25 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

25 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Nisan 25 yapılarak 240 memur çıkarılıyor Kadro harici kalacak memurla'dan tekaüd'ük müd- detini dolduranlar tekaüde sevk ve diğerleri bilâhare başka vaz'felere tayin edilecek LERİ Er” Belediyede 100 bin lira tasarruf | Sirketi Hayriyenin bir vapuru kaza Tramvay, Tünel ve Elektrik işletmele- atlattı İ rinin Belediyeye verildiğini ve bu idare- Evvelki akşam Boğaziçinden Köprüye |lerin Belediye tarafından işletilmesinin gelmekte olan Şirketi Hayriyenin 52 nu-| karar altına alındığını dün yazmıştık. maralı vapuru bir kaza geçirmiştir. Saat| AÂmme hizmeti şirketlerinin millileşti. 7,30 da Sarıyerden kalkan ve çok kala- İrilmesi takarrür ettikten sonra İstanbul- balık bulunan vapur, Bebek önlerine gel-|da ilk olarak Terkos Şirketi satın alın- diği sırada pervanesi bir şamandıraya ta-|mış ve bu idare daha evvel Belediyeye « Belediyede kadro harici bırakılacak tısad İşleri Müdürlüğü kadrosunda vazi- memurların sayısı 80 den 240 a çıkmıştır. fe alacaklar ücretle çalışacaklardır. On Bu maksadla bir D setveli hazırlanmak- ta, yeni kadroda vazife alamıyacaklar bu D cetvelinde gösterilmektedir. Vali İs- tanbula döndükten sonra D cetvelinin hazırlanması tamamlanacaktır. Kadro harici kalan memurlardan tekaüdiye müddetini dolduranlar tekaüd edilecek, kanunen tekaüdlük müddetini doldurmı- yanlar, bilâhare birer vazifeye tayin olu- nacaktır. D cetveline ithal edilenler ev- velâ iki ay açık maaşı alacak, müteaki- ben yarım maaş almakta devam edecek- lerdir. Bazı memuriyetler maaştan ücre- te tahvil olunacak. o vazifeyi görenler is- terlerse ücretle çalışacak, istemiyenler başka vazife temini çarelerine baş vura- caklardır. ,, Yeni kadroya göre Belediye İktısad İş- leri Müdürlüğünün kadrosu otuz me- murdan on beş memura indirilecek, dün de yazdığımız gibi İktısad İşleri Müdür Muavinliği lâğvolunacaktır, Belediye İk- beş memurluk Belediy: İktwead İşleri Müdürlüğü yeni kadrosunda, üç memur Turizm şubesinde, beş memur müstehde- min şubesinde, diğer yedi memur diğer işlerde vazife alacaktır. Mlurakıblara kon- trolör adı verilmektedir. Levazım Müdürlüğünün kadrosu yedi memura Mmdirilecek, zat işlerinden üç ve istatistik işlerinden bir memur” kadro ha- rici bırakılacaktır. Diğer müdüriyetlerin yeni kadroları da hazırlanmış gibidir. Diğer taraftan haber aldığımıza göre yeni kadroda memüriyetleri lâğvedilmek surefile açıkta bırakılacıklar şimdiden alâkadarlara baş vurarak bu hareketin doğru bir hareket olamıyacağını, kendi- lerinin mağdur bırakılmaması için terti- bat almmasını ileri sürmektedirler, Kadro harici bırakılacak memur maaş larından yapılacak tasarruf senede yüz bin lirayı geçmiyecektir. m Şehir işleri: Binaların methalleri yaya kaldırımına tecavüz etmiyecek Bundan sonra yapılacak yollarda bi- nalarm methal merdivenlerinin yaya' kaldırıma tecavüz etmemesi temin e - dilecek, bu zamana kadar yaya kaldırı- ma tecavüz eden methal merdivenleri- nin kaldırılmasına çalışılacaktır. Yangın vukuatı itftsiyeye sür'atle bildirilecek İtfaiye teşkilâtı yangın vak'aların - dan yangın kulesi vasitasile haberdar edilmektedir. Bundan sonra mahalle bekçilerinin kontroğerini sıklaştırdrak yangınları kuleden evvel haber alma. larını ve bu suretle yangından itfai - yenin süratle haberdar edilmesinin te- mini kaymakamlardan istenmiştir. Bir otomobil kazası Dün Tophanede Askeri Dikimhane önünden geçmekte olan askeri malül - lerden Mehmed Ali isminde bir zata şoför Hüseyinin idaresindeki 1532 nu- maralı taksi çarpmış, vücudünün muh- telif yerlerinden yaralanan Mehmed Ali Beyoğlu hastanesine kaldırılmış - tır. Müteferrik Avrupa hattında trenlerin seyir müddetleri kısaltıldı 15 Mayıstan itibaren tatbik edilme - si kararlaştırılan Avrupa hattı demir- yolları yeni hareket tarifesi tesbit o - lunmuştur. Yeni şekle göre, Avrupa hattınm hududlarımız dahilindeki ha- reket tarifesi kısaltılmakta ve Uzun - köprü istasyonundaki pasaport ve güm Tük muamele müddeti iki saatten 70 dakikaya indirilerek gerek semplon ekspresi, gerek konvansiyonel tarife - si esaslı surette değişmektedir. 15 Ma- yıstan itibaren İstanbul - Edirne yolu gidiş ve gelişte 9 saatte katedilecek - tir. Bun# nazaran Avrupadan gelen| ve 22,45 te Edirneden hareket eden konvansiyonel 6,45 te İstanbula ve İs- tanbuldan 22,35 te hareket eden kon- vansiyonel de 7,35 te Edirne, Karaa - ğaca varacaktır. İstanbul - Edirne a - râsında işliyen yolcu katarlarının ha- reket tarifeleri de bu esasa göre tanzim edilmiştir. Çocuk bayramının ikinci günü neş'eli geçti kılarak kırılmış ve suların cereyanile sü- rüklenmeğe başlamıştır. Bu sırada ve purda bulunan yolcular fazla heyecan ve telâş göstermişlerdir. Vapur müretetbatı bir taraftan yolcuları tesk'ne çalışırken, İkaptan da çok tedbirli hareket ederek İvapuru sahile çarpmaktan kurtarmıştır. İ İyi bir tesadüf neticesi olarak hadise yerinden geçmekte olan şirketin diğer bir vapuru kazazede vapurun imdadına yetişmiş, yolcular bu vapura alınmışlar- dır. 52 numara dü yedeğe alınarak Bebek iskelesine getirilmiştir. Deniz Ticareti Müdürlüğü hadise etra- fında tahkikata başlamıştır. Vapur tamir için Haliç fabrikasına çekilmiştir, Dün bir tavuk yüzünden iki kişi biribirlerini yaraladılar Dün akşam Süleymaniyede bir tavuk meselesinden bir kavga çıkmış, Halil ve Mustafa adlı iki kişi birbiri o yarala- mıştır. Demirtaş mahallesinde Deve, Yiu yoku- şunda bulunan ve içinde birçok aileler i- kamet eden Kapalıfırın adındaki hanın 3 numaralı odasında oturan börekçi Mus- tafaya, gene börekçilik ile geçinen Halil itecavüzde bulunmuştur. Kavga az sonra kanlı bir mahiyet al mış, Halil bıçağını çektiği gibi arka arka- ya Mustafanın göğsüne saplamıştır. Mus- tafa da, bıçağa Sarılmış, fakat bu sırada KHalilden sırtına isabet eden iki bıçak dar- besi daha yemiştir. Mustafa, kanlar içi; de yere yuvarlanmış, komşu ( kadınlar, hâdisenin tevhid ettiği gürültü üzerine vak'a mahaaline gelerek feryada başla- mışlardır. Yaralılar Cerrahpaşa hastanesine kal- dırılmışlardır. Halilin yaraları hafiftir. Fakat Mustafanın, gerek dört yerinden vurulmuş olmasından ve gerek göğsüne| isabet eden iki yarasının kalbine yakın bulunmasından dolayı hayatı tehlikede. dir. Dün gece geç vakit kendisine ameli. yat yapılmıştır. Kat'i vaziyeti bugün bel. W olacaktır. İnhisarlarda : İnhisariar umum müdürü Ankaraya gitti İnhisarlar Umum Müdürü Adnaw ğ | ! Beyoğlu Halkevinda dün çocuklara dağıtılan hediyeler hazırlanırken Çocuk haftası münasebetile tertib edi-| nin de iştirak etmiş olduğu baloda, ayrı:| Sen eğlencelere yurdun her tarafında ol- jca kukla ve karagöz oynatılmıştır. Bun. | duğu gibi dün şehrimizde de devam edil- miştir, Bu arada, Şişli Kızılay Cemiyeti, | de muhtelif müsamereler verilmiştir. Şişli Feriköy Hayır Cemiyeti ve Şişli Ço- | Şehrimizde olduğu gibi Ankarada da cuk Esirgeme Kurumu tarafından yemek, | mubtelif eğlenceler tertib olunmuş ve bu elbise, ayakkabı vesaire verilmek sure- meyanda Ankara Çocuk Esirgeme Kuru. | tile sevindirilen yüzlerce çocuk adına dün Beyoğlu Halkevinin de iştirakile Beyoğlu Çocuk Esirgeme Kurumu tarafından Dağ- cılık Klübünde bir balo verlimiş ve ço- cwklara muhtelif hediyeler dağıtılmıştır. Şehrimizin birçok tanınmış sehsiyotleri- ne kadar devam edecektir. Dün tatl olan mektebler buğün açmıştır. mu tarafından çocuk bahçesinde çocuk-| larla ailelerine mahsus olmak üzere çok zengin bir bahçe eğlencesi yapılmıştır, Çocuk haftası bu ayın otuzuncu günü- | bulunan bazı Halet Taşpınar Ankaraya gitmiştir. U- mum Müdür, bir müddettenberi hazır- lamakta olduğu İnhisarlar İdaresinin yeni kadrosunu Gümrük ve İnhisarlar Vekâletine tdkdim edecek ve idareye aid muhtelif işler etrafında temaslar - da bulunacaktır, Umum Müdür bu haf- ta sonunda şehrimize dönecektir. devredilmişti. İstanbul Elektrik Şirketi 1910 senesin- de kurulmuştur. Ancak şirket 911 sene. İsinde tesisatı kurmağa başlarıs ve araya | Trablus ve Balkan harbleri girerek bu yüzden bu tesisat 913 te ikmal edilmiş, 914 te de kabulü muvakkati yapılmıştı. İ Uzun müzakerelerden sonra şirketi tesi: İ satı 11,800,000 lira olarak tesbit ve bu miktar Üzerinde anlaşma hâsıl olarak sa- tm alınmıştır. Yüzde 5 faizle ve 040 senesi bidayetin. den başlamak üzere 20 senede ve altışar aylık taksitlerle ödenecek olan bu para, İngiliz lirası 630 kuruş hesabile 1,873,000 İngiliz lirası olarak kararlaştırılmıştır. Satin alma bedeli olarak şirkete yüzde 5 faizli Türk borcu tahvilleri verilecek. tir. Yapılan tetkkikata göre o mülessesede yapılan tasarruflara safi hasılatın 2 mi). yon lirayı bulacağı muhakkak görülmek- tedir. Bunun 950 bin lira senelik taksitlerin Hfasına karşılık tutulacak ve geriye ka. lan bir milyon lira hasılat ta, tesisatın 18 lah ve tevsiine hasredilecektir. Gerek sermaye ve gereks» varidatı ba- kımından bu şirketlerin en ehemmiyet- lisi bulunan Elektrik Şirketinin satın a- lanması üzerine Beliçaklı Sofina gtupu memleketimizdeki diğer menfaatlerini de hükümete devretmeği kararlaştırmış ve şirketin mümessili Hanri Spesyal Tram- vay, Tünel ve Havagazı şirketlerini de satmağı Nafıa Vekâletine teklif etmiştir. Bu teklifin hükümetçe kabul edilmesi üzerine kısa bir müzakereden sonra 7 Şu- bat 989 da mutabakat hâsıl ve satın alma mukavelesi imzalanmıştır. Poliste Dedikodu yüzünden çıkan kıdın kavgası Elmadağında terzi Ahmedin karısı Hatice ile kundura boyacısı Alinin ka-| rısi Reşide, dedikodu yüzünden kavga etmişler, Reside, Haticeyi mütenddid yerlerinden sopa İle döverek yaralamış tır, Bir mectör makinisti yaralandı Galata rıhtımında bulunan Hâmid Nafiz isminde birine aid Ay motörü Cümh et vapuruna yağ yüklerken motörün makinisti Rizeli Nâzım oğlu Hızır üzerine vapurun bordasındaki Tombar kapağı düşmüş, Hizir çok â- ğır bir surette yaralanarak Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır. Askerlik işleri: Şubeye davet Fatih Askerlik Şubesi Başkanlığından: 316- 333 (dahil) doğumlulardan ve İsim piyi &elerden namlarma davetiye çıkarılıp ha - müz mahalli müretteblerine sevk için mü - racaat ötmiyenlerin en kısa bir zamanda he- men şubeye müracaatleri, gelmiyenler hak- kında kanun! cezanın tatbik edileceği ilân olunur. Deniz işleri: Karadenizde bir kayık battı Karadeniz ve Ege denizinde fırtına şiddetle devam etmektedir. Seferde küçük vapurlar yakın Hmanlara iltica etmişlerse de, büyük vapurlar yollarına devam etmektedir- ler. Fırtına yüzünden evvelki gün Ka - radenizde bir kaza olmuş, Alaplıdan gelmekte olan bir kayık batmıştır. Ka- yıkta bulunan Ahmed, Hüseyin, Ali dan başka mekteblerde ve Halkevlerin. adlarında üç kişi kurtulmuşlardır. Kiloluk gazete istiyenlere Madrabaz tavassutuna lüzum kal- madan kiloluk iade gazetelerine ih- tiyscı olanlar idaremize müracaal slip arzu ettikleri kadar iadelik kâ- Bid alabilirler. “Yarın: Şehzadebaşı ai FERAH SiNEMADA HARP DÖNÜŞÜ Son İV senenin en büyük heseri : Ayrıca 3Si HŞOR KOVBOYLAR pm Akşam SÜMER Sinemanın en parlak Yıldızı... Ateşi gözlü ve Cazip Tebessümin Yıldız... VIVIANE ROMANCE JEAN MURAT ve JULES BERRY ile beraber çevirdikleri en son filmi Vazife Uğrunda... Şaheserinde zafer kazanacaktır, Aşkın Casusu... Casusluktaki İhtiras... Mevsimin en mükemmel ve en müthiş Filmi. Tramvay, tünel ve elektrik işletmelerinin İstanbul belediyesine devrinden sonra... Bu üç idarenin satın alma kıymeti 13,5 milyon liradan fazla olup bu para 20 senede itfa edilecek 'Tramvay Şirketi 1869 da kurulmuştur. 1912 senesine Kadar şehirde atlı tramvay? lar işlemiş ve 913 senesinden itibaren w£ defa olarak İstanbulda elektrikli tram- vaylar işlemeğe başlamıştır. Tramvay Şirkelinin tesisatı kıymeti 4,9B9,415 liradır ve mevcud hatlarının tulü 62 kilometredir, Şirketten devir all4 nan motriş ve römorkların adedi 320 © lup, biri Şişlide, diğerleri de Beşiktaş ve Aksarayda olmak üzere 3 mühim hangâf tesisatı ve bundan başka birçok plânton ları, emlâk ve arazisi mevcuddur. Satın alınma esnasında ambarlarında 410 bit liralık levazım ve otobüs mevcud bulun makta idi. Hükümetçe Tramvay Şirketi 1,571,000 Tiraya satın alınmış olup, bunun 1 milyon lirası için yüzde beş faizli obligasyon ih« raç edilmiş, mütebaki kısmı şirketin borçr larma mahsub edilmiştir. Bu bir milyon lirâ 20 senede ve her yıl 13,464 İngiliz lirası miktarında ve meme leketimiz mahsülâtından ihraç sureti ödenecektir, Tünel Şirketinin imtiyazı 1859 da ve rilmiştir. Şirketin arazi, bina, demiryol tesisatı, araba, atelyelerinin kıymeti 444,571 liradır, Bu da Tramvay Şirketi ile ayni tarihte am/barlarındaki 15 bin biras luk malzeme ve Metro hani da dahil ol mak üzere 175.000 'Türk lirası mukabilin« de ve peşin para ile satın alınmıştır. Bus na Hayneman ve Değirmenciyan hana rmın mülkiyeti le Lazaro Franko hani nm hisseleri de dahildir. İstanbul Belediyesi bu Üç idarenin is letilmesinden elde edeceği hasılatla hem de yıllık taksitleri ödiyecek ve hem de işletme tesisat ve vesaiti idame ve tekem- mül ettirebilecektir. Borç bittikten sonra ise bu idarelerin hasılatı şehrin imarına sarfedilecek ve bu suretle İstanbul şehri şehir dahilindeki âmme hizmetlerinden elde edeceği kârla şehri güzelleştirecek ve şehrin muhte$ olduğu diğer tesisatı kurmak imkânların elde etmiş olacaktır. Şehzadebaşı TURAN Tiyatrosunda Buyoce ARTİST AŞKI El YARIN Matinelerden itibaren ALKAZAR Sineması R. K. O, Film Şirketinin 988-399 senesinin en gözel filmi, Amerika- nım Oç büyük yıldızı BARBARA STANVYCK, PRESTON FOSTER, MELVYN DUĞLAS tarafından temsil edilmiş Atilla Sere ve Mi “MACERALAR PEŞİNDE, Baştanbaşa heyecan ve sergüzeşi filmine başlıyor. «ms Sinema» sında