May 7, 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

May 7, 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

ehir Habe Beşiktaşın imar plânı hazirlandi Projenin tatbikına kadar Barbaros türbesinin etrafı du- varla çevrilecek ve önünde bir merasim yeri yapılacak b“ İstimlâk edilecek saha Şehircilik mütehassısı Prost, Beşiktaş! pılacak, tramvay caddesile rıhtım arası ve civarı için esaslı bir plân vücude ge-| park haline konacaktır. Şimdiki Beşiktaş tirmektedir. Bu plâna göre Barbaros tür- | iskelesi yolunun bir tarafında Barbaros besinden itibaren Dolmsbahçe istikâme-!türbesi binası, birstarafında tarihi kadir. tinde heykel müzesine kadar imtidad e.) geların bulunacağı bahriye müzesi binâ- den sıra dükkân'ar, köşedeki tarihi ha-İsı bulunacaktır. mam ve şimdiki Beşiktaş emniyet âmir-| oŞirketihayriye iskelesi caddesi parkın liği binası yıkılacaktır. Beşiktaş camisig dahili yolların meyanına sokulacak, iske- nin tamamen meydana çıkması, Dolma.'le, Yıldızdan gelen ve tramvay caddesile bahçe istikametinden gelenlerin (camii birleşen yolun tam karşısına alınacaktır. kolaylıkla görebilmeleri için bu sıradaki | Yeni iskele caddesi. Yıldız caddesinin dükkân ve mağazalarla, Beşiktaş tram- | karşısında tramvay yolu ile iltisak yapa- vay deposu tarafındaki sira dükkân ve)caktır. evlerin yıkılması kararlaşmıştır. Hez iki| Büyük projenin tatbikına geçilincive taraftaki binalar yıkı'dıktan sonra Beşik-| kadar Barbaros türbesini muhafaza etmek taş tramvay caddesi yirmi beş metre g€-İiçin etrafı duvarla çevrilecek, hariminde- SON POSTA rleri Yabancı okulların imtihan günleri tesbit edildi Şehrimizdeki orta dereceli ekalliyet ve yabancı okullar müdürleri dün öğleden €vvel ve öğleden sonra Maârif Müdürlü. ğünde toplanarak imtihan meselelerini görüşmüşlerdir. Hüseyin Heydi isminde Suriyeli bir) Mahkemece, şahid sıfatile dinlenen koyun tüccarı 'bir müddet evvel Beyoğ-! zabıta memurları ise, Hüseyin Heydinin Bu toplantılarda, yabancı okulların (lunda Bristol otelinde diğer bir tüccarın) polis tahkikatı sırasında suçunu ikrar et- ders kesimi, imtihen, tatil, talebe kayıd |782 lira parasını çalmış, zabıtaca yakala-| tiğini söylemişlerdir. | Suriyeli koyun tüccarı bir sene hapse mahküm edildi Bristol otelinde bir tüccarın 752 lirasını çalan tüccar bir senede emniyeti umumiye nezareti altında tutulacak ve 940-941 ders yılı başlangıç günleri tes- yy İm eb rr yen İmama. mütaleasını serdede- : a üseyin Heydinin duruşmasına iye rek, ceza kanununun 492 inci ve 522 nci işi Buna “> > e inci ceza mahkemesinde dün bakılarak,| maddelerine göre, mazmuma ceza veril lerinde dersle: ıyista idava neticelendirilmiştir. Müddelumumi.! mesini istemiştir. i kesilecek, 3 Haziranda imtihanlara başla- |likçe yapılan tahkikata nazaran, hüdise-! o Mahkeme, müzakereye çekilmiş ve ne. nacak, 15 Haziranda'da imtihanlar bitirı- | DİN miühiyeti şudur #icede suçu sabit bularak, Hüseyin Heydi. n — Geçen Şubat ayı içerisinde İstanbula!yi 1 sene müddetle hapse, 1 sene de em nişliğinde bir yol olacaktır. l Belediye Barbaros esile civarma büyük ehemmiyet atfetmektedir. Türbe! ile deniz arasındaki geniş bir rıhtım ya- Kurna köyündeki infilâkın kaza essri olduğu anlaşıldı Kartala bağlı Kurna köyünde altı ki- şinin ölümü, hafif ve ağır olmak üzere de| on beş kişinin yaralanmasile neticelenen. feci kazanın tafsilâtını dün vermiş ve hâ- disede herhangi bir kasdin mevcud olmâ- dığını da tebarüz ettirmiştik. Alâkadarların son vardıkları neticele. re göre, infilâkın facia kurbanlarından 9 yaşlarında Hasan oğlu Sabahattinin 6 ge- ce eline geçirdiği bir bomba ile oynama- sından husule geldiği kat'i surette taay- yün etmiştir. Kaza esnasında vücudlerinin muhtelif yerlerinden yara alan ve tedavi edilmek üzere halen Haydarpaşa hastanesinde bu- Tunan on bir kişinin sıhhi vaziyetleri dü. zelmektedir. Kültür işleri: İstanbul Öğretmevleri Yardım Cemiyetinin okongıcsi İstanbul Öğretmenleri Yardım Cemiyetin. den Cemiyetimizin yıllık kongresi 1i Mayır 1940 Cumartasi günü saat 14,30 da Üniversite; konferans salonunda yapılacağından arka. daşların bulunmaları rica olunur. Köy enstitüleri muallim ve memur kadrosu hazırlandı Maarif Vekileti yeni teşkil olunan köy ens) ütüleri muallim ve memurlarına aid bir kad, ro hazırlamıştır. Bu kadroya göre 16 aded 90 ira, 20 aded! ki mezarlar tanzim edilecek, bir araya &. nacak. Türbenin önüne, senei devriye- lerde toplanmak için merasim yeri yapı- lacaktır. Zelzele mıntakasında yapılacak Karol köyü için bir mütehassıs geldi Romanya krak Majeste Karol adına Erzincan zelzele munlakasında yapılacak olan (Karol) köyü hakkında tetkiklerde ve hükümetimizle temaslarda bulunmak üzere M. Kantmir adlı bir Rumen müte- hassısı memleketimize gönderilmiştir. M. Kantmir birkaç gün evvel şehrimize ge- lerek Ankaraya gitmiş ve hükümet erkâ. nile temaslara başlamıştır. Rumen müte- hassısı tetkik ve temaslarını bitirdikten sonra Romanyaya dönecek ve Karol köyü için Romanyadan mühendis, mimar ve malzeme gönderilerek derhal inşaata baş- lanacaktır. Karol köyü 500 evden mürekkeb ola- cak, her türlü modem tertibat ve tesisatı havi bulunacaktır. Deniz is'eri: Armatörler Akaraya bir heyst gönderdiler Bübanka ald kömürlerin nakli için aran. törler birliğile, Etibank arazında konuşmalar olmaktadır. Kömürlerin muntazaman nakli için Etibank hem sosyete şilepin vapurların. dan ve hem de armalörler birliğme © dahil iarmatörlerin şileplerinden istifade odecek , tir. Hâlen Denizyollarına devir muamelesi devam eden sosyele şilepin vapurlarile bir. lik vapurları bu işi muntazaman gürecekler. dir. Münakalât Vekâletile temaslarda bulun » mak ümere dün akşam Ankaraya giden ar, matörler birliği heyeti iu mesele hakkında Yeni talebe kayıd kabulüne 10 Eylülde başlanacak, 15 Eylülde bu okullar açıla. caktır. Amerikan mekteblerinde 20 Mayısta dersler kesilecek, 23 Mayısta imtihanlara başlanacak, 13 Haziranda imtihanlar bi- tirilerek ve 17 Eylülde mektebler açıla- caktır. Fransız mekteblerinde de “dersler 30 Mayısta kesilecek, imtihanlar 10 Haziran- ,da başlıyarak 22 Hazirana kadar devam edecek ve 16 Eylülde tedrisuta başlana- caktır. Ekalliyet okulları müdürleri de ders kesimi ve imtihan ve ders yılı başlangıç günleri; ralarında tesbit ederek Maa. rif Müdürlüğüne bildireceklerdir, Ekal'iyet ve yabansı orta okulların son sınıf talebeleri kendi okullarında devre imtihanlarım verdikten sonra arzu ettik- okul imtihanına girebileceklerdir. İlk dereceli ekalliyet ve yabancı okul Tarın ders kesimi ve imtihan günleri vi- lâyet tedrisat meclisince tayin oluna. caktır. Resmi orta okul ve )ise müdürleri de bugünden itibaren grup grup Masrif Mü. dürlüğünde toplanarak imtihan komis- yonlarının tesbiti işi üzerinde meşgul 0- lacak'ardır. Eyübde numarataj tecrüesi yapıldı Dün sabah Eyüb kazası dahilinde nü- marataj tecrübesi yapılmıştır. Başvekâlet İstatistik Umum. Midürlüğü şube mü- dürleri, vilâyet nüfus müdürü bu tecrü. bede hazır bulunmuştur. Dünkü tecrübe &snasında bir nahiyede ne kadar zaman zarfında numarataj kontrolu yapılabile- ceği anlaşılmıştır. Saat on altıda vilâyette Vali Muavini | Halâk Pepeyinin riyaseti altında, Başve- kâlet İstatistik Umum Müdürü, Celâl, İstatistik Umum Müdürlüğü şube müdür. leri, vilâyet mektubcusu Osman, harita şubesi müdürü Galib, Muamelât Müdürü Zühtü Çubukçuoğlu, Bakırköy kaymaka- mı Gafurun iştiraki ile yapılan topalstı, da Bakırköyünde yapılan tecrübe sayımı neticesi tetkik edilmiştir. Başvekâlet İstatistik Umum Müdürü Celâl bu sabah Bursaya gidecek, Bursa wilâyetinin mumarataj işlerini tetkik et- tikten sonra tekrar şehrimize dönecektir. Hayvanları Koruma Cemiyeti senelik toplantısını yaptı Türkiye Hayvanları Koruma Cemiyeti ay- lık içtimamı yapmıştır. Bu içtimada okunan rapora göre Nisan ayı zarfında cemiyet 814 w hayyam faşe etmiştir. Cemiyetin müfettişleri giti a tarafından muhtelif yerlerde yapılan gözet. leri takdirde resmi okullarda devlet orta; maralı odayı kiralamıştır. Ayni kat Üze- han isminde İzmirli bir koyun tüccarı iş. gel etmektedir. Hüseym Heydi, Şubatır (21 nci gecesi herkes uyuduktan sonra yatak odasından çıkmış ve Mahmud Tar- hanım yüz numaraya gitmek üzere odası- ni terkettiği bir sırada, içeri girerek ce- ketinin iç cebinden 792 Hira parasını çal- mıştır. Suçlu ertesi günü hâdise meyda. na çıkmadan otelden ayrılmış ve Bahçe- ikapıda Serkis adında bir tüccara giderek, 188 lira mukabilinde 10 aded Reşadiye al- İtmı almıştır. Bundan sonra çarşı icinde 'kuyumcu Armanakn müracaatla, 20,5 li- ra kıymetinde bir altın yüzük satın almış, İbilâhare Galataya dönmüştü! rada Halil İbrahim isine cıya ayakkablarının ökçelerini söktüre- rek, altınları topuklarma saklatmış; bu işin farkına varan bir çocuğun zabıtaya Jihbarı üzerine, yakayı elo vermiştir. Kendisi, dün Asliye 8 inci cezada ter- İcümanı vasıtasile yapılan sorgusunda su- İcunu tamamen inkâr ederek: — Ben ticaret yanmak maksadile İs- İtanbula gelmiştim. Koyun satın alacak. tum. Fakat, burada aradığım adamı bula- madığım için, ertesi günü geri dönmeye karar verdim. Ben, memleketimde 20 bin lira'ık bir adamım. Nasıl olur da, böyle isler vapabilirim? demistir. Ticaret işleri: Altın 1935 kuruşu buldu Birkaç gündenberi yükselmeğe başlıyan al- tan fiatları dün 1935 kuruşm bulmuştur. Al . tan mamulâita kullanılan 24 ayar külçe ai » tanın bir gramı da 243 kuruştan muamele göz mntiştür. : Altın flatlarının artması üzerine evvelce daha ucuza aldıkları sitim mamulâtı satanlar da fazlalaşmıştır. z Kâğıd ithalât birliği kurul cak Dün kâğıd Tthalâtçıları Örmerâbid hanın - daki birlikler merkezinde bir toplantı yap, mşlardir. Bu toplantula memleketin kâğıd ithnlâtı. nı tanzim için kâğıd Hhalâtçilarının da bir birlik halinde toplanmaları otrafında gö - rüşülmüştür. 200 ton susam satıldı İzmirden 100 bin kiloluk bir susam partisi satılmıştır. Bu satış 16,5 kuruştan yapilmiş. tar. Antaiyadan da ayni miktarda ve 17 ku . ruştan susam satılmıştır. İhracatçılar tarafından alınan bu malla. rın Romanya için olduğu lahmin edilmekle. dir, Dün ihrac faaliyeti az oldu Dün şehrimizde mühim Uhracat fasliyeti olmamıştır. İhracatçılar siyasi bödiselerin inkişafına intiseren yeni taahiriğlere giriş- memektedirler. Umanımızda bulunan İtalyan balıkçı ze . mileri piyasadan balık almakta devam ct - mektedir. Dün 30 bin çift torik İlalya için 4 bin çift de Yunanistan için satılmıştır. Vapurdan denize düşen bir kadın kurtarıl'ı Fatihte Bileyciler sokağında 15 sayılı evde oturan Gevher adında bir kadın dün Şirke, tihayriyenin 34 sayın sapurlle köprüye ge -| Mirken, Tophane açıklarında denize düşmüş. tür, Kazayı müteakıb vapur derhal durmuş ve! gelen suçlu, Bristol oteline giderek 24 nu-| rinde 39 numaralı odayı da Mahmud Tar-İ niyeti umamiye cezasına mahkâm Jmiştir. Sahte aspirin yapanlar adliyeye telim edildiler Aspirin namı altında mebiyetleri gay- ri malüm bir takım maddelerin taklid tüp ve kaşe zarflar hatinde piyasayı baza âçıkgözler tarafından külüyetli miktarda sürüldüğünü ve zabıtanın da bu hâdise nin ahkikatile çok yakmdan meşgul bu. Tunduğumu yazmıştık, Dün bir müddettenberi devam eden bu hâdisenin tahkikatı Emniyet Müdürlüğü tarafından tâmamen ikmal olunmuş, bü fün suç unsurları delillerile beraber top» lanarak suçlular adliyeye teslim edilmiş» lerdir. Zabıtadaki ikrar ve itiraflarıma göre İhâdisenin suçluları bulunan eczacı Van» iyak, matbaneı David ve kutucu David buy terkibi meçhul aspirinlerden piyasaya him miktarda taklid madde sürmüş, (lerdir. ' Diğer taraftan sahte kase ve tüp klişe; leri imal eden matbaacı David de bu ş€ kilde yüz binden fazla kaşe ve tüp etiketi tabettiğini söylemiştir. Müsadere olman bu matbaa klişeleri de cürüm deli'leri arasındadır. Hâdisenin sdli tahkikatını omüddeiu muml Reşad Saka idare etmektedir. | Askerlik işleri: İhtiyat eratın yoklama günleri Fatih Askerlik Şubesinden: 1 — Her sene mulad olan ihtiyat yolla. masına devam eğilmekledir. 2 — Yoklamalar gene doğum doğum yapi cak ve her mükellef bizzat yoklam: kendisi yaptıracaktır, 3 — Yaklama Cumartesi hariç olmak üzere haftanın her günü saat 0 dan 12 yo kadal devam edecektir. 4 - Öğleden sonra şube kendi işlerile mcik gul olacağından hiçbir sure'le müracaat ka. bul edilemez. 5 — Şubede izdihama meydan vermemek ve mükellefleri uzun müddei işlerinden air, koymamak için vukubulacak müracnallaj gazetelerdeki Mina göre yapılscağından hel mükellef doğum ilânını not etmelidir, 6 — İlân olunan doğumlulardan başkasi, nin müracasii kabul edilemiyecektir. 7 — Bu yl askerlik çağına giren 36 de Bumluların ilk yoklaması Haziran 940 s0 « nuna kadar devam odecektir. Bu doğumlular yoklamaları için yalmz haftanın (Cumaj günleri öğleden sonra şubeye müracast eğ, rek yokliamalarını yaptıracaktır. 13 Mayıs #40 Parartesj M >» » Sah ei 5 » » Çarşamba ye W » » Perşembe N » » Cuma 0 » » Pazarlesi 322 1 » » Sah 2» » Çarşamba 3 » » Perşembe 32 # » » Cuma nn >» » Pazartesi 2» » Sah » O» Çaramba İ5* 9 > » Perşembe Yeni Sabah refikimiz Yeni Sabah refikimiz iki yaşını idrâk vapurun vessitile kazarede denizden çıka | etmistir. Refikimizi tebrik eder, neşir ha- 80 lira, 26 aded 70 lira, 30 aded 60 lira, 65) aded 50 lira, 16 aded 40 lira, 63 aded 35 lira, Gi aded 30 lira, İli aded 25 Jira, 88 sded Mira, 40 aded 15 lira maaşlı munllim ve 14 aded 25 lira, 24 aded 20 lira masşlı olmak Üzere 613 muallim ve memur bulunmakta dır. Yalnız bu kadrodaki muallimlik ve me. muriyetlerden 320 si şimdilik mevkuf tutu. lacak, kimse tayin olunmuyacaktır, 199 ve 194) mali yıllarında köy enstitü - lerinde çalıştırılacıı Ücretli müstahdemler' kadrosu da İcra Vekilleri tarafından tesbit olunacaktır i .İselesini temin edeceklerdir. Vekiletin mü Birlik reisi Rıza Sadikoğlu, Muzaffer Peh-| emelerde 45 bayvanın yükü haddinden fazla hivan, Hüseyin 'Tarl, AH Sohlorik ve Mustafa|ş, yunarak boşalttırılmış ve iki hayvan sahibi Osmandan müteşekkil heyes Vekfletle be -İ eyhinde de ceza zaptı Yutturulmuştur XL maslarda bulunarak bilhassa kömür makliyel, , ayı esnasında belediye tarafından top . lerinin birlik tarafından sevk ve idare me-|osin“tan 384 hayvan fermi şeklde imha & ilmiş ve 160 hayvan da sahiblerinin talebi taheratından sonra kömür nakil işleri birlik Erme ii Ayni müddette 74 hay tarafndan çok muntazam bir şeklde görü van ayakta ve 8 hayvan da hastanede teda. leceğine kanaat vardır. vi olunmuştur. Sosyete şilepin devir muamelesine | Gazne yokuşundan hayvanlarına fazla başlandı yük yökliyerek azab çektirenlerin bu işden men'i için Beyoğlu kaymakamlığınca veri - Sosyete şilepin Denizyolları İdaresine dev-İlen oraya bir memur ikamesi hakkındaki ka, e Mrlemamen Devir mua -İrar şayanı şükran görülmüştür. 12 kişilik. 7 mil yolu vas, Benzinle işler 400 lira. Müracaat. Telefon 40510 Satılık Motör —. melesinin an sonlarında bitirilmesine ça) 22 — —— mlm. Mu Yakmlnnle bir toplantı ya. Denizyolları Umum Müdürü pacak olan Sosyete Şilep idare heyeti tas - m4 tiye işlerini sona erdirocektir. N havuzlarda tetkikat yaptı Devir müamelesinden sonra Sosyete Şile,| Denizyolları Umum Müdürü İbrahim Ke. pin Krom, Demir, Bakır ismindeki üç ge ,|mal Baybora dün havuzlara gitmiş ve saat imisi Denizyolları İdaresine geçecektir, 2 ye kadar telkiklerde bulunmuştur. İNİ MAİN sal İLİM İ İİ İs İLİĞİNDE Lİ rılmıştır. ÜNİVERSİTELİLER; GENÇLER; SA Yarın Akşam MELEK S.nemasında yalında daimi muvatfakiyetini dileriz. N'AT ve GÜZELLİK ARAYANLAR; Senenin en SAN'ATKÂRANE EN ASİL ve EN NEFİS ŞAHESERİ BÜYÜK ATEŞ (CREMBRANDT) Büyük dâhinin HAYAT ve SEVDALARI Baş Rolde: CHARLES LAUGHTON REJİ : ALEKSANDR KORDA Bu film unutulmaz akm İM nedir shin İnsnm ikazi bir hayat dersidir.