8 Ekim 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

8 Ekim 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

G—SoN TELGIAF—. ıdh-—mı Başvekilimiz de Beledi- Pencereden düşe- rek yaralandılar Beşiktaşta Dürdane sokağında oturan elektrik idaresinde gece bekçisi Mehmedin bir buçuk ya- şanda Ertuğrul ile 3 yaşında Er- doğan ismindeki iki oğlu evin penceresi önünde oynamaktalar - ken sokağa düşerek muhtelif yer- hınmışlardır. Cesedin hüviyeti anlaşıldı Dün sabah Dolmabahçe açık - larında bir kadına aid cesed gö - rülerek sahile çıkarılmıştı. Yapı- lan tahkikat neticesinde cesedin Galatada Arablar sokağında 11 nu- marada oturan Eyübün annesi 75 yaşlarında Fatmaya aid olduğu ve on beş gün evvel Beçiktaşta de- niz kenarında oturmakta iken ka- zaen denize düşerek — boğulduğu | anlaşılmıştır. Kumarbazlar Kumarhanesi I Karpit patladı muhtelif yerleri yandı Kasımpaşada Bedreddin ma- hallesinde oturan 9 yaşlarında Mahmut isminde bir çocuk ele geçirdiği karpiti yakmak ister- ken karpitin patlamasile muhte- lif yerlerinden yaralanmıştır. Bir içki âleminin sonu Çemberlitaşta oturan llı-rın isminde biri dün gece ve Yunus isminde iki ırkıdışlln beraber Beyoğlunda İstiklâl cad- desinde ışık Jokantasına giderek içki içmeğe başlamışlardır. Üç arkadaşın lokantadan çıka- cakları sırada lokanta sahibi Hak- kı ile aralarında kavga çıkmış, kavga büyümüş ve lokantacı Hak kı tabancasını çekerek müşteri - lerin üzerine hücum ederken ge- len memurlar tarafından yakalan- mıştır. Dünyayı idare edenler (5 inci sahifeden devam) Şiddetle takib ediliyor Emniyet Müdürlüğü ikinci şu- be üçüncü kısmı son günlerde ku mar oynalanları ve oynıyanları şiddetle takib etmeğe başlamıştır. Bu arada dün de “Yenişehirde Serdarömer caddesinde 53 nu - maralı Hasanakinin kahvesinde kumar oynandığını haber alan me murlar ani olarak kahveyi bas - anışlar ve Almak, Mantof, Rama- | zan, Hasan ve Anastas isminde | beş kumarbazı kumar oynarlar - ken suçüstünde yakalamışlardır. Kumar oynatan kahveci Hasana- | ki ile yakalanan kümarbazlar ve | müsadere edilen para bugün adli- | yeye teslim edilmiştir. | İstiklâl caddesinde Şehir Ti KOMEDİ KISMI 5.-10.939 çarşabma günü akşamı saat 20,30da | Yanlışlıklar Koıııodiıl 3 perde komedi Yazan: V. Şekspir. — Türkçesi: Avni Givda 6 ŞEHZADEBAŞI | Turan Tiyatrosu Halk — san'atkârı Nâşit, — okuyucu | Semiha - Mişel de Mahkümiyet... Komedi 3 perde, Dans - Solo — Düet « Ertuğrul Sadi Tek "TİYATROSU (TAKSİMDE) Hazırlıklar bitmedi- Üi için birkaç gün tehir edilmiştir. BOSTAN Etyemezde şimendifer cadde - sinde meşhur Havuzlu bostan kö- ralıktır. Aksarayda Camcı cami No. 11 de Zühtüye mü- | Ba'ş, Diş, Nezle,Grip Romatı'zmn “nevralji kırıklık ve bütün ağrılarınızı derhal keser| H -!mımıündı üç kıu al varyetesi: Döğün-| Tarlada çift sürüyor, buğdiay de » metlerini topluyordu,, Musolini sadeliği sever. Sebze- den başka bir şey yemez, içki de içmez. Sabahları idman yapar. Va zifesini de asla ihmal etmez. Prens Konoye, — Koca Japon- | yayı idare eder, fakat oğlu ile ba | şa çıkamaz. Oğlu, Prens Kumima ro Konoye, Amerika gençleri gi- bi sörbest bir hayat yaşamayı ter | cih eder. Babası, Amerika üni - | versitelerinden birine gönderdi. O, tahsil edecek yende zevk ve sa- faya daldı. Tabii imtihanda dön - | dü, sınıfta kaldı. Prens Konoye- nin derdi de oğlunun bu halleri.. ATATÜRK Mneşıl Çakmık ile erdu müfettişi İzzed. din Çalışları kabul buyurdular İstanbul 7 (AA:) — Reisi cumhur Atatürk bugün Dolma- bahçe sarayında Ankaradan ge- len Mareşal Fevzi Çakmak ile Almanyadaki eskeri manevra: lardan avdet eden ikinci ordu müfettişi — Örgenerat İzzettin Çalışları kabıl buyurmuşlar ve kendilerile uzun müddet görüş- müşlerdir. İ (Dış politikadan devam) de Fransanın henüz Sovyetlerle arasındaki ipi koparmak isteme - diği anlaşılmaktadır. Fransa da buna razı olmadıkça dörtler dik- tatorası bahis mevzuu olamaz. Fa- kat ikiler mi, üçler, dörtler veya beşler mi? Herhalde şu söylene- bilir ki Berlin - Roma mihveri de Londta - Puris mihveri do eski şümullerini kaybetmislerdir. Bü- yük devletler arasındaki müna - sebetler yeni bir oriyantasiyo - mun arifesinde bulumuyor. Gele- cek birkaç gün veya hafta içinde bu / oriyantasiyonun — isfikameti f | | I anlaşılacaktır. bilir. BZ Almanya İle de Anlaştık Nümunesi İ liyeye verilmiştir. ye seçiminde reyini kullandı Memleketimizin her tarafında Belediye söçimi bu akşam — sant 18 de sona erecektir. Reylerini henüz vermemiş olan- lar bugün kaza merkezlerindeki sandıklarda rey verebileceklerdir. Evvelki gün Başvekilmizin de müdürlerile yaverleri olduğu hal-| de saat 11,30 da Ankara Belediye dairesini teşrif etmiş ve reyini sandığa vermiştir. Resmmiz Başvekilimizi bu me- Tasim esnasında göstermektedi. (1 inci sahifeden devam) tir. Bugün de şehirde gezintiler yapacak, Alman sefirinin şerefine vereceği çayda hazır bulunacak- tır. Bu çaya hükümet erkânı ile | gazeteciler de davetli bulunmak - | tadır. Doktor Funk çaydan sonra hü- kümetimiz erkânını ziyaret ve ve- da edecektir. YARINKİ MERASİM Yarım sabah şehrimize gelecek olan misafir Alman Nazırı Hay - darpaşada merasimle karşılana - caktır. Nazır saat 11,30 da Tak - sim âbidesine çelenk koyacak, sa- at 12,30 da du Vali tarafından şe- refine Parkotelde verilecek ziya- fette hazır bulumacaktır. | Nazır öğleden sonra şehirde ge- zinti yapacak, yarın müzeleri zi- yaret eyliyecek ve Çarşıyı dola- şacak ve yarın gece Almanyaya hareket e0 Cektir. RESMİ TEBLİĞ Misafir Nazırla hükümetimiz arasında yapılan temaslar netice- si şu resmi tebliğ neşredilmiştir: Ankara 7 (AA.)— Resmi teb - liğ: Alman İktisad Nazırı Dr. Funk- vn Ankarayı ziyareti münascbe - le aşağıdaki resmi tebliğ neşre - | dilmiştir: Son günler zarfında Türkiye İktısad Vekilile Alman İktısad Nazırı arasında yapılan konuş - malar neticesinde Almanya tara- fından Türkiyeye verilecek 150 milyon rayşmarklık krediye aid esaslar tesbit edilmiştir. Bu kre- di sınai ve askeri siparişlerle na- fia ve sair işlere mütcallik ko - mandar bedellerinin - tediyesinde istimal edilecektir. Böyle bir an- laşmanın - tatbiki için icab eden müteferri hükümleri müteakiben iki hükümet anlaşarak tesbit ede- Dün Beyoğlunda bir hâdise ol- muş, ahlâksız bir adam henüz 6 yaşında bulunan küçük bir kızı berbad etmiştir. 'Tarlabaşı caddesinde oturan Andreya isminde bir kadın evin- de işile meşgul olduğu bir sırada sakağa oynamak için çıkmış olan 6 yaşındaki kızı Eleniyi eve dön- müş ve sofanın bir köşesinde çö- melerek ağtamakta olduğunu gör-, müştür. Andreye kızının arkadaş- larındân birinden dayak yediğini ve bu yüzden ağladığını zanne - derek aldırış etmemiştir. Fakat biraz sonra kızının kıvranmakta olduğunu görünce telâşa düşmüş ve yavrusunu o civarda bulunan bir doktora götürmüştür. Çocuğu muayene eden * döktor. çocuğun berbad edilmiş olduğunu görmüş “ve vaziyeti annesine söylemiştir. Andreya ürkütmeden güzellik- İe kızını sorguya çekmiştir. Kü - | çük yavru da o civarda Tatlıba- | dem sokağında otüran “Panayot | inde biri tarafından çikolata Yerilerek evine götürüldüğünü Polonya Macarıstan- | akıben Sovyetler söylemiş ve sonrasını anlatmıştır. Anderyanın şikâyeti üzerine ya- kalanan ahlâksız adami bugün ad- B 9ST la Rom anya'yı uzlaştırabilecek mı"’ Macariştanla Lehistanın hem- hudud olmaları için Rotenlerle meskün arazinin bu iki devlet, bel- ki de Romanya da dahil olarak üç devlet arasında taksimi ve Ma - carların Slovakyadan bir parça - yı ilhak etmeleri icab etmekte - dir. ki Buna dörtler konforanmı- nın dahi muvafakat edeceği şüp- heli görülmektedir. GAZETELERİN MÜTALEALARI P aris 8 (AA) — «Popüler» <Avrn kendisini ha - rab eden bütün ihtilâfların musli- hane bir şekilde halline doğru git- mesini bütün kalbimle arzu edi- yoroum. Fakat böyle bir sureti tesviye için ve Fransanın <şerefli ve adilâne» olmasını arzu ettiği bilhassa bu suretle tesviye için şimdiye kadar müşterek bir ka - naat ile ve hiç olmazsa beynel - milel ve sulh münasebetleri hak- kındaki düşüncelerine benziyen bir kanaat ile birbirine yaklaşmış olan devletlerin azami derecede anlaşmaları lüzımdır. İngiltere hükümetinin de bu fikirde oldu - ğunu zannediyoruz. Avam kama- rasında Samuel Hoare, Halifaks ve Jon Simon yekdiğerini müte- Birliğinin Av- rupada - aynadığı Yolü muhafaza etmesinin ne kadar mühim ve ar- zuya şayan olduğunu beyan et- ümetinin İn-| (1 inci sahileden devam) çalışanların hakları ve vgzife - lertne bağlanmaları noktasından çok lüzümlü bir ihtiyaç halini aldığına işaret edilmektedir. Projeye göre İnhisarlar Umum Müdürlüğü kadrosuna dahil da - imi memur ve müstahdemlerin seri | ve derecelerile aylıkları şu şekilde tesbit edilmektedir: A serisine 6 derece dahil ola - | caktır. Birinci derece 600 - 700; İkinci derece $00 - 589; 3 Üncü de- reve 400.- 499; dördüncü “derece 350 - 300; 5 inci derece 300 - 349; altıncı derece 275 - 299 lira aylık | ücretleridir. gazetesinde Blum, yazıyor: | gilterenin bu kanaatine iştirak et- mediğini zannediyorum.» «Epok> gazetesinde, Donadiö şöyle diyor: *Orta Avrupuda yeni bir nizam vücude gelmiştir. Bu nizam ada- let ve asayiş arzularımızı tatmin edecek mahiyette değildir.> «Le Jur» gazetesi, Polonya ile Macaristan arasında müşterek bir hudüd istiyen Macaristanın bu ar- | zusundan bahsederek diyor ki: «Macaristanın Budapeşte ve Varşovadaki taraftarları bw nü - nasebetle Bolşeviklik aleyhindeki! mücadeleyi ileri sürerek Sovyet- * ler Birliğine katşı bir Polonya - Macaristan - Romanya blokundan bahsetmektedirler. Sovyetler Bir- liği kelimesinin yerine Almanya kelimesini koyacak olursak haki- kate daha ziyade yaklaşmış olu - ruz. İtalya bu işi deruhde etmiş- tir. Binaenâleyh Almanyanın, Ro- | manın bu arzusunu da nazarı iti- | bare alması — lâzımdır. Bu arzu Fransanın da yakın menfaatlerine uymaktadır.> MÜZAKERE HEYETİ SEÇİLDİ mesi bazı arazinin terki hak - kında Macaristanla yapılacak ve 9 teşrinievvelde Komarno'da baş- hyacak olan müzakeratta Çekas- lovakyayı, riyasetinde Tisso bu - lunan ve yalnız Slovaklardan mü« rekkeb olan bir heyet temsil ede- gektir. jlnhısar memurları için.. Zzammının iki misli verilecektir. Kiıdem zammında 4 üncü aya 1 giren hizmetler iki sene addolu - nacaktır. serisinde bulunup da, yüksek bir mektebden mezun olmiyan me - murların - ehliyet ve liyakatleri görülenler, A serisinin 6 ıncı de- recesine kadar, kezalik C serisin- de bulunanlardan ehliyet ve liya- kati olanlar, B serisinin 7 inci de- recesine kadar terfi edebilecek - lerdir, Projenin meriyete girdiği tarih- de mevcud olan memur ve müs- tahdemlerin tahsili derecelerine ücretleri şöyle tayin olunacaktır U serisine 7 - 11 inci derece da- hi olacaktır: 7 inci derece 250- 274; 8 inci derece 49; 9 uncu derece 200 - 224; 10 uncu derece 175-199; 11 Mmei derece 150-174 lira ücret alacaklardır. C serisine dahil olan 12-18 inci dereceler şunlardır: 12 inci derece 125 - 149; 13 üncü derece 100-124; 14 -üncü derece 90-99; 15 inci de - rece 80-80; 16 ei derece 10-79; 17 inci derece 60-69; 17 jnel dere- ce 50-49, D serisini teşkil eden 19 uncu derece üç tiptir: Birinei tip 40-49; ikinci tip 30-29; üçüncü tip 20-29 lira ücret alacaklardır. A serisindeki dereceler yüksek mekteb; B serisindeki derecelera lise veya muadili meslek mekteb- | leri: C serisindeki derecelere de or- 'ta mekteb mezunu — alınacaktır. Yüksek'tahsili olanlar ilk bizme- te girişte 13 üncü ve yüksek bir mektebden mezun olmakla bera-| ber yabancı bir memlekette yük- sek bir ihtisas mektebinden dip- loma almış olanlar 11 inci; lise veya muadili meslek mekteblerin-' den mezun olanlar 16 ıncı ve orta| tahsili görenler 18 inci aemeam hizmete alınacaklardır. Devlet memurlarına - kanunen | verilmekte olan mesken tazmina- tı, inhisarlar umum müdürlüğü - nün Ankarada ikamet eden me- mur ve —müstahdemlerine ayni | hüküm ve nisbet dairesinde ve - rilecektir. Bir derecede iki sene kalan mo- mur ve müstahdemlere şu esasa göre kıdem zammı verilecektir: Sicilli müsaid olan ve bulundu-| ğu derecede iki seneyi dolduran, her memur ve müstahderne aldı ği derecesinin er yüksek Mmikta - Tına” vafıncıya kadar “Cumhuri - | | | A — Her memur ve müstahde- min almakta olduğu ücret, hangi dereceye tekabül ediyorsa o dere- | tenin en az miktarile o ücrete geç- tiği tarihten kanunun yürürlük tarihine kadar geçen her tam hiz- met senesi — için © derecenin bir senelik kıdem zammı yekünu ve- rilecektir. Bu suretlö tahakkuk ettirilecek ücret, memurun al - makta olduğu ücrete tekabül e - den derecenin âzami haddini ge- çemiyecektir. Londra teminat vere cek İta'ya gönüllüleri çekecek (1 inci sahifeden devam) İtalyan gönüllülerinin derhal ge- Ti çekilmesini kabul ettiği riva - yet edilmektedir. Hâlen mevcud büyük müşkü - lât, Büyük Britanya hükümetinin Habeş imparatarluğunun tasdiki- ni ikinci teşrinde Avam Kamara- snm yehiden içtimaa — başlaması zamanına kadar talik cimek iste- mesinde ve İtalya hükümetinin ise bu tanınmanın derhal yapılmasi- m taleb etmesindedir. İSPANYADA HÜKÜMETÇİLERİN Barselon 8 (ALA.) — Şark cep- hesinde Frankistler birçok zayiat vererek Venta de Campossinos'un cenubundaki — hatlarını — hafifçe | 'tashih etmişlerdir. Cumhuriyet - çiler mukabil taarruza geçtikle - rinden mücadele bütün şiddetile devam etmektedir. Cereyan eden bir hava muharebesi neticesin - de iki messersmit markalı tayyare ile eumhuriyetçilere aid bir tay- yare düşürülmüştür. Merkez cephesinde hükümetçi- der Taluna'nın şimalinde kâin 1000| “rakırnlı tepöyi İşgat etmislerdir. Prağ 8 (AA.) — Macaristanla | Projedin meriyet tarikinde B | bakılmıyarak unvanları, derece ve (8 Inci sahifemizden dovam) şey sormadı. — Viskinin * lâkırdısı da olmadı. Saat sekiz raddelerinde ben de oradan ayrıldım. Buime döndüm, Fakat daha evvel Bud ile karşılaştım. Ona viski şişesi ne olduğunu sordum. O da bana şi- şenin ne olduğunu gidip Nevlapd- dan soracağını söyledi. Fakat ben şişeyi koridorda buldum. Getirip Bud'a verdim. Bundan sonra Mi- | sis Forsit isminde bir kadın şa- hid olarak dinlenmiş ve şunları söylemiştir: — Saat on buçuk raddelerinde oraya gitmiştim. Bana Nevlandın viski içtikten sonra hastalanarak ıztırab içinde yattığımı söyledi - ler. Bunun üzerine viski şişesini görmek istedim. Bud orada idi. İç cebinden bir şişe çıkararak ba- na gösterdi, Şişeyi elinden aldım. Ağzıma götürüyordum. Bud bu- nun Üzerine beni menederek: yiniz, dedi, bundan size de belki fenalık gelebilir. Bunun üzerine ben de — şişeyi alarak içindekini tahlil ettirmek üzere götürmek istedim. Bud de- | di ki: — Hayır, şişeyi bana veriniz. Şişeyi alarak cebine soktu. Bun dan sonra bir hekim geldi. Hekim de şişeyi görmek istedi. Bud şi- şeyi doktora verdi. Nevlandın ka- rısına gelince; onu daha iyi görü- yordüm. — Nevlandın karısı perişan bir | halde miydi?. — Hayır, benim görüp anladı - Aama göre öyle fena bir halde de- Bildi. Bunun üzerine maznun kadının avukatı şahid Grifine Bud'un Nev land ailesinin yanına bir iki defa gelip gittiğini görüp görmediğini sormuştur. Grifin de: — Evet, ben onların yanında i- ken Bud da oraya gelip gitmişti. Bud ile Nevlandın arası çok iyi ddi. — O akşam birlikte yemek ye- diğiniz zaman herkes - birbirine karşı nasıldı? Hepiniz birbiriniz- deri memnun olarak mı vakit ge- İ çiriyordunuz?. — Evet, tamamile öyle idi. Bundan sonra Bud'un avukatı da saMde şunu sormuştur: —Makineye Veri — —e Roma 8 (A.A.) — Büyük faşist ikinci içtimamnı akdetmiştir. Başlıca zakeresine tahsis edilen bir toplantı Jâyihasını tasvib etmiştir. ( inci sahifeden devam) Yeni namzed Slovakya ve Çek devletlerinin federatif bir şekil - de birleşmeleri işi tamam olduk- 'tan sonra kat'i şekilde düşünüle- cektir. Slovakya dahili işlerde tam ma nasile muhtariyeti haiz, hususi bayrağı bulunan ve yalnız harici ve milli müdafta işlerinde Çek hükümetile müşterek hareket e- decek olan bir devlet haline gele- cektir. Ancak, yeni Slovakyanın kat'i hududları Macarlarla Prag ara - sında yapılacak müzakerelerden sonra belli olacaktır. İNGİLİZLER YEMİN EDİYOR Londra 8 (Hususi) — Çekaslo- vakyada plebisit yapılacak mın - takalarda polis vazilesini görecek olan İngiliz askerleri bugün ye - min edecekler ve azami yarına kadar Çekoslovakyaya hareket e- ceklerdir. Salâhiyettar mehafilin istihba- ratma göre Almanya ile Çekos - lovakya arasında Çek ve Alman pi Viskiinsanı zehirli);_ rek öldürür mü ? Faşist meclisi, İtalya'nın dahili idaresile meşgul oldu doğru bitmiştir. İçtimadan sonra neşredilen resmi tebliğe naz meclis, meb'usan meclisi yerine kaim olacak ve 1939 martında İ nacak olan karporasyon huzmeleri meclisi ihdasına müteallik Tebliğ, harici siyaset hakkında hiçbir imada bulunmam; Meclisin 8 inci içtimaı bu akşam saat 22 de nktıdıkı'cklır Yeni Çek Gumhurreisi bugünün ici larına göre hareket edecek — Büud ile Nevland ailesi| sında büyük bir dostluk old ma emin misiniz?, — Birbirlerile dost oldu! görüyordum. — Bu cevab kâfi değikliri lamak lâzım gelen nokta $i Bunlar arasındaki — dostluk dereceyi bulmuş büyük bir luk muydu?. — Evet öyle idi. dost idiler. — Evvelki ifadenizde demi niz ki Bud hemen her gün den sonra ve akşamları Ni ailesinin yanına gelir, v büyük bir kısmını onların yi da geçirirdi. Bu doğru mudü — Evet..; Öyle idi. Oncarıfti 'nında bulunurdu. — Yine anlaşılması lâzım bir cihet daha Vardır: Bu esnasında hemen hekime h göndererek çağırtmak fikrini süren kim olmuştu? Siz mi, yoksa Bud mu bu! olarak kim teklif etti?. — İlk teklif eden o olmu; — Sizin kanaatinizce Bud' şeyi saklaması ne maksadla yordu? Bunu iyice muhafaza rek tahkikat için geleceklere termek için değil miydi? — Evet bence bu maksadla hyordu. Bundan sonra sorulan diği aellere cevab olarak şahid Gf şunu da ilâve etmiştir: — Nevland birçok ilâçlür rak kullanmak merakına dü, tü. 'Türrlü türlü hazır ilâçlar bunları yerdi. Bundah sonra maxnun avukatı şu teklifle bulunm! — Kadının kefalete rapted serbest bırakılmasını istiyol Pakat hâkim buna karşı Şif vabi vermiştir: $ — Muhakemeyi başka bir ne birakiyorüm. Diğer şahii 'vin de dinlenmesi bittikten maznun kadının kefalete bi nıp hağlanmıyacağı hakkındi karar verilecektir. Nevland viskiyi içerek zefli | lendikten sonra çağırılan hi min gördüğü lüzüm üzerin şam hemen hastaneye kaldil mış ise de devrisi gün orada — Y Müştüri Verirke Birbil meclisi Mussolini'nin riyasetl harici siyaset meselelerinin saat 22 de başlamış ve saat tahliyesi için bir anlaşma i8 lanmıştır. İŞGAL BİTİYOR Berlin 8 (Hususi) — Süd müntakasının işgal işi bu pazi tesi sona erecektir. Plebisit mıntakaları yaki resmen tesbit alunacaktır. Alman işgaline geçen arazi Çek unsurile yeni Çekoslor da kalacak Almanlar mübadel dilecektir. Fakat bu iş plebisii pilıp Almariyaya ilhak edil razi kat'i alarak taayyün ten sönra olacaktır. TEFTİŞ SÜRÜYOR Berlin 8 (ALA.)— Südet ketindeki seyahatlerine den den Hitler ve Göring her alkışlanmıştır. Hitler eski du tekrar geçmiş, Göring İ ger'e gitmiştir. ŞEHİR İSİMLERİ DEĞİŞTİRİLİYOR. Berlin 8 — Dahiliye nefi işgal edilen mıntakalarda şehirlerinin Slavcaya simleri varsa derhal d sini en B ün — Mi ö aa d . e an gi a * e