4 Nisan 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

4 Nisan 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

İ 10 Bayfa Memleket Haberleri Trakyada köycülük işlerine çok ehemmiyet veriliyor Nümune köylerinin ekserisinde okuma odaları, tavuk ve tavşan istasyonları, radyolar var. Ziraatin modern bir tarzda yapılmasına gayret ediliyor Çorlunun Basripeşa saharın da açılan koyun sergikine getirilen hayvan lardan bir kısmı Çorlu, (Hususi) — Trakya: ülük işlerine ve köy kalkınmasına çok büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Bütün muntakalarda olduğu gibi Çorlu ve civa-| rında da köy işleri tamamile teşkilAtlan- dırı'mıştır. Bunlardan köy birliği mer-! kezi ittihaz edilen ve tamamilş köycülük esasları gözönünde tutularak asfalt yol Üstünde inşa edilen Seğmen köyü nümu- be ve modern köylerimizden biridir Köyün muntazam bir köy konağı, oku- ma odası, halkın dahilt ve harici neşri- yat: takib edebilmelerini temin eden köy radyosu, tavuk, tavşan ve sıfat İstasyon- lar: köylünün tohumluk buğdaylarını As- ha iyi randıman a'abilmeleri için buğda- Yi toprağa atmadan evvsl temizledikleri #clektör makinesi ve dairesi bulundu- Ku gibi bir ilk okul ve 25 bin lira kadar bir para sarfile inşa edilmekte olan bir yatın okuldan başi köy O gençliğinin kaynaştığı Cümhuriyet meydanı ve Ata- türk büstü vardır. Evvelce küçük bir köy halinde bulu- nan Murad'ı We süratle büyümekte, ve nüfusu artmaktadır. Mevcud arazi bu nüfusu geğindiresek kadar o olmadığın- dan nahiye halkının zaruret dağılmaması: için nshiye hududu dahi. İlindeki çiftliklerden kanuni yollarla hale | 1 ku toprak tevzii, bu zarureti gidermiş olur. Halen köy kanununun mahdud sa- Mihiyetleri birçok hizmet'eri ifaya kâfi gelmediğinden Muradlıda bi? o belediye teşkilâtının kurulması çok lüzumludur. Halkı tamamen göçmen olatı ve köycü- lük esasları gözönünde tutularak inşa e- dilen Çorlu köylerinden biri de Türk. imenlidir. Köy halkı ziraalten başka We süt veren hayvanat besleme ve yetiş- dolayısile | İtirmesini de bilen insanlardır. Çorlu Zi- raat Bankası açtığı kredi ile köyün ziri ;at ve hayvancılığının inkişafına büyük hizmetlerde bulunmuştur. İç ve dış giye- jeeklerini evlerindeki küçük tezgâhların- da dokuyan köy kadınları da marifetli- dir. Bu yeni köylerin köy büro ve birlik- leri Trakya Umumi Müfettişliğinin da *İmf kontrolu altında bulunmaktadır. Son defa Müfetişlik köycülük şubesi şef Fik- ri Bakırcıoğlu Çorluya gitmis, köy büro ve köy birliklerini teftişe gelmiş, mınta- kadı tetkik'er yapmıştır. Muradhıda fidancılık ve sağlık İşleri Muradlı, (Hususi) —- Muradlı fidanli- Iğında şimdiye kadar 30 bine yakın mey- va #idanı yetiştirilmiştir. Bu sene bun- lardan 5 bine yakını satılarak köy sandı- ğına irad kaydedilmiştir. Muradlı tarımbasısı Osman nahiye köylerini gezerek fidanları buda- makta. ast vapmaktadır. Diğer taraftan Muradlıda asri tavuk istasyonundan yumurtalar Edime civ- civ makinesine gönderilmektedir. Muradlıda sağlık iş'erine de şok ehe: mivet verilmektedir. Sıhhat memuru Süleyman Solak köylere giderek temiz- işlerine bakmakta. kilçük çocukla; “icek asın yapmaktadır. Pursda zaytincilik kı -sları a (Hususi) — Vilâyetimizde zev- inkişafı için kurslar acılmış < bildirmiştim. Usta budayıcı- lar vetistirmek yolunda büyük rolü) olan bu kursların yirmi birincisi de vâ- İzifesini bitirmiştir. Bu teşekküllerin vi. lâvetimize pek çok faydaları olmuştur. Aycufer Aksarayda iki müsamere Aksaray, (Hususi) — Bu hafta içinde)kasçı piyesini temsil etmişler, milli o- Aksarayda iki müsamere verilmiştir. İyunlar oynsümış ve yurd havaları çalın- Bunlardan biri Aksaray orta okulu tle-| mıştır. Bu müsamerenin en muvafaki- beleri tarafından verilmiş ve genç isti-| vetli tablosu Yunus Emreye ald kısım- *dadlarmı yetiştirilme tarzları hakkında 'dır. Şair Murad Karaca bu tabloda Yu- fouhite iyi bir telkin yapılmıştır. Orta o-İnusun Aksarayda yaşadığını canlandır. kullu gençler gerek temsillerde ve ge-!mış ve Yunus hakkındaki şiirini #ekse müzikte muvaffak olmuşlardır, İ-| muştur, Gençler her iki müsamersde de kinci müsamere 'ae Çocuk Esirgeme Ku-! büyük muvaffakiyetler göstermişlerdir. Tumu menfaatine verilen müsamereğir,| Resim orta okul gençlerini temeldeki Aksaray gençleri bu müsamerede Ma-;kıyafetlerile bir arada gösteriyor. SON POSTA Tekirdağ'ı sporcuların ı edirnedeki temasları Edime (Hususi) — Muhtelif hareketleri spor yapmak üzere şehrimize sporcular: 20 kişilik bir kafile halinde Edimeye gelmişler ve istasyonda klüb mümessi ve kalabalık sporcular tarafından karsılanmışlardır. Hazırlanan programa göre Cumarte. si günü lisenin kapalı jimnastikhane - sinde İlk olarak voleybol maçı yapıl - mıştır. Oyunu seyretmek üzere gelen- ler arasında Trakya umumi müfet general Kâzım Dirik, Edime vi Ferid Nomer. kolordu erkânıharb reisi de hazir bulunuyorlardı. Hâkem Niyazinin idaresinde yapılan voleybol maçının ilk kısmını Edirne 15-7 “kinci devresini misafirler 15-14 kazandılar. Finslde de 15.11 le oyunu misafir takım kazanarak aamimi bir şekilde alkışlandılar. Erkek öğretmen sahasında vapılan basketbol maçı çok heyecanlı geçti. Bu oyunda dahs kuvvetli olan Edirne ta. kımı her iki kısmında yaptığı 32 sayıya misafirler 14 sayı ile mukabele edebil- diler ve bu suretle basketbol maçı Edirnelilerin galibiyeti ile neticelendi. Ertesi gün de stadda bir futbol kor- #şması yap'ldı. Baştan sonuna kadar samimi kilde geçen oyun sonunda misafirler: biri penaltıdan karandık- ları 2 gale karsı Edirneliler daha 3 golf vapmak suretile maçı 3-2 kazandılar. Bisiklet yarışı Bölge seri bisikletler yarışlarının 15 kilometrelik olan ilki Sazlıdere yolu Üzerinde yapılmış ve neticede tü birinci, Mehmet te ikinci gelmişlerdir. Dinarlı Mehmed pehlivan Bursada Bursa (Hususi) — Dinarlı Mehmed pehlivan şehrimize gelmiştir. İstanbul- da ve Bursada Erzincan feliketzedeleri imenfaatine güreşler yapmak niyetin - dedir. Ancak bu güreş, Budapeştede 12 Nisanda başlayıp beş gün devam ede- cek olan Balkan profesyonel güreş iyonasından sonra mümkün olabi- 7. Buradan dönerek Türkiye zerinden Hindistana geçecek (ecnebi pehlivanlarla karslaşacaktır. Bandırma Halkevinin tertib ettiği ikinci kır koşusu Bandırma (Hususi) — Halkevinin tertib ettiği İkinci kır koşusu Pazar gü- nü 4 km. olarak yapılmış ve muvaffaki- vetle başarılmıştır. Koşuda derece alan. Har şunlardır: I — Cemal Gümüç. 2 — Ramazan Biter, ? — Hüseyin Gürgene, 4 — Fehmi Çatır, 5 — Hüseyin Bundan sonra daha iki kosu yapıla. caktır. Halkevi spor şubesi sporu teşvik waksedile yeni yeni programlar hazir- lamaktadır. Bu yıl denizciliğe daha 2i- çe ehemmiyet verilecektir. : Kızılcahamam - Ankara yo 'unda bir otobüs kazası Kızılcahamam, (Hususi) — 1€ yolcusu ile birlikte Ankaraya gitmekte olan $0- för Akdoğanlı Ali Osmanın idaresindeki otobüs, Kurd boğazında önüne çıkan bir köylü kadını ile eşeğini çiğnememek içın fren yapmış, faket müvazenesini temin edemediği için yuvarlanmıştır. Bir iki yolcu gayet hafif şekilde yaralanmıştır. Muradlıda bir koyun dört kuzu doğurdu Muradlı, (Hususi) — Kazamızda Bul garistan ogöçmenlerinden Osman oğlu Ahmed Karanın bir koyunu dört kuzu doğurmuştur. Yavruların hepsi sağdır. Ürgüb köylerinden birinde bir dükkân tamamen yandı Ürgüb, (Hususi) — Buraya bağlı A- gaçaşar köyünde bir yangın çıkmış, Ho- oku-İca Tahir isminde birinin dükkân, için- deki mallarla birlikte yanmıştır. Zorar 2000 liradır. Müddelumumllik O yangın- dan şüphe ederek birkaç kişi hakkında takibat yapmaktadır. geleceğini hâber verdiğim Tekirdağ) Nisan 4 Hatıralar arasında (Baştarafı 6 ner sayfada) Ama susamış bulunanlar bütün memle- keti istilâ eden bir meserret kasırgasının tesiri altında sarhoş olmuştu. Bu halin en galeyan halini ânikte gördük, Gece gündüz, konağın bahçesin- de, şehir bahçesinda, sokaklarda, rıhtım- da öyle bir sevinç, öyls coşkun bir iareket vardı ki bana meşrutiyetin ilâ- nın müteakıb İstanbulda görüle: taşkın weserret manzarelarım o hatırlatıyordu. lânik istikbaline ayrı bir maksle tah- siş etmelidir. Hattâ bu coşkunluk içinde bir düşün- ce fıkdanına da tesadüf olundu. “Büyük vinçler, aynile büyük matemler gibi, şuuru tatil eden bir hâdiseye sebeb olur; o zaman de böyle olmuş olacak ki bütün Selânik padişahın seyahati münasehetile yapılmış olan bir marş ile çalkandı dur- du, Bu marşın bir beyti hatırımda: İleri ileri arş ileri Alalım #işmandan eski yerleri Padişahın seyahati şükün, sulh, barış vâdeden bir maksada müpteni iken bu marşın, hususile bu sözlerin ne kader maküs bir tesir yapacağına o sırada kim- senin aklı ermemiş olacak. Bütün bu seyahat esnasında tek bir yanlışlık oldu ki onu da kaydederek bu #ash bitireceğim: Hünkârın Meşhedde Cuma selâmlığı yapacağına ve namaz kılacağına vâkıf olan civarda sakin Arnavudların akın & kır. oraya gidecekleri ve orada mahşer kadar bir kalabalığın izdihamı vukua ge- leceği tahmin edilerek, Rusya Çarının te- 'vüç rasimesi için halkın bir toplantır sında binlerce kişinin ezilip, çiğnenip öi- dükleri hatırlarda olduğundan böyle mü- essif bir facianın önü alınmak üzere faz- la bir izdihama meydan verilmemesine dair dahiliyeden vilâyete emir verilmiş- Wi. O zaman vali hemşerilerimden ve ar- kadaşlarımdan pek zeki bir zat olan Ha- lil Beydi. Zannetmem ki o bu emri yan- lış anlamış olsun; fakat mülhakat yanlış telâkki etmiş olacak ki kafilelerle Meş- hedin yolunu tutan halka mümanaat €- dilmiş. Bunun neticasile asıl burada ya- pilacak rasimeden maksad yarı temin €- dilmiş oldu. İzdiham şöyle dursun Cuma alay ve namazı şaşılacak kadar seyrek bir halk ile yapıldı. Garibdir. yahud pek tabiidir; Cuma namazının böyle yarı ya- rıya maksaddan uzak kalmış olmasına sefaretlerce hemen vukut hâml olmuş. Bumu şimdiden kaydedeyim: Vakta ki seyahet bitti, ve &Selânikten gene deniz tarikile İstanbula dönüldü; istikbal merasimi de aynlile teşyi' mera- simi kadar mutantan suretle yapıldı. Biz saraya hünkfrdan evvel çıktık, i$- tkbal kısmen rihtımda yapıldı. Sefirler Dolmabahçenin yukarı katındaki mera- sim salonunun ön tarafında tarasada hünkârın zırhhdan çıkışını temaşa için top'anmışlardı. Biz de onlara refakat için yanlarına çıktık. Bunlarla selâmle- şıp konuşurken Avusturya sefiri Palla- vicini, mutadı olan telâşils yanıma $6- İkuldu ve koluma girerek beni biraz öte- ye çektikten sonca: — Öyle işittik kide. di; Cuma günü Arnavudlardan pek az a- dam bulunmuş. Bunu doğrudan doğruya tashihe kal- kışmak işime gelmedi, yan tarafından mukabele ettim; — Hünkârin bu seya- hati, dedim; her tarafta, hele Arnavud- lukta çılgınca bir sevince sebeb oldu. TÜs- kübden Selâniğe dönerken bütün demir- yolu güzergâhı Arnavudlarla dolu idi, ve bunlardan pek çoğu sanki yetişmek mürm- kün imişçesine delice bir heyecan 'le ka- tarı kovalıyorlar, hünkâr gördüklerine doyamiyarak onu bir daha, bir daha gör- mek için düşe kalka koşüyorlardı. Bu yalan değildi. Hakikaten güzer- gihta böyle bir Arnavud karabalığı, ve, bunların içinden katarın arkasında ko- şanlar vardı. Metid Ziya Uşaklıgil #4 Matbande musahhihler ve müretdâibler ta, rafından sarfedilen azami dikkat ve himme. #6 rağmen yazılarımda bir takım tertib yan. lişlar! kalmaktadır. Bunları tashih etme. &e lüzum yok, okuyanlar kendileri doğrusu. nu bulurlar. Bu hatalara misal olarak şan. ları zikrrdevim: Son makalelerde mensi ye, İrine münsi, esbabi mubaffife yerine muhaf. jfefe dizilmiş. Bu hataların mes'uliyei ne muharrire, ne mürettibe, ne musahhihe at fedilemer. Matbaa işlerine vAkıf olanlar bi. iiirler ki basım işinde böyle yanlışlar ietina. (bi mümkün olamıyan kazalardır. Askerlik işleri: Kısa hizmetliler çağırılıyor Eeyoğlu Yabancı Askerlik Şubesinden: 1 — Askerliğine karr verildiği halde her. hangi bir sebeble şimdiye kadar sevkedilme. miş olan yüksek askeri ehliyetnameler'le ge. çen sene askerlik şabelerince vaktinde sev - kedilmedikleri için yedek sübay okulu tara- fından kabul edilmeyip geri çevrilen yüksek okul merunları ve yedek sübay (devresinin üçte birinden fazlasına devam edemedikleri için terhis edilip müteakib devreye bırakı. lanlar ve sskerliğini tam hizmetli olarak yaptıktan sonra tahsillerini Yse veya daha yukarı derceye çıkardızlarını resmi bir ve. sika ile isbat ederek yodek sübay olmak İs. tiyen ve Beyoğlu ve Beşiktaş kazaları çevre. sinde ikamet eden yabancılar İ Mayıs/M0 İgününde Yedek sübay okuluna ve Güraneye ve veteriner tatbikat mektebinde bulunmak Üzere savkedilece'rlerdir. 2 — Bü kabli şeratti haiz olanların şube . mize möracua'ları ân olunur. Şubeye davet Eminönü Askerlik Şubesinden: Şubede kayıdı Diş Tbb. Teğmen Mehmed Talât oğ- Yu 321 doğumlu Mustafa OZekinin kısa bir müddet rarfında şubeye müracaatı, Yangın esnasında yaralanan kadın öldü Sileymaniyede bir kulübede oturan Na - İmife isminde bir kadınla, torununun yan - İrak, hastaneye kaldırıldıklarını yazmıştık. Yaralılardan Nazife dün ölmüş, belediye tabibi defnine ruhsat vermiştir. HASAN D EPOSU Müstahzaratından beynelmilel şöhreti haiz, 360 madalya ve mükâfat kazanan Fujer, Şipr, 5 Enbar Çiçeği, Leylâk, Yasemin, ienekşe, Suar Döpari, Origan, Pruver, Skandal, Arpy, Krepdöşin losyon döndürücü ve çok baş ve İevantaları ezici bir rakibdir