6 Kasım 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

6 Kasım 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sayfa Akdenizin güzel bir nahiyesi: Kalkan Kalkan vaktile bir harabezar halinde idi. Bugün ise İdunla Köme elde Kalkanın Bezirgân Kaş (Hususi) — Akdeniz sahillerin-| kandilin ışığı altında, acı göz yaşları! tareli, İstanbul ve Tekirdağını Gelibo- de halkının münevverliği ve şocaati ile tanınan Kalkan nahiyesi, Cümhu - riyete bir harabezar halinde devredil. şman mermilerinin 1$ olan halkı ile Türk köyü önülden iştirâk eden Kalkan, lar, Akdenizin en parlak mer- mum! Harb seneleri, bu memleket »ir dönüm poktası olmuştur. i mücadele icin dağılan halk,| rivetten sonra eski yerlerini tek- omıya başlamış bulunuyor. Bugün Kalkan'da nahiverin kalkın. ması uğrunda çalışın münevver bir ktile ve çalışkan bir nahiye müdürü vardır. Birçok mesleklerde tecrübe sahibi olmuş bulunan nahiye müdürü Remzi Coşkun, idari bakımdan muvaffak ol.| makta ve münevver halkla elbirliği| ederek nahiyenin yükselmesi uğrunda var kuvvetile çalışmaktadır. Kalkanda yapılanları sırasile saya-| lm 17,000 liralık ilk okul, rıhtım, Ata. büstü, park, caddelerin yeniden ve tesviyesi, memleketin ağaç- landırılmaşı, yakın köylere uzanan 50. seler, diğer köyler arasında yollar, ve sosyal kalkınma... Mütasavver olan işler de şunlardır: Sidek köyündeki birinci nevi suyun nahiveye indirilmesi, Kestep nahiyesi ile Kalkan arasındaki meşhur Eşençayı köprüsünün inşası... Asırlardanberi etrafa yayılarak orta- lığa dehşet salan ve kış günlerinde yol- culara geçid vermiyen; Eşen üzerinde | yapılacak köprü için Kestepliler hazır. | Liğa başlamışlardır. İ Kalkının güzel bir köyü Doğu kervanlarının geçid yeri olmus | ve dört bir tarafından yeşil etekli dağ.| larla çevrilmiş olan Kalkan nahiyesi- nin Bezirgân köyü, düz bir vadinin Üstünde yayılmıştır. köyünden bir manzara dökerek ekmek kırıklarını yediğimizi ve sonra bol su içerek karnımızı doyur. mağa çalıştığımızı hâlâ hatırlarım. O zaman erkekleri cepheye koşmuş sade çocuklarla kadınların elinde kal- mış olan bu ıssız köyde, sıtma artmış, gıdasız kalan halk arasında bir ölüm havası dolaşıyordu. Geceleri tek bir aşık görünmezdi. Kupkuru olmuş ağaçları ve bakımsız Yirli damlarile bu köy hazin bir man- zara arzederdi. Bugün Bezirgânda ne bir baykuş sa. dası duyulur ve ne de yrkılmış bir ağaç, hazin manzara vardır. Yeni vapılan binalar köye güzel bir çehre vermiye başlamıştır. Burası daha ziyade bir kasaba manzarası arzetmek. tedir. Besirgânda kalabalık bir nüfus küt- lesi vardır. İklim icabatı buranın er. kekleri kuvvetli ve geçmişteki kahra - meanlıkları ile meşhurdurlar. Eskiden Kaş mahkemesinin o ekseri davalarını Bezirgânhlar teşkil ederdi. Şimdi bir tek köylünün merkeze gel. diği görülmemektedir. İİ m Samsun halkevi bir fotoğraf sergisi açacak Samsun, 4 asusi) — Bu devre içinde Halkevinin büyük bir fotograf sergisi aç- ması kararlaştırılmşıtır. Bu sergide, çev- İremizde mevcud amatör “fotograf ie geçen sene, Samsun ei Bu köyde, Umumi Harb yıllarında, | bâyük bir itina ile hazırlıyacakları pe. 90/90UNda açılan resim sergisinin bir kö- yeşil vosunlu bir köy damının çalı çır.|simler teşhir edilecektir. Şimdiye kadar | $esini göstermektedir. Fotograf o sergisi- pi tutuşturulmuş ocağının başında, pet.) Samsunda böyle bir sergi açılmamıştı.'nin de büyük rağbet göreceği umulmsk- rolsüz, zeytin yağı ile yanan kör bir! Bilhassa bedii bir propaganda vazifesi tadır. jp SON POSTA (To (1 kişi bir olup sopalarla! | bir köylü öldürdüler Düzce (Hususi) Düzcenin Muhacir | Taşköprü köyünden Hasan oğlu 314 do-| Zumlu Mehmed Aksu köyüne yakın o -| lan ormandan tedarik ettiği bir araba o | yolu özerinde | ! bulunan Paşakomağı köyü muhtar ve ih- tiyar heyeti azaları beşta olduğu halde yolunu kesmiş: — Sen bu ormandan niçin odun ke - siyorsun? Diyerek hâmil bulundukları sopalarla zavallı Mehmed Aksu'nun (kafasına ve vücudünün muhtelif (o yerlerine vurmak suretile zavallıyı feci bir şekilde öldür - zmüşlerdir. Hâdiseye müddeiumumilikçe derhal el komulmuş ve fail olarak 127 kişi yakalanmış, adliyeye verilmişlerdir. Edirnede dün hava taarruzundan korunma tecrübeleri yapıldı Edirne, (Hususi) — Bugün bürada hava taarruzlarına karşı pasif korun. me tecrübeleri yapılmıştır. Havsa - Uzunköprü yolu faaliyeti Edirne, (Hususi) — Edirne, Kırk «- İluya bağlıyacak olan şösenin Havsa - i Uzunköprü arasındaki kısmının ta. | mamlanması için fanliywte geçilmiş - tir. Bu yol Edirneyi Uzunköprüye kara. İdan bağlaması itibarile bilhassa ikti - sadi, bakımdan çok büyük faydalar te. min edecektir. | Trakya nafia mlişavir muavini Kemal A'tan vazifesine başladı irne 'Hususi) — Trakya Umum! tişliği Nafın müş * muavin liğine tayin edilen kıymetli mimarla - rımızdan Kemal Altan imize ge » lerek vazifesine başlamıştır. Düzcede şiddetli ze'zele Düzce. (Hususi) — Evvelki gece sa lat 23 te Düzcede şimalden cenuba doğ ru uzanan çok şiddetli bir zelzele ol - muştur. Sallantı epeyce devam etmiş.| İtir. Bütün Düzce halkını gece müthiş bir korku sarmıştır. Tekrar 5 dakika sorra ikinci bir sarsıntı daha olmuşsa! du hafif geçmiştir. İzel 4) eee Tokad, (Hususi) — Cümhuriyetimi- zin 16 ncı yıldönümünü yurdumuzun her köşesinde olduğu gibi vilâyetimiz. de de coşkun tezahüratla kutlanmış - tir. Şehir baştan başa taklar, bayraklar ve defne dallerile süslenmiş, sabahtan itibaren halk caddeleri doldurmuştu. Saat 10 da Vali Salâhaddin Üner, be- raberinde kor komutan: olduğu ha'de Cümhuriyet meydanına gelerek orada mevki alan askeri kıtüatı, mekteblileri ve müessesat mümessillerini teftiş ve bayramlarını tebrik ettikten sonra Cümhuriyetimizin tükenmez feyizleri hakkında veciz bir nutuk söylemiştir. Bundan sonra Ebedi Şef Atatürkün aziz hatıralarına hürmeten tazim res. mi ifa edildi. Ve anıta çelenkler konul. du. Askeri ve Şehir bandolarının çaldığı İstiklAl marşına binlerce vatandaş iş- trak ettikten sonra geçid resmine baş- landı. Bursa belediye meclisi umumisinin toplantısı Bursa (Hususi) — Belediye Meclisi U- mumi azaları 1/11/9399 dan itibaren se - nelik toplantilarına başlamış bulunmak - İ görebilecek olan böyle bir serginin açıl (masının düşünülmesi Şayanı Giz) tadırlar. İlk toplantıda Ebedi Şef Ata - türk için beş dakika saygı sükütu Yapıl - maş, Cümhuriyet bayramı münasebetile | büyüklerimize çekilen tebrik telgrafla - rına gelen cevablar okunduktan sonra ruznameye geçilmiştir. Belediye reisinin bir senelik icraat raporu okunarak tek - mil encümenlerden geçmesine karar ve- Pazar Ola Hasan Rey Diyorki: — Hasan Bey caddeleri- ... İnsan yolda mizde vesaiti nakliyenin hak O gölgesinden bile korkuyor... malüm.., yürürken ... Tramvayda ezilmemek için ne lı dersin? çiğnenip yapma - (o yip yaya yürümeli azizim? rilmiştir. Şehrin imarı hakkında müza - kereler yapılmış, su meselesi üzerinde du rTulmuştur. Bunun mühtelit encümende bir kere müzakere edildikten sonra hey- eti umumiyeye verilmesine karar veril - miştir. Gelecek Çarşamba tekrar topla - nilmak üzere celseye nihayet verilmiş - tir, Trakyada hamiyetli hir vatandaş Etrne, (Hususi) — Trakyanın hami» yetli tüccarlarından Karabekir Edirne Çocuk Esirgeme Kurumuna 1000 kilo pi- rinç tebetrü elimiştir. Bayramdan mu htelif intoaar Kahraman #skerlerimizin tunçtan birer heykel gibi genç ve dinç geçişle- ri halk tarafından çılgınca alkışlanı - yordu. Askeri kıt'aları takiben munta- zam yürüyüşlerile izciler, sırasile mek *ebliler ve diğer hususi teşekkül ve mü eler itina İle'vücude getirdikleri tablolarile geçtiler. saat zevk ve heyecanla sevrerti « Jen geçid resminden sonra yüz elli bin lira sarfile tesis edilen şehir içme su - yunun açılış töreni yapılmıstır. Ayni gün Zile, Erbaa kazalarındaki ilkokullarla merkeze bağlı Turhal ns- hiyesinde şeker fabrikası tarfından insa edilip Maarif Vekâletine devro - lunsn ilkokulun açılış merasimine İş- tirak edilmiştir. Bu arada birçok nahiyelerimizde ye» niden vücüde getirilen modem beş «i- nıfı yatık mekleblerin de küşad resmi yapılmıştır. Ordu fındık kooperatif umumi heyeti torlantısı Ordu, (Hususi) — Fındık tarım satış kooperatifi umumi heyeti hafta içinde İ Halkevinde bir içtima aktetmiştir. Koo- İperatife müteallik müzakerelerde bulu İnulmakla beraber idare heyetinden çeki- len iki zattan inhilâl eden azalık için de yeni intihab yapılmıştır. Kızılay ve Çocuk Esitgeme Kurumla- rından bu çök yerinde hayır işlerinin gö” rülmesine medar olmak üzere bin Hirav4 yakın para toplanmıştır. Dikili felâket- zedeleri için iane toplamakla meşgul ko» misyon da halk tarafından azami alâkay! görmektedir. Gümüşhaciköyünde köylülerin istida'arı Halkevinde yazıyor Gümüşhacıköy (Hususi) — Kazami- zın Helkevi köycülük kolu, köylüleri - mizin hükümetçe görülecek işleri için lâzım olan her nevi istidaları parasıZ olarak yazmak kararını almıştır. Köy “ lü ile yapılan temaslar büyük zaruret Her vakit kıymetli yardımlarını esir- olduğu kadar da mühim olan bu derdi Hasan Bey — İçine binme! gemiyen Karabekirin bu yardımı da min-İmeydana çıkanmıştır. Bütün münev * net ve şükranla karşılanmıştır. Bizden |verler bu işde seve, seve vazife alm:$” de teşekkürler. lardır.