January 4, 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

January 4, 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Bandırma 3 (Hususi) — Seller Ka - racabey ve havalisinde mühim tahri - bat yapmıştır. Karacabey bir ada ha - İindedir. Etraf köyler sular altındadır. Sellerden 400 ey ve dükkân harab ol- Youşlur. Şimdiye — kadar 20 ölü ve 50 kavıb tesbit edilmiştir. Suların çekilmediği yerlerde vaziyet meçhuldür. Bir kısım (yerlerde sular çekilmeğe başlamıştır. Apolyont gölün de bir motör devrilmiş ve iki fen me- mutu boğulmuştur. Motörün tayfala - rından yalnız Bandırmalı Mehmed kür tulmuştur. Karacabey ile Bursa arasındaki köp- rü selletin hücumile yıkılmıştır. Mustafa Aygen Kemalpaşada Mustafakemalpaşa: 3 (A.A) — A - nadölu ajansının mahallinde bulunan hususi wuhabirinden: Sevlâb mmtakası olan M. K. Paşa - davwm: Vilâyetimizin en mamur ve en v li kazası olan Mustafakemalpa - şanın veği mshallesi bir çatnur ve en- kaz sığın beline (o gelmiş bulunuyor. Fevridede, Şevkive, Hamzabey, Seh - müftü: Atariye; Dere ve Orta mahalle- ler! kâmilen sular tarafından sürükle nip #ötürülmüştür. Enkaz halindeki bi malar da yıkılmaktadır. Su baskınma uğrayan on kövden bir kısmı ile muha. bere temin edilmiştir. Kaza merkezinde şimdiye kadar elli sürükleyip götürdüğü insan ve hüy - van miktarı henüz tesbit edilememiş - tir. Su gece yarısından sonra yüksel - miş, sabaha karşı azami haddini bul - muştur. 1500 den fazla ev yıkılmıştır. Bazı adalar teşkil eden < kısımlardaki halkın kurtarılmasına devam olunmak. tadır. Bursa Valisi! Refik Koraltan, seylâb sahasını ve harab olan mahalleri gee- rek icab eden tedbirleri (almaktadır. Kurtarma işlerinde polis komiseri Cev- det, pek büyük yararlıklar göstererek halkın imdadıma koşmek için üç defa boğulmak tehlikesine maruz kalmış - tar. Manisada Manisa 3 (A.A) — Manisa - Akhi. sar şosesinin Saraçoğlu ve Kapaklı köy İeri arasında 50 metre kadar bir kisim sular tarafından bozulduğundan müna- kalât durmustur. Bir bağ damında oturan bir kövlü günlerdenberi su içinde kalan damın kılmasile enkaz altında kalarak öl - müs, ayni damda bulunan validesi ile kardeşi yaral: olarak (kurtarılmış ve hastaneye yatırılmışlardır. Manisanın Mahmudiye köyünde bir çok evlerin yıkıldığı ve köyde yıkılm:- ven pek az bina kaldığı bildiriliyor. Sular altımda bulunan köylere ka vıklarla gidilmek suretile temas temın edilmiş, ieab eden yardımlar yapılmış- kişinin öldüğü tesbit edilmiştir. Suyun Bir hafta süre Roma 3 (Hususi) — Helsinkiden bil 7! diriliyoğ? kadar muhtelif cephelerde mukabil taar- Tuza geçmiş olan Fin kuvvetleri, takri - ben bir hafta süren şiddetli çarpışmalar- dan sonra, yalnız düşmanı püskürtmek - Je kalmamış, kendi mevzilerini de tanzim ve takviye etmişlerdir. Şimalde, Revanijemi - Petsamo yolu Fin kuvvetleri tarafından tamamen İs - tirdad edilmiştir. Düşman burada, peri - şan bir halde ric'at etmektedir. Diğer taraftan Taipala nehri ve Ko - pajowi gölü kıyılarında cereyan eden muharebeler neticesinde Ruslarn ağır zayiata maruz kaldıkları ve büyük mik - turda harb malzemesi terkederek gerile - dikleri öğrenilmiştir. ve 150 tayyare kaybetmişlerdir. Finlerin zaferi Londra 3 (AA) — zetesinin muhabiri To; iriyor: Garb cephesinde Paris 3 (Hususi) — Garb cephes ki gündenberi Fransız ve Alman ya etleri arasında faaliyet artmıştır. Fransız âvcı tayyare'eri buğün tekrar iki Alman tayyaresini düşürmüşlerdir. Dün, keşif uçuşları yapmak üzere ha- Tekete geçen 107 Fransiz avcı tayyaresi, Alman hava filolarile karşılaşmışlar, 4a- kat Alman tayyareleri derhal geri dön dükleri için muharebe olmamıştır. Diğer taraftan Paris civarında keşif Uçuşları yapan Alman tâyyareleri de, bir risale atmakla iktifa etmişlerdir. Londra 3 (Hususi) — Bugün Alman gra zik üzerinde keşif uçuşu yapmakta 0- Ta bir İngiliz tayyaresi, Alman yava ywvetleri tarsfından takib edilmiş ve Belçika hududu gerisinde düşürülmüş - tir. ün muhareheler Finlerin lehine neticelendi Roma, geçen ay içinde, Sovyetlerin 490 tank ve 159 tayyare kaybettiklerini bildiriyor Finlerin Tolva gölü muharebesindeki zaferleri çok büyüktür. 15 ilâ 18 bin mev hiş malzeme kaybetmişlerdir. Sovyet tebliği Moskova 3 (A.A.) — Leningrad as - keri mın'akası erkânıharbiye heyeti -| nin 2 İkincikânun tarihli tebliği: Mühim bir hâdise cereyan etmemiş. tir. Havanın fena olması dolayısile Sov yet tayvareleri keşif uçuşları yapama - mışlardır. Sovyetler yeni sınıfları silâh altma alıyorlar Tondra 3 (A.A. — Alman radvosu- nun bildirdiğine göre Sovyetler Birliği veni sınıfları ve bilbassa mütehassıs - Sovyetler, geçen ay zarfında 400 tânk ları silâh altına cağırmıstır. Gönüllüler Stokholm 3 (A.A.) — Dün veniden iki gönüllü kafilesi İsveçten Finlandi - Daily Telegraph | yava hareket etmistir. Bu kafilelerden yvajerviden bil-İbiri sübavlardan, diğeri de işcilerden mürekkebdir. Ruzvelt harb siyasetini hava muharebeleri arttı! şiddetle tenkij etti Vaşington 3 (Husust) — Kongrenin ü- çüncü içtima devresi bugün aktedilmiş- tir, Bu münasebetle cümhurreisi Ruzvelt, çok beklenen nutkunu söylemiştir. Ruzvelt, milleti tesanüd ve birliğe da- vet eden bu mutkunda: Diktatörlüğü, İaarruz ve cebir siyasetini şiddetle tak - bih etmiş, Amerikanın harbden uzak kal makla beraber, ahlâk prensiplerinin ve beynelmilel kanunların ihlâ'ine lâkayd bulunamıyacağını söyleriişi söğüdde Ertuğru'un türbesi tamir edi'di Söğüd (Hususi) — Söğüde bir kilo- , Mi TELGRAF HABERLERİ Seller Karacabey havalisinde mühim tahribat yaptı SON POSTA Milli Şef Ankara 3 (A,A.) — Reisicümhur İsmet İnönü bugün saat 13,30 da şeh» rimize dönmüştür. Milli Şef Kayaş istasyonunda Baş- vekil doktor Refik Saydam ile vali Nevzad Tandoğan tarafından karşı - lanmış ve Ankara istasyonunda da başta B. M, Meclisi Reisi Abdülhalik Renda olmak üzere Vekiller heyeti, meb'uslar, vekâletler ileri geleneri ta- rafından selâm'anmıştır, Teati edilen telgraflar Ankara 3 (A.A.) — Yeni sene mü - nasebetile Relsicümhur İnönü ile E - len krah haşmetlü Jorj, Bulgaristan kralı haşmetlâ Boris, Yugoslavya hü- kümet nalbi Prens Pol ve İspanya devlet reisi general Franko arasında karşılıklı tebrik te'grafları teati edil- miştir, Buğday koruma kanunu Mecliste Ticaret Vekili buğday fiatları hakkında izahat verdi Ankara 3 — Bugün Mecliste buğday koruma kanununun bazı maddelerinin ta dilât hakkındaki kanunun o müzakeresi imünasebetile söz alan Ticaret Vekili Naz- mi Topçuoğlu izahat vermiştir. Vekil ezcümle demiştir ki; Bir hafladanberi biliyorsunuz ki, yu - laf müstesna o'mak üzere buğday, arpa, çavdar ve mahlütun ihracını serbest bi - raktık, Bugün bütün Türk limanlarında fob olmak üzere arpa fiatı 5-5,5 arasında, çavdar 5 kuruş 30 para üzerinden satıİ-| maktadır, Buğday üzerinde henüz alın- muş karir yoktur, Fakat çavdar 5 kuruş! 3U para olduğuna nazaran tahmin buyu- zulur ki, buğday -fatları alı kuruştan a- köy kesesine girecekti. Sayın Veki- Şağı olmuyarak ve hattâ daha ileri gide- cektir. Çünkü Bahrisefid havzasında he- men hemen buğday ihraç edecek mem - İleket kalmamıştır, Bu'gar ve Romünya - lıların buğday ihraç etmelerine imkân yoktur, Macarların biraz buğdayları var- sa da sevkiyat müşkülâtı vardır. Binaen- aleyh buğdaylarınız geniş bir taleb kur- Şimalden başlıyarak Kareli berzahınâ! cudlü bütün bir Sovyet fırkası fiilen im-| ısında bulunmak üzeredir. Buna binden ha edilmiştir. Sovyetler bu bölgede müt-| memleket dahilindeki alış fiatı 6-6,5 ku» ruşa yak'oşacaktır. | İsmet Eker «Çorum» şimdi buğdayın harice satılması serbest bırakılmış mı- dır? | Ticaret Vekil Nazmi Topçuoğlu «Ay- dın» İsmet evet, serbesttir, Eker «Çorums bu serbesti - yet bundan sonra da devam edecek mi-| dir? Ticaret Vekili Nazmi Topçuoğlu «Aydın» şimdiki halde devsm edecektir. |, , | efendim. Ziya Gevher Etili «Çanakkale, Ticaret Vekilimizin bilhassa son olsrak süz silo ve ambarların genişletilerek, bunun Üze- rinde işlenerek gelecek senelerden buğ- day fiatının müstahsil lehine olarak tü - tulmasının temin edilmesi yolundaki be-! yanatından çok mutmainim, Ve hedefi - miz de esasen budur. Diğer cihetten fistm yükselmesi esa - sen benim tezimi kuvvetlendirecek beya- nattan başka bir şey olmamıştır. Sayın Vekilimiz'diyorlar ki. fiat bugün yüksel- miştir. Arpa ve çavdar beş buçuktur. El- bette ki buğday daha fazladır. İşte benim asil derdimi teşkil eden noktadır, Eğer vaktile toprak ofisi verdiğimiz sermaye- yi iyi kullanmış olsaydı bu beş kuruş İimiz bundan sonrası için bunu vâdedi - yorlar. Alacakları tahsisatla bunu yapa - caklardır. Kövlünün elinden 2-3 kuruşa çıktıktan sonra her hatigi bir tüccarın bü- nu beş kuruşa salması beni alâkodar et- mez, Asıl gaye köylünün elinde iken beş kuruşa satılmasıdır. Bu müzakereden sonra kanun okun- muş ve tasvib edilmiştir. Meclisin bugünkü toplantısında dam - ga resmi kanununun bazı hükümlerinin değiştirilmesine aid kanun da müzakere ve kabul edilmiştir. ea Wra ile harab olan kubbelerinin kurşun- ları tamir edilerek yeni bir hale getiri?- İran ve Mısır Meclislerinin taziyetleri Ankara 3 — B. M. Meclisinin bugün Refet Canıtezin o başkanlığında — yaptığı toplantıda müzakereye başlanırken İran millet meclisi reisi ile Mısır âyân ve | meb'usan Teis'eri tarafından gönderilmiş jolan telgraflar okünmuş ve alkışlarla karşılanmıştır; Millet Meclisi verilecek cevablar için riyaset divanı tavzif etmiştir. Meclis bunu müteakib ruznamesinde mevcud maddelerin 'müzakeresine geç - miştir. İngiliz, İtalyan ve Fransız sefirleri Moskovadan ayrılıyorlar Moskova 3 (Havas) — İngilterenin Moskova sefiri Seeds, dün saat 2230 da hareket eden trenle Moskovadan ayrıl - mıştır. Sefir, Romanya, Yugoslavya ve İtalya yolile Londraya dönecektir. İstasyonda Fransa sefiri Naggiar na - mına sefaret erkânı ve Türkiye sefiri Haydar sefiri teşyi etmişlerdir. İtalya sefiri Rosso da yarın Moskova - dan hareket edesektir. Fransız sefiri Nag- giarın da yakında Parise döneceği söylen mektedir. Prenses Ş vekâr felâketzede'ere 600 Mısır lirası gönderdi i Ankara 3 (A.A) — Haber aldığımıza göre Prenses Şivekâr, Hariciye Vekili - mize gönderdiği bir telgrafla hareketi arz felâketi karşısında duyduğu teessür ve teessüflerini bildirmiş ve felâketze - İdelere bir yardım olmak üzere 600 Mısır İlirası teberrü etmiştir. Paris ve Londra müzakereleri neticelendi (Baştarafı 1 inci sayfada) vaffakiyetle neticelenmiştir. Heyetimiz önümüzdeki günlerde memleketimize dö- netektir. * Öğrendiğime göre Numan Menemen - cioğlu avdet ederken Bulgar hükümeti - nin davetlisi olarak Solyada tevakkuf e decektir. Hariciye umumi kâtibimizin Sofyada yapacağı temas ve görüşmelerin inkişaf İhalinde olan Türk - Bulgar dostluğunun tarsinine doğru atılacak bir adım sayıl - maktadır. Bursada hl'kârla mlicadele Bursa (Hususi) — Evvelki gün bele- diye salonlarında, valimiz bay Refik Kotalanın riyasetinde büyük tüccar- z toplanarak,. şehirdeki ihtikâr mevzuubahsedilmiş ve müza- Imiştir. Vali, Bursadaki Iktısadi yeti izah ederek burada pahalılığa lüzum olmadığını ve bu hususta hayli y ğını beyan etmiştir. Tüc- i carlarımızdan bazıları bu durumda iza- işler, binnefs şehirde ihtikâr i olmadığını izaha çalışmışlar- dır. Bazı toprak mahsullerimizin fiatla- rının artmasını hüsnü telâkki etmek za- ruret olduğu unlasılmış, Bursada ihtikâ ra meydan verilmediği ve verilmiye- ceği söylenmistir. iri Sabaitan Sabaha Dünya üzerinde bizim gibi zelzele nibayet fki katlı yapmışlardır. İlim şarklan başlıyarak Balkanlara kadar ki parçaları Erzincan mıntakası ile Mürefte mıntakaları imiş. Bu hattın varmış, Doğru olacak. Çünkü yakin karşı da az çok tedbir almak kabil, bükümetin düşüncesi de ba olacaktır. derin yaralar ve daha ağır masraflar kurmaktan daha az masraflıdır. Mpassanus sana se v0n209108488004008901888 8590494588 kanünnknayan e kupa sasmastnuruna yaka sea Yazan AL, Meselâ İtalyanın cenub kısmı bu aradadır. Orada daha ilmi keşiflerden evvel 3 terrübelerle kabul edi miş bir yapı sistemi vadır. Büyük şehirlerde bile evleri bir, göre & Finlândiyaya daha geniş yardım gerektir Yazan: Selim Ragıp Emeç rF' inlândiye ile Rb arasin da cereyan eden harbde Fin ordü ve milletinin göstermekte olduğu muka- vemetin hayrete değer tarafı, simdiye kadar dünya efkârı umumiyesince böyle — bir vaziyetin hiç bir suretle derpiş edil memiş olmasıdır. Fin milletimin cesur tedakâr, böyle bir milletten doğan or - dunun da kahraman bir var'ık olduğunu herkes bilirdi, fakat bu küçük milletin ve bü avuç ici kadar olan ordunun kos - koca Rus devine kersı günlerce muvaffa- kiyetli bir surette harbedebileceği akla gelmezdi. Esasen Sovyet Rusya da coğra- fi bünyesinin zayıf noktalarından biri 0- larak bildiği bu mıntakada, bir takım tedbirler almak lüzumunu duymuş ve Finlândiya ile o yüzden müzakerelere başlamıştı, Sovyet ordularının o akamete uğnyan görüşmelerden sonra harekete geçmelerile davanm kısa zamanda hal'e- dilebileceği sanıldı. Halbuki iş, temamen bunun aksi bir tezahür gösterdi. Şimdi, jelde ettiği muvaffakivetlerle maneviyatı yükselen Finlere sağdan, soldan yapılan İyacdımlaria maddi kabiliyeti de kuvvet - lendirilmiş oluyor. Fakat gerek İngiltere ve gerek Fransadan akseden seslere ba- kılacak olursa. bu yardımlar nakâfidir. Cünkü mukavemeti namütenahi olmıyan Fin azlığı, bir sün, tükenmez menable malik bulunan Rus taarruzları karşısın da takatten düşebilir. O zaman Sovyetle- rin hareketlerindeki siddet. Finlândiya - nm mukavemetlerindeki kuvvetle müte- Jnasib olarak kendini gösterecektir. Bun- dan dolayıdır ki vakit geçmeden ve Fin ordusunun maneviyatı tam yerinde fken yapılması icab eden muntazam ve teşki - lâti yardım yapılmak gerektir. Bu İş, ne birkaç yüz gönüllü ile, ne de birkaç sey- yar hastane izamı ile olamaz. Bu Iş, Fin- lândiyaya şimalden eskeri kıt'alar sev- ketmek suretile yapılabilir, bu hali, çok mümkündür ki, İngiltere ve Fransanın Sovyet Rusya İle muhafaza etmekte ol - dukları sulh vaziyetinden çıkmalarını da icab etsin. .Bu takdirde yeni bir nizam için mücadeleye girişen bu iki devletin, bu fedakârlığa da katlanmaları bir za - rurettir, Şayed bu yardım gecikirse, o zâ- man, neticenin ne olacağını kimse kes - tiremez ve son pişmanlık ta fayda ver - e Sadin Ragıp e Paris belediye meclisi reisinin Ankara belediye reisine telgrafı Ankara 3 (A.A.) — Hareketiarz felâke İti dolayısile Paris belediye meclisi reisi M, Emil Faure'den Ankara belediye rei- Paris şehri ahalisi birçok şehir ve köy lerinizi tahrib etmiş olan, birçok vatan - daşlarınızın da ölümüne sebebiyet ver - miş bulunan büyük felâketten son derece müteessir olup Fransanın sadık dostu ve P Tandoğana aşağıdaki telgraf gelmiştir: dürüst müttefiki olan Türk milletinin matemine iştirak eylemektedir. Münte - hiblerin ve halkın tercümanı olarak mil- letinize karşı kalbden acımızı ve semp8- Parisin, feci surette felâkete uğramış bu- lunan bütün Türk aile'erile kslben be - raber olduğunu beyan eylerim. EE ifade eylememe müsaadenizi diler, » Şaşırmak yok ! Çıplak giydirilir, aç doyurulur, yaralı kurlarılır. Arz üzerinde ölümden başka ber derdin çaresi bulunur. Yalmız ilme, fenne ve tecrübeye hürmet etmek yartlır. mıntakaları olan memleketler ax değildir. adımlarının söylediklerine tü uak uzayan hat üzerinde arazinin yirmi otuz kiometre derinliğinde çürük tabakalar vardır. Bu hattım Türkiye istikametinde. İzmit, Erdek ve Trakya sahilinde SArköY, bir de Biga ve Burdura doğru sarkan iki kolu tarihlerde Burdur ve İspartada daha yakın gimlerde Dikili de olan hareketler bumu isbat ediyor. Demek ki İlme ve tecrübeye yer verilerek iy yapılırsa haltâ ye zele gibi âletlere şu halde tutacğımız yoldu yoktur, Tehlikeden az vararla kurtulmak imkânları varken eski itiyadlara devam etmek manasızdır, Şüphesiz ki hâdiselerin cidden elim olan ilk manzarasi si inince Su âfellerine karşı alacağımız. tedbir herhalde zelzele için düşündüklerimizden daha basittir, Yüksek masraflara dayansa bile bu tedbirleri almakta tereddüd et, miyeceğiz, Çünkü böyle hayati iyerde tereddöd caiz değildir. Her geçen gün daha açabilir. Güzel bir kasabamız olan M. Kemaj pasayı da alıp gölüren suyu Marmaraya akıtmak herhalde bu şirin YUYayı tekrar vo Burhan Cahid 2