2 Kasım 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

2 Kasım 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Nakleden: Hatice Hatib Gomarın neş'esi Korkudan yapacağını şaşırmıştı. Artık her şeyi kara görmeğe başlamıştı. Hiç te masumane geçmemiş olan mazisile böyle bir sergüzeşte atılmış olmasına nedamet ediyordu. Fakat artık olan olmuştu. Go- mar bu işin içine kulaklarına kadar gö- mülmüştü. Fakat nihayet her zamanki nikbinliği galib gelmişti. — Görüşürüz, diye bağırdı. Her şey bitmedi, benim de yapacağım var elbette. O şimdi gene ker şeye kadir, hiçbir hâ- dise karşısında, hattâ kasa soyarken po- lis tarafından yakalansa bile soğukkan- Ilığını kaybetmiyen Felix Gomar Ol muştu. O sonuna kadar mücadele etme- #ini bilirdi. Nihayet en fena halde bile dahiyane denecek çareler bulabilirdi. — Bu adam gidip doğrudan doğruya polise Hiber veremez. Bu suretle kendi- sini de şüphe altına sokar, diye düşündü. Kendi şüphe altına girmeden cesedin €- vimde bulunmasını temin edecek bir yol bulmak mecburiyetindedir. Bu da zaman işi Bu müddet zarfında elbette ben de bir çarei hal bulacağım, Şimdi işin en mühim tarafı hiç kimsenin benim müsa- adem olmadan bu apartımana girmeme- sidir. Bunun için kendisinin de apartıman- dan dışarıya çıkmaması lâzımdı. Kapıcı evi temizlemek için gelmiş, fakat Gomar bir bahane uydurarak onu başından sav- muştı, Başının ağrıdığını söyledi ve sabah kahvaltısı yapmak için bir şeyler getirtti. Odaları ertesi sabah temizleyebileceğini söyledi. Kapıcı gider gitmez yataktan fırladı. Telefonu açtı. Marle - 'Thörese 0- telini aradı. Doktorla değil, Gastonla ko- Buşmak istiyordu. Gomarın sesini tan- yan Tilki: — Ne var? diye sordu. — Hemen şimdi fırla ve doğruca bana gel, yalnız dikkat et. Ne merdivende, ne sokak ve evin önünde kimse tarafından görülmemeğe çalış. Kapıcının ehemmi- yeti yok, O seni hiç görmedi. Fakat seni ötelden tanıyan birinin bu evde oturma- sından korkuyorum. Tilki merakla sordu; — Kim bu? Fakat Gomar Haha fazla gevezelik ya- pacak halde değildi. Ona tekrar dikkatli davranmasını tembih etti ve telefonu ka- pattı. N Gastonu beklerken Gomar bir taraf- tan da mevcud imkânları düşünüyordu. Şimdiki halde katil kendi mücrimiyetini isbat edebilecek delillerin hepsinden kurtulmuş vaziyette idi, Marraud fotog- rafları, kendi de cesedi almıştı. Bu vazi- yette şimdi kendini tarmamile emniyette addediyor ve herhalde herkesle alay edi- yordu, O Gomarın da kim olduğunu pek İyi biliyordu. Polis ve adliyenin bu «feci cinayet» i biran evvsl öğrenebilmesi için elinden geleni yapacaktı, Gomar şimdi bundan korkuyor ve ki- racıların defterine hakiki ismini yazmış olduğu için kendi kendine kızıyordu. Her şeyden evvel katille tanışmak lâzımdı. Bunun kolay olacağını tahmin ediyordu. Tilki geldi. Apartımanı alıcı gözile bir tetkik ettikten sonra pek beğenmiş ola- cak ki Gomarı tebrik etti: — Daha fazla lükse alışık olduğum hal de ben bile bu evde zevkle oturabilirim, diyordu... Ne garib tesadüf, patron, Ma- rie - Thârese otelindeki ressam da bu #- . partımanda oturuyor. Ona merdivende rasgelince öyle şaşırdım ki. Gomar: — Sahi mi söylüyorsun. diye bağırdı ve sonra kahkaha ile gülmeğe başladı. — Asaletmeab efendimiz içerisini tek- rar teşrif ettikleri zaman daha fazla hay- ret edecekler. Büsbütün şaşırmış olan Tilki: — Ben mi? diye sordu. — Hayır, yavrucuğum, ressamdan bahsediyorum. Bu andan itibaren neş'esini bir daha kaybetmedi. Tilkiye kendisi geri dönünceye veya yerine başka bir arkadaşını gönderince- ye kadar apartımandın ayrılmamasını emretti, Sisede kalan şarabı önüne İmv- du ve dışarıdan mükemmel hir de yemek göndereceğimi ilâve etti, Başındaki sar- gıvı çıkarıp bir tarafa attı. Yara kapan- mağa başlı . Rüzgâr gibi dışarıya fırladı. Merdivene gelince aşağıya İne- cefi yerde vukarıya cıkmağe başladı A- yağının altındaki halıya dikkatle bakı- yordu, M ni tekrar en üst kata ka- dar cıktı. Her kapının önünü dikkatle tetkik e- bulamamıştı. Tekrar ni dikkatle tetkik ede- a kadar indi. Gene yukarıya cıkmağa basladı. Bu sefer halıya bakmı- yordu. Merdivenin trabzanını tetkik edi- yerdu. Birdenbire durdu. Aradığını niha- <-t bulmuştu. Eğildi ve tırnağile tahtayı 1izmd, Nihayet muzafferane: Kan, dive bağırdı. ivet Bu. kendisine hücum ederi adamın €- vinden çıkıp giderken buradan geçmiş olduğuna alâmetti. Bu keşfi ona yeniden cesaret vermişti. Gittikçe artan bir gay- retle araştırmalarına devam etti, Kema- li dikkatle kapıları muayene ediyordu. Kapılardan birinin üzerinde ko- yu renkte bir leke gördü. Bu lekenin ne- reden geldiğini anlsmak müşküldü. (Arkası var) Milli Şefin dünkü nutku (Baştarafı 7 nci sayfada) mesneâlerini isabetli bir surette tahak - kuk ettirmek yolundadır. Maarif işleri Aziz. arkadaşlarım; Maarif işlerimizi. yeni Meclisin tarihi- mizde mümtaz bir farikası olarak. him - ve umumi şartlarımız sıkıntıya olsalar bile, maarif işlerimizin ana isti- kametlerde ilerlemekte geç kalmıyacağı- ni ve her halde esaslı tedbirlerin zamâ- nında slınacağını ümid ederim. Hükü - met, İlk tahsilin ameli ve ana tedbirleri- ne el koymuştur. "Bunları süratle tetki - kinize alarak karara bağlıyacağımıza ka- maruz | besini ciddi olarak benimsemiştir. Halka bu yolda kolaylık tedbirlerinizi genişlet- menizi dilerim. Memleketin mühendis ve yüksek mühendis ordusunu (yaratacak müesseseleri kunmak için acele etmemiz lâzımdır. Bütün maarif tedbirleri, insan yetiştir mek gibi en çok zamana ihtiyaç göste - ren tedbirlerdir. Onun için vaktile baş- lamak, maarif işlerimizde hükümetin bi- hassa dikkat edeceği bir unsur olma - hdır. Nihayet, maarif işlerimizin, gör - gülü unsurlarımızm birbirine samimi 0- larak yardımları sayesinde ilerliyebile - ceğine kani bulunuyoruz. Onun için, bil gili çalışmalara, ilme ve tecrübeye da - yanan gayretlere hususi bir kıymet ve- riyoruz. Cümhuriyet maliyesi Muhterem arkadaşlar; Devlet işlerini gözünüz önünde can - landırırken cümburiyet maliyesinin va- zife ağırlığını tasvir etmiş oluyorum. İf- (har ediyoruz ki milletimiz. cümhuri- yet hazinesinin kudretli ve müvazeneli olması için, şuur ile hiç bir fedakârlıktan müdafaasının fevkalâde masrafları kar - şısmda, vatan imarmı ve sivil hizmetleri durdurmıyacak kudreti göstermektedir. Milletimizin alâka ve yardımı fle cümhu- riyet maliyesinin, halde ve atide daima kâfi vasıtaları bulabileceğine kat'iyen €- miniz. Himmetli ellerinizde kuvvetli ve sağlam bir milli bünyenin, devlet itiba - rını ve hazine intizamını daima muha- faza edeceğine asla şüphemiz yoktur. Millet ve Meclis Muhterem arkadaşlar; Türk milleti, Büyük Millet Meclisinin etrafında bölünmez, sarsılmaz bir kale gibi, dünya hâdiseleri karşısında toplu ve dimdik durmaktadır. Büyük Meclisin vi- fak ve ahenk içinde yapıcı ve yaratıcı ça-! ışma ile beraber millet işlerini titiz ve temiz bir surette mürakabe etmek hü- viyeti, tarihimizin bir âbidesi olarak ya- şıyacaktır. Yüksek vazifesini hakkile ifa eden Büyük Meclisin hiç bir anarşiye mü saade etmiyen kuvvetli bir hükümet vü. cüde ge irebileceğine, muazzam bir misal halindesiniz. Hepimizin en büyük zev - kimiz ve iftiharımız, büyük milletimizi İmemnun edecek surette hizmet edebil- İ mektir. Altıncı Büyük Millet Meclisinin en değerli vatan hizmetlerile mümtaz olacağına samimi olarak kani olduğumu ifade etmekle bahtiyarım. Halkın tezahüratı Ankara 1 (A.A.) — Cümburreisimiz İn önü, bugün Millet Meclisinde nutuklarını irad ettikten sonra saat 16,50 ye Kadar Büyük Millet Meclisinde kalmışlar ve Meclisten ayrılırken gelişlerinde olduğu gibi merasimle uğurlanmışlardır. Meclisin önümde toplanmış olan kala- balık bir halk kütlesi de Milli Şefi en iç- ten sevgi tezahüralile selâmlamıştır. metli ellerinize almanızı beklerim. Mali niim. Memleket, teknik tahsilin her şu -| Dün bir esrar tekkesi meydana çıkarıldı Emniyet müdürlüğü memurları evvel- ki gece Şehremininde bir esrar tekkesi basarak toplu bir halde #lem yapmak is- tiyen dört sabıkalıyı ve bu arada bazı kimseleri yakalamışlardır. Şehremininde Ereğli mahallesind3 a - rabacı Raifin evinde bir takım sabıkalı ların toplanarak esrar içtikleri ve nar - gile âlemleri yaptiklari zabıtaya ihbar e- dilmiştir. Evvelki gece zabıtaca kısa bir taras —- sudu müteakib yapılan baskın neticesin - de, Raifin hazırladığı şişeden mamul es - rar nargilesi ile, afyon çubukları ve bir miktar da eroin bulunarak müsadere e - dilmiş ve bu âleme iştirak eden Suphi, Hamdi, Alâeddin ve Ahmed adında dört sabıkalı da suçüstü yakalanmışlardır. Bunlardan Hamdinin üzerinde bir mik tar afyon ve birkaç paket te eroin bulun- muştur. Bu arada esrar tekkesine iştirak ede - rek eğlenmek istiyen bazı kimseler de yakalanarak haklarında takibata başlan- mıştır. Suçlular dün asliye 5 inei ceza mah - kemesine teslim eğilmişlerdir. Bremeni Ruslar mı satın | alıyorlar? İ (Baştarafı 1 inci sayfada) iİngiliz ablukası korkusu ile buralardan çıkamıyan bütün Alman gemilerini satın almağı kabul ettiğini bildirmektedir. Bu vapurlar, belki yakında, limanlar dışında İ görülecek, fakat Rus malı olarak, Rus bandırasını tışayacaktır. Bretnen; belki bunlar meyanımda bulunacaktır. Ankara horsası Açılış - Kapanış fiatlar 1- 11“ 939 Stokholm Moskova çekinmemektedir. Maliyemiz, memleket | Namammmmmmmmmmmammamaamannazmm | AKTİF Kasa: Altın: Safi kilogram BANKNOT UFAKLIK Dahildeki Muhabirler : Altın: Safi küogram 63,11.— Türk Urast Hariçteki Muhabirler : Altın: Safi kilogram O 10010235 Altına tanvin kabil serbest dövirler Diğer dövizler ve Borçla kliring bakiyeleri Hazine Tahvilleri : Deruhte edilen evraki nakdiye karşılığı Kanunun $ - 8 inci maddele- rine tevfikan hazine tarafından vükl tediyat Senedat Cüzdanı TİCARİ SENEDAT Esham ve Tahvilât Cüzdanı : (Deruhde edilen evrakı nak- A — (âlyenin karşılığı Bsham ve (Tahvilât itibari kıymetle) B — Servest esham ve tahvilâğ Avanslar : Hazineye kısa vadeli avau/ İ Altın ve Döviz üzerine Tahrilât üzerine Hissedarlar : Muhtelif : 15.500.313 Yekün 218024008 14.007.100,— 1552 810,13 —— Molotofun Sovyetlerle yaptığımız görüşmeler hakkındaki beyanatı (Baştarafı 1 inci sayfada) Amerikada tefsirler Wöğlügten 1 (AA) — Birleşik Amerika siyasi mahfellerini ve efkârı (o umumiyesini İtalyanın bitara? kalmak istediğine delil o. Jarak tefsir edilen İtalya kabinesi değişik - Uiğinden başka, Molololun nutku da şiddet. Je alâkadar etmektedir. Son zamanlara ka - dar Veşington diplomasi mehafili, Alman - İSovyet anlaşması, münhasıran idareli masla. İhata müstenld ve sağlam ve devamlı bir © - İsastan âri telâkki etmeğe mütemayildir. Ha İrieiye Nezareti erkânmdan bir çoğu, biihne- s4 Birleşik Amerikaya karşı Moskoranın bi. | raflık muhafaza edeceği zannında idiler. İ City Of Fünt hâdisesi, Birleşik Amerika elçisinin maruz kaldığı (muamele, Sovyet matbustının bitaraflık kanunundaki tadilâ. İsa karşı açtığı o mücadelede ve Molotofun, Sovyet. Finlandiya müzakerelerine müda - hale ederek bitaraflıktan uzaklaştığı, Rur - İvelte vaki olan tarizleri, Amerika rimam - (dar'arının fikirlerini derin surette değiştir- miştir. Pek çok kimseler şimdi, Alman - Sov. yet ittifakının hakiki olduğunu ve Avrupa- Alman - Sovyet tahakk'imü ( allına &) - için demokrasiler cephesine kazşı mü - ele etmek hususundaki müşterek arzu - ya müsteniğ bulunduğu kanaatini edinmiş. trdir. Almanyada inkisar... Kopenhag 1 (A.A) — ePolltikenn gazete - İsinin Bezlin iuhabiri Molotof o tarafından İsöytenen nutkun hükümet merkezlerinde de rin bir inkisar tevlld ettiğini yazmaktadır. İRertin hükümetinin Alman . Sovyet askeri tesanüdü Hakkında © anrih ve açık beyanat İnetelediği asikârdır. Bununla beraber Ver - #ail'es mimhedesi hakkındaki o beyanat bir dereceye kadar memnuniyet uyandırmışlar. İngilterede | Iondra 1 (A.A) — Reuler Ajansından: Dün B. Molotof tarafından söylenilmiş 0- İlan nutuk hakkında bütün gazetelerin baş - marülelerinde işaret ettikleri başlıca nokta Sovysi Rusvanız bitaraf kalmağa azmelniş olması keyfizetidir. Dally Telegraph, diyor ki: Bitaraflık, nutkun esasını teşkil ötmek - tedir, Berlin, bütün dünyaya sürprizler vâ - detmiş idi, Pihekika Molotof, bizi bir ta - kım sürprizler karşısında bulundurdu. Pakat bu sürprizler, Berlin'in evvelden haber ver- miş olduğu sürprizler mahiyetinde değlidi. Dafiy Herald yazıyor: B»ltikın Staline (o terkedilmesine mukabil Almaaya, bir takım lâflardan büşka bir şey alınmamaktadır. Hitler, tayyare ve tahtelba - hirlerin paralarının ödenllmesini istiyor. St»lin, ona nüutuklardan, notalardan ve güşete makalelerinden başke bir şey vermi.. yor. Fransızlara göre Paris 1 (AA) — Bu sabahki gazete tef - sirleri: Dün yüksek Sovyet Meclisi önünde, B. Mo. iotof tarafından irâd edilen nutuk, bazı Pa- ris gazetelerine nazaran, Hitler için bir ba - yal inklsarı teşkil etmektedir. Ordre gazetesinde Pertinaka diyor ki: Alman diktatörü Maskorayı dinlerken M. Molotof'ım vadini tutap tutmıyacağını mı rak etmiştir. B. Hitler şündi teneryür etmi Dee Sovyet Rusya bitarıf kalmakta * Bovyet Hariciye Nasirınım nutku şu üç no tada hülisa edilebilir: 1 — Serhast kalmak, 2 — Bitaraflığı muhafaza etmek. $ — Muhasamatı durdurmak için her geli yapmak B. Molotof tarafından © Almanyaya Xa bildirilen v8 her zaman devam edecek dastlukta bir avutma sezilmektedir. Romada Roma 1 (A.A) — İtalyan matbuatı, Mol tofun nutkunu henüz aynen alamadıkları dan dolayı, tefsirlerde bulunmuyorlar. Dolmabzhçe hâdisesi (Baştarafı 1 inci sayfada) dair bütün ihtimalleri gözönünde bulu” duran bir talimatname yapıldığını, glâ © kalı memurlara tamim olunduğunz, yok larda mânialer kurulduğunu, piyade V9 süvari polis kuvvetlerinin kesafetile te” tibata memur edildiğini, saraya gelen İarın ikişer kilometre tlerisinde kesildi * ğini, her şeye rağmen bütün bu tertib” tın halkın duygularına hâkim olan ve hududsuz heyecan sebebile bizzat halk tarafından ihlâl olunduğunu, ve mub& © fasa, intizam tedbirlerinin devamına İD” kün ve fırsat bırakılmadığını anlattı. Hk kın arasina girerek, halka hitab edi sükür ve intizamı temin için yaptığı (© şebbüslerin neticesiz kaldığını messi hâdisenin heyecan ve teessür sell halinde akıp giden ve hiç bir mâni tanımıyf9 halkın bizzat kendi ef'alinden başka ** beb ve saikı bulunmadığını, ihmalin a9# mevzuubahs olamıyacağını söyledi, o # man verdiği emirleri okudu. Muavin Kâmran da hâdisenin Salih # liç tarafından tafsilen söylendiği olduğunu, bu gibi hâdiselere dünyan” her tarafında tesadüf edildiğini, bunl& rın önlenmesi mümlsün olmıyan şema. büdiselerden doğduğunu, ve bu halde Ö kiç kimsenin mes'ul tutulamıya: vicdanen müsterih olduğunu söyledi. Müldeumumi şahidlerin dinlenmesi” ni teleb etti. Mahkeme şahidlerin İstsn * bul ikinci ağır ceza mahkemesi yası! istinabe suretile dinlenmelerini ve s3” kemenin 29 İkinciteşrin Çarşamba günl saat 14 de talikine karar verdi, Roma radyosu Türk istiklâl marşını çaldı (Baştarafı 1 inci sayfada) > 181 marşını çalmış ve sonra türkçe ne$ riyat yapmakta olan spiker, bayramı vi” «ip Türk eilletine kutlamıştır. ©, ya ekenler aneen Dini bir tesir bırakmıştır. Türkiye Cümhuriyet Merkez Bankası 28 - Birinciteşrin - 1939 Vaziyeli PASİF Lira Sermaye: İhtiyat Akçesi : 3190240081 Adi ve tevkalâde Husus) Tedavüldeki Banknotlar : LATA. ZA, Kanunun Deruhde edilen evrakı makâiye 8 - B inci maddeleri ne lerfikan bazine tarafından vâki tediyat Deruhde edilen evrakı nakdiye bakiyesi Karşılığı tamamen altın olarak ilâveten tedavüle vazedilen Recskont mukabili Müveten teda. vazed. Türk Lirası Mevduntı : Döviz taahhüdatı: 141. 40.B07,— Altına tahvili kabil dövizler Diğer dövizler ve alacaklı kliring bakiyeleri 20290631528 o Muhtelif; 53.190.658.05 1“Temnniz 1938 tarihinden itibaren: EL “” İskonto haddi 9 4 Altın üzerine