6 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

6 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

> BEŞİNCİ kânı hazır bulunmuşlardır. : 24210, 24318. 24319 KURUŞ Hatayın Büyük Günü Ordumuzun Hataya Girişi Yıldönümü Münasebetiyle Dün Antakya ve İskenderunda Büyük Merasim Yapıldi "Antakya, 5 (TAN Muhabirinden) — Türk ordusunun Hataya girişinin yıldönümü bü- tün Hatayda büyük tezahüratla tesit edilmiş- tir. Lise meydanında büyük bir geçit resmi yapılmış ve tribünde bugün şehrimize gelen Korgeneral Muzaffer, Fevkalâde Murahhası- mız Cevdet Açıkalın, Albay Şükrü Kanatlı, “Fransız Albay Collet, hükümet ve Parti er- Askerimizin geçit resmi pek muhteşem iye Caddesi 102 'AN. İSTANBUL YL — No. 7411 GÜNLÜK SİYASİ olmuş ve halk tarafından şiddetle alkışlar- mıştır. Kahraman askerimizi jandarma alayı, izciler, mektepliler, spor klüpleri ve esnaf te- şekkülleri takip etmiştir. Merasimde Parti, şehir ve gençlik namına nutuklar söylenmiştir. Korgeneral Muzaffer, bugün tebrikleri kabul etmiştir. Bütün şehir ayaktadır. Gece binlerce kişi muazzam fener alayları tertip etmişlerdir. Şe- hir tarifi kabil olmtyacak bir sevinç içindedir. Yıldırım Harbi Yazan: Aka Gündüz A sırlardanberi açılan harp meydanlarının hepsin- de at süren, kılıç üşüren bir âilenin.. sonra Türk harbiye- sinin.. daha sonra Makedonya siperlerinin.. ve en sonra ya- km mazi cephelerinin bir ço- cuğu sıfatiyle düşünmek ve| mütalea yürütmek hakkımız-| dır. Bu bakımlardan çizmeden yukarı oçıkmış olmuyoruz. Kaldı ki harp işlerini dünya ölçüsünde bir salâhiyetle ko- nuşmak hakkını elinde tutan çelik bir millete mensubuz. u kısa girişi niçin yaptık? Son günlerde beratsız ihtira odi- len (yıldırım harbi) tabirinin mahi- TElİReybiremtör gneimee işin pap Yıldırım harbı denilen nesne dahi; iki saatlik Anadolu gezintisi, 4 saa lik Ukrayna seyahati, yarım saatlik "Tunus, Cezair baskım, şu kadar saat- lik Libya - Misir yürüyüşü gibi sırf ve sadece bir fantasmagorie'dir, baş- ka bir şey değil. Böyledir de durup dururken niçin böyle korkula hayal oyunları oyna- tılmıya çalışılıyor? Yildirim, paratö- nersiz yerlerde sahiden tehlikeli bir #eydir. Sulheü mületler için harp te © mahiyettedir. İkisi bir araya gelir Ve tantanalı bir eda ile ortaya atılır- #â &peyce korkunç görünen bir man- Zara çizilmiş olur. Kafaları dar, yürekleri zayıf, pen- Şeleri kabzesiz olanlar için gerçekten ürkülecek bir ihtimal ve manzara. Fukat Balkanlar için ve sulh cephesi | İçin asla. i Bu devrin yüz yirmi veya yüz elli bin kişilik ordusunun me kudrette bir (orta cüzütam) olduğunu takdir edenlerdeniz. Fakat bu kudretin bir | Yıldırım harbı yapamıyacağını da bi-| İenlerdeniz. Çok misaller hatırlamak mümkündür, A bir yıldırım harbı yap- mak niyetile Romaya dayan- di Antuvan bir yıldırım. âkinile Iş- kenderiye kıyılarına ayak bastı. Na- Polyon bu tarzda gittiği Moskovadan yıldırım yemişlerin süratile döndü. Ciyolitti, Niti o ve arkadaşları yı dirim harbi ile Bingazi - Tobruk - Trablus sahillerinde kakılakaldılar; Balkan Harbı çıkmasaydı neticenin me olacağını sayın Mareşal Badoğliyo daha iyi bilir, Yıldırım taarruzları; umandasızlığa ve ordusuzluğa Tağ- men Edirnede çatladı, Çatalen önün- St yüzgeri etti, Moltkenin torunu ile mhayn kahraman küçük Be'çi- kayı yıldırımiladılar ama, Marn para” toneri önünde söndüler. Habsburgun yıldırımları kahraman küçük Sırp or- dusunun önünde iki senelik bir ak- saklığa uğradı Sarki Prusyaya yıldırımvari inen ei orduları Mazori bataklıklarında aldı, Ç anakkale yıldırım k Di miş kandile döy Bütün bunlar hep (Sonu; 5 ğı Valiler Parti Millet Meclisinin Dünkü Içtimaı Müstakil Srup Reis Vekili, Harici Vaziyet ve Ticaretimiz Hakkında İki Sual Takriri Verdi Ankara 5 (Tan Muhabirinden) — B. M. Meclisi bugün Refet Canıtezin başkanlığında toplanarak ruznamesinde bu- lunan maddelerden ikinci müzakereleri yapılacak olan lâyi- haları tasvip etmiş ve diğerlerini de müstaceliyet kararlarile müzakere ederek kabul eylemiştir. “Mi Piyango” idaresi teşkiline ait kanun müzakeresinde sorulan bir suale cevaben bütçe encümeni maz. bata muharriri Sırrı, verdiği cevapta bu kânün ile Tayyare Cemiyetinin piyangoya sit evrak, ayniyat ve 38 resini yeni idareye devretmekte ol. duğunu, Tayyare Cemiyetinin üçün. cü, şahislarla olan o müamelelerinin anlak en mini likeme yare Cemiyeti ile halledileceği, ye. ni teşkil edilmekte olan “milli Pi . yango” idaresine eski piyango ida. resinin tasfiye vazifesi (verilmemiş bulunduğunu söylemiştir. il Bu izahatı müteakıp kanunun maddöleri okunmuş ve tasvip edil - miştir. B. M. Meelisi bugünkü toplantı. sında kabul ettiği kanunlarla başka hiç bir ticari muamelede bulunmı « yarak yalnız kendi yakacağı kömü- rü almak üzere Zonguldak ve Ereğ- Wi Ilmanlarma gelen bilümum gemi. lerin sıhhi muameleye tâbi tutul - makla beraber alınması lâzım gelen m vi TİRELE RİLİ ALLİ AA miz) £ Milli Şefimiz Dün Ankarada Talebe Kampını Sezdiler Ankara, 5 (TAN Muhahirin- Mİ, Seli İnönü dai ön BE reka ve" m. yetleri erkânı ile birlikte Ga- zi Lisesinin Söğüdözünde kur- duğu kampı teşrif etmişlerdir. Cümhurreisimiz o Nizam k pısında mektep müdürü Necati Aksu, kamp komutanı yüzbaşı Arif Güvenç, nizam karakol nöbetçileri ve kıtayı muntazıra tarafından karşılanmışlardır. İnönü, çadırları gezmişler, talebe ile konuşmuşlar ve ayrı ayrı iltifat etmişlerdir. Reisicümhurumuz o kampta gördükleri fevkalâde intizam- dan dolayı Kamp kdmutanına ALAYA ADADA A ERA DARA GAEL DAA ABA EA 00 BBM BASEL EZ memnuniyetlerini izhar etmiş- Z| sıhhat resmi ile vize resminden mu- ler ve talebenin (sağol) sesleri Şlaf tutulmaları, evlenme işlerine ait arasında (kampı terketmişler. bilümum evrakın Maliye (Vekâleti tarafından tab ve ihzar ettirilerek & (Sonu: Sa, 10, sü. 3) gene EAA EA AAA MERE BAA ASENA FARA0SA E İn Başkanlığı Vazifesinden Ayrılıyor Her Vilâyette Daimi Parti Müfettişlikleri İhdas Ediliyor, Yeni Başkanlar Seçilecek Ankara, 5 (A.A.) — Genel Başkan- lik divanının üç yıl evveiki kararile birleştirilmiş olan Parti ve hükümet İanliyeti, partinin beşinci büyük ku- rultayinca tanzim ve kabül edilen Bi- zamname hükümlerine uyularak gö nel başkanlık divanınm 76.939 ta rihli kararile tefrik edilmiştir. Yeni kararın tatbiki hakkında Par- ti Genel Sekreterliğince vali ve C. H. P. Başkanlıklarına tebliga: yapıl mıştır. Valilere ve Halk Partisi başkanlarına yapılan tebliğ Vali ve C, H. P. Başkanlığına Parti faaliyeti ile hüzümet idaresi arasında daha ameli bir beraberlik temini için genel başkanlık divanın- ca ittihaz edilmiş olan 18.6.936 ta- rihli kararın ref'i ve beşinci Büyük kurultayca yeniden tanzim edilmiş e- İsn nizamname hükümlerinin yerine getirilmesi hakkında 7.6.939 tarihin- (Sonu Sa: 10, Sü: 5) Genel Sekreteri Fikri Tuzer AN HALK GAZETESİ Danzig için hazırlanan protesto- ya gönderecek olan Polonya Başvekili General Skladkovski olonya Danzig İçin Protesto Gönderecek ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Muallimlerin ve mektep | talebesinin en kuvvetli yar. dımdını, çocuğun en zengin kütüphanesidir. Çocuğunu se- ven her babanin yavrusuna verebileceği en güzel hediye. dir. Müessesemiz tarafından neşredilmiştir. Evinizde bir tane bulundurunuz. İngiliz Kabinesi İçtimaında Danzig İşini de Görüştü Almanlar Danzig'te Tahşidatı Arttırıyorlar Londra, 5 (Hususi) — İngiltere kabinesi bugünkü top- lantısında Danzig meselesi ile meşgul olmuştur. Burada kati- yetle anlaşıldığına göre Lehistan hükümeti, Danzigte Alman- lar tarafından alınan askeri tedbirleri protesto edecektir. Bu- günkü kabine içtimaında, İngiltere ile Fransanın bu protesto- ya iştrak edip etmemeleri bahs mevzuu olmuştur. Köselvanof, bir müddet © sonra, yanında refikası ve kızı olduğu hal. de, Belvü sarayına gitmiş ve: örada da devlet relsliği dairesi şefi Meis ner tarafından selâmlanmıştır. Bul - gör başvekili, müteskiben Von: Rib- bentropu ziyaret etmiş, Von Ribben- trop da biraz sonra Belvü sarayına gelerek Köseivanolun bu ziyaretini iade eylemiştir. Köseivanof, Hitlerle bir saat görüştü Hitler öğleden sonra, Köseivano- fu kabul eylemiştir. Von Ribbeniro - resmi, bir saat kadar sürmüştür. Köseivanof Berlin d. Yugoslav Başvekili ile görüşecek Belgrât, 5. (A. A) — Berlinden avdetinde Köseivanof, ağlebiihtima) Bled'de durarak Yugoslavya başve - kili Zetkoviç ile görüşecektir. Bulgar başvekilinin * Slovanyada Kâin Brod'daki' yazlık sarayında nâip prens Pol tarafından kabul edilmesi ihtimali vardır. Kont.Ciano, Fransız Elçisini kabul etti Roma, 5 (A. A) bu akşam Fransız i (Sonu, Sa: 10; Sü, 4) Bulgar Başvekili Köseivanof Alman İktisat Nazırıyle bundan evvelki görüşmesinde Köseivanot Dün Berlinde Hitlerle Bir Saat Görüştü Berlin, 5 (A. A.) — Bulgar Başvekili, bugün buraya gel- miş ve istasyonda mutad merasimle Almanya Başvekili, Hari- ciye nazırı, Hariciye yüksek memurları ve kordiplomatiğin bazı azası tarafından karşılanmıştır. l Pün da hazır bulunduğu bu kabul! Polonya Cümhurreisinin de * iştirak ettiği mühim içtima Ayni mesele bugün Varşovada Cümhurreisi, Başvekil ve Mare şal Smigli Ridzin iştirakiyle ko- İ nuşulmuş ve konuşmalar geç vak. te kadar devam etmiştir. — Alman mahafilinin tevil ve ısrarı bir askeri tedbirin alınmadığı üze- ringin gazeti | tang, İ (Sonu Sa. 10, Sü. 6 Bir İtalyan Filosu ! Şarki Akdenize Çıkıyor Roma, 5 (A. A. — İkinci İtalyan filosu, şarki Akdenirde bir ceve - lân yapmak üzere pazar günü ha- reket edecektir. Ağustos bidayetine kadar devam edecek olan bu cevelân esnasında file Lihyayı ve Eye dei larını ziyaret edecektir. miral Mini kumanda etmektedir. İngiliz Bahriye Nazırı Değişiyor Londra, 5 (Hususi) — Daily Mail gazetesinin istihbarına gö. re eski Harbiye Naziri Mister Churehill'in yakında (o Bahriye Nazırlığına tayin edilmesine muhakkak nazarı ile bakılmak. tadır. İNGİLİZ - FRANSIZ - SOYYET MÜZAKERELERİ Mütekabil Garantiler İçin Henüz Uyuşulamadı i Londra, 5 (Hususi) — İngiliz kabi. nesi, bugün iki defa toplanarak İn- giliz - Fransız tekliflerine karşı Sov, yet teklifleri ve Danzig meselesi ile meşgul olmuştur. Kabinenin sabahki Fransa - İngiltere son teklifleri hazırlıyorlar Havas Ajansı bi ve İngiltere Hariciye Nezaretleri, a- ralarında sıkı bir temas halinde, üç taraflı pakt hakkındaki Fransız « İn- giliz projesi ile al iriyor: Fransa toplantısı 2,5 saat, öğleden sonraki toplantısı da aşağı yukârı bu kadar dar olarak Mo- devam etmiştir. lotofun. sorduğu suallere pek yakın. İngiliz mahafili, Sovyetler tara .Jda verecekleri cevabı tetkik a» fından gösterilen nikbinliğe iştirak | mektedir, “ İetmemek fikrinde olduklarını söyle.| Daha dün geceden itibaren, Fransa İ mektedirler, Hariciye Nezareti, İngiliz Hariciye Nezaretine Fransız hükümetinin fi. kirlerini bildirmiş ve İngiliz kabine. si, bugün öğleden sonra yap! lantıda Fransız fikirleri görüşmüştür. Bugün ise Bonnet Kabinenin sabah celsesi, bilhassa Moskova müzakerelerine miş gidir. Mister Chamberlain Avam Kama. rasında sorulan bir sünle cevaben Moskova müzakerelerinin uğradı. ğı güçlüklere bir tarafın sebebi yet verdiğini söylemiş ve tafsilât vermekten çekinmiştir. hasredil - top. iki defa Corbin ile uzun telefon muha « veresi yapmıştır. Fransanın Londra büyük elçisi; bu muhaverelerde, İn. giliz görüşlerini Parise bildirmiştir. (Sonu: Sa, 10, ağ. 2) Alman mahafili ise Danzigte hiç |