6 Eylül 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Eylül 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İİ mili HABE Belediye iktısad işleri müdürlüğü, garsonların vaziyetini tetkik ediyor Garsonların yüzde on meselesi vergi işile de alâkadar olduğundan maliye de tetkikata iştirak etti Belediye İktısad İşieri Müdürlüğü eğ.| tetkiklere göre şehrimizdeki o eğlence ience yerleri ile garsonların vaziyetleri-| yerlerinde vasatl olarak bir garson bir ni esdslı şekilde tesbit edecektir. ay içinde 600 ilralık bir alışveriş yap- Şehrimizdeki garsonların sayısı 2830) maktadır. Yüzde onlar garsona verilmek kadar olduğu halde, garsonlar cemiyeti. lâzım gelirse 600 liralık bir alışveriş ya. ne kayıdı bulunanların sayısı 1000 dir.ipan garsona 60 Mra yüzde on kalır. Bu Eğlence yerlerinin sahibleri fazla parajsuretle şehrimizdeki eğlence yerlerinin kazandıkları halde çalıştırdıkları garson. | günlük hasılatı yekünu otuz bin lira it. Limanda ticaret gemilerinin faaliyeti başladı Avrupada harbin çetin bir safha alma. ğa başlamasına rağmen, birkaç gün ev- vel İtalyanın limanlarımıza ticaret ge. milerinin eskisi gibi seferlerir etmesi hususunda vermiş olduğu karar teeyyüd etmektedir. Dün limanımızda bulunan İtalyan a. !centalarile yaptığımız temaslar ların Türkiyeye hareket etmek üzere ha. urlanmakta olduklarını öğrendik. Bu cümleden olarsk bugün ve yarın Bir yaralama hâdisesinin suçlusu te Bir adamı kolundan bı ceza mahkemesinde Bir yaralama hâdisesi etrafında ce- mahkemeye intikal etmiştir. Suçlu Mehmedle, Mustafa arasın - da Tahtakalede Umunçeşme caddesin. de eski bir meseleden kavga çıkmış - tar. Bu kavga sırasında bıçağını çeken Mehmed, Mustafaya hücum ederek sol lara pek az bir Ücret vermektedirler. Ay- nca maliye şubelerine garsonların aylık ücretleri 15 lira ile 30 lira arasında gös. terilmekte, böylece tabii olarak vergi ka. çalkçılığı yapılmaktadır. Garsonlar cemiyetinin yapmış olduğu Havuzlarda işler azaldığından 150 işçi çıkarıldı Kasımpaşadaki havuzlarda son bir ay zarfında işlerin azaldığı id dar işçinin açığa çıkarıldığı öğrenilmiş. tir. Bu işçilerin içerisnde çoğu havuzlar. da uzun yıllar çalışarak mütehassıs ol- Muş, hayatını lamamen deniz nakliyat vamtalarının tamirine hasretmiş kimse. Ser olduğundan, bunların o bavuzlardan ayrılması havuzlar için bir galb olduğu alikadarlar tarafından söylenmektedir. Bununla beraber bunlara iş vermek im. kânı bulunamamıştır. Dün bir kısım işçiler, deniz müessese- lerinden bazılarına müracaat ederek, muhtelif işlerde çalışmak (istediklerini bildirmişlerdir. Fakat harb dolayısile li. manda işlerin kısmen azalması yüzünden bugün bunlara herhangi bir iş vermek #mkânı bulunamamıştır. İşçiler vaziyeti İktısad OVekâletine arzetmek üzere aralarından bir heyet sa. çerek Ankaraya göndermeğe karar ver- mişlerdir. Şehir işleri: Eminönü meydanının İanzimine devam edilecek Bir milyon elli bin liralık yol ihale. sine talib çıkmadığı yazılmıştı. Bele diye Eminönündeki faaliyeti durdur - mamak için bu kısmı ihaleden hariç bi. rakmıştır. Eminönü meydanının yüz bin liralık kısmının tanzim projesi ayrı olarak fhale edilecektir. Belediyenin arazöz ve kamyon ihtiyacı tetkik ediliyor Dün, Vilâyette Val! ve Belediye Re- isi LAt& Kırdar, belediye fen heyeti müdürü Nuri ve makine şubesi mü - dürünü çağırarak belediyenin arazöz, kamyon miktarını sormuş, İhtiyaca kâ fi gelip gelmediğinin tetkik edilme . sini bildirmiştir. Bu toplahtıda Tram vay, Elektrik ve Tünel İşletmesi U - mum Müdürü Mustafa Hulki de bu - Yunmuştur. Poliste : Bir genç kız mangal yakarken elbisesi tutuştu Yatihte Hasanhalife mahallesinde 'Tu lumba sokağında oturan 16 yaşların -| da 'Arize adında gerç bir kız benzinle mangal yakarken birdenbire benzin parlamış ve elbisesini tutuşturmuştur. İp Ellerinden ve boğazından yarslanan Arize tedavt altma alımmıştır. Bir tramvayla otomobil çarpıştı Şişli . Beyazıd hattma işliyen Os- man Muhtarın idaresindeki 96 sayılı tramavy arabası, Şişli istikametine git mekte iken mukabil taraften boş ola. rak gelen ve şoför Caferin kullanmak ta olduğu 499 numaralı şoför mekte. bine aid talim arabasile çarpışmıştır. Bu müsademede tramvay ve otomobil ehemmiyetli surette hasara uğramış lardır. Nüfusca zayiat yoktur. Zabıtall kara etrafmda tahkikata başlamış - tır. Vira tut ra nç vergi bar edilirse yüzde onu üç maktadır. Yüzde onlar garsi diği takdirde her garson ka ni altmış lira üzerinden verecektir. Maliye ve Belediye bu hususu esaşlı bir şekilde incelemekteği mma | Liman tahmil ve tahliye amelesi kesilen paralarını istediler İstanbul limanında çalışan tah heyet halinde Limanlar Umum Müdür- Kiğüne gelmişler, Umum Müdür Raufi Manyasiye müracıst ederek kendilerine muhtelif tarihlerde muhtelif namlar al. tında kesilen paralarının iade edilmesini taleb etmişlerdir. İşçilerin iddialarına göre, liman işlet. mesi tahmil tahliye amelesinden tahmil tahliye vesaftinin zarara uğraması ihti- maline karşı bir tedbir olmak üzere h amelenin kazancından yüzde 20 sin, kes. miş, bu suretle 8.8 ay zarfında beher a- meleden 12,5 Lira alınmıştır. Bu suretle bilâmum ameleden kesilen paranın 8.10 bin lirayı bulduğu anlaşıl- maktadır, Kömürde çalışan işçiler, bizim kullan. dığımız bir kürskten ibsrettir, bunun f- çin de 12.5 lira kesmek doğru mudur» de. mektedir, Timanlâr Umum Müdürü zaman za. man şikâyet eden liman amelesinin va. ziyetini Vekâlete izah etmek üzere geniş bir rapor hazırlamağa karar vermiştir. Bu raporun birkaç güne kadar Vekâ. lete gönderilmesi kuvvetis muhtemeldir, Müteferrik: Otobüslere Hanzin verilmediği iddiası tahakkuk etmedi Otobüs sahibleri belediyeye müra - dat etimiş, benzin kumpanyalarınm motörlü nakil vasıtalarına benzin ver. mediklerini şikâyet etmişlerdir. Bele. İdiye, ismi geçen benzin kumpanvaları ile temas etmiş, şikâyetin yersiz oldu. ğu neticesine varmıştır. Alacak yüzünden fki kişi birbirini yaraladı Sirkecide Yaliköşkü caddesinde 251 sayılı. dükkânda çaycılık yapan Hüse. yin istasyon inşaat işlerinde çalışan a- mele Mustafa ile bir alacak meselesin den kavga etmişlerdir. Neticede Hüseyin eline geçirdiği bir gazoz şişesile Mustafavı bâşından va - ralamış, o da sopa !le Hüseyini döv . müştür. Her Iki kavgacı da zabıta tarafından yakalanmış ve haklarında takibata başlanmıştır. limanımıza iki İtalyan gemi Bundar kolundan ağır şekilde yaralamış ve bu | uzvunun devamlı zâfa uğramasına se. beb olmuştur. Hâdise adliyeye intikal ederek, ya - pılan tahkikat neticesinde vak'anın İsebebi katiyetle anlaşılamamakla be. | raber, suç delillerle tesbit edilmiştir. Suçlu Mehmed hakkında, ikinci sor. | gu hâkimliğince tevkif kararı verilerek | muhakeme edilmek üzere asliye 4 ün-| İcü ceza mahkemesine sevkedilmiştir. Genç bir kız arkadaşının saatini içaldığı iddiasile adliyeye verildi vapurlar Dün by 7 şlarında, temiz giyinmiş, Evvelki gece Jimanımıza gelmiş olan |SÜZEl bir aile kızı hırsızlık iddiası al Norveç bandıralı Lovcen vapuru dün öğ. |'nda, adliyeye verilmişt ? İleden sonra Karadenize bereket etmiştir. Sultanahmedde oturan Halide. hak. Şehrimizde bulunan Alman tebaasından |Kındaki iddiaya nazaran arkadaşlar İbir kısım ailelerin 6 memleketlerine dön;dan Hâşimenin bir altın saatini çalmış- mek üzere bu vapura bindikleri öğrenil-|tir- Hâşimenin zabıtaya müracasti ü - miştir. zerine, genç kızın evinde bir arama Limanımızda bulunan Holanda bandı. yapılarak, saat bir sandık içerisinde İk Hermes.Hollardes vapuru dün gece | bulurunuştur. Burgaza hareket etmiştir. Daçya vapu-! o Müddelumumilik, Halideyi muba - runun da bugün hereket etmesi muhte. keme edilmek üzere, Sultanahmed bi. meldir. Bu vapurla İsviçre hükümeti t3-)rinci sulh ceza hâkiminin huzuruna an çağırılmış bir kısım e İakarimztır. Jlerle, 35 kadar Kıbrısıı memleketleri gideceklerdir. Mersin hattında bulunan vapurlarımız. şileplerimden Capoarma. Capo Fare, Ca. İpo Mele, Capo Vita, Capo Arso sıras'le limanımıza (gelecekleri milmiştir. Bunlardan ilk olarak Capo Armanın bu. gün limanımıza gelmesi kuvvetle muh- temeldir, Ayrıca bu ayın 12 sinde Nevyorktan Danimarka bandıralı Gudrun OMaezski ve syn 16 smda da halen İskenderiyede İbulunan Amerikan bandıralı Seottsburg İvapuru İstanbul limanına gelecektir. Dün limanımızdan hareket eden Genç kız, mahkemede yapılan sor - gusu sırasında, hırsızlık iddiasını red- — Hâşime, evvelce | arkadaşımdı. gatini kendi müsaadesile ver - Sonra, aramız açıldı. Saat de kalmıştı. Böyle bir iddia ileği , fakat, banane mektie, duruşmayı hâdise şahidle -| en yakın limanlara sığınmış © larımız İstanbula dönmek üzere laç şlardır. İzmir limanına, demirleriş Avare Düm ği T 4amanımı, za Ayni hat zmirde bulur mımıza ge varan li gelmiş bulunscaktı şan ve halen Pun'n Bulgaristandan 2.000 röçmen seliyor Dün Varnadan gelmesi beklenen N&. nm vapuru Bulgar hükümeti tarafından müsaade edilmediği için limanımıza gel.| memiştir, | Nâzım vapuru, 2.000 den fazla göçm ve göçmenlere aid havyan mil bulunmakta idi. Haber alındığına göre; Bulgaristandaki sefarethane; teşebbüsü üzerine Bulgar hükümeti purun hareketine müsaade etmiştir. Nazım vapurunun bugün limanımıza gelmesi muhtemi çah. Tırhan İ MiRELLLE BALIN ve eşya Bir adam metresini taşla başından yaraladı Yeşildirekte Hüseyin adında bir a » dem beraber yaşadığı Fatma namında. ki kadınla kavga etmiş ve bu sebeble bir müddet ayrı yaşamışlardır. Hüseyin dün Yeşildirekten #eçer « ken eski metresine tesadüf ederek tek rar beraber yaşamaları teklifinde bu- Tanmuştur. Kadın bu teklife red cevabı verince, Hüseyin fena halde hiddetlenmiş, met resini bir hayli dövdükten sonra eline geçirdiği taşla da başından yaralamış tır. Suçlu zabıtaca yakalanmış, kadın Haseki hastanesine mıştır. Bir çocuk incir ağacmdan dtiştü Sirkecide 40 sayılı evde oluran 7 yaşlarında Ali adında bir çocuk evvel. ki gün bahçelerindeki incir ağacma tır manırken düşmüş ve bu sukut netice. sinde de başından yaralanmıştır. Ya . ralı çocuk tedavi altına alınmıştır. yara kaldırı PRENS Neş'e ve kah vkif edildi çaklıyarak sakat bırakan suçlu, muhakeme edilecek İrinin ceibi ve dinlenmeleri için, baş « reyan eden adli tahkikat neticelenerek, !ka bir güne bırakmıştır. Adliyenin yeni teşkilât kadrosu henüz gelmedi Adliyenin yaz tatili, dün akşam his tam bulmuştur. Bugünden itibare0 mahkemeler faaliyete başlıyacaklar « SE. İstanbul adliyesinin yeni teşkilât kadrosu dün de tebliğ edilmemiştir. "Tebligat gece geldiği takdirde, mah - #emeler bugünden itibaren münferiâ hâkimlik esasına göre, çalışmaya baş lıyacaklardır. Aksi hâlde, eski vaziyet birkaç gün daha devam edecektir. Yeni yapılan teşkilâta göre, İstan « bulda 2 ağırcezn, 8 asliye ceza, 12 as liye hukuk, 4 ticaret mahkemesi bir « den çalışacaktır. Cümhuriyet müddelumumiliğinden: Kars azalığına tayin kılman ve İstan « bulda bulunan Beyazıd hâkimi Bürhan Belgenin âcilen memuriyetimize müra « Daima heyecan. Daima korkunç. Daima maceralar ve sergüzeşt film- leri göstermekte büyük muvaffa- kıyet kazanan ALKAZAR Sineması BUGÜN Matinelerden İtibaren yeni sinema mevsimine en gözel filmlerle başlıyor. GAIB KIZLAR LIMANI Baş rollerde : HARRY GAREY - J0- DİTH. AKLEN şimdiye KAĞAT görül memiş heyecanlı deniz baskınları SS LER LAZ Sinemasının Açılış programı olarak intihab ettiği - JEAN MURAT'ın Fevkalâde bir tarzda oynadıkları CASUS AVCUSU Büyük Fransız filmi, bugün Londra, Paris ve Berlinde oynanmakta olan emsalsiz bis ve heyecanlı bir şaheserdir. Yerlerinizi evvelden aldırımız. Fiansız yıldızlarının en ateşlisi ViViAN ROMANCE'n en son filmi Fransız edebiyatının en güzel eseri “ARKA SOKAK, Yarın akşam saat 9da LÂLE sinemasının İM İkinci büyük mevsim programını süsliyecektir. Bu akşan SUMER Sineması 1939 - 1940 yeni sinema mevsimine başlıyor. Açılış Program : Sizi kahkahalarla güldürecek Unutulmaz GEORGES MiL'TON 'ın BUBUL kaha filmidir. Tamamen yeni bir hele ifrağ ve en son sinema tekemmülâüle WESTERN MİRROPHONİGUR makinelerile techiz edilen SÜMER SİNEMASI bütün mevsim devamınca en müntehab ve birinci sınıf filmleri irse edeceğini sayın müşterilerine. vadeder,