17 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Adliye çocuk mücrimlerle cidi olarak alâkadar olmağa haşladı Mücrim çocuklar her yıl biraz daha azalıyor. 6 aydan fazla ceza yiyen çocuklar da Edirneki ıslahhaneye gönderiliyor, orda faydalı hale sokuluyor 16 yaşında bir katil su Bugün. adliyemizin ciddi şekilde meşyul olmaya başladığı bir mesele çocuk mücrimlerin gittikçe çoğalması keyfiyetidir. Gerek Adliye Vekâleti, gerek mahalli adliye ve zabıta teşkilât- ları meseleyi ön plânda tutmakta ve icab eden tedbirler alınmaktadır. Bu içtima! derde bundan bir müddet ev - vel Son Posta sütunlarında temas et - miş, İstanbul Emniyet Müdürü ile bir arkadaşımızın yaptığı mülâkatta da meseleyi mevzuu bahsetmiştik. Bu hususta tam bir kanaat edinile - bilmesi için, Adliye Vekâleti tarafın - dan geçen 937 ve 938 yıllarında neş - reltiği istatistiklere başvurmak lâzım- dır. Bu istatistiğe nazaran. 937 yılının bi- rinci aymds 18 yaşından küçük olan çocuklar arasında herhangi bir suçtan tevkif edilenlerin adedi 357, mahküm edilenlerin 369 dur. Ayni yılın son a - yında ise mevkufların sayısı 343, mah- kümların 216 olarak tesbit edilmiştir. 938 yılı başlarında 452 ve 213 olarak kaydedilen bu rakamların yilm sonun- da, 467 mevkuf ve 538 mahküm çocuk şeklinde tesbit edildiği görülmektedir. Ufaktefek suçlar işliyerek, adliyeye ve- Mahkemelerde: Polise sövüp sayan bir kadın mahküm oldu Küçükpazarda seyyar satıcıdık eden Emine adında bir kadın işportasını cad- de üzerine bıraktığından polisler kal - dırmak istemişlerdir. Bu hal Emineyi kızdırmış ve kadın polislerle münazaaya başlamıştır. Ka - dın memurlardan Salihin üstüne hü - cum ile ceket düğmelerini koparmış - ir Diğer memur Abdullaba da söv - müştür. Bu suçtan dolayı adliyeye verilen E- mine. asliye 2 nci cezada yapılan du - Tuşması sonunda, 30 gün hapse, 30 li- ra para cezasına mahküm edilmiştir. Müteferrik: Devlet kininleri inhisarlara devredildi Şimdiye kadar toz halinde Kızılay .Cemiyetinden satın alınıp devlet kini- ni olarak Sıhhat Vekâleti tarafından (mal olunan renkli komprime Kininleri memleket dahilindeki satışı Ziraat Ban kası şubeleri tarafından yapılıyordu. Bu devlet kinin satışının, mütedavil bir sermaye ye rabtı hakkında çıkan « kanun bükümlerine göre, İnhisarlar Umum Müdürlüğü tarafından vapıl - ması kararlaştırılmış ve devlet kinin - leri İnhisarlar İdaresine devrolunmuş- tur. Prengi ilâçları ilediğer kinin ve müştakları ve başka sıtma ilâçlarınıldır. çlusu çocuk mahkemede rilen gayrimevkuf çocuk mücrimler bu hesabın dışında kalmaktadır. Memleketimizde suç işliyen çocuk - Jar yakın zamana kadar tevkifhane ve hapisanelerin tecrid edilmiş kısımla * rında. mahalli tâbirile «Sübyan kovu - şu» nda cezalarını çekerlerdi. Bunlar yaşları Il ile 18 arasındaki çocuklar dan mürekkebdi. Mücrim çocuk mese lesini daim! bir etüd mevzuu halinde bulunduran Adliye Vekâleti bilâhare kanunda tadilât yapmış ve 15 yaşın - dan küçük olan mahkümlar hapisane - lerden tahliye edilmişlerdir. Bünun değişen yeni şekline göre yaşı VI ilâ 15 arasında bulunan çocuk - Tar, bir suçtan dolayı mahküm edildik- leri takdirde cezalarını ancak 18 yaşına geldikten sonra, çekmektedirler. Yalı- mız ebemmiyetli bir suç işliyerek, 6 aydan fazla hapse mahküm edilen - ler, serbest bırakılmamakta ve husu - si ıslahhandlere e sevkedilmektedirler. Bu maksadla teşkil edilmiş olan Edir- ne 1slahhanesinin bugün 105 mevcudü vardır. 15 ve 18 yaşları arasındaki maznunlar İse, cezalarını umumi ce - zaevlerinde ikmal etmektedirler. Poliste Polise hakaret eden iki kişi tevkif edildi Samatyada oturan Arif ve Ali isim - Jerinde iki kafadar. bir meseleden çi- kan kavgada, komşuları Yakoyu sokak ta döverlerken, polis memuru Ömer müdahale etmek istemiştir. Fakat, hem suçlu, hem güçlü olan kafadarlar bu defa da polisi tahkir ettiklerinden dün adliyeye verilmişlerdir. Asliye 2 nci ceza mahkemesi yapılan duruşma sonunda, her iki suçluyu da tevkif etmiştir. Bir tramvay bir kız çocuğuna çarptı Kuruçeşmede tramvay caddesinde 37 numaralı evde oturan Nurinin kızı 13 yaşında Zehra, dün Cadde üstün - den geçerken Bebekten gelen vatman Mustafanın idaresindeki 235 numaralı tramvay birdenbire çocuğa çarpmış ve kolundan yaralamıştır. Vatman yakalanarak. hâdise etrufın da, tehkikata geçilmiştir. Bir otomobil kazası Aksarayda Guraba mahallesinde © - turan Zarif isminde bir genç. dün Ke - resteciler cai nden geçerken. şaför Abdullahın idaresindeki 366 sayılı kam yon kendisine Sarpa r. Kaza netice” sinde başından yaralanan Zarif teda- vi altına alınmış, sçlu şoför yakalan - mıştır. memlekete ithal ve memleket içinde yapmak ve yaptırmak Kızılay Cemi - yetinin monopolu altında bulunmakta- Bir otobüs yarışı adliyeye int intikal etti Şoför ve biletçi ile beraber yolcular da mahkemeye sevkolundular Zabıtaca alman (bütün tedbirlere rağ men, şehir dahilinde bazı otobüs şo - förlerinin hâlâ seyrüsefer nizamname- ine aykırı hareket ve daracık caddeler İde birbirlerile yarış ettikleri gürül - mektedir. Dün de iki otobüs arasında, rekabet yüzünden yapılan bir yarış, bir bâdi - t vermiştir. hattında işliyen Hay - 3098 <a büs şoförü, Karaköy ametinde Ban kalar caddesinden aşağı inerken. ön - den giden Maçka - Beyazıd otobüsünü geçmek ve yoldeki müşterileri kendi arabasına toplamak isten r. Böylece iki otobüs arasmda başlıyan yarış, ka- labalık caddede çok tehlikeli bir şekil almıştır. Nihayet heyecma kapılan müşteri - ler şoförü güçlükle durdurarak, nokta bekliyen polis memuruna teslim et - mişlerdir. Bu vaziyet. şoför ve yarışta şoförü tahrik eden biletçi ile yolcular arasında, bir kavgaya başlanmç teşkil etmiştir. Münakaşalar büyümüş, neticede ş0- för ve biletçi ile yolcular arasında dı"'b ve tahkir davalarına yol açmıştır. Hâdise derhal karakola aksetmiş, İlotobüsü dolduran yolcular kimi dava- İci, kimi suçlu, kimi de şahid olarak hep birlikte Beyoğlu adliyesine sevkedil - mişlerdir. Hâdiseyi tahkik eden müddelumu - mi Ziya Yazgan, şoför hakkında eşhas ve eşyanın emniyetini tehlike verecek şekilde otobüs sevk ve idaresi süçurdan da takibat icrasına lüzum görmüş - tür. Bu garib vak'anın muhakemesine Beyoğlu sulh ceza mahkemesinde bu - gün bakılacaktır. Eyübde bulunan kadın cesedi esrarlı bir cinayete mi kurban gitti? Evvelki gün Eyübde Bahuriye sahi - linde bulunan bir kadın cesedi, şüphe uyandırmış. zabıta ve adliyece tahki - kine geçilmiştir. 45 yaşlarında görünen cesedin hü » viyeti tesbit olunarak, Dökmecilerde oturan Refika isminde dul ve zengin bir kadın olduğu ve birkaç gece &v - vel yanında bulunan bir kadınla bir eğ lentiye gittiği ve o gündenberi dönme- diği anlaşılmıştır. Hâdise böylece cinayet ihtimsllerini 'küvvetlendirdiğinden. tahkikatın de « rinleştirilmesine Yüzüm görülmüştür. Cesedı Morgea kaldırılmıştır. Dün 65 bin kişi Boğaziçine gitti Dün İstanbul mevsimin en sicak gün lerinden birini yaşamıştır. Günün Pa- zar olması ve havanın fevkalâde açık ve güzel bulunmas: daha sabahın er - ken saatlerinde halkın eğlence yerleri” ne sayfiyelere ve plâjlara tehacümü nü mucib olmuştur. Adalara giden vapurlar, Anadolu ve Rumeli banliyö trenleri için çok kalabalik olmuştur. Bilhassa Boğüzi - çi vapurlarında dünkü kalabalık bilet satışlarına göre birkaç yıldanberi gö - rülmemiş bir şekilde idi. Dün Boğaza giden halkın sayısı 65 bini bulmuş Şir- ketihayriye fazla tehscüm Karşısında öğleden evvel ve öğleden sonra ge vakte kadar mevcud tarife haricinde Mmsa fasılalarla müteaddid zuhurat Zahire borsasında bir haftalık vaziyetin hulâsası Buğday piyasası istikrarını muhafaza, ediyor, diğer mahsulât için dış piyasalardan talebler var Şehre buğday az gelmekte olmasına rağmen toprak mahsulleri ofisi Anâdolu. den stoklarından kâfi miktarda buğday getirerek günlük ihtiyacı karşılamakta » dır. Arpa, tiftik, yapağı üzerine faaliyet devam etmekte ve dış piyasalar için mü. bayaat yapmaktadır. BUĞDAY : Toprak mahsulleri ofisi gehrin günlük ihtiyacını karşılamak üze. re Anadoludaki silolarından buğday cel. betmekte ve piyasa istikrarını muhafaza | etmektedir. Trakya, Bye ve cenub mantakalarından mahsulün idrakine başlanmış ve bu mın. takalarda rekoltenin iy: olduğu ve ge « çen yıla göre bir fazlalık dahi bulundu. ğu müşahede edilmiştir. Almanya için sert buğdaylara talebler vardır. Almanlar ilk parti olarak 500 bin kilo buğday taleb etmekteler ise de, be » ber ton için verilen cif Hamburg 55 lira müsaid görülmemektedir. Bu flat bir mik dar daha arttırıldığı takdirde siparişin karşılanması imkân; vardır. Fiatlar: 1.2 çavdarlı ekstra ekstra Pc. latlı malları 6,30.7,05, 3.4 çavdarlı An - kara, Yerköy malları 5,32.5,36, 9.10 çav. darlı Konya âyarı mallar 5,25.590, 1.2 çavdarlı ekstra Anadolu sertleri 5,28.5.*0, 5.8 çavdarı Trakya serileri 5,15.5,18, 14.15 çavdariı kızılca 530.532 kuruştur. ARPA : Piyasaya gelen mallar ancak dahili sarfiysti karşılıyabilecek miktar, da olup, stok birikmemektedir. Dış piya. salardan dâ taiebler vüku bulmakta ol . Guğundan hafta zarfında arpa fiatlarm da 10 para bir yükseliş kaydedimişti;. Pİ yasa sağlam ve yükselmeğe meyyaldir. Fiatlar: Anadolu malları Haydarpaşa teslimi 4,10.4,15, Marmara ve Trakya malları çuvallı iskele teslimi 4.18.4,20 kuruştur. SUSAM * Fiatlarda değişiklik olma - mıştır. Rekolte iyidir ve bu sebeble elie. rinde geçen yılaan stok bulunduranisr satmağa hahişkerdirler. Yeni mahsul Anadoluhisarında Denizde bir genç Boğuldu Dün, Anadoluhisarında, dikkatsizlik yüzünden feci bir boğulma vak'ası da- ha olmuştur. Amavudköyünde oturan Ahmed oğ- Tu Mehmed isminde bir genç dün Ana- doluhisarına gezmeğe gitmiş. bir ara serinlemek için denize de girmiştir. Fakat, fazla açılan Mehmed, iyi yüz - me bilmediğinden su yutmağa başla - mış, etraftelilerin yetişerek, kurtar - malarma vekit Kalmadan feci şekilde boğulmuştur. Torlentılar ; Avcılar Kurumunun toplantısı İstanbul Avcılar Kurumundan: Ku - TumumuzUN İstanbul Avcılar ve Atı - cılar Birliğile birleştirilmesi hakkında görüşülmek üzere 22-7-939 Cumartesi günü saat 14 te Alemdar caddesindeki Alayköşkünde sayın üyelerin hazır bulunmaları ehemmiyetle rica olunur. TEMMUZ zerine alivre (satışlar © yapılmaktadır. Diş piyasalar-için yapılan bu satışlar 15 kuruştandır. Yeni çift çuvallı eski mal » lar 20.20,10 kuruştur. TİFTİK : Yafta içinde İngiltere için satışlar olmuş ve 9: ye muhtelif cins mal satılmıştır. Alman tçıları istih.. sal mıntakalarından mübayast yapmağ. ta, Sovyetler piyasayı kollemaktadırlar, Fiatlarda değişiklik olmamıştır. Gelen mallar satılmakta oldu, ap piyasada mühim stoklar yoklur. PFiatlar: Oğlak mallari 124.130, Karahisas, Kütahya, Es. kişehir âyarları 112.115, Ankara, Polatlı, Bulvadin maliarı 198.111, Çerkeş. Gere, de, Bolu malları 160.102. Kastamonu, Safranbolu âyarları 110.115, Konya ova malı 90.92, Kony, damgalı velignâ. yarları 107.108, muhtelif deri malları 70. 75 kuruştur. YAPAK * Kivreix ince mallara diş İpiyasalardan talebler harartle devam et. mekte, yerli fabrikalar da mübayaat yap tnaktodırlar. Anadolu malları için taleb daha azdır. Hafta zarfında 760 balye ya. pak satılmıştır. Piyası sağlamlığını mu. bafaza etmektedir. Trakya, Bandırma, Bursa malları 63.65, Çanakkale, Gelibo. Iu, İzmir maller: 52.6). Eskişehir, Kü tahya, Karahisar 51.52, Ankara, Yozgad, Polatlı 50.51, yikarmış yün 70.75, debağ yünleri 50.52 kuruştur. DERİ : Küçük baş hayvan derileri ve bunların yarı mamülleri için â'ş piya salardan teleble: devam etmekte, sığır derileri yerli fabrika ve debağhaneler ta. rafından mübayaa ödilmektedir. Meşin ve sahtiyan için Almanların daha az fiat teklif ededekleri haber alınmış ise de yi yasada hiç hir tesir yapmartştır. Stok birikmemskte, satışlar devam etmekte « dir. Keçi derileri çifti 190.205, oğlak de, rileri 135.140, kuzu derileri 150.155, sığır derileri kava kuruları kilosu 60.82, koyun havu kurusu 68.65, tuzlu kuru koyun de. risi 52.53, salamuta sığır derisi 40.41 ku. ruştor. Adliyede yaz talli Perşembe günü Başlıyor Adli; yaz tatili önümüzdeki per. şembe başhyacaktır. Bu seneki tatilde İ, 2 ve 4 üncü ceza mahkemele- file | ve 3 üncü sulh mahkemeleri nö- betçi kalacaklardır. Sulh hukuk mah « kemeleri bu sene çlışacaklardır. memleket şiirlerini (Aydın Yaylalarında) iss mile bir kitab halimle neşretmiştir. ——— EGE TİYATROSU Nuri rirene ve ari Me ilya beşinde e FERMANLI DELİ HAZRETLERİ Mürnd Şamil varyetesi Bu ISTANBUL HALK TİYATROSU Kenan Güler ve #rkadaşları Bu akşam Altıntepe bahçesinde Bu dava böyle bitti Vodvil 8 pordu Mişel Oto Keti varyetesi Hasa Okulte telepati tecrübesi Naşit Özcan - Ertuğrul Sadi Tek birlikte bugece Kadıköy - Süroyyada Karmakarışık vedvil 8 perde akuyucu Aysal