6 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Süt ve ekmek fabrikaları in bir milyon lira sarfedilecek Belediyeler bankasından alnan beş milyon liranın 1.350.000 lirası istimlâklere bir milyonude otobüslere harcanacak Belediyeler Bankasından alman £beş| da üç yüz altmış bin lira, Martta ve Ni. milyon liranın mukavelesini imza eden belediye muhasebecisi Muhtar, dün An - karadan İstanbula dönmüştür. Beş milyon liranın üç milyon yüz elli bin lirası Eminönünde yapılacak istim - Mâklere, bir milyonu otobüslere, bir mil. yönü da süt ve ekmek fabrikalarına har. Ganacaktır, Beş milyon lira hesabı cari olarak be. İediye hesabına İş Bankasına nakledil - miştir. Paranın dört yüz bin lirası Tem - müzün birinde alınmıştır. pe birinde beş yüz bin lira, Teş - Mütehassıs bir İngiliz - heyeti limanlarımızda tetkikat yapacak Akdeniz, Karadeniz ve Ege havzasında bulunan limanların ıslahı, ve modem bir hele getirilmesi için lâzım gelen tetkik. “lerde bulunmak Üzere bu ayın 12 sinde bir İngiliz heyeti şehrimize gelecektir Heyet azası liman işleri mütehassısla- rından mürekkebdir. Heyet, şehrimizin müstakbel limanı hakkında da etüdler © yapacak ve bilhassa Haydarpaşada bir iman yapmak kabil olup (olmıyacağını © tetkik edecektir. Heyet, şehrimizdeki incelemelerine ni.| e hayet verdikten sonra Akdeniz ve Kara. deniz sahillerinde bir tetkik seyahati ya. 'pacak ve limanlarımızın ıslah ve tevsi €- dilmeleri hakkındaki fiki muhtevi raporu Münakalât Vekâletine verecektir. Şehir işleri: Müfettişler dükkânları teftiş ediyorlar Belediye müfettişlerinin şehir da - © hilindeki teftişleri devam etmektedir. Dükkân ve mağaza üstlerindeki oda - lar temizletilmekte, caddelerdeki arsa- ların etrafına duvar çekilmektedir. Belediye müfettişleri, aşerları, han - darı, hamamları, berber dükkânlarını teftiş etmekte, Pazar (günleri mesire yerlerinde teftişler yapmaktadır. Eğlence yerleri için yeni tarifeler hazırlanıyor Belediye eğlence yerlerini üç smıfa » ayıracak, her sınıf için ayrı tarife tat- bik edilecektir. İktısad İşleri Müdür - Yüğü yeni tarifeleri hazırlamış, daimi « encümene vermiştir. Encümen tasdi - © kinden geçtikten sonra, eğlence yerle- rinin tarifeleri yeni esaslara göre ha - zırlanacaktır. Taksimdeki dükkânlar yıkılacak Taksim kışlası arsası parasız olarak belediyeye verilmiştir. Yalnız kışla bi- © malarına kıymet takdir edilecek ve bu parayı belediye Maliye (Vekâletine| borçlanmış olacaktır. Kışlanın Taksim cihetinde bulunan! sıra dükkânlar yıkılacak, O arsalarına modem binalar yapılacaktır. Deniz işleri: İzmite seri vapurlar işletilecek Devlet Denizyolları Umum Müdür - —GMöğüne, İzmitliler tarafından bir mü - racaat yapılmıştır. E » bu müracaatlarında bil - bassa yaş meyva ihraç eden Kocaeli © mıntakası iskelelerine gelen mahsulle- rin çürümeden nakli içm Denizyolları “İdaresinin yeni ve sür'atli vapurlarının © İzmite işletilmesini taleb etmişlerdir. b ize göre Umum Müdür İbrahim Kemal Baybora bu müracaatı büsnü telâkki etmiş ve İzmite sür'atli © vapurların işletilebilmesi için tetkika - “ta başlanmıştır. İnkilâb müzesi açılıyor Beyazıddaki İnkılâb Müzesi Pazar - sanda beşer yüz bin lira alınacak ve böy- lece 1999 senesinde iki milyon dört yüz altmış bin lira çekilmiş olacaktır. 1940 senesinde geriye kalan iki milyon beş yüz kırk bin lira alınmak suretile beş milyon İlra tamamen çekilecektir. Belediye, gümrükten simakta olduğu yüzde on hisseyi Belediyeler Bankasından alacağı beş milyon liraya teminat olarak göstermiştir. Bu hususta salâhiyet almak üzere vali ve belediye resi Lütfi Kırdar Şehir Meclisini Ağustos ayı içinde fevka - lâde toplantıya çağıracaktır. İki yaşında bir çocuk - yemek tenceresine düştü Azabkapıda Kaptançırağı sokağında 1 numaralı evde oturan tenekeci Mordaha. yın oğlu 2 yaşındaki Jako, dün sabah an. nesi mutfakta çamaşır yıkamakta iken o. cak üzerinde kapağı açık olarak kayna - makta bulunan fasulye tenceresinin içine düşmüştür. Başı tencereye giren çocuğun çıkardığı canhiraş feryad Üzerine yetişen annesi, Jakoyu yarı haşlanmış ve bay - gın bir halde kurtarmıştır. Hidiseden haberdar edilen zabıta, ço- uğu cankurtaran srabasile Şişli Etfal hastanesine kaldırtmıştır. Poliste : Bir manav kaysı toplarken düşüp yaralandı Nişantaşında manavlık yapan Yor - gi, Pangalttda bir evin bahçesinden kaysı toplarken düşüp (yaralanmıştır. Yorgi berayi tedavi hastaneye kaldı - riliriştır, Bir köşke yıldırım düştü Kadıköyünde Acıbademde Tekke 80- kağında Muallim Galibin köşküne, dün sabah şiddetli bir surette yağan yağ - mur esnasında yıldırım düşmüş, köş - kün baca ve elektrik tesisatını tahrib Köşkün içinde (bulunanlara bir şey olmamıştır. Bir çocuk kilise duvarından düştü Balatta oturan Hilminin 10 yaşında- Jki oğlu Mustafa, Balat kilisesinin du - varından yere düşerek yaralanmış, be- rayi tedavi Musevi hastanesine kaldı - rılmıştar. Bir tramvay bir çocuğa çarptı 47 numaralı Kurtuluş - Beyazıd tram vay arabası Divanyolu caddesinden i « nerken, 14 yaşında Mümtaz adında bir çocuğa çarparak yaralamıştır. Yaralının müdavatı yapılmış, suçlu vatman yakalanmıştır. Bir banliyö treni bir adama çarptı Makinist Rızanın Oidaresindeki 27 numaralı banliyö treni Sirkeci demir- yolunun kenarından gitmekte olan Ha lil adında birine çarpmıştır. Hali) ba - şından ve ayaklarından yaralanmış, ya ralımın müdavatı yapılmış, zabıta tah- kikata başlamıştır. Bir yolcu tramvaydan düşüp yaralandı 'Edirnekapıda oturan Nureddin adın- da biri 540 numaralı Edirnekapı-Sir - keci tramvay arabasının basamağından atlamak isterken yere düşüp yaralan - mıştır. Yaralının müdavatı yapılmıştır. Bir otobüsün tekerleği çıktı Şoför Yusufun (idaresindeki Tak - sim - Yenimahalle otobüsü Harbiye - den geçerken tekerleği (o tırlamış, yüzden nakil vasıtaları bir müddet cad deden geçememişlerdir. Kaza netice - sinde İnsanca bir zayiat olmamıştır. Açıkta kalan 33 memur yerleştirild Belediyenin Hazirân kadrosunda a - İLİ Tramvay ve deki Bir ay içinde muhtelif memleketlere işletmelerinin devri Ayaspaşadaki atelye ile Beyazıdda- ki Elektrik şirketi binası istimlâk suretile alınarak devredildi Nafia Vekâletinin işletme ve intifa hak. kını İstanbul belediyesine terkeylediği elektrik, tramvay ve tünel müessesele - rinin devir muamelesini tanzim ve ted - vir için Ankaradan şehrimize gelen heyet İ azaları, umum müdür vekili Mustafa Hul. kinin de iştirakile dün de mesailerine de. vam etmişlerdir. Devir muamelesi, evvelce de yazdığı - miz gibi kuyudat üzerinden yapılmakta - dır. Komisyon nezdinde yaptığımız tahki - kata nazaran, bütün ayniyat, mes'ul me.| murların mes'uliyeti sltynda tesellüm € dilmekte ve gene komisyon marifelile on. lara teslim edilmektedir. Devir muamelesinin kısmı azami intaç edilmiştir. Halen tesisat cedvellerinin ha. zırlanması ve gâyri menkullerin devri kalmıştır. Tesisat cedvelleri de bugünlerde ta - memen hağırlanmış olacak ve bunlar da eyni minval üzere teslim ve tesellüm e - dilecektir. Yalnız, gayri menkül emvalin devri, kanunen musarrah olan şekilde yapıla - bilmek için, biraz uziyacaktır. Şimdiye kadar yalnız Ayaspaşada bulunan âtel - ye binasile Beyazıddaki Elektrik şirketi binası alınmıştır. Fakst her iki binanın alınmak şekli devirle alâkadar değildir. Satiye şirketinden istimlâk suretile satın alınmıştır. Hâlen gerek Silâhtarağa elektrik fab . rikası, gerek Metro hanı binasi, gerek di. ğer mebani ve muhavvele merkezleri ile hr üç idareye aid olan arsalar devredilme, mişlerdir. Ğ Bunların tapuca tescil muameleleri za. mana mülevakkıf bulunduğu için en son. raya bırakılmıştır. Gayri menkuller istisna edildiği tak - dirde, diğer bütün devir işleri bugünler. de intaç edilmiş sayılabilir. Şişli hastanesi heş katlı ve 1000 yataklı olacak Şişlide yapılacak hastanenin projesini hazırlamağa memur eğilen mimar Valter, belediye fen heyeti müdürü Nuri, Bey - oğlu hastanesi sertabibi doktor Fikret, dün Cerrahpaşada bir toplantı yapmışlar. dır. Valter bugün Parise gidecek, hasta. nenin projesini hazırladıktan sonra tek. rar dönecektir. Yeni hastane beş katlı ve bin yataklı olacak, evvelâ beş yüz yataklı kısmı inşa edilecektir. Prost bu sebayı villâ sahası olarak a. yırmıştı. Yakında plânda ona göre tadi - lâtı yapılacaktır. Ayaspaşada karakol binasının yerinde tiyatro binası ve karşısındaki sahada da halkevi binası yapılacaktır. Her iki bi . Manm projesini mimar Valter hazırlya - caktır. İngiliz sefiri şehrimizde Memleketimizde bulunan İngiliz as - ker! heyetinin reisi tuğgeneral Lund ile birlikte geçen Pazartesi günü Cümhur . reisimiz tarafından Çankaya köşkünde kabul edilmiş olan İngilterenin Ankara büyük elçisi Sir Hughe Knatchbuli Hu - gessen, yaz tatilini geçirmek üzere şeh - rimize gelmiştir. Büyük elçi, yaz mevsimini eilesile bir. ikte Boğaziçindeki şefarethane binasında geçirecektir. Rumen harb gemileri tamir edildi Devlet Denizyolları İşletme Umum Müdürlüğünün Haliçteki (o fabrika ve havuzlarında uzun müddettenberi e - saslı bir surette tamir edilen Romanya hükümetinin Delfino denizaltı gemisi ile gene havuzlardaki tamiri tamamlan mış olan Romanya hükümeti filosu a - na gemisinin bugün seyir ve dalma tec rübeleri yapılacaktır. mühim miktarda ihracat yapıldı İhraç maddeleri arasında yumurta, deriler, yapak, tiftik ve mısır mühim Haziranın son haftası zarfında İstan. bul ihracat gümrüğünden muhtelif mem. leketlere 463,387 liralık ihracat yapılmış- tır ki, bu miktar Hasiranın diğer hafta . larma nazaran daha yüksek bir kıymet ifade etmektedir. İhracatın gene büyük bir kısmı Al - manyaya yapılmış ve bunun miktari 314,193 lirayı bulmuştur. Almanlar bil - hassa 84,914 kilo sikletinde ve 82,086 lira kiymetinde koyun ve kuzu derisi, 110,808 kilo sikletinde 134,811 liralık tiftik ve 335,000 kilo mısır ile gene mühim mik - tarda yapak, av derisi, barsak ve halı al - mışlardır. Bunlardan başka Almanyaya kıl, tü - tün, kemik, yün eskileri ve şarab ihraç edilmiştir. İtelyaya kitre, deri, kuşyemi, İngil - tereye mühim miktarda tiftik, Çekyaya fazla miktarda deri ve barsak, Slovakya. ya tütün, Romanyaya susâm ve halı, İs. veçe halı, Fransaya tiftik ve paçavra, A. merikaya barsak ihraç edilmiştir. Mısır 20,180 liralık tütün ile bir mik. tar zeytin, çubuk, ve rakı, Bulgaristan hamsi balığı, Belçika keçi kılı, Irak kitab ve mecmüa almıştır. - Haziran ayı içinde İstanbul gümrüğün. den dış piyasalara fhraç edilen emlianın kıymeti 1,513,309 lirayı bulmuştur. Haziran ayı zarfında diğer yıllara na - zaran ihracatta bir canlılık görülmktee ise de bu ihracit mahdud pazarlara in - hisar etmek gibi bir hususiyer göster - mektetir. Bunun haricinde olarak gene Haziran ayı zarfında İtalya ve Yunanis. tana mühim miktarda yumurta sevkedil. 136,900 Hirayı bulmaktadır. Yeni yil ihraç emtialarıma istğ tına kismen başlarmış olduğundan İmüzdeki ay içinde gerek limanımız gerekse diğer ihraç iskelelerinde b bir faaliyet başlıyacaktır. Almanlar mühim miktardâ tiftik ve yün aldılar Almanya İçin İzmir piyasasından kilo. tıldığı gibi, İstanbul Trakya 30,000 kiloluk bir satış muamelesi ya - pılmıştır. Gene Almanya için dün 130,000 &ilo tiftik yüklenmiş ve 11,000 kilo da yeni - den tiftik satılmıştır. piyasasından da kileri mübayaasma da büyük mikyasta devam etmektedirler, Evvelce Halaya giren eşyadan gümrük resmi alınacak memlekete evvelce gümrük müsâadele - bazı spekülâtörler tarafından stok yapı. Toplantılar : Avcıları davet İstanbul Avcılar ve Atıcılar Birliğin- den: Yeni cemiyetler kanunu mucibin- ce nizamnamede yapılan tadilât hak - kında müzakerede bulunmak üzere Birlik kongresi fevkalâde olarak 8 Tem muz 1939 Cumartesi günü saat 13.30- da Birlik Merkezinde £ toplanacaktır. Sayın azamızın behemehal gelmelerini rica ederiz. Altıok Gençlerbirliğinin toplantısı Altıok Gençlerbirliği nizamnamesin- de yeni cemiyetler ç çıkta kalanlardan on yedi ücretli, on) Tecrübeler, Heybeliada ile Büyüka-İçimi yapmak üzere yarın akşam Bir - “tesi günü saat on yedide Vali tarafın-İaltı maaşlı memur yeri münhailere ta-|da arasında ve saat 1l de icra edile - yin edilmiştir. cektir. İlik Merkezinde bir toplantı yapılacak- far. kanununa uygun maddeler vaz'etmek ve idare heyeti s€- bir miktara baliğ oldu : lan ecnebi menşeli mallar için bazı ka. rarlar ittihaz edilmiştir. Hükümet Hataydaki tüccarlardan bu gibi malların menşe, miktar ve kalitele « rine dair birer beyanname istemiştir. Ayni zamanda Hataydan yurdun her hangi piyasasına osevkedilecek ecnebi menşeli mallardan mevcud gümrük tari. fesindeki pozisyonlarına göre gümrük resmi alınması takarrür etmiş ve alâ « kadarlara bu yolda emir verilmiğtir. Bu suretle Hatayda bazı spekülâtör - lerin topladıkları şeker, kahve, ipekli ve yünlü mensucak vesair mamul eşya - nm piyasalarımıza sevkedilerek tesb yapmasının önüne geçilmiştir. Kaput bezlerinin damgalanma müddeti bitti Kaput bezlerinin her topunun iki ba « şından damgalanması için verilen müh let bitmiş olmasına rağmen, piyasada damgalanmamış kaput bezleri kalmıştır. Bunlar bakkında Ticaret Vekâletinden talimat istenilmiştir. Şimdiye kadar yal - nız şehrimizde 3900 topu mütecaviz ka İput bezi damgalanmıştır. Şimdiden sonra fabrikaların istihsalâtı yeni standard hükümlerine göre yapı « lacaktır. Sergi komitesi dün toplandı Yerli Mallar Sergi komitesi dün top. lanmış ve sergi hazırlıklarını gözden ge. girmiştir. Serginin açılma müddeti yak. Jaşmakta olduğundan komite şimdiden sonra sergi binasmda sık sık toplantılar Yaparak hazırlıkları ve inşaatı gözden : işlerile yakından «lâ. < kilâtı da, ser. su 58.60 kuruştan 300,000 kilo yapak sa. mallarından ve 85 uruştanli., İ Almanlar yünlü paçavra ve fanilâ es. İİmudap Hatayın anayurda fltihakı üzerine bu rinden istifade edilerek idhal edilmiş © TİYATROSU Kenan Güler ve arkadaşları Mk ven tiyatrosu Piyes # P, Dede 1.P, Komedi Mişel Revüsü Oto Keti varye- tesi Alman Hokkabası Hans ve Okulte EGE TİYATROSU Nuri Genç Dur ve arkadaşlari 6 Temmuz Perşembe günü akşamı Aksaray Yusufpaşa Emek sinemasında ÇILDIRAN ADAM Piyes (8) perpe Murmd Şaisil veryetesi - komedi DPEZZEEE .EEŞSE,