6 Eylül 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

6 Eylül 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

..—. | — Tokat Halkevinin köy gezileri Li dn Krl izini Bartın boğazı yakında sür'atle temizlenecek Bu suretle kasabanın inkişafıda başlamış olacak ve ticari vaziyeti düzelecek Bartın boğazım dan bir görünüş Bartından yazılıyor: Fatihin Amasrayı fayda ve çok daha müstahsil bir hale Zaptından sonra toessüs eden kasabamız | gelebilir. birçok tarihi asarı sinesinde toplamakla! Boğaz ve Amasra Jimanlarındaki beriber ayni zamanda çok şirin ve güzel | plâjları da bu civar sahillerinin en güzel bir yurd köşesidir. yerleridir. Zonguldak halkı bile yazm ”— Bartın, deniz mansabından 9 mil içeri. | sayfiye #htiyacını burada temin eder. * Ye kadar temadi eden ve oradan iki del | Mehtablı gecelerde ırmakta yüzlerce taya ayrılan bir ırmak üzerinde yarım| sandal dolaşır, helk bu suretle bedii bir adayı andırır hâtif bir hususiyet ifade et. | zevkle geç vakitlere kadar eğlenir. mektedir, 200 ton gemilerin kolayca seyrüsefe. Kazamız bilhassa kereste ve yumurta | rine müsaid olan bu ırmak denilebilir ki ihracatile meşhurdur. birçok bölgelerimizde naziri olmıyan bir Mili Şefimiz İsmet İnönü kasabamıza Şeref verdikleri gün «yurdun bir buca -| Mil Şefimizin vâd buyurdukları veç. Bndn bakımsız kalmış medeni" bir köşes | hile pek kısa bir zamanda Bartın boğazı diye tavsit buyurdukları Bartın cidden/ temizlenecek ve bu suretle kazanın ticeri mat edilmemesi iktiza eden bir şehir -!inkişafına çalışılacaktır. “ir. Ufak bir alâka İle visi ormanlıkları,| Gene bu cümleden olmak üzere Zi - Tİrdat ve meyvacılığı çok uygun ve el.iraat Veköletinee, ziral ve sınai bakım . “ verişli, weniş Sopraklarile «kazamız; daha'den da letkikler yapılmaktadır. şekildedir. Tokat (Hususi) — Halkevimizin ve -(miş, sıhhat müdürü tarafından sıtmalıla. timdi çalışmalarına hız verilmiştir. Bulra kinin, aspirin tevzi edilmiş, hastalar meyanda ön plâna alınan köy gezilerine muayene edilerek (overilen reçeteler #nem verilmiştir. Evin köycülük ve gös-| Hakevi tarafmdan Tokatta yaptırıldık - terit Kolları bu çalışmalarda Ön şafta|tan sonra hastaları gönderilmiştir. Zi - gelmektedir. Partimizin ve evin değerli ve çalış .İonlara zırnate müteallik faydalı öğütler kan başkanı oAhmed Hanbekin, sıhhat | vermiştir. Hebkevi başkanı da köylülerle Balıkesirde bir inşaat usta kursu açılıyor kân bulamıyan gençler için, Partinin teşebbüsile Halkevinde üç ay sürmek ve inşaat ustası yetiştirmek Üzere bir kurs açılmasına karar verilmiştir. Bu kursta duvarcılık, sıvacılık işleri ame- li ve nazari olarak gösterilecek, fkmal edenlere ehliyetname verilecektir. Buraya en aşağı ilk mekteb tahsili görmüş yaşları 18.23 arasında bulunan gençler alınacaktır. cektir. Eylülde faaliyete ( geçecek olan bu kursta, Nafia o mühendis ve fen me - murları ders vereceklerdir. Bu suretle kursu bitirenler muhtelif inşaatta ça - lışmak hakkını kazanacakları gibi bu arada herhangi bir sebeble tahsillerine devam imkânın: bulamıyan gençler de birer san'at öğrenmiş olacaklardır. Düzcede kavga ile Nihayetlenen bir maç gpor klübü tarafından davet olunan Diz. ce futbolcuları yaptıkları maçta ikiye karşı dörtle yenilmişti. Bu hafta Düzcede bu maçın revanşı oymanmıştıt. Fakat oyuncuların asabi ha- reketleri ve hakemin de idaresizliği yü. günden 15 dakika içinde İki taraf fut . bolcuları arasında kavga çıkmış ve sa . hada oyun yerine dövüş başlamıştır. Za « bıtanm müdahelesile maç durdurulmuş ve Bolulu sporcular avdet etmişlerdir. sevenleri çek müteessir etmiştir. Tokatta da bir maç geri kaldı 'Tokad (Hususi) — 19 M ramında Sivasa davet olunan futi larımız orada bir maç yapmışlardı. Bu maçın revanşı geçen hafta şehri - mizde oynanacaktı. Fakat araya giren ba zı ihtilâlar ve dedikodular yüzünden iki taraf oyuncuları sahaya kadar çıkmış ol melarına rağmen; binlerce halkın merak. la beklediği bu maçı oynam ardır. Bu hâdise şehrimizde teessür uyandır. miştar. Kızılcahamam P. T. T. binasına ihtiyaç var Kızılcahamam (Hususi) — Kı ha - mam posta telgraf idaresinin işgal ettiği bina çok dâr olduğundan ihtiyaca kâfi gelmemektedir. O kadar ki; fazla teha. cöm vukuunda halk sokakta nöbet bek. Temektedir. Binanın darlığı yüzünden ne mektub tevzi edecek ve ne de bir satır yazı olsun yazacak bir yer yoktur. Halk bu bina mezelesinin bir an evvel ballini posta, telgraf idaresinden dört gözle beklemektedir. rast müdürü köylü İle temas etmi Yl Bir adam kazaen kendi kendin! öldürdü müdürü Ahmed Vefik Girayın, ziraatİşıkı temasta bulunmuş. derdlerini dinle.| Geyve, (Hususi) — Bayat köyünden Müdürü ve vilâyet maiyet memurunun miş ve notlar alarak ihtiyar heyeti ile|Hidayet oğlu Osman, kendisine âid çif- İştirakile bu hafta merkezi kazaya bağlı |nahiye müdürüne bu hususta gereki di.|te ile boğazından yaralı olarak bulun - Ve 3l kilometre mesafede bulunan Pa, |rektifler vermiştir. dar köyüne otuz kişilik bir kafie halinde muştur. Kazaya kendisinin sebebiyet Evin spor koluna mensub motosikletli verdiğini söyliyen Osman bir müddet Otomobille gidilmiş ve köyde coşkun te-| sporcular da motosikletleri. bu geziyelsonra ölmüştür. 2ahüratla karşılanmışlardır. Gösterid ko. | iştirak etmişlerdir. Yu Çakır Ati adındaki piyesi köyün mey. ğında dcürular sahnede temsil et-İle ibir arada göstermektedir. Hidise şüpheli görüldüğünden adli Resim Ha'kevi mensublarını köylüler-|oepheden tahkikata devam olunmak - tadır. Pazar Ola Hesan Bey Diyor Hasan Bey — Zehirli gezi, topu, tang, tayyareyi mi or. tadan kaldırıyorlar? Ayni zamanda öğrenme müddetince kendilerine 30 kuruş da ücret verile -|* Düzce (Husust) — Geçen hafta Bolu, Bu hâdise Düzcelileri, bilhassa spor Berlin üzerini | 38 Leh tayyaresi (Baştarafı 1 inci sayfada) ri işitiliyordu. Leh hükümetinin tebliği Varşova 5 (A.A) — Pat ajansı bil. diriyor. Hükümet bugün öğle üzeri aşağıda. ki beyannameyi neşretmiştir: Polonya eümhuriyet hükümeti, va » ziyetin mâni tedbirler almmasını icab et. bu dakikada, bu beyanname i | ötün vatandaşları sükünu muh a davet eder. Hükümet, o bü asını temin eyler ki, başku.| mandanın emri öltmda, en büyük gay retle ve Polonyanın ve müttefikleri nin zaferine sarsılmaz bir imanla, dev İletin müdafaası davasına sonuna ka-| der devam edecektir. Berlin üzerinde Leh tayyareleri | | Dünkü sayımızda Berlin üzerinde Leh tayyarelerinin görüldüğünü bil » dirmiştik. Paris radyosu dün geceki neşriyatın- ! da 38 Leh tayyaresinin Berlin üzerini. de uçtuğunu teyid etmiştir. İ Leh membaları ayni haberi vermek. le beraber bu tayyarelerin şehri bom » bardıman ettikleri de söylemektedir. ler. İngiliz membaları bu hususta ma - Yümat vermemişlerdir. Leh tebliği Varşova 3 (A.A.) — Pat ajansı bil- diriyor: Cenubi Polonyada ve Poloryada mücadele devam etmektedir. Alman hududunda kıt'alarımızın süratli ha « reketi, müdafaa halindeki Alman kıt. alarmı bozmuştur. Takib esnasında kıt alarımız, bir çok Alman esir almış. tır. İ za doğru cenubi OPolonyaya girmiş olan Akman motörlü kıt'ala karşı müessir bir mukabil taarruz ya » pıldığı kaydedilmektedir. Düşman, çok mühim miktarda tank ve zırhlı otomo. bil terketmiş ve.bu tank ve otomobil - lerdeki Alman askerleri esir alınmış. tır, Esirlerin umumi yekünu çok yük. Jsektir. Alman tebliğleri Berlin 3 (â&.A) —D.N.B. yor: Silezyadan gelerek cenubi Polonya- da süratle ilerlemekte olan Alman kıt. şimdiye kadar on beş bin esir den ve bu şehrin şimelindeki mınta - kadan geri çekilmektedir. Alman kıt'- aları ise, bunları çok yakından takib et mektedir. Berlin, 5 (A.A) — 4 Eylül tarihli tebi Şarktaki Alman ordusu, düşmanın mukavemetini kırmış olup bütün cephe. lerde ilerlemektedir. Düşman. perişan ve kısmen ciddi zayiata uğramış bir halde ricat etmektedir. Kıtaatımız, birçok esir almış ve mühim miktarda ganalm elde etmişlerdir. Cenubda Alman ordusu, düşmanı Cracovie istikametinde takibe devam et. miştir. Alman kılaatı, Wdowice'de kâin Krakovi-| etmektedir. Hava kuvvetlerimiz, Polon. Balıkesir, (Hususi) — Bir takım se.| Varşova muhabirinin bildirdiğine gö. | Ya semasına hâkimdir. Polonyalıların 40 beblerle tahsilini devam ettirmeğe im./7€. bu sabah çok uzaklardan top sesle. Sa düşürülmüştür. Bunlardan on havada yapılan muharebelerde düş- müştür. Düşmanın muntazam ricati, ha. va isarruzlarımızla iz'aç edilmektedir. Şimal denizi sahilinde İngilizlerin ma. dern harb tayyareleri Wilhelmshavene, Cuxhaven ve nehir mansablarında bulu- nan gemilere taarruz etmişlerdir. Avcı tayyareleri ile tayyare dafi topları sü. ratle ve müessir surette mukabil taar. ruzlarda bulunmuşiardır. Neticede Cux- havene kaişı yapılan taarruzun önüne İ geçilmiş ve Wilhelmshaveh üzerine atı. lan bombaların: hasir ika etmelerine meydan verilmemiştir. Düşman tayyare, lerinin yarisı düşürülmüştür. Almanlar paraşütle asker indiriyorlar 5 (A.A) — Pat. Polonya a- hareketi kolaylaştırmak üzere Almanlar, yeni yeni paraşütlerle inme teşebbüslerinde - bulunmaktadır. Fakat Polonya makamlarının ve halkın bunları kolayca yakalamaya muvalfak olmaları üzerine, Almanlar şimdi yeni bir usul takib etmektedir. 4 Eylülde birçok AL man askeri, Poloüyao askeri üniforması. nı hâmil olarak paraşütle inmiştir. Esa- sen bu, harb kaldelerinin Aimanlar tw rafından ilk ihlâli değildir. Alman tayyarelerinin faaliyeti Varşova. 5 (A.A.) — Dün birçok Po. Jonya kasabaları bombardıman edilmiş ve birçok kişiler ölmüş ve yaralanmıştır. Lodz civarında Zdunskawola kilisesi- nin üstüne bir bomba düşmüştür. Bir pa. pazla dun etmekte bulunana bazı kimseler yaralanmıştır. Baby - Szamesin mıntakasında bir yolcu treni bombardıman edilmiştin 15 küdar ölü vardır. Piotrkow'da 30 kişi ölmüştür. Kut. no'da 100 kişi ölmüş, 100 kişiden fezla yaralanmış Varşova 5 (A.A.) — Pat ajansı bil. diriyor: Alman tayyareleri taralından atılan yangın bombaları bir fabrika ile 4 ev. de yangın çıkarmış ve tramvay depo » sunu kısmen tahrib etmiştir Varşova üzerine yapilan bir Oakmn esnasında bir kaç teyyare düşürülmüş tür. Son vaziyet Londra, 5 (Hususi) — Varşovadan bii, diriliyor: Gâyntadaki Leh kuvvetleri bu- gün ani bir huruç hareketi ile Danzigde. ki Alman kuvvetlerine hücum etmişler. dir, Conubi Lehistandaki Leh kuvvetleri de Alman kıt'alarına karşı muvaffakiyot- Mi hareketlerde bulunmuş ve müdafsaya çekilmiş olan düşman kıt'alarını bozguna uğratmışlardır. Bir Alman imotörlü kı''ası da tahrib edilmiştir. Diğer taraftan il Alman «Heinkelh tayyaresinin bu sabab saat 8,15 de Var. gova üzerinde uçtuğu bildirilmektedir. Leh hava dafi toplarile avcı tayyare, leri düşmanı uzaklaşmağa mecbur ot- mirlerdir. Ayrıca Krakov ve Katoviç te Alman Skawa mıntakasını gezmişlerdir. Şimalde Javrorzno işgal edilmiştir. Düşman, şarki yukarı Silezya sanayi munlakasını süratle tahliye etmiştir. Sieradzda kıtaatımız, La Wartha neh. rini geçmeğe muvaffak olmuşlardır. Şimalde Koridorda çember içine alın. mış olan Polonys ordusu, nevm'dane sav. etlerle demir çemberi kırmağa uğraş. maktadır. Düşmanın vaziyetinin ümidsiz olduğu. nu gösteren alâmetler, dündenberi art. maktadır, Graudenz istihkâmları zaptedilmiştir. Kıtaatımız, Calm yakımında ve cenu- bunda Vistül nehrini geçmişler ve neh- Fin şark sahiliide (süratle ilerlemeğe başlamışlardır. Şarki Prusya kıtastı, şid. detli bir muharebeden sonra Mlava şeh- rini ve islihkâmlarını ozaptetmişlerdir. tayyareleri tarafından bombardıman o. dilmişlerdir. İki bisikletçimiz Geyvede Geyve (Hususi) -- İzmir bölgesi beden terbiyesi başkanlığıma tertib ettiği bi . siklet turnesine iştirak eden iki sporcu buraya gelmişter ve belediye tarafından misafir edilmişlerdir. Sporcu gençler, 11 Ağustosta İzmir - den hareket etmişler, Aydın, Denizli, Afyon, Eskişehir ve Ankara yolile 19 gönde buraya gelmişlerdir. Bisikletçiler Kocaeli, İstanbul, Edirne, Çanakkale ve Balıkesir tarikile 8 Eylülde İzmirde bulinmak üzere yollarına de - vam etmişlerdir. Geyve askerlik şubesi reisi terfi etti Mağlüb edilmiş olan düşman, yavaş ya. vaş cenuba doğru çekilmektedir. Donanma, sahilin emniyeti için icab eden tedbirleri, usulü dairesinde ittihaz Geyve (Hususi) — Değerli mesaisile kazamız halkına kendini sevdiren asker. Hik şubesi relsi binbaşı Hamdi Kortak son askeri terfide yarbaylığa terfi etmiştir.