8 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

8 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Askeri liselerimizin spor | Tenis s maçları 5 | Güneş-Fenerbahçe tenisçileri birincilik müsabakaları Futbol maçları sahasızlık yüzünden Bursada yapılacak Her sene muntazam bir program altmda yapılan ve sivil klüplerimizi kıskandıracak bir şekilde tatbikat sahasına konan askeri liseler arasın- daki spor birincilik müsabakaları bugünden itibaren (o başlıyacaktır. Senelerin verdiği tecrübelerle daha şümullü bir programla yapılacak olan bu müsabakalara Kuleli, Malte- pe, Bursa askeri liselerile Deniz lise ve Harbiyesi arasında icra edilecek- | tir. Atletizm, futbol, hendbol, voleybol, basketbol, güreş ve boks olmak üzere | sporun en belli başlı yedi şubesini içine alan bu programın atletizm mü- sabakaları Fenerbahçe stadında, vo- leybol, basketbol karşılaşmaları Be- yoğlu Haikevinde, güreş boks maç- ları mekteplerin salonlarında yapıla- caktır, Futbol hendbol müsabakaları ise İstanbul sahalarının Wg maçları do- layısile müsaid olmaması yüzünden Bursada yapılacaktır, Her spor şubesinin ayrı, ayrı birin- cilikleri yapılarak şampiyonlar sg çi k ve neticedee bütün spor şu- belerinde en çok puan kazanan se senenin spor birincisi olarak askeri Hseler müfettişlik kupasını alacak- tır. Memlekete ve orduya çok değerli elemanlar yetiştiren askeri liseleri- ! mizin vücud kültürüne verdikleri ehemmiyet her zaman takdirle kar- şılanmaktadır. Dikkat ve itina ile çalıştırılan bu kabiliyetli gençlerin resmi müsaba- kalarırı bir araya toplıyacak bir as- keri liseler stadına sahib olmalarının çok zaruri bir ihtiyaç haline geldiğini de kaydetmek mecburiyetindeyiz. Onların devamlı ve bilgili çalışma- larına bu yardım ve alâka çok yerin- Ge bir hareket olacaktır, Askeri Wise- lerimizin bu seneki müsabakaları programını aşağıya koyarken bütün sporcularına ve onların değerli spor öğretmenlerine güzel başarılar dile- riz, 908 - 939 Dersyılı askeri müsabakaları programı? 8 1 Teş 938 Cumartesi: Atletizm (Disk. Tek adım 100 ML, 1500. M. 4Xx400) M. 9 1 Teş 938 Pazar: Atletizm (Yüksek, Cirit. 200 M. 800). 15 1. Teş. 938 Cumartesi; Atletizm (Gül- Te, Sırıkla yüksek. 400 M) 16 1. Teş. 938 Pazar: Atletizm (Bomba, Üç adım. 3000. 4100). 8 2. Teş, 938 Cumartesi: Voleybol. Deniz Lis, ve Hb. - Malteps - Kuleli - Buza, 6 2. 'Teş. 938 Puzar: Voleybol. Deniz Lis. ve Hb. - Bursa - Kuleli - Maltepe. 19 2. Teş 933 Cumartesi: Voleybol Burs. - Maltepe, Kuleli - Deniz Lise ve Harbiyesi. 20 2. Taş. 538 Pazar: Basketbol, Burs - Deniz Lise ve Harbiyesi, Kuleli - bialtepe. liseler spor İpsala (Akşam) — Vukubulan davet üzerine Keşana giden futbolcuları. mmx Keşan takımile yaptıkları maçta 2 - 2 ye berabere kalmışlardır. Maç çok | tar, çalan arkadaşlardan evimiz orkes- samimi bir haya içinde cereyan etmiştir. Yukarıki klişe İpsala ve Keşan fut- bolcularını bir ârüda gösteriyor. karşılaşıyor Tenis federasyonu İstanbul tenis ajanlığı tarafından liy maçları şek- inde iki defa karşılaşmak üzere ter- tib edilen tenis maçlarına bugün v8 yarın devam edilecel 15 gün ev- vel başlıyan bu müsabakların ilk kar- şılaşması Penerbahçe ile Dağcılık Klübü tenisçileri arasında yapılmış ve Fenerbahçeli tenisçiler bu karşı- laşmaları ilk gün 5 - G ikinci gün 4 - 7 kazanarak iki puan almışlardı. İkinci karşılaşma Güneş ile Dağcılık klübü arasında yapılmış ve bu kar- şılaşmada da Güneşli tenisçiler fik gün 2 - 9 ikinci gün 5 - 6 kazanarak 2 puan almışlardı. Son ve nihai karşılaşma ikişer puana sahip olan Güneş ve Fener- bahçe tenisçileri arasında bugün ve yarın yapılacak ve senenin tenis bi- rincisi belli olacaktır, Bugünkü karşılaşma Güneş kort- larında yarınki (karşılaşma Fener- bahçe kortlarında yapılacaktır. Müsabakalar 5 çif 6 tek olmak Üzere il karşılaşma şeklinde icra edilmektedir, Bu haftaki lig maçları programı T.S. K, Futbol ajanlığından: i 8/10/9388 cumartesi yapılacak maçlar Beşiktaş stadı: Süleymaniye - Topkapı BR takımları saat: 1430 hakem Feridun Kılıç, 9/10/9838 pazar yapılacak maçlar: Taksim stadı: Süleymaniye - Hilâl A takımları saat: 13 Hakem Şazi Tezcan, yan hakemleri: Ziya Kuyumlu, Rahmi, Galatasaray - Topkapı A takımları sat 15 hakem: Tarık Özerengin, yan hakem- leri: Şevki Çanka, Samim Talu. Beşiktaş stadı: Vefa - Beykoz A takım- ları saat; 13 hakem: Kemal Halim, yan hakemleri: Halid Üzer, Halid Özbaykal. Beşiktaş - İstanbulspor A takımları sa- at: 15 hakem: Ahmed Adem Gögdüm, yan hekemleri: Cahid, Sedad. Fenerbahçe stadı: Fenerbahçe - Güneş B takımları saat: 13 hakem: Fahreddin İ Somer, $ Penerbahçe - Güneş A takımları saat 15 hakem: Adnan Akın, yan hakemleri: Fahreddin Somer, Bahaeddin Uluöz. Süleymaniye stadı: Karagümrük - Eyüp B takımları saat! 9,45 hakem Nuri Bosut, Boğaziçispor - Eyüp A takımları saat: 1130 hakem Nuri Bosut, Ortaköy - Altın ordu A takımları saat; 13,15 hakem: Nec- det Gezen, Karagümrük ildirim A ta- kımları saat: 15 hak hakem: Ha Halid Galip Ezğü. Güreş mi müsabakaları Eminönü Halkevinden: 1 -— 1088 senesi 'Türkiye profesyonel ssr- bes güreş başpehlivanlık müsabakaları 23 - 23 Birinciteşrin Cumartesi ve Pazar günleri yapılacaktır. 2 — Müsabakalar baş ve başaltı olmak 3 — Sikleti (95) kilodan yukarı olanlar 'başalıma giremezler. 4 — Müsabakalarda birine, ikinel ve üçüncü gelenlere (500) lira mükafat dağı- tılacaktır. $ — Müsabakaya girecek pehlivanların 18/10/938 akşamına kadar Cağaloğlunda Halkevi binasında spor komitesine müra- caatle kayıtlarını yaptırmaları emen Bu müddet sarfında kayıtlarını ya, yanlar müsabakalara kabul ea recektir. 8 — Tartı güreş mahallinde müsabaka günü saat ii de yapılacaktır. Posta iihadına dahil olmıyan ecnebi memleketler: Seneliği 090, altı aylığı 1900, üç aylığı 1900 kuruştur. Adres tebdili için yirmi boş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Şaban 13 — Ruzuhızır 158 8. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yata &. 1043 1219 6.19 ©31 1200 130 Va. 428 6021202 15,4 ITAL 1d,1 İdarehane; Babıâli civarı Acımuxluk sokak No 13 Bakırköy Halkevi Başkanlığından: Keman, Çello, Akordlon, Mandolin, tealarında çalışmak İstiyenlerin Halkevi sekreterliğine müracaatları rica olunur, SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Turcüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No. 217 Çarşılar kapanıyor; 4 kanlı vakalar, çarpışmalar başlıyor Vali Cevad bey Dahiliye nezaretine verdiği raporda o geceyi sabaha kadar tedbirler ittizahile geçirdiğini beyan ediyor. Divanıharp mazbatasında ise salı günü cereyan eden hallerin çar- şamba günü için fena bir mukaddeme olacağını nazarı ehemmiyete almıya- rak valinin evine gittiği gösteriliyor. O gece ruhani Teislerden bazıları valinin konağına geldiler. Müslüman- lardaki heyecanı vahim hallere sebe- biyet verecek bir derecede gördükleri- ni bildirerek âcil ve ciddi tedbirler it- tihazile muhafazalarını temenni etti- ler. Vali; — Lâzım gelen tedbirler ittihaz olunmuştur. Diyerek bunları iade etti, Fakat ertesi günü cereyan eden hal- lere bakılınca bu «tedbirlerin» hiç bir suretle müessir şeyler olmadığı anlaşı- iyor, Hakikat gerek mülki, gerek askeri hükümetin bir varlık göstermeyişinin nihayet tamamile sözü ayağa düşür- düğüdür. Hal ve vaziyetin aldığı bu renge, cereyan eden hâdiselere, gürültülere rağmen ertesi sabah çarşıda dükkün- lar açılmıştı. Ancak başları sarıklı, elleri sopalı, belleri silâhh adamların sokaklarda dolaştıkları görülüyor, bu da şüpheler davet ediyordu. Serseriya- ne dolaşarı bu heriflerin çarşıyı yağ- maya kıyam etmeleri gibi bir bale meydan vermemek için jandarma ta- bur kumandanı Rifat bey jandarma- lar ikame eylemişti. Jandarma alay kumandanı Ahmed bey buna lüzum görmiyerek jandarmaları kaldırttı; fevkalâde bir hâdise çıkmasına ihti. mal veriliyor görünmemek için olma- aydı bul.. Vali Cevad bey o sabah ulema ve eşraftan bazılarını nezdine celb ile ahaliye nasihat etmeleri için etrafa gönderdi; kendisi de hükümet kona. ğına gitti. Ancak adliye, maliye ve sa» ir dairelerde büyüklü, küçüklü bir çok memurların başlarına sarık sarmış ol- duklarına hiç dikkat etmedi! Bugünlerde başka vilâyetlerden Adana şehrine gelmiş #mele on beş binden az değildi; efkârın bu gale. yanlı günlerinde bu yabancılar hak- kında hususi hiç bir inzibat tedbiri alınmamış, herkes kendi haline bıra- kılmıştı. Bunlardan bir çoğu bugün daha er- kenden küme, küme orada, burada dolaşıyorlardı; hükümetçe bunları da- gıtmak için hiç bir teşebbüste bulu- nulmuyordu. » Polisler bir akşam evvel ellerinden kurtulup evine kapandıktan sonra dahi silâh atmakta taannüd eden Ka- raköseoğlu Mahmudu bu sabah tek- rar yakaladılar. Fakat Mahmud bu defa da islâm ahali tarafından ellerin- den alınarak serbest bıraktırıldı. Bu hâdise hükümetin aczini pek ayan bir surette gösterdiği, çarşıda müsellâh dolaşanlar da kendilerini korkuttuğu için Ermeni dükkâncılar dükkânlarını kapadılar ve evlerine çekildiler. Ermeni merhasa vekili ile Ermeni cisman! meclisi âzası sabahleyin mer- hasahanede toplanarak vaziyet hakkın- da müzakerede bulunuyorlardı. Asayi- şin takarrürü için lâzım gelen tedbir. ler ittihaz edilmek üzere vilâyet ma- kamı nezdinde teşebbüste bulunulması kararlaştırıldığı sırada bir jandarma gelerek valinin merhasa vekili ile meclis Azasını hükümet konağına davet eylediğini bildirdi. Vali diğer hıristiyan cemaatler rüesasını da ya» nında toplamıştı. Hepsine asayişin mükemmelen muhafazası için lâzım gelen tertibatın alınacağına dair te- minat verdi; çarşının askerle muha- faza altına alınacağı beyanile dük. kânların açılması için cemaatleri ef- rTadına vesayada bulunmalarını ihtar etti. Cemaatler rüesası çıktıktan son. ra vali kumandan Mustafa Remzi pa. şa, eşraf ve ulemadan bazılarile böra- ber çarşıya gitti; oradan belediye dal. resine girdi. Ancak çarşıda islâm es- nafın dükkânlarmda müslümanlara aid olduklarını gösterecek işaretler bulunduğunun hiç farkına varmadı! Ermenilerden bazı esnaf ve tüccar verilen teminata inanıp dükkân ve | mağazalarını açmışlardı. Fakat. teh. didkâr vaziyetlerle dolaşan ahvali meçhul güruhun dağılılması yolunda ciddi bir tedbir ittihaz olunmadığını, silâhçı dükkânlarında silâhların son derece tehalükle satın alınmakta bu- Tunduğunu görünce gene dükkünları- ni kapıyarak evlerine savuştular. Ermeni mekteplerin müdürleri de mesuliyet altında kalmak istemiye- rek talebeyi erlerine gönderdiler. Serbest gezen serseriler tarafından orada, burada Ermenilere açık taar- Tuzlar başladı. Keçeciler çarşısında, dörtyol ağzın- da geçen Ermeniler tutulup soyulu- yor, döğülüyordu. Her Ermeni de bir düşman görüldüğü Için jandarmalar da yakaladıkları Ermenileri döğerek karakola götürüyorlardı. Bunlardan bir kaçı fürce bulup hali haber ver- mek üzere merhasahaneye gittiler. Merhasahaneye gelenler vaziyeti anlatınca vali nezdinde yeni bir te- şebbüste bulunmak üzere bir heyet gönderilmesi münasip görüldü. Bu he- yette dahil olan Adana istinaf mah- kemesi âzasından David Urfalıyan efendi çarşıda buluştuğu Bağdadiza- de Abdülkadir elendi yanında gider. ken (taş mağaza) önünde arkadan gelen bir kurşunla öldürüldü. Kalaba- ık arasında katilin kim olduğu anla. şılamadı. Belediye, İttihad kulübü, Ermeni cismani meclisi Azasından olup ahali ye nasihat edilmek üzere celbedilmiş olan muteberandan Artin Şadrikyan ağa belediye dniresinde vali ve ku- mandanın gözleri önünde İbrahim oğ- lu Elci Hacı Mahmud tarafından kat- ledildi. Vali Cevad bey bu esnada be- lediye dairesinde bulunan iki Amer. kalı misyonerin yanlarında donmuş, kalmış gibi idi! Vaziyetin vahameti saatlen saate değil, dakikadan daki- kaya artıyordu. Konsoloslar inzibatın temini ve da- ha büyük müessif vakaların zuhuru. na meydan bırakılmaması için lâzım gelen tedbirlerin iltihazını temenni eylemek üzere fercümanlarını valiye gönderdiler. Bu tercümanlar (elden gelen yapılı yor ve yapılacak) cevabile şehir dahilinde icab eden noktaların jandarma ve asker ile tu- tulması, şehir haricindeki ipsiz, sap- sızların şehir dahiline girmelerine meydan verilmemesi gibi en basit in. zibat tedbirlerinin hiç birine tevessül olunmadı. Jandarma alay kumanda- nı kumandan Remzi paşanın arkasın. dan ayrılmıyordu. Ne yapsa muvaffa- kıyetsizliğe tuğrıyan polis müdürü Kadri bey de artık evine çekilmişti. Her tarafta toplanmış halk arasında: — Padişahım çok yaşa! Velvelesi duyuluyordu. İstanbulda Ahrar fırkasının efkârı. nı lervie eden Osmanlı gazetesinin Adana muhabiri olup gazeteci İhsan Fikri efendi ile araları iyi olmıyan Mahmud Faiz bey galeyanı teskin için nutuk irad etmek isterken Kürd ame- le tarafından itlâf edildi, Bu galeyan esnasında çarşıdan ara- ba ile geçen bir Ermeni yanında bir deste martini tüfeği ve külliyetli cep- hane ile yakalandı. Ermeni mahalle- sinden köprüye doğru süratle geçen atlı bir Ermeni müslümanların din ve imanlarına söğerek silâh boşalttı. İmamzade Nuri efendi isminde bir islâm bir Ermeni tarafından katledil- di. Ermenilerin Tosbağı mahallesini bastıkları gene asılsız olarak şayi ol- du. Bu şayiaya inananlar ailelerini, evlerini kurtarmak fikir ve tehalükile o tarafa koşuşmağa başladılar. Bu yer. liler arasına bir çok ta yabancı ame- le katıştı. Asil kıyamet te işte bunun üzerine koptu. 'Kalabalıkla Koşuşanları gören Er. meniler kendilerine hücüm ediliyor zannile evlerinin pencerelerinden si- lâh atmağa başladılar, Bu silâh sesleri koşuşanları zaptı imkânsız bir sel haline getirdi. Kıtal bununla başladı. (Arkası var),