31 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

31 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

31 Ağustos Dün gece Londranın cevabı Berline gelince Hitler askeri rüesayı topladı ” (Baştarafı 1 inci sayfada) Kabine toplantısını müteakib, Başvekil Çemberlayn saraya giderek Kral tarafından köbul edilmiştir. | Amerika sefiri Kenedi de Lord Halifaksi ziyaret etmiştir. Hükümet, Fran. sa, Amerika ve Lehistan: vaziyetin yeni inkişaflarından muntazaman haber- dar etmektedir. ; Hitlerin dünkü mukabil cevabı, aynen Fransa, Amerika ve Lahistana bil- dirilmiştir. Holanda, Romanya ve Brezilya mümessillerine de bu hususta, malümat verilmiştir. İ İyi haber alan mahfeller, vermekten kaçınmakta ve yalnız vaziyetin daima ayni vahameti muhafaza elti- ğini söylemekle iktifa eylemektedir. Maamafih gene bu mahlellerin ilâve eitikle- rine göre, Berlin ve Londra arasında tem as muhafaza edilmekte ve söz hâlâ hari.| ciye nezaretlerinde bulunmaktadır. Öğr enildiğine göre İngilterenin son cevabi 200 kişi vaktinde hilet alamadıkların - yeni konuşmalar için açık kapı bırakma ktadır. Döminyonların yüksek komiserleri de bugün öğleden evvel ve sonra Tomas | İnskip'in riyaseti altında toplanarak, vaziyet halkında malâmat (almış ve müzakerelerde bulunmuşlardır. Berlinden Lonâraya gelen esrarengiz taryare Londra 30 (A.A.) — Hususi surette kiralanan bir Alman tayyeresi bu sa- bah Berlinden Heston hava meydanına gelmiştir. Tayyaredeki yolcuarın hü. viyeti henüz tesbit edilememiştir. Almanya milli müdafaa meclisi Berlin 30 (A.A.) — D. N. B. bildiriyor: Pührer, bugün bir Rayh müdafaa hususi' meclisi tesis meyi imzalamıştır: Enternasyonal gerginliğin devamı müddetince, idare ve ekonominin mun » tazam bir tarzda tedviri için aşağıdakihususatı emrediyorum: I — Rayh müdafaa konseyi, Rayh'ın müdafaası nazırlar meclisini teşkil eden devamlı bir komiteye inkılâb etmiştir. Rayh mildafaası nazırlar mec Yisi, aşağıdaki daimi azadan mürekkebtir: Res: Göring, ikinci reis: Hess, Ravh idaresi umumi komiseri, Rayh ekono misi umumi komiseri, başvekâlet dairesi şefi, askeri kuvvetler şefleri, reis, bu nazırlar meclisine başka aza nasbetmeğe ve müşavir aza almağa salâhi - yettardır. 2 — Rayh müdafaası nazırlar meclisi, Fübrerin hükümet veyahud Ray - hstag'dan bir kanun çıkarılmasını emrelmediği zamanlarda, kanun kuvveti. ni haiz tedbirler ittihaz evlemeğe salâhiyettardır. 3 — Mareşal Göring'in dört yıllık plârin tahakkuk ettirilmesi hakkındaki 18 Teşriniğvvel 1936 tarihli kararname mucibince” mevcud o salâhiyetleri, ezcümle emir vermek salâhiyeli bakidir. 4 — Rayh müdafaa nazırlar meclisinin genel sekreterliğini bâşvekâlet da- iresi şef ifa edecektir. 5 — Bu kararısme, Son yapılan tevassut teklifi ve Berlin Berin 30-(A.A.) — Yarı resmi membadan öğrenildiğine göre, Belçika kra- b İle Holanda kreliçesi tarafından yapılan tavassut teklifi o Alman siyasi Wekafilinde büyük bir sempati ile karşılanmıştır. İ İki hükümdarın sulhü vruhafaza hususunda sarfettiği gayretler tebcil ve| bu gayretlerin Avrupahlık mes'uliyetinden mülkem olduğu teslim edil - mektedir. Bu münasebetle şu cihet tebarüz ettiriliyor ki, Almanya ile İngiltere ara- sında yapılmakta olan nokta nazar testileri Alman gayretlerinin de ayni sebeblerden mülkem olduğunu isbat eder. Almanya, neticesi Tondranın sa. bırsızlıkla beklenen kararma bağlı bulunduğu bir teşebbüse girişmiş bulun. | maktadır. İngiltere Kralının tetkikleri Tondra 30 (Hususi) — Kral, beraberinde kardeşi Glouchester dükü olduğu halde, bugün harbiye ve hava nezaretlerini ziyaret etmiştir. Bu ziyaretler tamamen hususi mahi yette yapılmıştır. Romada deniliyor ki Rİ mmm a akik Roma 30 (A.A.) — Havas: Romanın siyasi mahfellerinde hasıl olan intı - baa göre vaziyet vahim fakat ümidsiz değildir. Londra ve Berlin kabineleri | arasında temas kesilmedikçe (hiçbir şeyin tamamile mahvolamıyacağı ka - naati umumidir. Tabiatile vaziyet hakkında malümattar olan Mussolini İle mesai arkadaşları hariç olmak üzere siyasi mahfellerde kimse Hitlerin ce - vabi notasını metni hakkında bir şey bilmemektedir. Burunla beraber Hit. lerin köprüleri yıkmağı ve Danzig meselesinin silâha müracasttan gayri bir şekilde halli inikânsızlığı tezahür etmeden müzakerelerin bir veya iki gün da. ha devam edebileceği tahmin eğilmektedir. İ Roma 30 (A.A.) — Kont Ciano, bu sabah Alman büyük elçisini kabul edes| rek uzun bir mülâkatta bulunmuştur. Ciano, bilâhare, Amerika ve Sovyet sefirlerini de kabul etmiştir. İtalyan gezetelerinin neşriyatı A A mer Roma 30 (A.A.) — Havas: Vaziyetin bugünkü şekli hakkında (tefsirlerde bulunan ve Mussölininin güzetesi olan Poyolo d'İtalia dünyanın | tehlikede bulunduğu şu sırada herkesin Mussoliniye müracaat ederek sulhü kurtar - masını istediğini yazdıktan sonra diyor ki: «Fakat müracaatcılar ne gibi bir sulh istediklerini tasrih etmemektedirler. İstenen sulhün #inir ağrılarını bir müddet için dindirecek bir ilâiç omahiye- tinde olacağı, fakat hastalığın sebebini uzaklaştırmıyacağı aşikârdır. Bu gazete Avrupayı muztarib eden hastalıkları uzaklaştırmak için Versa - ies muahedesini ortadan kaldırmak lâzım geldiğini iddia ve şöyle devam etmektedir. Versailles “ortadan kalktıktan sonra Avrupalılar ve Avrupa haricindekiler arasında bütün ihtilâf sebebleri zail olacaktır. Fakat sulh yalnız bugün için kurtarılacak olursa dünya bugünkü vaziyetten kurtulmuş olacak mı? Yarın yine ayni noktaya avdet edilmiyecek mi? Hastalığın sebebini arttırmak su - Tetile tedavi etmeğe imkân yoktur. Bu şerit altında Versailles hastalığın. dan en çok müteessir olan Faşist İtalyadan kendi kendisine ihanet etmesi Tica edilemez. Papanın faaliyeti Vatikan 30 (A.A.) — Bugün Vatikan mabfellerinde büyük bir faaliyet hüküm sürmüştür. i balik Papalık devlet nazırı Kardinal Maglione, bu sabeh eden aşağıdaki karama.| Führerin vereceği emirle mer'iyetten kalkar. den itibaren yo'cu kabul edilmemiş ve tenti edilen notalar hakkında herhangi bir malümat İden 100 kişilik bir kafile ve bazı say - vavurile de Almanyadaki Peşteden ötesi ile muvasala kesildi (Baştarafı 1 inel seyfeda) itibaren tren yoluna tesadüf eden tün memleketlerin hududları kapatıl - mıştır. Almanya - Fransa ve İtalyadan harice şimendifer seferleri şimdilik ya pılmıyacaktır. İstanbuldan da Avrupa trenleri vaziyetin inkişafına kadar yal nız Peşteye kadar yolcu götürecekler « dir. Daha ilerideki istasyonler için dün- (Baştarafı 1 inci sayfada) re, Almanya - Polonya meselesi üzerin .| de ve bir Avrupa anlaşması elratnda diplomatik fikir tentileri devam ederken, vahameti hiç kimsenin gözünden kaçmı. yacak olan bu tedbir ile Polonya şovi - nizmi kendisini açığa vurmuştur. Berlin mehafilleri, bu münasebetle, Polonya ş0- vinizmini durduracak yerde körükliyen- lerin mes'uliyetini tebarüz ettirmekte ve Polonyanın bu tedbirinin İngütere tara. fından Polonyaya verilen yardım temina. tanın bir neticesi olduğunu söylemekte. dir.» Umumi seferberlik doğru değil Londra 30 (Radyo) — Varşovadan alı- nan haberlere göre Almanyada hususi maksadiara mebni Lehistanda umumi 56 ferberlik ilân edildiğine dair haberler â- sılsızdır. Hakikat olan nokta yeniden bir Jkaç ihtiyat sınılın daha silâh altıma cel. bedilmiş olmasıdır. Bunun da sebebi Almanya Leh - Slo.| vak hududlarına 300 bin asker yığmış ol. masıdır. Lehistanm protestosu Varşova 30 (A-A.) —- Polonya hükü « meti Slovak arazisinin Alman ordusu tâ. rafından işgalini Slovak hükümeti nez - dinde şiddetle protesto etmiştir. Resmi tebliğ 30 (A.A.) — Aşağıdaki resmi görmek Üzere Avrupa kılasınm ort ei Aşağı da, kendini müdrik kuvvetli bir Almam. Almanya, bir müddetlenben Polon. yanın, Britanya dünya iaparator ii | yaya karşı bir sazyik siyaseti takib et - Bia, Yeraşmi yy mektedir. Gazeieierdeki neşriyat. mut » olmadığrdır. Ortaya konan bu mese! eş | > : i ücra köşelerine ka - tarid surette yapılmakta olan tahrikât, ye hudud hâdiseleri, Polonya hududunda dar, sarsmaktadır. az seferber edilmekte olan müssllâh kuv - vetlerin mütemasiyen arttırılması bu si! yasetin aşikâr bir delilidir. Son zaman » Sarda serbest şehir arazisinde Polonya İnin red ve cerhi kabil olmıyan hukuk ve mena: karşı sarfedilmiş olan faaliyet ve Almanyanın Polonya arazisinin şark taki aksamına göz dikmesi Polonyanın tehdide maruz bulunduğuna şüphe ve te- reddüde mahal bırıkmamaktadır.» Teşebbüsler tesirsiz Gerek sulhün muhafazası için mesai bilet verilmemiştir. Almanyada bulunan talebelerimiz - lavlarımızla, bir kısım vatandaşarımız dün sabahki trenle şehrimize gelmis - lerdir. Almanyadaki talebelerimizden dan dünkü trene ( yetişememişlerdir. bandıralı Rormanya talebeleri - mizden bir kafile Bükreş - Köstence yolile şehrimize gelmişlerdir. Fon Papenin nutku (Beştarafı 1 inci sayfoda) tile Alman kolonisini kabul eden Alman- ya büyük elçisi fon Papen, bir nutuk söylemiş ve bu putkunda ezcümle e tir ki: «Almanya için bahis mevzuu olan sey) bir şehrin veyahul bir mıntakanın mü | kadderatını halletmek değil, fakat, sulh ve refah içinde tariht garbiı vazifesini tasını. Dün Romanya Siyaset âleminde (Bastara'ı 3 nci saıiada) ews olan Her Hitlerin bu v gil bir yüzgeri edebileceği cidden me. rak uyandıran bir şeydir. Bütün dün. va, heyecan içinde, şimdi böyle bir jest bekliyor. Yahud da bunun aksi bir ha- reketi. Vaziyetin sinirlerin daha uzun zaman beklemiye taham - ve gerilen 1 Lehistanda umumi seferberlik mi yapılıyor? Danzig yolu ile Gdynla'ya seyrisefain menedilmiştir. 'Trenlerde Berlin 10 (A.A.) — Marlenburg'dan sant 10.20 de kalkan ve Polonya kori. dorundan geçerek Danzig (ve Baline gidecek olan sür'at katarmın geçme « sine bugün Polonyalılar (omani olmuş ve ne lokomotif ve ne de mürettebat vermemişlerdir. Polonyalılarm bu ha. reketi, şarki Prusya (ile Almanyanın diğer kısmı ârasındaki mıntakalara im ax veren 1921 Paris muahedesinin hükümlerine aykırıdır. Alman tedhişçileri Varşova (30 (A.A.) — Katoviç'de olmak üzere üç Alman tethişçi teşkilâ. © meydana çıkarılmıştır. Katoviç'teki #eşkilâtın başında bulunan Leh tebaa » sından Bischen tevkif edilmiştir. Diğer iki teşkilâttan biri (o Poznan'da, diğeri Ioiz'da meydana çıkarılmıştır. Bun - ların işgal ettikleri binalarda makine Ti tüfekler, rovelverler ve ekrazit bu. Yunmüuştur. İngilterede Londra 30 (Hususi) — İngilterede şimdiye kadar alınan askeri müdafa tedbirlerine inzimamen bugün de bazt sivil tayyareciler askeri hizmete da » vet edilmişlerdir. Londrada müze ve kıymetli ğbideler üzerine tayyare (o hücumlarına karşı küm torbaları konulmuştur. o Birçok kıymetli eşya ve tarihi hâdiselerin film. Teri yeraltı hazinelerine yerleştirilmiş» tir. Hindistanda Simla 30 (A. — (Hindistan) U - mumi vali bir es ame o meşrederek, 16 yaşından SÜ yaşma kadar bütün İn. giliz tebaasını 13 gün zarfında kay - dolmaya davet etmiştir. Fransada Paris 30 (Hususi) — Paristen mek. teb çocuklarının ihracına başlanmış « bır. Bugün 16 bin çocuk 47 trenle mem wket dahilinde muhtelif istikametlere sevkedilmişlerdir. Yeni bir emirname Hükümet yarın (bugün) neşredil - mek üzere yeni bir emimame hazır » mülleri kalmamıştır. sarfetmek suretile yüksek Leh devlet a. Tamıştır. Bu emirname mucibince bü. Salim Ran m Emsç sms damları tarafından uzlaşma yolunda Ya-İ tin yolcu ve yük trenlerine istenildiği pılmış olan bütün teşehbüsler, gerek Po-|dakikada vaziyed edilecektir. Hatlk yonyanın müttefikleri olan ve ayni zihni-| seferde bulunan trenler bile durduru » sahib bulunan hükümetlerin bu yol. daki teşebbüsleri şimdiye kadar Alman kükümeti üzerinde bir göna tesir icra et miş değildir. Bütün bu hüâdiseleri, bilhas. sa Almab kıtaalının komşu devlet olan Slovakya arazisine girmesinden sonra, hesaba katar Polonya, evveloş ittihaz et. miş olduğu tedbirlere ilâveten, bugün vaziyetin Amir olduğu tedafüi askeri ted- birlerte emniyetini takviye etmek mec - buriyetinde bulunmaktadır. Erzincan cezaevinin inşasına başlanıyor Erzincan, (Husus!) — Erzincanda ya: pılarak oaln hapishane binasının mahal. | Hini tetkik için Adliye Vekâleti tarafın. dan gönderilen ceza ve tevkif evleri w. mum müdürlüğü mühendisi Fahri Uv. mursan burada birçok arsalar üzerinde tefkikat yapmıştır. Neticede hapisane i- çin evvelce tesbit edilen arsayı muvafık bulmamıştır. Hükümet ve şdliyenin bi. tişiğinde olan ve evveice de eski bapisane binası yeri olan arsanın civarlarındaki dükkânları da istimlâk etmek suretile bu mahalde yeni hapisanenin inşasını karar. Taştırmışlardır. İstimlik edilecek yerle rin bedeli on üç bin lira kâdar tutmak. tadır, Ankaraya hareket eden mühendi- sin vereceği rapor Üzerine istimlâk be. deM için para gönderilecektir. Müddelumumilik şimdiden inşaat is leri için hazırlık yapmaktadır. Çok kısa bir zamanda inşasta başlanacağı umul. maktadır. pa ile uzun tir görüşme yaptıktan sonu. öğleye doğru Vatikan nezdindeki Fransız büyük elçisi fle İngiltere ve Polonya elçilerini kabul etmiştir. Birkaç gün evvel Româya gelmiş bulunan Papaböm Macaristan mümessili Kardinal Rotta, buğün Papalık devlet nezareti erkânı ile mühim görüşme - lerde bulunduktan sonra, we hareket etmiştir. Şimdiye kadar Romada bulunmakta olan Papalığın Amerika Birleşik dev. letleri nezdindeki hareket için emir almışlardır. Bu iki Kardinal hareketlerinden evvel, devlet razırı Kardinal Maglone ile uzun bir görüşmede bulunmuslardır. Söylen « diğine göre, bu görüşmeler, Papanın su'hü kurtarmak için yapmak niyetin. de bulunduğu yeni bir teşebbüs fle alâkarlardır. Amerikada şayanı dikkat bir mülâkat Hiç bir devlete karşı tecavüz! hiç bir niyeti olmıyan Polonya hükümetinin #i. vaseti, değişmiş değildir. Bütün devlet - İerle itle dairesinde teşriki messi &r - zusu, re'sicimhur B. Mossiekinin B. Ruz. velte vermiş olduğu cevabda ifade edil miştir. Bu arzu Polonya siyasetinin tema. yüllerini hakkile tavsif etmektedir. Varşovanın siyasi mebafilinde bu teb- liğde bahsedilen askeri tedbirlerin bila. mel evvelce ittihaz edilmiş olan tedbirler mahiyetinde olduğu beyan edilmektedir. Vistülde seyrüsefer memnu Varşova 30 (A.A.) — Vistül üzerinden Vaşingten 0 (A.A) — İtimatnamesini takdim eden yeni İngiliz büyük elçisi) p, Lord Lothian, Ruzvelt ile bir buçuk saat süren bir görüşmede bulunmuştur. Bul Alman ve Polonyalı hudud muhafızları larak boşaltılacak ve askeri sevkiyata *ahsiş edilecektir. Radyolar kontrol altına alındı Fransada mevcud bütün radyo istas » yonları askeri kontrol altına alınmıştır. Radyo istasyonları ayni mealde havadis neşriyatı yapmaktadırlar, Pariste ve Seine vilâyetinde bütün w mumi töplentılar yasak edilmiştir. Daladye'nin temasları Paris 30 — Ordu ve hava âyân encü. menleri azaları, vaziyet hakkında nokta nazar teatisi için toplermıslardır. Başvekil Daladye de donanma umum kumandanı Amiral Darlan ile uzun boylu görüşmüştür. İtalyada Roma 80 — 3 Eylül Pazar gününden itibaren bütün umumi maha'ler saat İl de kapanmış olacaktır. Bu geceden itibaren de mağazalar vit. rinlerindeki lâmbalar ve hayali ilânlar söndürülecektir. Bi dır. Kahwe satışı menedilmiştir. Mevcud stok kahve askerlere tahsis edilmiştir. İsviçrede Birne 30 (A.A.) — Federal meclis bü- gün öğleden sonra fodera! heyetine tam sahâhiyet vermiş ve başkumandanlığa fırka kumandanı #lbay Guisan'i intihab mümessili İle Japonya mümessili, derhal memuriyetlerine * etmiştir. Alman tayyareleri Leh hududunu geçtiler Varşova 30 (A.A.) — Alman tayyare « lerinin Polonya hududuna yeniden dörü muhtelif cihetten tecavüz ettikleri ha « ber veriliyor. Diğer taraftan Almanya « olonya hududunun birçok noktalarında suretle şehrin ka . rartlması tedbirleri bitmiş olmakta « derece uzun bir mülbkatın misli yoktur. Lord Lothian. görüşmeyi müteakib| arasında yeni müsa lek vukua” giLE 5 Gastengondolto'da /Pa- | herhangi bir bayanalta. bulunmaktan imtina eylemiştir. mektedir.