22 Mart 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Mart 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA Şehir Eaberleri Frınların noksan ekmek çıkarmalarının önüne bir türl Müteaddid ihtarlara, ceza ü geçilemiyor ve müsalere kararlarına rağmen fırınlar kapatılamadığından hileli esmek Belediye müfettişleri (Beşiktaş, E- minönü ve Fatih kazalarındaki fırınlar- da yapmış oldukları teftişler esnasında 120 ekmeğin eksik vezinde pişirilmiş ol- duğunu görmüş, ekmekleri müsadere et- mişlerdir. Son hafta zarfındaki teftişler esnasın- da Kadıköy kazası dahilindeki fırın'arda| M0 noksan vezinli ekmek görülmüş, bun- Jar sahiblerinden alınarak Derülâcezeye gönderilmiştir. Müteaddid teftiş, ceza ve Hhtarlara rağmen Üsküdar kazası dahilindeki f- rınların yapmış oldukları hilelerin önü alınamamıştır. Birçok fırınların eksik vezinde ekmek çıkardıkları görülmüş, ekmekler müsadere olunmuş, fırıncılara osza verilmişse de müsbet netice elde &- dilememiştir. Eon sen Parti kongresinde Üsküdar kaymakamı İhsan, bu noktayı tebarüz ettirmiş, fırınlarla başa çıkama- diklarını anlatmıştır. Üsküdar fırınlarına ne yolda muamele yapılacağı Belediye İktısad İşleri Mü- dürlüğü tarafından da tetkik edilmişse de sed salâhiyeti bulunmadığından fırın- Orta mektab valiselerde sömestr tatilleri başları Orta mekteb ve liselerin ikinci sö- mesir tatili başlamıştır. Bu tatilden hu- #usi, ekalliyet ve ecnebi Jiseleri ile fik kısım sınıfları istilade etmektedir. İlk mekteblerin sömesir tatili ise Ni- sanın ikinci günü sabahı baş'ıyacak, bir hafta devam edecektir. Hususi, ekalliyet ve ecnebi mekteblerinden müstakil ilk kısımların bu tatilden istifade edecekle- rine dair İstanbul Maarif Müdürlüğüne henüz bir iş'ar vaki olmamıştır. Ticaret isleri: Yugoslav ve Macar ticaret heyetleri geldi Memieketimizden zahire ve hububat mü. İları tftikleri tesellüm etmek üzere bir heyet gelmiştir. Yugosisviar ayni samanda pamuk almak tasayvurundadırlar, Diğer taraftan Macaristan da satın aldık. ları tiftikleri teslim etmek Üzere bir heyet göle'letir. Bu heyet yeniden tiftik ve ham derllerle alâkadar olmaktadır. Bu arada 800 ton susam anlaşması yapıldığı da söylenmek tedir Mühim miktarda madeni yağ ve petrol geldi Dün Panama bandıralı Oilsiper vaporile Umanımıza 740767 kilo madeni yağ ve 603,170 kilo petrol gelmiştir. Dün senehi memleketlere zeytin tanesi ve turna havyarı ihraç edilmiştir. Sterlinin düşmesi üzerine tüccarlar bir toplantı yaptılar Bon günlerde İngiliz Jirasınm devamlı bir üekilde düşmesi İngiltere Ne iş yapan veya satışlarını sterlin esasına göre tanzim eden müesses ve tüccarlar arasında bir endişe uyandırmıştır. Bu maksadla dün Ticaret Odasında ıtba. 1ât ve (hracatçılar sureti hummsiyede bir top. Jant; yaparak vaziyeii tetkik etmişlerdir. Tüçsarlar satışlarını sterlinin eski kıyma. M olan 821 kuruş Üzerinden yapmış oldukla rından, Merke Bankasınca satış bedelleri, yeni kur olan 481 kuruş üzerinden ödendiği takdirde büyük zararlarla karşılaşacaklarımı tebartiz ettirmişler ve bazı teşebbüslerde bü. Tunmağa karar vermişlerdir. Bıntla bedelirrinin hangi kur üzerinden ödeneceği henüz malim olmamakla beraber,! bankanın satışların dövile olan miktarını" şimdilik yüzde seksen nisbetinde ödemesi, kucun düşük tesbit edileceği zannın taki. ye etmektedir. köşk arıyorum. Yeşilköyde, Adalar- da, Boğazda veya Anadolu sahilin- de olabilir. Mümkünse fotoğrafla birlikte tafsilât, Bat Son Postada Makbules adresine bildirilmelidir. çıkarmakta devam ediliyor ların ticaretine mâni olunamamıştır. Pi- rınlar, müteaddid cezaya çarpılmalarına rağmen ekşik vezinde ekmek çıkarmak- ia devam etmektedirler. Bu hususta fırıncılar Ahmed: «— Eksik ekmek çıkaran fırınlara ras- lanmaktadır. Bu gibilere Belediye lâzım gelen cezayı vermektedir; demektedir. Ekmek yapıcılar cemiyeti reisi Şevki ise şu fikirdedir: «— Kontro'lar, bu işde ihtisası olan kimseler tarafından yapılmamaktadır. Eksik vezinde ekmek çıkaran fırıni ka- patmak salâhiyeti mevcud olmamakla beraber bir fırını kapatmak gayet kolay- dır. Eğer Belediye teftişler esnasında ek- mek yapıcı esnafından istifade etmeyi aklına getirirse çok istifadeli iş yapmış olur.» Ekmekçilik mütehassıs Esad İren ise şunları söylemektedir: «— Fırınların idaresi Belediyeye bıra- kı'mahdır. Belediyenin fırınlar üzerin- deki roli şümullü olmalıdır. Ancak hile bu suretle önlenebilir.» Tatlıcının katili henüz tesbit edilemedi Şehzadebaşı dinayeti tahkikatile dün de müddelumumi muavinlerinden Feh- mi Sezai ve alâkadar zabıta âmirleri meş- Kul olmuşlardır. Fakat dün yazdığımız gibi meşhur tat- ıcının ne için ve kimin tarafından öldü- rüldüğü hâlâ anlaşılamamıştır. Müddelumumi muavini dün geç vakte kadar Beyazıd komiserliğinde tahkikatla mesmal olmus, maktul tatbez Abdülka- dir'e uzaktan, yakından alâkadar kimse- leri istlevab etmiştir. 'Tabkikat neticesi kati suretle bilin- memekle beraber Gnayet esrarını mu- hafaza etmektedir. Şehir işleri: Florva plij'arına yeniden k-bineler vantınlse-k Florya plâjlarma 50 bin Hira sarfile yeni den 60 kabine ilâve olunacaktır. İnşastın fralesi #fn belediye dalmi encümeni tara finden yapılmıştır. Dolmahahçe staının i-şa formaliteleri tamamlanıyor Dolmabahçede inşa olunacak stadyomus Mukavelesini, İstanbul Vali ve Belediye Reisi Dr. Lâ Kırdar bınza etmiştir. On güne ka. dar Establı âmire binasının yıkılmasına baş. Tanacaktır. cemiyeti reisi Daimi Encümen bütçe tetki'catına mahalesinde 57 sayıl evde oturan Esma 17; devam ediyor İstanbul belediyesi dalmi encümeni, vi - liyet ve belediye bütçelerinin | tetkiklerine detam etmektedir. Sıhhiye, Ziraat, Maarif ve Barinr Müdürlüklerinin. bötçeleri tetkik ve tasdik olunmuştur. Fir caddenin kanalizisyon inşnatı ihale e“jli Harbiyede Valikonağının karsısındaki Em. 18X caddesinin kaneiizasvon insaatı 9009 1. raya müteahhide verilmiştir. Yakında inşasta başlapacaktır. Kitür iseri: Hukuk Fakültesi talebeleri İzmire gidece'ler Üniversite Hukuk Fakültesi talebeleri 23 Nisanda 800 kişilik bir kafile halinde İzmire bir gezinti tertib etmişlerdir. Tölebeler bu gezinti için Devlet Denizvol ları İdaresinin bir vapurunu kiralıyacatlar. | Vilâyet bütçeleine muallimler içiz tahsisat Fonulacak Maarif Vekâleti, İstanbul Maarif Müdür. Jüğünden üç, dört ve beş sınıf köy mekteb Viâyet hünusl muhasebe bütçelerinin ki. Slm enli yüzünden köy mekleblerinde mu İmamaktadır. ik yeklarş ilk Raki e. lerine müslltmler için fazla isı ayrıca İstermiştir. Ecnebi limanlardaki vapurlarımıza geri dönmeleri bildirildi Türk gemilerinin ecnebi limanlara :€- fer yapmasını hususi müsaadeye tâbi b tan Koordinasyon heyetinin karâri dün telefonla Mıntaka Liman Keisliğine bil- dirilmiştir. Mintaka Liman Reisliği bu karar üze- rine dün ecnebi limanlarda bulunan 7-4 Türk vapuruna, yüklerini boşaltarak ge- ri dönmeleri için telsizle emir vermiştir. Ayrıca bu vapurların bulunduğu lıman- lardaki Türk konsoloslarına da bu hu- susta telgraf çekilmiştir. Mıntaka Liman Reisliği bir müddet evvel Fransızlar tarafından 6 şer aylık mukavele ile kiralanan 'Türk vapurlari- na da geri dönmelerini bildirmiştir. Di- ğer taraftan bu vapurlarm sahibleri Koordinasyon heyetinin kararında ya- bancı memleketlere mukavele ile kiralâ- nan vapurların vaziyeti hakkında bir ka- yıd bulunmadığını ileri sürerek, bu va- purların geri çağırılmamasıni İstemiş- lerdir. Yabancı sulara sefer için yapılacak müracaatları tetkik ve bunları Münaka- lât Vekâletine bildirmek üzere Mıntaka Liman Reisi Refik Ayanturun reisliğin- de Münaka'ât Vekâletile İstanbul Tica- ret Odası, Mıntaka Ticaret Müdürlüğü, deniz nakliyatı askeri komiserliği ve Devlet Denizyolları Umum Müdürlüğü mümessillerinden teşekkül eden heyet bir iki güne kadar Mıntaka Liman Reis- liğinde faaliyete geçecektir. Diğer taraftan kömür nakledilen baş- bea Türk limanları arasnda yapılacik nakliyata aid azami navlunları tesbit €- den tarife de şehrimizdeki alâkadarlara bildirilmiştir. Bu tarife dün bütün vapur sahiblerine tâhriri olarak tebliğ olun- muştur. Kömür navlun tarifesi 15 Nisa na kadar muteber olacaktır. Dün limanda ki kaza oldu Liman İşletme İdaresinin İ3 numara'ı İmotörünün yedeğinde bulunan 5 nu- maralı salapurya dün suların tesirile köprüde bağlı bulunan Posta, Telgraf t 'daresinin 5 numaralı motörüne çarpmış, hasara uğratmıştır. Denizyolları İdaresinin Nafıa romar- körünün yedeğinde bulunan omavnalar da Sirkecide 299 numarah salapuryaya çarpmış ve küpeştesini parcalamıştır, Tdman Reis'iği bu iki kaza hakkında tahkikata başlamıştır. Poliste: Genç bir kız annesini başından yoraladı Kasımpaşadı Büyükniyalede Hacıhüsrev yaşındak! kızı Nash ile kavga etmisler, Nazlı Annesinin basına sahan kapağile vurarak 0. ğvr surette yaralamıştır. Yarah kadın tedavi edilmek üzere Beyoğlu hastanesine kaldırımı», carih evlâd hakkın da takiheta baslanmıştar. Çengelköyün'e bir evden yangın çıktı Çenesiköyünde Lâtfibey #okağında 9 nu. maral Havle ald evin bir odasından dün yen gın cıkmış, bu odanın kaplamaları yandık. tan sonra yangin yerine gelen İtfaiye sara. fından ates söndürülmüştür. Yangının ne surede çıktığı tahkik edilmektedir. İki eroin kaçakçısı yakalandı gısinı yakalamıslardır. Bunlar sabıkalı beyaz zehir kaçakçıların . dan Muzsfferle arkadaşı Salihattindir. ve üzerlerinde mühim miktarda eroin bulun . Jmuştur. İ Bumden basite Aurafferin üstünde bir de büvüik bırak çıkmıştır. İkt sabıkah en dün Üsküdar Cümhuriyet Müdüeirmumiliğine teslim edilmişlerdir. Bir ihtiyarı t-mway çarptı Kadıköyde oturan TI yaşlarında Simen, | Taksim esdderinden geçerken Harhiye.Pa. İth tramzayı çarpmış ve yaralanmıştır. Ya. rab ihtiyar tedavi altına alınmış, kazaya iseveb olan vatman hakkında takibata baş . lanmıştır. Duvarı yı'ılan bir ev boşaltıldı Dün Fatihte, Sarıgüzel eaddesinde terlik. çi Ahmede ald 80 sayılı İki katk evin yan duvar birdenbire yıkılmıştar. Denizyollarından İki memur tevkif edildi, ve bir acenta memuruna da İşten el çektirildi ! Denizyolları İdaresinde vukubulan bi- let suistimali etrafındaki idari tahkika- itin ad'iyeye tevdi edildiğini dünkü nüs- hamızda bildirmiş ve hâdisenin tafsilâ- tanı yazmıştık. Hâdisenin suçlularından üçü dün ağ- İliyeye sevkolunarak, haklarında takiba- ta başlanmıştır. Bunlar, Denizyolları a- centasında gişe memurluğu yapan Salâ- hattin ve İsmet İle, tasnif memuru Kâ- simdir. Dün de yazdığımız gibi, suçlula- rın bilet dip koçanlarına noksan miktar yazmak ve kontrol dairesinde toplanan bi letlerdeki hakiki bedeli gösteren rakam- İları tahrif etmek gibi hile ve desise yol- larile mühim miktarda para ihtilâs et- tikleri iddia olunmaktadır. Kendileri ise, İsticvablarında suçu tamamile inkâr ederek, demişlerdir ki: idik, biletlerde tahırijat yaptığımız da a- İsılsızdır. Fakat, meselâ bir yolcu bizden çocuk için aldığını söylemiştir. Biz de, bilet üstündeki rakamı değiştirmek mec- buriyetinde kalmışızdır. Bütün bu işer bu ve buna benzer sebeblerle ve hüsnü- niyetle yapılmıştır. Yoksa, bir cürüm kasdi ile değil... Maamafih, adliye tahkikatı derinleş- Grmeğe lüzum görmüştür. Henüz eli- kahlardan bir kısmı, bu arada vapurlar- da toplanarak kontrol dairesine sevkedi- len biletleri tahrif eden memur adliyeye verilmemişlerdir. Tahkikat tevsi o edil dikçe hâdisenin şümülleneceği ve ehem- miyet kesbedeceği anlaşılmakta». Sui- istimale daha bazı memurların isimleri karışması mühteme'dir. Zira vaziyet işin bir şebeke tarafından idare edilmesi ge- rektiğini göstermektedir. Tahkikatı idare eden müddelumum! musvini Cevad. maznunları 4 üncü sorgu hâkimliğine vermiştir. Hâkim Sami ü- çünü de sorguya çektikten sonre, suçlu- lardan Salâhattin ve İsmetin tevkifleri- ne karar vermiş, Rasimi serbest bırak- ymstir. Toplantılar: Kızılay Fatih Kazası Ş: besinin kongresi Kızılay Fatih Kaza Şubesinden: 23/3/90 Cumartezi günü saat M4 te yapılacak kaza. miz senelik kongresine göbemiz azalarınn İleşvilleri rica olunur. Şişli Halkevinde afiş sergisi Şişli Halkevinde açılan ve büyük bir rağ. bet gören fotoğraf sergisinden sonra bu de fa da bir afiş sergisi hazırlanmıştır, Sergi nin Pazar günü öğleden sonra umuma AÇI lacağı haber alınmıştır. Üsküdar Halkevin'e ko-ferans Üsküdar Halkevinden: 24/3/9409 Pazar zü. nü saot 15.30 da Haydarpaşa İlsesi tarih öR. etmeni Cemal Yener tarafından (Polonya nın taksimi) isimli bir konferans verilecek t bilir. ör. ana saaeamesan Münr Nure'tin konseri Kıymetli san'atkârımız Münir Nuret tin tarafından Şişli Çocuk Fsirgeme Ku- Zabıl dün Endıköyünde Iki eroin kaçak.İrumu menfaatine Pangaltı Tan sinema-| sında 23 Mart Cumartesi akşamı saat 21! İde en son parçalardan mürekkeb fevka- İlâde bir konser hazırlanmıştır. i — Bu hâdisede bir zühul vardır. Biz! dip koçanlarına noksan miktar oyazmâ-| bilet almış, bilâhare bileti 9 yaşında bir; Tahkikat genişletildikçe hâdisenin şümul kes- bedeceği ve suiistimale daha birçok memurların isimlerinin karışacağı zannolunuyor | Diğer taraftan Denizyolları bâşmüfet tişi Said, müfettiş Ziya, Muzafler ve Ve daddan mürekkeb heyet dün de idari tahkikata devam ederek birçok aceni£ memurlarının malümatına müracaat ef miş, bunlardan Asaf adında birine işden 'el çektirmişlerdir. Hâdisenin tahkikatına idari ve bakımdan devam edilmektedir. Bir kahveci bir talebenin oyun oynamasına müsaade ettiğinden 3 lira para cezasına mahküm edildi Dün, Sultanahmed Inci sulh ceza mahkemesinde nev'i şahsına münhasır İgarib bir dava cereyan etmiştir. Sultanahmedde oturan Mustafa ismin- de bir mütekaid, oğlunun mektebe de vam etmediğini öğrenerek, takibe başla- İns nihayet bir gün o civarda Ahmedin kahv de bilârdo oynarken yakala- mıştır. Bunun üzerine derhal zabıtaya müra- caatla, kahveciyi ihbar etmiştir. Suçlu Ahmedi, hâkim duruşması s0- inunda 3 lira para cezasına mahküm et miştir. Koçh sırda bir cinayet iş iyen adım İstanbulda yakalandı Dört sene evvel Koçmisarda bir cina- yet işliyerek firar eden Dede Hüsevin iş“ minde biri, dün İstanbulda yakalanarak adliyeye verilmiştir. İ Katil, Sultanahmed 1 nei sulh ceza mahkemesinde yapılan sorgusunda bahs- edilen adamın kendisi olmadığını söyle“ miştir. Koçhisar zabıtasından gönderilen yanıda İse, katilin bazı mahrem yer'erin- de bıçak yaraları bulunduğu bildirildi. ğinden Hüseyin tab'bi adliye muayene ettirilmiştir. Filhakika ayni mevkilerde ayni şekilde yara izlerinin bulunduğu İşörülerek, tevkifine karar verilmistir. Müteferrik: Ankaraya giden balıkçılar heyeti döndü Yeni sa mahsulleri kanunu projesinin MÜ rakalât Vekâleti tarafından yeniden tetkik edilerek projeyö #on şeklin verilmiş olması balıkçıları memnun birakımış ve Ankaraya bir heyet göndermişlerdi. Bahkçılar eemiye. ti idare heyeti azasından Yusuf, Mehmed ve Kümiiren mürekkeb beyeti Münakalât Ve. kil) Al Çetinkaya kabul etmiştir. Heyet,'dün Atanbula dönmüştür. adli Gümrüklerde: Tesarruf maksadile telefonlar kaldırılıyo* Gümrükler İdaresi tasarrnf maksadile güm rük başmüdür muavinliklerile idarenin di. ger servislerindeki telefonları kaldırmağa ka rar vermiştir. Yalnız başmüdür ve müfettiş lerin odalarında birer telefon bulunacaktır, İstanbul civarındaki yerlerin gümrük mü dürlerine de ancak fevkalâde ahvalde kul. lanılmak Üzere ayda 50 telefon müsaadesi verilmiştir. TAKSİM Sinemasında ikinci zafer haftası Görülmemiş bir muvaffakiyet Şimdiye kadar çevrilen filmlerin en büyüğü TÜRKÇE SÖZLÜ POLTAVA MUHAREBESİ (Deli Petro'nun sonu ) Bu fevkalâde filmi muhakkak görünüz, i | i |