6 Ocak 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

6 Ocak 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

SON POSTA İkincikânun 6 Yurdda yardım faaliyeti Memleketin her tarafında teşekkül eden komiteler gece, gündüz faaliyeite bulunarak halkın tehalükle yaptıkları yardımları kabul ed orlar Kırklareli (Husüsi) — Bütün dünya mat. buatın; saran ve bütün beşerin yel; ve ke. derle alâkadar olduğu tabiat kuvvetinin za. Vali kurbanları için yurdun her köşesinde milli bir dava olarak benimsenen (yardım işleri ilimizde de büyük bir heyecanla başa. Kilmaktadır, Valimiz İhsan Aksoyun baş. kamlığında Parti Başkanı Tahir Taner, Be - lediye Relsi Salm Peksöz, Kunay Başkam Dok'er Arif İşmet ve Tayyare Cemiyeti Ra. İsi zahireci ve tüccar Şevki Gürden mürek, keb mili yardım komitesi derhal faaliyete geçmişlerdir. Bay ve bayanlardan mürekkeb küçük heyetler şehrin ber semtine dağıla - rak felâketzcde yurddaşlarımıza para, eşya., etrsk toplamağı başlamışlardır. Cumartesi günü birkaç azat içinde top - lanan 3816 lira 10 kuruş Kızılay kurumu Baş karı vasıtasile Ankara Merkez Milli Yardım Komitesi emrine derhal gönderilmiştir. Hal, ker! inensubiarının büyük bir heyecanla ba. Şarmak yolunda gösterdikleri gayrete, hal, kımız canla başla seve seve İştirak etmek tedir. Pazartesi gününden itibaren ikinci defa fanliyete geçecek heyetler tahminin fevkin. de halkın yardımlarına mazhar olacaklar - dir. Hajkevinde teşekkül eden ikinci bir hey, et de bayanlar kolunun ev ev dolaşarak Yal. kın eşya ve errak vermeleri için yapacakla. ri göyreti Sesb't etmektedir. Kadın çoluk. çocuk koltuk altlarında tası, dikları bohçalarla Halkevine akın etmekie. dirler. Yurddaşlarımızım maruz kaldıkları bu elim #acla karşısında yardım hislerini tahrik için teşekkül eden propacannda Okomitesi de göyur. arkadaşlar sayesinde büyük muvaf, fakiyerler göstermiştir. Bu kolun O böşkanı olan belediye mimarı Talât Örişik sinema, kahvehaneler ve umumi toplantı mahalleri. ni birer birer gezerek (oObeliğ ve heyecan konferanslar vermektedir. Edirnede hergün yekünu kabaran teberrüler yapılıyor Edirne (Hususi) — Zuman zaman bir çok, felâketlerle karmlaşan ve bunun (acılarını! çok iyi bilen Trakyalılar ve Edirneliler Br .| zincan ve havalisinin uğradığı (o felâketzede kürdeşletimize yordım hususunda şayan: tak dir teberritlerde bulunmâktadırlar Kımlay Kurumu her gün yekünu kabaran, para is giyecek ve örtünecek esya teberrüa, fun: kayd ve dereetmektedir. Bugüne kadar akdi teberrüat 5000 lirayı bulduğu gibi 0ş. ya miktarı da beş balyayı geçmiştir. Bilhasse havanın muhslefetine rağmen| durmadan, mahalle mahalle bütün evleri gersrek şefkatli bayanlarımızın yardimları - bi Büyük bir ferazatle temine çalışan Vali .| miz Ferid Nomerin sayın eşinin başkanı Zındeti Kızılay bayanlar kolunun mesaisini tüke'rle karşılarız. Havza nahiyesinin hamiyetli halkı da za. hire ile birlikte simdiye kadar 1000 ira te. berröde bulunmuslardır. Geliholuda vardım kolları tesekkül er Gelibolu (Hrzusl) — Zelzele felâkeli bu tada büyük biz teessür o hosule yetirmistir #Pelâketzede kardeşlerimize yardım için der. hal höyük bir hassisiyet gösteren kayma , Ikam'n tiyaseti altında beş kişiden mürek - keb mill yardım Komitesi teşekkül etmiş . itir. Bütün halk Kardemlerimize yardım için âram! fedakârlin göstermeğe büyük bir te, hahikle komaktadırlar; minimini Sik okul yavruları bile biç biri müstesna olmamak gartile yardımdan geri kalmamıslardır. İki gündenberi fanliyotte olan ll yar dım kom'tes'ne şimdiye Kadar (700) Mira te berrü edilmiştir. R Kara merkesinin (1500) Kızılay Merkezine Yarn vetle tahmin edilmektedir Kazımızın bütün nehivelerinde yeti yar, dım kolları tesekkül ederek faalleaterini ge işletmelerdir. Köylüler her suretle yardım; dan geri kalmamakta, bazı köyler küliyepi miktarda buölay, giricek ve yünlü eayay, lira Dir parayı yatıracağı kuv. mini yardım komitesine #8v€, seve köşarık teslim etmektedirler Geydluda kadınlar arasında İkinci bir yardim kolu tesekkül etmiş bu kal ev, er ze. riz bir hususiyet göze çarpmakta, halk akın. ları yardım koluna koşmakta, memurları - mız maaşlarından azami fedakârlığı göster. mektedir. Bu meyanda hususi muhasebe me, muru Bay Arif def'aten maaşının yaris teberrü etmiştir. Manisada kadınlardan mürekkeb gruplar faaliyete geçti Manisa (Hususi) — Zelzele felâketzedele rine yapılacak yardım için seçilen komite büyük bir faaliyetle çalışmaktadır. Başta Val! ve eşleri ve General Tevfik E. İgenin aileleri ve Manisanın münevver kâ . dınlarından mürekkeb birkaç grup evleri birer birer dolaşarak teberrüleri toplamak İ tadırlar. Bir iki gün içerisinde yapılan yardım e. hemmiyetli bir yekün bulmaktadır. Manisa halkının yurddaşlarına gösterdikleri bu alâ, ka cidden takdire şayandır. Zelzele hâdisesi Manisada büyük bir ta - Adapazarında demir madeni bulundu Adapazarı (Hususi) Adupazarına bağlı Süğütlü nahiyesinin Ferizli köyü civarında demir madenine tesadüf edile- rek bu işten hükümet haberdar edilmiş ve İktisad- Vekâleti tarafından buraya bir fen heyeti gönderilmiştir. Maden mühendislerinden müteşekkil! bulunan bu heyet Ferizli ve Değirmen - cik köyleri civarında yaptıkları tetkik - ler neticesinde 30 kilometre omurabbal miktarındaki sahada oldukça zengin bir demir madenine tesadüf etmiş bulun - maktadırlar. Bu meyanda mezkür maden den bir miktar tablil için Vekâ'ete gön - derilmi . Heyet tetkiklerine devam etmektedir. Yağmurlar nekliyatı yi çleşt rivor Sındırgı (Hususi) — Burada dört gün- İbayanları bu vazifeyi seve seve yapacaklar. dür hemen durmadan yağmur yağmakta- İdır. Bu yüzden Balikesir - Sındırgı ara - sındaki tütün nakliyatı yapılamamakta İve yağmurların devamı köprülerin yıkıl- mesi ve mürur ve uburun tâmâmile inki- İtaa uğraması endişesini uyandırmakta - dır. Esasen Balikesir yakınında Tepecik nâdolu felâketzedelerine jane toplamak -| deresi fazla taşmış ve sular köprünün Y- çin kaymakam Nadir Tüzerin başkanlığın -| zerinden geçmiştir. Biricik yolmuz Balı- da C. Müddelumumisi o Remzi Ural, Firks| kesir - Sınd lunun inkitaa uğra - Baskarı Mehmed Orucoğlunun teşkil ettik “| mamasnı halk sayın valimizin maruf ve leri komite fik günde bin yı mütecaviz ” < lane toplamışlardır. Kazamız halkı tüccar, mMâlüm olan imarcılığmdan cam gönülle bek'emektedir. esnaf candan Xopan memnuniyetle ade Samsuna kır koşuları birbirlerile yarış edercesine iane vermekte - | Samsun (Hususi) — Kır koşularının esür uyandırmıştır. En küçüğünden en bü. yüğüne kadar felâketzedelere karşi yardım, da bulunmak çin halk arasında adeta bir müsabaka vardır. Boyabadda komite gece gündüz çalışıyor Boyabad (H-isusi) — Kazamızda Şarki A, dirler, İnne komitesi mesaisini genişleterek köylere de felâketzede vatan kardeşlerimizin duçar oldukları felâketten nasi yardım et - sağl Si meleri yolunda bütün köy muhlarlarına be, |)K'DCİSİRİ teşkil eden metre me - yanname pöndermek suretile ( köylüleri de safelik kosuda 2! dakika 36 saniyede yardıma çağırmıştır. birinci selen Mehmed Güler, ilk koşu- Manifatura tüccar ve esnafı (aralarında/da bir Türkiye rekoru elde etmişti. Hal aytles dön, gömlek, mintan diktirmek su -'kevi spor komitesine mensub bulunan retile de yardımda bulunacaklardır, Kasaba vi Sabi RL iL A bu genç atlet, ilerisi için büyük bir ü- dır. mid vermekte olduğundan spor saha - Komite geceli gündüzlü mesaisine deram sinde İyi yetiştirilmesine bilhassa iti - eylemektedir. ina olunacaktır. Trabzon, (Hususi) — Trabzon Halke-| faaliyete geçen Halkevinin temsil kolu vi Kışlık mesai programı geçen seneys|tarafından halka temsiller verilmeye nazaran bu sene sönük bir şekilde devam | başlanılmıştır. Halkevi bu kışlık ilk tem- etmektedir. Son günlerde bu vaziyeti ya-|silini Yıldız sinema binasında vermiştir. kından gören Cümhuriyet Halk Partisi! Halk tarafından #evkslâde rağbet gören Giresun bölgesi müfettişi ve İstanbul/bu temsillere müvâffakiyetle devam &- meb'usu Sadettin Uraz Halkevi salonun- | dilmektedir. İlk defa olarak Tırtıllar pi- da memleketin münevverlerini toplantı. | yesini temsil eden Halkevi gençleri bu Iya davet etmiştir. Vali Osman Sabri A-|piyesin temsilinde tam bir muvaffakiyet beğ İN hazır bulunduğu bu toplantılar. | göstermişlerdir. için Gr daha fazla hiz verebilmek! Diğer taraftan Halkevinin bütün kol- Bu ARM çareler düşünülmüştür.|lari faaliyete geçerek halk dershaneleri muhtelif hatibler göz söyle- | kolunda gramer ve lisan kurslarına baş- zarek kadın eibisesi esva. toplamaktadırlar, | miş ve faydalı münakaşalar yapılmıştır. | lanılmıştır. Resim temsil kolunun bir Şehrimizde her samandan daha ziyade ba| Bu toplantıları mü Pazar © Hasen Bey hiç sokak- ta dikkat ettin mi7. ... Bayanlar son gün - “lerde pek moda olan kü - Tâhlar giyiyorlar... teakıb ilk hamledeltemsilindek! sahneyi gösteriyor. Ola Hasan Bey Diyorki: (Baştarafı 4 üncü sayfada) Çankaya kaymakamı Daniş Yurdakul dinlenerek, ezcümle, demiştir ki: — Halkın ihtiram ziyareti münasebe- tile alınan tedbirler Otsmamen masrufdu. Hâdise anına kadar hiç bir ak- saklık vermemişti, Paciada Salih Kılıç ve Kâmıranın tedbirsizlikleri yoktur. Şahid, vak'ayı haber aldıktan sönra saraya gittiğini; vali ve emniyet müdürü. nü de orada bulduğunu söylemiş ve ilâ- ve etmiştir: - Kapının kapatılması meselesi hak- J kında bir zabitin ismi etrafında bazı söz- ler söylendi ise de, kim olduğunu, anlı - yamadım. Danis Yurdakuldan âonra dinlenilen sahid Eminönü kavmakamı Agâh Alp, vak'a hakkında ademi malümat beyan et- miştir. Müteakiben dinlenilen Beşiktaş kay - makamı Rıza Ünal da ifadesinde, saat 930 sıralarında sarayın giriş kapısını ka- palı gördüğünü, bilâhare Beşiktaş emni - yet Âmiri Lütfinin kendisine kapının kendi emrile kapanıp, Kâmıranın emrile | açıldığını söylediğini, beyan etmiştir. Şa- hid, ancak bu meselede kat'i bir kanaati olmadığını da ilâve eylemiştir. Dünkü ce'sede muharrir Nizamettin Nazif de, şahid sıfatile dinlenmiştir. Ni- zamettin Nazif, İstanbul zabıtasının ve idari makamları temsil edenlerin faciada, mes'uliyetleri olmadığını, vak'a gecesi saray kapısına birikenleri 1 milyona ya - kin göründüğünü ve hâdisenin içtinabı kabil olmıyan vaziyetten doğduğunu söy lemiştir. Mahkeme, istinabe varakalarının, İz - liğinden : 1 burma ile satılığa çıkarılmıştır. (23) kuruştur. Dolmabahçe izdihamı hâdisesinin muhakemesi mit ağırcezasına gönderilmesine karar vermiştir. Apartıman önünde bir kadının cesedi bulundu Müddetumumilik esrarengiz bir ölüm hâdisesinin tahkikatına el koymuştur. Lâlelide Tayyare apartımanları karşı- sında «Rasim Bey» apartımanının altıncı katında oturan Şükriye adında bir kadı- nm dün sabah apartıman önünde ve kal- dırım üzerinde cesedi bulunmuştur. Ağ- zından, burnundan kan gelmiş bir halde yatan cesedin, yukarıdan düştüğüne delâ- let edecek bir vaziyeti yoktur. Adliye tabibi Enver Karan cesedi mor ga kaldırtmış, müddetumuMmilik vak'ayı tahkike başlamıştır. Oyun yüzünden işlenen cima- ye İı muhekemesi neticelendi Çarşıkapıda oyun yüzünden çıkan bir kavgada arkadaşı Hasam (biçaklıyarak öldüren Ali Sırmanm duruşmasına İ nci ağırcezada dün devam edilmiştir. Müddetumumi Feridun Bagana, mü - taleasını serdederek, suçu sabit görmüş ve katilin ceza kanunuhun 448 inci mad- desine göre tecziyesini istemiştir. Duruşma, müdafaa için, talik edil - miştir, Kadın hekimleri toplantısı Türk ginekologi kurumu bu seneki toplan, tılarına devam ederek yeni idare heyetini ip tihab etmiştir. Birinci reisliğe Dr. Mahmud Ata, ikinci relsliklere Dr. Ahmed Asım Onur ive Hidi İnsan Gediz, genel sekreterliğe Dr. İNuri Süleyman Canbakan seçilmişlerdir. Satılık Çam Tomruğu Dursunbey Devlet Orman İşletmesi Revir Amir- - Dursunbey Devle Orman İşletmesi istasyon deposunda muhtelif istiflerde mevcud (0084) adede muadil (691) metre mik'ap (081) desimetre mik'ap çam tomruğu açık art. 2 — Tomrakların ayrica baş kesme payları mevcud ve kabuklar, soyulmuş olup basim kabuksuz orta kutur Üzerinden hesablanınıştır. 3 — Tomruklara ald satış şartnamesi Ankara, İstanbul, müdürlüklerile Dursunbey revir âmirliğinde görüleYilir. 4 — Tomrukların beher metre mik'abının muhammen bedeli (10) lira 50 kuruştur. $ — Tomrukların muhammen bedeli üzerinden yüzde 7,5 muvakkat teminatı (544) tra Balikesir orman çevirge 8 — İstekliler muvakkat teminatlarını hümilen 10/1/W0 Çarşamba günü saat 15 de Dursunbey Revir âmizliğine müracaatları Devlet Denizyolları Müdürlüğü İlânları Jân olunur. (10897) İşletmesi Umum i — Bostancı iskelesinde kâln alışab kulube 4» Samatya iskelesi civarında idareye ald bir arsa açik arttırma İle kiraya verilecektir. Kira müddeti 15 K. Sani 1940 bari, binden itibaren Mayıs gayesine kadar olmak üzere dört buçuk aydır. 2 — Bu müddetin muhammen bedeli kulube için 225 ve arsa için 41,25 liradır. Muvakkat teminatları bir Ilra altmış dokuz kuruş ve üç Ilra on kuruştur. Şiz Azttırma 12. K. Sani 1940 tarihine müsadif Ovma günü saat 1040 da Tophanede Umum Müdürlük Alım Satım komisyonunda yapılacaktır. 4 — Taliblerin şartları öğrenmek için her gün Malseme Şubesine ve artlırma için de yazılı gün ve #tatte komisyona gelmeleri, İhracatçılar derhal taahhüdnameleri ile birlikte bir duhuliye ücretlerini ödemeleri. B — Muhtelif işler. Türkiye Zeytinyağı 1 — 3018 numaralı kanunun 7 nel maddesinin birinci fıkrasına istinaden sta- tüsü İcra Vekilleri heyetinin 14.127939 arith ve 2/12475 sayılı kararnamesile tasdik edilen Türkiye zeytinyağı ihracatçılar birliği teşekkül eylemiştir. 3 — Statünün hususi maddesine tevfikan ilk umumi heyet İçtimaı 15.190 Pazartesi günü saat 15 de İzmir Ticaret ve Sanayi odası salonunda aktedilece- dinden zeytinyağı ve diğer nebati yağlar ihracat ruhsatnamesini haiz tacirle- rin aza kaydedilmek üzere birliğin idare yeri İzmir Ticaret ve Sanayi odasına 3 — Bu suretle birliğe aza kaydedileceklerin asaleten veya vekâleten mez- kür umumi heyet içtimsında bulunmaları rica ve ilân olunur. Ruzname: A — İdare Meclisi ve mürakip intihabı. Türkiye Zeytinyağı ihcacatçıları birliği müessis beyeti Türk Hava Kurumu Model Uçak amın Birliğinden: defaya mahsus olmak üzere yüz liralık Müsabakası 171/940 tarihinde Yeşilköy Tayyare meydanında yapılması mükarrer olan model tay. yare müsabakası amatörlerin gösterdikleri dilmiştir. «137» arzu üzerine 14/1/940 Pazar gününe talik « İstanbul Gümrükleri Başmüdürlüğünden : 4 — İskenderun gümrük kimyahanesi için 886 kalemlik muhtelif olns kimyahane alât ”. tar. mülzemesinin 8/1/940 Pazartesi günü sat 11 de kapalı zarfla eksiltmesi yapılacak. 3 — Tahmini tutarı 6816 Jira 78 kuruş, ik teminatı 421 lira 19 kuruştur. 3 — Şartnamesi başmüdürlük levazım sesvisinde hergün görülebilir. 4 — İsteklilerin o gün eksiltme saatinden bir aaat evveline kadar 2400 sayılı kanıman 33 nel maddesi hlikmüne göre hazırlıyacakjarı teklif mektublarıni büşmüdürlük bina - 10818» sındaki komisyona vermeleri Dân olunur,