12 Ocak 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

12 Ocak 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

f (Baştarafı 1 inci sayfada) vermemezlik edemediler. Genç şair kos- koca bir düşman kütlesine karşı çıkmak Cesıretini gösteren Fin gibi her tarafta sempati gördü. Gençler, ilk isyan bayra- ğını omuzladığı için onu bir mübeşşir ha- linde gördüler. Filhakika Gavsi Halid Ozansoyun fi fikirleri, genç neslin, haklı veya hak - sız, en büyük derdini teşkil et- mektedir. Genç nesil kendisini göstere- cek meydan bulamadığından, eskilerin inhisarından ve bayatlıklarından daima şikâyetçidir. Aşağı yukarı Gavsi Ozansoy onların tercümanı olmuş addedilebilir, Zaman zaman edebiyatımızda yenilik - eskilik münakaşaları alevlenir. İki taraf ta müstahkem hatlara çekilmiş muharib kuvvetler gibi mevzii birkaç hücum ya- parlar. Dava kapanmış görünür. Fakat taraf ta bir- peslin neler düşündüğünü tesbit etmek istedim. Acaba bütün genç edebi nesil © Ankara caddesinde ve edebiyatımızda bir ÇE ER Şr tasfiye Mzumuna ksni midir? Kanise kimleri tasfiye etmeli, yerine kimleri korman,.. Genç edebiyat neslinin düşüncelerini aşağıya alıyorum: © Reşad Enis; Hikâyeci ve romancı Reşad Enis şöyle diyor: «— Ben de çok esaslı bir tasfiyeye ta- Taftarım. Etrafımızda öyle kof şöhretler var ki, bunlar hep birbirlerinin yardım- Yarile bugünkü mevkilerini elde etmiş. lerdir. Orhan Seyfiler, Yusuf Ziya'er, Fâruk Nafizler gibi... Romancılardan Bürhan Cahid, Mah- mud Yesari, Reşad Nuri, ilk ağızda tasfi- ye olunması iceb edenlerdendir. (Çal- kuşu) bence bir masaldır. Esâsen bizde henüz döğru dürüst bir romanci yoktur. Romancılarımız modern masal yazıyor- Jar. Peyami Safaya gelelim: Peyami Avru- pa rorancılarının ve mülefekkirlerinin kötü bir muka'lididir. Tasfiyeye tübi fakat edebiyatla alâka- # olmiyanlar da var. Meselâ: (Vâ - NO). bence (Vâ - Nü) nun edebiyatla hiçbir alâkası yoktur. Refik Halide, Halide E- dibi birer kıymet olarak alıyorum. Fa'ih Rıfkı ile Yakub Kadrinin iyi eserleri yok değil. Behçet Kemal de genç nesilden amma, inkâr etmek mecburiyetindeyim. Bugünkü yolu bıraktığı gün muvaffak 0- Yacaktır. Ben şu kanaatteyim: Genç nes- lin bütün kabahati, birbirini iyi tanıma- ması ve tutmamasıdır.» © Sa'd Faik Abasıyanık: ii Sald Faik Abasıyanık diyor «— Gavsi Halid Ozansoyun tasfiye ke- Jimesinden kastettiği manayı pekâlâ an- yorum. Bu herhalde kimse yazı yazma sın, istidadı olmıyan eline kalem alma- ten başka elimizden ne gelir? Yahud da anlıyan bir kari kütlesi bu tasfiyeyi kön- di kendine yapacaktır. Bugün değilse yas « Bence Gavsi Ozansoyun © üzülmesine mahal yoktur. Çünkü nasıl olsa bu tasfi- © ye yapılacaktır. Ben meselâ, bu tasfiye- yi hemen hemen tek başına yapan bir münekkid tanıyorum: Nurullah Ataç. - 'Tekrar ediyorum, bu tasfiyeyi Gavsi Halid Ozansoyun açtığı çığırdaki kavga- lar, Nurullah Ataç ayarmda münekkidler . ve bilhassa istikbalin karii yapacaktır. “Tasfiyeye muhtaç pek çok isim söyliye-! bilirim, Zevksiz, fikirsiz, kof bir sürü © şöhret var, Fakat kimsenin şöhretine ve ekmeğine mâni olmak #stemem, Zaten bu adamların çoğu şimdiden ekmek kavga- Yala a mrukabil Sel yoktur. Buna genç ari mın heyecanları yerindedir. Belki bu ya- Inci şöhretleri bu heyecan korkutaca| kendi kendilerini kritiğe i Etmesini ümid edelim.» © Ragıb Şevki: Romancı ve hikâyeci Ragıb Şevki rahat bir ablvka vaziyeti Thdaş etmis'er-İssteyman Güvercin 3 di, Simdi vaziyet berakistir ve Almanva. İlyas bu iki mülsim İngiliz üssünün İngiltere| Abdurrahman Özdemir ği icin ne derece ehemmiyeti haiz okluğunu | Sabri Usa perişanlık içinde halledil- | biliyor. Bu bavaliye yapılan sık tayvare|fsect Öner çok zor bir davadır, Ara-İskmlarının sebebi bu kirlerini şu suretle hülâsa etmektedir; .— Dava, bugünkü vaziyette, yani bu dağınıklık ve 4 çok gü KM sölreci bi hareketler bu karmakarışık edebi ha- yatımız içinde henüz bir bomba tesiri ya- pacak fırsatı bulamamıştır. Çünkü oku- yucu sınıfı da, haddi zatında birer kari- katürden ibaret olan bu şöhretlerin vel- veleleri ile sersemlemiş bir halde bulu- nuyor. Açık konuşmalıyız: Ortada iki zümre var ki, biri ötekini koflukla, diğeri de be- rikini toylukla itham ediyor. O halde ev- velâ bizim zümremize söz düşüyor. Ko- muşabiliriz: Bugün bir tasfiyeye muhtaç olduğumuz muhakkaktır. Fakat - biraz ewvel söylediğim gibi - dağınıklıktan, pe- rişanlıktan biraz olsun kurtulmamız lâ- zım gelecek. Hırpalayıcı bir ele, didikle- yici parmaklara sahib olduğumuzu sanâ- rak şimdiden bu işe gitebiliriz: Tasfiyeye kimler tâbi tutulacak? Bu, cidden düşünülecek ve üzerinde durula- cak bir mesele midir? Hayır, bu o kadar basit bir iştir ki, tasfiye yapılıp her şey tamam olduğu gün - Kristof Kolombun yumurtayı dik tuttuğunu görenler gibi - hepiniz hayret edeceksiniz, meselâ bir takım Tomancılarımız var: Bürhan Ca hid, Peyami Safa, Esad Mahmud, Vi-Nâ, Akagündüz vesaire... Bir anda aklıma gelemiyecek olanlar da dahil olduğu halk de bu, zümrenin üzerine bir sünger geç- mekle, ne kadar kırevetsiz bir fon taşı- dıklarını görmek kabildir. Nasirlerimize gelince, sidece - isterse yazdığı zaman - Yusuf Ziyayı ayakta gö- rebiliyorum: Ne Fazıl Ahmedi, ne İbra- him Alâettini, ne de ötede beride enasi- rim!» diye haykırmağa çalısan birkaç fıkracıyı artık komuşturmamalıdır. Mo- gazin sayfalarındaki çıplak kadın resim- leri altına karalanan yazı'ara atılan bir imzayı nasıl da göğsümüze takabiliriz? Şiirimizin donkişotiri çok söylemek- ten, çok konuşmaktan öyle bir sukuta uğ- ramış bulunuyorlar ki, hangi birisini sa- yayım: Yahya Kemal «Bin atlıs manzu- mesi kalıbından çıkamadı, Faruk Nafizin şiirleri uyku veriyor, Halid Fahriyi - es- ki şiirlerini unutmamak için »- rahat bı- rakmalıyız. Şüküfe Nihal de, Mitat Ce- ma!, şu da buda bugün devrini, zevkini şiiriyetini kaybedenlerdir. “Tasfiyeye muhtacız, çünkü Türk ede- biyatı binasını boyacılardan ve grvacılar- dan kurtarıp, mimarlara bırakmamız lâ- zm geliyor. Nusret Safa Coşkun Sümerbank Urum Müdürlüğüne Bürhan Z'hni tayin edildi (Baştaraf, 1 inci savfada) Vekâleti dış ticaret dairesi reisi Bürhan Zihninin tayini hakkındaki kararname yüksek tasdika arzedilmiştir. Bundan başka Etibank umum müdür; muavinlerinden Bedri kömür havzası mü dürlüğüne ve orman koruma idaresi si- bık umum müdürü mütekaid General Seyfinin Karabük fabrfkası müdürlüğü - ne tayinleri kararlaşmıştır. Sümerbank umum müdür muavini Ös- man Nurinin istifa ettiği de söylenmek -| tedir. Tanınmış bir muganniye ismini değiştirdi /Baştarah 1 inci sayfada) ye İl inc! hukuk mahkemesine intikal e- derek, duruşması yapılmış ve mahkemece tetkik edilmiştir. Muganniye, mahkemede adının arabca olması dolayısile «Birsen Şahinbaş» ola - rak, değiştirilmesini istemiştir. Müddelumumt bu talebe iştirak etmiş, ancak soyadı olan «Şensess in türkçe ol - ması dolâyısile, bunun da değiştirilme - sine taraftar olmamıştır. Mahkeme, meseleyi inceledikten gonra, Mahmure Şensesin, berlema «Birsen Şa- Heri ismini taşımasına karar vermiş- Siyaset âleminde (Baş tarafı 3 üneti sayfada) çinde sivrildiklerini görüyor. | İnsilz bulanık su avcılamı adını ra-| “Son Posta, okuyucularının iyeni teberrüleri Ze'zele felâketzedelerine gazetemiz vasıtasile yeni teberrüler yapıldı Teberrü listemizi kapamış olmamıza rağ - men son günlerde gazelemiz vastasile zelz: İle feliketzedeleri için yeni teberrülerde bu. Tunslmuştur. Yekümu (333) lira (40) kuruş tutan bu teberrüler de İş Bankası vasıtas'le dün Büyük Mület Meclisi yardım komitesi Baskanlığı emrine yollanmıştır. | Bu yekündan (50) liraya ald olan teberrü 6/1/0 tarihi nüshamızda (neşredilmiş. ruz ki böylece yekün (333) lira (40) kuruşa baliğ olmaktadır. İstmler aşağıdadır: Mimarsinan köyü ahalisi İsim Ziya Akcan İMehmed Emin Yames İMahmud Emin Fettah Uçar Emin Şan Mehmed Tür Mahmud Yılmaz Emin Acar Hakkı Sezer Tahsin Motorcu Necdet Toksöz İzmeli Yavuz Ali Durmaz Kâmll Binbay Hüseyin Durmaz Hasan Doğo Hasan Gündoğan Caler Ereke Şakir İşdurmaz Ali Engin Bektaş Özen Osman Atabay Dilâver Oktay Tahir Erkekdağ AN Öner LOM Reis Mustafa Kaz Mes'ud Oktay | Salâkatün Tunsevef j KN 23ESES İ Abdurrahman Kâhya . Mustafa Gülbeyaz Rauf Özer Şevki Altay Habil Binbay Abdülragıb Cafer Ağan Hüzeyin Vuran Şoför Cahid Mahmud Yılmaz validesi Mehmed Erdinç 'Melrmed Ergin Büleyman Mustafa Gani Durgut Hüseyin Ülker İslim Akay Necati Sert Tahsin Denizel Murtafa Şemsettin İbrahim Yüksel Zeynel Erken Mustafa Bekçi Talib Atalay Enver Şoför Mehmrd Hasan All Güney Riza Kural Ahmed Gölü Cevdet Erdinç Ramadan Kaya |8üleyman Çelik İdris Gölkokü Tokur Yaşar Zeynel Cemal Karahnfıl Uçar Mebmed Karakaş Rifat Gül ilmi Mehmed LAtfI Işık Marlüm Denizci Gazanfer Ekici > öm papipa papa amal pepaki mapa ANN ERÜSUS Aza 82s38885233333353335555333332553353523 Her tarafta g bir soğuk hüküm sürüyor (Baştarafı İ inci sayfada) Bilhassa merkezi Asyada, yani bu mevsimlerde 35-40 derece sıfırın altn da hararet bulunan mıntakalarda ha- raretin sıfırın üstünde 20 ye yükselme si ve bu suretle 60 derece bir hararet farkı kaydedilmesi evvelki hâdise ile irtibaltar ise fevkalâde bir mahiyet ar zeder. Maamafih bü malümat ilmi cephe - den kâfi derecede vazıh değildir; böyle olmakla beraber bu hâdiselerin büyük cevvi tahavvülât vücude getirmesi bek lenebilir. Yalnız şuna tekrar işaret ©- deyim ki bunun ne netice getireceği tayin edilemez. * Bu ilmi bakımdan gayet mühim bir meseledir.» Meteoroloji istasyonu ne diyor? Bu hususta Yeşilköy meteoroloji is - tasyonuna yaptığımız müracaate Şu cevab verilmiştir; «— İstanbul rasad istasyonlarında i kaydedilmiş gayritabil bir veziyet yok tur. İstanbuldaki kış normal olarak geç- mekte, fakat geçen yıllardan biraz faz la soğuk olmaktadır. Yeşilköy istasyo- nu anak İstanbul mıntakasının hava vaziyetini tesbit eder.» Bursa havalisinde Bursa NM (A.A.) — Yalova ve Orhan gazi havalisine yağan karın kesafeti 35 santimi bulduğu haber verilmektedir. Dim buraya hareket eden posta ve yolcu otomobilleri bu yüzden geri dön müşlerdir. Tipi bütün şiddetile devam ediyor. Yolun açılması için, azami gay ret sarfedilmektedir. Soğuktan ölenler var Riga 1! — Estonysda şimdiye kadar İsim lira Er, Sabri Beton İsa Güvenç Mustafa Bağcı Mitat Denizer Ramadan Hasas İlyas Gündoğan Osman Çağlıyan Muharrrm Hüseyin Muharrem Şerif İbrahim Bayandıp Firmet Mehmed Fadil Botör Cavid Hilmi Ergun Halid Çelebi Abdülkerim Sert Ramadan Anarşah Şuayib Müseyin İskender Satıcı Feyzullah İbrahim Cafer Hali İbrahim Yılmazer Ramadan Veli Nureddin Aslan Mustafn Lüleci Mehdi Çavuş Yaşar Ahmed Yaşar Akın Yusuf Gülbeyaz Emla İnç Hali? Yıldırım Deli Mehmed İlyas Kahveci Hüseyin Ekici Haşmet -Özen Yusuf Güleşen Hamdi Soyer Rifat Şahin Hilmi Zekeriya Receb Çakar Necib Yaşar AN Ağvş Maksud Güverein Emin Sadıç Kâzım Murtaza Mustafa Şaban Şerif Murtaza Osman Babacan Niyazi golör Hatice Soyer Haydar Salih Rema Tahsin KAhya Osman Yüksel Şuaylb Hasan Kâzım Salt Cemal Mustafa Akyol Abdullah Kırtepe Hacı Bayram Yilmaz Çarbak (36 inet oleul 1.A da numara 544) Malkara topçu taburu 3 ef bölük eratı namına (posta ile) Hand Fabri Reşad #krem SİSESESSSSE3BESESEESES BEUERURUENNES 5 25 » SUEUUUUSUR 20 2 " nn 5 10 10 s0 s0 Eshabı hayırdan Mehmed Çakirgöz (Bu teberri © 6/1/940 tarihii nüshamızda perakende arasında kaydedilmişti) Yekin 33 © şiddetli li İbiç görülmedik bir soğuk dalgası Bi küm sürmektedir. Termometre N altında 4 dereceye düşmüştür” Rig w da sıfırın altında 31 dir. Fevkalâö? ğuklardan birçok kişi Ölmüştür Bükreş Il — Romanyada'da Te bir soğuk hüküm sürmektedir. behri tamamen donmuştur. Dağlarda kalanlar pals K Maraş 11 (A.A.) — Ahır dağınâ8 pir Üç kişinin kurtarılması için bugü” çek Jandarma müfrezesi gönderilmiş, ha“ yek soğuk ve poyrazlı olduğundan ba 7. cuların da dağlarda kaldığı haber 8 mıştır. Jandarma müfrezesi yolcu? da kurtaracaktır. Müfreze soğuktan korunmak için birçok kapal” götürmüştür. i Moskovada Moskova 11 (A.A) — Havas: Termometre sıfırm altında 40 dere” ye düşmüştür. Sokaklarda birçok ler donmuştur. Nekliyat felce uğramıştır. Fırınlar ekmek bulunamamaktadır. Odesa Um8” nın buz tuttuğu bildirilmektedir. Dün de yeniden zelzeleler oldu (Baştarafı 1 inci sayfada) bu g tiriyorum. Karlar bizi her tarafi” : mahsur bıraktı.» İzzet Kolay Vapurlar Giresuna uğrıyamıyorla” Giresun Vl (A.A.) — Denizde ve B* rada, iki gündenberi fırtına bütün detile devam etmektedir. Limanımı#? gelmesi beklenen vapurlar fırtınada? şiir diğer limanlara sığınmış bulunmak!#” dırlar, Dahiliye Vekilinin beyanatı Ankara 1i — Meclisin dünkü toplan * tısında zelzele felâketi hakkında söz # lan hatiblere Dahiliye Vekili ayrıca ©“ vablar vermiştir Vekil bu cevabi memleketin jeolojik bir tetkike tâbi 18 tulması hükümetin de çok arzu ettiği bİ£ © şey olduğunu söylemiş, bundan sonra h8“ rabeler üzerinde yapılacak Inşaat yapi * lacağı vakit fennin bütün nimet ve va * Sıtalarından istifade edileceğini ilâve e miştir. Vekil yardım işlerinin gün geçtikçe 99 luna gireceğini de söylemiştir. Şiranda Şiran Ji (A A.) — Son zelzeleler ne” ticesi kazamızda 182 ev tamamen, 500 €V de kısmen yıkılatıştır. Malili inhidam & miktarı dört yüzdür, Felâkete maruz mış olan halkımızın ihtiyaçlarının temF © ni ve sıhhi vaziyetlerinin korunması içi | başta Gümüşhane valisi olmak üzere # Yâkadar memurlar tarafından lâzım gele5 tedbirler alınmıştır. Yeni zelzeleler Gerede 11 (Hususi) — Bu gece 88 at 1.40 ta 5 saniye devam eden olduk” ça şiddetli bir zelzele olmuş, halk be“ yecana düşmüştür. Bu srada korku k çinde sokağa fırlıyanlar ve sabahı a“ yazda bekliyenler olmuştur. Maddi ha sar yoktur. Zile Vi (A.A.) — Dün akşam 22.30 da, şehrimizde 8 saniye süren orta şid” delle bir zelzele olmuştur. Hasar yok” tur. Belçikada zelzeleler oluyor Brüksel 11 (A.A) — Bu sabah saz 3,50 de Louviere nahiyesinde yeni bir zelzele daha olmuştur. Hiç bir hasar yok tur, Tekirdağında Tekirdağ 11 (A A.) — Bu sabah sat 4,10 da şehrimizde şiddetli bir zelzele ok muştur. Fransız elçiliğinin yardımı Ankara 11 (A.A) — Fransız büyük ek çisi Maşikli, Fransız büyük elçiliği me * murları adına bir yardım olmak üzer yardım komitesine 500 lira tevdi eyle * Eiganistamın yardımları Ankara 11 (ALA.) — Efgan büyük el“ çisi, hareketiarz felâketzedeleri için, Ef gan kralı haşmetlü Zahir Han tarafında8 teberri edilen 2000 İngiliz Jirası ile, Ef gan Kızılay cemiyeti kırafından teberrü edilmiş olan 3000 İngiliz lirasını Harici * ye Vekâletine tevdi eylemiştir