4 Eylül 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

4 Eylül 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

İçinde 1400 kişi bulunan bir İngiliz yolcu gemisi torpillendi (Baştorafı 1 inci sayfada) merikalı yolcular hakkında malâmat verilmektedir. Bu yolcular arasında Avrupada geçirmiş olduğu tatilden avdet eden Texas hükümetinde kâin Almanyaya ilânıharb eden devletlerin sayısı beşi buldu 7 (Baştarafı 1 inci sayfada) Houstonlu altı genç kız, Fredriç Ksburg ahalisinden Bay Robert Harris,| Y8 ilânmharb etmişlerdir. Bu iki hökümet (İngiltere ile ayni Sarataga - Springs belediye reisinin karısı ve oğlu bulunmaktadır. “Athiniam nın torpillenmesi Vaşingtonda fevkalâde heyecan uyandır - muştır. Bu münasebetle «Lasitam'a» meselesi hatırlatılmakta, ancak «At. hinia» yalnız yolcu nakletmekte olduğundan dolayı bu defaki torpillen- menin mazur görülemiyeceği ilâve olunmaktadır. Bay Ruzveltin kâtibi Stefhen Early reisicümhura bu torpillenme hak- kında bir telgraf gelmiş olduğunun — Resmi haberlere göre vapur yor, ve hâmil olduğu bir takım mü beyan ve şu sözleri ilâve etmiştir: Lioerpal tarikile Glesyowdan geli - ecileri Kanadaya götürüyordu. Va- parun harb mühimmatı nakletmesinin kat'iyen mümkün olmadığını isbat etmek için ba nokta üzerinde ısrarla durmak isterim. Filhakika bu nokta, Vaşington mehafilinin nazarı dikkatini celbetmektedir. Alman hükümetinin Büyük Harbde, Amerikanın müttefiklere iltihak etmesin - den evvel Amerikaya karşı amansız bir harbe girmeğe karar verip ver-| memiş olduğu suali henüz irad edilmemektedir. Torpillenmenin çok mühim ve öcil neticeler tevlid etmesi muhtemel. dir. Bazı zevat Bay Ruzveltin yarın yahud öbür gün kongreyi fevkalâ- de içtimaa davet etmesinin muhtemel bulunduğu mütaleasını mektedirler. serdet - Almanlar bir Leh denizaltı gemisi batırdılar Berlin 4 (Radyo) — Alman deniz kuvvetleri Danzig körfezinde bir Leh denizaltısını batırmışlardır. İtalya - Fransa hududu yeniden açıldı Londra 4 (Hususi ) — İtalya ile Fransa arasında geçen Cuma gü - nündenberi kapatılmış olan hadad, dünden itibaren yeniden açılmıştır. Bu münasebetle Bazı siyasi mahfellarda . İtalyanın sulh" cephesine karşı daha müsaid bir hatt: hareket ittihaz edeceği kanaat: ileri sü -| kumandan'ığına eski erkânıharbiye reisi Feld Mareşal Lord rülmektedir. Ayni mahfeller İngiltere ile Fransanın İtalyanın vaziyetini tavzi ih etmesi için müşterek bir müracaatte bulunacaklarını da söylemektledir- ler. İtalyadan kat'i ve sarih beyanat Harb üç istenecektir. cephede şiddetle devam ediyor Londra 3 (Hususi) — Alman memba . larına göre harb vaziyeti şöyle hülâsa e.fh dilebilir: A mektedir. 1 — Garbi Almanya ve şarki Prusya - dan ve iki koldan Koridora ilerliyen Al. Tan kuvvetleri, Vistul nehrine vardıkla. . “rma iddia etmektedirler. 2 — Yukarı Silezyada tahaşşüd eden Alman kuvvetleri, Breslav şehrinin kar Şisına düşen Çestokuvayı işgal etmişler”- dir. eri Burada şiddetli muharebeler cereyan etmektedir. u şarki Slovakyadan Leh arına girmiş olan Alman kıt'aları, büyük bir faaliyet göstermemiş - Alman hava kuvvetleri ise, bugün tek. rar Lodz, Radon, Bromberg ve Torun ka. sabalarını bambardıman etmişlerdir; Leh membalarına göre, Alman tayya - releri bugün gaz 'bombaları kullanmış - lardır. Ayni membalara göre bugünkü hava müharebeleri esnasında 61 Alman tayya- resi düşürülmüş veya hasara uğratılmış. tar, Lehlilerin on bir tayyaresi muştur. harab ol - Leh tebliği Varşova 3 (A.A.) —. 3 Eylü) tarihli Po- lonya harb raporu: Hava harekâtı: Hava kuyvetlerimiz dün öğleden sona Czestochowa mıntakasında (Odüşmanm zırhlı kıt'alarına hücum ederek düşma - Dın iki motörlü kolunu muvaffakiyetle bombardıman etmiş ve mevzilerinde bu - lunan diğer bir düşman grupuna da ağır zaylat verdirmiştir. Düşman hava kuvvetlerinin vaziyeti: Cumartesi günü avcı © tayyarelerimiz Torun civarında bir hava muharebesin - de düşmanın dokuz tayyaresini düşür - r, Dün düşmandan yirmi yedi tay. ük. İki gün içinde odüşman yyare kaybetmiştir. Bizim zeyiatamız ü barettir, Düşmanın, Silezya ve garbi Katpatlar. da çok şickletli taarruzu devam etmek - tedir. Düşman büyük kuvvetleri hareke. te geçirmiştir. Kuvvetli bir düşman zırh. İı zrupu Czestochowa istikametinde iler. © Wneğe muvaffak olmuş ve bizi de mez- “ kür şehri tahliyeye mecbur etmiştir. Düş y * üç cephede cereyan et.| ta vetlerine dayanan hareketine binaen kı. aa çekilmek mecburiyı tinde kalmıştır. Osa ırmağı boyunca, Grüdziadz'ın şi - mal şarkisinde düşman piyadesi hücum arabalarına dayanarak şiddetle taarruz etmektedir. Şarki Prusya mıntakasında muharebes| ler bududa givar'yerlerâz dövam ediyo Gydnla ve Danzigğ mıntakasında ( lodwo ve Kact'i bir mukabil taarruz - la istirded ettik. Westerpistte garnizonu hâlâ kendini müdafaa etme! . Varşova 3 (A.A.) — Dün Polonya sü - varileri Lesmo ve Rawiez istikametinde bir taarruzda bulunarak 1 Eylülde bir baskınla düşmanın ele geçirdiği yerleri is tirdad etmiştir. Düşman hudud hattının gerisine çekilmiş ve Polonya öncüleri düş manı hudud gerisinde Alman toprakları. na kadar takib etmiştir. Alman tebliği Berlin, 3 (A.A.) — Ordu başku - mandanlığının tek öğleden sonra ve 3 Eylül sa- bahı, Alman kıt'aları, Polonya arazisi dahilinde muzefferane ilerlemelerine devam etmiştir, Tsihenstochau, işgal edilmiştir. Variha nehri, Wielun'un şarkından geçilmiştir. Koridorda mah- sur kalmış olan Polonya kıt'alarının cenubu doğru kaçabilmek (teşebbüsü muvaffakiyetsizliğe uğramıştır. Be - rent Almanların eline geçmiştir. Alman hava kuvvetlerinin kazandık ları muvaffakiyetlerden sonra, Polon. vaya karşı harbeden 2 hava filosunun hâkimiyeti altındadır. Bu filolar, ha - reket noktalarına dönmüşlerdir. Di . ğer Alman hava kuvvetleri, diğer ha- va üslerinde hazır durm. Berlin 3 ( sabah Tschenstochi » Berlin 4 (A.A.) — Alman hava vetlerinin harekâtı neticesinde, gün içinde 120 Polonya tayyarasi ı bu İlk iki a rmharebeleri veya tayyare meydanları - mın bombardımaniarı esnasında tahrib o. Tunmuştur., Ecnebi mahfellerinde çıkan haberler hilâima olarak Alman hava O kuvvetleri ancak 21 tayyare kaybetmişlerdir. Alman toprakları henüz hava hücu . mana uğramamıştır, siyaseti güdüp oyni prensiplere göre hareket (o ettikleri için Onun yanıbeşmde yer aldıklarını bildirmişlerdir. Kanadanın da Perşembe günü harbe girmesi böklenmek. tedir. Londrada harb hali: 7 — İlâniharb kurarına rağmen Lonârada bariz bir sükü - net görülmektedir. Yalnız öğleden sonra şehrin şark tarafmia bir t müş, tehlike işareti verlimiş, Jözim gelen bütür irler alınmış, bilâhare bunun dest bir tayyara anlaştimıştır. kapalı kalacaklar, harb müddetince gös» eti tanzim edeceklerdir. 1914 de oldüğu gibi ır moraleryom İl edilmiyecektir. daki mektebler kapanmıştır. Eyaletierdeki o mekteb- 2m edeceklerdir. anın tahliyesine bugün de devam edilmiştir. Şim - nakledilen çocukların sayısı 480 bini bulmuş. Sinema, tiyatro ve emsali eğlence yerleri yeni İş'ara ka. dar kapalı kalacaktır. Bahriye Nezareti, yarından itibaren ticaret gemilerine haro gemilerinin terfik edileceğini alâkadarlara bildir . miştir. İngiliz kuvvetlerini kim idare edecek? 8 — İngiltere Kralı bugün şu tayinleri tasdik etmiştir: Büyük erkânıhârbiye riyasetino eski Cebelüttarık kuman. darı Edmond Ayrersayd getirilmiştir. Karı kuvvetler; umum Gard, anavatan kuvvetleri kumandan! İ yin edilmışierdir. Fransa ordusu Majino hattında: $ 4 bildir arb -€ ğma General Kork ta. ya yay İmesi Frans: İ mıştır. Prog eve seva akıtı » Fasda umumi seferberlik ilân edi tatbi ik olara ve tayyare kuv.|* bir Gamelin ile amiral — kat yapmış, bunu müteakib gener Dârian'ı kabul etmiştir. | Hitlerin orduya e mri yevmisi İ Berlin, 3 — Hitler, şerk ordüsu askerlerine bir cirit YEY” mi neşretmiştir. MitlerşoyTe demekierir; Şark o erleri , -İ Aylardanberi İngiltere, Umumi Harbden evvel olduğu gibi Almanyanm çember içine alınması siyasetini “takib letmektedir. Avrupanın bütün devletlerini, bütün milletle irini bu maksad uğrunda kullanmağa çalıştı. Sovyetler Bir. (iliğinin kendi menfaatlerini İngiliz menfaatlerine feda elmek- jten imtina etmesi üzerine bu çember cephesinin en mü . ihim bir rol Polonyaya verildi. | Sizler, #ki kısa günde bütün Almanyanın gurur duydu. /ğu başarılar elde ettiniz. Size verilen vazifenin büyüklü » ğünü müdrik olduğunuzu ve evvelâ bu düşmanı azami süratle devirmek için azami gayretler sarfetmekte bulun. duğunuzu biliyorum. Muazzam vasıtalarla yapılan garb kalesi bu esnada AL manyayı Fransa ve İngiltereye karşı koruyacaktır. Bizzat kendim, Büyük Harbin eski bir askeri ve şimdiki başkumandanınız sıfatile hemen bugün cephede size jlti.| hak ediyorum. Alman milletine beyanname: Berlin. 3 (A.A.) — Hitler, Alman milletine hitaben neş. rettiği beyannamede diyor ki; Asırlardanberi İngiltere, kendi cihan fütuhat siyasetine | karşı Avrupa devletlerini âciz bırakmak gayesini takib et. mektedir. Bunu yapmak için de, o anda en tehlikeli gözü- ken Avrupa devletini sudan bahenelerle taarruz ve imha etmek hakkını kendisine veren bir kuvvet müvazenesi or. İtaya atmaktadir. İşte bu suretledir ki. vaktile İspanya; sonra Holandaya, akıben Fransaya ve 1871 denberi de Almanyaya kar. belmektedir. İmi İsih İ oLeblilerin tekrar işgal ettikleri | bir şehir İ Varşova 3 (A.A) İva kıtaatının hu İszyn'i tekrar işgal bildirmektedir. Lehistana 10 binden fazladır. sabalardır. Radyo, Polön- indeki Zab .;farlalarda çalı etmiş olduklarınıldan geçen kimselei İaçm-slardır. yapılan hava hücumlarının! Ölenlerin miktarı bilânçosu İcin 12 si askerdir. | Varşova:3 (A.A.) — Pat ajansı teb. Bundan baska bii İliğ ediyor: n i Bu sabaha kadar yapılan tahmin - lere göre Alman tayyareleri, | Eylüllman hududundalçi günü Polonyanın şehir ve kasabaları. şiddetli bir bombardımana tutulmuş - na 94 taarruzda bulunmuşlardır. Bultur. Evvelki pece Bundan başka, Alman şan ve rette yaralanmış ve yüzlerce kişiye ha surette İsabet vâki olmuştur. âl - Ancak Büyük Britanya hükümeti bir hata işledi: 1939 Almanyası 1914 Almanyası değildir. Ve Almanyanın bu. günkü başvekilinin adı Bethmann Holiweg değildir. Sarrebruck ve Wilbelmshaven nutuklarında da söyle « miştım. İngilterenin çember siyasetine karşı kendimizi mü. dafaa edeceğiz. Ve bilhassa şu noktada hiçbir şüphe birak. mamıştım ki, bütün sabırlarımıza rağmen Polonyalıların Almanlara ve Danzig serbest şehrine karşı tecavüzleri ni, hayet bulmalıdır. Hitlerin üçüncü beyannamesi: Berlin 3 (A.A.) — Hitler, bugün nasyonal . sosyalisi partisine aşağıdaki beyannameyi neşretmiştir: Dünya yüzünde düşmanımız olan Yakudilik ve demok. rasi İngiliz milleti Almanya ile harb haline girmeğe teş vikte muvaffak oldu. Bunun için ileri sürülen sebebler 1914 teki sebebler derecesinde yalandır. Bü hususta biç bir şey değişmemiştir Fakat bu sefer Almanya mecbur edildiği bu harbi beşeriyete karşı tasarlanan yeni einavete karşı koyacak surette yapacak azim ve kuvvete mekktir. 1918 senesi tekerrür etiniyecektir. Alman ordusu Alman « yanım etrafına konulan bu çemberi birkaç hafta içinde kı. racaktır. Alman ordusu garbde Alman topraklarını bü - tün zamanların kaydettiği en müthiş müstahkem mınla . kada koruyacaktır. Alman milleti, bu mücadelede korka. cak hiçbir şey olmadığı şuuru ile bütün fedakârlıkları ya. pPacaktır. Mukadderatınızın mevzuu bahsolduğu gelecek aylar veya senelende zengin olabileceğini düşünen sörve! değil, ölüm bulacaktır. Daladyenin Fransızlara hitabesi Paris, 3 (A.A.) — Başvekil Daladye, radyoda Fransu milletine hitaben şu beyanatta bulunmuştur: Fransız erkek ve kadınları, 1 Eylül şafağındanberi Polonya taarruzların en vahşi « sine maruz kalmış bulunuyor. Hududları ihlâl edilmiş, şe rleri bombardıman edilmektedir. Ordusu müstevliye hramanca mukavemet ediyor. Dökülen kanm mes'uli yeti tamamile Hitler hükümetine siddir. Sulh Etlerin elin harbi istemiştir. bdadların en m ine karş: birleşetek verdiğimiz zı ve hürr ziteyi şimdi yapmağa giden genç askerleri heyecan ve gi. habbetle selâmlarım. Evvelce Fransayı zafere ulaştırın olan şeflere lâyık bugünkü şöflerine askerimiz itimad ede» bilir. Fransanın davası wmdalet davası “demektir. Bu dava 2 mil rin davasıdır. Bu dava muzaf. olacaktır. Amerika bitaraf kalacak Londra 4 (Hususi) — Dün gece Amer'ka millet Yisanla bir kitabede bulunan Amerika cümhürrelsi Avrupada patlamış olan harbe Amer'kanın İ ğını bildirdikten sonra ezeümle demiştir ki; «En son dakikaya kadar öyle ümid ediyordum ki, sulhü kurtarmak mümkün olacaktır, Halbuki bu ümiğlerimiz boşa çıkmıştır. Amerika harb ve moral esaslerına istinad eden kendi milli prensiplerine sadık kalacaktır. Son seneler zar. fında Avrupada birbirini takib eden hâdiseler cebir ve şiddet tehdidinin neticesidir. l Bizden çok uzak olmasına rağmen Avrupa kıtasında cerg- yan eden hödiseler bizi yakından alâkadar etmektedir. Çünkü İbu bâdiselerin iktisadi, içtimai ve ahlâki akisleri memleke. İtimizde de hissedilir. Başlamış olan harbe rağmen devamlı bir sufhün tecmüsüne çalışmak bizim vazifemiz olacaktır. Avrupaya yeniden kıt'alar göndermeğe niyetimiz yoktur. Biz tamamen bitaraf kalacağız. Maamafih Amerika efkârı umumiyesinin hayatmda bitaraf kalacağı hakkında teminat vermek benim için imkânsızdır.» Reisicümhur yakında bitaraflk kanununun tadi) edilece, gini de ilâve etmiştir. Amerika sefarethanesi bombalandı rine altı Ruzvelt raf kalaca « Vaşington 4 — Hariciye nezareti Amerikanın Varşova se- faretinden bir telgraf almıştır. Bunda bir Alman tayyaresinin sefirm Konstenci'ndeki ikametgihinin üzerine altı bomba atıldığı bildirilmiştir. Kimse yaralanmamıştır. Harisiye ve zareti bu hususta ne şekilde teşebbüs yapılması lâzım gele . ceğini tetkik etmektedir. Varşova 4 -- Folanyaya iltica etmiş olan Çek Generali Prohsla bir Çek elçiliği ihdasına teşebbüs etmiştir. misi de ufak ka yarelerin miktarı dün zanmalanduğun dan çok daha mühimdir. Hakiki mik - tar sabahleyin ilân edilecektir. Hava bombardımanlarında ölenler Varşova 4 (Hususi) — Harbin ilk £ günü zarfında Alman tayyareleri tara » fından yapılan bambardımanlar netice - sinde çoğu kadın ve çocuk olmak üzere 1500 kişi ölmüş ve yaralanmıştır. Lüksemburg sivil halkı tahliye ediyor Londra 4 (Hususi) — Lüksemburg dü- kalığı Almanya hududundaki halkı tah - tayyareleri,. attâ sokaklar - r üzerine de ateş 1 130 dur. Bunla - rçok kimse ağır su. Vielun o hastanesi, esnasında ta; şehir ve kasabalardan 22 sinin nüfusujdafii topları tarafından düsürülen tay) liye eltneğe başlamıştır.