5 Mart 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

5 Mart 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Bravo güreşcilerimize ! Takımımız Balkan şampiyonu oldu Müsabakalar dün gece birincilik, bir ikincilik, ve bir üçüncülük ile ışampiyonluğu muhafaza ettiler. İkinciliği Rumenler aldı Ş SON POSTA ingiliz Başvekili Mısıra geliyor (Baştaralı 1 inci sayfada) Ayni gazete, İngiliz nazırlarının, mü- teakiben bazı Yakınşark merkezlerini zi- yaret etmeleri ihtimalinden bahsolun - duğunu da yazmaktadır. aslan 'Yakınşarktaki vaziyet ve bu vaziyetin muhtemel inkişafları hakkında büyük bir alâka beslemektedir, Petrol harbi faraziyeleri Paris 4 (Hususi) — «Eksçenc Tele - graf» ajansının askeri muhabiri, Yakın - şarktaki vaziyet ve burada cereyanı muh temel askeri harekât hakkında, Fransız erkânı harbiyesine mensub salihiyettar bir sübayla görüşmüştür. Fransız sübayı demiştir ki; — Bu havalide (Yakınşark havalisi) cereyan edecek olan harb, bir petrol har- bi mahiyetinde olacak ve iki muhasım taraf, birbirlerini kendi petrol membala. rından mahrum bırakmağa çalışacaklar - dır. Binaenaleyh, muhasamat başlar baş - lamaz. Sovyetlerin İran ve Iraka karşı harekete geçerek, petrol kuyularını ha- vadan bombardıman etmeleri beklenir, Diğer taraftan müttefiklerin ise, Ba - tum ve Baküya karşı ayni harekette bu- İunacakları şüphesizdir. Böyle bir ihtimal karşısında, Suriye »« deki Fransız ve Filistindeki İngiliz kara kuvvetleri de kendilerine düşen vazileyi ifa edeceklerdir.» altıncı defa bitti, güreşcilerimiz beş lerin ekseriyetile mağlüb sayıldı. Bu mağlübiyete rağmen Yugoslav Balkan şetap:yonluğunu muhafaza etmiştir. 79 kile Mersinli Ahmed — Rumen Cocos Bizim için mühim müsabaka - lardan biri de budur. w Balkan (Oşampiyonu (olacak. Bütün bunlar gösteriyor ki, İngiltere!ları üzerinden şehre girmek teşebbüsün. Mart 5 Finler son günlerde 17.000 maktul verdiler (Bastarafı 1 inci sayfada) Vibarg körfezinin buz tutmuş olan su- de bulunan bir Sovyet kıt'ası, büyük 7a- yiatla püskürtülmüştür. surette kırmış oldukları için Sovyet kıt'aları geçilmesi imkânsız bir su imân sı karşısında kalmışlardır. Ecnebi müşahidlerin bildirdiğine göre Manerhaym hattının son derecede ku Finliler, Taipale, Ladoya ve Petsamoj| vetli daha bazı kısımları bulunması Fin cephelerinde de Sovyet taarruz'arını tardetmiş ve düşmana ağır zayiat ver - dirmişlerdir. Diğer taraftan Finlândiyaya yapılan yardımlar devam etmektedir. Kanadadan alınan bir habere göre, 700 Kanadalı gönüllü ve Kanadada sakin 200 Finlândiyalile Birleşik Amerikada ya - şıyan 250 Finlândiyalı yakında Helsin - kiye hareket edeceklerdir. Stokholm 4 (A.A) — Helsinkide bu - lunan İsveç gazete muhabirleri Rusların Viborgun dış mahallelerine kadar iler - lediklerini bildirmektedirler. Muhabirler, Viborg körfezinin üstün- deki buzlarda geniş mikyasta taarruz imkânı bulunsmaması dolayısi'e Sovyet- leri ileri hareketinin muvakkaten durdu- ğunu ilâve eylemektedirler. Fin tayyarecileri buzları müessir bir lilere ümid vermektedir. Stokholm 4 (A.A.) — Sovyetlerin ber- İzahın garbinde çabuk ilerlememeleri bu- İrada hayret uyandırmıştır, Bunun bir se | behi hiç şüphesiz Finlilerin geride inşa e İdilen betonların kurumasını temin için Manerhaym hattının bazı bölgelerinde her ne pahasına olursa o'sun müdafaayâ karar vererek fazla zayiat vermiş olma larıdır. Öyle vak'alar kaydediliyor ki Fin liler, yeni betonların çekmesini temi maksadile, tahrib edilen mevziler üzerine de açıkta muharebe etmişlerdir. Fin 78 yiatının bu suretle şimdiye kadar kay * dedilmedik şekilde ağır olduğu bi'dirik mektedir. Stokholmda bu zayiat 17 hin olarak hesab edilmektedir. Çok taze olan yeni betonların ne derece mukavim ola" cakları.da merak edilmektedir. Vilpuri faciasının iki başlıca sebebi şudur: A - dam eksikliği, top eksikliği. Şekerin kilosuna 10 kuruş zam yapıldı (Baştarafı 1 inci sayfada) müddet sonra birçok semtlerde bakkal- lar şeker kalmadığını söylemişlerdir. Cumartesi günü öğleden sonra resmi dairelerin ve toplancıların kapalı bulun- ması sebebile perakendeciler şeker almak İktısad Vekâletinden a'dığı emre isti - tin muhtelif mıntakalarına şeker sevke” derek ihtiyacı karşılıyacaktır. Esasen 838 kampanyasında Alpullu, U- şak, Eskişehir, Turhal fabrikalarının 42,526 ton istihsaline mukabil, 939 da is- #ihsal arttırılarak 71,946 ton şeker istih- İimkânını bulamamışlardır. Şeker şirketi saledilmişve hariçten yapılan ithalâtia bu 100 bin tonu tecavüz etmiş olduğundan Ru ! men müthiş bir kafa kolla Ahmedi ye- re aldı. Mersinli bu çok tehlikeli vaziyeti müşkül köprülerle atlattı. Ayağa kalk-| ! naden Cumartesi günü: saat 14 den dün bir şeker buhranı mevzuubahs değildir. saat 12,30 a kadar toptancıya şeker ver-| Bu sene fabrikalar dahili şeker İstih - memiş ve ayni emir üzerine elindeki stok /lâkini karşılıyacak ve hariçten şeker it- haline Tüzüum kalmıyacak bir miktar da 61 ve 72 kiloda birinci olan (Baştarafı 1 inci sayfada) şampiyonu olmuştur. Romanya 14 pu vanla ikinci, Yugoslavya 9 puvanla ü- güncü. Yunanistan 4 puvanla dördün- cüdür. Müsabakalardan sonra merasim yapılarak, birincilik kazanan millet - lerin millt marşları çalınmıştır. Kıy - metli güreşçilerimiz İstiklâl O marşını beş defa dinleterek çok alkışlanmışlar- &r. Güreşlerde alınan dereceleri ya - Zıyoruz: 56 kilo 1 — Hüsevin (Türk) 2 -- Horrat (Rumen) 3 — Hopek (Yuposlav) 6i kile 1 —'Tojar (Rumen) 2 — Mogolyak (Yuroslar) 8 — Suad CTürk) 66 kile 1 — Yaşar (Türk) 3 — Yiltps (Yunan) 3 — Horvat «umen) 72 kile 1 — Delulsa (Yugoslar) 4 — Celâi (Türk) 3 — Petmezas (Yunan) 79 kile 1 — Mersini! Ahmed (Türk) 2 -- Cosos (Rumen) 3 — Kapaflis (Yunan) 87 kilo 1 — Mustafa (Türk) 2 — Slagi (Rumen) 3 — Çuk (Yugoslav) Ağır sikler 1 — Coban (Türk) 2 — Oto (Yuzaslar) $ — Şuşaba (Rumen) Güreşlerin tafsi'Atı 56 kilo Küçük Yüseyin — Rumen Horvnt » müsabeka 56 kilonun birincisini tayin edecek. İkisi de kuvvetli ve bir. birlerini ihtiyatla deniyorlar, devrenin sor meni minder indirdi. Biraz sonra da ilk on dakika bitti, Dev. re berabere. Kur'ada Rumen olta düştü. Hüseyin güze! çalışıyor. Fâkat Ramen kuvvet. Rumen ve Yugoslav güreşçileri li müdafaa yaptığından netice alamı - yor. Hüseyin altta. Rumen sıkıştırı - yor. Hüseyin de iyi kapandığından Ru menin gayreti boşuna. Yaptığı bir o - yunda Rumen 4z kalsın kendi, kendi - ne tuş oluyordu. Dört dakika ayakta eticesiz geçti ve 20 dakika sonunda mü sabakada daha fazla puvan toplamış o- lan Küçük Hüseyin ekseriyetle ve sa- yı hesabile galib geldi ve Balkan şan- piyonu oldu. 61 kilo Suad Savas — Yugoslav Mogolyak Dünkü müsabakala kolu saketlan - mis olan Suad mindere çıkamadığın - dan Yugoslav hükmen galib ilân edil di. Mogolyak bu suretle Balkan ikin - cisi oldu. 66 kilo Yaşar Doğu — Yunan Filips Bu güreş de bu sikletin birincisini t#win edeceği için mühimdi. Yaşar ilk dakikalardan itibaren acı kuvvetini Yunanlıya tattırıyor. Bir oyunda olta düsen Yaşar derhal şimşek gibi ayağa fırladı ve Yunanlıyı mindere indirdi Altta Yunanlı Yasarın burgularile e - zilivor. Ve muhakkak tuslardan min- der dısına Kecarak kurtuluyor. Yunan li ikı kuvvetli köprü ile kurtuldu. Ya- | güre$ şar fevkalâde, Burgular birbirini ko - yalıyor. Nihayet sırtını yere veren Yunanlı bu ezici tazyikten ancak tuşla kurtulabildi. Halk Yeşdem bu fevka- Wide galebes'ni çılgınca alkışladı. Bü - *ön müsabakalarmı hep tuşla kazanan Yaşar 66 kilo Balkan şampiyonu ol - du. 72 kilo Yunan Pelmazes — Yuzoslav Peluka Puvan vaziyetinde birinci olan kuv- vetli Yusoslevın karsısmda genç Yu - nan pürescisi cesaretle güreşiyor. Yu goslav mükemmel bir salto çekti. Yu- nanlı minder dısmda tuş Ayaktalar. Devre bersbere Yugoslav teknik güre- sivor. Yunanlı atak. Neticede ânha P kim güreşmiş olan Yugoslav hakem - tılar. Rumen tehlikeli bir güreşçi. Devre Rumenin yaptığı kafa koldan kazandığı puvanla Ahmedin âleybine neticelendi. miktarını bildirmiştir. Nihayet dün İktısad Vekâletinden şeh- rimizdeki alikadar resmi makamlara ve Rumen ayakta güreşmeyi kabul etti, Az-İşeker şirketine şekerin beher kilosuna med kazanmak için şiddetle hücum edi -! yor. Ahmed fevkalâde enerji gösteriyor. Rumeni salto De yöre vurdu. Arkasından ! bel kündelerile havaya kaldırıp mindere vurmağa başladı. Heyecan son haddini buldu. Rumen sersem oldu. Rumeni tek-| rar havalandıran Ahmed fevkalâde bir! künde ile tuş yaptı Hulkın yaşa, varol! âvizeleri arasında ve 13 dakika 7 sa -| niyede bu çok kıymetli galebeyi kazanan Mersinli sikletinde Ba'kan şampiyonu oldu. 87 kile Rumen Slapi — Yugoslav Svetozar Bu çiklelin şampiyonluğunu Oev- velki gün büyük Mustaa ka- zanmışta. o Rumenle, Yugoslav o ikin cilik için çarpışıyorlar. Müsa - baka 20 dakika sürdü ve daha hâkim gü- reşen Rumen ekseriyetle galib gele! Balkan ikincisi oldu. Ağır siklet Çoban Mehmed — Rumen Şuşaba Rumen müsabakaya çıkmadığından Ço ban hükmen galib sayıldı. . Bu suretle altınet Balkan güreşleri 20- Ba erdi, Vahidie - Celâl Atik arasında se- yircilere bir serbest güre? gösterişi yapıl dı. : Tarik Özerengin Ba'kan güreş kongresi kongresi son toplantısını Meri gr Balkan güreş birliği. ne rels olarak Bürhan Feleği umumi k&- tib olarak Seyfi Cenabı seçmiştir. Balkan birtiğinin merkezi İstanbul olacak. tır, Serbest güreşlerin Balkan şampiyo « nasına kabulü için bazı tetkikler yapı - Jacaktır. Bu münasebetle dün akşam sep. İbest güreş tecrübeleri" Türk güreşçileri arasında yapılmıştır. Serbest güreşleri bilen güreşçilerimizden kongre azaları antrenör istemişlerdir. Önümüzdeki Bal. kan güreş şampiyonasının Bükreşts ya. için Rumenler teklifte bulan - muşlardır. Mısırlıların Balkan güteşle rine kabulü aymca tetkik edilecektir. Kız liseleri voleybol maçları Kn mektebleri voleybol lik heyetinden: 8371940 Çarşamba günü yapılacak valey bol maçları: ii İnönü Hsesi - Şişli Terakki Msesi sayi t 15 Boğaziçi Msesi - İstanbın Kız Hsesi mü Kanan iz Versi - İstikiil kız Maesi Saat 16, 10 kuruş zam yapıldığı tebliğ edilmiş ve şirketin bu esus dahilinde satışlar yap - ması bildirilmiştir. Bu tebliğe istinaden şirket dün top - tancılara toz şekerin kilosunu 35 ve kes- me şekeri de 38 kuruştan tevzie baş'a- mıştır. Şeker fiatlarına yapılan zam Anadolu ajansı tarafından dün gece şu çekilde ilân ve izah edilmiştir: Ankara # (AA) — Bugünkü şeker fiatları pancarın ezami 30 para olması € sasına müstenid idi. Halbuki 1939 senesi kampanyasında pancara ozami 40 para verilmiştir. Önümüzdeki kempanyuda bu miktarı yeniden arttırmak Töz ge - lecektir. Diğer taraftan ecnebi memle - ketlerden temin edilen işletme malze - yek | melerinin fiatlar da yükselmiş bulun - maktadır. Binaenaleyh, bütün farkları karşıla « mak için şeker fiatın arttırmak zarureti hânl olmuştur. Esasen hariçlen getirile- cek şekerler de bizim şimdiki fiut sevi - yesinden fazlaya malolmaktadır. Bu se- beble şekere satış fiatma kiloda 10 kuruş züm Yapılmanna koordinasyon heyetince karar verilmiştir. Martın 4 üncü Pazar- iesi gününden itibaren bu yeni flat üze- rinden şeker satılması için şeker şirke - bine emir verilmiştir. Toptancı şeker tüccarları yeni fiala satışa başladıkları anda eski fiattan el lerinde bulunan stokları en çok 24 scat içinde bir beyanname ile şeker satın ol- dıkları fabrikalara veya teşkilâma bil - direcekler va kendilerine aid olmıyaı bu fiat farkının hesebin mezkür teşkilâtla göreceklerdir. Şeker kıtlığı mevzuubahs değildir Memleketimizde seriede 103 bin ton şe- ker istihlâk edilmekte olduğuna göre, bu zamdan on buçuk milyon Jira temin e - dilabilecektir. Halen şehriinizdeki depolarda 1200 ton şeker mevcud olup Samsun yolile Tur - hal şeker fabrikasından 1000 ton ve Eski- şehir fabrlkasından da 300 ton şeker ge- tirilmektedir, Bu miktar şehrin bir aylık İhtiyacına tekabül etmekte olup şirket Trakya ve Anadolunun muhtelif fabr, - kalarında mevcud stoklardan memleke- istihsal yapacaklardır. Diğer taraftan dün şeker şirketinin de- 'poları geç vakte kadar açik bulunduru - larak her istiyen tüccara yeni fiatlarla jana verilmiştir. İktisad OVekâletinin tebliği e'lerinde stok bulunduranların te$ bitini âmir olduğundan, toptancı ve pe rakendeciler beyanname vermeğe davet edilmişlerdir. Bu maksadla dün vilâyette mıntaka ticaret ve iktısad omüdürlerile İtiearet odası umumi kâtibi ve belediye | Hetısad işleri müdürünün iştirakile bir İtoplantı yapılmış ve bazı mukarrerat if tihaz olunmuştur. İzmirdeki vaziyet İzmir 4 (Hususi) — Şeker fatına zam yapılacağı haberi üzerine İzmir piyasa » sındaki şekerler saklanmıştır. İstiyenlere yarım kilodan fazla satılmamaktadır. Vi- lâyet milf korunma kanunu mucibince takibata başlamıştır. Zehirli gaz kursları Antalya (Hususi) — Halkevi tarafin dan zehirli gazler hakkmda malümat sa- İ bibi vatandaş yetiştirmek maksadile kurslar açılmıştır. Bu dersler üç kısım © İlup haftada birer saattir, Harb cerrahisi İ dersleri için muallim olarak memleket hastanesi başhekim ve operatörü doktor Nuri Akan, muharebe gazleri dersleri için muallim olarak belediye doktoru E- min Meriçlloğlu, sari hastalıklarla müca“ dele.dersleri için muallim olarak memle- ket hastanesi dahiliye mütehassısı doktor Nevzad İlhan seçilmişlerdir. Derslere de- vam edecek talebe iki çeşiddir. Birinciler esas talebedir. İkinciler yardımcı talebe olup her iki talebe birlikte derslere de vam edeceklerdir. Birinci kısım talebeler. Eczacılar, diş tabibleri, küçük sıhhat, memurları, ebeler, yardımcı talebeler ise merkezi vilâyet devsirinin hepsinden ve belediyeden iki- şer üçer memurdan ve itfaiyeden iki kişi, ilk mekteblerin başmuallimleri, Hiseden üç mual'imden ibarettir. Bu kurş iki ay devam edecek ve netice de yeniden talebe kaydedilerek (ikinci devreye başlanılacaktır. Bir amele elini makineye kaptırdı Bakırköyünde Osmaniyede Aksu caddesi. de oturan ve Zeytinburnu fabrikasında ça- şan Akmed, dün işile meşgul olurken elini makineye kaptırmış ve parmağı kesilmiştir. Yaralı İşci tedari”edilmek üzere Cerrahı paşa bastabanesne kaldırilmiştir