8 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

8 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bene 21 — e 7177 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMARTESİ 8 Teşrinievvel 1938 e Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 Kaçırılmıyacak Bir FIRSAT Nişantaşında Rumeli caddesi 1/1 No.tı tuhafiye dükkânı esas finti üzerinden 9 20 tenzilâtin içindeki eşyası satılık, İçindekine müracaat. — Müdür: 20497 “Çekoslovakya Almanya ile bir anlaşma yapmak istiyor Iki memleket arasında gümrük birliği ihtimalinden bahsediliyor Berlindeki komisyonun verdiği kararlar Çekoslo- vakyanın iktisadi teşkilâtını kâmilen bölmüş Londra 7 — Benes'in östifasından Sonra yakında Almanya ile Çekoslovak» ya arasında bir anlaşma olması bekle hiyor. Çekoslovakyanın yeni Hariciye Nazırının Berlin seyahati de bununla alâkadardır. Prağ 7 (A.A.) — Çeske - Slevo gâ- Zelesi, yeni Hariciye Nari Chvalkovs- ki'den bahsederek diyor ki: «Yeni Çekoslovak Hariciye Nazırı. nın Berlinde uzun . müddet bulun- duktan sonra diğer totaliter devlet nezdinde de Çekoslovakyayı temsil etmiş olması iyi bir tesadüftür. Ha- rici siyasetimize yeni bir veçhe ver- mek mecburiyetinde bulunduğumuz şu anlarda Chvalkovski'nin .memle- ketine iyi hizmetlerde bulunması beklenebilir. Berlin T (A-A.) — Almanya ile Çe- koslovakya arasında gümrük birliği yapılmasına matuf olarak Almanlarla Çekoslovaklar artsında - müzakereler cereyan etmekte olduğuna dâir olan haberleri selâhiyettar Alman maha- fili «tamamile mevsimsizs addelmek- tedir. Deniliyor ki: (Devamı 5 inci sahifede) / i Berlindeki beynelmilel komisyonun reisi ve Alman delegesi von Wetssntker Polonya - Macaistan- Romanya bloku mu ? Bir Leh gazetesi Rutenyanın da Macaristana verilmesini istiyor Eski Macaristana ald olan Presburg köprü başının Almanyaya verilmesi Macarları "Budapeşte 7 — İyi haber alan ma- hafile göre Macar ricalinden Kont Ça- ki'nin Varşova seyahati, bir Macar - Polonya - Rumen bloku vücuda getiril | mesi içti? Macaristan tarafından yapı- | | müteessir etmiş lan bir teşebbüs mahiyetindedir, Bed mahfillere göre bu blok Almanyanın Şarka doğru genişlemesine mâni olacak bir sed mahiyeti alacaktır. (Devamı 5 inci sahifede) Bir Çek grupu Istanbulda oteller yapmak istiyor Bu maksadla Istanbula bir murahhas geldi ve görüşmelere başladı Bazı Çekoslovak firmaları şehrimiz- | de otel tesisi ve işletmek üzere teşeb. büslere girişmisierdir. Karisbad; Mar- yenbat gibi büyük su şehirlerini ih- tiva etmesi dol sille Çeklerde turis- tik oteletlik çok ileri gitmiştir. Bu su Şehirleri, ndeki otelciler kendi arala- Tından bir murahhas seçörek İstan- bula göndermişlerdir. İ B. Lapp ih murahhas otel Mmevzmu üzerinde şehrimizde birkaç Bündenberi tedkikler yapmaktadır. B. Lapper bu arada Türkofis müdü- Tü B. Cemal Ziya ie görüşmüş ve Denizbank ile temasa gelmiştir. Gaye, her türlü asri tesisatı kavi seyyah. lar için turistik oteller kurmaktır. Memleketimizde esaslı ve mütekâmil bir otel endüstrisi ovücude getir- mek istiyen Çekler, Alman - Çekos- Jovak meselesi dolayısile şehrimize nakletmek niyetindedirler, Hazırlanmakta olan turizm plân na göre şehrimizde ve memleketin diğer yerlerinde seyyahlar için otel- ler inşa etmek gaye ise de henüz Çek İ müteşebbislerile bir anlaşmaya ve rılmamıştır. Tedkik ve temaslar ne- ticesinde bir anlaşma basıl olursa der- hal işe başlanacaktır. İ Atatürk Dün Mareşal H Fevzi Çak- mak ile general İzzeddin Çalışlar'ı kabul ettiler İstanbul 7 (A.A.) — Reisicüm- hur Atatürk bugün Dolmabahçe sarayında Ankaradan gelen ma- reşai Fevzi Çakmak ile Alman- yadaki askeri manevralardan av- det eden ikinci ordu müfettişi orgeneral İzzeddin Çalışlar'ı kabul buyurmuşlar ve kendilerile uzun müddet görüşmüşlerdir. Matürkün Istanbul halkına iltifatı Kurtuluş günü münasebetile çekilen telgrafa cevapları İstanbulun kurtuluşunun . yıldönü. mü münasebetile çekilen telgrafa Ata- türk şu cevabı lütfetmişlerdir: Muhidâin Üstündağ Vali ve Belediye Reisi ve C, H. P. başkanı İstanbul | €.: Güzel İstanbulumuzun kurtuluş | gününün yıldönümünü kutlarken sa- | yın halkın bana karşı gösterdiklerini | (Deyamı 5 inci nci sahifede) B. . Hitler Çiçek demetlerinin isabetile yüzünden yaralandı Berlin 7 (A.A.) — B. Hitler, bugün Niyushard ile Yagersdrof arasından Südet memleketinin dördüncü mınta- kasına girdiği sırada otomobiline atı- lan çiçek demetlerinin isabetile yüzün- den hafifçe yaralanmıştır. Bundan böyle Hitlerin otomobiline çiçek ve salre atılması yasak edilmiş- tir. Evli . tlieors Terbiye aksaklıkları Şu manzarayı hakiki hayattan ay- nen naklediyoruz: Pek ihtiyar bir bay, hastalıklı bacağımı sürüyerek tramvaya biniyor, İçerisi hınca- hınç doludur. Ekseriyeti, mektep kasket- iller teşkil ediyor, Mazılarının da yanla- rında annelöri var, Alil adam, üzün müddet ayakta kaldık- tan sonra nihayvel orta nesilden bir ba- yan kalkıp ona yer veriyor. «Devir değişti, kadınlar” erkeklere ikramda ( bulunuyor!. diye gülüşmeler e Yalnız şu manzara, çocuklarımızı icab eden terbiye ile yetiştiremediği- mizi göstermiyor mu? «Bilet parası verdik!» diye yanındaki eulâdını ye- rinden ki datn ak!,.. işte, bir düşünce ki, bütün hayat tmtidadınca 0 küçüğün bir terbiye noksanı gös- termest beb olacak! Kitaplarımız ve öğretme cihazlarımız da bu sa- hada müessir olamıyor mu? Biz maddeten diğerlerinden iken bile ananevi terbiye ve nezaket cihetinden başka milletlere takadâüm etmekle müftehiriz, Bu inkişaf dey- remizde ise bu gibi manevi aksaklık- e. geri lara «adam sen de!» deyip geçemeyiz! , Başrekilimiz B. Celâl Bayar, yanında hususi kalem müdürü ve yaveri olduğu halde evvelki gün öğleden evvel Ankara Belediyesine giderek reyini sandığa atmıştır. Öğleden sonra da Adliye Vekili B, Şükrü Saraçoğlu ile bir çok müsteşarlar reylerini kullanmışlardır. Yukarıdaki resimlerde Başvekil, defteri İmzalarken ve reyini kullanırken görünmektedir. Almanya Türkiyeye kredi açıyor 150 milyon rayşmarklık bu kredi hakkındaki esaslar tesbit edildi Kredi, sınai, askeri siparişler ile nafia vesair işler bedellerinin tediyesinde kullanılacaktır İktisad Vekili tarafından Dr. Funk şerefine verilen ziyafette kadehler kaldırılırken ve Dr, Funk nutuk söylerken (Foto A. A.) Ankara 7 (A.4.) — «Resmi tebliğ» Alman İktisad Nazırı Dr. Funk'un Ankarayı ziyareti münasebetile aşa- ğıdaki resmi tebliğ neşredilmiştir: Son günler zarlında Türkiye İkti- sad Vekili ile Alman İktisad Nazırı arasında yapılan konuşmalar netice- sinde Almanya tarafından Türkiyeye (Devamı 5 inci sahifede) İ Daimi fotograf müsabakamızın 1 İlk teşrin 1938 seçiminde hediye kazanan eserlerin mabadi Bugün (8) inci sahifemizdedir.