8 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

; Fransada halk cephesi Başvekil, alınacak mali tedbirler hakkında çıkan haberlerin aslı olmadığını söylüyor Belgrad 7 (A.A.) — Vreme gazete- #i Paris muhabirinden aldığı haber- lere atfen dün Pariste halk cephesi- nin kati surette ve tamamile yani- dığını haber vermiştir. Yeni ekseri- yet hükümete mali sahada tam Sa Jâhiyet verdiği için bu cephe artık hayatiyetini tamamile kaybetmiş addedilmektedir. Yeni ekseriyette bir temerküzün bütün emareleri mevcut- tur. . Başvekilin beyanatı Paris 7 (A.A.) — Başvekil Dalad- ye, âkşam Harbiye Nezaretinde mat- buata aşağıdaki beyanatta bulun- muştur: — Maliyeyi ıslah etmek ve memle- ketin iktisadi faaliyetini arttırmak | için elzem addettiğim salâhiyeti par- Jâmentodan aldım. Parlâmento cel- selerinin tatilinden bir kaç sazt son- ra mutad tahminler bir yanlış ha- berler yağmuru halinde yağmağa | başlamış ve her zamanki gibi asılsız gayialar deveran etmiştir. Herkes malimattar olduğunu göstermek için en akla sığmıyacak tedbirlerin | alınacağından bahsetmiştir. Bu gibi hareketlerin efkârı umu- * Romadaki İngiliz - miyeyi heyecana düşürmek, tehdit edildikleri vehmine kapılan menfa- atleri telâşa vermek ve bilâkis em- niyetin avdet ettiği bir saatte etraf- ta endişe uyandırmaklan başka bir şeye yaramadığı malümdur. Bu muzir fantazilere nihayet ver- mek âzmindeyim. Bu gibi hareketle. re devam edildiği takdirde icap eden cezai hükümleri tatbik etmekte te- reddüt etmiyeceğim. Ben ağır me- suliyetleri yüklenmiş bulunuyorum. Sükün ve sükünet içinde çalışmak istemekle çok bir şey mi istemiş olu- yorum? Ciddi ve derin tedkiknt yap- taktan ve bir çok günler geçtikten sonra münasip göreceğim bir saatte faydalı addettiğir kararları ittihaz edeceğim. Yakında çikacak karamameler hakkında işae edilebilecek olan yan- ış haberlere inanmamalarını bütün Fransızlardan rica ederim, Tasav- vurlarım hakkında ifşaatta bulun- mak âdetim değildir. Bütün Fransız- ların geçen tehlikeli günlerde gös terdikleri sükünetle hükümetin ka- iie bekliyeceklerini ümit ede- layan konuşma- sında son dakikada güçlükler çıkmış İngiltere tayyarecilerin ve tayyare kuvvetlerile fen kıtaatının da geri çekilmesini istiyor Roma 7 — İngiltere ile İtalya arasın- da başlıyan konuşmalar devam ediyor. İngiltere, İtalyanın İspanyadaki İtal- yan lejyonerlerden on binini derhal çekmesini, diğerlerin de çekileceğine dair teminat verilmesini istemiştir. Bu- na mukabil son İngiliz - İtalyan anlaş- masını tatbike başlıyacak ve Habeşis- tanm İtalya tarafından ilhakını tanı- yacaktır. İtalya, Franko nezdindeki gönüllü. lerin geri çekilmesi takdirinde hükü- melçiler saflarındaki gönüllülerin de çekilmesini istiyor. Ayni zamanda mü- tehassısların Franko nezdinde kalma- sını temine çalışıyor. İyi haber alan mahfillere göre İngiliz- İtalyan konuşması daha bir müddet devam edecektir. Londra 7 (A.A.) — Nevs Chronicle, Romadaki İngiliz büyük elçisi Lord 'Perth'in İngiliz hükümetine İspanya- daki İtalyan gönüllülerinin geri alın- masına dair mufassal bir plân tevdi ettiğini ve fakat Mussolini'nin hususi kıtaatı çekmek istemediğini de ilâve et- kıtaatının da geriye alımması noktai nazarında İsrar eylediğini kaydetmek- tedir. İspanyaya bir tahkik heyeti gidiyor Cenevre 7 (A A.) — Milletler Ce- miyetinin İspanya Cümhuriyeti or- | dusundaki ecnebi günüllülerin geri çekilmesi hususunu tahkika memur bitaraf komitesi, bir Finlandiya ge- meralinin riyasetinde teşkil edilmiş- tir, Gencralin beraberinde bir İngiliz ve bir Fransız albay ve muhtelif mil- liyetlerden on İki zabit vardır. Ko- mitenin İspanyol Cümhuriyeti ma- kamatı ile önümüzdeki hafta başlan- gıcında temasa geçeceği tahmin edil mektedir. Diğer bir habere göre de mü- zakereler müsaid bir tarzda ilerliyor Londra 7 (A.A) — İyi malümat alan İngiliz mahafilinde beyan olun- duğuna göre, Romada yapılmakta olan İtalyan - İngiliz müzakereleri müsaid bir tarzda İleriemektedir. B. Mussolini ile Çambörleymin Mü- nihteki şahsi temasları neticesinde çünkü İngilterenin mL İyileşmiş olan hava müzakereleri reeilerin tayyare kuvvetlerinin ve fen | azim derecede teshil etmektedir. Nafia Vekiline teşekkür Etrüsk vapuru İskenderun telgrafı limanında Erzincan T (A.A.) — Sıvas - Erzu- Tum treninin Erzincana girmesi mü- nasebetile Nafıa Vekili B. Ali Çetin- kayaya aşağıdaki telgraf çeklimiştir; Nafın Vekili Ali Çetinkayaya “ Türk mülletinin göz bebeği Atatür. kün ilhamile hükümeti Cümhuriye- mizin ve bilhassa yüksek şahsiyeti- nizin eksilmek bilmez enerjisi ve me- saileri ve dünyayı şaşırtan yılmaz çalışma hamlelerle ileriiyen hattı- mizin Erzincana kadar ikmal edile- rek trenin bugün 7/10/9383 de şeh- Te girdiği ve ayni hamle ile ve mü- ayyen program dahilinde Erzuruma da varılacağını kemali iftiharla arzey- ler ve derin saygılarımı sunarım. İskenderun 7 (A-A.) — Hatay hat- tana tahsis edilen deniz yollarının yeni Etrüsk vapuru evvelki gün lima- nımıza gelmiş ve merasimle alkışlan- mıştır. Bütün halk sahile toplanmış- tı. Vapur acentalığı tarafından va- purda verilen ziyafette askeri mümes- sil albay Şükrü Kanatlı, Meclis relsi Abdülgani Türkmen, Başvekil Ab- dürrahman Melek, Vekiller ve delege Kole, konsoloslar ve gazeteciler ha- zır bulunmuşlardır. Vapur bir müd- det halkın ziyaretine açık birakıl- mış, birçok kimseler vapuru gez- mişlerdir. B. Asaf Caculi Ankara 7 (A.A) — Arnavşudtuğun Ankara elçiliğine tayin edilmiş olan B. Asaf Caculi bugün Ankaraya gel AKŞAM Sahte pasaport meselesi esaslı surette sarsılmış | yaposaryadın mhte pasa. portla gelen gelen yok Dün Geceki ve Bu Sahahki Eaberler 8 Teşrinlevvel 173 italyada yahudiler aleyhinde kararlar viyanada Br şana ondan ver. | İtalyanların yahudilerle evlenmesi yasak edildi , yahudiler umumi hizmetlerden uzaklaştırılacaklar kiyeye gelen musevilere sahte pasa- port temin ettiği anlaşılarak tahki- kat yapıldığını yazmıştık. Dün bir gazete Yuzoslavyadan gelen bazı musevilerin de pasaportlarının sah- te olduğunu yazıyordu, Yapılan tah- kikat neticesinde bu haberin tama- mile asılsız Oolduğu anlaşılmıştır. Esasen Yugoslavyadan gelecek kim- selerin usulü dairesinde pasaport, alıp seyahat etmelerine raâni bir hal mevcud olmadığı cihetle bunların büyük para fedakârlıklarile sahte pasaport almalarına Jüzum da yok- tur. Bu hususta malümatına müracaat elliğimiz İstanbul omüddelumumili- Binden alâkudar zevat ortada böyle bir mesele mevcud olmadığını ve Yugoslaryadan gelip pasaportundan şüphe edilen hiç bir şahıs hakkında takibat ve tahkikat yapılmadığını, bu haberin asılsız olduğunu bildir. mişlerdir. İnhisar umum müdürlüğü Hükümet yeni bi bir kanun lâyi 1 hazırladı Ankara T Geldönla) — Hükümet İnhisarlar Umtüun Müdürlüğü me- İ murlarına fcret ve dereceleri hak- kında bir kanun projesi hazırlamış- tır. Mucip sebepler lâyihasında, şim- diye kadar her sene bütçesine bağ- İ anan kadrolarda derece ve ücretleri gösterilmekle iktifa olunan inhisar- lar memurlarının önceden hizmete alınmalarında ve sonra terfi ve yük- İ selmelerile ücret ve mikdarlarının tayin ve tahdidinde aranılacak çart- İ lar ve takip edilecek esasların devlet | memurlarına kıyasla bir kanuna bağ- lanması, bu idarede çalışanların hak- tasından çok lüzumlu bir ihtiyaç ha- Mini aldığına işaret edilmektedir. Projede, İnhisarlar umum müdür. Yüğü kadrosuna dahil daimi memur, ve müslahdemlerin seri ve derecele- rile aylıkları tesbit edilmiştir Son dakika Ingiliz askerleri Gekoslovakyaya gidiyor bir Alman - Çek itilâfı imzalandı Tondra $ — Çekoslovakyada ple- bislt yapılarak mıntakularda polis vazifesini görecek olan İngiliz asker- leri bugün yemin edecekler ve âza- mi yarına kadar Çekoslovakyaya ha- reket edeceklerdir. Salâhiyettar mahafilin istihbara- tina göre Almanya ile Çekoslovakya arasında Çek ve Alman mevkufların mütekabilen derhal tahliyesi için bir anlaşma imzalanmıştır. Bazı Alman şehirlerinin isimleri değiştiriliyor Berlin 8 — Dahiliye Nezareti, Ak man şehirlerinin Slavcaya benziyen isimleri varsa derhal değiştirilmesini emretmiştir. Cek -Macar müzakeresi yarın başlıyor Prag 7 — Macaristana verilecek erazi için Çek - Macar müzakereleri memurlarının maaşları İs ları ve vazifelerine bağlanmaları nok» ! Mevkufların tahliyesi için- Roma 7 (A.A.) — Büyük faşist mec- isinin celsesi, saat 22 de başlamış ve saat 2,50 da sona ermiştir. Müzake- Tat, ruznamenin ilk iki noktası hak- kında cereyan etmiştir. Büyük meclis, bu akşam saat 22 de yeniden bir top- Jantı yapacaktır. Büyük meclis, faşizm rejiminin irk siyasetinin çerçevesi dahilinde alide- ki hususata karar vermiştir: 1 — Erkek kadın bütün İtalyanlar için hâmi ve sâmi ırklara ve firi olmu. yan diğer ırklara mensup unsur'arin izdivaç etmek memnuiyeti, 2 — Mülki ve askeri devlet memur- ları için, hangi ırka mensup olursa olsunlar ecnebi kadınlarla izdivaç et- mek memnuniyeti, 3 — Hattâ ârl ırktan olan cenebiler- le izdivaç etmek isteyen erkek kadın bütün İtalyanların evvelâ bu bapta dahiliye nezaretinden mezuniyet al- malârı icab eder. Româ 7 (A.A.) — Büyük faşist mec. Hisi, Yahudilerin İtalya'ya sokulma- masına karar vermiştir. Yahudi ad. dedilecek kimseler şunlardır; Anası ile babası Yahudi olan çocuk- lar, babası Yahudi anası ecnebi olan- lar, muhtelif bir ana ve babanın sul- bünden dünyaya gelmiş olup Yahudi dinini kullananlar. 1919 ve 1922 seneleri arasında faşiz- me kaydedilenlerie İspanya harbi de dahil olmak üzere son harplere gö- nüllü olarak iştirak eden veya harp- lerde ölen İtalyan Yahudilerinin ço- cukları istisna edilmiştir. Diğerleri partiye kaydedilemiyedek- Jer, sanayi müesseseleri işlelemiye- cekler ve elli hektardan fazla araziye sahip olamıyacaklardır. Bunlar umu- mi hizmetlerden uzaklaştırılacaklar ise de dinlerini kullanmaları garanti edilmiştir. panyaya zorla mütareke mi kabul ettirilecek ? Nasyonalist hükümet ancak askeri bir zafer tasavvur ediyormuş Harp devam ediyor. Franko kıtaatı dün de daha bazı mevzileri ele geçirdi Burgos 7 (A.A) — İspanya mese- lesinin hal! için bir Mussolini - Dâla- Gler - Çambörleyn mülâkatından bah- sedildiği şu sırada, nasyonalist hü- kümet kendi vaziyetini tasriha Jüzum görmektedir. Burada söylendiğine göre, yaban- cı memleketlerde anlaşma ile tavas- $ut biribirine karıştırılmaktadır. Yabancı devletlerin İspanyaya Z0r- la bir mütareke kabul ettirmeleri kabul edilemez. Buna mukabil bu devletr, anlaşmazlığı yalnız İspanyol- lara tahdit etmek ve yarım adayı tamamen tecrit eylemek suretile iç harbin süratle bitmesine Imkün ve- rebilirler. Nasyonalist hükümet an- cak tam bir askeri zafer tasavvur edebliir. Başka bir sureti tesviye der- piş edilmesini kabul etmemektedir. Franko kuvvetleri bazı mev- zileri ele geçirdi Salamanka 7 (4.A.) — Franko ka- rargâhmın umumi tebliği: Kıtantımız dün de Ebre cephesinde ileri yürüyü- şüne devam etmiştir. Düşmanın mu- kavemeti kırılarak mühim mevziler ele geçirilmiştir. Düşmanın bir mukabil taarruzu akim kalmıştır. Düşman, yüz- Terce ölü ve iki yüz esir bırakmıştır. 'Tayyarelerimiz, 4-5 ilk teşrin gecesi Barselona'nın şimalinde bir mühim- mat fabrikasını bombardıman etmiş ve Barselona limanına bombalar atmıştır, 'Tayyarelerimiz, keza dün Manon, Bar. selona ve Valansiyadaki askeri hedefle ri bombardıman eylemiştir. Barselona üzerinde bir düşman avcı tayyaresi dü. şürülmüştür. Barselona 7 (A.A.) — MW müdafaa Nezaretinin bir tebliğine göre, asilerin Ebre cephesindeki taarruzlâr! dün ağır zaylatla püskürtülmüştür. Düşmanın Pavia mıntakasında yap. taği bir hava taarruzu da akim kalmış. tr. Çinliler büyük bir muvaffakiyet kazandıklarını bildiriyorlar Diğer taraftan Japonlar da Pekin -Han- kov hattını kestiklerini haber veriyorlar onkong 7 (A.A.) — Cepheden gelen son haberlere göre Japon imparator ailesine mensup prens Narihuko'nun kumandası ültındaki güzide efraddan mürekkep 13 üncü Japon fırkası, Şang- şen ile Maşen arasından Tapeşin yolu ile Hupe eyaletine girmek istemiştir. Çin kıtaatı bu fırkayı üç gün üç gece devam eden bati harekât neticesinde ihata etmişler ve Şavobda kati bir mu- harebe vererek vaktında kaçmağa mu- vaffak olan bir tabur müstesna olmak üzere bütün fırkayı imhâ etmişler ve tam bir muzafferiyet kazanmışlardır. | Gerek bu muzafferivet gerek Çinliler tarafından iğtinam edilmiş olan harp | malzemesi, meşhur Tairşang muhare- besinden çok daha mühimdir. Çinliler, 40 top, ağır ve hafif 200 den fazla mitralyöz, 70 tank, 176 zırhlı oto- işeme kadar Merlemitir. 'Honkong '7 (A.A.) — Resmi malümas ta göre Çin tayyareleri, iki hafta için- de mutaarrızların 30 tayyaresini tah- Tip etmişlerdir. Japon tebliği Şanghay (A.A.) — Japonlar dün Binyang'ın cenubunda Hankov'un takriben yüz mil şimâlinde kâin Pekin - Hankov şimendifer hattını kestiklerini iddia etmektedirler. Honkow 'T (A. A.) — Çinliler Pekin « Hankov şimendifer hattı civarında bir Japon müfrezesini gördüğünü te- yid, fakat Japon kuvvetlerine karşi takviye kıtaları gönderildiğini beyan etmektedirler. Tokyo 7 (A.A.) — Bir seyyar Japon müfrezesi Hankeu'nun 120 kilometre şimalinde kâin Pekin « Hankcu şimen. diler hattını berhava ederek akşam: