29 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

29 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

; j ae çaki SAĞIM İstanbul üniversitesi tevsi ediliyor Yeni klinikler için 507 bin lira, enstitü binası için 300 bin lira, fen fakültesi için 460 bin lira sarfedilecek İstanbul Üniversitesinde ve Üniver- | yapılacak, bu binada beş enstitü top- gteye bağlı müessesatta önümüzdeki sene zarfında geniş mikyasta inşaat yapılacaktır. Üniversitede yeni kli - nikler için ayrılan 507 bin lira ile ih- tiyacm mühim bir kısmı giderilmiş o- Yacaktır. Gureba hastanesindeki 120 bin Jira- ık mutfak ve çamaşırhane inşaatı bit mek üzeredir. Bu inşaat tamamlandık- tan sonra hastanenin tevsi ve tanzimi. ne geçilecektir. Gureba hastanesi yüz bin lira sarfedilmek suretile ta - mir olunacak, yeni ilâveler yapılacak- tır. Üniversite civarında 300 bin lira harcanmak suretile Hüyük bir bina 106 jandarma erbaşı diploma aldı Ankara Jandarma Okulundan gedikli erbaş diploma almıştır. Okul- da mesleki ve askeri dersler takib €- derek yetiştirilen bu gençlere diploma ları bizzat Dehiliye Vekili Faik Öz - trak tarafından tevzi edilmiştir. Ayni zamanda birinci, ikinci ve üçüncü ge- lenlere de birer saat mükâfat olarak verilmiştir. Mekteb komutanı ve Dahiliye Ve - (kili tarafından İirer nutuk söylen - miş, mezunlara, halka sevgi ile mua - mele etmeleri ve doğruluktan ayri - mamaları tavsiye edilmiştir. Gedikli erbaşlar memleketin muhtelif jandar- ma karakollarına komutan olarak ta - yin edi ilmişlerdir.. Müteferrik: Göçmen nakliyatına yakında başlanacak Romanya ve Bulgaristandan bu s6- ne ana vatana gelecek göçmenlerin nakliyatma yakında başlanacaktır. İskân Müdürlüğü bir taraftan bu hu susta icab eden tertibatı alırken diğer taraftan mıntaka Jiman relliği de göçmenleri Köstenceden getirecek va purları temin etmek üzere vapur aceh talarile temasa geçmiştir. Dün bu maksadla mıntaka iman re» isinin başkanlığında bir toplantı yapıl mış, toplantıya iştirak eden acenislarla görüşülmüştür. Üç saatten fazla de - vam: eden dünkü toplantıda tam bir netice alınamadığından, Pazartesi gü- Dü tekrar toplanılmasına karar veril. miştir. Gümrükler ekonomik işleri müdürü geldi Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti eko nomik işleri müdürü Celâdet Barba- Tosoğlu dün Ankaradan şehrimize gelmiş, gümrük başmüdürü Methiyi ziyaret ederek, bir müddet kendisile görüşmüştür. Celâdet Barbarosoğlu İstanbulda bir müddet kalarak, Vekâletin lüzum gös terdiği muhtelif meseleleri tetkik e - decektir. ” Çamların muhafazası için teşkilât yapılacak Vilâyet hududları dahilindeki çam- ların muhafazası kararlaşmıştır. Be - Yediye bu hususta teşkilât vücüde ge- tirecektir. Yanan çamlıkla diğer ağaçsız yer - lerde yeniden çam yetiştirilecektir. Hamur ekmek çıkaran fırıncılar cezalandırılacak Alınan sıkı tedbirlere rağmen ek - mekler hamur halinde çıkmaktadır. Vali ve Belediye Reisi Tâtfi Kırdar kaymakamlara gönderdiği bir tamim- de, fırınların sik sik teftiş edilmesi ni, bilhassa hamur ekmek çıkaran fi- ruların şiddetle cezalandırılmasımı bildirmiştir. r 106; lanacaktır. Beş enstitü yeni binaya taşmdı#tan sonra, Rektörlüğün işgal etliği merkez binası yalnız Hukuk ve İktısad Fakültelenine bırakılacaktır. Fen Fakültesi bina ve tesisatınn kifayetsizliği görülmüştür. Fakültenin muhtelif enstitülerine 460 bin lira harcanacak, enstitüler ihtiyacı karşı - layacak şekle konacaktır. Ünivetsitede şimdiye kadar en a2 alâka gören fakülte, Edebiyat Fakül tesidir. Maarif Vekâleti bu fakültenin tevsii için yüz bin lira ayırmıştır. Bu para ile kütübhaneler tevsi edilecek - tir. , Vapurun da'ğası bir sandalı batırdı Kadıköy iskelesine kayıdlı 1929 sa- yılı ve Bekire aid sandal domates yü- kile Paşabahçeye gitmek üzere Kız - kulesi önlerinden geçmekte iken, ak- si istikametten gelen Şirketihayriyer nin 65 numaralı vapurunun dalgasile alabura olmuş ve akabinde batmştır. Bu esnada Haydarpaşadan gelmek- te olan Liman İdaresine mensub 393 numaralı amele motörünün yardımile sandalcı Bekir kurtarılmıştır. Deniz işleri İskerderun limanında sahi sıhhiye merkezi açıldı Hatay vilâyetinin İskenderun lima- nında hudud ve sahiller Sıhhat Umum Müdürlüğüne bağlı bir sahil sıhhiye merkezi açılmış, 24/7/939 tarihinden itibaren faaliyete başlamıştır. Bu li - mana uğrıyacak veya bu limandan ha- reket edecek gemilerin kaptan veya tabib acentaların sihhi muameloleri, Bi yaptırmak üzere bu merkez tebibli- ğine müracaat edeceklerdir. Denizyolları vapurları tamir ediliyor Uzun bir müddettenberi İstinye a- telyelerinde tamir görmekte olan Er - zurum Vapurunun tamiri bitmiş, dün İstinye havuzlarından çıkarılarak se- fere konulmuştur. Eskiden geliştiği * Mersin hattıma dün sabah hareket etmiş olan Erzu - rum vapuru, yeni halile çok mükem - mel olmuştur. Geminin gerek kamara, gerekse kazan ve makine kisımların- da ehemmiyetli tadilât yapılmış, sü - rati azaltan sebebler tamamile ber » taraf edilmiştir. Erzurum vapurunun Mersin hattı. na verilmesile şimdilik bu hattm va- pur ibtiyacı karşılanmış olduğundan, evvelki gün tecrübeleri muvaffaki - yetle neticelenen yeni Tirban vapu - runun Karadeniz hattına çalıştırılma- sı düşünülmektedir. Haliçte tamirde bulunan İzmir, Ka- radeniz ve Aksu vapurları da pek ya- kında seferlere konularak, bazı hatla. rın ihtiyaçlarına göre postaları arttı- rılacaktır. Şehir işleri: Lâğım sularile su'snen bostanlar kapatılacak Kaymakamlar, mıntakaları dabilin- deki bostanlarla yakından meşgul o - lacak, kazalardaki doktorlar bostan - Tara verilen suları tahlil ettireeekler- dir. Lâğım sularile sulandıkları görü. len bostanlar derbal kapatılacaklar - dır. Bardakla su satan baraklar kaldırılacak Su talimatnamesinde #adilât yapil- maktadır, Belediye Sıhhat İşleri Mü. dürlüğü bardakla su salan barakaları mahzurlu görmüştür. Tatimatnameye ilâve edilecek bir madâe ile perâken- de su barakaları kaldırılacaktır. Ziraat Vekili dün belediyede süt işile meşgul oldu Şehrimizde bulunan Ziraat Vekil Muhlis Erkmen, dün Vilâyete gelmiş, Vali ve Belediye Relsi Lütfi Kırdar, Ziraat Müdürü Tahsinin iştirakile ya pılan toplantıda bulunmuştur. Top - lantıda şehrin süt işi konuşulmuştur. Lütfi Kırdar şimdiye kadar bu husus- ta yapılan tetkikleri anlatmış, Ziraat Müdürü Tahsin vilâyet dahilinde süt veren hayvanlardan. bahsetmiştir. Ziraat Vekili, şehirde süt işini 1s - lah etmek üzere çalışmakta olan İs - tanbul Belediyesine yardım edeceğini vadetmiştir. Vekâlet bu işte belediye le beraber çalışacak, şirkete sermaye vermek suretile his. sedar olacaktır. Sular idaresi biriktirme sandığı lâğvedildi Sular İdaresindeki memurlar için ba rem cetveli hazırlandığını yazmıştık. Ücretli memurlara yardım maksadile evvelce teşkil edilen kiriktirme san - dığı, bu maksadla dün lüğvolunmuş - tur. Sandığın yüz bin liradan fazla parası memurlara hisseleri nisbetinde dağıtılmaktadır. Sular İdaresinin barem cetveli de hazırlanmaktadır. Baremde, memur - ların tahsil derecelerine ehemmiyet verildiği için, Sular İdaresinin barem cetveli bu esasa göre tanzim edilmek- tedir. Barem cetvelini hazırlıyacak komisyon memurların sicillerini tet - kik etmiş, bazı memurlardan bu hu ” susta malümat istemiştir. Yeni Sular İdaresi baremde tahsil derecesine ve kıdeme yer vermiştir. Küçük Nerminin saklandığı yer bulundu Uzum zamandanberidir beşinci icra dairesini ve Müddelumumiliği oyah - yan küçük Nermin meselesi gitgide merekli bir ssfhava girmiş bulunmak- tadır. Dün, Nerminin annesi Fatma İlhan icra dairesine gelmiş, esrarengiz tarzda tegayyüb eden çocuğunun sak- landığı yeri bulduğunu ve kendisine bir memur verilmesini istemiştir. İcra dairesi bu talebi karara bağla - mıştır. Bu işe memur edilen Taceddin, kü- çük Nermini annesinin gösterdiği yer den alıp kendisine tı edecektir. Beyoğlunda yeni bir Emniyet Âmirliği binası yapılıyor Beyoğlu Emniyet âmirliği binasının Aynduçarşıda emelleri atfmık ve inşaata başlanmıştır. Vilâyetimiz Em- niyet Müdürlüğü tarafından gösterilen lüzum üzerine yeni mali sene bütçe « sine daha birkaç karakoi binasının in- şa ve diğerlerinin ıslah ve tamiri için tahsisat konulmuştur. Poliste : Bir hizmetçi temizlik yaparken yaralandı Lâlelide Mimarbaşı sokağında o - turan tüccar İsmailin hizmetçisi 13 yaşlarında Hüsniye, temizlik yaparken lavubanın aynasını kırmış, kesik par. çalar damarlarından ehemmiyetli su- relte yaralanmasına sebeb olmuştur. Yaralı fazla kan zayi ettiğinden, Cer- rahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. Bir çocuk süt kabının üstüne düştü Feriköyünde oturan tramvay bilet- çisi Balihin | yaşlarındaki oğlu Ah - med, odada kaynamakta olan süt ka- bının üstüne düşmüş, ve vücudünün teşkil edilecek | bir | hektar fazla İn SENE al 15977 pançar ekildi Havaların müsaid ve yağışlı gitmesi yüzünden şeker istihsalâtının geçen seneye nazaran bir misli fazla olacağı tahmin ediliyor Bu sene Avrupada şeker sanayiine da-| telif miktarda çorab, halı, keçi kılı, mer- ha geniş bir pay ayrılmış ve geniş mik-|cimek, tilki derisi ve mayi klor ihraç 6 tarda şeker istihsal eden memleketlerde, | dilmiştir, pancar zeriyatına daha fazla ehemmiyet atfedilmiştir. Avrupada şeker istihsal eden on dört memlekelie geçeri senenin 2,996,772 hek- tar pancar zeriyatına mukabil bu sene Ze- riyat sahası 3,035,000 hektara çıkarıl - miştir, Zeriyat sahasını arttıran memleketler arasında 15977 hektar fazlesile Türkiye başta gelmekte ve bunu 15,000 hektar fazla ile Yugoslavya, 12,000 hektarla Po- lonya, 10,000 hektarla Macaristan ve 6500 hektarla İngiltere takib etmektedir. Buna mukabil Çekya ve İspanyada pan Car zeriyatı mühim miktarda azalmıştır. 939 yılı pancar zeriyatı miltarı sifa - sile şudur: Rusya 1,180,000 hektar Almanya e Fransa 250,000 > Polonya 161,000 » İngiltere 140,000 » İtalya 125,000 > Çekya 113000 >» Macaristan 50,000 > İspanya 50,000 » Yugoslavya 44,000 > Holânda 43,000 » Türkiye 31000 >» Slovakya 13,000 » Bu sene havalatın müsaiğ ve yağışlı gitmesi yüzünden pancar mahsulü mem- leketimizde müseid şekilde neşvünema bulmuş olduğundan şeker istihsalâtırın geçen senenin 42,000 tonuna rmukabii 86,000 tonu bularak bir misli fazla istih-| sal yapılacağı tahmin edilmektedir. Umumi şeker istihlğkimiz 105,000 ton olduğuna göre, bu yıl haricden ithal e - dilecek şeker 20,000-25,000 tonu aşmıya - icak ve harice çıkan mühim dövizin di » İzer sahslardaki ihtiyacmıza sarfına im- kân eiverecektir. Pancâr alım #iatlarının arttırılması ve diğer taraflan diğer toprak mahsulleri fiatlarımdakl umumi düşüklük neticesi 0- larak diğer yıllarda daha fazla pancar e- kimi temin edilerek önümüzdeki seneler zrafında dahili istihlâki tamamen karşılı yâcak bir seviyeye vasıl olacağı kuvvetle tahmin edilmektedir. Ay başından itibaren evvelâ Trakya şe &er fabrikası ve müteakiben de Eskişehir ve Turhal fabrikaları faaliyete geçe - rek, Ağustos ortalarında piyasaya yeni yıl şeker sevkine başlanacaktır. Vali dün tekrar sergiyi gezdi Yerli Mallar sergisi dün kalaablık bir ziyaretçi kütlesi tarafından gezilmiştir. Sergi merkezi taşrada bulunan birçok ticaret firmalarının sahibleri tarafından ziyaret edilmiş, bunlar teşhir edilen mal- Jar hakkında malümat edinmişlerdir. Sengide küçük sanayiciler zümresine tahsis edilen paviyonlardan başka satış yapılmamakta olmekia beraber, teşhir edilen emtia çeşidleri üzerine bazı sipa - rişler verilmiştir. Vali Lütfi Kırdar dün geç vakit sergiye giderek sergideki faa- Yiyeti tetkik etmiştir. Bir haftalık ihraç vaziyeti Temmuzun ikinci haftası içinde lima - nrmızda ihraç faaliyeti fazla olmuştur. İstanbul gümrüğünden on muhtelif mem- lekote yapılan ihracat miktarı 642,476 li- rayı bulmuş. bunun 540,933 lirası Alman- yaya, 101,643 llrası diğer dokuz memle- kete yapılmıştır. Almanyaya 224,353 lralik tiftik, 104,075 rahk yapak, 40,856 liralık barssk ile muh muhtelif yerleri yanmıştır. Küçük ya|liralik deri, 78,420 liral(k tütün, 51,092 hi kaldirimişlır. ralı hastaneye İngiltereye 39,712 liralık tiftik, İsveçe 30,252 liralık mamul sigara, halı ve kuş“ yemi satılmıştır. Çekyaya deri ve keçi kılı, Fransaya kitre. Danimerkaya kepek, Holandaya yapı rak tütün ve çiçek soğanı, İtalyaya keçi kılı ve halı, Belçikaya keçi kılı ihraç e « r, Ankara borsası Toplantılar: Meb'uslarımız Kadıköy Halkevinde Kadıköy Halkevisden: 4 Ağustos 939 Cuma günü saat 17 de meb'uslarımız tarafından Halkevimiz zi - yarst edileceğinden, üyelerin Halkevini teş- rifleri, Ustasının parasını çalan çırak yakalandı Geçenlerde Kasımpaşada Dörtku - yuda simitçi fırınında çalışan ve us. tası Münevverin 600 Tiresın» çalıp firar eden Antalyalı Hüseyin, Emni - yet Müdüğüğü memutilarınn wk4 ve devamlı araştırmaları sonunda yü kalanmıştır. Çalınan paran mühim bir kısmt Hüseyinin üzerinde bulunmuştur. Tah kikata devam olunmektadır. Nöbetçi eczaneler Kadıküyünde: Ünküdarda: (İWihad), Sariyerde: (Nu - ri), aessanamamamensersemensarerararasmmsaseaeai we ŞEHİR TİYATROSU Gi San'atkârlarrıdan Hazım ve arkadaşları Cağaloğlu, Çifte Saraylar siasma bahçesinde Ba akşam esst 2i de EM Bir muhasiparanıyor « Komadi 4 perde