14 Ağustos 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

14 Ağustos 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

6 -SON TELGRAF— *A Ağustos 1938 vrupa sulhu Tehdid ediliyor; (Birinci sahifeden devam) mak için olduğu ayrren hunmaktadır. FRANSIZ GAZETELERİ VE PASAPORT HÂDİS Paris 14 ÇALA.) — Pasaport v selesi hakkında İtalya tarafından | verilen karar Fransız gaz min hayretini mucib olmuştur. Lâ Jur gazetesinde Leon Belbi diyer ki: «İtalyanın bize ilâve O. karşı oynadığı | Şaşırlıcı oyunun manasını anla - mak kabil değildir. Ortada hiçbir sebeb yokken İtalyanın daima bize karşı gösterdiği hoşnutsuzluğun yeni bir tezahürü — karşısındayız. Pransız mlleti bu kadar ufak bir | şeyden endişe etmeğe mütemayil | değildir » İ Japon diplomatları niçin toplanmışlar Tokyo 13 (AA) apansı, aşağıdak ha tedir: | Bundan birkaç gün evvei, Ja - ı | TI vermek- — Şekizi Çin ( panyayı — Balkanlarıla ve yakın garkta temsil eden Japan diple - matları arasında İstanbulda ya - | pılan konferansı - burada büyük | ehemmyet verilmektedir. | Bu konferansta görüşülen mev- zular hakkında muhafaza edlen ketumiyete rağraca, iyi baber a. lan mahfillerden öğrenildiğine gö- re, konferansta çok büyük ehem . miyette iki mesele mevzuu bahse- | dilmiştir. 1 — Japon Aplomatları, nezdle. tine tayin edilmiş — bulundukları bükümetler üzernde, Japonyanın | Siyam hükümeti üzerinde evvelce | Populer — gazetesinde şöyle yazıyor. «Fransa hükümeti meşru mü - | dafaa halindedir. Hükümet kısas | kanununu tatbik etmek meeburi. | yetinde kalmıştır | Figaro gazetesinde Dar Messon | şöyle yazıyor: | #İtalyanlar bize karşı yapıları Tesmi propagan mak ve nelere inanmamak lâzım geldiğini pekâlâ bilirler. Yeni si. yaset Mussolininin 14 mayısta Ce- | Leroux nevrede söylediği bir nutukia baş- | Tamış ve uzun zamandanberi İtal- yan gazetelerinin Fransaya siste - matik bir şekilde hücumları, her vak'anın kasde müsteniden neşri Süretile devam etmiştir » yaptığı — gibi, ya antikomintern pakta dahil olmak yahud başka bir taahhüd almak suretile Japon lehtarı Br politika kabul tmeleri için şiddet! lerdir. tesir icra eyliyecek - » gayri efkârı umumiye hazırlarmn çin. bu « Jundukları memleketler gazete - keri He ajanslarımı ele geçirecek. lerdir. Bri diplomatik diğeri propa - ganda yollu ve iki nevi Bazırlık neticesinde, Sovvet ve Çin sed. leri yıkılır yıkılmaz. Asyanın zaptı hakkındaki büyük Tanaka plânı, Japon ordusunun Yakınşark, Ana- dolu ve Balkan üzerine yürüme . sine lüzum kalmadan, tahakkuk edecektir. Valansı müdafaa için geceli gündüzlü 60,000 kişi çalışıyor Madrid M (A.A)— Kendisine | sorulan bir suale cevab veren General Miaja Valânsı müdalaa eden istihkâm hattının inşası için | 60,000 kişinin geceli gündüzlü ça | Taştığını söylemiş ve düşmanın esirler müstesna olmak üzere, hiç bir zaman Valans sokaklarından geçemiyeceğini lâve eylemiştir. İhtilâletlerin tebliği Burgos 14 (AA.) — General Salikenin Mumandasındaki mer- kez ordularının kuvvetleri 10 ki. lometre derinliğinde — ilerliyerek Valdecaballeres kasabasını işgel etmişlerdir. Gucipo de Lano kumandasın - daki kuvvetler Cabeza delbucz'in şimali şarkisinde yeni ve mühim | mevziler zaptetmişlerdir. Â 15 inçi Yıl | Bayramı | eBirinci sahileden devam) lır. Bu sebeble bütün hazırlıklar esatlı, devamlı ve dikkatli bir ça- | lışma ile bayram gününe kadar başarılabilir. Çalışmalarımıza esas İ d olacak teferrüat birbiri ardından vaktinde bildirilecektir. İ'k iş ola. rak vilüyet ve kaza, — nahiye ve köylerde birer kutlama kcmıv'm kurulması lâzımdır. 1 — Vilâyet komiteleri valinin, kaza komiteleri kaymakamın, na- hye komitleleri nahiye müdürü . nün başkanlıkları altındadır. 2 — Azaları, yerin en büyük askeri — kumandam veya yerine göndereceği bir zat - bulunmadık. ları yerde askerlik şubesi reisi - belediye reisi, kültür direktörü, vilâyetlerde parti İlyönkurulun - dan bir üye, kaza ve nahiyelerde | halkevi başkanları - Halkevi baş- | İ | Hveger, Hükümetçilerin tebliği Barselona 14 (ALA.)— Segrenin sağ sahilinde düşmanyı kuvvetli bir hücumunu tardettik. Estramadurede Franko kuvvet. leri dün Sierranın bazı sırtlarile Cabazuela ve Cesteros tepelerini işgal etmeğe muvaffak olmuşlar. dir. » — Htalya da hazırlanıyar Roma 14 (A.A.)— Piyade ve süvari sınıflarına mensub - bir kıtım ihtiyat zabitleri silâh altı. na alınmışlardır. Askerf gazetede aşağıdaki ilân neşredilmişti .Piyade ve süvari - smıflarını mensub ihtiyat zabitleri 30 ağus. | tosa kadar devam edecek alan bir takim devresine çağırılmışlardır. Her zabite şahsi bir davetiye gön derilecektir.» Avrupa Yüzme Şampiyonu Londra 14 (A A)— Avrupa yüz me şampiyonalarından Danimar. kalı kadım yüzücülerden Ragnhild 400 metrelik mesafeyi serbest yüzüşle 5 dakika 9 sani. yede katederek dünya rekorunu | kırmıştır. kanı vali veya kaymakam — olan yerlerde ev yönetim kurulundan bir ara. 3 — Küy komiteleri halin ica « bına göre vilâyet komiteleri tara. fından teşkil olunur. 4 — Kutlama işlerine nid yazış- malar ve saire parti yölile ola . caktır. 5 — Devlet teşkilâtimin milli banka ve kurumların çalışmala - rınızda eldin gelen yardımı yap. maları için alâkalı makamlardan ricada bulunulmuştur. Vaktin darlığı dolayısile hemen işe başlamanızı, — bildirmenizi ve sıkı takibatınızı rica ederim.» | standardizasyon ıIhı'acat mallarımızın Döviz standardizasyonu Tipleştirilen mahsullerimiz dış piyasada çok rağbet görüyor İktisad Vekâleti tarafından bir müddet evvel tedkik ve halen tat. bike başlanan sihraç mallarımızın standardizasyonu» işi memleket için çok hayırlı neticeler vererek mükemmel bir şekilde tatbik 0. lunmaktadır. Bu cümleden olarak, bundan! bir ay evvel İstanbulda başlıyan çtimaarı niha . bulunmaktadır. Bu toplantıların meksadı halen ihra. € nizamnamelere istinaden VNS ve 30189 numarah kanunlara göre kantrol edimekte olan fındık, yu- murta, çekirdeksiz kuru üzüm ve palamut maddelerine yenilerini de ilâve etmektiz yete ermiş İstambul taplantılarında sırasile | | buğday, arpa, tiftik ve yapak ta- cireri İktisad Vekâletinin bu işe memur ettiği Tanarak bu maddeler için de bi. rer nizamname ön projesi hazır- Tamışlardır. İstanbul toplantılarında İkti . sad Vekâletinin hazırladığı tif - tik, yapak, buğday, arpa nizamna. me projeleri alâkadar ihracatçı ların iştirakile görüşülmüş ve cab eden bazı tadilât yapılarak sön şeklini almıştır. Bu projelere nazaran yeniden kontrola — tâbi tutulacak ihrarat maddelerimiz evvelemirde ernebi madde bakı- mandan bir takım takyidata tâbi tutulmakta yükseltecek ve dolayısile — ihraç mahsullerimizi kıymetlendirecek şekilde tasnife tâbi tutulmakta - dir Hazırlanmış olan dört projenin esas hatları, aşağıdaki şekilde hu Vüsa edilebilir. Buğday İhraç olunacak buğdaylarımız, Samsun, İstanbul, Derince, Tekir dağ, İzmir, Antalya, Payasta kontrol ve bunlardan | ve malin kalitesini | Mersin ve | sevkolunacaktır. İktısad Vekâleti | Tüzum gördüğü tekdirde yeni mer kezler de ihdas edel . Kalite bakımından buğdayları. mazın tasnifine geçmeden evvel nizamname projesi asgari bi Taç vasıı ortaya koymaktadır. Bu. na nazaran ihraç olunacak buğ - daylar küfsüz ve yabaner koku. dan âri olacak ve veznen yüzde yarımdan fazla filirli taneyi ve yüzden beşten fazla eenebi mad. devi ihtiva etmiyecektir. Bu asgari vasfın üstünde kalan buğdaylar da sert, yumuşak — ve mikset, adlarile üç ana sınıfa her bir sımf numaralarla üç tâl dereceye ayrılmaktadır Bu derece taksimatı hektolitre ağırlığı. mevaddı ecnebiye mik . tar: gibi unsurların esirine göre meydana getirilmiş bulummakta. dir. İ Arpa Buğday nizamnamesinin umu: mi çerçeves hazıtlanmış olan arpa projesi de bu mahsüliin Samsun. İstanbul, Bandırma, Te. kird r, Antalya, Mersin ve Payas Hmanlarından kontrol ve ihracmı kabul etmekta, diğer mer İz kezler ihdası hakkında da buğ - | day nizamnamesin'» ayni hüküm. | Jerini taşımaktadır. İhraç olunacak arpaların zararlı ve yabancı kokudan âri ve küf - lenmiş olması ve nizamname ile kabul edilen torranslar haricinde li tane ve yabaneı maddeyil| ihtiva etmemesi lâzım gelmekte. dir Arpalar aşağıdaki adlarla dört büyük sımfa ayrılmaktadır. Bun . lar da beyaz arpalar, ova arpaları, arpa ve miksetten ibarettir. Her sınıf muhtelif vasıflarının vaziye- tine göre numaralarla derecelen . dirlmiştir. Beyaz arpalar, on dere- ceye, ova arpaları yedi dereceye, ova arpalayı yedi dereceya, arpa lar altı dreceye ayrılmakta, mik- set sınılı aynı derece üzerinden ihrac olunacak çakır, ve kara ar- palara tahsis edilmiş bulunmak - tadır. Beyaz arpalarla ova arpası sınıf. larına dahil bulunanlar hakkında yrıca protein ve çmlenme analiz- leri yapılarak «birabk» şehadetma. mesi verilebilecektir. Arpa nizamnamemizin güttüğü maksadlardan birini de kalburaltı mâktarının azalması teşkil ctmek- te ve nizamıname ona 2id hüküm. lere de yer vermiş bulunmaktadır. TİFTİK Tiltik ihracatının İstanbuldan yapılacağın işarel eden nizamna- me projesi mallarır. işlenme yer - leri hakkında tedkik ve sıhhi ka- yıdlar konulmasına yarıyacak hü. kümleri vazettikten sonra tiftik - lerinf'zin tasrtifine geçmektedir. İhraç olunacak tiftiklerin işlenmiş olması nizamnameyle kabul olu. nan toleranslar haricinde siyek, pıtrak, kum ve toz gibi yabancı maddeleri ve nermalden fazla ru tubeti ihtiva etmemesini şart koş. maktadır. Bu asgar! vasfı ihtiva | edecek lifikler esas ve tali adla - | rile iki ana sınıfa ayrılmakta ve bu ana sınıflardan ve tâli olanlar da £ cins tasnif e- dilmektedir. Esas malların 9 ensinin şunlardır Birinci oğlak, ikinci oğlak. l tiftik, iyi tiftik, sıra tiftik, K tamonu, Konya, dağ malı, Konya ova mâlı ve çengelli, tâli tipler de renkli (boz), yağlı, hafif, sarı, de- ri, şekeri, alata ve pitraklı cinsle- rine ayrılmaktadır. Şimdiye kadar olduğu gibi yağlı hafif, malların esas mallarla bir. | Hkte balyalara basılması mene - dimektedir. adları YAPAK Papak nizamnamesinin işleme | yerlerinin evsafı diğer umumi hü, hükleri ayni — prensipler da - | hilinde ihzar olunmuştur. İhraç merkezi olarak , İstanbuldan baş.| ka Samsun, İzmir ve Mer- sin de projede —yer — almışttır. | Yabancı maddeler hakkındaki u- | mumi hükümden sonra ihraç olu. | nacak yapraklar beş ana sınıfa ay- | rılmaktadır. Bunlar, kirli yaprak, | rayıkanmış yapak, yün, deri ya - pağımı, tabak yünü adını almakta- dır. Bunların içinde ihraç bakımın.. dan en mühmini — kirli yapaklar teşkil etmekte onlar da muhtelif | cinsire ayrılan üç grup meydana getirmektedir. Bundan sonra yapak- balyala. rında parça, renki, kart, kecoli | mallar bulunmyacak, bunlar ). vi olarak tasnif edilmek suretile ihraç olunacaktır Bu suzetle tipleştirilen — ihraç mallarımız dış p'yasalarda büyük bir rağbete mazhar olmakta ve ihracatçılarımızın beynelmilel İ Litibarı artmaktadır Uzak, Şarkda (Birinel sahifeden devam) | kül vaziyetten kurtulmak ve bü. j ğraşmak | için bu mütarekeye yanaşmıştır. Çin işi halledildikten sonra bu | iki devlet arasındaki ihtilâfların | yeniden silâhla halline teşebbüs edileceği muhakkak gibidir. Çinlilerin muvaffakiyetleri Londra 144 (Hususi) Çinde || Japanlar müşkül mevkle girmiş. | lerdir. Bi Japon hücumları | akim kalmıştır. Çinliler her ta. rafta akınlar yapmakta, Japon hatlarını ve Japon işgaline geç - miş olan çin şehirlerini esaslı su. | rette tehdid etmektedirler. İ 50 kişi Zehirlendi Rama 14 (AA)— Legmagoda bir köylünün sattığı, baytarın kontrolundan geçmemiş öküz eti. | mlerden elli kişi zehirlen. ni yiy miştir. Bunlardan bir kaçının sıh. hi vaziyoti endişe vermekledir. | evvelki gün Çekoslovakya Kaçakçılığı Şehrimizde yapılan mühim bir 2 kaçakçılığı işi meydana çı. | karılmıştır. Tanınmış bir kömür şirketi ta- | rafmdan yapılar bu kaçakçılık gümrük muhafaza teşkilâtı tarafından haber alınan mesele üzerinde süratle yapılan tahkikat müsbet netice vermiş, | hâdise bugün müddeiumumiliğe intikal etmiştir. Diğer taraftan Maliye Vekâle. tinden İstanbul Defterdarlığına | verilen bir emirle kaçakçı şirke. tin kasaları Defterdarlıkçâ mü - | hürlenmiş, ve bazı emvaline de | ihliyati tedbirler konmuşur 'Tabkikat derinleştirilirken da- ha bazı kimselerin de şahsan dö. viz kaçakçılığı yaptıkları tesbit edilmiş, bunlar hakkımdaki tah. kikatın da ilerletilmesine başlan. maştır. İle Polonya Arasında Varşova 14 (A.A) — Polonya - Tan protestesu üzerine Prağ hü. kümeti Çekoslovak tayyarelerin - den birinin geçende Polonya top. rakları üzerinden uçması dolayı - sile teessürlerini bildirmiştir. | | Veresiye Rakı ğ Vermeyince (Birinci sahifeden devam) siye bir şişe rakı “islemiştir. Ati Akber rakıyı vermeyince Salâ - haddin dükkânın camlarını ve ka- vanozlarını kırmağa başlamıştır. Kırılan cam parçalarile bilekle - rinden ağır surette yaralanan Sa. Vâhaddin Cerrahpaşa hastanesine kaldırılarak tedavi altına alınmış- 4 4 » 40 » 100 » 220 -» 160 » Garib bir iddia: (3 inci sahifeden devam) | adson nehrine atması lâ- rdü. bilâ tereddüd maklıkt ği kaldırdı, alu, fakat az küldk boğuluş bin müşkülâtla kurtarıldı. Pe it, zabıta an an ilk kadındır. Polisin e- inden kurtulmak için sür'atle gi den bir trenden atlamak mecbu- riyetinde kaldı. Bu çok tehlikeli n ateşi al. ir tayyare ile yağ- bayret ve heye- cen içinde bırakıyordu. yor, seyircileri Bununla berabe falar kolu, bacağı karıldi. — kür. şunla yaralandı. Haftalarca ya- takta kaldı. Doksan ayak büyüklüğünde bir can kulesine yağlı tele sarıldı, uzun müddet saltarndı. Kollarının küvveti kalmadı. Az kalsın ken. dini aşağı bırakacak, tabii barça parça olacaktı. Eskiden, şimdi ol. duğu gibi sinema hileleri malüm değildi. Sanatkârlar, hayatlarını tehlikeye atmak — mecburiyeti de idi Bir çoklar: Bu kadımı böyle tehlikelere atm Bir gün muhakkak bir kazaya kurban gidecek...» diyorlardı. Fakat Pearl bunlara ehemmyet vermiyordu. Filimleri Avrupu büyük hayret ve takdirle karşıladı. Bütün dün- ya bu kadının cesaretine, souk kanlılığına şaşmaktan — kendini alamıyardu. Perol büyük bir servet yaptı. 100 , bir. çok de- filmlerinde | — Şimdi zenginiik yatım isetediğim B ğim... dedi. Fakat bu arzil Geçen fak olamadı. sinde vefat etti. .. Fransız | Sinema 'Yıldızı | kırıklık ve bütün ağrıları der' İcabında günde üç kaşe alınabilir. DİKKAT: Hesablarındaki paralar bir seme içinde S0 liradan aşağı düşmiyenlere fakdirde 0( 20 fazlasile verilecektir. F Kur'alar senede 4 defa, 1 Eylül, 1 Birincikânun, 1 Mart ve 1 Haziran tarihlerinde © : Josettel Venedikte bir ” ma tehlikesi Tatil geçiren Fransız kazası geçirmiştir. Denizi çak seven bir yelken gezintisi miş, kayığı yalnıt idare etmek h 1na rağmen yelkenli rarlarına rağmen V nize açılmıştır. Çak geçmeden Şi ha asi bir vaziyet a14P ği dümene kıh tut dar, areyi rüzgörl ne kaptıran genç ta bir kum yığını ve alabura olmu! Uzaktan, karşı St görenler telâşla yar' Josettedoy da ekindi ve şapkasile yalın yürüye kendilerine halkın kahkaha Ve ları arasında plâja B ; : DG e NE |Ü VNT li . Para biriktirenlere 28,800 lira ikramiye ver” ıi.-ııı-ı-—ı.ıımıu.ı.nıııuuı-ııııh.ıu—ıı—-uııı-ıd/ 4 defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plâna göre İkramiye dağıtılacaktır: 4 Aded. 1,000 Liralık - 4,000 Lira mevsintini sil Josette doy, Lirdo &8 ait ,.w dan kendisimi deniği? baş kalan yelxnler ga b amiy d lar fakat bu sıradâ bi aati paflt 55) w) D