24 Şubat 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Şubat 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF HABERLERİ Garb cephesinde topçu ve hava fa aliyeti arttı Alman tayyareleri Fransa üzerinde altı defa büyük istikşaf uçuşları yaptılar Paris, 23 (A.A.) — 22 Şubatta havanın Güzel olması dalayasila cephede keşif kolları daha büyük bir faaliyet göster- işlerdir. Sarre'ın şarkındaki mıntaka- da topçu faaliyeti de daha büyük ok muştur. 5 Havalarda daha çok uçuşlar v ç yapılmış- tır. Bühassa keşif uçuşları yapılmış ve fotograflar alınmıştır, Alman hava kuvvetleri Fransanın şar- kı üzerinde Oeş veya altı defa büyük ke- Şİ uçuşları yapmışlardır. Berlin, 23 (AA) Umumi karsı , J— rgâh tabliğ ediyor: Garb cephesinde Moselle ile Palatinat ormanları arasında istihkâmlar önünde İbüyük bir faaliyet görülmüştür. Apacha | karşı yapılan karakol faaliyetleri Aeydt-Waldes gârnizonuna karşı yapılan bir taarruz esnasında birçok esir şldık. Karakollarımız, zayiata uğramamıştır. Teyyareler, Şimai denizi, İngiliz ada- ları ve Şarki Fransa üzerinde keşif faa- liyetlerini arttırmışlardır. İki Alman tayyaresi, İngiltere üzerin- de uçtuktan sonra üslerine dönmemiş- lerdir. Messerschmidt sisteminde bir Alman tayyaresi Wincker-Wedlington sistemin- de bir İngiliz tayyaresini düşürmüştür. İngiliz tayyaresi, Alman körfezi üzerin- de uçmuş olan bir grupa mensub bulu- nuyordu. / İ Son zelzelenin Develi köylerinde yaptığı tahribatın bilânçosu mayteri 22 (A.A) — (Gecikmiştir.) Dün sabah Develi felâket mıntakasın- | tedbirler alınmıştır. yoktur. ve| Nüfusça zayiat | da tayyare istikşafı yaptırılmış, bunu mü| İspartada teakib Kayseri Valisi, beraberinde ajan-| | İsparta 23 (A.A) — Şehrimizde Sihizin muhabiri olduğu halde, zelzeleldün saat 20,45 de şimali garbiden doğ SON POSTA | Ruzveltin | I sulh teşebbüsü Amerika Hariciye Müste- şarı yarın Napoliye varıyor Roma, 23 (A. — Summer Welles'in Pazar günü Napoliye gelmesi beklenil- mektedir. İyi malâmat a'makta olan me- hafile göre mumaileyh, Romada ancak 2 kalacak ve Mussoliniye mü olacaktır. Welles, Salı günü i de sia gi Berline gide Myron Taylorun da ayni vapurla gsi- mesi böklenilmektedir. Mumaileyh, Pa- zartesi gününden itibaren kendisinin Pa- pa tarafından ilk defa olarak resmen ka-! bulünün teşrifsta müteallik teferrüatını tesbit maksadile Kardinal Maglion ile te- maslarda bulunacaktır. Londrada yeniden infilâklar oldu Londra, 23 (A.A.) — Cümhuriyetçi zi landa ordusu mensublarının yapmış ol- dukları suikasdler, dün geceki infilâklar| hariç olmak üzere, 7 kişinin hayatına malolmuş ve 137 kişinin yaralanmasına sebebiyet vermiştir. i Dün geceki infilâk, Londranın tam merkezinde vukua gelmiştir. Bir kadın Te bir polis memurunun ve bir şoförün sıhhi vaziyetleri endişe tevlia etmekte) dir. Londra, 23 (A.A.) — Londrada vuku- bulan infilâklar üzerine Scotland Yard makamları bütün geceyi birçok İrlanda- hlarla meskün bulunan Londranın şima- li garbi mıntakasını ziyaret etmekle ge | | Almanyadan bitaraf | devletlere ihtar Berlin 23 (A.A.) — Berlin gazetesi, bil hassa D. A. Z. Nachtausgabe ve Angrafi bitaraf memleketlere bilhassa İskandi - nav memleketleri ile İsviçre'ye Alman - yanın yarım /bitaraflığı müsamaha ede- miyeceğini bir kere daha ihtar etmekte- dirler. Bitaraf memleketler, Almanya tarafından düşman telâkki edilmemek ve böyle bir zaviyetin bütün avakibive maruz karmamak istedikleri takdirde bi- | taraflıklarının tam ve mutlak olması i - icab eder. Çocuk tiyatrosu Ankara, 23 (A.A.) — Haber aldığımıza göre, Çocuk Esirgeme Kurumu genel merkezi idare heyeti çocuk tiyatrosu kadrosunu tasdik etmiştir. Çocuk tiyat- rosu temsil heyetine seçilenlerin bir kıs- mı Halkevleri elemanlarından ve hemen hepsi lise veya benzeri orta tedrisat mü-. esseseleri mezunlarındandır. Tiyatronun tam teşkilâtile teessüsü üç senelik bir programla tahakkuk ettirilecektir. Bir taraftan bu hazırlık çalışmaları yapılır- ken diğer taraftan da önümüzdeki Mart ayı içinde Ulus ve Sus sinemaları bins- larmda temsiller verilmesine de (başla- nacaktır. Tiyatro senenin dört ayında memleketin muhtelif yerlerinde temsi- ler yapacak ve önümüzdeki sene kendi hususi binasına yerlesecektir. Sovyetlere satılan 3 bin şişe civa Fransızlar tarafından müsadere edildi Londra, 23 (A.A) — İspanyol - İtal yan «Mercuris Europee» karteli tarafın- dan ahiren Sovyetlere satılan 3,000 şişe civanın mevrudine varmadıg. ve Mer- silyada Fransiz makamatı tarafından sahasına hareket etmiştir. Zelzelenin Develi kazası köylerinde Yapmış olduğu tahribatın bilânçosu şu - dur; Sarsıntının şiddetli olauğu Soysal, Sendermeke, Kızık ve Kulpak köyleri tamamen, civarında bulunan diğer köy - ler kısmen hasara uğramıştır. Sarsın tanın fanlalarla uzun zaman devam etmesi köylünün evlerini Uboşa'tmasına fırsat verdiğinden zaylat az olmuş, bütün Munlıkada 37 kişi ölmüş, 800 hayvan te- ket olmuştur. Sarsıntı esnasında Erceyişten birkaç kaya parçasının yuvarlandığı görülmüş - Develi kaza merkezinde sekiz ev Yı *| İmiş, bazı evlerin duvarları çatlamış, Post&hane ve maliye dairesi ile orta okul binasında büyük çattaklıklar hasıl ol - #muştur, Postane çadıra hâkledilmiş ve orta okul tedrisatı tatil edilmiştir. Develi halkının evlerini terkederek çadırları çıktığını gören vali, bü sar - sınbının Erzincan sahasındaki zelzele- nİN buralara kadar yayılan ihtizazı olduğunu söyliyerek (halkın evlerine dönmelerini ve birbirlerini korkut - Maralarını tavsiye ederek sükünet tel kin edilmiştir. Enkaz kaldırma, esya çıkarma İşi kısmen başarılmış, yet Kızılav şu- besince un. ekmek vesair gıda madde- EM yollanmış, Tüzumu kadar para ka- za merkezine bırdkılmıştır Evleri kâmilen yıkılan köylüler vi- lâyet merkezinden yapılan — yardımla geceden evvel tamamen çadırlara yer- Yeştirilmiştir. Açıkla kimse bırakılma- .İre 3 hafif sarsıntı ru gelen ve 2 saniye süren bir zelzele olmuştur. Hasar yoktur. Şibinkarahisarda Ş.Korahisar 23 (A.A.) — Dün bu- rada biri saat 16 da ve diğeri 16,30 da üncüsü de gece 22,30 da olmak üze- olmu Hasar yoktur. Aydında Aydın 23 (A.A.) — Dün sabah Ay - dında biri saat 5 te şiddetli, ikincisi © da hafif, üçüncüsü de 6.45 te oldukça şiddetli olmak üzere üç sarsıntı olmuş tur. Bu yer sarsıntıları civar köylerde hissedilmiş. Erbeylideki incir tarım kooperatifinin duvarı çatlamış ve gene kaç evin bacaları yıkılmış ve sıvaları dökülmüştür. Egede şiddetli zelzeleler oldu İzmir 23 (A.A.) — Dün sabah saat 8 de 5/50 de ve 6/45 de Tire'de garptan şarka doğru orta şiddette üç zelzele olmuştur. Bayındırda da 5/50 de ve 6/45 de ikişer saniye süren iki zelzele olmuştur. Ha - sar yoktur. Kuşadası Dağlarında Kaplan türedi İmiz 23 (A.A.) — Gazeteler Kuşadası dağlarında bu sene bır çok Kaplan türe- diğini ve bunların bir kaçının avcılar ta- rafından öldürüldüğünü yazıyorlar. Erbeyli ve Sınırteke köylerinde bir J girmişlerdir. Polise yüz'ere» ihbar vuku- tevkif edildiği bildirilmektedir. İngiliz tayyareleri Orta izmirde fırtına Almanya, Avusturya ve lamir, 13 (AA) — Poyraz, frtinanıl Bohemya üzerinde dün de bütün şiddetile devam etmiş, Ya- dini manlar ve Kemalpaşa dağlarına bol kar rn 1 inci sayfada) 1. 3 i.|çuşu yapmış ir, iü ri nie eme Orda Almanya ile Avusturya ve Kemalpaşa dağının Mahmudiye tepe-| Bohcımvaya kadar uçan bu tayyare - sinde karın 40 santim irtifamı bulduğu /Jer. #alimen üslerine dönmüşlerdir. görü'müştür. Termometre ikiye kadar, (oHatırlardadır ki, geçen Kânunusa- düşmüştür. Fırtına Ege denizinde de şid-'ninin 12 sinde İngiliz tayyareleri, A - detle devam etmektedir. Mersinden gel-|vusturya ve Bohemya üzerinde ilk u- mesi beklenen Çanakkale vapuru Mar. çuşlarını yapmışlardır. marise İltica etmiştir. İzmir - Karaburun) Bundan başka diğer bir hava filo - vapur seferleri de dün yapılmamıştır. su da, Sal: - Çarşamba gecesi, Heli - golard yel nde harb gemilerini bom balamıştır. Hava nezaretinin bir teb - Tiği bu hususta diyor ki: Ceb kruvazörile harbeden İngiliz bahriyelileri e re MEN Üni lili Londrara tayyarelerimiz. Heligoland körfezi ü. Londra, 23 (A.A) — Bu sabah Water- zerinde çok faaliyet göstermişler ve Joo istasyonuna Exeter ve Ajax kruva-|ada yakininde gördükleri harb gemile- görleri zabitan ve mürettebatından VE vini bombardıman etmişlerdir. Sahil silâhendazlarından 760 kişi gelmiş ve ke-| sif bir halk kütlesi tarafından hararetle alkışlanmıştır. Graf Speenin galibleri, merasim üni- formasile kruvazörlerin bandoları önde olmak üzere bir geçid resmi yapmışlar ve Westminster köprüsün? g'tmişlerdir. | Bundan sonra yollarına devam etmişler! ve ayni tezahüratla karşılanmışlardır. Denizciler nihayet Guildhalla varmış- İlardır. Orada şereflerine Cörçil ve şehre- mini Lord tarafından bir zıyafet veril miştir. İ Macaristanda Müdafaa fedhirleri | - bataryaları ve harb gemileri tayyare- lerin #tesine mukabele etmişlerdir. Üç Alman harb tavyaresi, tayyarelerimiz- den birine ateş açmışsa da muvaffa - kivetli bir netice alamamıştır. Almam tayyarelerinden birinin düşürüldüğü zanned'Myor. Tayyarelerimizden hiç - birisi hasara uğramamıştır. Bir İngiliz tayyaresinin üssüne avdet etmemesi havanın çok fena olmasına atfedilmek- tedir. Alman fayyarelerinin akını Londra, 23 (A.A.) — Bu sabah Nor- folk sahili açıklarında, çok yüksekten u- çan bir Alman tayyaresi görüldüğü ha- ber alınmıştır. İngiliz avcı tayyareleri mişter Felâketzedeleri (yerleştirilmiş oi - j faly. Dan Maarif Nazırı dukları çadırlarında ziyaret eden va - Belgradda li Şefik Soyer, Cümhuriyet hüküme- Budapeşte 23 (A.A.) — Resmi ceride bir derhal havalanarak düşman tayyaresin! kararname neşretmiştir. Bu kararname, takibe koyutmuşlardır. Bir müddet son- tinin hüsnü tedbirile hayvan ve eşva zayiatının, yıkılan evlerin eskisinden daha İvi bir şekilde yerine konulaca- Bından emin va müsterih olmalarını söyliyemek köylüyü tatmin ve teselli etmişlerdir, Gece yarısına kadar folâket saha - 1Şi leştirildiğ gözle görülerek elükadar- lara bugünün is tertibleri hakkında di- rektifler verildikten sonra Kayseriye dönmüşlerdir. Gece sarsıntı olmamıştır. Kövseri 23 (A.A.) — Bu gece ya- rısından sonra 0/30 da şiddetli bir yer sarsıntısı olmuştur. Belgrad 23 (AA.) — İtaiya maarif na- pormal kuvvetlerin kifayetsizliği halinde /ra, sahilden, bir takım bomba ve mitral- zırı Bottai «İtalya evi» ni ziyaret ettik - milli müdafaa için mecbüri hizmet ih -)yöz infilâkleri işitilmiştir. ten sonra dün hariciye nezaretine gide - das etmektedir. Bundan başka kararna - Bombardıman tevvaresi olması muh- yek nazır Markoviç tarafından kabul € - mede kadınları gönüllü hizmetleri de der temel diğer bir Alman tayyaresinin, ke- dilmiştir. Saat 13 te Naib Prens Paul, Bottai'nin piş olunmaktadır. za bu sabah, Sunderland yakınında kâin Roker mevkifne yakın bir mesafeden üç- şerefine Beyaz sarayda bir öğle yemeği Ankara edebiyat fakültesi! tuğu görülmüştür. vermiştir. Öğleden sonra Belgrad'da Faşist kül- türü enistütüsü merasimle açılmıştır. aktan Yemene bir mütehassıs heyeti gidiyor Beyrut 29 (A.A) — Irak hükümeti, Yemen idaresini yeniden tensik etmek özere Traklı bir mütshassıslar heyeti gön dermeği kabul ettiğini İmam Yahya'ya binasının küşad merasimi Ankara, 23 (Hususi) — Ankara Ede-; biyat Fakültesi için yaptırılmış olan bi- nanın küşad merasimi önümüzdeki ayın birinde yapılacaktır. Dil, Tarih ve Coğ- rafya Fakültesi bu tarihten itibaren Ede- biyat Fakültesi adını alacaktır. Ankara Edebiyat Fakültesi Tarih, Coğ- | rafya, Felsefe, Edebiyat antropoloji, Ar-| keoloji, şark ve garb dilleri şubelerini! Develi kaza merkezinde 30 ev yı-İbildirmiştir. Heyet, bazıları ordu emrinel ihtiva etmektedir. kıliuştır. Hatkın mühtemel tehlikeve karşı korunabilmesi için icab o eden verilecek olan 100 mütehassıstan müte - işekkil olacaktır, Fakülteye binden fazla talebe devam 'eylemektedir, Londra, 23 (A.A.) — Deniz istikame- İtinden gelen bir düşman tayyaresi Es- sex sahili üzerinden geçmiştir. Sahil ba- taryaları derhal bu tayyareye ateş açmış- lardır, Tayyare bulutlar arasına girerek Kaçmağa teşebbüs etmisse de düşürül. müştür. Maamafih, bu haber tevid edil memiştir. Gümrük zat işleri müdürlüğü Ankara, 23 (Hususi) — Gümrük Zet İşleri Müdürlüğüne müfettiş Enis Aksu tayin edilmiştir, 9Z ALEMİNİ | DE | e İtalyanın Romanyaya gösterdiği alâka “Yazan: Selim Ragıp Emeş alkan Birliği konseyinin son Belgrad toplantısına kadar İtal i yanın Ba'kanlarla olan alâkası umumi ibir tabir ve müphem bazı tavsiflerle izah / olunuyordu. Bu toplantımın meydana ge- tirdiği kuvvet ve tesanüd hakikatinden İsonra İtalyanın Balkanlar siyasetinde da- ha realist bir veçhe göze çarpmıya başla- dı ve işe Romanya ile iptidar olurunya meyledildi, Görünüşe göre İtalyanın Ro- manyaya karşı hissettiği alâka üç nok »- tadan mütaleaya kabiliyetlidir. 1 — Romanya - Sovyet Rusya müna - sebatı noktasından; 2 — Romanya petrolleri bakımından; $ — Romanyanın Macaristanla clan münasebatı zaviyesinden. Balkanların Sovyet Rusya nüfuzun - dan uzak kalmasını iltizam etmek dai - yesinde bulunan İtalya, Romanya fle bil- hassa bu sebeble a'âkadar olmak ister görünüyor. Hakikatte, Besarabyayı te- veccüh edebilecek muhtemel bir Sovyet tehdidile Romanyama mü na derhal iltihak elmesinden çekinen İtalya, hakikatte ve görünüşe göre bii oyalama siyaseti takib eder gibidir. Romanya ile Macaristan arasında bir yaklaşma temin etmesi meselesine gelin- ce; davanın güçlüğü meydandadır. Bu ba- ikımdan da İtalyanın bu sıhada müsbet İbir şey yapabileceği ozannolunamaz. Petrol vaziyetinden doğan hesablarâa gelince; gerek müttefikleri, gerek Alman- yayı müsavi bir muameleye tâbi tutarak her hangl bir itiraza mahal vermek İste- miyen Romanvadan İtalyanın da hissesini almak istemesi ilk akla gelen mülâyim düşüncedir. Çünkü İtalya için uzaklar - dan petrol tedariki bir hayli zorlaşmıştır. Tediyede pek çok müşkül şartlar ortava çıktığı gibi yolların selâmeti de ortadan kalkmıştır. İtalya şte bütün bunlar için Romanya ile alâkadar olurken, onu, bir Sovyet tehlikesine karşı Komanyayı ko- rumak İster görünmiye sevkeden bir â- mil de, bu devletin hiç olmazsa minnetini kazanarak Balkan iği üzerinde nafiz olmaktır. Şu noktayı unutmamak lâzim- Gır ki İtalya, bugünkü mücadelede ne ilk sözünü, ne de son sözünü söylemiş - tir. Ana davada Almanvaya müzahir gö- rünmekte, fakat müttefikler kadar müt- itefiki olan Almany itham edici bir takım kendince kuvvetli delilleri göste - rip durmaktadır. Bu hareketin mahiyeti müttefiklere bir nevi kur o'abileceği gi- bi daha ziyade vakit kazanmıya matuf a- vutucu bir taktika manasına da gelebilir. Bu sebeble Balkanlarda cerevan eden siyasi gayretler her zaman dikketle ta - kib edilmek lâzım gelen sevlerdir. Çln- kü bunlara bakarak istikbalin revişini kestirmek pek fazla güc olmaz. alla Zac Ci İngilizler bir Amerikan posta tayyaresini kontrol ettiler Londra 23 (A-A.) — Stefani ajansı bil- diriyor: Bermüd'den bildirildiğine göre, Nev - İyerk - Lizbon arasmdaki hatta sefer ya - pan posta tayyaresi kumandanı, posta çantalarının İngiliz kontrol bürosu tara- fından muayenesine mümanaat etmiştir. Ancak tayyare silâhlı bahriye efradı ta- rafından kuşatıldıktan ve bu efrad lay- yareye girdikten sonra, kuvvet karşısın- da boyun eğmiştir. Süvari bu müdaha - leyi protesto etmiş ve bu hareketi Ame- rika toprağının istilâsı gibi telâkki etii- Bini söylemiştir. | | Maarifin bir tamimi Ankara, 23 (Hususi) — Lise ve öğret- men okullarının yalnız tahakkuk me murluğu mekteb müdürlerine bırakıl- mıştır. Artırma, eksiltme ve ihale komisyonu relslikleri eskisi gibi maarif müdürlükle- ri tarafından yapılacaktır. Fazla ders okulan öğretmenlerin üc- retleri ve müstahdemlerin toyinleri gibi işler için mekteb müdürleri tavassuta lüzum olmadan vilâyet makamile muha- bere edebileceklerd Maarif bu hususta yaptığı tamimi alâ- kâdarlara bildirmiştir. Tapu sicil müdürlüğü Ankara, 23 (Hususi) — Edirne tapü cil müdürü Hüsnü Yüce Sıvas tapu si- me, Sıvas müdürü Talât İsi İcil müdürl İSeyhan o müdürlüğüne, ikindi sınıf İtapu kadastro o müfettişlerinden . Salih Tangör Edirne müdürlüğüne, Seyhan müdürü F. Özin ikinci sınıf tapu kadas- tro müfettişliğine tayin edilmiştir.