5 Eylül 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Eylül 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Dökmecilerin Kazlıçeşmeye | nakli kararlaştırıldı Boğaziçinde dağınık bir halde bulunan gaz tanklarının da bu mıntakaya nakli tasavvur ediliyor Birçok şikâyetlere yo: açtığı için Sü-rimizdeki sanayi milesseselerinin hepsi. leymaniye ve civarında dökmecilere Be. ni Halice dolduramıyacağı için, Zeytin- lediye tarafından yerlerini tahliye etme. İeri bildirilmişti. Yersiz kalan dökmeci. ber Belediyeye müracaat eimiş, kendile- rine yer gösterilmesini istemişti, Bü hususta tetkikler yapan Belediye İmar İşleri Müdürlüğü İstanbulda dağı- mak bir hwlde bulunan dökmecileri bir a- raya toplamak maksedile bunlara Kazir- çeşmede bir yer ayrılmasını kararlaştır. mıştır. Belediye veya herhangi bir bü. yük müessesenin yardımı ile Kazlıçep- mede pavyon şeklinde dökmeci dükkân. lam yapılacak, dökmetilere kiralanacak veya taksitle satılacaktır. Belediye, bu maksadla şehrimizdeki dükmecilerin yerlerimi, sayısını, inşa e. Gilecek pavyonun büyüklüğünü tesbit etmiştir. Haliç sanayi mıntakası olarak ayrıl maştır. Şehircilik mütehessisi Prost şeh. Avrupa ekspresi 8.5 saat teahhurla geldi ilon ekspresi dün 8,5 saat teah- hurla saat 16 da Sirkeciye gelmiştir. Bu teuhhur harb vaziyeti yüzünden yollarda çok sıkı kontrollar yapılma » sından ileri gelmiştir. Dünkü ekspres- te Almanyadan gelmesi beklenen son talebe kafileleri çıkmamıştır. Bu ta - lebelerin bugün gelmesi beklenmekte. dir. Dün Semplon ekspresile 15.20 ka. dar Iraklı gelmiştir. Bunlar Alman - ya - Polonya harbinin başlaması üze rine, memleketlerine dönmektedirler. Avrupa konvansiyonel treni de 4 buçuk saate yakın bir teahburla saat 11 de gelmiştir. Konvansiyonelle, Almanyadan ay - rdarak muhtelif vasıtalarla Yugoslav. ya ve Yunanistana giden talebeleri - mizden 100 kişilik bir kafile de şeh » rimize gelmiştir. Memlekete dönen talebeler yollar - da çok sıkıntı çektiklerini, Yugoslav- ya ve Yunanistanda Türk tnlebelere çok misafirperverlikler (gösterildiğini söylemişlerdir. Mısır Kralının teyzesi Prenses İtfe- tin kızı Prenses Melek de, dün kon » vansiyonelle şehrimize gelmiştir. Pren ses, Avrupada yapmakta olduğu se - yahati, son hâdiseler üzerine, yarıda bırakarak memleketine dönmektedir. Poliste : Bir genç metresi tarafmdan jiletle yaralandı Sarayburnu mahzenlerinde İsmail adında bir genç, evvelki gün Yenipostane caddesinden geçerken, bir müddettenberi dargın bulundukları metresi Hanife tarafından jiletle yara- lanmıştır. İsmail tedavi altına alınmış, suçlu metres yakalanmıştır. “Bir kadm mangal yakarken evi tutuşturdu yatan l burnu #le Kazlıçeşmeden de istifade edi. İlebileceğini ileri sürmüştü. Dölemecilerin Kazlıçeşmede yerleşti. rilmelerine Nafia Vekâleti müsaade etti- ği takdirde, Halice alımamıyan bir kısım sanayi müesseselerinin 'bu civara nakli kabil olacaktır. de bulunan gâz tanklarını da Kazlıçeşme civarına kaldırmak istemektedir. Beledi. yenin barlarını Kazlıçeşmeye naklet- mek kolay olacağı gibi, ecnebi bir takım şirketlere aid bulunan diğer gaz tankla. rının mukaveleler mucibince bir müddet sonra Belediyeye geçmesi esas koşulmuş olduğundan, Vekâlet tankların Kalzıçeş- meye kaldırılmasını Kabul ederse derhal faaliyete geçilebilecektir. Böylece Haliç. ten sonra Kazlıçeşme sahilleri de sanay! mıntakası heline konacaktır. Orta mekteblere talebe tehacümü baş'adı Ortamekteblerin kayıd ve kabul mu Jamelesi, Eylülün 15 inde gene mek - tebden, bir çok kimselrerin çocukları - nı mektebe kaydettirmek için acele ettikleri ve bu yüzden şehrimizdeki bir çok orta mekteblere halkın teha cüm ettiği görülmektedir. Kayıdların nihayetlermesine daha 10 günden fazla müddet olduğu hal - de, bir kısım orta okulların kadroları dolmuş, bu vaziyet birçok talebe vö . lilerini pek tabif olarak telâşa düşür - müştür, Bu yıl ilkmekteblerden mezun olan çocukların sayısı pek çok olduğundan, mevcud orta mekteblerin ihtiyacı kar- şılıyamıyacakları anlaşılmış ve bir kı. sım yeni ortamektebleri açılmasına ka rar verilmiştir. Fakat halkın bundan haberi olma - dığından çocuklarını bu yıl meklebsiz bırakmamak üzere biran evvel müra » caat ettiği ve telâş gösterdiği anlaşıl - mıştır. İstanbul külüür direktörü Tevfik Kut, bu ftibarla bütün ortamekteblere, yeni mektebler açılıncıya kadar mü »- racaat edecek bütün talebeyi (geri göndermiyerek kaydetmelerini emret. miştir. Yeni ortamektebler açıldıktan sonra fazla talebe almış olan ortamektebler. den bir kısım talebe yeni mekteblere verilecek, bu suretle talebenin tahsil. den geri kalmaması temin edilmiş ola- caktır. Kar işleri: Üniversite Rektörü ve dekanları bir toplantı yaptılar Dün saat 15,30 da Hukuk Fakülte. sinde, Üniversite Rektörü Cemil Bil iselin başkanlığında 2 saatten fazla de ivam eden mühim bir tonlantı yapıl - İmıştır. Bu toplantıda Edebiyat Fakül tesi dekanı Hâmid Pamir, Hukuk Fa. kültesi dekanı Ali Fuad, Tıb Fakülte. si dekan vekili Tevfik Receb ve Üni- versite umumi! kâtibi Ferid Zühtü ha. zır bulunmuşlardır. Toplantıda, Üniversitenin yeni yıl ihtiyaçları, ikmal imtihanları ve fazla Belediye, Boğaziçinde dağınık bir hal.) Sultanahmedde Kadirga sokağında /talebe müracaat ettiği takdirde alına. İbrahime ald 7 sayılı evin üst katında|cak oi üzerinde uzunuzadıya N 3 görüşülmüştür. vin sularında kömürlü ttaştumak |, BU bati içersinde semi iler e Kd T rinde görüşülmek üzere ikinci bir top- zere mangala benzin dökmüş ve kibrit. Jantı daha yapılması mukarrerdir. Jemiştir. ye Birdenbire parlıyan benzin Müşer . refin elindeki şişeye de sirayet etmiş ve elini yakmıştır. Kadın telâşla şişe. yi sofaya fırlatmış, bu sefer de döşeme şaltırken devrilmiştir. tahtaları yanmağa başlamıştır. Sandalcı Rifatla üzümlerin sahibi Etraftan yetişenlerin yardımile ateş!Hüseyin denize düşmüşlerse de, etraf. söndürülmüş ve Müşerref tedavi altı-!tan yetişenlerin yardımile kurtarıl . na alınmıştır. mışlardır, Bir sandal yük boşaltırken devrildi Dün sabah Rifata aid 4191 sayılı sandal meyva iralinden yüklediği ü » zümleri Boğaziçi iskelesi önünde bo - Akdenizdeki vapurlarımızın bir kısmı geldi Akdenizde seferde !ken telsizle ye- ri çağırılan gemilerimizden bir kısmı dün limanımıza gelmiştir. İzmir lima. nında bulunmakta olan Denizyolları İdaresinin Anafarta, “Tırhan, Bartın, Konya vapurlarnın da bugün ve ya » rm gelmesi beklenmektedir. Bazı ecnebi vapurları limanımıza seferlerini yapmaktadırlar. Bu cümle » den olarak İsveç bandıralı İsa vapuri- le Yugoslav bandıralı Lafçön vapuru dün limanımıza gelmişlerdir. Bugün de bir Felemenk şilepi gelecektir. Ro- manya posta vapurları Köstence ile skenderiye arasında muntazam sefer rine devam etmektedirler, Dün limanımıza İtalya bandıralı va pur gelmemiştir. İtalya vapur acenta- ları birkaç gündenberi yapılamamakta | olan yolcu ve yük vapurları seferle » tipe devam © edileceğini alâkadarlara bildirmişlerdir. İtalyan vapurlarının| bugünden itibaren limanımıza gelme « leri beklenmektedir. Sehir isleri: Atatürk köprüsüne aid makinelerin bir kısmı Almanyada kaldı Atatürk köprüsüne aid bir kısım ma kineler Almanyada kaldığı için, insa - atın gecikeceğinden korkulmaktadır. | Belediye, köprünün inşaatını Cümhu- riyet bayramına kadar yetiştirmek i - çin çalışmaktadır. Takdiri kıymet komisyonları İnaliyete geçiyor Belediye takdiri kıymet komisyon - ları bugünden itibaren çalışmağa baş-| uyacaktır. Dün toplanan daimi encü - men komisyonlara tevdi edilecek işleri tesbit etmiştir. Hastanenin Şişlide yapılması muvafık görüldü | Şişlide yapılacak hastanenin yerini | tetkik eden Nafia Vekâleti yapı yollar müdürü Muammer, burasının has - tane olmağa elverişli obulunduğunu tesbit etmiş, Ankaraya dönmüştür. Belediye bu husustaki hazırlıklarına hız verecektir. Belediye sarayına iki milyon Jira sarfedilecek Sultanahmedde yapılacak o belediye binasının inşasile istimlâkine iki mil- yon. lira harcanacağı tesbit edilmiştir. İnşaat için ancak yedi yüz bin lira mevcuddur. Belediye, 2 milyon lirayı tedarike çalışmaktadır. Karaya oluran motör kurtarıldı Evvelki gün Köstenceden limanımı. İza gelmekte iken Serviburnu civarın. da karaya oturan 200 tonluk Yunan bandıralı Yusnis motörü, dün yüzdü - rülmüştür. Motör, şeker mayası yü « künü mavnalara boşaltmış ve kendi ve.! stitile kurtulmuştur. Yunan motörü dün akşam Kmana gelmiştir. Yeni Ankara müddeiumumisi Ankaraya Hareket etti 2 Ankara Müddeiumumisi Arif Yazar | Arkara o Müddelumumiliğine adliye müfettişlerinden Arif Yazar tayin edil- miştir. Yeni Ankara Müddeumumisi, dün Jvazifesi başına hareket etmiştir. mi mz is olNiSMii 5 Zeytinyağ, sadeyağ ve sahın fiatlarında ihtikâr yapılıyor Akdeniz limanlarına bir iki gündür vapur işlemediğini nazarı dikkate alan spekülâtörler zeytinyağı ve sabunları toplamağa ve fazla fiatla satmağa koyuldular Avrupada harbin başlaması bütün |tiyacdan fazla gelmesi sebebile & - dünya iktisadiyatına tesir etmiş, bu arada memleketimizde de bunun akis. leri görülmüştür. Bu cümleden olarak bir kısım halk bankalardaki mevduat. ni çekmeğe kalkıştığı gibi, bir kısmı da fazla gda maddeleri tedarikine ko yulmuşlardır. Piyasada ihraç ve ithal muâmeleleri geniş mikyasta azaldığı toptan satışlarda da bu azalış görüldü. ğü halde, gıda maddeleri satan pera - kendecilere halkın müracaati bu mad. delerin toptancılarında da geniş bir İfaaliyete yol açmıştır. Dün, Balikpazarile meyva hali ara- sındaki ticari mmtakada tekâsüf eden gıda maddeleri toptan ve yarı toptan- cı mağazalarında büyük bir faaliyet göze çarpmakta, buralardan satn a - İman malları yükliyen nakil vasıta - ları zaten dar olan yollarda seyrüsefe- ri inkıtaa uğratacak mahiyet almış bu Tunmakta idi. Piyasada yaptığımız tetkikat bu'rağ betin neticesi olarak zeytinyağı, sa - bun, sadeyağ üzerinde bir ihtikâr baş- Jadığı neticesine varmıştır. Muvakkat bir müddet için de olsa, Akdeniz limanlarına vapur işlemediği ni nazarı dikkate alan bazı spekülâ - törler piyasadan bu mıntakalardan de. niz yolile gelen zeytinyağı ve sabun - ları toplamağa koyulmuşlar ve taleb - ler üzerine bunları beher kiloda beş kurusla 10 kuruş arasmda tehalüf e - den bir farkla satmağa başlamışlardır. İki gün evvel 37 kuruşa olan zeytin. yağları 42, 45 kuruşa olanlar 52 ve 55 rurusluk mallar 65 kuruşa yükselmis, 119,5 luk sabunlar 24, 29 kuruşluklar 33 ve 31 kuruşluklar 35 kuruşa satıl. mağa başlamıştır. Sadeyağ fatların - da da cinslerine göre 10. 15 kuruş bir fark vardır... kemi “ounalikadar makamlar nezdinde ya mız temaslar bu yükseliş kar - şısındu henüz bir tedbire tevessül edil mediği neticesine varmıştır. Bize söylendiğine göre evvelce neş- redilip henüz mer'iyet mevkiinde bulu nan bir kanun, ticaret müdürlüklerine resen bu vaziyeti takib ve müsebbib - lerini mahkemeye tevdii âmirdir. Bi. lâhare ticaret müdürlüklerinin lâğw üzerine sahibsiz kalan kanun, bu teş- kilâtın yeniden kurulmesile tatbikına devem edilebilir mahiyet iktisab et » mistir. Lüzumsuz sebeblerden dolayı bu ih. tikâr temayülü diğer maddelere de sl. rayet etmeden ve tedbirde geç kalım. madan, hattâ sadece vaziyetin tesbi » ti dahi müessir olacak mahiyette gö- rülrektedir. Buğday fiatları dün bir mikdar daha düştü Dün piyasaya 1287 ton sıkletinde 65 atlarda yeniden 5 para daha bir dü. şöklük olmuş ve bu suretle 2 günde 20 parayı bulmuştur. Fazla talebler yüzünden makarna fabrikalarında makama stokları azal mış ve bu müesseseler yeni siparişleri sıraya koymak zaruretinde kalmışlar. dir. Bufha rağmen buğday Matlarındaki sukut ve piyasadaki gevşeklik ve bil - hassa sert buğdaylarda bunun daha bariz bir şekilde oluşu, makarna fiat « larının yükselmesine mâni olmaktadır. Ayni sebebler un üzerinde de mü « essir olmakta, fazla mevrudat ve stok ların fazlalığı pirinç (o vesair hububat sinde tutmaktadır. ktür. Dün 55 tonarpa, 45 ton çavdar, 15 ton mısır gelmiş, mısır. lar satılmamıştır. Yeni Türk - Fransız anlaşması gümrüklere tebliğ edilmedi ! Eylülden itibaren mer'iyet mevki- ine giren Türk . Fransız yeni ticaret anlaşması henüz gümrüklere tebliğ ©. lunmamıştır. r Gümrüklerde son günlerde faaliyet tacirleri de * gümrükte birikmiş olan, malları şimdilik çekmemektedir. Ankara borsası Aşdış - Kapanış fiatları od- 9-99) NOT — 2 Eylül 1630 taribit biltenimizde- kl o günkü Ankara borsası flatlarından öo#- bam ve tahvilât meyanında “© $ 1998 ikra- miyeli istikraz tahviline ald Mat 19 lra açı İmiş ve kapanmıştır. iken zuhülen 10.10 göğe vagon buğday gelmiştir. Malların ih .' teriimiştir. Tashih olunur. Anadolu Ajansı Tamamen yeni bir hale ifrağ ve yeni WESTERN MIRROPHONIC makineler ile techiz edilen SÜMER SİNEMASI Yeni sinema mevsimine büti ün kederlerinizi unutturacak İve kuru sebzeleri de ayni fiat seviye « | hemen hemen durmuş gibidir. İthalâf Musikisi : PAUL MIZRAKİ tarafından hazırlanan ve GEORGES MiLTON ile İRENE de ZILAHY tarafından oynanan PRENS BUBUL neş'eli kahkaha filmi ile başlıyor. İlâveten : EKLER JURNAL son dünya havadisleri. Bu Akşam: Cağaloğlu Çiftesaraylar Bahçesinde MUNIR NUREDDİN l ve arkadaşlarını dinleyiniz. Ayrıca numaralar