6 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

6 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

m—. —— 6.717.939 BUGÜN. : Suriyede Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL Şösrirede uzun ve müzmin buh- ranlar devam ediyor. Onun için Suriyede buhrandan değil, fa. kat buhranın son safhasından bah- setmek gerektir. Alinan malümata Göre Suriye buhranının en son saf- hası, mezhebi taifelere muhtariyet verilmesinden ileri geliyor. Dürzi, Alevi gibi namlar taşıyan bu taife. lere 'muhtariyet (verilmesi Suriye hükümetini rahatsız etmekte ve Su- tiye hilkâmeti bu hattı harekete karşı gelmek istemektedir. Suriye hükümetine göre bu ayrılığın sebe-| bi, Fransanın siyasetidir. Yoksa bu taifeler Suriyelilerden ayrılmak İe- binde değildir! Hâdiseler ve vaka ! noktai nazarı teyide yardim et- memektedir. kendi kabuğuna çekilmiş mezhebi taifeler memleketiğir. Ve hu mez- Mebi taifelerden her birinin hedefi, kendi çerçevesi içinde £ yaşamak, Mezhebi hayat ve faaliyetini harici müdahalelerden £ korumaktır. Bu mezhehi taifeler henüz bu dar çer- Sevenin mahbesinden kurtulmuş de- gildir. Gerçi bunların içinde bu çer- seveleri parçalamış kimseler vardır. Fakat bunların tesiri, henüz umu. mileşmemiştir. o Meselâ (o Dürziler İçinde, Ditrzilik kelimesini tama. miyle ortadan kaldırmak istiyen, hattâ Dürzilik dağına Arap dağı adı- Ai Veren uyanık Dürziler vardır. kat bunlar dahi mezhepdaşlarını Na edememiş, ve hepsine ayni fikri Aasılıyamamış bulunuyorlar. Suriyede taife ruhunun milliyet Tuhuna yerini bırakacağı sıra, her. halde uzak olmasa gerektir. Fakat İaifecilik zihniyetini yıkmak kolay değildir; bilâkis güçtür ve ancak Mİİ ruhu uyandırmakla mümkün- dür. Bu ise Suriyede henüz yaşan. Miyan bir devirdir. Suriye milliyetçiliğinin bü tekâ- mülü süratle geçirmesi Suriye birli. Bi namına en hayırlı inkişafı teşkil der, Eiki de bugünkü kahranlar & i Berlin radyosunun —— gülünç neşriyatı : Artık Berlin radyosunun Arapça konuşan kiralık dilinin en bellibaşlı İşlerinden biri, dilini ve vicdanını ki- Talyan efendilerinin Tan gazetesi a- eyhindeki | neşriyatını anlatmaktır. 'unlara göre Tan gazetesi bir Ya- hudi gazetesidir ve onun için mih. Vetciler . aleyhindedir. Bu zayallı Propaganda, bu bir çift sözle, Yahı- “ilik aleyhtarlığı isnadiyle kendini ye cevap vermiş sanmaktadır. Berlin radyosunun bize Yahudi ve tiracı demesine mukabil biz hasep Ye nesebimizi gösteren. şecerelerle yürk oğlu Türk olduğumuzu ispata im görmeyiz. Çünkü öz Türklü. üzden zerre kadar şüphemiz Yoktur. Berlin radyosu İse istediği kadar şüphe edebilir. Fakat Berlin 'Yosumun bir sualine cevap yer- mek istiyoruz. » Berlin radyosu evvelce de anlat. tiğımız gibi hergün Kur'anı Kerim Pkatarak neşriyata başlıyor ve böy- İce Müslümanlara takdis ettikleri © kitabı, kendi propagandasını yü. Tütmek icin bir vasıta ve âlet olarak kullanıyur, Biz onun bu hilesini evvelce teş- etmiş ve safdil Arapları bu tu. en dü a davet Wer korunmuy: Şimdi de Berlin radyosu bize soru- Yor; , Kur'an Tevrat mi okula tenya da Tevrat ap veri; a Almansanız, Arap ve Müs- Alma, >öskesi takarak değil, hakiki a karşımıza çıkınız! M > Dural Fevzi Çakmağın aptığı Teftişler ia 5 (TAN Muhabieinden) — Çakı AY Başkanı Mareşal Fevzi Mülerri refakatlerinde İkinci Ordu İzmir ya general İzzettin Çalışlar, sisi ve Müstahkem Mevki at ış gi Oldukları halde bugün se- ordu oeaya gelmişlerdir. Bura- 3 birliklerini tefriş etmişler dönmüşlerdir. ve Çünkü Süriye hâlâ) Amerikaya Gönderilen Altınlar Avrupa Devletleri Gönderdikleri Altınlar Bir Buçuk Milyarı Buldu Nevyork, 3 (A-A.) — İngiltere ve diğer memleketler hesabına Ameri. | kan bankalırına yatırılan harp ihti- yat akçası bir milyon altın dolardan fazladır. Amerikan banka mahfille-| rinde tarihte harp ihtiyat akçası 0- larak bu kadar mühim bir meblâğ yatırıldığınn görülmediği mektedir. Avrupa devletleri hesabına Ame- rika ve Kanadaya gönderilen ihtiyat altınları bir buçuk milyara baliğ ol- maktadır. Altm sevkiyatı bilhassa geçen eylül buhranından sonra art - mağa başlamıştır. Haziran 1939 da ecnebi bni namına Amerikaya 250 milyon dola: girdiği tahmin edilmektedir. Bu pa. ra Amerikan hazinesi hesaplarına geçirilmemekle beraber Federal Re- serve Bankta depo edilmiştir. Mali mahfillerin kanastine göre bu ihtiyat paranın büyük bir Kısmı bitarsflık kanunu müsait bir şekil aldığı takdirde harp zuhurunda| “İharp malzemesi mübeyaasına yarıya | caktır. —————— Reasüransa Verilen Sigorta Primleri Dün sigortacılar daireli merkeziye- sinde yapılan içtimada yangın ve nakliyat sigortalarında mevcot olan yüzde 75 Reasürans miktarının Mili Reasüransın bu işlerde temin etmek- te olduğu menfaatin kendisine başka süretle tediyesi mukabilinde mezkür şirsetin-de “nuvafukatini"a'mak s0“ retile yüzde 50 nisbete tenzili için emindi in semilmmmnder ittifakla karar verilmiştir. Amerikadaki Alman Gençleri Antifaşist Nevyork, 5 (A.A.) — Alman genç- liği kongersi ittifakla kabul ettiği bir karar suretinde mahiyeti komü- nist, faşist, nazi ne olursa olsun dik- tatörlüğün her şeklini takbih et mektedir. Kongre üâzası kahir bir ekseriyet- le memleket istilâya uğradığı tak- dirde gönüllü yazılmağa karar ver- miş ve Roosevelt'in tekrar intihabını talep etmiştir. Başvekilin Teşekkürü Ankara, 5 (A.A.) — Başvekil Dok: tor Refik Saydam, kabotajin Türk bayrağına intikali yıldönümü ve de- nizeiler bayramı münasebetile resmi ve hususi müesseseler, teşekküller ve bir çok zevat tarafından gönderilmiş olan tebrik telgraflarına karsılıklı tebriklerile teşekkürlerinin bildirii- mesine Anadolu Ajansını memur ei- miştir. © iter, Danrig'de çeçen hafta karar vermişti, Fakat Fransa cuma akşamı haberdar oldulu retle atlatıldı. alınacaktır. * Hitlerin şimdiki plânı şudur: fırsatta Danzig'e gidecektir. yâretini evvelden “halkını ilân edecektir. Alman dl Gi 2 Çungking, 5 (A.A) — Çin ajansı bildiriyor: Çinliler dün akşam Hankeu'nun batısında Yinçano şehrini zaptetmiş- lerdir. Ağır zayiat veren Japonlar gayri muntazam bir şekilde ricat et- mektedirler, Sahil çarpışmaları Çunking, $ (AA) — Çin ajansı bildiriyor: Dün bir Japon grupu yeniden Fu- Tsien'e çikmak istemiş ise de üçte i- kisi imha edilerek mütebakisi kaçmı- ya muvaffak olmuştur. Diğer bir Japon müfrezesi de Uen- Çeu yakınında karaya çıkmış, fakat Çinlilerin ani taarruzuna uğrıyarak mevcudunun yarısını karada birak- tıktan sonra açıkta demirlemiş olan harp gemisine çekilmiye mecbur e- dilmiştir Çinliler ilerliyor Hong-Kong, 5 (A.A.) — Çin ajansı bildiriyor: yetinde bulunan Çin ki- -Şe istikametindeki ileri hare ketinde mühim tarakkiler kaydetmiş- lerdir. Japonlar madenlere el koyuyorlar MA sına göre, Japohlar mühimmet ıma- İline yarıyacak olan bütün maddelere İ cebren el koymaktadırlar. Bu madde leri kaçırmıya ve saklamıya teşebbüs edenler hakkında 100 yen veya üç ay hapis cezası tatbik edilmektedir. Mısır Hariciye Nazırı Sofyada Sofya, 5 (A.A) — Bulgar Ajansı bildiriyor: Başvekil muavini Nedef tarafın- dan Mısır Hariciye Nazırı Abdül. fettah Yahya Paşa şerefine dün ak- şam bir ziyafet verilmiş ve bu ziya- fette Balkan elçileri de hazır bulun muşlardır. Ziyafeti müteakıp söz alan Nedef, iki memleket arasındaki devamlı ve iyi dostluk o münssebetlerile karşi lıklı hürmet ve riayeti kaydeyledik. ten sorira takviyesini dilediği sıkı iktisadi münasebetlere bilhassa işâ- ret eylemiştir. ANA kat'i bir hamle yapmağı ve İngiltere, gizli istih- bar teşkilâtı vasıtasiyle Hitlerin bu kararından geçen r. Bunun üzerine derhal Danzig'de her hangi bir harekete müsaade etmiyecek. lerini ilân ettiler ve bu kararlarını da Berline bildir. diler, Bunun üzerine o Hitler plânı mecbur oldu. Ve geçen günlerin buhranlı anları bu su. değiştirmeğe x Ş Almanyadaki kanaate göre dünya 25 Temmuzla 5 Ağustos arasında yeni bir buhranla karşılaşa- caktır. Almanyada orduda bütün mezuniyetler lâğvedilmiştir. Bugün Almanyada seferber halde 1,750,000 asker vardır. Ay sonuna kadar da 50 yaşına kadar bütün kur'a efradı silâh altına Alman devlet reisi, ilk k Her Almanın Danzig'e gitmesinde bir mahzur olmadığı için, Hitler de bu zi- aber vermeğe mecbur Danzig'de bir nutuk söyliyerek şehrin Almanyaya il. değildir. askerleri hudutta bulu. Japon Muharebeleri Çinliler dün bir şehri zaptettiler, Japonlar ağır zayiat verdiler /Rütün küçük Japon şehirlerinde de- İmir telgraf direkleri ahşep telgraf direklerile değiştirilmektedir. Ya- kında, Tokyo, Ozaka ve diğer büyük şehirlerde de ayni şey yapılacaktır. İngiliz « Japon ihtilâf Tokyo, 5 (A.A.) — Ingiliz büyük elçisi Sir Robert Craigie, haleh Je- pon hükümetile müzakere halinde ol- duğunu ve İngilizlere karşı yapılan fena muamelerere pek yakındı niha- yet verileceği ümidinde bulunduğu” nu bildirmiştir. Craigie: “Bu mesele- ler ancak müzakere yoluyla halledi- lebilir. Bir felâkete müncer ulabile- cek şiddet tedbirleri ile halledilemez,, demiştir. Japonya eski taleplerine rücu ediyormuş Paris, 5 (A.A) — Oeuvre gazete. Mme. Tabouis yazıyor: “Londraya Tokyodan hayret w yandırıcı haberler gelmiştir. Anla- şıldığına göre Japonya hükümeti l zakereye — girişmeyi kabul ettikten sonra gene eski taleplerine rücu et- miştir. Japoryü hükümeti, şimdi. İngilte- lanmaktadır. Gelecek Perşembe gü görülmektedir. Çekoslovakyada Bir Beyanname Nevyork, 5 (A.A.) — Beynelmilei Nevyork sergisindeki Çekoslovakya komiseri George Janecek, dün Çekos- lovakyada gizliden gizliye elden ele dolaşan bir (amimin suretini neşret- miştir. ” Tamimde halka, Alman istilâsına karşı yapılan pasif müdafsanın, pren sipleri anlatılmakta ve direktifler ve- rilmektedir. Tamimde ezcümle şöyle deni tedir: “Bin senelik bir mazisi olan $#€- kiz milyonluk bir mületin serbestçe yosamak hususundaki meşru hakkma inanın: mek ISTE | Bir Alman ve Bir Tientsin meselesinin halli için mü. re sefirine Tlentsin askeri makam.) a lebat programı tevdi etmeğe hazır- nü başlaması kararlaştırılan müza. kerelerin acaba hiç mi başlamıyaca- ğı keyfiyeti Londrada suale şayan Leh Gemisinden Haber Yok Bir Yarışa: İştirak İçin Giden Gemilerden Bir Haber Alınamıyor Stokholm, 5 (A, A) — Gotland a. dası civarında yedi temmuzda ya. pılacak olan yarışlara iştirak et. mek üzere cumartesi günü Dan - zigten hareket eden “Avela .Rus. salka” ismindeki Leh o gemisiyle “Pirol” adındaki Alman gemisinin âkıbetinden endişe edlimektedir. Bu gemiler, henüz yerlerine git - memişlerdir. İzmirdeki Fırtınanın Yaptığı Tahribat İzmir, 5 (A.A) — Geçen cuma günkü fırtına esnasında Komalpasa kszasile mülhakatında vukua gelen zarar ve ziyan hakkında alınan resmi malümata göre, orta, aşağı ve yuka- rı Kıztlca köylerile Oran ve Kavaklı ve Oteyaka mevkilerinde yaz me: atını teşkil eden, bağ, zeytin, nün yüzde 15 i ve bazı mıntakalarda tamamı mahvolmuştur. Armutlu nahiyesinde zarar ikinci derecededir. Kızılca köyünün muhte- if mevkilerinde 1050 hektarlık saha- daki mezruat yüzde yüz, 51 hektar genişliğindeki diğer bir mintakada i- se yüzde 50, 43 hektarlık üçüncü bir | mıntakada da yüzde 15 zarar gör- müştür, Kaymakâm, ziraat memuru ve Kı- zrlay reisi zarar ve ziyani tesbit ile meşgul olmaktadırlar, Bu ki i z bin lirayı geçraekte zararı iki üç y ve haşara uğrıyan bağların ancak İ- ki üç sehe sonra iyi mahsul verebile- ceği anlaşılmaktadır. Ödemişteki zaytat izmir, 5 (A.A) — Cuma günü vu- kun gelen fırtına hakkında mülha- katten gelen haberler dolu ve kasir, ga sahasının ilk tahminlerden geniş olduğunu göstermektedir. Alınan resmi malüma'a göre, Öde- mişte yağan dolu 70 hektarlık bir sa- huya ekilmiş olan tütünün yüzde dok sanını, 20 hektarlık sahadaki mısırın yüzde yirmisini ve 40 hektarlık sa- hanın da yüzde on beşini tahrip et- miştir. Dolu ile ayni zamanda esen frrtına 300 incir ağacını yıkmış ve İki bin kudar zeytin ağacının da dalların: kırarak hasara uğratmıştır, Ayni fırtına Foçanın Bağarası ve Geren köylerindeki bağlarda yüzde 20 derecesinde tahribat yapmıştır. Bayındır mıntakasına da dolu düş- | müşse de buradaki hasaratın"ehem- İmiyeti olmadığı anlaşılmıştır. T nacak, fakat şehre girmiyecektir. Bu suretle Polonya bir emrivâki karşısın şimdi Varşovayı kı mda bulunmuş olacaktır. Almanya ollamaktadır. Polonya zânf eseri göstermeğe başladığı gibi plânin tatbikine geçilecek. tir. garanti verilmesini leketler şunlardır. * İngiltere Rusyaya son teklifinde 12 hükümete e muvafakat etmiştir. Bu mem- : Belçika, Hollanda, İsviçre, Lüksemburg, Polonya, Türkiye, Romanya, Yu- nanistan, Letonya, Litvanya, Estonya ve Fin- lândiya, beyanname gizli ve * İngiliz, Trade Unlon'ları ve Labour Party mensupları Almanlara hitaben bir beyanname neşretmiştir. Bu resmi radyolarla söylenmiş, bro. şürler halinde Almanyadaki gizli teşkilât tarafından Alman işçilerine dağıtılmıştır. niliyor ki; Bu beyannamede de. “Neye hirhirimizi öldürelim. Tereyağ hepimiz için top. tan iyidir. Bir harbe sürüklenmek felâketine katlan. miyalım. Kimse . Almanya İle harp etmek İstemiyor. Harbi istişen başın için harp tehlikesi dı Kümeste Sükünet! Yazan; B. FELEK oturduğumuz yazlık yerde bir komşumuz var. Çiftlik tertibi bir yerde oturuyor. bir kalabalık kümesi var. Geçende ziyaretine gittim. Bana yerini gezdirdi. Ahırları asri, Herşe. yin olduğu gibi ahırın da asrisi olu - yormuş. İnekler pek farkında değil. Ahırlardan sonra kümesi ziyaret ettik. Çiftlik sahibi anlattı: — Kümesimle iftihar © ederim. Yirmi tane Ligorno, on beş tane Var. na tavuğum, üç Nemse, dört Hacı « kadin, iki Greze, üç Hind horozum vardır. Hindilerimin dördü babadır. Şu ördekler yeşilhaştır. Ötekiler âdi ördek. Ha! Unutu - yordum. Beç tavuklarımın güzelliği. ne doyum olmaz, — Bunların hepsi ayni yerde mi yatarlar? — Tabii. Ayni kümeste yatarlar. Yalnız gıdaları ve mizaçları birbiri - ne uymaz. Ördekler su ister, tavuk - lar çöplük, hindiler ve kazlar tarla ararlar. Karpuz zamanı kazlar için bir bayramdır. Ördeklerim çamurda solucan bul. dular mı sevinçlerinden © uçarlar, Bunların bu #lemleri benim pek ho- şuma gider. Akşam olunca ( kazlar sürü ile, ördekler küme halinde, ta- vuklar horozların ardından küme - se girerler. Kimisi tüner, kimisi gö. zünü kapayıp boynunu © kanadın altına sokür, gecelerler. 1 Asi . Ben bu kümes hayvanla. rina bakıyorum da kümesteki hu sü. künete imreniyorum doğrusu. Siz de bilirsiniz ki; kaz da yumurt. lar, tavuk da... her (ikisinin yumurtası ne hacmi, ne çeşnisi itiba. riyle birbirinin ayni değildir. Buna rağmen hepsi ayni kümese İyumurtlar Ve hepsi ayni o kümeste kuluçka olur, yavrularlar. Hiç patır. dı çıkmaz. Kimse kimsenin yavrusu. na, palazına, civcivine ilişmez. Hat. tâ tuhaflık olsun diye tavuk altına konmuş ördek yumurtaları, civciv 0- Tunca ördek yavrusu tabiati icabı su. ya dalar, kuluçka tavuk arkasından biraz gıdaklar... Ama ördeği © tabii meylinde serbest bırakır. Piliçler ise ördek kardeşlerinin bu su sporuna bakıp onları takip et. mek istemezler. Hulâsa, kümes şaşı. lacak, ibret alinacak bir ahenk için. de devam eden bir âlemdir. Ben bir kümese bakarım, bir de Avrupada. ki ehenksizliğe, sonra da kümese gıp- ta ederim. Ne dersiniz” Haksız mıyım? Komşumun bu sözlerini size nak. ledişim onlara az çok inandığıma de. Nil teşkil etmez mi? Hakikaten kümes süküneti, Av. © rupayı gürültüye boğmak isteyenle. re bir nümune olabilirdi. Eğer niyet. leri sükünet olsaydı, Kozanda Bir Genç Kardeşini Öldürdü Kozan, (TAN) — Eski Kabasakal köyünde dün feci bir aile kavgası ol. muştur. Bu köyde oturan bir genç, kız kardeşini bir yumrukta öldür. müştür. Hâdisenin mahiyeti şudur: Salâhattin Öztürk adındaki genç, ihtiyacma binaen annesinden istediği parayı alamayınca kızıyor, evde bir dil kavgası başlıyor. Bu sırada kız kardeşi Ferdane, “anneni boşuna üz. me ayıp değil mi sana,, diyerek mü. dahale etmek istiyor. Buna kızan Sa. lâhattin kardeşi Ferdanenin karnıma bir yumrük atıyor ve kız olduğu yes re düşüyor. Biraz sonra komşular yetişiyor, yes re düşen Ferdaneyi kaldırıyorlar. Fakat kızm öldüğü anlaşılıyor. İş zabıtaya aksetmiş ve Selâhsttin ızdakilerdir. Bundan dolayı, sizin ışardan değil, içerden gelmektedir., tutulmuştur. İşin acı tarafı Salâhattinin henüz 1 aylık evli olmas; ve kız kardeşinin de kucağında henüz altı aylık bir ço. cuğu bulunmasıdır.