdenbire ken- çlddiyetl o vardır. dini meydans vur- İntizam kayıdla - maz. Sözleri ekse- rma riayet eder riya manalı ve tok Çahışkanlığı etrafı olur ve bu hal kar. şısındakilere te - sir eder. Bu yüz - den mücadelelere ve münakaşalara kat - lanmak zorundadır. Kederlerini ve se - vinçlerini kolaylıkla belli etmez. Akk Çahuk kızın caymak kaydile İstanbuldan Ke- mal, tuttuğu işte muvaffak olup o- lamıyacağını 40 - Tuyor: Başkalarına min net etmekte müs. * tağni davranayım derken çabuk kı - nim teveccüh ve #auhabbetlerini de- vet eder. Gügültü ve patırtı yaparak de- İ, yavaş yavaş konuşur ve meramini karşısındakine etraflıca anlatabilir. Ak4 Yılmamak kaydile ,Okuyucu- Tarımızdan Emin, muvaffak olvp o - Tamıyacağını 40 « ruyor' Muvaffak olmak çin hangi mevzu seçilmişse, muh. #emel ( zorlukları Karşısında yılma zıp caymakla ve mek ve her defası sık sık iş değiştir. için dilekleri hamlelerle takviye elmek-| mekle muvaffakiyet yollarını İs muvaffak olmak datma mümkündür. | mak lâzımdır. Daha girgin olmak kaydi.e m lek Nevşebir- İçi dışı bir tip den Mehmed mu Bursadan Meh » tıkama - vafjak olup olanin med fotoğrafının yacağını soruyur! tehlilini istiyor: Hayatın RA . Herkesle iyi ve Yarına uymakta ği silen kendini kasmak 22 vi Kederleri üzerine pek mal etmek is- temez. Az da ka - gin ve becerikli zansa Okanaatkâr rrinmas lâzımdır. | halleri vardır. ( Pars transatlantiği battıktan sonra | beblerini uzaklaş tırabilir, Daha gir- 2 nün devamına da yardım edebilirse ne JA. Edemezse, onu kendi sulhümüzün kâfi bir garantisi olarak kati bir kifa. yetle kullanabiliriz. * Daha pek çok sebeb sayabilirim. An- cak bunların bir kısmından sözü uzat- mamak İçin vazgeçiyorum; diğer bir kıs- mını da açık olarak mütalea etmemek müreccah bulunduğu için mesküt bıra- kıyorum. Yalnız hülâsa ve netice olarak şunu söylemek isterim ki, vatandaşları- mın dünya hadiselerine tam bir huzur ve emniyetle bakmaları ve birkaç defa söy- lemiş olduğum gibi, geceleri ralfât rahat uyumaları, gündüzleri de mükemmelen çalışmaları lâzımdır. Yeryüzünde hiçbir memleket yoktur ki Türkive kadar rahat uyumak vaziyetinde bulunab'isin. Türk sulhünü ne münferiden, ne de dolavısile tehlikeye koyacak hicbir sebeb, hiçbir dünya ve politika #mili yoktur. Belki bir gün gelir, Türkivenin de silâha davran- ması icab eder, Fakat, buründer hem cok uzaktayız, hem de n günün tayin ve tesbiti Türkiyenin kendi kafası ve kendi hesabile yapılacak bir işdir. Aramızda dalâlet ve fesad tohumu ek- weğe çalışanların da bulunmasına rağ. men şuna çok kwrvvefle kanlim ki Türki. ye maddt kuvvet bakımından da, manevf Utihad kuvveti bakımından da her türlü taarruzlara hedef, yahud her türlü enter. naşyonal ovunlara alet olmaktan cak w- zaktadır. 'Türkive akıllı. şuurlu, kuvvetli! bir sulh memleketidir. Böyle de kalacak- tır; çünkü böyle kalabilmesini mümkün kılacak bütün şartlar, bizim içimizde bol bol mevcuddur ve bunların hepsi de ser- bestçe hükümlerini fera ediyorlar, Yalnız bana mektub yazan dostum de- il bütün okuyucularım bü satırların sa- mimiyetine inansınlar, çünki, ben, bü- tüm hesablarımı yaptıktan sonra vaziyeti tamamen ve synen böyle görüyorum. Muhittin Birgen Beynelmilel #skeri tabubet ve ecz*cılık kongresi Onuncu beynelmilel askert tababet ve eczacılık kongresi Mayıs ayı zarfında Va- şingtonda toplanacaktır. Bu kongreye! Gülhaneden Profesör Dr. Bürhanettin Os. | man Tugan ile Mili Müdafaa Sıhhat İş- leri dairesi hıfzıssıhha mütehassıs Dr. A- rif Anal, hükümetin resmi delegeleri gı. fatile iştirak etmek üzere Amerikaya ha- reket etmişlerdir. Yugoslavyadaki demiryol kongresi nihayetlendi Beynelmilel katarlardaki vagon rolma- min edecek bir vasıta olabilmesi ve bü denize hâkim noktaları tutabilmesi için elinden geleni yapacaktır. Şarki Ak - denizde, bu hedeflerin Şimalde Adalar denizi, Cenubda Tunus ve Mısır çok muhtemel olduğu gibi Arnavudluk ve Bingazi istikametlerinden yapacağı iki taraflı taarruz İle aklına koyduğu he - defleri elde etmeğe teşebbüs edecek - tir. Makul bir faraziye olmak hududu - nu geçmiyen bu ihtimal karşısında Bin gaziden gerek Tunus veya Mısır, veya her ikisine birden yapılacak bir taar - Tuzun re derece muvaffak olabileceği- ni bugünkü şartlar içinde gözden ge - çirmek mümkündür. Vaeziyet icabı, ortada gafil avlanabi - lecek bir hedef yoktur. Haftalardanbe- ri Akdenizin üstüne faşizm yığdığı tehlike bulutları Mısırda olduğu ka - dar Tunusda da iedb eden tedbirlerin alınmasına imkân vermiştir. İtalyanın askeri tedbirlerine ve Libyaya yolladı- ğı takviye kuvvetlerine mukabil Şark- ta ve parbda mukabil tedbirler alın - mıştır. Mısır kuvvetleri hududa yol - landığı gibi Filistindeki İngiliz kıt'ala- rı da Mısıra nakledilmiştir. Tunus ise gahillerini tahkim etmiş, müstahkem mevkilerine düzen vermiş, ihtiyatları - nı toplamıştır. O suretle ki Mısır arazisine girebil - mek yüksek bir müc#deleyi (kabule mütevakkıf olduğu gibi mükemmel su- rette zırhlanmış olan Tunus da kara - dan ve denizden her türlü hücum te - şebbüsüne meydatı okuyacak mevkide- Bu suretle tanzim edilmiş olan mu - kavemetleri kırmak için hiç olmazsa İlalyan yüksek kumanda heyeti kuv - vetce acaba icab eden tefevvuku haiz midir? Karşılıklı kara kuvvetlerine baka - rak ve İtalyanın girişeceği teşebbüsle- ri göz önünde tutarak buna halır diye cevab verebiliriz. Bugün bu kuvvetle- rin miktarı (120) bini bulmaktadır. Dörtte biri müstemleke askeri denilen muhtelit cüzütamlardan mürekkeb o - lan bu kuvvet, mütebaki kıt'alarla İ - talyanın ilk sademe ve mishevra kuv - vetini vücude getiriyor. (o Müstemleke askerinden gayri olan (kuvvetler iki kolordudur ki tamamen motörleştiril - miştir. Kudretli modem ve bol bir malzemeye maliktir. Çok süratle hareket edebilir ve çöl NİSAN 22 İtalya, bir Akdeniz harbini kazanabilir mi? Akdeniz davasının, donanmaların müdahalesi olmadan halledilmesi mümkün müdür ? Yazan : Fransız Generali Katru ikliminin bütün icablarına alışlındır. Bu kara kuvvetleri ile beraber tak - riben (200) kadar tayyare vardır. Mey danları çok muntazamdır. Benzini meb zuldür. Şu vaziyete göre kara kuvvet- lerinin kifayetsizliğine » mukabil hava kuvvetleri faikiyeti haizdir. İtalyanın bu vaziyette Tunusa ta - arruz etliği kabul edilecek olursa, Mr- sır için ayrılacak ihtiyat kuvvetleri ve dahili asayiş için ayrılacdk cüzütamlar haricinde "Tunus için 70 - 80 bin kişi - lik bir taarruz kuvveti ayırmak ” dır. Çok faik bir hava kuvvetin ” zaheretile dahi olsa, böyle bir - büs #kim kalmaya mahkümdur.Bu ha- kikati İtalyanlar da anlamış olacaklar ki Tunusa karşı olan O tasavvurlarını Mısıra tevcih etmek ister görünürler. Tunus hududunda yapılan İtalyan tah- kimatı bunu gösteriyor. Buna mukabil, kudret ve manevra kabiliyeti yüksek motörlü fırka grup - larile yapılacak bir taarruz Mısır cep- hesinde hedefine ulaşabilir. Tunus hu- dudunda olduğu gibi muhtelif müs - tahkem hatlara istinad eden kademe - li ihtiyatlarla karşılaşmak (tehlikesi yoktur. Müsgid görünen bu ahval bir harbin başlangıçta İtalyan yüksek kumanda beyetini Mısıra karşı bir ta- arruz icrasına sevkedebilir. Ve vere - ceği neticeler mühimdir. Çünkü tabi - ye bakımından Süveyş kanslınm zap - tını intaç edebilir. Bunun da ne büyük bir hadise olacağı meydandadır. Fakat bu muvaffakiyetin değişmez bir vakıa hali- ni alabilmesi için ta#truz kuvvetlerile gerisinin muvasalası (o kesilmemek ve "Tunus istikametinden gelecek bir ta - arruz önlenmek ( Jâzumdır ve bilhassa İtalyanın Bingazi ve Trablus ile olan muyasâlâsma hakim bulunması şart - tır. Bundan yüz kırk sene (okadar evvel .Abukir harbini kaybeden bir fatih Mı- sırı elinde tutamamıştı. (o İtalya ondan daha müsaid bir netice elde edebilir mi dersiniz? Romadan yükselen bazı mağrur gesler bir deniz harbine meydan kal - * madan davanın halledileceğini, çünkü İtalyan tayyare ve tahtelbahirlerinin denizleri tamamen emniyet altına ala - caklarını ilân ediyorlar. Fakat dünya - nın kuvvetli donanmaları bu görültüye pabuç bırakmıyorlar. Biliyorlar ki ellerindeki kudretli ve- saitle denizlerin hakimiyetini ergeç te- min edeceklerdir. Ve o zaman, başlan- gıcn muvaffakiyetleri ne olursa ol - sun, İtalyanın bütün teşebbüsleri ta « mamen harab olacaktır. Müstakbel Akdeniz harbi hakkında Fransız generali Katru'nun fikri bu - dur. Ti CC Tayyare kaçak davası) Tayyare kaçakçılığı hadisesinde evrak sahtekârliğından suçlu Hariciye memurlarından Ruhinim muhakemesi ne başlandığını yazmıştık. Yukarıda- ki resim, muhakemenin bir safhasını göstermektedir. Yoda bir lira verip siz de üye olunma! telgraf haberlerimizde bildirmiştik. Yukarıdaki resim, vapurun son vaziye- tini göstermektedir. E