8 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

8 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Be e ea Akal EŞE ERİDİ Ağustos 8 E (Baştarafı 9 uncu sayfada) mıştır. Kral Üçüncü George bu sarayda de Jirmiş, bu vak'a dolayısile saray muha- fızları ağlaşmağa başlamışlardı. Çünkü | çok iyi kalbli olan bu Kral kış gecele- rinde nöbetçilere sicak opunç ile bira © ikram ederdi. © İspanyol Armada donanmasının he- zimeti haberini Kraliçe Elizabet bu sa. » rayda almıştır. © . Kraliçe Victoria, 1839 senesinde mi- safir olarak bu saraya gelmiş olan genç “Alman Prensi Albert'e (âşık olmuş, * Prens ile izdivaç şeraitini yine bu sa- « rayda kararlaştırmış idi. Prens Albert 42 yaşında olduğu hal- de bu sarayda vefat eylemiştir. Pren- sin vefatından sonra debdebe ve ihti - şam içinde 40 sene yaşamış olduğu bal de Kraliçe Victoria çok sevdiği koca. sını bis türlü unutamamış, Prensin ve. |“ fat eylemiş olduğu odaya (girilmesini | menevlemişti. Zavallı hergün, kocası © hayatta imiş gibi üniformalarını ba - zırlatırdı. Windsor Castle'in tarihine hisst ve — feci bir çok vak'alar da karışmış bu - © lunmaktadır. Cin ve peri masalları bu sarayda çok tekrar edilmiştir. Hattâ geçen sene, ya 'ni 1938 senesi baharında bir gece Wind - gör sarayını bekliyen bir nöbetçi ba - “o yılmış olarak yerde bulunmuş. Ayıldı ği vakit, siyahlar giyinmiş | başsız bir — kadının «At nalı» ibadethanesine doğ- Yu süzülüp gittiğini gördüğünü söyle © Yine son seneler içinde, bir çok nö - — betçiler, Kral ve ailesinin Windsor « Castile'de bulunmadıkları vakit musiki ve eğlence seslerinin işitilmekte oldu. © ğunu kat'iyetle ifade eylemişlerdir. © Bugün Kral ailesi efradından bir ka. dın vardır ki tam otuz o senedenberi Windsor sarayına gelmekten (imtina “ eylemektedir. Otuz sene evvel gördü- © Bü bir manzaranın tesiri altında bu - AMunduğunu söylemektedir. Bir gece sa- rayın kütübhanesinde kitab okurken aklını kaçırmış bir ihtiyar adam gölge. > sine tesadüf eylemiştir. (o Bunun deli Kral üçüncü George'in hayali olduğu muhakkak sayılmaktadır. Kraliçe Aleksandra bile bizzat mü - “zik ve şarkılar işittiğini (omükerreren söylemiştir. Hattâ (bir gece odasında tam bir hayalet belirmişti. Hayaletin belirdiği günden bir hafta sonra oda - * sına meşhur bir medium'u çağırmıştır. “yakında öleceğini “başlıyacağını bildirmiştir. © kad da vardır. Bu itikada Kral ailesi “bile sıdkile inanmaktadır. Kral çocuklarının Windsor Castle'de “dünyava gelmeleri hiç de uğur sayıl - p aktadır. Bu itikadın esası 500 sene evveline ddir. Windsor sarayında doğmuş olan ik hükümdar üçüncü Eduard'dan baş” tadır. » Kralın oğlu «Siyah Prens» fahta çık. madan vefat eylemiş ve itikad da he « men kökleşmiştir. | . Kral beşinci Henri bu itikada pek bağlı idi. Zevcesinin Windsor sarayın- da doğurduğunu haber alır almaz gay” rühtiyari şu sözleri sarfeylemiştir: — «Ben Kral Henry, Monmouth'da doğdum. Kazançlı bir hükümdar ola - cağım. Yakat 57 hüküm süreceğim. Jama Henrv çok zaman hüküm sürecek, fa. “kat her şeyi kaybedecektir. Cenabıhak- “kın iradesi varsın tecelli etsin!. Filvaki Kral beşinci (o Henry yalnız dokuz sene hüküm sürmüştür. Fakat © müddel esnasında Fransayı fethet - mişti. Oğlu Kral Henry tahtında 39 se. ne kalmıştır. Fakat Fransayı kaybet - mekle kalmamış, çıldırmış ve tahtm- “dan indirilmiştir. © Windsor Castle'in içli bir aşk hikâ - “yi vardır. © İskoçya Kralı Birinci James Fran - Fakat Windsor'da doğmuş olan oğlum! b saya giderken İngilizler tarafından ya-! mir Erbil, karak. © baborini Kraliçe Anne bu sarayda al - kalanmış ve esir edilmişti. ( İngiltere! terini soruyor: Kralı beşinci Henry onu Windsor Castle'in meşhur «Şeytan kulesi» ne bapsettirmişli. Genç ve (yakışıklı bir Prens olan James vaktini tanbur ça - İlarak, şiirler yazarak (geçiriyordu... Bir gün penceresinden etralı seyre ” derken sarı saçlı çok güzel bir genç kı- zın sarayın bahçesinde gezinmekle ol. duğunu görür ve derhal onu sevmeğe başlar... Tıpkı peri Oomasalları gibi... Mahpus Kral sevgilisi için her gün şi- irler tertib etmeğe, şarkılar hazırla - yıp söylemeğe başlar. Bu şarkılardan biri İngilterede hâlâ çok söylenmek - tedir. Sarı saçlı genç kiz İngiltere Kra- mın kuzini ve Kont Sommerset'in kı- zı idi, Genç kralın kendisini delice sev- diğini haber alınca serbest bırakılması için teşebbüslerde bulunur. Bu teşeb - büsler üzerine ona biraz hürriyet bah- şedilir. Beşinci Henry'nin vefatında mahpus kral hapisten çıkarıldı (e ve sevgilisile Windsorda evlendi. e Düğünden sonra hemen İskoçyaya avdet eyledi ve zev- cesini kraliçe ilân ettirdi. Az sonra katledildiği vakit sevgilisi kraliçesinin kolları arasında: «Sevgi - lim! Janel» Diyerek son nefesini verdi. Tarih kitabları karıştırılacak olursa Windsor sarayı hakkında nelere tesa - düf edilmez ki... Windsor Castle Londranın otuz mil cenubunda bulunmaktadır. e Tamise nehrine hâkim bulunan bir tepenin ü- zerindedir. Muazzam bir saraydır. Ma- 'ikâneleri sayısızdır. Saray binasında bir çok kuleler vardır. En büyüğü üze“ rine kralm bayrağı çekili bulunmakta. dır. Windsor Castle Kral Guillaume ta - rafından avlarda randevu mahalli ola- rak inşa ettirilmiş idi. Onu bugünkü muhteşem şekline sokan Kral Sekizin- ci Henry olmuştur. Sonraları sırasile her hükümdar bu sarayı bir kat daha güzelleştirmiş, bir kat daha zenginleş- tirmiştir. i Sarayın günlük işleri ve muhafazası için 3.000 adam çalışmaktadır. 0.T. ( Kızılay Balosu |) Her sene verilmesi mutad olan Kızılay Vak'a harbden evvel cereyan eylemiş. | balasunun bu sene de İstanbul völisi sa- tir. Bu hayslet Kral Yedinci Eduard'ın | Yın Lâtfi Kırdarın himayelerinde 19/8/39 ve Umumi Harbin | Cumartesi akşamı Anadolu klübü Bü - yükada şubesinde verilmesi takarrür > » Windsor Castle'e aid pek eski bir iti- | miştir. Belonun mükemmeliyetine heyeti ter- tibiyece son derece çalışılmaktadır. Ankara borsası Açılış - Kapanış fiatları 7- 8-939 ÇEKLER Açılış 00 126.675 8365 4.4616 28.695 GABs 10.820 gb 108525 146 43376 4.05 43 id816 146 4.3975 üs) 2.8125 245 0.805, #8925 Biz 80.556 430 24 425 vw 20920 paz i mücadeleye !kal ettirebil İçetin işler üzerin- ide çalışmaktan zi- İfakiyet temin et- İ mek ister. Canını İsever. | tehlikelerden mümkün olduğu kadar u- iddiyete bağlı kal isteyen bir tip Ankuradan De. Fayda vermi « yen. menfaat te min etmiyen şe“ lerls o uğraşmaz Zarar gelecek nok- taları önceden bu lup hesablıyabilir. Başkaları 'için fe- dakârlıklara katlanmak niyetinde değil- dir. * Kederli hâdiselere meydan vermekten çekinen bir tip Lüleburgazdan Altınordu, karak» 7 terini soruyor: İş ve menfaat üzerinde münaka şa yapar, lâzım gelen teşebbüsler de bulunur, fakat daha ileri giderek mücadete safhası- na yanaşmaz. an- laşmağı tercih eder. Serbest tavır ve ha- reketlerile sokulur, işlerini (o gördürme- nin yolunu bilir. Neş'esini kaybetmeğe taraftar değildir. * Çabuk harekete gelen bir gen İzmirden Hüse- yin, o Karakierini soruyor: Bir şeyin içyü- güne <— bakmadan görünüş kasmı ü- zerinde çabuk hâ- rekete gelir ve kararlarını overe- bilir. Neş'esini mu hafaza etmek ar- zusuna rağmen küçük hâdiseler ka.şt- sında kırılabilir ve neşesini kaçırır. * Çabuk kızan bir tip Koyseriden D. Kurçaylı, karak. terini soruyor: Her şeyi anla- mak ve dinlemek ister. Şahsını alâ. kadar eden mese islerde çabük kıs zar, münakaşayı inti- » İğ birarı kinli ve devamlı olmaz. * Kafası işliyen zeki bir genç Çanakkaleden İsmn:l Uyanık, ka rakterini soruyor: Cesarete o bağir yade kafasını iş- 3 Le leterekten muvaf- | Zarar ve zaklaşır. * İleriyi hesab eden bir genç Ürgübden Veli, karakterini soru yor Celişi güzel ha- reketle (o hayatını hesabsız tesadüf. lere bağlamaz. Ör ceden düşünür ve ilerisini o görmeğe çalışır. Menfaatle- rin! dağılmaz. Son Posta Fotograf tahlili kuponu isim Atallirkün babası Tarih Kurumu Asbaşkanı tarafından yapılan kıymetli bir tetkik (Baştarafı 8 inci sayfada) gönüllü asker yazılması da kararlaş - mıştı. İstanbulda çıkan İttihad gazetesinin 29 Haziran 1292 (11 Temmuz 1876) tarihli ve 2 numaralı sayısında çıkan resmi bir ilânda «Sırp eşkiyası üzerine sevkolunmalarına ba arzuhal istida €- den Dersaadet ve bilâdı selâse ahali - sinden ve taşralılardan gönüllülerin tanzimi ahvali» için Şürayı Devlet re. isi Mithat paşanın başkanlığı altında bir komisyon teşkil edildiği, bu komis. yonun bir taraftan gönüllü yazacağı bir taraftan da Tane toplıyacağı bildi « rilmiştir. Komisyon üyeleri arasında meşrutiyet devrinde şeyhülislâm olan Sahip bey ile maarif müsteşarı Ziya beyin (Meşhur Ziya paşanın) adları da görülmektedir. O vakitler İstanbuldan asker alınmazdı. Bunun için hiç olmaz sa İstanbuldan gönüllü asker çıkarı! - ması isteniliyordu. Hergün İstanbul gazetelerinde ve bilhassa Ahmed Mit. hat Efendinin çıkardığı «İttihad» da halk: gönüllü yazılmıya teşvik eder yollu makaleler çikiyordü. 24 Temmuz 1876 tarihli gazetelerde çıkan resmi ilânda Asâkiri muavine olarak yazıla. caklara devletçe elbise, silâh, mühim- mat ve maaş verileceği bildiriliyordu. Bu sırada Selânikte Asakiri Milliye adı altında bir gönüllü taburu teşkil olunduğunu İttihad gazetesinin 1 A - ğustos 1876 tarihli nüshasında neşrolu. nan bir Selânik mektubundan öğreni. yoruz: (İlâve No. 4). Bu mektubda Selânikte evvelce 1500 (kadar gönüllü askerinin Evrenoz zade- lerden Selim Beyin kumandası altında sonra Selânikten bir takımları ve kete- benin hemen ekserisi kendilerine mil- let askeri namı verilerek icab ederse mevakii harbiyeye dahi sevkolunmak üzere sabahları birer ikişer saat talim ile iştiğsi edilmeleris arzusunda bu - lundukları ve bu arzunun valiye de bil. dirildiği yazılıyordu. Bu sıralarda gerek İstanbulda gerek başka vilâyetlerde toplanan gönüllü askerlerine gazetelerde ve resmi yazı” larda «Asâkiri muavine> adı verildiği halde «Millet Askeri? adıma ilk defa Selânikte teşkil edilen bu gönüllü ta. burundan rast geliyoruz. İttihad gazetesinin 9 Ağustas 1876 tarihli sayısında çıkan bir Selânik mek tubunda, Selânikte Asakiri Milliye ta. burunun teşkiline Babiâliden izin ve. rildiği ve 509 kadar martini Hanri tü- feğinin Seraskerlikten gönderileceği yazılmış ve herkesin talime başladığı ve asker elbisesi yaptırmakta olduğu bildirilmiştir. (ilâve No. 5). İttihad o gazetesinin 29 1876 tarihli sayısında Selânikte çıkan Zaman gazetesinden alarak verdiği habere göre (İlâve No. 6). Millet askerine önce kışlada talime başlattırılmış ise de kışlanın yaralı as” kerler için hastane olarak kullanılması üzerine oranın şehir haricinde bulun « ması da dikkate alınarak talimler Is - lahhanede yapılmıya başlanmıştır. İs tanbuldan 500 martini Hanri tüfeği gelmiş olduğundan Asakiri Milliye Se lânik sevk komisyonu reisi kaymakam Şükrü Bey hazır olduğu halde İslahha- nede tabur heyetine konulmuş, oradan Vardar kalesine gidilip tüfekler askere dağıtılmıştır. (Arkas var) ps sevkolunduğu haber verildikten Kadınlar diyorlar ki (Bastarafı 8 inci sayfada) «Ben artık evleniyorum. Güzel bir yuvam olacak, orada beni kalbinin bütün heyecanile bekliyen bir eşim bulunacak, Binaenaleyh Amerikalılara göre Almanyanın içyüzü (Baştarafı 7 nci sayfada) ben yuvamın saadet ve sellmeti için, çap -| Meselâ: Göbbels, Göringin hafiyesi; Gö. kınlık, kumar, rakı gib! beklirliğa ald olanİring de Göbbelsin, bunların her ikisi bir defterleri birdaha açmamak üzere kapam3-| den gizli teşkilât şefinin; gizk teşkilât byım. Yalnız evime bağlı bir erkek olarak yaşamalıyım.» Kadın da ayn! şekilde” Bundan sonra benim gayem kucsmı a etmek, onun, makul olan bütün is- | teklerini yerine geyirmek olmalıdır. Yuva- mun saadet ve selhmeti için lâsım gelen bü- tin fedakârlıkları yapmalıyım.» der. Ve her Iki taraf da bu kararlarını evlendikten son- ra tatbik ederlerse o alle için saadet yüzde yüzdür. Okuyuculara cevablar : © Bay Kadızadem Celâl Ergun ((Konya): Meoktubunuzu aldim. Anketimize alâkadar jolmamasına rağmen bu sütunu takib etti- Şinisi tahmin ettiğim için burada cevab vo- ri yorum. — Bestekâr bay Salâhaddin ve Sadeddini sahsen tanımıyorum. Bunun için arzularını- 5 yerine getiremiyeceğim. © Bay Alâeddin İyisoy (Kozlu): , Mektubunuzu aldım. Bayanların anketler- de erkeklere karşı bazı çirkin sözler kullan- dığını yazarak bunları kadınlığın nezabetine yaldıştıramadığınızı - söylüyorsunuz. Acaba erkeklerin eevablarını okuyor ve onları or - keklerin mantık ve nemkeline uygun mu buluyorsunuz? Bunu zannetmiyorum. Kadınlar eğer arada bir şiddetli bir Bisan kullanıyorlarsa onları mazur görmeli, Çün- kü hücuma maroz kalmışlardır. Ve müda - faal nefs halinde her şey meşrudur. Suad Derviş Erkekler diyorlar ki (Bastarafı 8 inci sayfada) Cevablar : © M. Teker: — Bekir olup olmadığını, niçin evienme- diğinizi yazmadığınız için cevabınız neşre- demiyoruz. © Ali Dilemre (Ankara): — Bekir olmıyan, doğrudan doğruya an- kote cevab vermiyen okuyucularımızın ce - şefi de her ikisinin hafiyesidir.» Siyasi partinin en gözde şefleri ara - sında bile teskin olunamaz çok şiddetli kinler, husumetler vardır. Hitlerin göz desi ve mafbuat müdürü halkın önünde hiç çekinmeden: «Küçük doktor Göbbek sin apartımanına bir el bombası atsam; diye diş bilemektedir. " Eserde Hitlerder başlıyarak nasyonal sosyalistlerin belli başlı şahsiyetlerinin portrelerine tahsis edilmiş bir kısım var, Dodd Kayzerhof otelinin salonunda Hit, lerle mülâkatını şöyle anlatıyor: ik bakışta gözeltaları şişkin, kalın dudaklı hususi bir manası olmıyan, silik çizgili bir yüz gözüme çarptı. Bi - yıkları resimlerinde görüldüğü gibi tuhaf değildi. Hitlerin çok defa söylendiği gi- bi insanı çeken, unutulmaz gözleri var: O çok mai, sabit, keskin, göze çarpan tarafı gözleridir. Dodd Mareşal «Göring» i de şöyle ts- rif ediyor: «Sert bir adam... Hitlere nis- betle daha mülâyım ve daha iyi olduğu- nu söyliyenleri ihtiyatla dinlemelidir. Hakikatte o; göründüğünden ve taraftar- larının gösterdiğinden bambaşka, belki de üçüncü Rayhin en korkunç adamıdır. Üçüncü Rayhin idare tarnna gelince! Cermen mille: ve halkını iptidai kabile- lerin kanunlarına göre idare ediyor. Her hangi bir mukavemet karşısında tazyik ve işkence ile karşılanacağını bildiği için halk ister istemez bu idareye muti Ve münkad görünüyor.» Bu sözlerin en ziyade nazarı dikkati celbeden tarafı, Almanyaya ilk gittiği 78” vablarmı prensip ilibarile dercetmiyoruz. o İman nasyonal sosyalizmin tesir ve t68 © © Kerim Sadi (Samsun): — Her bekâr erkek ve kadın anketimize cevab verebilir. Yalnız bekâr olmak kâfidir. Kisa ve veçiz yarmak elbette şayanı terçih- Wir. © Bayan 5. A. 0. ya: — Mektubunuzun ne erkekler, ne de ka - dınlar kısmında neşrine imkân yoktur. Nusret Safa Coşkun hirinde kalan biri tarafından yazılmış Ol” masındadır. mmm —— azn — Doktor. 1. Zati Öget Belediye karşısındaki munyoneha- nesinde öğleden sonra hastalarını kabul eder.