12 Mayıs 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

12 Mayıs 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

19 Mayıs şenlikleri programı tesbit edildi Şenlikler bu sene yalnız Fenerbahçe stadında yapılacak, beş bin mekteblinin iştirak edeceği senliklerda sporcular da yer alacak Dünkü toplantıdan bir intiba 19 Maâyıs şenliklerine verilecek (Oson gekli tesbit etmek üzere dün saat on ye diden sonra vilâyette vali ve belediye reisi Lütfi Kırdarın reisliği altında bir toplantı o yapılmıştır. Toplantıda vali Muavini Hüdai Karataban, kaymakamlar, Abideye çelenk konması istenmekte, ka- zalardaki merasimlerin kaymakamlar t8- rafından söylenecek nutuklarla açılması, birer talebenin günün kudsiyeti hakkın. da nutuk söylemeleri arzulanmaktadır. 19 Mayıs şenlikleri bu şene yalnız Fe- Halkevi mümessilleri, kolordu. Tayyare| nerbahçe stadında yapılacak, beş bin Kurumu ve matbuat mümessilleri bu - Yunmuşlardır. Toplantıda beden terbi - yesi umum müdürlüğünden gönderilen tamim okunmuştur. Tamimde şenlikle - rin 19 Mayısa yaraşacak mükemmeliyet- te kutlulanması, sokaklara vecizeler a - mlması, gündüz her tarafm” donatılıp, gece aydınlatılması, merasimden evvel mektebli iştirak edecek ve talebe arasın- da sporcular da yer alacaktır. Merasim - den sonra yaşlı sporcular ve hastaneler- de hastalar ziyaret edilerek hatırları s0- rulacaktır. Ayni gün öğleden sonra Pe - nerbahçe stadında futbol maçları ya - pılacaktır. Poliste Bir hamal odun yığınlarının — altında kaldı Sarıyerde Hamam sokağında oturan hamal Hüseyin Karakaş Sarıyer Taş is - kelesinde odun taşırken ayağı kayarak düşmüş, taşıdığı odunların altında kal - mıştır. Sukut esnasında istifleri bozulan odun yığınları du Hüseyinin üstüne yuvarlan- mış ve Hüseyin, muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Hüseyin Karakaş Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır. Heybeli çamlıklarında bir cesed bulundu Dün akşam üzeri Heybeliadada Çam - hıklar arasında bir cesed bulunmuştur. Belediye hekimi tarafından yapılan muayenede, ölümün zâfiyetten tevellüd etiği anlaşılmıştır. Zabıtaca, ölünün hü- viyeti tahkik edilmektedir. Bir yogurtçu diğer bir yogurtçuyu yaraladı Hasköyde Kalaycıbahçe sokağında © - turan seyyar yoğurtçu Hüseyin Akoğlu İle, gene seyyar yoğurtçluk yapan Mus- tafa Yiğit, bir müşteriye yoğurt satmak meselesinden kavga etmişlerdir. Mustafa Yiğit, eline geçirdiğ bir sopa e Hüseyin! başından yaralamıştır. Hüseyin Akoğlu tedavi altına alınmış, Mustafa Yiğit tutulmuştur. İki sabıkalı hırsız yakalandı Şişlide Silâhşor caddesinde 7 numaralı evde oturan fransızca (Beyoğlu) gaze - tesi sah!bi Cibertonun evine hırsızlar gi- Terek müteaddid biblolar, kıymetli sofra takımları, elbise ve çamaşırlar çalmış - lardır. Emniyet müdürlüğü 2 nci şube ? nci kısım memurları tarafından yapılan tah. kikat sonunda, faillerin sabıkalı hırsız - Pardan Vasil ve Teogulos olduğu anla - pümiş ve her ikisi de tutulmuştur. Ça. bnan aşyalar bulunarak, sahibine tes - İm edilmiştir. Bir çocuk ağaçtan düşüp yaralandı Dün saat on dörtte Etyemezde bir ka. xa olmuş, Ahmediye caddesinde 10 nu - marah evde oturan bakkal Recebin oğ- Mı 5 yaşındaki İsmail ağaca çıkmış ve düşerek wuhtelif yerlerinden yarılan - Muştır. İsmail ifn&eye gayri muktedir bir hal 4 Gureba hastanesine kaldırılmıştır, Şehir işleri: Şahir Meclisi toplantıları nihayet buluyor Şehir Meclisi bu devredeki toplantr « larma ayın on sekizinde son verecektir. O gün vali bir nutuk söyliyecek, azaya çay ziyafeti verecektir. Kaza yollarının tamirine 500 bin lira ayrıldı Üç senelik yol inşasına ayrılan üç mil yon Iki yüz bin Hranm beş yüz bin lirası kaza yollarının tamiri için kaymakam - lara dağıtılacak, dokuz yüz bn lirası fen heyeti müdürlüğünün emrine verilecek- tir, Gümrüklerde: Fransız Hindi Çinisi ve İngiliz Sudanında sığır vebası çıktı Fransız Hindi Çinisile, İngiliz Suda - nında sığır vebası hastalığı çıkmış oldu- ğundan, bu memleketlerden gelecek çift tırnaklı hayvanlarla, hayvani maddele - rin yeni bir tebliğe kadar yurda sokul - maması Gümrük ve İnhisarlar Vekâle - tinden alâkadarlara bildirilmiştir. Dün sis yüzünden vapurlar ilk seferlerini teahürle yaptılar Dün sabah Boğaziçini kesif bir sis kap- lamış, bu yüzden Boğaza işliyen şirket vapurları, ilk seferlerini bir saat taah - hürle yapmışlardır. Sis saat 8 de tama - meh açılmıştır, Bir apartıman kapıcısı yaralandı Gümüşsuyunda Miysdo apartımanı - pın kapıcıı Veli Yüksel, yanında çalışan Muhiddin tarafından demir parçasile ya- ralanmıştır, Hâdise, Velinin, Muhiddini azarlaması yüzünden vukua gelmiştir. Vek Yüksel tedavi altına alınmış ve Suçlu yakalanmıştı. Bir işçi kamyondan düşüp yaralandı Samatyada Sulumanastırda oturan ve Kazlıçeşmede Fuadın fabrikasında çalı - şan Kigork, fabrikanın kamyonu ile Ağa- hamamından giderken müvazenesini kay bederek yere'düşmüştür. Kigork, bu sukut neticesinde, başın - dan yaralanmış. Yedikule Ermeni hâsta- nesine kaldırılmıştır. Kömür depoları için bir talimatname hazırlanıyor Vali ve belediye reisi Lütfı Kırdar, ge- hirdeki kömür depolarının yerlerini tet- kik etmektedir. Kuruçeşmedeki kömür depolarının mahkeme kararile buradan kaldırılması kararlaşmış iken, elân yer erinin değiştirilmemiş olması da, ayrıca gözden geçirilecektir. Kömür depoları için belediye bir tali- matname hazırlamaktadır, talimatname- ye göre, depolar arasında on beş met - relik mesafe bulunacak, hususi hava bo- ruları inşa olunacaktır. üç muhtelif semtte istimlâkler yapılacak Belediye daim! encümeni Mısırçarşı - sile, Yerebatandak! adanın ve Serence - bey yokuşundaki dar kısmın lakine karar verimiştir. Müteferrik: : Valinin dünkü tetkikleri Vali ve belediye reisi Lütfi Kırdar Ka- dıköy itfaiye teşkilâtmı teftiş etmiş, A- nadoluhişarı plâjının inşaatını gözden ge- çirmiş, Beykoz fidanlığının mesalsini tet- kik etmiştir. Dün Lütfi Kırdar Cerrahpaşa hasta - nesini de, gezmiştir. Alemdağında metruk bir konak tamir edilecek Alemdağında metrük bir konağın ta - mirine karar verilmiştir. Ebedi Şef Ata. türke rahatsızlıkları esnasında doktorlar burada istirahat etmelerin! tavsiye et - mişlerdi. Konak tamir edildiklen sonra muhafaza olunâcaktır. Genç bir mimarımızın iki kiymetli eseri Güzel Bah'atiar Akademisi mimari şube- #inl bu sene bitiren kıymetli gençlerimizden AI Sam Ülgen, hükümet hesabına tahsil etmek Üzere Almanyaya gönderilmiştir. Şa- yanı tekdir bir tetkik ve tetebbü mahsulü olan Hi eserinden bahsetmek isteriz. Tale- beliği zamanmdanberi mimari ve tarih üze rine uzun etüdler yapan Ali Salm İstanbu - Tun eski abideleri hakkında kıymetli bir eser neşrettiklen sonra bu kere arkadaşı Baki Kunter ile birlikte «Fatih camisi ve Bizans sarnıcı» isimli bir kitab bastırmıştır. Eser Path camisi ve civarındaki eski sarnıç hak- kında Kıymetli malimatı ihtiya ettikten ma- «da 4 plân ve 70 resimle de süslenmiştir. Genç mimarın hazırladığı ve Mehmed Mü- minin neşrettiği ikinel kitab turistler için ingilizce olarak basiimıştır. «Plan of İstan - bul» ismini taşıyan eser, şehrimizin renkli ve mükemmel bir plânile birlikte şehrin eski ve yeni abideleri, gezilecek yerleri, hastaneler, vesalti nakliye ve posta İstasyonları, resmi dnireler, oteller ve seyahat ücentaları hak - kında ingilizce ve türkçe kiymetli malima- tı #htva etmektedir. Her IK! eseri de tavsi- ye ederiz. Son Eseri — Kiymetli ve müstena zaman - camız Halide Be'bin Son Eseri isimli roma - nı yenilen yasılarak ve İkinci defa olarak Ahmed Halid kitabevi tarafından neşredii- miştir. Ask ve heyecan dolu bu eseri herkes zevk ve lezzetle okuyacaktır. BUGÜN LÂLE”'de Bin bir renk ve şiirle süslenmiş senenin en büyük aşk filmi ALTIN HARBİ Artistler ona kudret ... Renkler filme hayat... Mevzu esere can verdi. Ertuğrul Sadi Tek Şehzadebaşı TURAN Uyatrosunda Bu gece GÖZ GÖRMEZSE GÖNÜL KATLANIR yeni böyük vedvil 8 P. okuyucu bayan Aysal Atk revösü Muhtelif mıntakalarda 54 milyon yabanl - zeytin ağacı tesbit edildi Dünya zeytin ve zeytinyağı istihsalâtında dördüncü gelen memleketimiz az zamanda istihsalâtını artırarak daha verimli neticeler elde edebilecek Zirat kalkınmanın temini için muh - telif ziraf mahsullerin verimini artır - mak ve kalitelerini düzeltmek maksa - dile alınan tedbirler arasında mubtelif mıntakdlarda bir milyona yakın hâl - kın geçim vasıtası olan zeytincilik ne de, hususi bir ehemmiyet atledil - miştir. Elde edilen ist lekette 26 ın kadi mahsul veren ve da yabani zeytin ağacı bulunduğu görülmüş ve bunların da mabsuldar hale getirilmesi için devlet- çe bir kanun ısdar edilmişti. Memleketimizin 2€; mıntakaları 356 bin hektarlık geniş bir araziy lamakta ve başta Muğla olmak Bdlikesir, İzmir, Aydın, Bursa, Çanak- kale, Gazi Anteb ve Manisa vilâyetle- rinde 6,5 milyondan | milyona kadar tehalüf eden zeytin ağacı bulunmakta- dır. Bunlardan başka İçel, Kocaeli, Çe - ruh, Antalya, İstanbul, Mardin; Sey - han, Trabzon, Urfa, Burdur, Kastamo- nu, 'Tekirdağı, Maraş, Denizli, Siird, Sinob ve Malatyada da muhtelif mik - tarlarda zeytin ve zeytinyağı istihsal e- dilmektedir. Bu sahalarda verimli yıl- larda 350,000 ton zeytin tanesi alın - maktadır. Yurddaki zeytin ağdçlarınm | kıymeti 260 milyon liradır. mil Kanunun tatbikatı neticesi olarak 34 milyon ağaç da aşılandığı ve isti Salih bir hale getirildiği tekdirde, Pi kıymet 540 milyon liraya yükselecek $ tir, Dünya zeytineiliğinde İspanya bi ci gelmekte ve bu memleket 1,878,000N ton zeyt ederek ya zeytin” ve zeytinyağının yüzde 45 ini verme tef ç Bundan sonra 155 milyon aj 197,5 yon kilo zevtinv: ile İta . 64 milyon ağaç 21,5 milyon kilo zeytinyağı istihsalâti le Türkiye üçüncü gelmektedi - ağaç adedi 60 milyon olan Yunanistaii 74. milyon yağ istihsal ederek fiilen Öf güncü bulunmaktadır. 5 Sırasile Portekiz, Tunus, Fransa, C8* 5 ir, Suriye, Fas, Yugoslavya, Kali * forniya, Amavudluk ve Rusyada ytincilik inkişaf etmiş bulunmakta * dır. Ziraf kalkınmamızdı zeytinciliğiâ ön plâna alınmış bulunması yakın zamanda zeytin istihsalâtımızı bir if li artıracaktır. Komşu Yunanistanda zeytinciliğifl bu memleketin beltibaşlı bir maişet V€ gelir vasıtası olmuştur. Filhakika Yunanistanda: 600 ü mo * tör kuvvetile müteharrik 6000 yağlı ne mevcuddu Piyasamızda iç ceviz ve fındık stoku kalmadı Son hafiz zarfında memleketimiz - den Hamburga 2500 ve gene Alman - yaya 15140 kilo iç ceviz ihraç edilmiş- tir. Kopenhag'a 7540, Nevyorka 5040, Bonos Ayres'e 1000 kilo iç fındık ihraç edilmiştir. Muhtelif istihsal mıntakalarından pi yasamıza 17052 kilo iç ceviz gelmiş ve cinslerine göre52 - 70 kuruş arasında satılmıştır. Çürüklü iç cevizler 39 kuruştan mu- amele görmüştür. Mayısın ilk haftası içinde yapılan ihracat z Mayısın ilk haftası içinde piyasa © dan satılmış ve İstanbul gümrüklerim den ihraç muameleleri yabılmış 0l8f" mallar arasında Almanyaya tütün, d€ ri ve deri kırpıntısı, Mısır ve fasulyf gönderilmiş ve bunların tonajı 155 bi lirayı bulmuştur. ” İngiltereye de 90 bin lira kıymetinde tiftik ve kepek gönderildiği gibi, İtal * yaya da 40bin liralık tiftik, bars yumurta, kepek, arpa, çavdar ve Kö” yemi: gönderilmiştir. 4 Bunlardan başka Amerikaya da 19 Piyasamızda stok ceviz ve fındık stoku kalmamıştır. bin liralık kuzu derisi, beyaz peynir VE © fındık ihraç edilm RADYO Ankara Radyosu DALGA UZUNLUĞU 1639 m. 188 Kes, 120 Kw. 'T.A.G; 1974 m. 15196 Kos. 20 Kw. 'T.AP. 31/79 m. 9485 Kes. 20 Kw. CUMA 12/5/939 12.30 Program. 1238 Türk müziği - Pi. 1300 Memleket, saat ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri 15.15 « 14 Müzik (karışık program- PY. 1130 İnkılâb teribi dersleri (Halkevinden naklen), 1830 Program. 1835 Müzik (Neş'eli müzik - PL). 1900 Konuşma, 1918 Türk mü- ziği (fasıl heyeti), Celâl Tokses ve arkadaş- ları, 20.00 Memleket, anat Ayarı, alans ve me teoroloji haberleri. 2015 Türk müziği, Ça - lanlar: Zühtü Bardakoğlu, Cevdet Çağla, Re fik Fersan, Kemal Niyazi; Seyhun. Okuyan: Müzeyyen Benar. 1 — Hiram hümayun peşrevi. 2 — Arif Beyin hicaz şarkı (Tasdi edeyim). 3 — Sa - deddin Kaynağın hicaz şarkı (Hazan İle geç t4). 4 — Şükrünün hicas şarkı (Seydamı di- Iim anlatmaz). 5 — Kemal Niyazi Seyhun Kemençe taksimi, 5 — Arif Beyin hicazkâr şarkı (Bir halet le süzdü). 7 — Osman Ni - hadın hicazkâr şarkı (Ellere uzaktan bak). 8 — Ricaykür saz semaisi, $ — Dedenin gü - Mzar şarkı (Bİ vefa bi çeşmi bidat). 10 — Dedenin gülizar şarkı (Nazlı nazlı sekip gi - Hendek İcra memurluğundan: Şerifeye seksen lira ve masarifinin ita borçlu Dereboğazı mahallesinden ölü veresesinden Elmasın gayri o menkull paraya, çevrilmesine karar verilmiş olduğuğu dan Dereboğurı mahallesinde şarkan Dİ sun, garben tarik, şimalen İsmsli hanesi, nuben Kadıoğlu Mehmed banesile 459 metre murabbamda ve B/B/534 tarihli 4 No. lu tapunun 'htiva etiiği bahçe hissede yirmi sekiz hissesi ve gene 71 M. Şarkan Küçük (Ali, Şimalen garben Ahmed, cenuben (dere ile 8/A/MA tarih ve 3 No. Iu 6514 mötre murdğ bamdaki tarlada dört hisse ve gene De fazı M. Şarkan Yüzdirin İsmalı, garben » mall çavuşun Ahmed, ve Osman; © şii Ahmed, Osman, cenuben Mustafa terini le mahdud 459 metre o murabbamda 8 tarih ve 5 Wo. Ju bahçe de yirmi sekis 4 bu kere birinci açık arttırma ile 8/8/P9İÜÜ Perşembe günü saat 16 da Hendek İcra df iresinde paraya çevrtleceği ve haddi Ayık, bulmadığı takdirde ikinel | açık artarma 23/9/999 Cuma günü ayni saatte Hendek eği ra datresinde paraya (o çevr'leceğinde pi haklara irtifak haklarına vesair haklara “. Mik olanlar yirmi gün zarfında evrakı Düt”. bitelerini ibraz etmeleri aksi takdirde Pİ. laşmadan hariç birakilacakları, talib ei lar yüzde yedi buçuk depo akçası veyB ji mektubu ibraz etmeleri, Şartname DEÜ. den itibaren herkese açık bulunduğu, Öğe farla malümat almak isteyenler .. ra dairesinin 838/902 No, hu dosyasına İĞ der). 2100 Konuşma. 21.15 Esham, tabvilât, kambiyo, nukud (ve ziraat borsası (fiat). 21.35 Neş'eli piâklar - Pİ). 21.30 Müzik (Riya- setdefimhur filârmonlk orkestrası » Şef: Ha- san Ferid A.) 1 — Kurt Von Wolfurt: Sere- nat orkestra için op. 28. a) Marş b) Roman- ce 0) Caprioclo - Pinal, 3 — Salvatore İn - dovino: Bulk «allanticas 4) Binfonleda b) racaat etmeleri ilân olunur. > 35 Sarahanda c) Gavotte ç) Villotta 3 — pi Brahma, 3 üncü senfoni fa majör, op. "İZ Allegro con bel b) Andante e) Poco AÜ Tetto, ç) Allegro. 2230 Müzik (operk a ları - PL) 23.00 Son ajana haberleri “9”, rırki program. 23.15 « 24 Müzik pi).