15 Şubat 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

15 Şubat 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Almanya Sovyetlerle SON POSTA Müttefiklerin muzaffer olması için 4 Diri olarak mezara gömüldüğü söylenen adam (Baştarafı 1 inci sayfada) Yiyaler. ALEMİNDE | e Veni şayialara dair bulunması nazarı dikkati celbetmiş, me- zar başında hazır bulunanlar, marangoz Mehmedin ölmediği neticesine vararak, cesedi yukarı almışlar, derhal belediye Yazan: Selim Ragıp E: on günlerin siyasi yeniliklerin den biri de Almanya ile Sovyet askeri tedafül amile ihtiyac var Londra, 14 (A.A.) — İstihbarat ne- bir itilâf aktetmiş... Londra, 14 (A.A) — Daliy Express) Bazetesinin Kopenhag muhabiri bildiri- yor: Berlindeki bitaraf membalardan len haberlere göre Alma bir emahdud asker! tedafi ge ile Rusya, Af aktet- Bu itilâfname, harb İskandınavyaya, | Balkanlara ve Yakınşarka sirayet ettiği takdirde mer'iyet kiine girecektir. B. Von Sehulenburgun Hitlere rapo- rTunu vermek üzere Berline gitmeden ev- âfı akte muvaffak olmuş oldu. Bu söylenmektedir. Askeri mukavelena- menin Maskovada Sovyet umum! erkânı harbiyesi ile 19 İkinelkânunda Rerlin- den hareket etmiş olan Alman erkânı| barbiyesi zabitleri arasında tanzım edil miş olduğu rivayet edilmektedir. Alman- yanın Fransaya ve İngiltereye karşı yap- makta olduğu muharebe, «Okyanuslara ve Garbi Avrupa» ya münhasır kaldıkça; bu mukavelenamenin bu muharebeye bir güna taallüku olmıyacaktır. Bu misak, iki faraziyeye göre bir te-| minat teşkil edecektir: 1 — Rusyanın İskandivanyada veya- zareti parlamento müsteşarı Grigg, bü- gün söylediği bir nutukta demiştir ki: Müttefiklerin muzaffer olması için dört esaslı amile ihtiyac vardır: I — Daha şimdiden muazzam bir ma- hiyet alan İngiliz muharib kuvvetlerinin süratle artırılması. 2 — Mühimmat imalâtının fevkalâde tezyidi 3 — Geniş mali krediler, 4 — İhracatın daha geniş bir nisbet| dahilinde inkişaf ettirilmesi. hud şarkta ilerlemesine mâni olmak için | müttefikler tarafından harekete geçildi- Ki takdirde. 2 — Fransa ve İngiltere tarafından Balkanlarda Almanyaya karşı yapılacak bir taarruz karşısında Almanyanın yal- nız kalması halinde, Kareli berzahında harb azami şiddetini buldu (Baştarafı 1 inci sayfada) Şimdiye kadar iki bin İngiliz gönüllü kaydedilmiştir. 20 Kanadalı tayyareci Londra, 14 (Hususi) — Bugün Kana- dadan 20 tayyareci daha Finlândiyaya hareket etmiştir. Şiddetli muharebeler Diğer taraftan Kareli berzabındaki şiddetli muharebeler hakkında slınan &on haberler şunlardır: 13 Şubat şafakla beraber, bir çoğu gö- Hüs göğüse, bomba bombaya, bıçak biçs- Za 43 saat süren müthiş çarpışmalard sonra, Finlândiyalılar Summa, Mu arvi ve Vuoksi arasında berzahın mer- kez mintakasında ilk hattaki bütün mev- zileri Ruslardan geri almışlardır. Ruslar, yalnız, Taipale ırmağının gerisinde bir kaç kilometre mesafede kâin istihkim- lardan yapılan topçu ateşi sayesinde ge- çebildikleri Taipalenin cenubunda tutu- habilmişlerdir. 250 bin askein hücumu 13 Şubat sabahı, saat 10 da Ruslar, ber- zah boyunca 250 bin asker ve kuvvetli topçu ile yeniden hücuma kalkmışlardır Ruslar bu hücum neticesinde bazi flerle- yiş kaydetmişlerdir. Fakat 13 Şubat öğ- leden sonra Finlândiyalılar çok iyi bir vaziyette yeniden mukebil hücuma geç- mişlerdir, Çarpışma, çok mütl vam ediyor. Sovyetlerin bu muharebelerde ver- dikleri insan zayiatı ve harb mulzemesi çok ağırdır. Dün Finlândiyanın cenub kısmı bom- bardımanlara tâbi tutulmuştur. Borgoya bombalar düşmüşse de insan aylatı yap-| mamıştır. Lahtta iki sivil ölü vardır. Ge-| rek Lahtta ve gerek Hainkalnda maddi zârarlar ehemmiyetsizdir. Cephe yakın- larında, Wiborg ve Sordava'a şehirleri bombardıman edilmiştir. Fin tebliği Helsinki, 14 (A.A.) — Finlândiya teb- liği: Düşman Kareli berzahında ve manın şarkında taarruzuna devam etmiş ve birkaç ileri Finlândiya mevziini ele geçirmeye muvaffak olmuştur. Düşma. nin ilerleyişi. ikinci Finlândiya hattının istinad noktalarında durmuştur. Kareli berzahında, başka her yerde düşman ta- Arruzları ağır zayiatla tardoluhmuştur. Binlerce Rus ölüsü ve or lândiya hatları önünde yatmaktadır. Mu- harebe devam eylemektedir.. Ladoganın şimali şarkisinde düşmanın müteaddid teşebbüsleri akim bırakıl. mıştır Bir tabur imha edildi Kuhmo istikametinde bir düşman fa- buru imha olunmuş ve Finlândiyalılar| müteaddid düşman mevzilerini temizle-! mişlerdir. Koivastadaki. bataryalar, oFinlândiya körfezi buzları üzerinde ilerliyen Rus kuvvetlerini tardetmişler ve bir nakliye kolunu tahrib etmişlerdir. aje- bir surtte de- Sum- | Ladoga gölü sahil bataryaları Rus kollarını hırpalamaktadır. Muharebelere tutuşmuşlar ve düşman tahşidatlarına ve iaşe kollarına karşı bombardımanları- na devam etmişlerdir. 17 tayyare düşürüldü Rus hava kuvvetleri Borgo, Laht. şe- hirlerile civar köyleri bombardıman et- mişlerdir. Birkaç sivil ölmüş ve yaralan- mıştır. Tahminlere göre dünkü gün birkaş yüz Sovyet tayyaresi Finlindiya toprak- ları üzerinde uçmuştur. Finlândiya tay- yareleri ve hava dafi topları tarafından 17 Sovyet itayyaresinin düşürüldüğü kat'i olarak tesbit edilmiştir. Göğüs göğüse, bıçak bıçağa Hapsranda 14 (A.A) — Carelle cephesin. deki alddetli mukabil taarruzlar neticesinde Finlândiya kıtantı, Summa ve Muolajervi mıntakalarındaki bütün mevzileri yeniden işgal etmişlerdir. Yalnız Taipale nehrinin cenubundaki mevziler, müstesnadır. 13 Şu- bat tarihinde fecir vakti (o Finlândiyalılar, Uri gün devam eden ve bazıları göğüs göğü. se, «l kumbaralarile ve bıçaklarla (yapılan müthiş muharebelerden sonra Summa, Mu- olajervi ve Vuoksi arasında berzahın mer - kevi imıntakasında birine (Ohattın Obötün mevzilerini Ruslardan istirdad etmişlerdir. Umumi vaziyetin bir hülâsası Hapazanda 14 (AA) — Cartlle berzahin. da cereyan eden muharebe, Finlândiya har- binin Ikinci safhasını teşkil etmektedir. Ge. Şen İlkkânunda Ladoga gölünün şimali şar- kisinde soykülceyşi büyük taşırma hareket - lerlie Manerhaym hattını çevirmeğe mu . vaffak olamıyan Sovyet erkânharbiyesi ha. uUhazırda Carelle bersahındaki müstahkem balı yarmağı çalışmaktadır, On iki gün kadar evvel başlamış olan ve şimdi özami şiddetini bulan Sovyet taar - ruzu ihtimamla hasırlanmıştı. Leningradın #imalinde bulunan demiryolları (o sayesinde bu mıntakada mühim kuvvetler tahşid edil. mi4 ve pek çok miktarda malzeme stokları vücude getirilmiştir. Carelia berzahında #aaliyette bulunduğu söylenen 12 piyade fırkasına * Moskova ve Kiyet askeri mıntakalarındaki kuvvetlerden ayrılan beş yeni firka daha ttihak etmiştir. Bu Prkalar Manerhaym hattına hücum e den Sovyet kuvvetleri O miktarını takriben 400000 kişiye çıkarmaktadır. kilometre kadar imtidad eden cephenin dar. hiğı dolayısle Bovyet erkânıbarbiyesi şüphe. 8x bütün kuvvetlerini birden taarruza sev. Kedememektedir. Bu itibarla Sovyet kıt'a - ları ayal muntakalarda ve gittikçe altüst 0. lan arazide durmadan taarruz etmek mec - burlvetindedirler. Bu şeralt altında Sovyet kıtaları Cesaretlerini çabuk kaybetmekte ve bu kıt'aların süratle değiştirilmeleri | icab eylemektedir. Bu sebeble Carelie © berzahı yet kuvvetleri sşvkeğilmesi İle ayni zam; N tesadüf edecek olan bir takım krizler iğ çirmesini beklemek lâzımdır. Buna muka bil Manerhaym bastı müdanilerinin değiş - tirilmesi meselesi Pinlândiya kumandanlı . fını düşündürmektedir... Sovyet orduları, Manerhaym hattımı sür . atie ele geçireceklerini iddia edemezler, Sa lâhijetii müşahidlerin kanaatine göre Ma nerhaym hattı Finlere süratle yardım edile, cek olursa birkaç bafta hattâ birkaç ay da. ha mukavemet edebilecektir. Hakim ve müddelumumiler arasın. da yeni tayinler listesi 9 uncu say- İamızdadır. Takriben 100) larti tank Fin, | Buharebesinin uzun sürmesini ve taze Sor.) İgrafları sansüre tâbi tutulacaktır. Amerika Cümhurreisi esrarengiz bir seyahate çıkıyor Vaşington, 14 (A.A.) — Rüzvelt, bu- gün, 10 gün sürecek olan bir âeniz seya- hatine çıkacaktır, Reisicümhurun nerelere uğrıyacağı malüm değildir..Bu seyahatte Ruzvelte refakat edecek olan (gazetecilerin tel- Vaşington, 14 (A.A) — Reisicümhu- run başlıyacağı tatil seyaheti hakkında bu defa mutad hilâfına olarak ketumi- yet gösterilmektedir. Halen bilinen ye- gine şey Reisicümhurun bir harb gemisi ile seyahat edeceğidir. Geminin ismi, Ruzveltin gemiye nerede bineceği ve güzergâh hakkında bir şey (söylenme- mektedir. Reisicümhura Amerikanın üç istihbarat ajansına mensub yalnız üç ga- zeteci refakat edecektir. Bir cihan harbine doğru mu gidiliyor? Vaşington 14 ÇA.A.) — Amerikan deniz harekâtı şefi Amiral Stark'ın ka- nağtine göre halihazırdaki ihtilâfm bü- tün Avrupaya yayılmas: ihtimali ve Uzakşarktaki müphem vaziyet bir ci- han harbi tevlid edebilecek mahiyet - tedir. Meb'usan meclisinin tâli tahsisat komisyonunda beyanatta bulunan A - miral Stark deniz bütçesi projesini mü dafaa ederek demiştir ki; «Almanyanın. Rusyanın ve İtalya -| nın son hedeflerini ve ihtirasların: sa- rahatle tayin etmek mümkün değil « dir. Bu milletlerin hükümetleri tara - fından yapılan aleni beyanata itimad| olunamaz. Böyle bir vaziyet Avrupa harbinin umumileşmesi ihtimalini art- tırdığı gibi Uzakşarktaki vaziyet de bir cihan harbi doğurabilir.» Tahtelbahir harbi tekrar şiddetlendi (Baştarafı 1 inci sayfada) Almanlar müttefiklere aid herbangi bir limana gidecek olan bütün Amerika vapurları da dahil bitaraf devletlere mensub vapurları batıracaklarını ilân etmişlerdir. İki tahtelbahir tabrib edildi Londra, 14 (Hususi) — Bugün İngiliz petrol gemisini ve 12308 tonluk Jultan vapurunu batıran Alman tahtelbahirle- rinden ikisinin akşama doğru tahrib e dildiğini amirallık dairesi bildiriyor. Bir petrol gemisi batırıldı Londra 14 — İngiliz (o bandıralı 10.191 tonluk Greta Field petrol ge - misi bu sabah İskoçyanın şimal sahili açıklarında batmıştır. Bir Alman gemisi daha battı Rio - de - Janeiro. M4 (A.A.) — Bre- men limanına bağlı «Wolfsburg» is - mindeki 6201 tonluk Alman vapuru Torpillenen İngiliz vapuru Tondes İ4 (A.A) — 12.306 tonluk İngiliz Jultan Star vapurunun bu sa - bah saat 4 de torpillenmiş olduğunu Mackay radyosu bildirmektedir. doktoruna haber göndermişlerdir. Müteveffanın ailesinin iddialarına gö- re, belediye başdoktoru, mezar başına gelmekten imtina etmiş, nihayet bir di- ğer belediye hekimi, doktor Keleşyan ve operatör Muhittin getirtilmiştir. Gene ayni iddialara göre, doktorlar: — Kurtulmak ümidi vardır! Demişler, cesed mezarlığın yanındaki caminin odasına nakledilmiş ise de, g€ çen müddet zarfında ölmediği söylenilen ölü bu sefer hakikaten ölmüştür. Marangoz Mehmedi muayene ederek defnine ruhsat veren belediye hekimi Şevket Dora bu hususta şunları söyle mektedir: «— Pazar sabahı saat 10 da beni bir cenazeye çağırdılar. Gittim, muayene et- tim. Defin ruhsatiyesi verdim. Aradan bir müddet geçtikten sonra ölünün kar- deşlerinden biri geldi: — Cenazede bir sıcaklık hissediyoruz. Ölmemiş olabilir. Bir kere gelip görü- nüz! Dedi. Mezarlığa gittim. Ölüyü bir hasıra sa- rarak, mezarlığa indirmişler. Kenara çikarttırdım. Tekrar muayene ettim. — Allah size ömür versin, ölmüştür! Dedim. Ben ölüde hararet frlân hisset- medim. Şayed böyle bir hararet hisse- Genler olmuşsa, bu Hastanın bir hafta yüksek fiyevri ile yatmamnın tabii bir peticesidir. Cesed tedricen soğur. Fakat bana pek inanır gözükmediler. Doktor Keleşyan ile operatör Muhittin celbedildi. Üçümüz de ölüyü kaldırıldığı cami odasında bir daha muayene ettik. — Üç doktor müttefikan öldüğüne ka- rar veriyor ve size tebliğ ediyoruz. Te- dünüz devam ediyorsa 24 saat evi- nizde muhafaza ediniz, dedik. 17 buçuğa kadar beklemişler. Onlara da kanaat gelmiş, tekrar defnetmişler. Mesele bundan ibarettir.» Diğer taraftan çağırıldığı halde me- zarığa gelmediği söylenilen belediye başdoktoru Ekrem Arkan demiştir ki: «— Pazar günleri nöbete konmuştur, ben de mezundum. Hasta olduğum İçin şişe çekerek yatmıştım. Saat 15 te beni| aramışlar. Kapıyı hizmetçim açmış, has- İta olduğumu, nöbetçi doktoru bulmala- rını söylemiş. O aralık ben de uyandım. Söylediler, merak ederek, gittim. Ölü- nün kardeşinin kahvesinde, doktor bu- lunularak götürüldüğü haberini aldım. Ben bir defa şahsan cenaze muayene et- mekle mükellef değilim. Nöbetçi doktor dururken, müdahaleye de lüzum yoktur. Maamafih buna rağmen gene gittim. Yoksa izam edildiği gibi mezarlığa git- mekten sureti kat'iyede imtina ettiğim doğru değildir.» Hâdise Üsküdar müddelumumiliğine bulunmaktadır. Müddelumu- milik ve zabıta tahkikata devam etmek- tedir. İşin tuhafı bütün Üsküdarı ayağa kaldıran ve doktorları şikâyet eden ölü- nün kardeşleri hiçbir davaları olmadiğı- nı söyliyerek takibat icrası isteğinden sarfınazar etmişlerdir. Rusya arasında aktedilmiş olduğu iddia olunan todafül esasa müstenid ve mah- dud bir sahaya şimil ittifak şaylasıdır. ya göre müttefikler Sovyet Rus- yanın şimali Avrupadaki tevessü hare » ketine fiilen müdahale ederlerse Alman- ya Sovyet Rusyaya, şayed ayni devletler Balkanlarda Alman menfaatlerine teca- vüz ederlerse Sovyet Rusya Almanyaya yardım edeceklerdir. Bu vâdlerini, bu jfki devlet bir muahede ile tahtim etmiş- lerdir. İlk bakışta makul gibi görünen bu an- laşma iddiasının esaslı bir tetkike ta - hammilü olamıyacağ: kaydetmek mu- vafıktır. Çünkü yalnız şunun bunun de- gil, bütün dünyanm büyük menfaati, ka- bil olduğu takdirde muharebenin mevzii kalmasında ve harb neticesinin, hiç ol - mazsa bugünkü cephelerde alınmasın » dadır. Bundan dolayıdır ki harbin Bak kanlara sıçratılması gibi bir gayretin vücüdünü kabul etmek, her halde vâhik- me hududunu geçmiyen bir farazi - yedir. Son Balkan birliği konseyinin top- İlantısında da tesbit edildiği veçhile bu birliği teşkil eden devletler, sulh ve sü- künun muhafazası mevzuuna verdikleri büyü siyeti hassaten tebarüz et- tirmişlerdir. Şu hale göre mevcud olm yan bir tehlike için tedbir alınması mev- zuubahs olamaz. Kaldı ki Sovyet Rusya İlle Almanyanın şimdiye kadar ittifaka İ benzer anlaşmalar yapmaktan itina İle te. İvakki ettikleri de görülmüştür. Bu se beble bu şaylanın vüsukuna itimad et - mek, sadece delil yokluğundan dolayı, mümkün değildir. Maamafih böyle bir ihtimali külliyen reddetmek de doğru o©- İlamaz. Mi l Yakınşarkta vap - makta oldukları tahşidatın tedafü!l bir mahiyet arzettiği beyan olunmasına rağ- İmen bu kuvvetlerin, bir gün herhangi bir taarruzi hareket uğurunda kullanıl. maları ihtimalini düşünen Sovyetlerle Almanyanın böyle bir ihtiyat tedbiri al makta fayda mülâhaza etmiş olmaları reddedilemez. Bu takdirde Balkanların yeni baştan bir takım propaganda ve te- sirlere maruz kalacağını kabul etmek 14. zım gelir ki bunun da büyük bir mah - Ba'kanlılar, Belgradda, hâkim düşüncelerini ve üze - rinde müttefik bulundukları ana fikir - lerini tesbit ve İlân etmişlerdir. Onun aks! gayretler datma baş netice verecek- tir, lm iğ Caz VEFAT Bahriye Iivalarından Arif paşa ge- lini, yüzbaşı Arif Süyaran zevcesi ve Saib Birken. Macid Birken, Ahad Bir- ken Vahide Birken kardeşleri Muallâ Süyaran pek genç yaşında rahmeti rahmana kavuşmuştur. Cenazesi bu- gün on bir buçukta Gülhane hastane- sinden kaldırılarak oSultanahmed ca- milinde namazı kılındıktan sonra Feri- köy kabristanına defnedilecektir. Sabahtan Sabaha cak ? Harb ve sulh adamları karanlık içindedirler. Pu harb nasıl bitecek, büyük mik. Ne | ola fazla güvendi. Hâğiselerin kahramanı olmanın verdiği reisini aldattı, Polonyaya verilen İn İngiliz tarihine ve İngiliz karakterine Şimdi ne olacak? Müsbet neticeler deniz ve hava hücumları mübtefikleri tahrib değil tâzib bile etmi vanın İki tüccar çemisi batırmakla kaşınlı sürüp gidecek mi, yoksa kat'ineliceyi alacak büyük yacak mı? Çelik ve beton duvarlar arkasındaki kesli harb kı'aları merede zaman temasa geçecekler? Bık sık boplanan barb şüraları geniş mikyasta bareketler olacağı hissini veren tertibat alıyorlar, Bahar aylarının bu na nihayet vermesi beklenir. Çünkü daha elim olmuştur. Takvimden kopa: veriyor, Biliz teminatının o bedelini kavrayamadı, galet gösterdi ve olan oldu. z vermiyen ve vermiyeceği (o anlaşılan küçük olmadığına göre bu çapta bir harb halledilmesine imkân ". aski .cı bugünün harb hayatı bir rılan ber yaprak bir sonbahar dar